INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 4 grudnia 2024 r.
nr 148/2024 (168)
Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ zapoznała się z informacją o pracach Zespołu do spraw analizy zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu.
Informację przedstawił przewodniczący Zespołu – dr Grzegorz Wrona.
Na mocy znowelizowanej ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, przy Ministrze Sprawiedliwości (jako organ pomocniczy) działa Zespół do spraw analizy zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. W skład Zespołu wchodzi siedmiu stałych ekspertów – po jednym z dziedziny prawa, pediatrii, psychologii, psychiatrii, pedagogiki, socjologii oraz pracy socjalnej albo resocjalizacji. Członkowie powoływani są na czteroletnią kadencję i zachowują niezależność od Ministra Sprawiedliwości oraz innych organów lub instytucji. Zespół ma dokonywać oceny zdarzenia pod kątem funkcjonowania systemu ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz określać działania usprawniające to funkcjonowanie, umożliwiające zapobieganie takim sytuacjom w przyszłości. Wynikiem analizy ma być każdorazowo raport, zawierający opis okoliczności zdarzenia, informacje o tym, jak instytucje i organy państwa realizowały swoje uprawnienia i obowiązki, a także jak reagowały na zagrożenie życia i zdrowia małoletniego.
Instytucje państwowe i samorządowe są zobligowane do zgłaszania takich zdarzeń do przewodniczącego Zespołu (wpłynęło 8 zgłoszeń), ale poinformowano, iż zgłoszenia może dokonać również osoba fizyczna. Przewodniczący Zespołu podkreślił, iż Zespół nie ocenia schematy wykonywania zadań przez poszczególnych przedstawicieli służb. W ciągu 7 miesięcy funkcjonowania Zespołu na podstawie zgłoszeń oraz informacji z mediów wskazano 19 zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć na miejscu.
Trwają prace nad stroną internetową Zespołu, gdzie będzie umieszczony formularz zgłoszenia przypadku śmierci lub wywołania ciężkiego uszczerbku na zdrowiu u małoletniego.
Podczas dyskusji wskazano na potrzeby: rozszerzenia katalogu osób popełniających czyn zabroniony (np. o konkubenta/konkubentkę), rozszerzenia katalogu podmiotów zobowiązanych do przekazywania dokumentów (np. wojewodów) oraz wprowadzenia narzędzi dyscyplinujących instytucje do terminowego przekazywania dokumentów. Wskazano, iż należy przyjrzeć się także samej identyfikacji krzywdzenia, gdyż dzieci krzywdzone przez dłuższy czas mają historię systemową. Potrzebne jest szkolenie z identyfikacji przemocy personelu służb medycznych, który jako jedyny ma prawo do dokonania oględzin dziecka. Przedstawiciel resortu sprawiedliwości poinformował, iż realizowane są prace nad utworzeniem systemu śledzenia losów dziecka, który ma być kompleksowym systemem, obejmującym wiele obszarów i koordynującym m.in.: służby medyczne, osoby związane z edukacją i wychowaniem (szkoły, przedszkola, żłobki), opiekę społeczną, policję, straż graniczną, sądownictwo, prokuratury i Rzecznika Praw Dziecka.
W posiedzeniu uczestniczyli: minister do spraw równości – Katarzyna Kotula, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Zuzanna Rudzińska-Bluszcz, rzecznik praw dziecka – Monika Horna-Cieślak oraz eksperci Zespołu do spraw analizy zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu – Anna Chobel, Beata Kozielec-Oracka, Honorata Czajkowska oraz Tomasz Rowiński.
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Nadzór nad dopuszczeniem i obrotem lekami bez recepty w świetle bezpieczeństwa pacjentów”.
Informację przedstawił p.o. dyrektor Departamentu Zdrowia NIK – Marcin Stolarczyk.
W ocenie NIK realizacja procedury dopuszczania do obrotu leków bez recepty (OTC) oraz nadzór nad ich obrotem nie zawsze gwarantowały bezpieczeństwo pacjentom je stosującym. Świadczą o tym stwierdzone nieprawidłowości w realizacji przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL) oraz przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego (GIF) zadań odnoszących się do leków OTC.
Prezes URPL nie zawsze prawidłowo realizował zadania związane z rozpatrywaniem wniosków o rejestrację produktów leczniczych w kategorii dostępności OTC, wniosków o zmianę kategorii dostępności z Rp (wydawany z przepisu lekarza) na OTC, a także ze zgłoszeniami o Niepożądanych Działaniach Produktów Leczniczych (NDPL). Prezes URPL nielegalnie dopuścił do obrotu z kategorią dostępności OTC trzy nowe leki, mimo iż spełniały one kryteria zaliczenia do kategorii Rp. Bezpodstawnie uznawał kwestionariusze do samodiagnozy za element przemawiający za przyznaniem kategorii dostępności OTC lub za zasadnością zmiany kategorii dostępności leku z Rp na OTC. Nierzetelnie zatwierdził wielkości opakowań części leków OTC przekraczające maksymalne zalecane dawki określone w ulotkach dla pacjenta. Akceptował także ulotki dla pacjenta zawierające treści mogące wprowadzać w błąd.
Główny Inspektor Farmaceutyczny w latach 2019-2023 nie zapewnił skutecznego nadzoru nad jakością produktów leczniczych OTC oraz nad ich reklamą i obrotem. W GIF nie wszczynano postępowań administracyjnych wobec podmiotów odpowiedzialnych za niedopełnienie ustawowych obowiązków dotyczących zgłaszania Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu (w wymaganym terminie) daty wprowadzenia produktu leczniczego OTC do obrotu. Postępowań nie wszczynano również w przypadku przekazania przez podmioty odpowiedzialne próbek tych produktów leczniczych do badań jakościowych z opóźnieniem. W konsekwencji nie nakładano kar pieniężnych za naruszenie prawa w wymienionym zakresie, tym samym, nie pobierano i nie odprowadzano dochodów z tego tytułu do budżetu państwa. Komórka organizacyjna GIF, która w założeniu miała sprawować nadzór nad reklamą produktów leczniczych OTC, nie była przygotowana do realizacji tych zadań.
