INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 8 stycznia 2025 r. nr 2/2025 (177)

1 tydzień temu

INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 8 stycznia 2025 r.
nr 2/2025 (177)





Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ zapoznała się ze Sprawozdaniem z audytu zewnętrznego w zakresie wykonania budżetu oraz gospodarki finansowej Najwyższej Izby Kontroli za okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2022 r. wraz ze stanowiskiem Prezesa Najwyższej Izby Kontroli wobec powyższego Sprawozdania.
Sprawozdanie przedstawił przedstawiciel firmy audytorskiej Audit Lab sp. z o.o., prokurent samoistny spółki – Piotr Wasaty.
W przedstawionym sprawozdaniu z przeprowadzonego audytu zewnętrznego NIK audytor wydał opinię potwierdzającą m.in. że:
- roczne sprawozdania z wykonania budżetu NIK za lata 2020-2022 były prawidłowe i wiarygodne;
- stan faktyczny w badanym okresie był zgodny ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych;
- wydatki ze środków publicznych, w tym wydatki dokonywane w oparciu o procedury adekwatne dla udzielania zamówień publicznych oraz wykorzystanie zasobów, były rzetelne, celowe i gospodarne;
- sposób prowadzenia gospodarki finansowej był prawidłowy.
Mając na uwadze ustalony w wyniku przeprowadzonego audytu stan faktyczny oraz jego pozytywną ocenę ogólną, audytorzy zalecają kontynuację działań zarządczych, służących poprawie funkcjonowania NIK w obszarach:
- standaryzacja zasad kontroli dostępu we wszystkich jednostkach organizacyjnych NIK;
- opracowanie zasad regulujących proces powierzania obowiązków w NIK;
- sporządzenie podsumowania sposobu wdrożenia zaleceń pokontrolnych – z kontroli instytucjonalnych przeprowadzonych w NIK w latach 2020-2022 (w szczególności kontroli Państwowej Inspekcji Pracy) – wraz ze wskazaniem ich wpływu na stan kontroli zarządczej oraz proces zarządzania ryzykiem.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli – Marian Banaś poinformował Komisję o stanie realizacji zaleceń z przeprowadzonego audytu zewnętrznego NIK oraz o sposobie i terminach ich realizacji.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 10 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (BKSP-155-X-252/24).
Petycję przedstawił poseł Krzysztof Bojarski (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę art. 10 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy poprzez nadanie mu następującego brzmienia:
„Art. 10
§ 1 Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) ma:
1) w wyborach do Sejmu i do Senatu oraz w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej – obywatel polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 16 lat;
2) w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej – obywatel polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 16 lat oraz obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 16 lat, oraz stale zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego:
a) rady gminy – obywatel polski, obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim oraz obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 16 lat, oraz stale zamieszkuje na obszarze tej gminy,
b) rady powiatu i sejmiku województwa – obywatel polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 16 lat, oraz stale zamieszkuje na obszarze, odpowiednio, tego powiatu i województwa;
4) w wyborach wójta w danej gminie – osoba mająca prawo wybierania do rady tej gminy”.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji, podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji do Spraw Dzieci i Młodzieży do wykorzystania w jej pracach.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (BKSP-155-X-256/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
Podmiot wnoszący petycję przedstawił projekt zmiany art. 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym poprzez nadanie mu następującego brzmienia:
„Referendum przeprowadza się, z zastrzeżeniem art. 5 ust. 1, z inicjatywy organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego lub na wniosek co najmniej:
1) 3% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy albo powiatu.
2) 1% uprawnionych do głosowania mieszkańców województwa”.
Uzasadniając żądanie petycji, wnioskodawca wskazuje, iż referenda ogólnokrajowe i lokalne są fikcją i należy urealnić warunki poprzez zmniejszenie wymagań z art. 55, tak aby referendum było ważne, o ile wzięło w nim udział co najmniej 10% uprawnionych, a w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego, gdy udział w nim wzięło nie mniej niż 1/5 biorących udział w wyborze odwoływanego organu.
