INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 4 czerwca 2025 r. nr 65/2025 (240)

1 miesiąc temu




INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 4 czerwca 2025 r.
nr 65/2025 (240)




Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (druk nr 609).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Janusz Cieszyński (PiS).
Projekt ma na celu zachęcenie podmiotów publicznych do korzystania z systemu doręczeń elektronicznych, w tym poprzez zniesienie opłat dla nich.
Po przeprowadzonej dyskusji Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o odrzucenie projektu z druku nr 609.
Sprawozdawca – poseł Dariusz Stefaniuk (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski.

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (BKSP-155-X-404/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie dotyczy dodania do art. 24 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, ustanawiającego zakaz łączenia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego z funkcją kierownika budowy (robót), ustępów 3-6 o następującej treści:
„3. Inwestor lub ten, komu te obowiązki powierzono na podstawie umowy, nie może uzależniać wysokości wynagrodzenia inspektora nadzoru inwestorskiego lub oceny jego pracy od postępu robót na budowie lub wartości podpisanych protokołów odbiorów.
4. Niedopuszczalne jest wywieranie przez inwestora lub tego, komu te obowiązki powierzono na podstawie umowy, presji na inspektora nadzoru inwestorskiego, w celu doprowadzenia do odbioru robót przy braku spełnienia wymagań technicznych lub prawnych.
5. W jednostkach sektora finansów publicznych oraz w innych podmiotach finansowanych ze środków publicznych oraz w spółdzielniach mieszkaniowych, w których w ciągu ostatnich 5 lat wartość zamówień na roboty budowlane przekroczyła 2500 krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw Inspektor nadzoru podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki lub zarządowi.
6. Inspektor nadzoru, wykonujący swoje ustawowe obowiązki na rzecz jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów finansowanych ze środków publicznych oraz na rzecz spółdzielni mieszkaniowych, którego planowany w danym roku kalendarzowym przerób przekracza 2 mln zł, winien otrzymać wynagrodzenie nie mniejsze, niż odpowiednik: 1,4-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw”.
W petycji zaproponowano także dodanie ustępu 2 do art. 91 u.p.b., który penalizować będzie naruszenie nowych przepisów.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawicieli Ministra Rozwoju i Technologii oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycje w sprawie:
- zmiany ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (BKSP-155-X-375/24),
- zmiany ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (BKSP-155-X-376/24),
- korzystania przez funkcjonariuszy straży gminnych z kamer nasobnych (BKSP-155-X-412/25),
- wyposażenia pracowników ochrony fizycznej na dworcach kolejowych w kamery nasobne (BKSP-155-X-465/25).
Petycje przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Autor petycji BKSP-155-X-375/24 wnosi o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu wprowadzenie do ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia następujących regulacji:
„1. Minister adekwatny do spraw wewnętrznych wyposaży przedsiębiorców koncesjonowanych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia w urządzenia służące do nagrywania dźwięku i obrazu w trakcie interwencji pracowników ochrony, zwane dalej: «kamerami nasobnymi».
2. Minister adekwatny do spraw wewnętrznych sprawuje nadzór nad prawidłowym i efektywnym wykorzystaniem kamer nasobnych przez przedsiębiorców koncesjonowanych.
3. Minister adekwatny do spraw wewnętrznych może w każdym dowolnym momencie zażądać od przedsiębiorców koncesjonowanych uwierzytelnionych kopii nagrań z kamer nasobnych w celu realizacji uprawnień kontrolnych organu koncesyjnego.
4. W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy przedsiębiorcy koncesjonowani wdrożą odpowiednie zarządzenia mające na celu wyegzekwowanie stosowania przez pracowników ochrony fizycznej kamer nasobnych. Przedsiębiorcy koncesjonowani w tym terminie powiadomią ministra adekwatnego do spraw wewnętrznych o sposobie wykonania obowiązku, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
5. Przedsiębiorcy koncesjonowani prowadzący działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia wdrożą odpowiednie regulacje wewnętrzne mające na celu prawidłowe i efektywne korzystanie z kamer nasobnych przez zatrudnionych przez siebie pracowników ochrony, ze szczególnym uwzględnieniem ust. 6.
6. Pracownik ochrony, który przy wykonywaniu zadań podejmuje interwencję wobec innej osoby w sobotę, w niedzielę, oraz w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 14:00-00:00 oraz 00:00-08:00, obowiązany jest niezwłocznie przy rozpoczęciu interwencji włączyć kamerę nasobną na mundurze oraz rejestrować obraz i dźwięk do czasu jej ukończenia, powiadamiając jednocześnie interweniowanego o tym fakcie”.
Autor petycji BKSP-155-X-376/24 wnosi o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu dodanie do art. 60 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym zobowiązania Straży Ochrony Kolei do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu i dźwięku w trakcie interwencji w miejscach publicznych oraz w trakcie przeprowadzania czynności służbowych z osobą ujętą w jednostce organizacyjnej Straży Ochrony Kolei oraz do zobowiązania zarządcy infrastruktury kolejowej – PKP „Polskie Linie Kolejowe” Spółka Akcyjna do wyposażenia i zaopatrzenia Straży Ochrony Kolei w takie urządzenia – pod groźbą sankcji administracyjnych za niewykonanie.