Najwyższa Izba Kontroli sformułowała wnioski do Ministra Zdrowia, Prezesa URPL oraz GIF m.in. o:
- podjęcie działań w celu opracowania i wprowadzenia rozwiązań prawnych regulujących zasady prowadzenia obrotu pozaaptecznego lekami OTC umożliwiających Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej sprawowanie skutecznego nadzoru nad tym obrotem;
- dokonanie ponownej analizy zasadności ograniczenia liczby substancji i ich zawartości w produktach leczniczych OTC dopuszczonych do sprzedaży w obrocie pozaaptecznym w celu ograniczenia ryzyka lekomanii i nadużywania tych leków w celach pozamedycznych;
- podjęcie działań w celu zapewnienia skutecznej realizacji przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego obowiązku sprawowania prawidłowego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne w zakresie reklamy leków OTC.
Podczas dyskusji z udziałem przedstawicieli branży farmaceutycznej wskazywano na potrzebę kompleksowego podejścia Ministra Zdrowia do kwestii uregulowania nadzoru nad rynkiem leków OTC, w tym rynkiem pozaaptecznym w celu zapewnienie bezpieczeństwa zdrowia i życia pacjentów.
W posiedzeniu uczestniczyli: główny inspektor farmaceutyczny – Łukasz Pietrzak, prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych – Grzegorz Cessak oraz dyrektor Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia – Katarzyna Piotrowska-Radziewicz.
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości w zakresie wyłączenia wszystkich spółdzielni mieszkaniowych spod obowiązku tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych (BKSP-155-X-222/24).
Petycję przedstawił poseł Krzysztof Bojarski (KO).
Przedmiotem petycji jest zmiana ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości w zakresie art. 39 ust. 6.
Autor petycji postuluje wyłączenie z obowiązku tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych wszystkich spółdzielni mieszkaniowych, bez względu na rozmiary prowadzonej przez nie działalności.
Do petycji załączono projektowaną treść art. 39 ust. 6 ustawy o rachunkowości w brzmieniu: „Jednostka mikro, jednostka mała, jednostka, o której mowa w art. 3 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która spełnia warunki określone w art. 3 ust. 1c pkt 1 albo ust. 1d, oraz spółdzielnia mieszkaniowa może nie tworzyć biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Finansów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie doręczeń przesyłek sądowych za pośrednictwem komorników sądowych (BKSP-155-X-230/24).
Petycję przedstawił poseł Krzysztof Bojarski.
W petycji postuluje się zmianę art. 1391 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, tak aby w razie braku doręczenia pozwanemu pisma procesowego lub orzeczenia wywołującego potrzebę podjęcia obrony jego praw sąd z urzędu doręczył pismo procesowe za pośrednictwem komornika sądowego bez pośrednictwa powoda, oraz zmianę art. 3b ustawy z dnia 2 marca 2018 r. o komornikach sądowych w ten sposób, iż w razie braku doręczenia pisma przez komornika sądowego komornik sądowy z urzędu powinien podejmować czynności zmierzające do ustalenia aktualnego adresu zamieszkania adresata oraz doręczyć pismo procesowe na tak ustalony adres.
W uzasadnieniu proponowanych zmian wnioskodawca wskazuje, iż na skutek nowelizacji wprowadzono do przepisów procedury cywilnej zasadę, zgodnie z którą w razie braku doręczenia pierwszego pisma procesowego w sprawie pozwanemu (np. pozwu) sąd zobowiązuje powoda do doręczenia tego pisma pozwanemu za pośrednictwem komornika sądowego. Zasada ta w jego ocenie stanowi rozwiązanie czasochłonne, gdyż następuje wielokrotne przesyłanie pism pomiędzy sądem, powodem i komornikiem, oraz niebezpieczne dla pozwanego, gdyż dokumentacja doręczana z sądu trafia do powoda, który dopiero w kolejnym kroku przekazuje ją komornikowi celem doręczenia pozwanemu.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Sprawiedliwości.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 196 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (BKSP-155-X-233/24).
Petycję przedstawił poseł Krzysztof Bojarski.
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy. Postulowana zmiana ma na celu modyfikację progów wyborczych w wyborach do Sejmu i powinna polegać na nadaniu art. 196 § 1 tego aktu następującego brzmienia: „W podziale mandatów w okręgach wyborczych uwzględnia się wyłącznie listy kandydatów na posłów tych komitetów wyborczych, których listy otrzymały co najmniej TRZY % ważnie oddanych głosów w skali kraju”, zaś § 2: „Listy kandydatów na posłów koalicyjnych komitetów wyborczych uwzględnia się w podziale mandatów w okręgach wyborczych, o ile ich listy otrzymały co najmniej PIĘĆ % ważnie oddanych głosów w skali kraju”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Krajowego Biura Wyborczego podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (BKSP-155-X-253/24).
Petycję przedstawił poseł Krzysztof Bojarski.
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy, ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. Postulowane zmiany mają na celu wprowadzenie ograniczenia biernego prawa wyborczego w wyborach na: radnych sejmików województwa, posłów, senatorów, członków zarządu powiatu i członków zarządu województwa. Istotą proponowanego ograniczenia ma być pozbawienie prawa wybieralności osób, które uprzednio dwukrotnie zostały już wybrane w wyborach na tę funkcję.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Krajowego Biura Wyborczego podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie wprowadzenia ulgi w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla osób nieprodukujących popiołu (BKSP-155-X-254/24).
Petycję przedstawiła poseł Anna Pieczarka (PiS).