Komisja, po przedstawieniu petycji i dyskusji, podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (BKSP-155-X-264/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Petycja ma na celu podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków oraz niewielkich zmian w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Uzasadniając petycję wskazano, iż obecna praktyka stosowania prawa prowadzi do nieuzasadnionego i nieproporcjonalnego ograniczenia zakresu przepisów o sporządzaniu świadectw charakterystyki energetycznej budynków przez właścicieli centrów i parków handlowych. Według wnioskodawcy ustawa o charakterystyce energetycznej budynków wymusza sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej odnośnie do nowych obiektów, oddawanych pierwszy raz do użytkowania, ale odnośnie do starszych inwestycji brakuje stosownej przesłanki. Podniesiono także, iż podejmowane są działania, które mają na celu obejście przepisów ustawy, ponieważ w tej chwili zawarcie umowy najmu jest przesłanką sporządzenia i przedłożenia świadectwa, a praktyka rynkowa polega na przedłużaniu okresów najmu na podstawie aneksu do istniejącej umowy w obiektach handlowych, jak również na dokonywaniu cesji praw i obowiązków z istniejących umów.
Autor petycji podniósł, iż proponowane zmiany ustawy mają na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa i efektywności energetycznej w obiektach usługowych, takich jak centra i parki handlowe, iż zastosowanie dokładniejszych i bardziej odpowiednich metod oceny energetycznej i uwzględnienie specyfiki umów najmu w centrach i parkach handlowych pozwoli na wprowadzenie realnych zachęt do ograniczania konsumpcji energii, a także zwiększy transparentność procesu modernizacji energetycznej budynków. Zdaniem wnioskodawcy wprowadzenie przedstawionych propozycji ma przyczynić się do większej transparentności i rzetelności oceny energetycznej lokali usługowych (będących na gruncie ustawy częściami budynków), a także może doprowadzić do redukcji zużycia energii i zmniejszenia emisji CO2.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji, podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderat nr 29 w sprawie zmiany ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym.
Odpowiedzi przedstawili: radca w Departamencie Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia – Cezary Pokorski oraz główny specjalista w Departamencie Pomocy Społecznej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Paulina Malujda.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 29.
Ponadto Komisja podjęła decyzję o przygotowaniu projektu ustawy, wypełniając tym żądania będące przedmiotem petycji nr BKSP-144-IX-781/23.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 156 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (BKSP-155-X-266/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas.
Zawarty w petycji wniosek dotyczy art. 156 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego w zakresie odnoszącym się do relacji tego artykułu z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Zdaniem wnioskodawcy, zasadne byłoby w art. 156 KPK dodanie § 5c o następującej treści:
„§ 1-5b nie stosuje się w sprawie wniosków o udostępnienie informacji publicznej złożonych na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2022.902)”.
Jak wyjaśnia wnioskodawca, głównym zamysłem tej petycji jest ustanowienie aktów oskarżenia/innego sposobu zakończenia sprawy karnej przez funkcjonariusza publicznego stworzonych przez funkcjonariuszy publicznych określonych w art. 115 § 13 KK jako informację publiczną udostępnianą na zasadach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości, podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie pozafinansowego wsparcia dla rodziców (BKSP-155-X-273/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Rusecka (PiS).
W petycji przedstawiono trzy postulaty, które według zawartej w petycji deklaracji były konsultowane z wieloma rodzicami:
1. „Żłobki, przedszkola i świetlice szkolne powinny pracować w godzinach 6:00-18.15 i to bez żadnych dodatkowych opłat. Zobowiązanie takie powinno być połączone z subwencją oświatową”.
