INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 7 maja 2025 r. nr 55/2025 (230)

2 tygodni temu



INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 7 maja 2025 r.
nr 55/2025 (230)


Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyła informację o szkoleniach z zakresu sztucznej inteligencji dla administracji publicznej.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski.
Szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji (AI – artificial intelligence) dla administracji publicznej, pod nazwą „Efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji w administracji rządowej”, zostały zainicjowane przez Ministerstwo Cyfryzacji w IV kwartale 2024 r. W czasie 25 spotkań skoncentrowanych na bezpiecznym i odpowiedzialnym korzystaniu z AI w sektorze publicznym zostało przeszkolonych 2400 urzędników.
Celem szkoleń było podniesienie kompetencji w zakresie technologii AI poprzez dostarczenie narzędzi i informacji niezbędnych do świadomego korzystania z potencjału sztucznej inteligencji. Uczestnicy zapoznali się z najnowszymi standardami i regulacjami dotyczącymi wprowadzania sztucznej inteligencji w instytucjach publicznych. W programie szkoleń szczególną uwagę poświęcono kwestiom etycznym oraz ochronie danych.
We wrześniu tego roku planowana jest kolejna edycja szkoleń, w których obok części teoretycznej pojawią się warsztaty praktyczne. Taka formuła pozwoli uczestnikom wykorzystać nabytą wiedzę w realnych sytuacjach zawodowych. W 2026 r. planowana jest kontynuacja programu szkoleniowego, ale grono jego odbiorców zostanie rozszerzone o pracowników administracji samorządowej.
W czasie dyskusji posłowie dopytywali m.in. o: zakres, skalę, finansowanie oraz wykorzystanie formuły kaskadowej w szkoleniach dla jednostek samorządu terytorialnego. Podniesiono także kwestię odpowiedzialności za ewentualne błędy popełnione w czasie działań administracji publicznej z wykorzystaniem AI.

Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ uchwaliła dezyderat skierowany do Rady Ministrów w sprawie podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia zmian usprawniających funkcjonowanie systemu pieczy zastępczej.

Komisja zapoznała się raportem z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie – „Internet dzieci” oraz wysłuchała informacji na temat obecności dzieci poniżej 13. roku życia w mediach społecznościowych
Raport zaprezentowali: prezes zarządu „Polskie Badania Internetu” – Krzysztof Mikulski, dyrektor ds. Komunikacji w „Polskie Badania Internetu” – Anna Miotk, członek Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 – Konrad Ciesiołkiewicz oraz prezes Gemius – Marcin Pery.
Raport prezentuje wyniki analiz dotyczących aktywności dzieci i młodzieży w przestrzeni cyfrowej oraz analizy ekspertów dotyczące skali krzywdzenia dzieci i młodzieży w internecie, praw dziecka w środowisku cyfrowym oraz społecznej odpowiedzialności firm i instytucji za ochronę najmłodszych użytkowników sieci. Raport dostarcza dowody, które sprawiają, iż nie ma podstaw by twierdzić, iż dzieci w mediach społecznościowych nie ma. Obecność dzieci w internecie jest „tajemnicą poliszynela” nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Właściciele platform społecznościowych i gamingowych twierdzą, iż dzieci nie korzystają z ich produktów, bo nie pozwala na to regulamin. W związku z tym nie muszą wprowadzać szczególnych standardów ochrony dzieci i młodzieży. Rodzice z kolei uważają, iż ich dzieci nie odwiedzają nieodpowiednich stron – jedni twierdzą tak dlatego, iż nie mają świadomości istnienia granic wiekowych, a inni z powodu braku zrozumienia, czemu one służą. W efekcie zgadzają się na aktywność dzieci w takich miejscach cyfrowych. Z tej sytuacji korzystają zarówno biznes, jak i podmioty, których interesem jest dotarcie do grupy docelowej, jaką stanowią dzieci i młodzież. Skuteczne wykluczenie ich z grona użytkowników serwisów i aplikacji nieprzeznaczonych dla nich oznaczałoby realne straty finansowe dla platform społecznościowych oraz branży reklamy i marketingu, wynikające z istotnego spadku zasięgów. Wygląda więc na to, iż w imię własnych interesów lub dobrego samopoczucia dorosłych unika się zmierzenia z jednym z największych wyzwań współczesności: adaptacją do życia w świecie nowych technologii.
W tym procesie konieczne jest podejmowanie działań chroniących przed krzywdzeniem grupy, która sama nie jest w stanie się obronić. Publikacja rozpoczyna inicjatywę monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie.
Na temat obecności dzieci poniżej 13. roku życia w mediach społecznościowych wypowiedziała się kierownik Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK-PIB – Anna Rywczyńska.
Przedstawiono wyniki badań raportu „Brzdąc w sieci – zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”. Badanie ilościowe zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 2000 rodziców dzieci w wieku 0-6 lat. Z podsumowania wynika, iż ponad połowa dzieci w wieku od 0 do 6 lat (54%) korzysta z urządzeń mobilnych takich jak telefon, tablet, smartwatch czy laptop; średni wiek inicjacji używania urządzeń mobilnych to 2 lata i 2 miesiące; 7 na 10 rodziców przyznaje, iż ich dzieci nie potrafią kontrolować czasu korzystania z urządzeń mobilnych; niemal 6 na 10 przyznaje, iż ich dzieci przekładają korzystanie z urządzeń mobilnych ponad inne aktywności, a także wykazują zachowania niepożądane, np. agresja, irytacja, histeria przy próbach ograniczenia urządzeń mobilnych.
Następnie przedstawiono wyniki badań projektu Nastolatki 3.0, przeprowadzonego wśród nastolatków oraz ich rodziców i opiekunów prawnych. Kompletne odpowiedzi uzyskano od 4984 uczniów (7 i 8 klasa szkoły podstawowej oraz 1 i 2 klasa szkoły ponadpodstawowej) oraz 1255 rodziców i opiekunów prawnych ze 160 szkół we wszystkich 16 województwach w Polsce. Odnotowano po raz kolejny wzrost czasu korzystania z internetu przez nastolatki w dni powszednie. w tej chwili jest to 5 godzin 36 minut (w 2020 r. – 4 godziny 50 minut). Jednocześnie odnotowano spadek wieku, w jakim dzieci samodzielnie korzystają z internetu lub telefona (7 lat i 9 m. – samodzielne korzystania z internetu lub telefona, 8 lat i 5 m. – pierwszy telefon). Co czwarty nastolatek posiada od 5 do 8 kont w mediach społecznościowych, natomiast jedna trzecia ma więcej niż 8 takich kont. Co piąty nastolatek korzysta z takich mediów przez mniej niż godzinę dziennie, ale prawie połowa (45,5%) poświęca na portale społecznościowe od 1 do 4 godzin każdego dnia, a niektórzy (4,8%) choćby ponad 12 godzin dziennie. Co trzeci nastolatek jest aktywny na platformach społecznościowych od 2 do 6 godzin każdego dnia.
W posiedzeniu uczestniczyła managerka ds. polityki publicznej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w warszawskim biurze Meta – Ksenia Nowicka.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek obrad: „Informacja Ministra Klimatu i Środowiska na temat rzeczywistych i szczegółowych założeń programu Clean Industry Act ogłoszonego przez Komisję Europejską w dniu 26 lutego 2025 roku”.
Uzasadnienie wniosku o zwołanie posiedzenia przedstawił poseł Wojciech Michał Zubowski (PiS).
Informację przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Urszula Zielińska.
Podczas dyskusji omówiono założenia dokumentu Clean Industrial Deal, przedstawiono wyzwania jakie napotyka Polska – szczególnie w zakresie ETS, jak również wskazano na sektory, które nie zostały ujęte w Clean Industry Deal jak transformacja ciepłownictwa – które wymagają uzupełnienia końcowego aktu.
W posiedzeniu uczestniczyła wiceprezes Zarządu Agencji Rynku Energii S.A. –Sylwia Buźniak.