W petycji postuluje się wprowadzenie częściowego zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców ogrzewających dom gazem, pompą ciepła lub w inny sposób, niegenerujący powstawania popiołu (ulgi analogicznej jak ma to miejsce w przypadku kompostowania odpadów). Podmiot wnoszący petycję wskazuje, iż w chwili obecnej mieszkańcy, którzy wymienili źródła ciepła na ekologiczne, muszą płacić za wywóz popiołu, którego nie produkują. Wprowadzenie wskazanej ulgi stanowiłoby zachętę do dokonania wymiany źródła ciepła i troski o środowisko naturalne, a także zapewniłoby sprawiedliwe naliczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Ministra Klimatu i Środowiska podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Klimatu i Środowiska.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie dochodów jednostek samorządu terytorialnego (BKSP-155-X-239/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Celem petycji jest zainicjowanie działań ustawodawczych zmierzających do dokonania zmian w uchylonej w dniu 25 października 2024 r. ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego polegających na:
a) dodaniu ust. 2 do art. 1 o treści „zasady ustalania i przekazywania gminom objętym obszarem Natura 2000 oraz obszarem parków krajobrazowych rekompensaty w wysokości 50% budżetu gminy za rok poprzedzający tytułem rekompensaty za brak możliwości rozwoju działalności gospodarczej na terenie gminy z tego powodu” oraz
b) dodaniu litery „c” do art. 7 ust. 1 pkt 1 o treści „rekompensującej”.
Autor petycji uzasadnił potrzebę wprowadzenia rekompensaty (części rekompensującej subwencji ogólnej) dla gmin objętych obszarem Natura 2000 oraz parkami krajobrazowymi tym, iż „walory środowiskowe, przyrodnicze i estetyczne” tych terenów uniemożliwiają rozwój działalności gospodarczej, w szczególności uciążliwej i przynoszącej znaczące dochody budżetowi gminy.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie możliwości przywrócenia terminu na złożenie wniosku o zwolnienie z opłacania składek, o którym mowa w art. 31zp ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (BKSP-155-X-245/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas.
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany przepisów ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych poprzez wprowadzenie instytucji przywrócenia terminu w odniesieniu do terminów określonych w art. 31zp ust. 1 tej ustawy.
Przedstawiając aktualnie obowiązujący stan prawny, wnoszący petycję wskazuje, iż przy zwolnieniu zawartym w art. 31zo ww. ustawy przewidziano tryb odwoławczy przy otrzymaniu decyzji odmownej, niemniej jednak w przypadku niezłożenia wniosku w terminie brak jest prawnych możliwości odwrócenia negatywnych skutków takiego stanu rzeczy. Nie wskazano na procedurę przywrócenia terminu, nie odesłano – jak to ma miejsce w art. 15zzzzzn2 ww. ustawy, do odpowiednich norm ustawy z dnia 41 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na dezyderat nr 25 w sprawie sposobu naliczania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne płaconych przez przedsiębiorców.
Odpowiedź przedstawiła naczelnik Wydziału ds. Systemu Ubezpieczeń Społecznych, Ubezpieczenia Chorobowego i Wypadkowego w Departamencie Ubezpieczeń Społecznych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Joanna Kownacka-Kacperska.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 25.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (BKSP-155-X-226/24).
Petycję przedstawił poseł Rafał Bochenek (PiS).
Celem petycji jest zainicjowanie działań ustawodawczych zmierzających do dokonania zmian w uchylonej w dniu 25 października 2024 r. ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego polegających na:
a) dodaniu ust. 2 do art. 1 o treści „zasady ustalania i przekazywania gminom objętym obszarem Natura 2000 oraz obszarem parków krajobrazowych rekompensaty w wysokości 50% budżetu gminy za rok poprzedzający tytułem rekompensaty za brak możliwości rozwoju działalności gospodarczej na terenie gminy z tego powodu” oraz
b) dodanie litery „e” do art. 7 ust. ł pkt I o treści „rekompensującej”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (BKSP-155-X-231/24).
Petycję przedstawił poseł Rafał Bochenek.
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany przepisów ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym poprzez wykreślenie sformułowania „pkt 1” z art. 2 ust 2 tej ustawy i tym samym nadanie temu przepisowi następującego brzmienia: „Art. 2. ust. 2 Zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, jest zastrzeżone wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy”.
Wnoszący petycję argumentuje, iż taka zmiana ustawy ułatwi drobnym przedsiębiorcom, w tym osobom samozatrudnionym, wywiązywanie się z ich obowiązków podatkowych i celnych, w jej wyniku bowiem czynności doradztwa podatkowego określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy będą mogły być wykonywane przez księgowych, których usługi są tańsze niż usługi doradców podatkowych. Wnoszący petycję podkreśla przy tym wysoki stopień skomplikowania polskiego systemu podatkowego i wskazuje, iż nie można wykonać prawidłowej usługi księgowej i spełnić obowiązku podatkowego, gdy brakuje informacji i wiedzy w powyższym zakresie.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego w zakresie nieruchomości, do których mają zastosowanie przepisy ustawy (BKSP-155-X-242/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego. Proponuje się, aby:
1) art. 2 pkt 1, który zawiera definicję pojęcia „nieruchomości rolnej”, nadać następujące brzmienie: „należy przez to rozumieć nieruchomość rolną w rozumieniu Kodeksu cywilnego, z wyłączeniem nieruchomości położonych w całości lub w części na obszarach przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne, o ile część nieruchomości nieobjęta przeznaczeniem na cele inne niż rolne ma powierzchnię mniejszą niż 0,3 ha”, lub
2) do art. 1a pkt 1, który zawiera wyłączenie stosowania przepisów ustawy do określonych nieruchomości rolnych, dodać lit. g) o następującym brzmieniu: „położonych częściowo na obszarach przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne, o ile część nieruchomości nieobjęta przeznaczeniem na cele inne niż rolne ma powierzchnię mniejszą niż 0,3 ha”, lub
3) dokonać zamiany „przepisów omawianej ustawy w inny sposób, który doprowadziłby do sytuacji, w której spod zakresu ustawy zostaną wyłączone wszystkie te transakcje, w których rzeczywistym przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość przeznaczona w MPZP na cele inne niż rolne, a część «rolna» jest mniejsza niż 0,3 ha”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie obowiązku znakowania oraz sterylizacji/kastracji zwierząt, a także opodatkowania posiadania psów (BKSP-155-X-228/24) oraz petycję w sprawie znakowania psów oraz podatku od ich posiadania (BKSP-155-X-247/24).