2. „a) Każdy pracownik posiadający uczące się dzieci do 26 roku życia ma prawo do pracy od godz. 6.45, a zaleceniem jest, aby pierwsza zmiana – u pracodawców pracujących w trybie zmianowym - rozpoczynała się o godz. 6.45, aby rodzice nie byli w sposób ukryty dyskryminowani przy rekrutacji do takich pracodawców. Inną godzinę rozpoczęcia pracy pracodawca musi uzasadnić.
b) Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi 1-2 dni w tygodniu pracy zdalnej, do wyboru przez pracownika: na początku lub końcu tygodnia pracy lub w inny dzień tygodnia. Jako sankcję można przewidzieć automatyczne zwiększenie wymiaru należnego urlopu wypoczynkowego w stosunku 1 dzień urlopu za każde 5 dni pracy zdalnej niewykorzystanych przez pracownika w danym roku kalendarzowym”.
3. „a) Cisza nocna obowiązuje w godzinach 6.00-22.00, o ile zarządca lub właściciel budynku nie rozszerzy jej zakresu o kolejne godziny.
b) W trakcie trwania ciszy nocnej użytkownik lokalu jest zobowiązany obniżyć głośność rozmów i dźwięków emitowanych przez urządzenia techniczne (TV, sprzęt muzyczny itp.), tak aby do lokali sąsiednich – także poprzez otwarte okna – nie było emitowany hałas,
c) W razie zgłoszenia naruszenia ciszy nocnej stwierdzenie zgromadzenia po godzinie 22:00 w miejscu, w którym miało dojść do emisji hałasu stanowi dostateczną okoliczność uwiarygadniającą jej naruszenie, jeżeli potwierdza to zeznanie świadka, a składający wyjaśnienia uczestniczy zgromadzenia odmawiają poddania się badaniu alkomatem i narkotestem przez funkcjonariusza policji”.
Ponadto wnoszący petycję proponuje wprowadzenie zakazu głośnego odtwarzania muzyki lub używania innych urządzeń wytwarzających dźwięk w budynkach wielorodzinnych mieszkalnych, jeżeli z uwagi na konstrukcję budynku lub urządzenie lokalu i powiązany z nim pogłos w lokalu, gdzie powstaje dźwięk, przenika on do dowolnego lokalu sąsiedniego, także pośrednio – poprzez otwarte okna. Przewiduje jednak wyjątek od zasady w zakresie nauki gry na instrumentach muzycznych w godzinach 8.00-19.00, o ile nie przekracza ona 1 godziny w dowolnym dniu roboczym i 2 godzin w dni ustawowo wolne od pracy.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji, podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych w zakresie uznawania kwalifikacji pracowników wykonujących zawody medyczne (BKSP-155-X-274/24).
Petycję przedstawił poseł Krzysztof Bojarski.
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Żądanie dotyczy zmiany treści załącznika do ustawy określającego współczynniki pracy. Postuluje się, aby w główce tabeli jej treść nie określała grup zawodowych według kwalifikacji „wymaganych” na zajmowanym stanowisku, ale grupy zawodowe według kwalifikacji „posiadanych” przez pracowników wykonujących zawody medyczne.
Celem petycji jest zmiana sposobu ustalania minimalnego zasadniczego wynagrodzenia za pracę w podmiotach leczniczych, co skutkować będzie wzrostem wynagrodzeń grup pracowników objętych tą regulacją i zwiększeniem kosztów wynagrodzeń w podmiotach leczniczych.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Związku Miast Polskich, podjęła decyzję o przekazaniu petycji wraz z opinią Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Zdrowia do wykorzystania w ich pracach.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie terminu wejścia w życie uchwały rady gminy w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz określenia jej stawki (BKSP-155-X-288/24).
Petycję przedstawia poseł Krzysztof Bojarski.
Petycja dotyczy zmiany art. 6j ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Autor petycji zaproponował dodanie w art. 6j ustępów 6 i 7 o następującym brzmieniu:
„6. Uchwała rady gminy, o której mowa w art. 6k ust. 1, wchodzi w życie nie wcześniej niż 30 dni od dnia jej podjęcia lub jej zmiany.