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ zapoznała się z informacją Głównego Inspektora Pracy na temat nowoczesnych metod promocji zagadnień ochrony pracy.
Informację przedstawił główny inspektor pracy – Marcin Stanecki.
Omówione zostały nowoczesne metody promocji zagadnień związanych z ochroną pracy w kontekście różnorodnych działań prewencyjno-promocyjnych realizowanych przez Państwową Inspekcję Pracy. Tradycyjne metody, takie jak szkolenia, ulotki czy spotkania, przez cały czas pełnią istotną rolę, ale nowoczesne technologie oferują nowe możliwości szerokiego i szybkiego dotarcia do pracodawców oraz pracowników w skuteczny i angażujący sposób. Z doświadczenia PIP wynika, iż warto korzystać z różnych sposobów przekazywania i popularyzacji wiedzy, które przede wszystkim powinny być dopasowane do grup docelowych i przekazywanej tematyki.
Komisja zapoznała się ze sposobami budowania przekazu na podstawie analiz grup docelowych, wykorzystania Internetu, mediów społecznościowych, podcastów oraz współpracy z influencerami. Narzędzia te pozwalają nie tylko na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców i dostosowanie treści do ich potrzeb, ale również zapewniają interaktywność i zaangażowanie. Szczególnie istotne jest przekonanie pracodawców i pracowników, iż przestrzeganie przepisów prawa pracy ma realne znaczenie i może przyczynić się do ochrony zdrowia, a choćby życia pracowników.
Przykłady sukcesu, takie jak kampania „Budowa. Stop wypadkom” i „Legitna praca” czy nowy portal Państwowej Inspekcji Pracy pokazały, iż nowoczesne metody są skuteczne w zwiększaniu świadomości przepisów prawa pracy i promowaniu w przystępny dla odbiorców sposób bezpiecznych praktyk w miejscu pracy. Od 2025 r. PIP rozpoczęła realizację kolejnych działań popularyzujących zagadnienia związane z prawem pracy, bhp oraz legalnością zatrudnienia. Wśród nowych przedsięwzięć można wymienić:
- 3-letnią kampanię w obszarze bezpieczeństwa pracy i prewencji wypadkowej wykorzystującą nowoczesne narzędzia dotarcia do grup docelowych w mediach,
- wdrożenie do porad prawnych udzielanych w szczególności pracownikom i pracodawcom internetowych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję,
- rozszerzanie oferty wydawniczej o nowe pozycje przygotowywane w wersji elektronicznej i dostosowanej do używania na urządzeniach mobilnych,
- przygotowanie nowych narzędzi wspierających pracodawców przy poprawie warunków pracy w firmach, np. listy kontrolne w formie interaktywnej.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium Komisji wnosiło o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 84, 137, 143 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej); COM(2025) 139, 142, 145, 153, 154, 158 (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy); COM(2025) 149, 163, 170 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.

Komisja z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy rozpatrzyła informację o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych (w formacie ministrów ds. handlu) w dniu 15 maja 2025 r.
Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu.

Komisja z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy rozpatrzyła:
- wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady: Plan działania UE na rzecz bezpieczeństwa kabli (JOIN(2025) 9 wersja ostateczna);
- komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Kompas konkurencyjności dla UE (COM(2025) 30 wersja ostateczna);
- komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Kompleksowy unijny zestaw narzędzi na rzecz bezpiecznego i zrównoważonego handlu elektronicznego (COM(2025) 37 wersja ostateczna) oraz odnoszące się do nich stanowiska rządu.
Komisja przyjęła do wiadomości informacje rządu.

Komisja, w trybie art. 7 ust 4 ustawy, rozpatrzyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/956 w odniesieniu do uproszczenia i wzmocnienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (COM(2025) 87 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja, w głosowaniu, podzieliła stanowiska rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Urszula Zielińska, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Baranowski oraz dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa – Zbigniew Muszyński.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, przyjęła do wiadomości:
- informację o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, która odbędzie się w dniu 20 maja br.;
- informację o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych (w formacie ministrów ds. obrony), która odbędzie się w dniu 20 maja br.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Władysław Teofil Bartoszewski.

Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu przystąpiła do rozpatrzenia z własnej inicjatywy Komisji sprawy dotyczącej zdarzenia z dnia 17 marca 2025 r. przed Prokuraturą Okręgową w Warszawie z udziałem posła Jana Kanthaka (PiS) i posła Marka Suskiego (PiS).
Po dyskusji, Komisja podjęła decyzję o przełożeniu rozpatrywania sprawy na kolejne posiedzenie.