Petycję nr BKSP-155-X-228/24 przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO). Petycję nr BKSP-155-X-247/24 przedstawił poseł Piotr Polak.
Petycje zawierają postulat zmiany przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt oraz innych ustaw powiązanych tematycznie poprzez: wprowadzenie obowiązku znakowania psów, utworzenie ogólnopolskiej bazy oznakowanych zwierząt domowych, wprowadzenie obowiązku kastracji zwierząt (z wyłączeniem hodowli rejestrowanych), wprowadzenie powszechnego podatku od posiadania psów.
Powyższe zmiany przepisów mają na celu ograniczenie liczby bezdomnych zwierząt, umożliwienie przekazania właścicielom zwierząt zagubionych oraz odzyskanie kosztów pobytu zwierzęcia w schronisku wraz z ewentualnymi kosztami leczenia, co w konsekwencji ma wpłynąć na zmniejszenie zapotrzebowania na środki finansowe niezbędne do realizacji zadań własnych gmin w zakresie opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przekazaniu obu petycji wraz z opiniami Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Semu do Komisji Nadzwyczajnej do spraw ochrony zwierząt do ewentualnego wykorzystania w jej pracach.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie organizowania i prowadzenia izb wytrzeźwień (BKSP-155-X-238/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Petycja zawiera wnioski dotyczące nowelizacji art. 39 ust. 1, art. 401 ust. 3, art. 402 ust. 1, art. 42 ust. 3, art. 421 ust. 1-3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W treści petycji wnioskodawca zaproponował nową treść odnośnych przepisów.
Wnioskodawca domaga się również zmiany rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2014 r. w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektów dezyderatów do Ministra Zdrowia oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie udostępniania w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej numeru PESEL przedsiębiorców (BKSP-155-X-244/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Zawarty w petycji wniosek dotyczy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy w zakresie odnoszącym się do ujawnienia numeru PESEL przedsiębiorcy.
Zdaniem autora petycji wśród danych przedsiębiorcy podlegających ujawnieniu, poza imieniem i nazwiskiem, nie ma żadnych danych zawartych w jego dokumencie tożsamości, w szczególności w dowodzie osobistym, co uniemożliwia jednoznaczne potwierdzenie, iż osoba posługująca się wydrukiem z CEIDG posługuje się wydrukiem swoim, a nie wykorzystując zbieżność nazwisk, podszywa się pod przedsiębiorcę, prawdopodobnie w nieuczciwych celach.
W ocenie autora petycji „utajnienie” numeru PESEL przedsiębiorcy w CEIDG uniemożliwia także weryfikację jego wypłacalności w Krajowym Rejestrze Zadłużonych, gdyż niezwiązane z działalnością gospodarczą nieuregulowane zobowiązania, np. alimentacyjne, zawsze są wpisywane do Krajowego Rejestru Zadłużonych pod numerem PESEL dłużnika, co jednocześnie stoi w sprzeczności z celem Krajowego Rejestru Zadłużonych (art. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych). Podobnie jest z upadłościami „konsumenckimi” przeprowadzonymi przed wpisem przedsiębiorcy do CEIDG.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 26 w sprawie zmiany art. 46 § 3 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy.
Odpowiedź przedstawiła sędzia-wizytator w Wydziale Wykonania Orzeczeń Karnych w Departamencie Wykonania Orzeczeń i Probacji Ministerstwa Sprawiedliwości – Magdalena Garstka-Gliwa.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 26.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbędzie się w dniach 19-20 grudnia 2024 r.
Komisja przyjęła informację do wiadomości.
Komisja, w trybie art. 20a ust. 2 ustawy, rozpatrzyła informację Rady Ministrów na temat priorytetów w zakresie sprawowania przez przedstawicieli Rady Ministrów prezydencji składów Rady.
W posiedzeniu uczestniczyli: minister do spraw Unii Europejskiej – Adam Szłapka oraz podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Magdalena Sobkowiak-Czarnecka.
Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ wysłuchała informacji Ministra Nauki na temat modeli kariery naukowej i podnoszenia atrakcyjności kariery akademickiej wśród młodych naukowców.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Maciej Gdula.
W wyniku reformy systemu szkolnictwa wyższego i nauki z dniem 1 października 2019 roku rozpoczęły działalność szkoły doktorskie. Zastąpiły one dotychczasowe studia doktoranckie. Dzięki tej zmianie poprawił się status doktoranta. Ustawa reformująca system szkolnictwa wyższego zabezpiecza interesy doktorantów w przypadku zaprzestania kształcenia w szkole doktorskiej. Ustawa przewiduje także uprawnienia pracownicze – przerwy wypoczynkowe i zaliczenie okresu kształcenia do stażu pracy. Poprawił się także status materialny doktoranta. Wprowadzono powszechny system stypendialny dla doktorantów kształcących się w tych szkołach, zakładający wypłacanie przez 4 lata stypendium doktoranckiego każdemu doktorantowi nieposiadającemu stopnia doktora w minimalnej wysokości gwarantowanej ustawą. Wysokość miesięcznego stypendium doktoranckiego wynosi co najmniej 37% wynagrodzenia profesora.