7. W przypadku wyboru metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 2, uchwała rady gminy, o której mowa w art. 6k ust. 1, wchodzi w życie nie wcześniej niż 30 dni od dnia jej podjęcia lub jej zmiany oraz nie wcześniej niż 30 dni od końca okresu, na podstawie którego określa się zużycie wody na potrzeby ustalania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zmiana wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obliczona w oparciu o ilość wody zużytej w danej nieruchomości w okresie ustalonym uchwałą rady gminy, nie może nastąpić wcześniej niż 30 dni od końca tego okresu”.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji, podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach w zakresie możliwości zagospodarowania osadów ściekowych w rolnictwie na terenach objętych formami ochrony przyrody (BKSP-155-X-291/24).
Petycję przedstawił poseł Krzysztof Bojarski.
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany art. 96 ust. 12 pkt 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Proponuje się, aby przyjęto rozwiązanie, które umożliwi zagospodarowanie osadów ściekowych w rolnictwie, na terenach objętych pozostałymi formami ochrony przyrody, o ile osady ściekowe zostały wytworzone poza tymi terenami, zdefiniowanymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w szczególności na terenach parków krajobrazowych, w związku z art. 96 ust. 12 pkt 9 ustawy o odpadach, stanowiącym zakaz stosowania osadów ściekowych, w przypadkach szczególnych i uzasadnionych, uwzględniających interes publiczny i interes zainteresowanego podmiotu, poprzez odstąpienie od takiego zakazu, na podstawie decyzji wydawanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Wnoszący petycję w uzasadnieniu podnosi, iż proponowane rozwiązanie wpisuje się w model gospodarki o obiegu zamkniętym (gospodarki cyrkularnej), wykorzystujący odpady jako surowiec w celu ich dalszego wykorzystania, w szczególności jako taniego nawozu organicznego o parametrach podobnych jak nawóz sztuczny.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji, podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny w zakresie penalizacji organizowania i przeprowadzania zbiorowych akcji mających na celu zakłócenie porządku publicznego (BKSP-155-X-241/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Petycja zawiera wniosek o dodanie art. 254b k.k. do ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, zakładającego kryminalizację organizowania i przeprowadzania zbiorowych akcji mających na celu doprowadzenie do celowego zakłócenia porządku publicznego oraz niszczenie mienia.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości, podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w zakresie przyznania Trybunałowi uprawnienia do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni ustaw (BKSP-155-X-259/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest uchwalenie zmiany ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym.
Proponowana w petycji zmiana polegać ma na dodaniu do art. 33 postanowienia przewidującego, iż TK ustala powszechnie obowiązującą wykładnię ustaw. Chodzi więc o przyznanie Trybunałowi „nowego” istotnego uprawnienia, którego w tej chwili nie posiada.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości, podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 9 pkt 6 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (BKSP-155-X-284/24).
Petycję przedstawił poseł Rafał Bochenek (PiS).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Proponuje się, aby w art. 9 tej ustawy, który zawiera katalog czynności prawnych zwolnionych od podatku od czynności cywilnoprawnych, zmienić pkt 6 poprzez podwyższenie podstawy opodatkowania sprzedaży rzeczy ruchomych z kwoty, która „nie przekracza 1000 zł”, na kwotę, która „nie przekracza 10000 zł”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Finansów.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie prawa do renty wdowiej (BKSP-155-X-255/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie zmiany przepisów określających warunki otrzymywania tzw. renty wdowiej, czyli uprawnienia do łączenia dwóch świadczeń z systemu zabezpieczenia społecznego. W petycji zaproponowano, aby obniżono wiek (osoby, której zmarł współmałżonek) uprawniający do pobierania dwóch świadczeń – emerytury i renty rodzinnej (jednego w całości i jednego w części). W petycji nie wskazano jednoznacznie wieku, który miałby uprawniać do uzyskania tzw. renty wdowiej. Sformułowano postulat ponownego rozpatrzenia „warunków do przyznania renty wdowiej dla wdów, którym wcześniej zmarł mąż i zostały wdowami przed 55 rokiem życia”. W petycji odwołano się do równego traktowania wszystkich wdów. W związku z powyższym wydaje się, iż postulowane jest wprowadzenie regulacji określającej taki sam wiek współmałżonka uprawniający do nabycia prawa do renty rodzinnej i tzw. renty wdowiej.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu (BKSP-155-X-257/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest uchwalenie zmiany ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu.