W petycji BKSP-155-X-412/25 wniesiono o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu wyposażenie i zaopatrzenie funkcjonariuszy Straży Miejskiej (Gminnej) w kamery nasobne służące do nagrywania dźwięku i obrazu w przebiegu przeprowadzanych czynności służbowych (interwencji), zobowiązanie funkcjonariuszy Straży Miejskiej (Gminnej) do każdorazowego rejestrowania przy pomocy tych urządzeń przebiegu czynności służbowych w przypadkach określonych w artykule 12 ustęp 1 pkt 3 ustawy o strażach gminnych i w artykule 14 ustawy o strażach gminnych oraz o zobowiązanie Komendantów Straży Miejskiej do bieżącego, co dwa tygodnie, weryfikowania, przeglądania zapisów, nagrań z tych urządzeń pod kątem schematy zastosowania środków przymusu bezpośredniego przez Straż Gminną oraz schematy postępowania względem osoby ujętej, jak również zobowiązanie Komendantów Straży Miejskiej (Gminnej) do składania raz na 12 miesięcy pisemnych raportów w tej sprawie do adekwatnego miejscowo organu wykonawczego jednostek samorządu terytorialnego (miast/gmin).
W petycji BKSP-155-X-465/25 wniesiono o wystąpienie z inicjatywą legislacyjną mającą na celu nowelizację ustawy o ochronie osób i mienia oraz ustawy o transporcie kolejowym w ten sposób, iż firmy ochroniarskie zostaną zobowiązane do wyposażenia i zaopatrzenia pracowników ochrony fizycznej wykonujących obowiązki zawodowe na dworcach PKP S.A. w kamery nasobne służące do nagrywania dźwięku i obrazu w przebiegu przeprowadzanych interwencji.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie uregulowania kwestii wielkości napisów na opakowaniach jednostkowych produktów (BKSP-155-X-401/25).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska2050-TD).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do uregulowania na poziomie ustawy kwestii wielkości napisów na opakowaniach jednostkowych.
W uzasadnieniu petycji podmiot wnoszący petycję wskazuje, iż częściowo zakres ten reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych. W ocenie autora warto byłoby poszerzyć zakres stosowalności tegoż aktu i podnieść go do aktu wyższej rangi – ustawy.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Rzecznika Praw Konsumentów oraz do Ministra Rozwoju i Technologii.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu (BKSP-155-X-402/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest uchwalenie zmiany ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu. Do petycji załączono projekt nowelizacji przepisów.
W petycji sformułowano postulat dodania do ustawy o TS art. 1 ust. 3 o treści: „Przedstawiciel organu, który nie udzielił absolutorium Osobie podlegającej odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu zobowiązany jest, w terminie nie dłuższym od trzech miesięcy od dnia podjęcia uchwały o nieudzieleniu absolutorium, złożyć wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności Osobę, której nie udzielono absolutorium”
Po drugie w petycji zaproponowano dodanie w art. 25 ust. 1 punktów 4 i 5 o treści:
„4) grzywny do wysokości 666 stawek przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale ogłaszana cyklicznie przez Prezesa głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 1251 ze zm.). Nieuiszczona grzywna może być zamieniona na dni aresztu według norm przeliczeniowych ogólnie obowiązujących (ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, art. 1053, Dz. U. 1964 r., nr, 43, poz. 296 ze zm.),
5) więzienia od 6 miesięcy do 66 miesięcy”.
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na to, iż była powtórzeniem wcześniej rozpatrzonej petycji nr BKSP-155-X-257/24.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (BKSP-155-X-413/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Petycja dotyczy uchylenia ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela w całości. Podmiot wnoszący petycję wskazuje, iż „przepisy rodem z ubiegłego wieku, choć trudno odmówić im wielokrotnych usprawnień, pozostają przeładowane, nieczytelne i zbyt sformalizowane”, a „Karta jest narzędziem zbyt drobiazgowym i obciążającym finanse publiczne, co w pewnych kontekstach ogranicza innowacje i rozwój”. W uzasadnieniu petycji wskazano także, iż Karta Nauczyciela uchwalona w czasach stanu wojennego i wielokrotnie nowelizowana jest aktem formalnie przestarzałym.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Edukacji i Nauki do ewentualnego wykorzystania w jej pracach.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie adekwatności sądu rozpatrującego sprawy dotyczące opieki nad dziećmi (BKSP-155-X-418/25).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Rusecka (PiS).
W petycji postuluje się dokonanie weryfikacji przepisów prawa i linii orzeczniczych w zakresie adekwatności sądów do rozpoznawania spraw opiekuńczych z udziałem małoletnich dzieci. Podmiot wnoszący petycję uważa, że: „jeżeli dokonano zmiany miejsca pobytu lub zamieszkania dziecka bezprawnie, a drugi rodzic niezwłocznie podjął reakcję i złożył wniosek do sądu, należy uznać, iż nie doszło do zmiany miejsca pobytu dziecka i adekwatny jest sąd dotychczasowego miejsca pobytu/zamieszkania dziecka”.
Zdaniem podmiotu wnoszącego petycję adekwatnym sądem do rozpoznania sprawy w przedmiocie rozstrzygnięcia o istotnych sprawach dziecka powinien być sąd, w którego adekwatności dziecko miało legalne miejsce zamieszkania.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Kodyfikacyjnej Praw Rodzinnego działającej przy Ministrze Sprawiedliwości.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie powołania spółki Skarbu Państwa do rozwoju sztucznej inteligencji (BKSP-155-X-419/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji postuluje się podjęcie działań przez Sejm RP, Rząd oraz Prezesa Rady Ministrów mających na celu powołanie spółki Skarbu Państwa zajmującej się rozwojem super sztucznej inteligencji.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 57 w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej oraz ustawy z dnia 17 grudnia1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Odpowiedź przedstawili: naczelnik w Departamencie Pomocy Społecznej – Anna Prekurat oraz naczelnik w Departamencie Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Zbigniew Wasiak.
Komisja po dyskusji uznała odpowiedź za niewystarczającą i podjęła decyzję o konieczności jej uzupełnienia.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 61 w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego oraz ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze.