Kariery akademickie młodych naukowców wspierane są finansowo także ze środków budżetu państwa na szkolnictwo wyższe i naukę np. poprzez przyznawanie stypendiów ministra dla młodych wybitnych naukowców. W 2024 r. Minister Nauki przyznał łącznie 230 stypendiów. Na wypłatę tych stypendiów corocznie przeznaczane jest ok. 40 mln zł. Stypendium stanowi istotne wsparcie w prowadzeniu działalności naukowej. Ponadto, Narodowe Centrum Nauki organizuje konkursy otwarte dla naukowców na wszystkich etapach kariery. W ofercie NCN znajdują się programy skierowane dla osób rozpoczynających pracę, dojrzałych badaczy i takie, w których młodsi naukowcy rywalizują z bardziej doświadczonymi uczonymi. W swojej ofercie konkursowej młodzi naukowcy mogą starać się o środki finansowe w następujących konkursach: Preludium, Sonatina, Sonata, Sonata Bis. Ponad połowa kwoty przyznanej w ubiegłym roku przez NCN wsparła rozwój młodych badaczy.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie: planów ministerstwa na zwiększenie atrakcyjności kariery naukowej, pomysłów na uszczelnienie luk prawnych pozwalających na „turystykę habilitacyjną”, form docenienia działalności dydaktycznej naukowców oraz planów przeciwdziałania mobbingowi.
Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu rozpatrzyła sprawę dotyczącą wypowiedzi posła Bronisława Foltyna (Konfederacja) zamieszczonej w dniu 8 listopada 2024 r. w serwisie społecznościowym X, stanowiącej podstawę wniosku posła Marcina Józefaciuka (KO) z dnia 13 listopada 2024 r.
Komisja wysłuchała uzasadnienia wniosku przedstawionego przez posła Marcina Józefaciuka.
Ze względu na nieobecność posła Bronisława Foltyna, Komisja podjęła decyzję o kontynuowaniu rozpatrywania sprawy na kolejnym posiedzeniu.
Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ zapoznała się z informacją o wykorzystaniu potencjału klastrów w rozwoju kraju i regionów.
Informację przedstawiła zastępca dyrektora Departamentu Innowacji i Polityki Przemysłowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii – Agata Wancio.
Omówiona została definicja klastrów, ich znaczenie w gospodarce i polityka klastrową realizowaną w Polsce. Klastry, jako geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (np. uniwersytetów, jednostek normalizujących itp.) działają w oparciu o dokument „Kierunki rozwoju polityki klastrowej w Polsce po 2020 r.”, który służy także włączaniu klastrów do realizacji zadań publicznych i ich wspieraniu na szczeblu centralnym i regionalnym.
Klastry są również ważnymi narzędziami rozwoju w obszarach m.in. transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, gospodarki obiegu zamkniętego i upowszechnianiu technologii sztucznej inteligencji w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Ministerstwo Rozwoju i Technologii podkreśla rolę władz samorządowych w polityce klastrowej, wzmocnienie potencjału klastrów poprzez włączenie w międzynarodowe sieci oraz ich wpływ na rozwój gospodarczy kraju.
Podczas dyskusji zwracano uwagę na potrzebę większego wsparcia finansowego dla klastrów, uproszczenie procedur w ubieganiu się o środki na innowacje oraz o środki z funduszy operacyjnych, a także na rozwój i duże znaczenie klastrów w sektorach nowoczesnych technologii oraz sektorach strategicznych, czyli obronnym i energetyki rozproszonej.
W posiedzeniu uczestniczył prezes Związku Pracodawców Klastry Polskie – Krzysztof Krystowski.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat działań mających na celu rewitalizację i rekultywację jezior w Polsce.
Działania rewitalizacyjne oraz rekultywacyjne wód powierzchniowych, w tym jezior, stanowią istotny element polityki w zakresie gospodarowania wodami. Podstawowym dokumentem planistycznym określającym działania w tym zakresie są plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, opracowywane zgodnie z Ramową Dyrektywą Wodną. Podstawowym celem planów gospodarowania wodami jest przywrócenie dobrego stanu wód i ekosystemów.
Zadania inwestycyjne realizowane są przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, w wyniku których poprawie ma ulec stan ilościowy wód w jeziorach. Są to zadania związane z uzyskaniem nowej, dodatkowej retencji lub z ustabilizowaniem obecnego poziomu wody w jeziorach, polegające na budowie urządzeń piętrzących na wypływie z jezior, których celem jest stabilizacja obniżającego się poziomu wody w zbiorniku. W w tej chwili obowiązującym programie planowanych inwestycji znajdują się 54 zadania inwestycyjne w zakresie budowy i przebudowy urządzeń wodnych w celu zwiększania retencji jeziorowej, wspierające działania rewitalizacji i rekultywacji jezior. Na rekultywację i rewitalizację jezior w Polsce przeznaczane są fundusze krajowe oraz zagraniczne.
Komisja rozpatrzyła informację na temat budowy nowej drogi wodnej – Wielkiej Pętli Mazurskiej. Celem tej inwestycji jest budowa brakującego połączenia łączącego jezioro Śniardwy z jeziorem Niegocin. Ma to stworzyć możliwość pływania z Giżycka na jezioro Śniardwy poprzez jeziora: Niegocin, Jagodne, Tałty i Mikołajskie oraz powrót przez Tyrkło i Buwełno. Tego typu trasa stworzy swoistą pętlę, która rozwiązałaby problem wielu wodniaków. Inwestycja ma przyciągnąć turystów i uatrakcyjnić region szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
Dla planowanej inwestycji sporządzono w 2022 r. wstępne studium wykonalności. Z uwagi na brak środków nie podjęto żadnych działań inwestycyjnych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Krzysztof Bolesta oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski.
Komisja Infrastruktury /INF/ przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (druk nr 810).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Maciej Lasek.
Celem projektu ustawy jest zapewnienie stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej dotyczących bezzałogowych statków powietrznych oraz systemów bezzałogowych statków powietrznych zawartych w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE).