W petycji sformułowano postulat dodania do ustawy art. 1 ust. 3 o treści: „przedstawiciel organu, który nie udzielił skwitowania Osobie podlegającej odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu zobowiązany jest, w terminie nie dłuższym od trzech miesięcy, złożyć wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności Osobę, której nie udzielono absolutorium”.
Ponadto podmiot wnoszący petycję wnosi o nowelizację art. 25 ust 1 poprzez dodanie pkt 5) i 6) o treści:
„5) grzywny do wysokości 666 stawek aktualnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej
6) więzienia do 66 miesięcy”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego w zakresie warunków, jakie musi spełniać osoba prowadząca rozprawę administracyjną (BKSP-155-X-260/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Zawarty w petycji wniosek dotyczy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego w zakresie odnoszącym się do wykształcenia osób prowadzących rozprawy administracyjne. Zdaniem wnioskodawcy zasadne byłoby dodanie w KPA art. 891 o następującej treści: „Osobą prowadzącą rozprawę administracyjną musi być osoba, która:
1) ma obywatelstwo polskie lub innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa członkowskiego Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii oraz korzysta z pełni praw publicznych;
2) ukończyła magisterskie studia prawnicze bądź licencjackie administracyjne lub jednolite magisterskie;
3) wykazuje się wysokim poziomem wiedzy prawniczej w zakresie administracji publicznej oraz ma doświadczenie zawodowe;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem, orzeczonym za przestępstwo popełnione z winy umyślnej”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (BKSP-155-X-261/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest propozycja nowelizacji ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy, w celu ustanowienia Wigilii Bożego Narodzenia dniem ustawowo wolnym od pracy przy jednoczesnym zniesieniu dnia wolnego wypadającego 6 stycznia (Święto Trzech Króli). Uzasadniając żądanie petycji, wnioskodawca wskazuje, iż Święto Trzech Króli nie ma tak doniosłego charakteru spędzonego w rodzinnym gronie jak Wigilia.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia przez Sejm uchwały w sprawie wezwania Rady Ministrów do wystąpienia do Prezydenta RP z wnioskiem o wydanie rozporządzenia wprowadzającego obowiązek pełnienia zasadniczej służby wojskowej (BKSP-155-X-269/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W petycji postuluje się podjęcie, w oparciu o przepis art. 33 uchwały Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, działań w celu wniesienia pod obrady Sejmu projektu uchwały, w której Sejm RP zwróci się do Rady Ministrów o skierowanie do Prezydenta RP wniosku o wydanie rozporządzenia wprowadzającego obowiązek pełnienia zasadniczej służby wojskowej.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz po wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej, podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie poprawy warunków mieszkaniowych Polaków (BKSP-155-X-280/24).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska2050-TD).
Przedmiotem petycji jest podjęcie działań służących poprawie warunków mieszkaniowych Polaków. W ocenie wnoszącego petycję cel ten można osiągnąć, stymulując rynek najmu mieszkań poprzez wprowadzenie regulacji prawnych poprawiających sytuację wynajmującego, gdyż prawo chroni bardziej najemcę niż właściciela”. W petycji postuluje się, by:
„1. Zmienić prawo tak, żeby wystarczyło, iż ktoś zalega z miesięcznym czynszem i już właściciel ma prawo ich eksmitować i to rękami policji a nie swoimi. Decyzja powinna należeć do właściciela, czy dać najemcy szansę na uregulowanie zaległości, czy zadzwonić po Policję, żeby opróżnić mieszkanie.