Odpowiedź przedstawił główny specjalista w Departamencie Prawa Karnego w Ministerstwie Sprawiedliwości – Jacek Lachowicz.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję Rozpatrzenie petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (BKSP-155-X-411/25).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Zawarty w petycji wniosek dotyczy zmian ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Wnioskodawca proponuje następujące zmiany:
- dodanie w art. 2 ustępu 3 w brzmieniu: „wniosek o udostępnienie informacji publicznej powinien zawierać co najmniej imię i nazwisko osoby wykonującej prawo do informacji publicznej, a w przypadku innego podmiotu co najmniej nazwę tego podmiotu”;
- dodanie w art. 2 ustępu 4 w brzmieniu: „w przypadku gdy wniosek nie spełnia wymagań formalnych, o których mowa w ust. 3, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, z pouczeniem, iż nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania”;
- nadanie art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie brzmienia: „informacja o efektach kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających”, ewentualnie:
- „wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów przeprowadzających kontrole”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 188 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (BKSP-155-X-434/25).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy poprzez zmianę art. 188 w taki sposób, aby otrzymał następujące brzmienie: „Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do co najmniej 16 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze 16 godzin albo 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Na każde kolejne dziecko przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze dodatkowych 8 godzin albo 1 dzień, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (BKSP-155-X-429/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie dokonania zmiany w ustawie z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego poprzez zmianę lub uchylenie art. 2ba tej ustawy, zgodnie z którym „Zgoda, o której mowa w art. 2a ust. 4 oraz art. 2b ust. 3, jest ważna rok od dnia, w którym decyzja ją wyrażająca stała się ostateczna”.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym w zakresie opłacania składek emerytalno-rentowych dla osób z niepełnosprawnościami (BKSP-155-X-421/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
W petycji zwrócono się o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym. Proponowana zmiana ma na celu wprowadzenie rozwiązań zapewniających osobom z niepełnosprawnościami, korzystającym ze świadczenia wspierającego i niepodejmującym zatrudnienia, możliwość złożenia wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o opłacanie za nie składek emerytalno-rentowych.
Podmiot wnoszący petycję wnosi o dodanie odpowiednich zapisów do ustawy o świadczeniu wspierającym, które:
1. Umożliwiają osobom z niepełnosprawnościami pobierającym świadczenie wspierające i niepodejmującym zatrudnienia złożenie wniosku do ZUS o opłacanie za nie składek emerytalno-rentowych.
2. Określają, iż składki te byłyby finansowane z budżetu państwa, analogicznie do obecnych rozwiązań przewidzianych w art. 6 ust. 1 ustawy o świadczeniu wspierającym.
3. Wskazują, iż podstawą do objęcia takim wsparciem byłoby oświadczenie osoby niepełnosprawnej o braku możliwości podjęcia zatrudnienia z powodu stanu zdrowia.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym w zakresie przyznania osobom głuchym statusu mniejszości językowo-kulturowej (BKSP-155-X-430/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Petycja dotyczy nowelizacji ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym w taki sposób, aby osoby głuche uzyskały „status mniejszości językowo-kulturalnej”.
Wnoszący petycję wskazuje, iż polska społeczność głuchych stanowi odrębną grupę, która w pełni spełnia kryteria mniejszości językowo-kulturowej, opierające się na międzynarodowych standardach i definicjach. Charakterystyczne cechy tej grupy obejmują unikalny język, kulturę, tożsamość. Wnoszący petycję podał także przykłady z innych krajów, w których język migowy został uznany w konstytucjach jako równoprawny język narodowy.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji z udziałem autora petycji oraz przedstawiciela Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o lekarzu sądowym oraz zmiany niektórych ustaw (BKSP-155-X-425/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji postuluje się zmianę:
- ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego,
- ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego,
- ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty,
- ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych,
- ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych,
- ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
- ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze,
- ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych,
- uchylenie ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o lekarzu sądowym.
Zmiana ma polegać na zastąpieniu pojęcia „lekarza sądowego” obowiązującego w powołanych aktach prawnych pojęciem „lekarza”, ewentualnie skreślenia tego pojęcia w określonych przypadkach.
Petycja zmierza też do rozbudowania art. 40 ust. 2 pkt 5 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty w ten sposób, iż pkt 5, który w tej chwili stanowi, iż ust. 1 nie stosuje się, gdy: „zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie lekarzowi sądowemu”, zostałby zastąpiony sformułowaniem: „zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie innemu lekarzowi w związku z jego czynnościami prowadzonymi na polecenie sądu albo mającymi na celu wystawienie opinii lub zaświadczenia, które mają być przedstawione w sądzie w ramach toczącego się postępowania”.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji z udziałem przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości oraz Prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Sprawiedliwości.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze w zakresie wprowadzenia możliwości wnoszenia protestów przeciwko ważności wyborów dokonywanych przez zgromadzenia izb adwokackich i Krajowy Zjazd Adwokatury (BKSP-155-X-435/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Autor petycji wnosi o zmianę ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze poprzez dodanie do tej ustawy art. 14a w następującym brzmieniu:
„1. Przeciwko ważności wyborów dokonywanych przez zgromadzenia izb adwokackich i Krajowy Zjazd Adwokatury może być wniesiony protest z zarzutem naruszenia przepisów ustawy lub niewłaściwego ustalenia wyników wyborów.
2. Protest przeciwko ważności wyborów może wnieść członek zgromadzenia wyborczego, które dokonało wyboru.
3. Protest wnosi się na piśmie do sądu dyscyplinarnego adekwatnego dla miejsca przeprowadzenia wyborów, a w przypadku wyborów dokonywanych przez Krajowy Zjazd Adwokatury – do Wyższego Sądu Dyscyplinarnego, za pośrednictwem komisji skrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez komisję skrutacyjną.
4. Sąd dyscyplinarny rozpatruje protest w składzie trzech członków na posiedzeniu niejawnym.
5. Sąd dyscyplinarny, wydając postanowienie o nieważności wyborów, stwierdza jednocześnie wygaśnięcie odpowiedniego mandatu i przekazuje postanowienie wnoszącemu protest oraz komisji skrutacyjnej”.
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości oraz Prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 38e ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (BKSP-155-X-431/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
W petycji wniesiono o nowelizację art. 38e ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, poprzez nadanie nowego brzmienia o treści: „prowadzi działalność na obszarze gminy wiejskiej, miejskiej lub miejsko-wiejskiej w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej lub na obszarze funkcjonowania danego Operatora Systemu Dystrybucji”. W uzasadnieniu podkreślono, iż obecne przepisy ograniczają działalność spółdzielni energetycznych wyłącznie do terytorium gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, co stanowi formę dyskryminacji podmiotów zlokalizowanych w miastach. Zmiana ta umożliwiłaby zakładanie spółdzielni energetycznych na terenach miejskich, istotnie zwiększając potencjał oraz zasięg ich działalności.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji z udziałem przedstawiciela Ministra Klimatu i Środowiska podjęła decyzję o zakończeniu prac nad petycją.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 19 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (BKSP-155-X-432/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany art. 19 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Postuluje się, aby przepisowi art. 19 tej ustawy nadać następujące brzmienie: „Osobie zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym, które nabywa pierwszego dnia po dniu zaliczenia jej do jednego z tych stopni niepełnosprawności”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim w zakresie regulacji dotyczących nadawania nazw i skrótów urzędowych (BKSP-155-X-462/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu wprowadzenia w ustawie o języku polskim regulacji dotyczących nadawania nazw i skrótów urzędowych.
W uzasadnieniu petycji autor wskazuje, iż od 1 stycznia 2025 r. funkcjonują eDoręczenia między urzędami i w ramach tej funkcjonalności używane są skróty: KURDE (Kwalifikowana Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego) oraz PURDE (Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego). Autor zwraca uwagę, iż zwrot KURDE jest używany w języku potocznym jako eufemistyczne przekleństwo, co potwierdza Słownik Języka Polskiego PWN. Zwrot PURDE nawiązuje do soft przekleństwa „kurde” i może budzić podobne skojarzenia.
Autor stoi na stanowisku, iż tego rodzaju nazewnictwo w oficjalnych instytucjach może podważać powagę państwa i narażać administrację publiczną na ośmieszenie. Postuluje zatem, by w drodze ustawy przyjąć odpowiednie wytyczne zapobiegające stosowaniu w przyszłości podobnych skrótów, które mogą mieć negatywne konotacje podważające powagę państwa.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 62 w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.
Odpowiedź przedstawił dyrektor Departamentu Prawnego i Kształcenia w Rządowym Centrum Legislacji – Piotr Ołdak.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 63 w sprawie uchylenia art. 616a oraz art. 683a ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
Odpowiedź przedstawił komendant główny Żandarmerii Wojskowej – płk Tomasz Kajzer.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselskie projekty uchwał w sprawie:
- niewprowadzania w życie przepisów aktów prawnych składających się na tzw. Pakt o migracji i azylu (druk nr 1043),
- zobowiązania Rządu RP do jednostronnego wypowiedzenia Paktu Migracyjnego (druk nr 1044),
- polityki migracyjnej i ochrony wschodniej granicy Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 1274).
Uzasadnienia projektów przedstawili posłowie: Witold Tumanowicz (Konfederacja), Marcin Przydacz (PiS) oraz Agnieszka Pomaska (KO).
Komisja, w trybie art. 40 ust 4 regulaminu Sejmu, podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu ww. projektów. Jako wiodący wybrano projekt z druku nr 1274.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjnym.
Zgłoszono 4 wnioski mniszości, które odnoszą się negatywnie do treści uchwały.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Projekt zakłada poparcie dla działań rządu Rzeczypospolitej Polskiej podejmowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa na wschodniej granicy. Projekt wyraża również sprzeciw wobec aktualnego brzmienia Paktu o migracji i azylu, zwracając uwagę na fakt, iż nie bierze on pod uwagę ryzyka wynikającego z presji migracyjnej inspirowanej politycznie.
Sprawozdawca – poseł Konrad Frysztak (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Duszczyk.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja, w trybie art. 20 ust. 2 w powiązaniu z art. 19 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, pozytywnie zaopiniowała kandydatów na członków Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego na kadencję 2025-2030.