Po zakończeniu pierwszego czytania Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną, do której skierowała ww. projekt. Przewodniczącym podkomisji został wybrany poseł Kamil Wnuk (Polska2050-TD).
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informację na temat systemu wsparcia rozwoju sportów nieolimpijskich.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, to polskie związki sportowe mają wyłączne prawo do powołania kadry narodowej oraz przygotowania jej do igrzysk olimpijskich, igrzysk paralimpijskich, igrzysk głuchych, mistrzostw świata lub mistrzostw Europy. Minister Sportu i Turystyki jedynie wspomaga związki, udzielając dotacji w ramach ogłoszonych programów. W obrębie sportu wyczynowego od wielu lat funkcjonuje program wspierania sportów nieolimpijskich poprzez dofinansowanie przygotowania i udziału zawodników we współzawodnictwie międzynarodowym, w ramach którego realizowane są zadania w zakresie sportu, dotyczące przygotowań i udziału zawodników kadry narodowej w mistrzostwach świata i Europy w sportach nieolimpijskich, na podstawie:
- art. 29 ust. 7 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie,
- rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 17 maja 2022 r. w sprawie stypendiów sportowych,
- art. 47 i art. 151 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Do celów programu wspierania sportów nieolimpijskich zaliczyć można:
- stworzenie optymalnych warunków szkolenia zawodnikom kadry narodowej, o dużym potencjale sportowym, posiadającym szansę na osiągnięcie wysokich rezultatów sportowych w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym,
- umożliwienie udziału w zawodach mistrzowskich, międzynarodowych i krajowych w celu osiągnięcia wysokich rezultatów sportowych,
- zabezpieczenie zawodnikom kadry narodowej niezbędnego sprzętu sportowego i specjalistycznego, który jest nieodzowny do zachowania ciągłości realizacji szkolenia w wieloletnim procesie treningowym.
Komisja rozpatrzyła informację na temat przygotowań polskiej reprezentacji sportów nieolimpijskich do World Games-Chengdu 2025.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys oraz prezes Polskiego Komitetu Sportów Nieolimpijskich – Maciej Benderski.
The World Games (TWG) to wielosportowe wydarzenie, które z roku na rok zyskuje na popularności. 12. edycja TWG odbędzie się w dniach 7-17 sierpnia 2025 r. w Chengdu, jednym z największych miast Chin. To ogromna, 20-milionowa metropolia, która jest dynamicznie rozwijającym się ośrodkiem sportowym, gospodarczym i kulturalnym. Jest stolicą prowincji Syczuan, znaną nie tylko z zabytków i bogatej kultury, ale także z Ośrodka Hodowli Pandy Wielkiej – symbolu miasta.
Chengdu dysponuje infrastrukturą sportową na najwyższym poziomie, która jest w pełni wystarczająca, by sprostać dużej liczbie uczestników i nadchodzącym wydarzeniom. Miasto posiada doświadczenie w organizowaniu wielkich imprez sportowych, m.in. Światowych Igrzysk Policji i Straży Pożarnej w 2019 roku, a także Uniwersjady FISU w 2023 roku. Edycja 2025 to trzecie TWG rozgrywane w Azji.
Program przyszłorocznych TWG obejmie 35 sportów, w ramach których rozegranie zostanie 61 dyscyplin sportowych. Podczas TWG zawodnicy rywalizować będą m.in. w: wyścigach dronów, łucznictwie, unihokeju, ratownictwie wodnym, sportach motorowodnych, wakeboardzie, bilardzie, snookerze, sportach podwodnych, smoczych łodziach, kajakach polo, karate, sambo, ju-jistu, muaythai, trójboju siłowym, cheerleadingu, duathlonie, przeciąganiu liny, sportach tanecznych i gimnastycznych, rugby na wózkach oraz sportach, które wejdą do programu Igrzysk XXXIV Olimpiady Los Angeles 2028: squashu, softbalu, futbolu flagowym i lacrosse.
Na dzień 1 grudnia 2024 r. Polska ma 5 kwalifikacji do udziału w TWG 2025 w następujących sportach:
- maraton kajakowy na dystansie długim mężczyzn (kwalifikacja dla kraju),
- maraton kajakowy na dystansie krótkim mężczyzn (kwalifikacja dla kraju),
- męska drużyna kajak polo (kwalifikacja dla kraju),
- trójbój siłowy (kwalifikacja dla Agaty Sitko),
- snooker (kwalifikacja dla Michała Szubarczyka).
Komisja przyjęła informacje.
Komisja Kultury i Środków Przekazu /KSP/ rozpatrzyła informację na temat prowadzonych i zrealizowanych działań w celu popularyzacji i uczczenia patronów roku 2024.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bożena Żelazowska, dyrektor Narodowego Centrum Kultury – Robert Piaskowski oraz prezes Polskiej Agencji Prasowej – Marek Błoński.
Zgodnie z podjętymi przez Sejm uchwałami, rok 2024 jest Rokiem: Marka Hłaski, arcybiskupa – Antoniego Baraniaka, Romualda Traugutta, Wincentego Witosa, Kazimierza Wierzyńskiego, Melchiora Wańkowicza, Rodziny Ulmów, Zygmunta Miłkowskiego oraz Polskich Olimpijczyków.
Szereg wydarzeń i inicjatyw upamiętniających postaci patronów 2024 r. podejmują instytucje podległe Departamentom: Mecenatu Państwa oraz Szkolnictwa Artystycznego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.in.: Archiwa Państwowe, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Biblioteka Narodowa, wytwórnie filmów dokumentalnych, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Instytut Literatury, Muzeum Historii Polski oraz inne placówki kultury w tym muzea i filharmonie, a także państwowe szkoły artystyczne. Wśród odbywających się wydarzeń znalazły się m.in.: wystawy online, wystawy planszowe, wieczory poetyckie, koncerty, pokazy filmowe, prelekcje oraz konkursy.