2. Wprowadzić podatek od pustostanów, który stawałby się obowiązujący o ile mieszkanie stoi puste dłużej niż 3 miesiące (wyjątkiem byłyby lokale dopiero co wybudowane i wystawione na sprzedaż, tutaj okres można wydłużyć do 2 lat).
3. Zwolnienie z podatku od wynajmowanych mieszkań (z wyjątkiem gdy osoba lub firma, wynajmuje więcej niż 5 mieszkań, wtedy zwolnienie od 6-go i każdego kolejnego mieszkania nie obowiązywałoby).
4. Stworzenie remontowego funduszu gwarancyjnego – o ile lokator zniszczył mieszkanie i zostało to mu udowodnione, to jest obciążany kosztami remontu a w przypadku gdy nie stać go na pokrycie kosztów, to właściciel dostaje pieniądze z funduszu gwarancyjnego a Państwo Polskie dochodzi swoich roszczeń od nieuczciwego lokatora”.
Dodatkowo w petycji wskazano, iż pomocne w osiągnięciu postulowanego celu i zasadne jest zniesienie podatku od dochodów kapitałowych – tzw. podatku Belki.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji, podjęła decyzję o przekazaniu petycji wraz z opinią Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu do Komisji Infrastruktury do wykorzystania w jej pracach.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie umożliwienia prowadzenia działalności aptekarskiej przez fundacje rodzinne (BKSP-155-X-283/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne. Wnoszący petycję postuluje, aby ustawodawca wprowadził rozwiązanie umożliwiające sukcesję firm rodzinnych prowadzących apteki.
W szczególności w petycji proponuje się, aby w ustawie – Prawo farmaceutyczne:
1) dodać w art. 99 ust. 2 pkt 4 o następującej treści: „fundacja rodzinna, o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326), której fundatorem jest wyłącznie prowadzący aptekę lub punkt apteczny farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą”;
2) zmienić w art. 99 ust. 3 „.” na „;”;
3) dodać art. 104c o treści: „[1.] Organ zezwalający przenosi zezwolenie, o którym mowa w art. 99 ust. 1, na rzecz fundacji rodzinnej, do której wniesiono całą aptekę ogólnodostępną lub punkt apteczny, w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, a adres prowadzenia apteki lub punktu aptecznego nie ulega zmianie. [2.] Stronami w postępowaniu o przeniesienie zezwolenie, o którym mowa w art. 99 ust. 1, jest farmaceuta, na rzecz którego zostało wydane zezwolenie oraz fundacja rodzinna”.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji, podjęła decyzję o przekazaniu petycji wraz z opinią Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu do Komisji Zdrowia – do wykorzystania w jej pracach.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie uprawnień spółdzielni mieszkaniowych (BKSP-155-X-263/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn.
Przedmiotem petycji jest żądanie wprowadzenia zmian w zakresie polityki mieszkaniowej, w szczególności poprzez nowelizację ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Postulowane zmiany mają polegać na tym, aby:
1. Dodać spółdzielnie mieszkaniowe do katalogu beneficjentów projektów i programów finansowanych ze środków zewnętrznych na statutową działalność, w tym działalność kulturalno-oświatową.
2. Umożliwić spółdzielniom otrzymanie gruntów Skarbu Państwa w celu realizacji spółdzielczo-lokatorskich lokali mieszkalnych.
3. Pozostawić właścicielom lokali wybór (a nie narzucać obowiązku), czy po wyodrębnieniu ostatniego lokalu w nieruchomości chcą utworzenia wspólnoty mieszkaniowej, czy chcą pozostać w zasobach spółdzielczych (usunąć art. 26 z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).
4. Zmienić termin rozliczenia kosztów budowy lokali.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 31 w sprawie zmiany przepisów w zakresie wykonywania wyroków sądów ubezpieczeń społecznych.
Odpowiedź przedstawił naczelnik wydziału w Departamencie Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Zbigniew Wasiak.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 31.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 32 w sprawie zmiany przepisów w zakresie wykonywania wyroków sądów ubezpieczeń społecznych.