Komisja, w trybie art. 11 ust. 1 ustawy, przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (12-13 czerwca 2025 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach (COM(2022) 209, 702,COM(2023) 280, COM(2024) 52, 316, 567, COM(2025) 34, 40, 146).

Komisja, w trybie art. 11 ust. 1 ustawy, rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich (19-20 czerwca 2025 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do dokumentów o sygnaturach: COM(2008) 426, COM(2016) 815, COM(2023) 31, COM(2024) 132 i 14, COM(2025) 140; natomiast w stosunku do dokumentu COM(2025) 102.
Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska.

Komisja, w trybie art. 7 ust. 4 ustawy, rozpatrzyła Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólny system powrotów obywateli państw trzecich nielegalnie przebywających w Unii oraz uchylającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/115/WE, dyrektywę Rady 2001/40/WE i decyzję Rady 2004/191/WE (COM(2025) 101 wersja ostateczna) oraz odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.

Komisja, w trybie art. 8 ust. 2 ustawy, rozpatrzyła Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie programu polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej na lata 2025-2027 (COM(2025) 62 wersja ostateczna) oraz odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.

Komisja wysłuchała informacji o posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (5 czerwca 2025 r.).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Duszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastian Gajewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Maria Mrówczyńska oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ rozpatrzyła projekt harmonogramu prac komisji sejmowych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r.
Projekt harmonogramu przedstawił przewodniczący Komisji – poseł Janusz Cichoń (KO).
Komisja przyjęła harmonogram, który zakłada, iż przyjęcie sprawozdania Komisji Finansów Publicznych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. nastąpi nie później niż 11 lipca 2025 r. oraz iż sprawozdanie to zostanie rozpatrzone na posiedzeniu Sejmu planowanym w dniach 23-25 lipca 2025 r.

Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ zapoznała się z informacją o strategii rozwoju przemysłu zbrojeniowego w Polsce wobec istniejących zagrożeń geopolitycznych, z uwzględnieniem włączenia sektora prywatnego we wzmacnianie zdolności obronnej państwa i niezależności produkcyjnej w zakresie m.in. amunicji, rakiet i technologii obronnych.
Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju stanowi podstawę dla tworzenia Strategii Rozwoju Przemysłu Obronnego (SRPO), która będzie zawierała wnioski z diagnozy sektora, zidentyfikowane potencjały i bariery rozwojowe oraz m.in. potencjalne źródła finansowania.
15 maja 2025 r. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw Rozwoju Przemysłu Obronnego. Rezultaty prac tego Zespołu będą wskazówką dla ministra adekwatnego do spraw gospodarki odpowiedzialnego za opracowanie SRPO. Do zadań Zespołu będzie należało m.in. dokonanie analizy sektora i określenie wyzwań rozwojowych.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii zorganizowało spotkanie informacyjne dla polskich przedsiębiorstw z sektora obronnego. Główne obszary wymagające zmiany w obecnych realiach geopolitycznych wskazane przez przedsiębiorców to zwiększenie udziału polskich komponentów w zagranicznych kontraktach zbrojeniowych, odejście od sformalizowanych i restrykcyjnych procedur zakupowych oraz wdrożenie stabilnej i przewidywalnej polityki zakupowej.
W dyskusji zwracano uwagę na potrzebę większej decyzyjności resortów w zakresie nawiązywania współpracy z firmami prywatnymi, określenia celów strategicznych dla rozwoju przemysłu obronnego, problemy z uzyskaniem stali z polskich hut do produkcji np. pocisków, uniezależnienie się od stali z importu i wysokie koszty energii dla produkcji zbrojeniowej, która jest wysokoenergetyczna.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Konrad Gołota.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat koncepcji budowy polskiego statku instalacyjnego Morskich Farm Wiatrowych oraz budowy narodowej gałęzi przemysłu.
Firma Jermak Offshore Marine Services sp. z o.o. przygotowała projekt, w ramach którego przewidziana jest budowa pierwszego polskiego statku instalacyjnego typ Jack-Up, dedykowanego dla sektora morskiej energetyki wiatrowej oraz stworzenie operatora floty offshore z kapitałem i krajowym personelem. Plan zakłada przebudowę istniejącej jednostki MODU (Mobile Offshore Drilling Unit) w statek instalacyjny Jack-up. Jednostka ta będzie mogła transportować i instalować turbiny o mocy do 20 MW. W przeciwieństwie do klasycznego modelu, w którym statek samodzielnie przewozi komponenty z portu, ma być wprowadzony system oparty na transporcie wspomaganym, co pozwala zaoszczędzić choćby 30% czasu operacyjnego. Dzięki temu zmniejszone zostaną nakłady inwestycyjne oraz późniejsze koszty eksploatacyjne. Projekt będzie realizowany przez doświadczonych inżynierów i specjalistów morskich z wieloletnim stażem w offshore. Firma przewiduje zatrudnienie około 200 osób do obsługi jednej jednostki a planowana rozbudowa floty oznaczać będzie zatrudnienie kilkuset kolejnych specjalistów. Projekt może być zrealizowany w ciągu 2 lat przy kosztach inwestycyjnych rzędu 150 mln euro, jeżeli jednostka do konwersji będzie już dostępna (np. w Orlen Petrobaltic) lub do 250 mln euro, jeżeli trzeba ją będzie pozyskać z rynku. Finansowanie planowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, z udziałem środków publicznych i kapitału przemysłowego.
Projekt ten da impuls do powstania klastra polskiego offshore, zapewni nowe miejsca pracy, zwiększy bezpieczeństwo energetyczne i odporność łańcuchów dostaw, stworzy podstawy do eksportu polskich usług offshore do państw bałtyckich.
W dyskusji wskazano, iż rynek usług offshore jest w dużej części zdominowany przez podmioty zagraniczne, specjalizujące się w tego typu pracach. Powstanie polskiego podmiotu świadczącego takie usługi na polskim rynku, a docelowo również w skali globalnej, byłoby bardzo korzystne z punktu widzenia budowy stabilnego łańcucha dostaw. Dostępność wyspecjalizowanej infrastruktury instalacyjnej, w tym jednostek pływających, będzie w nadchodzących latach jednym z kluczowych czynników wpływających na tempo i bezpieczeństwo realizacji projektów na Morzu Bałtyckim. Prace nad rozwojem koncepcji budowy lub pozyskania odpowiednich jednostek instalacyjnych, muszą odpowiadać rzeczywistym potrzebom rynku i muszą być poprzedzone rzetelną analizą techniczno-ekonomiczną i być realizowane we współpracy z doświadczonymi partnerami branżowymi.
W posiedzeniu uczestniczyli: zastępca dyrektora Departamentu Spółek Paliwowo-Energetycznych w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Rafał Bojanowski, prezes Zarządu ORLEN Neptun – Janusz Bil, prezes Jermak Offshore Marine Services sp. z o.o. – Piotr Jermakow, dyrektor wykonawczy ds. Operacyjnych Upstream – Rafał Wardziński, dyrektor Departamentu Morskich Farm Wiatrowych PGE Baltica sp. z o.o. – Grzegorz Figacz oraz wiceprezes Polskiej Izby Morskiej Energetyki Wiatrowej – Mariusz Witoński.

Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji wybranych inwestycji przez Pocztę Polską S.A.
Informację przedstawili: wiceprezes NIK – Michał Jędrzejczyk oraz p.o. wicedyrektor Departamentu Infrastruktury w NIK – Maciej Brzosko.
Celem kontroli było sprawdzenie czy Poczta Polska prowadziła działalność w ramach wybranych inwestycji w sposób legalny, gospodarny, celowy i rzetelny.
NIK negatywnie ocenił działania Zarządu Poczty Polskiej S.A. w zakresie realizacji wybranych inwestycji w latach 2020-2023. Sposób realizacji kluczowych inwestycji, w odniesieniu do Średnioterminowej Strategii PP S.A. 2021-2023 wskazuje, iż Poczta Polska S.A. nie radziła sobie z wyzwaniami rynku, w szczególności związanymi z transformacją cyfrową oraz dynamicznym rozwojem nowoczesnych usług, w tym e-commerce, co miało istotny wpływ na pozycję Spółki na rynku usług pocztowych w segmencie KEP (usługi kurierskie, ekspresowe i pocztowe). Ponadto, nadzorując realizację inwestycji „zakup automatów paczkowych (APM)” Zarząd PP S.A. dopuścił do powstania wielomiesięcznych opóźnień w realizacji kontraktu, skutkujących między innymi niewykorzystaniem w tym czasie potencjału dynamicznie rozwijającego się rynku KEP w Polsce i nieuzyskaniem zakładanych przychodów. W konsekwencji nieterminowej realizacji kontraktu Poczta Polska S.A. poniosła koszty z tytułu m.in. dzierżawy powierzchni pod urządzenia paczkowe czy energii elektrycznej zużywanej przez ustawione, a nie oddane do użytkowania APM.
W dyskusji zwrócono uwagę na nierzetelność i niegospodarność poprzednich władz spółki. Podkreślano, iż przyczyniło się to do dzisiejszego kryzysu i dużych problemów poczty. Ponadto zwracano uwagę, na niewykorzystanie przez Pocztę Polską potencjału rynku KEP. Dopytywano o wnioski pokontrolne, czy wobec osób odpowiedzialnych za wykryte nieprawidłowości wyciągnięto konsekwencje oraz czy o nieprawidłowościach zawiadomiono prokuraturę.
W odpowiedzi wiceprezes NIK poinformował, iż po kontroli, złożono do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 296 Kodeksu Karnego. Prokuratura nie wszczęła postępowania. Ponadto o sprawie poinformowano Centralne Biuro Antykorupcyjne.

Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem Stanisława Staszica (druk nr 1116).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Piotr Głowski (KO).
W roku 2026 przypadnie 200. rocznica śmierci Stanisława Staszica – polskiego działacza oświeceniowego, pioniera spółdzielczości, pisarza politycznego, publicysty, filozofa, tłumacza i przyrodnika.
Komisja przyjęła poprawki doprecyzowujące oraz redakcyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Henryk Szopiński (KO).