Komisja rozpatrzyła sprawę dotyczącą zachowania posła Edwarda Siarki (PiS) na sali plenarnej podczas 29. posiedzenia Sejmu RP w dniu 20 lutego 2025 r., stanowiącej podstawę wniosku Fundacji Basta z dnia 20 lutego 2025 r.
Po dyskusji, Komisja podjęła decyzję o umorzeniu sprawy.

Komisja rozpatrzyła sprawę dotyczącą wypowiedzi posła Piotra Glińskiego (PiS) z trybuny sejmowej podczas 30. posiedzenia Sejmu RP w dniu 7 marca 2025 r., stanowiącej podstawę wniosku grupy posłów: Urszuli Augustyn (KO), Krzysztofa Piątkowskiego (KO), Katarzyny Piekarskiej (KO), Krystyny Skowrońskiej (KO), Moniki Wielichowskiej (KO) z dnia 7 marca 2025 r.
Komisja wysłuchała uzasadnienia wniosku przedstawionego przez poseł Urszulę Augustyn, posła Krzysztofa Piątkowskiego i poseł Krystynę Skowrońską oraz zapoznała się z wyjaśnieniami złożonymi przez posła Piotra Glińskiego.
Po dyskusji, Komisja podjęła uchwałę nr 24/X w sprawie dotyczącej posła Piotra Glińskiego.

Komisja przystąpiła do rozpatrzenia propozycji kandydatur na stałego doradcę Komisji.
Po dyskusji, Komisja podjęła decyzję o przełożeniu rozpatrywania sprawy na kolejne posiedzenie.

Komisja wybrała poseł Agnieszkę Hanajczyk (KO) na zastępcę przewodniczącego Komisji.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany planu finansowego Polskiego Instytutu Ekonomicznego na 2025 rok.
Zmiany polegają na przesunięciach wewnątrz planu finansowego.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Reprywatyzacji na 2025 rok.
Zmiany mają na celu zapewnienie środków na objęcie przez Skarb Państwa udziałów Spółki Promy Polskie sp. z o.o. poprzez konwersję wierzytelności Funduszu z tytułu udzielonej Spółce pożyczki.

Komisja zapoznała się z informacją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat zmian w planie finansowym Zasobu Własności Skarbu Państwa.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Karnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jurand Drop oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Paweł Karbownik.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Nadzór państwa nad spółkami stoczniowymi”.
Celem kontroli było udzielenie odpowiedzi na pytanie: czy nadzór nad spółkami stoczniowymi sprawowany był prawidłowo i skutecznie.
NIK przeprowadziła kontrolę w trzech spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w których portfelu znajdowały się podmioty stoczniowe (tj. w: Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. – nadzór nad Grupą Przemysłową Baltic Sp. z o.o.; Polskiej Grupie Zbrojeniowej S.A. nadzór nad PGZ Stocznią Wojenną Sp. z o.o.; Funduszu Rozwoju Spółek S.A. – nadzór nad Stocznią Szczecińską Wulkan Sp. z o.o. oraz Morską Stocznią Remontową Stocznią Gryfia S.A.) oraz w trzech podmiotach uprawnionych do wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa w tych spółkach (tj. w: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – nadzór nad Agencją Rozwoju Przemysłu S.A.; Ministerstwie Aktywów Państwowych – nadzór nad Polską Grupą Zbrojeniową S.A.; Ministerstwie Infrastruktury – nadzór nad Funduszem Rozwoju Spółek S.A.). Okres objęty kontrolą: lata 2019-2022.
Ustalenia kontroli są następujące:
- nie formułowano wobec nadzorowanych spółek oczekiwań w obszarze przemysłu stoczniowego,
- nie opracowano strategii dedykowanej dla przemysłu stoczniowego,
- w kontekście wyników finansowych spółek stoczniowych Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) nie spełniała roli referencyjnej dla branży stoczniowej,
- polityka właścicielska w kontrolowanych podmiotach była realizowana co do zasady zgodnie z przepisami prawa,
- kwalifikacje kandydatów na członków rad nadzorczych stoczni odpowiadały wymogom ustawowym, jednak aż 94,3% z nich nie posiadało doświadczenia w branży stoczniowej,
- wysokość wynagrodzenia członków organów nadzorczych oraz zarządzających nie przekraczała limitów ustawowych.
W związku z wynikami kontroli NIK zwróciła się do Prezesa Rady Ministrów o: opracowanie rządowej strategii dedykowanej dla przemysłu stoczniowego, wpływającej na rozwój tej branży, umożliwiajacej budowę trwałej rentowności stoczni, objęcie szczególnym nadzorem projektów realizowanych przez stocznie, głównie z uwagi na utrzymujące się niekorzystne wyniki finansowe tych spółek i znaczącą wysokość środków finansowych zaangażowanych w realizację tych przedsięwzięć.