Odpowiedź przedstawiła główny specjalista w Departamencie Prawa Cywilnego i Gospodarczego w Ministerstwie Sprawiedliwości – Sylwia Górecka.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 32.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od dnia 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.

Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu zajęła stanowisko w sprawach, które do niej wpłynęły.

Komisja przeprowadziła dyskusję na temat propozycji zmian przepisów w regulaminie Sejmu RP, w zakresie działania Komisji.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 919).
Senat zaproponował 28 poprawek. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki miały na celu m.in.: zwiększenie o 13 mln 42 tys. zł w części 45 – Sprawy Zagraniczne środków przeznaczonych na wynagrodzenia, zwiększenie dotacji i subwencji w części 46 – Zdrowie o kwotę 3 mln 950 tys. zł przeznaczonych na realizację Programu wymiany 45 silników i 19 przekładni głównych w latach 2021-2025 w śmigłowcach Służby Ratownictwa Medycznego w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym, przeznaczenie środków w wysokości 17 mln 555 tys. zł na realizację zadań przez komendy wojewódzkie i powiatowe lub miejskie Państwowej Straży Pożarnej na ochotnicze straże pożarne oraz uwzględnienie w ustawie zmian wynikających z podjętej przez Radę Ministrów uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Program modernizacji badawczego reaktora jądrowego „MARIA” umożliwiający jego eksploatację po 2027 r.”.
Sprawozdawca – poseł Janusz Cichoń (KO).

Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 896).
Projekt ma na celu wprowadzenie rozwiązań o charakterze doprecyzowującym oraz ułatwiającym prowadzenie działalności gospodarczej m.in.: rezygnację z obowiązku integracji kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi oraz przedłużenie obowiązywania mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia w VAT.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjno-porządkującym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Zofia Czernow (KO).

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Marek Gzik oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Infrastruktury w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na 2025 rok.
Zmiany mają na celu zapewnienie pełnego finansowania zadań własnych organizatorów publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu l. Wspieranie zrównoważonego rybołówstwa oraz odbudowy i ochrony żywych zasobów wodnych objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 oraz wysokości tej pomocy.
Rozpoczęcie prac legislacyjnych nad nowelizacją rozporządzenia spowodowane było potrzebą m.in.: doprecyzowania warunków przyznawania pomocy wybranym działaniom i grona potencjalnych beneficjentów oraz wykazów załączników.
Projekt został przesłany do konsultacji międzyresortowych oraz publicznych. W wyniku konsultacji otrzymano uwagi, przeanalizowano je, część została uwzględniona. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) monitoruje proces przyznawania pomocy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027, a tym samym realizację i funkcjonowanie przepisów wykonawczych. MRiRW współpracuje z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), która przeprowadza nabory wniosków o dofinansowanie, a następnie przyznaje pomoc finansową i zawiera umowy o dofinansowanie. Jednocześnie MRiRW na bieżąco reaguje na wpływające wnioski dotyczące zbyt długiego procesu rozpatrywania wniosków przez ARiMR i interweniuje w takich sprawach. Udziela także odpowiedzi merytorycznych, przyjmuje i analizuje uwagi oraz podejmuje ewentualne działania naprawcze, w tym legislacyjne. MRiRW prowadzi również konsultacje ze stroną społeczną oraz naukową.
W grudniu 2024 r. weszła w życie następna nowelizacja omawianego rozporządzenia – wprowadzono zmiany związane z warunkami przyznawania i wypłaty pomocy w ramach działania Ochrona środowiska naturalnego i zmniejszenie wpływu działalności rybackiej na środowisko, w zakresie operacji – działania zmierzające do osiągnięcia lub utrzymania dobrego stanu środowiska w środowisku morskim.