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem Mieczysława Fogga (druk nr 1220).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Dominika Chorosińska (PiS).
W roku 2026 przypadnie 125. rocznica urodzin Mieczysława Fogga (właśc. Mieczysława Fogiela) – artysty, który sprzedał ponad 25 mln egzemplarzy swoich płyt, występował na kilkudziesięciu tysiącach koncertów w Polsce i za granicą, a w repertuarze miał łącznie ponad 2 tys. utworów.
Komisja przyjęła poprawki doprecyzowujące oraz redakcyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Dominika Chorosińska.

Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ rozpatrzyła informację Ministra do spraw Polityki Senioralnej na temat kierunków zmian w programach „Senior+” i „Aktywni+” po roku 2025.
Informację przedstawiła dyrektor Departamentu Polityki Senioralnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Marlena Muszyńska.
Program wieloletni na rzecz Osób Starszych „Aktywni+” oraz Program wieloletni „Senior+” będą realizowane do końca 2025 r.
Planowane jest badanie ewaluacyjne, które będzie uwzględniało m.in. badania jakościowe i ilościowe zarówno z organizacjami jak i podmiotami realizującymi projekty w ramach obu programów, jak i ich uczestnikami. Pozwoli to na dokonanie oceny dotychczas zrealizowanych działań w ujęciu merytorycznym oraz formalnym. Ponadto, rozważane jest przeprowadzenie badania ilościowego wśród osób w wieku 60 lat lub więcej na temat aktywności w jakie te osoby się angażują oraz pożądanych form wsparcia w tym zakresie. Na podstawie wniosków z przeprowadzonych badań określone zostaną pożądane rodzaje działań aktywizujących osoby starsze. Wnioski te zostaną wykorzystane przy opracowaniu nowego kształtu programów na kolejne lata.
W projektowaniu nowych rozwiązań będzie istotne także stanowisko Rady ds. Polityki Senioralnej w skład której wchodzą eksperci z wielu dziedzin w obszarze polityki senioralnej.

Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ rozpatrzyła, w trybie art. 131 regulaminu Sejmu, sprawy naruszenia przez grupę posłów art. 35 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, tj. sprawy posłów, którzy nie złożyli oświadczeń o stanie majątkowym za 2024 rok w terminie przewidzianym przez ustawę.
Komisja przyjęła opinię, w której:
- w stosunku do posłów: Dariusza Mateckiego (PiS), Mirosława Maliszewskiego (PSL-TD) i Pawła Kukiza (Republikanie), którzy nie wzięli udziału w posiedzeniu Komisji, a także nie przesłali pisemnych wyjaśnień, przedkłada propozycję udzielenia posłom upomnienia,
- w stosunku do posła Marka Jakubiaka (Republikanie), który złożył wyjaśnienia i podał powód opóźnienia złożenia oświadczenia majątkowego, proponuje umorzyć postępowanie w sprawie zarzutów.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła informację na temat realizacji ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych oraz o proponowanych zmianach w tym zakresie
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak.
W 2009 roku Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę pod nazwą „Aktualizacja stanu faktycznego i prawnego nieruchomości przez organy gospodarujące mieniem stanowiącym zasoby nieruchomości Skarbu Państwa, gminy, gminny zasób nieruchomości i mienie gminne”.
Stwierdzono powszechne i wieloletnie zaniechanie działań przez organy administracji publicznej w zakresie objętym ustawą o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Do powstania tak niekorzystnej sytuacji przyczyniły się spółki powołane do zarządzania wspólnotami gruntowymi oraz udziałowcy tych spółek.
Na podstawie analizy Najwyższej Izby Kontroli stwierdzono, iż na obszarze 865 gmin spośród 2400, położonych jest 5126 nieruchomości zaliczanych do wspólnot gruntowych o łącznej powierzchni około 107.622 ha.
Na podstawie wniosków z kontroli NIK i następnie ich analizy przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, minister podjął pracę nad nowelizacją ustawy z dnia 29 czerwca 1963 roku o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Efektem tych zmian była nowelizacja z dnia 10 lipca 2015 roku, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku. Celem nowelizacji było dostosowanie przepisów ustawy do realiów społeczno-gospodarczych i ówcześnie obowiązującego ustawodawstwa. Przyjęta nowelizacja określała konstrukcję dwuetapowego ustalania wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Pierwszy etap to ustalenie uprawnionych według stanu na dzień 5 lipca 1963 roku. Drugi etap to ustalenie następnej grupy uprawnionych według stanu istniejącego od 1 stycznia 2006 roku do 31 grudnia 2015 roku. Inne rozstrzygające kwestie związane z nowelizacją ustawy to m.in.: ustalenie wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej tylko na wniosek, wydanie decyzji o nieustaleniu wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie w przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie uprawnionych do udziału, możliwość podjęcia przez uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej uchwały o przekształceniu wspólnoty gruntowej we współwłasność w częściach ułamkowych.
Realizacja znowelizowanej ustawy była analizowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Kwestie z tym związane były omawiane na spotkaniu zespołu ds. obszarów wiejskich wsi i rolnictwa podczas posiedzenia Komisji Rządu i Samorządu Terytorialnego. W 2020 roku Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpiło do 161 starostw, na terenie których znajdują się wspólnoty gruntowe, o nadesłanie danych dotyczących postępowań administracyjnych oraz informacji o ewentualnych wątpliwościach i problemach, które pojawiły się w toku tych decyzji. Z nadesłanych danych wynikało, iż przepisy nowelizujące ustawę realizują zakładany cel, czyli przyczyniają się do uregulowania skutków prawnych wspólnot gruntowych. Starostowie zakończyli 295 postępowań dotyczących wspólnot gruntowych obejmujących 4489 ha oraz 2049 postępowań dotyczących mienia gromadzkiego obejmujących 5637 ha. W maju 2025 roku wojewodowie wydali 230 decyzji, którymi stwierdzili nabycie przez gminy lub Skarb Państwa łącznie 107 ha.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpiło z prośbą do gmin o nadesłanie informacji o ewentualnych problemach, które pojawiają się w związku z funkcjonowaniem spółek do sprawowania zarządu nad wspólnotami. Z udzielonych informacji nie wynikało, aby gminy zgłaszały większe problemy w zakresie uregulowania stanów prawnych wspólnot. Najczęściej wskazywały one na brak szczegółowych uprawnień przysługujących im jako nadzorującym działalność wspólnot. W przypadku ewentualnej nowelizacji ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych należałoby doprecyzować uprawnienia gminy.
W dyskusji poruszono kwestię finansowania programów scaleniowych przez starostów. Wskazano także, iż nastąpiła nowelizacja ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, która wprowadziła możliwość ewentualnych odszkodowań za decyzje wydane z naruszeniem prawa.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek obrad: „Omówienie zdarzeń mających miejsce podczas posiedzenia bezprawnie działającej Komisji Śledczej do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r., łamania Konstytucji RP, standardów demokratycznego państwa prawa, regulaminu Sejmu RP i zwyczajów panujących w Parlamencie Polskim”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił poseł Michał Wójcik (PiS).
Na szczegółowe pytania dotyczące przebiegu doprowadzenia na przesłuchanie przed Komisję Śledczą posła Zbigniewa Ziobry (PiS) – sformułowane podczas dyskusji – odpowiedzi udzielił komendant Straży Marszałkowskiej – Michał Sadoń, potwierdzając szczegółowo ramy czasowe zdarzeń nakreślone przez posłów oraz wskazał jaki był udział Straży Marszałkowskiej w zakresie doprowadzenia na posiedzenie Komisji posła Zbigniewa Ziobry.