Komisja rozpatrzyła informację na temat oceny realizacji „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” w zakresie przemysłu stoczniowego oraz analizy wyników kontroli Najwyższej Izby Kontroli „Nadzór właścicielski państwa nad spółkami stoczniowymi”.
Rozwój przemysłu okrętowego został uwzględniony w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju i obejmował dwa projekty związane z aktywizacją przemysłu stoczniowego, tj. projekt strategiczny „Nowoczesne produkty przemysłu okrętowego”, w który wpisuje się ustawa z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych oraz projekt Batory. Projekty te nie osiągnęły zakładanego rezultatu i nie doprowadziły do poprawy sytuacji sektora. Przewidziane w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych rozwiązanie dotyczące zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji, którego celem miało być wsparcie przedsiębiorstw z branży stoczniowej, nie zostało wprowadzone w życie ze względu na brak zgody Komisji Europejskiej na stosowanie takiego środka pomocowego ze względu na niezgodność z prawem UE. Również wdrożenie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0% na produkcję, import, części i wyposażenie dla szeroko określonego katalogu statków morskich nie wpłynęło na ożywienie w branży stoczniowej. Niepowodzeniem zakończyła się również inicjatywa utworzenia Morskiego Funduszu Rozwoju (MFR) – instrumentu finansowego, który miał wspierać działalność stoczni i armatorów.
Celem „Programu Batory” było stymulowanie rozwoju technologii, projektowania i budowy polskich jednostek pływających i konstrukcji morskich, przesunięcie sektora stoczniowego w kierunku produkcji innowacyjnych produktów i wyspecjalizowanych jednostek, zwiększenie konkurencyjności polskiego przemysłu okrętowego poprzez kompleksowe wspieranie prac badawczo-rozwojowych w przemyśle okrętowym, przygotowanie podstaw do stworzenia nowoczesnych produktów szeroko rozumianej branży offshore, w tym nowoczesnej modułowej platformy offshore, usystematyzowanie potrzeb i możliwości pełnego wykorzystania branży, utworzenie w Polsce pierwszego bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska zakładu recyklingu statków spełniającego międzynarodowe standardy.
W odniesieniu do wyników kontroli NIK Minister Infrastruktury zgodził się w wnioskiem zawartym w dokumencie, iż nadzór nad spółkami stoczniowymi, w których Skarb Państwa sprawuje pośrednio władztwo korporacyjne, w przypadku Ministra Infrastruktury w FRS S.A. nie był w pełni skuteczny. Natomiast Ministerstwo Aktywów Państwowych zwróciło się do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. o objęcie szczególnym nadzorem korporacyjnym projektów realizowanych przez PGZ Stocznię Wojenną Sp. z o.o., a także bieżące monitorowanie jej sytuacji. MAP poprosiło także o przekazywanie stałych raportów odnośnie do realizacji zadań stoczniowych w cyklu miesięcznym i w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń o niezwłoczne informowanie o tym fakcie.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka, dyrektor Departamentu Projektów Strategicznych w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Marcin Kubicza, p.o. wicedyrektor Delegatury NIK w Szczecinie – Anna Dejk-Chojnacka, kierownik projektu w PGZ S.A. – Krzysztof Chmielarczyk, zastępca dyrektora Departamentu Nadzoru I w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Michał Rospędek oraz kierownik projektu MEW w Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. – Włodzimierz Pomierny.

Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ zapoznała się z informacją o relacjach handlowych Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi oraz z Chinami w kontekście zmieniającej się sytuacji w handlu światowym.
12 marca br. Stany Zjednoczone nałożyły cła importowe na stal i aluminium, a 3 kwietnia br. cła na samochody i ich części oraz zapowiedziały nałożenie tzw. ceł wzajemnych na towary importowane z całego świata. Wartość ceł w handlu szacowana jest na 380 mld euro.
Podsekretarz stanu w Minister Rozwoju i Technologii – Michał Baranowski poinformował, iż w związku z cłami nałożonymi na import stali i aluminium Unia Europejska przygotowuje nałożenie ceł odwetowych oraz iż analizowany jest wpływ kolejnych ceł na unijna gospodarkę i handel, aby przygotować stosowną i proporcjonalną odpowiedź na działania USA. Minister zwrócił uwagę, iż konieczne jest zachowanie jedności państw członkowskich UE i wzajemne wspieranie się w obliczu nieuzasadnionego zastosowania przez USA środków handlowych przeciwko swojemu najważniejszemu handlowemu i geopolitycznemu partnerowi, czyli UE. Kraje członkowskie UE powinny bronić swoich praw i uzasadnionych interesów zdecydowanie i szybko, w sposób proporcjonalny i dobrze ukierunkowany.
Minister poinformował o rozmowach prowadzonych przez niego w Waszyngtonie z nową administracją, o roli Polski w negocjacjach prowadzonych przez UE i roli tych negocjacji zamiast nacisku na Stany Zjednoczone. Również w odniesieniu do aktualnego stanu stosunków handlowych Unii z Chinami, minister wyraził stanowisko o konieczności prowadzenia ich na zasadzie wzajemności, zrównoważenia i obopólnych korzyści, choć w tej chwili stosunki te nie są dobre. UE monitoruje potencjalne zwiększenie importu z Chin, które także przez inne kraje sprzedają masowo swoje towary w Europie.
W dyskusji zwracano uwagę na wykorzystanie czasu polskiej prezydencji w kształtowaniu stosunków handlowych ze Stanami Zjednoczonymi, ewentualne wykorzystanie skargi do Światowej Organizacji Handlu na nałożone cła oraz na zagrożenie importu z Chin do Europy dla branży AGD.