Przedstawione zostały programy edukacyjne Narodowego Centrum Kultury oraz projekty dotacyjne poświęcone organizacji licznych wydarzeń upamiętniających patronów roku tj.: koncertów, warsztatów oraz działań edukacyjnych. Ponadto oddziały regionalne Polskiego Radia S.A. w likwidacji oraz Telewizji Polska S.A. w likwidacji przygotowały szereg filmów, audycji, reportaży poświęconych patronom 2024 roku.
Poinformowano także, iż Polska Agencja Prasowa upowszechniania wiedzę i popularyzuje patronów roku 2024 przede wszystkim poprzez swoje portale otwarte – portal historyczny Dzieje.pl, który prowadzi wspólnie z Muzeum Historii Polski oraz portal Nauka w Polsce. Wskazano, iż dotychczas zbyt mało wykorzystywane było przez PAP archiwum fotograficzne agencji oraz iż możliwe jest przygotowywanie wystaw fotografii wraz z opisami, do których organizacji można zaangażować także partnerów – m.in. Narodowe Centrum Kultury, Muzeum Historii Polski, a także Instytut Pamięci Narodowej.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie: wpływu organizowanych wydarzeń na popularyzację postaci będących patronami roku, planów ministerstwa na utworzenie w przyszłości programów ministra, które pozwoliłyby na dogodne finansowanie projektów poświęconych propagowaniu patronów ustanawianych przez Sejm oraz sposobu koordynacji przez ministerstwo działań podejmowanych przez poszczególne instytucje i placówki mu podległe.
Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ na zamkniętym posiedzeniu wysłuchała informacji Ministra Spraw Zagranicznych na temat sytuacji Polaków na Białorusi.
Informacje przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys,
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła informację na temat Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy – cele, perspektywy wdrożenia w Polsce oraz planowany harmonogram prac nad implementacją do prawa polskiego.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Krzysztof Bolesta.
Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (wersja przekształcona) został przyjęty przez Parlament Europejski w dniu 24 kwietnia 2024 r., a w Radzie UE w dniu 14 października 2024 r. Polska głosowała za przyjęciem dyrektywy w Radzie UE w dniu 14 października 2024 r. Dyrektywa 2024/2881 wejdzie w życie w dniu 10 grudnia 2024 r., a termin transpozycji to 2 lata od terminu jej wejścia w życie, czyli 10 grudnia 2026 r.
Cele określone w dyrektywie 2024/2881 dotyczące przede wszystkim ograniczenia narażenia ludzi na stężenia pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5, NO2 oraz benzo(a)pirenu, będą wiązały się bezpośrednio z koniecznością szybkiej ścieżki odejścia od paliw stałych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych do celów grzewczych i zastąpienia ich ekologicznymi formami ogrzewania wykorzystującymi np. energię odnawialną (np. pompy ciepła wraz z instalacją fotowoltaiczną). Wiąże się to z budową nowych mocy energetycznych w Polsce i wpisuje w realizowaną transformację energetyczną Polski. W toku negocjacji nad projektem dyrektywy w Radzie UE wprowadzono przepisy wprowadzające pewną elastyczność ich stosowania poprzez możliwość skorzystania z derogacji - odroczenia terminu (nawet o 10 lat) od obowiązywania standardów jakości powietrza.
Podczas dyskusji omówiono m.in. przyczyny i skutki zawieszenia działania programu „Czyste powietrze” oraz: kwestię wysokości nakładów finansowych pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności przeznaczonych na realizację tego programu, możliwe skutki wprowadzenia dyrektywy unijnej dla obywateli, a także rozdysponowanie środków pochodzących z EU-ETS.
Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ rozpatrzyła wniosek Komendanta Głównego Policji z dnia 25 marca 2024 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności za wykroczenie posła Jarosława Kaczyńskiego (PiS).
Komisja proponuje przyjęcie wniosku.
Sprawozdawca – poseł Maria Joanna Koźlakiewicz (KO).
Komisja rozpatrzyła wniosek Komendanta Głównego Policji z dnia 25 marca 2024 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności za wykroczenie poseł Anity Czerwińskiej (PiS).
Komisja proponuje przyjęcie wniosku w zakresie czynów wymienionych w punktach 1 i 2 wniosku.
Sprawozdawca – poseł Maria Joanna Koźlakiewicz (KO).
Komisja rozpatrzyła wniosek Komendanta Głównego Policji z dnia 25 marca 2024 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności za wykroczenie posła Marka Suskiego (PiS) w sprawie o czyny popełnione w dniu 10 lutego 2024 r.
Komisja proponuje przyjęcie wniosku w zakresie czynów wymienionych w punktach 1 i 2 wniosku.
Sprawozdawca – poseł Łukasz Osmalak (Polska2050-TD).
Komisja rozpatrzyła wniosek Komendanta Głównego Policji z dnia 25 marca 2024 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności za wykroczenie posła Marka Suskiego w sprawie o czyny popełnione w dniu 10 marca 2024 r.
Komisja proponuje przyjęcie wniosku w zakresie czynów wymienionych w punktach 1 i 2 wniosku.
Sprawozdawca – poseł Łukasz Osmalak (KO).
Komisja rozpatrzyła wniosek oskarżyciela prywatnego z dnia 10 października 2024 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Jarosława Kaczyńskiego.
Komisja proponuje przyjęcie wniosku.
Sprawozdawca – poseł Jarosław Urbaniak (KO).
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła:
- informację na temat możliwości pomocy oraz sposobu zwiększania ilości gospodarstw ekologicznych na terenie kraju,
- informację na temat rozwoju rolnictwa ekologicznego i zielonych zamówień publicznych jako instrumentu rynkowego wsparcia produkcji ekologicznej w Polsce.