Komisja Ustawodawcza /UST/ omówiła i zaopiniowała:
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 65/23,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 41/23,
- wniosek Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt Kp 2/24.

Komisje: do Spraw Deregulacji /DER/ oraz Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1268).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski.
Projekt dotyczy zwiększenia bezpieczeństwa obrotu prawnego, podniesienia skuteczności weryfikacji tożsamości przez firmy, które świadczą usługi w sektorze prywatnym (np. banki) i przyspieszenia udostępniania danych z rejestrów państwowych.
Komisje przyjęły poprawki legislacyjne, ujednolicające, doprecyzowujące i redakcyjne.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO).

Komisje rozpatrzyły poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1241 i 1250).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 4 poprawki. Komisje wnoszą o ich przyjęcie.
Poprawki miały na celu określenie dziennej daty wejścia w życie przepisów dotyczących mLegitymacji ucznia i mLegitymacji nauczyciela w miejsce odniesienia do komunikatu ministra adekwatnego do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem adekwatnym do spraw oświaty i wychowania.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO).

Komisje: do Spraw Deregulacji /DER/ oraz Finansów Publicznych /FPB/ rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1233).
Projekt ma na celu zniesienie obowiązku publikacji (przez największych podatników CIT) informacji o realizowanej strategii podatkowej.
Komisje przyjęły poprawkę polegającą na uregulowaniu sytuacji, kiedy podatnik nie przekazał informacji o realizowanej strategii podatkowej naczelnikowi urzędu skarbowego przed dniem wejścia w życie ustawy.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Piotr Górnikiewicz (Polska2050-TD).

Komisje rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1281).
Projekt ma na celu zmianę zasad zwrotu podatku w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu w Polskiej Strefie Inwestycji (PSI) lub zezwolenia na działalność w Specjalnych Strefach Ekonomicznych (SSE). Przyjęte rozwiązania przewidują także ograniczenie obowiązku składania informacji o wspólnikach spółki jawnej oraz wprowadzenie zmian dla podatkowych grup kapitałowych.
Komisje przyjęły poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Zofia Czernow (KO).

Komisje przystąpiły do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (druk nr 1235).
Projekt ma na celu wprowadzenie 6-miesięcznego okresu vacatio legis dla projektów ustaw podatkowych.
Komisje będą kontynuować rozpatrywanie projektu na kolejnym posiedzeniu.

Komisje rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn (druk nr 1282).
Projekt dotyczy zmiany zasad rozliczania podatku w przypadku świadczeń powtarzających się, takich jak renty oraz ułatwień przy dokonywaniu obrotu majątkiem, który pochodzi m.in. ze spadku.
Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Łukasz Horbatowski (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman.

Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach /NKK/ rozpatrzyły uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (druk nr 1286).
Senat zaproponowała jedną poprawkę. Komisja wnosi o jej przyjęcie.
Poprawka, oprócz korekt redakcyjnych, doprecyzowuje, iż osoba ubiegająca się o zatrudnienie otrzymuje od pracodawcy informacje o wynagrodzeniu za pracę z wyprzedzeniem umożliwiającym zapoznanie się z tymi informacjami.
Sprawozdawca – poseł Karolina Pawliczak (KO).
Idź do oryginalnego materiału