Komisja Infrastruktury /INF/ wysłuchała informacji na temat zapotrzebowania na kruszywa przy inwestycjach infrastrukturalnych, a ich dostępność (możliwość poszerzenia i uruchamiania złóż) oraz logistyka dostaw.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Tomasz Lewandowski oraz zastępca dyrektora Departamentu Geologii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Katarzyna Świętochowska.
Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury przedstawili informacje w odniesieniu do inwestycji, które realizuje bądź nadzoruje resort, tj. w ramach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w ramach sieci kolejowej realizowanej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe oraz przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny.
Z przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury informacji wynika, iż dokumenty techniczne zaktualizowane w ostatnim roku we współpracy przedstawicielami firm wykonawczych (inwestycje prowadzone przez GDDKiA) z dostawcami materiałów umożliwiają większe niż dotychczas zastosowanie materiałów z recyklingu. Kontrakty realizowane przez GDDKiA pozwalają wykonawcom na realizowanie zadań w oparciu o różne technologie. Umożliwiono wykonawcom odpowiednio wcześniejsze zakontraktowanie i gromadzenie materiałów na etapie przygotowania i adekwatne zabezpieczenie poszczególnych etapów budowy. Zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji przez GDDKiA przewiduje się zapotrzebowanie na kruszywa na około 125 mln ton do 2035 roku. Przewidywane zapotrzebowanie na inwestycje infrastruktury kolejowej realizowane przez PKP PLK do 2029 roku wynosi około 10 mln w zakresie tłucznia, około 8 mln ton w zakresie niesortu. W zakresie logistyki jako najważniejszy wskazano obszar Dolnego Śląska. Stwierdzono potrzebę modernizacji infrastruktury w tym obszarze, aby likwidować potencjalne „wąskie gardła” i zwiększyć efektywność procesów w łańcuchu dostaw.
W zakresie realizacji CPK z uwzględnieniem powiązanych projektów drogowych i kolejowych wynika konieczność zwiększenia podaży kruszyw. Stwierdzono potrzebę zwiększenia przepustowości linii kolejowych oraz modernizacji stacji pośrednich. Jako istotny element wskazano modernizację infrastruktury kolejowej oraz zwiększenie możliwości załadunkowych na kopalniach oraz przebudowy infrastruktury drogowej w otoczeniu CPK na czas realizacji robót.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi jako priorytet podejmowanych przez resort działań wskazało zapewnienie bezpieczeństwa żywności. Stwierdzono rozważne podejmowanie decyzji o przeznaczeniu najlepszych gleb na cele nierolnicze (wydobycie kruszywa) przede wszystkim w oparciu o powyższy aspekt, a nie analizę ekonomiczną. Przedstawiono negatywne skutki jakie wiążą się z wydobywaniem kruszyw dla terenów rolniczych (m.in. długi proces rekultywacji). Podkreślano, iż resort indywidualnie realizuje każdy wniosek gminy o wydobycie kruszywa.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii poruszyło aspekty leżące w kompetencjach tego resortu, tj. aspekt współpracy międzynarodowej, importu kruszyw z kierunku ukraińskiego i zaburzeń transportowych z tym związanych. Przedstawiono plany legislacyjne w zakresie wprowadzenia mechanizmu reasekuracji ubezpieczeń podejmowanych przez prywatne przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe, które ułatwią prowadzenie działalności firmom transportowym.
Przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska przedstawili dane na temat potencjału zasobowego złóż oraz statystykę na temat największej ilości wydobycia kruszyw w poszczególnych województwach. Wskazano, iż działania w zakresie poszerzenia bazy zasobowej prowadzi nadzorowania przez MKiŚ Państwowa Służba Geologiczna. Aktualnie realizowane są m.in. prace nad zweryfikowaniem i rozpoznaniem obszarów prognostycznych i opracowaniem wytycznych dla potrzeb dokumentowania złóż kruszywa piaszczysto-żwirowego w obszarach morskich.
W dyskusji zwrócono uwagę, aby w kontekście zapowiadanych inwestycji zabezpieczyć infrastrukturę, która już funkcjonuje. Pytano czy w harmonogramie budowy CPK przewidziano możliwe braki w zakresie dotarcia kruszyw. Poruszano kwestię zapotrzebowania na kruszywa w kontekście infrastruktury krytycznej i obronności państwa oraz o przewidywane propozycje zmian legislacyjnych usprawniających przebieg przygotowania i zabezpieczenia złóż przy procesach inwestycyjnych.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji Ministra Infrastruktury na temat planów likwidacji wykluczenia komunikacyjnego w województwie świętokrzyskim oraz rozwiązań obwodnicowych dla miasta Kielce.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec oraz dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach – Piotr Krampikowski.
Posłowie zostali poinformowani o planowanych inwestycjach drogowych w województwie świętokrzyskim. Przekazano szczegółowe informacje o budowie drogi ekspresowej nr 74 od Sulejowa do Sandomierza. Budowa tej drogi podzielona jest na mniejsze odcinki. Do Opatowa zostały już podpisane umowy z wykonawcami. Stan zaawansowania jest na różnym etapie – część odcinków jest na etapie projektowania, część zaś w fazie realizacji. Odcinek Opatów – Sandomierz jest na etapie wydania decyzji środowiskowej. Przedstawiono także aktualny stan realizacji obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej, Wąchocka, Starachowic, Chmielnika, Osieka, Ostrowca Świętokrzyskiego oraz harmonogram czasowy planowanych inwestycji na DK 79.
W dyskusji podkreślano wykluczenie komunikacyjne województwa świętokrzyskiego. Wskazywano na niewydolny układ obwodnicowy Kielc, który opiera się jedynie na drodze S7, przebiegającej w osi północ-południe. Apelowano o budowę wschodniej obwodnicy Kielc, ale w formie nieuciążliwej dla mieszkańców. Zwracano także uwagę na duże natężenie ruchu samochodowego w mniejszych miejscowościach, związanego m.in. z ulokowaniem na terenie województwa wielu kopalń kruszyw i zwiększonym ruchem ciężarówek.
W dyskusji poruszano także kwestie transportu kolejowego i planowanych nowych rozwiązań w tym zakresie.

Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informację na temat wspierania sportu osób niepełnosprawnych, priorytetów w zakresie upowszechniania sportu osób niepełnosprawnych oraz stypendiów i nagród przyznawanych sportowcom niepełnosprawnym za osiągnięte wyniki sportowe
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys, pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych – Andrzej Łosiewicz, prezes Zarządu PFRON – Małgorzata Lorek oraz prezes Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego – Łukasz Szeliga.
Minister Sportu i Turystyki odpowiada za realizację zadań związanych z przygotowaniem kadry narodowej osób z niepełnosprawnościami do udziału w igrzyskach paralimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy. Ich celem jest zapewnienie sportowcom z niepełnosprawnościami optymalnych warunków szkolenia sportowego oraz poprawa wyników reprezentantów Polski we współzawodnictwie międzynarodowym.
Programy realizowane w Ministerstwie Sportu i Turystyki dotyczące wspierania sportu wyczynowego osób z niepełnosprawnościami to m.in:
- Program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej zadań z obszaru wspierania szkolenia sportowego i współzawodnictwa osób niepełnosprawnych w 2025 roku,
- Program dofinansowania ze środków budżetu państwa zadań związanych z przygotowaniem zawodników kadry narodowej do udziału w igrzyskach paralimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata i Europy w 2025 roku,
- Program Super Asystent – wsparcie szkolenia zawodników kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, paralimpijskich i głuchych oraz przygotowania i udziału w mistrzostwach świata i Europy w sportach olimpijskich, paralimpijskich i objętych programem igrzysk głuchych w 2025 roku.
Z uwagi na dynamiczny rozwój sportu osób z niepełnosprawnościami w ostatnich latach oraz liczne sukcesy niepełnosprawnych zawodników w rozgrywkach ogólnopolskich i międzynarodowych, dokonał się podział sportu osób z niepełnosprawnościami na sport powszechny i sport wyczynowy. Oba obszary sportu osób z niepełnosprawnościami stanowią priorytety polityki sportowej państwa, co znajduje odzwierciedlenie w dokumentach strategicznych i realizowanych zadaniach, tj.:
- strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 w ramach Priorytetu II. Dostępność,
- program Rządowy Dostępność Plus 2018-2025, koordynowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej,
- Program Upowszechniania Sportu Osób z Niepełnosprawnościami,
- Program rządowy pn. „Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2025 r.”.
Minister adekwatny do spraw kultury fizycznej może przyznać członkowi kadry narodowej okresowe stypendium sportowe za osiągnięte wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o sporcie. Stypendium może otrzymać członek kadry narodowej, który zobowiąże się w formie pisemnej do realizacji programu przygotowań do igrzysk olimpijskich, igrzysk paralimpijskich, igrzysk głuchych, mistrzostw świata lub mistrzostw Europy, opracowanego przez adekwatny polski związek sportowy oraz do udziału w tych zawodach. Minister przyznaje, wstrzymuje lub pozbawia stypendium sportowego z własnej inicjatywy lub na wniosek polskiego związku sportowego
Stypendia są finansowane ze środków budżetu państwa, z części której dysponentem jest minister adekwatny do spraw kultury fizycznej. Podstawę ustalenia wysokości stypendium stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, przy czym wysokość stypendium nie może przekroczyć 5,5-krotności tej kwoty.
Stypendium sportowe może otrzymać członek kadry narodowej, który uczestnicząc we współzawodnictwie sportowym objętym programem igrzysk olimpijskich, igrzysk paralimpijskich lub igrzysk głuchych zajął w igrzyskach, w mistrzostwach świata lub w mistrzostwach Europy w kategorii seniorów miejsca od 1 do 8 lub uzyskał kwalifikację olimpijską, paralimpijską lub do igrzysk głuchych. Ponadto członek kadry narodowej, który zajął w mistrzostwach świata lub w mistrzostwach Europy w kategorii młodzieżowców miejsca od 1 do 6 lub w kategorii juniorów miejsca od 1 do 3. Stypendium może być przyznane również członkowi kadry narodowej, który uczestniczył we współzawodnictwie sportowym nieobjętym programem igrzysk olimpijskich, igrzysk paralimpijskich lub igrzysk głuchych i zajął w mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy w kategorii seniorów miejsca od 1 do 3 (art. 32 ust. 1f i 1 g ustawy o sporcie).
W przypadku stypendiów przyznawanych za wyniki uzyskane w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paralimpijskich i igrzyskach głuchych, stypendia te przyznawane są bez względu na liczbę startujących zawodników. Warunkiem otrzymania stypendium za wyniki osiągnięte w mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy jest udział w zawodach co najmniej 8 państw w danej konkurencji, przy czym w konkurencjach indywidualnych udział co najmniej 12 osób, a w konkurencjach zespołowych udział co najmniej 8 drużyn, osad lub załóg.
Posłowie w dyskusji pytali m.in. o:
- działania dotyczące upowszechniania sportu osób z niepełnosprawnościami,
- środki finansowe przeznaczane na sport osób z niepełnosprawnościami,
- przygotowanie kadry nauczycielskiej do trenowania osób z niepełnosprawnościami,
- potrzebę rozbudowy oraz przystosowanie ośrodków sportowych do uprawnia sportów przez osoby z niepełnosprawnościami.
Komisja przyjęła informację na ww. tematy.

Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie uczczenia 100-lecia istnienia Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (druk nr 1207).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO).
28 maja 1925 r. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie rozpoczął swoją działalność jako Wyższe Studium Handlowe. Przez lata przeszedł wiele zmian organizacyjnych i programowych, dostosowując się do dynamicznie zmieniających się potrzeb społeczeństwa i gospodarki. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie znacząco przyczynił się do rozwoju polskiego rynku pracy, wspierając innowacje oraz budowanie nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy i kompetencjach. Absolwenci i pracownicy tej uczelni wnieśli istotny wkład w przemiany społeczno-gospodarcze, reformy ekonomiczne oraz rozwój przedsiębiorczości w Polsce i poza jej granicami.
Komisja przyjęła poprawki doprecyzowujące tekst uchwały oraz redakcyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Urszula Augustyn (KO).

Komisja przeprowadziła dyskusję na temat projektów uchwał dotyczących ustanowienia roku 2026 Rokiem osoby lub wydarzenia.
Marszałek Sejmu skierował do Komisji 9 projektów uchwał.
Komisja podjęła decyzję o przeprowadzeniu pierwszych czytań i przedstawieniu sprawozdań o 5 poselskich projektach uchwał w sprawie ustanowienia roku 2026 rokiem: Józefa Czapskiego (druk nr 1001), powstania Polskiej Kolei (druk nr 1206), Polskiego Radia (druk nr 1216), Ignacego Daszyńskiego (druk nr 1217) i Sergiusza Piaseckiego (druk nr 1219).
Ponadto Komisja wystąpi do Marszałka Sejmu o zgodę na przyjęcie dodatkowych 3 projektów uchwał w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem: Stanisława Staszica (druk nr 1116), Józefa Maksymiliana Ossolińskiego (druk nr 1218) i Mieczysława Fogga (druk nr 1220).

Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ wysłuchała informacji na temat skali i prognoz zjawiska tzw. emerytur groszowych w Polsce z uwzględnieniem obszarów wiejskich.
Informację przedstawili: zastępca dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastian Kamiński, członek zarządu ZUS – Dorota Bieniasz oraz wicedyrektor Biura Świadczeń Centrali KRUS – Katarzyna Kluczyńska.
W aktualnym, zreformowanym systemie emerytalnym, wysokość emerytury jest uzależniona od kwoty składek zewidencjowanych na indywidualnym koncie, wysokości kapitału początkowego dla ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniom przed 1 stycznia 1999 r. oraz średniego dalszego trwania życia, obowiązującego osoby w określonym wieku. Z kolei nabycie prawa do emerytury jest w tej chwili powiązane z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego, odprowadzaniem składek na ubezpieczenie emerytalne oraz – co do zasady – z zakończeniem aktywności zawodowej przez osobę ubezpieczoną.
Konsekwencją krótkiego okresu opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne jest bardzo niska wysokość emerytury, co generuje powstawanie zjawiska tzw. emerytur groszowych.
Niespełnianie warunków wymaganych w ustawie do uzyskania prawa do emerytury wskutek szczególnych okoliczności może zachodzić m.in. w przypadku długotrwałego, niezawinionego pozostawania bez pracy na obszarze o bardzo wysokim bezrobociu. Inne przyczyny sprzyjające powstawaniu tzw. emerytur groszowych mogą wynikać z tradycyjnego postrzegania ról rodzinnych i związanego z tym podziału obowiązków między partnerami, niepodejmowania pracy przez osoby zajmujące się wychowaniem dzieci czy osobami potrzebującymi, wymagającymi pomocy, a także pozostawanie na utrzymaniu członków rodziny lub utrzymywanie się z posiadanego z majątku. Oznacza to, iż przyczyny powstawania zjawiska emerytur groszowych mają niejednorodny charakter. Zjawisko to jest również konsekwencją przyjęcia założenia, iż każdy ubezpieczony w nowym systemie emerytalnym, po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, jest uprawniony do emerytury, niezależnie od jej wysokości. Jednocześnie emeryturę w wysokości najniższej nabywają osoby, które odpowiednio długo objęte były systemem ubezpieczeń społecznych, a więc w przypadku kobiet legitymują się co najmniej 20-letnim okresem składkowym i nieskładkowym, a w przypadku mężczyzn 25-letnim.
W grudniu 2024 r. wypłacono 433,1 tys. emerytur nowosystemowych w wysokości niższej niż najniższa ustawowa wysokość emerytury, tj. ponad 9,2% więcej niż w grudniu 2023 r. (396,9 tys.). W ciągu ostatnich 14 lat liczba emerytur wypłacanych w wysokości niższej niż najniższa emerytura wzrosła ponad osiemnastokrotnie, a ich udział w liczbie wypłacanych emerytur nowosystemowych wzrósł z 4,2% w grudniu 2011 r. do 9,9% w grudniu 2024 r.
Podobne trendy odnotowuje się w odniesieniu do emerytur pobieranych w wysokości niższej niż najniższa przez osoby zamieszkujące na terenach gmin wiejskich. Obserwuje się również prawie 3-krotnie większą liczbę emerytek-kobiet niż emerytów-mężczyzn.
Przeciętna wysokość emerytury kobiet z terenów gmin wiejskich, pobierających emerytury w wysokości niższej niż najniższa wyniosła 1120,46 zł, zaś mężczyzn 999,77 zł.

Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ zaopiniowała dla Marszałka Sejmu – w trybie art. 8 ust. 3 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora – formalną poprawność oświadczenia poseł Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk (PiS) z dnia 24 kwietnia 2025 r. o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności za wykroczenie, w związku z wnioskiem Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 6 lutego 2025 r.
Komisja wyraziła opinię, iż ww. oświadczenie spełnia wymogi formalnej poprawności.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła przedstawiony przez Prezydium Sejmu projekt uchwały w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 1057).
Uzasadnienie projektu przedstawiła wicemarszałek Sejmu Dorota Niedziela.
Projekt ma na celu zaostrzenie sankcji regulaminowych, związanych z utratą i obniżeniem diety parlamentarnej oraz obniżeniem uposażenia poselskiego, z powodu nieusprawiedliwionego braku uczestniczenia posła w posiedzeniach Sejmu lub jego organu.
Komisja przyjęła poprawkę polegającą na tym, aby nowe uprawnienie Prezydium Sejmu, tj. możliwość obniżenia uposażenia poselskiego do 1/10 wysokości i pozbawienia diety parlamentarnej, w związku z nieusprawiedliwioną nieobecnością posła na 18 następujących po sobie dniach posiedzeń Sejmu, mogło być zastosowane jedynie w przypadku nieobecności, które wystąpią po wejściu w życie tej regulacji.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Tomasz Głogowski (KO).

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła informację na temat pomocy rolnikom poszkodowanym w wyniku ostatnich klęsk żywiołowych (gradobicie i podtopienia) oraz działania systemu ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski.
Działania w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych polegają na szacowaniu szkód przez komisje powoływane przez wojewodę adekwatnego ze względu na miejsce wystąpienia szkód. Po oszacowaniu szkód można określić skalę strat spowodowanych wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Wówczas zostaje podjęta decyzja odnośnie do ewentualnego uruchomienia dodatkowej formy pomocy dla gospodarstw rolnych. Podstawową formą pomocy dla producentów rolnych, którzy ponieśli straty są ubezpieczenia upraw rolnych. Na 2025 rok MRiRW podpisało umowy w sprawie dopłat do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich z 9 zakładami ubezpieczeń.
W trakcie dyskusji podnoszono, iż problemem jest wystąpienie w tym roku gradu i deszczów nawalnych w kwietniu przy ubezpieczeniach obowiązują od 1 maja. Wnioskowano o wprowadzenie obowiązkowych ubezpieczeń upraw rolnych co zmniejszyłoby od strony finansowej skutki klęsk żywiołowych, a składki byłyby niższe ze względu na większą powszechność tych ubezpieczeń.

Komisja przyjęła wniosek posła Roberta Telusa (PiS) o rozpoczęcie prac na najbliższym posiedzeniu Komisji nad poselskim projektem ustawy o rekompensatach za szkody wyrządzone przez ptaki (druk nr 258).

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ rozpatrzyła zgłoszony w czasie drugiego czytania wniosek o odrzucenie projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej (druki nr 993 i 1120).
Komisja wnosi o odrzucenie wniosku.
Sprawozdawca – poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD).

Komisja zaopiniowała wnioski w sprawie powołania na stanowisko członka Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich (druki nr 1158 i 1159).
Kandydatura posła Jana Mosińskiego została zgłoszona przez grupę posłów z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, natomiast kandydatura dr hab. Anny Wierzbicy przez grupę posłów z Klubu Parlamentarnego Polska 2050 - Trzecia Droga.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę prof. Anny Wierzbicy natomiast negatywnie kandydaturę posła Jana Mosińskiego.
Komisja upoważniła posła Pawła Śliza (Polska2050-TD) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Sejmu.