Informacje przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Rolnictwa Ekologicznego i Jakości Żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jan Golba.
Z dniem 1 stycznia 2022 r. sektor produkcji ekologicznej został objęty nowymi ramami prawnymi na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE, które zostało wdrożone do polskiego porządku prawnego ustawą z dnia 23 czerwca 2022 r. Zgodnie z tymi przepisami produkcja ekologiczna jest ogólnym systemem zarządzania gospodarstwem i produkcji żywności, łączącym praktyki najkorzystniejsze dla środowiska i klimatu, wysoki stopień różnorodności biologicznej, ochronę zasobów naturalnych oraz stosowanie wysokich norm dotyczących dobrostanu zwierząt.
Aby wdrożyć te postanowienia został przyjęty „Ramowy Plan Działania dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2021-2030”. Zakłada on przeznaczenie do roku 2030 co najmniej 7% powierzchni użytków rolnych pod system produkcji ekologicznej. w tej chwili produkcją ekologiczną jest objętych ok. 3,7% powierzchni użytków rolnych. W produkcji ekologicznej zdecydowanie dominuje produkcja roślinna. Aby prowadzić produkcję ekologiczną należy poddać się badaniu i kontroli jednostce certyfikującej, których w Polsce jest 12.
Wskazany plan działania zakłada 5 głównych obszarów rozwoju produkcji ekologicznej w Polsce, transfer wiedzy i umiejętności, promowanie produkcji ekologicznej, innowacje w produkcji ekologicznej, wsparcie producentów ekologicznych oraz utrzymanie zaufania do systemu produkcji ekologicznej.
Podczas dyskusji poruszono kwestię nadmiaru procedur biurokratycznych, koniecznych do uzyskania statusu producenta ekologicznego, jak i wagę promocji żywności ekologicznej. Podkreślono niekorzystne położenie producentów ekologicznych w zakresie cen sprzedaży – u producentów ceny żywności konwencjonalnej i ekologicznej kilka się różnią, natomiast dla klienta ostatecznego ceny żywności ekologicznej są znacznie wyższe. Zwrócono też uwagę na nierównomierne rozmieszczenie skupów żywności ekologicznej na ternie kraju.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski.
Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Wojciecha Unolta na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Albanii.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Barbary Szymanowskiej na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Indonezji oraz w kraju dodatkowej akredytacji: Demokratycznej Republice Timoru.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Grzegorz Poznańskiego na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Litewskiej.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Grzegorza Morawskiego na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Rwandy.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Władysław Teofil Bartoszewski.
Komisja Zdrowia /ZDR/ pozytywnie zaopiniowała projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 rok.
Projekt przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Jerzy Szafranowicz, zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – Jakub Szulc oraz dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego w Centrali NFZ – Dariusz Jarnutowski.
Przedmiotem zmian, które mają głównie charakter porządkujący i dostosowujący, są m.in.:
- zwiększenie kosztów zadań: świadczenia opieki zdrowotnej o 1 027 517 tys. zł oraz finansowania leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego o 25 127 tys. zł;
- zmniejszenie kosztów w zakresie finansowania zakupu produktów leczniczych i wyrobów medycznych w ramach Rządowego Programu Polityki Zdrowotnej o 148 700 tys. zł;
- zwiększenie pozycji „pozostałe przychody” o 1 074 507 tys. zł.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie: salda na rachunkach NFZ; podziału środków na podstawową opiekę zdrowotną w planach finansowych poszczególnych oddziałów wojewódzkich NFZ; wpływu zwiększenia przychodów i środków na świadczenia na płynność NFZ i finansowanie do końca roku programów lekowych oraz nadwykonań świadczeń nielimitowanych.
Komisje: Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ oraz Infrastruktury /INF/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, zrealizowały następujący porządek dzienny: „Przedstawienie przez Ministra Infrastruktury pana Dariusza Klimczaka szczegółowej informacji na temat stanu prac nad cyfryzacją kolei w kontekście Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. W szczególności wnosimy, aby przedmiotowe wystąpienie obejmowało w szczególności informacje na temat:
1. Realizacja i wdrożenie projektu GSM-R,
2. Informacje dotyczące wdrażania technicznej specyfikacji interoperacyjności „Sterowanie”,
3. Harmonogram migracji z analogowego systemu VHF 150 MHz do cyfrowego GSM-R.”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadniła poseł Paulina Matysiak (Razem).
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Michał Gramatyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak, członek Zarządu PKP PLK S.A., dyrektor ds. transformacji cyfrowej – Piotr Kubicki oraz członek Zarządu PKP PLK S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji – Marcin Mochocki.
Przedstawione zostały: zasady działania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), a także harmonogram oraz aktualny status migracji danych z analogowego systemu VHF do cyfrowego GSM-R oraz stan realizacji i wdrożenia projektu GSMR.
Sieciowe wdrożenie systemy GSM-R na ok. 13 000 km linii kolejowych będących w zarządzie PLK.S.A. jest realizowane w ramach projektu „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS”. Wartość kontraktu na wdrożenie systemu to 2,6 mld zł, umowę podpisano w marcu 2018 roku. Aktualnie realizowane są mediacje z wykonawcą kontraktu na wdrożenie sieci GSM-R prowadzone przez Prokuratorie Generalną RP.
Podczas dyskusji poruszono kwestię raportu Najwyższej Izby Kontroli, która w 2022 roku przedstawiła wyniki kontroli realizacji krajowego programu kolejowego w zakresie budowy systemów ERTMS/ETCS na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. Podkreślano, iż projekt ma wieloletnie opóźnienia w realizacji. Zwracano szczególną uwagę, iż powyższe systemy mają istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego i od wielu lat funkcjonują w wielu krajach Unii Europejskiej. Strona społeczna apelowała o jak najszybsze wdrożenie i uruchomienie nowych systemów, zwłaszcza w kontekście rosnącego ruchu kolejowego w Polsce.