Komisja zaopiniowała wnioski w sprawie wyboru na stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego (druki nr 1118 i 1119).
Kandydatura prof. Artura Kotowskiego oraz posła Marka Asta została zgłoszona przez grupę posłów z KP PiS.
Komisja negatywnie zaopiniowała ww. kandydatury.
Komisja upoważniła posła Tomasza Zimocha (Polska2050-TD) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Sejmu.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart oraz dyrektor Biura Prawnego Centralnego Zarządu Służby Więziennej Michał Zoń.

Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (druk nr 983).
Projekt dotyczy rozszerzenia zakazu sprzedaży osobom poniżej 18. roku życia elektronicznych papierosów bez nikotyny oraz pojemników zapasowych. E-papierosy beznikotynowe zostają objęte takimi samymi zasadami, jak nikotynowe. Zakaz będzie także dotyczył sprzedaży woreczków z nikotyną.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjno-redakcyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Marta Golbik (KO).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny.

Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ oraz Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1201).
Uzasadnienie projektu przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Duszczyk oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys.
Projekt dotyczy uszczelnia przepisów tak, aby z procedury repatriacyjnej mogły skorzystać wyłącznie osoby posiadające polskie korzenie, których przodkowie byli przymusowo wysiedleni na Wschód. Jednocześnie nowe rozwiązania usprawniają i przyspieszają proces powrotu do kraju potomków Polaków, którzy zostali przesiedleni i prześladowani przez władze byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Komisje upoważniły Biuro Legislacyjne do naniesienie poprawek o charakterze legislacyjnym, redakcyjnym i ujednolicającym.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Artur Łącki (KO).

Komisje: Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyły informację na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w administracji samorządowej.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski.
W jednostkach samorządu terytorialnego (JST) sztuczna inteligencja (AI – artificial intelligence) może wspomóc urzędników w codziennej realizacji zadań i obsłudze obywateli. Chatboty i wirtualni asystenci mogą zapewnić obywatelom odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez całą dobę, a nie tylko w godzinach pracy urzędu. AI może automatycznie przypominać mieszkańcom o terminach płatności podatków czy upływie ważności dokumentów, może zautomatyzować powtarzalne rutynowe czynności, takie jak: przetwarzanie wniosków, wyszukiwanie danych, zarządzanie rezerwacją wizyt w urzędzie. Sztuczna inteligencja może pomagać przewidywać trendy, potrzeby i potencjalne zagrożenia, co pozwoli na optymalizację budżetów, zwiększenie efektywności np. energetyczno-cieplnej, zmniejszenie zużycia wody, lepsze zarządzanie komunikacją zbiorową czy ruchem drogowym. Jednocześnie w większości samorządów brakuje doświadczonej technologicznie kadry eksperckiej, która może świadomie wdrażać nowoczesne rozwiązania.
Ministerstwo Cyfryzacji w 2026 r. planuje rozpocząć cykl szkoleń dla pracowników samorządowych z zakresu wykorzystywania sztucznej inteligencji. Ponadto prowadzi Portal sztucznej inteligencji, w którym publikowane są artykuły poświęcone AI raz porady jak bezpiecznie korzystać z takich narzędzi.
Do samorządów będzie adresowany polski model językowy PLLum. Aktualnie testowa wersja została pilotażowo wdrożona w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego. realizowane są prace nad projektem HIVE AI, który zakłada rozwój wytworzonych rozwiązań i zasobów, zakończenie fazy badawczej oraz rozpoczęcie etapu wdrożenia.
W czasie dyskusji podnoszono temat monitorowania wykorzystywania AI w JST, standaryzacji sprzętu i rozwiązań, ochrony danych oraz wprowadzenia systemu szkoleń kaskadowych.

Komisje rozpatrzyły Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli zapewnienia bezpieczeństwa informacji oraz ciągłości działania systemów informatycznych w jednostkach samorządu terytorialnego.
Informację przedstawił wiceprezes NIK – Jacek Kozłowski.
Kontrola NIK była przeprowadzona w 24 jednostkach samorządu terytorialnego w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 20 września 2024 r. Jej celem była weryfikacja czy prawidłowo, rzetelnie i skutecznie realizowane są zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa informacji oraz ciągłości działania systemów informatycznych.
W połowie kontrolowanych urzędów nie zostały zidentyfikowane wszystkie zbiory danych, które powinny podlegać zabezpieczeniu. W 33% urzędów nie było Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, w trzech jednostkach system ten nie został sprawdzony pod kątem adekwatności i skuteczności. W 71% jednostek nie było polityk ciągłości działania, a w połowie brak było planów zapewnienia ciągłości oraz planów odtworzeniowych, które w razie awarii pozwolą na szybkie i skuteczne przywrócenie działania systemów informatycznych. W czasie kontroli stwierdzono także m.in. nieprawidłowości w zarządzaniu uprawnieniami użytkowników oraz niedostateczne zabezpieczenie serwerowni. We wszystkich kontrolowanych urzędach prawidłowo wyznaczono Inspektora Ochrony Danych, a w 88% urzędów ustanowiono zasady i procedury gwarantujące bezpieczną pracy zdalną na urządzeniach przenośnych.
W czasie dyskusji posłowie podkreślali znaczenie przeprowadzonej kontroli dla podniesienia świadomości zagrożeń w jednostkach samorządu terytorialnego. Pytano np. o zakres wsparcia ze strony Ministerstwa Cyfryzacji, zachęty do korzystania przez JST z pomocy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a także o dane dotyczące korzystania przez samorządy z technologii chmury zamiast tradycyjnych serwerów oraz różnice w zapewnieniu bezpieczeństwa danych przechowywanych przy pomocy obu tych rozwiązań.

Komisje: do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ oraz Infrastruktury /INF/ dokonały zmian w składzie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1130).
Komisje odwołały ze składu podkomisji posła Adama Dziedzica (PSL-TD) oraz Piotra Kandybę (KO) i powołały do składu posłów Marka Sawickiego (PSL-TD) oraz Tomasza Piotra Nowaka (KO).
Idź do oryginalnego materiału