Zdaniem przedstawicieli strony społecznej uczestniczącej w posiedzeniu, regulacje zawarte w rozporządzeniu nie rozwiązały problemów środowiska rybackiego i doprowadziły do zróżnicowania sytuacji rybaków z obszaru Zalewu Wiślanego w stosunku do rybaków z obszaru Morza Bałtyckiego poprzez wprowadzenie zróżnicowanej stawki z uwagi na obszar połowowy i rodzaj ryb, których dotyczy okres ochronny. Rozróżnienie stawek stanowi wyraz dyskryminacji rybaków w zależności od tego, czy prowadzili działalność na obszarze Zalewu Wiślanego, czy też Morza Bałtyckiego. Przedmiotem działalności rybaka jest prowadzenie działalności połowowej. To, na jakim obszarze jest prowadzona i jaki rodzaj ryby podlega ochronie, w skutek czego działalność ta winna być wstrzymana, nie powinno powodować różnicowania. Kwestionowany przepis rozporządzenia w sposób nieproporcjonalny zawęża kryteria ustawowe warunkujące uzyskanie wynagrodzenia, pogarszając sytuację rybaków z obszaru Zalewu Wiślanego.
Po przeprowadzonej dyskusji Komisja uchwaliła dezyderat skierowany do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie sytuacji polskich rybaków małoskalowych, wnosząc o niezwłoczne podjęcie działań mających na celu stosowną zmianę regulacji zawartych w ww. rozporządzeniu, w szczególności wyrównanie stawki świadczenia dla wszystkich grup rybaków.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak, zastępca dyrektora Departamentu Rybołówstwa w Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Adam Sudyk oraz dyrektor Departamentu Wsparcia Rybactwa w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Bartłomiej Kandziak.

Komisja Infrastruktury /INF/ wysłuchała informacji Ministra Infrastruktury na temat stanu realizacji inwestycji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz stanu zaawansowania prac i planów realizacji komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak, prezes zarządu CPK sp. z.o.o. – Filip Czernicki oraz członkowie zarządu CPK sp. z.o.o. – Dariusz Kuś oraz Piotr Rachwalski.
Przedstawione zostały najważniejsze aspekty i decyzje, które zapadły w odniesieniu do realizacji inwestycji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz jego komponentu kolejowego, w tym status realizacji prac w ramach projektów na planowanej linii Kolei Dużych Prędkości „Y” (trasy: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań), informacje dotyczące kolejnych priorytetów inwestycyjnych poza linią „Y” oraz informacje dotyczące projektów horyzontalnych. Zwrócono uwagę na społeczne aspekty projektu „Program Dobrowolnych Nabyć”. Przedstawiono istotne założenia i działania pionu lotniskowego dowodząc, iż spółka urealniła harmonogram realizacji inwestycji programu wieloletniego. Stwierdzono, iż inwestycja powinna być oceniana pod kątem ryzyka budżetowego i harmonogramowego.
Podczas dyskusji zwrócono m.in. uwagę, iż przedstawione działania zostały zapoczątkowane i prowadzone były przez poprzedni rząd. Padły pytania dotyczące treści przeprowadzonych audytów, planów inwestycyjnych dotyczących obwodnicy Kalisza, kwestii współpracy pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury a Ministerstwem Klimatu i Środowiska.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Maciej Lasek.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła dyskusję na temat potrzeby nowelizacji ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, w zakresie wydawania i nadzoru nad uprawnieniami do kierowania pojazdami.
Informację na temat założeń do zmiany ustawy przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec.
Nowelizacja zakłada m.in.: przywrócenie możliwości nadawania prawa jazdy kat. B osobom, które ukończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów (w połączeniu z wymogiem jazdy z doświadczonym kierowcą przez 6 miesięcy); zatrzymywanie prawa jazdy kierowcom, którzy przekroczyli poza obszarem zabudowanym dopuszczalną prędkość o 50 km/h oraz ograniczenie możliwości redukcji punktów (a także ich zróżnicowanie) przyznawanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego.
Podczas dyskusji zwrócono uwagę na kwestie: nadzoru nad przejściami dla pieszych (oświetlenie, miejsce usytuowania), liczby wypadków spowodowanych przez nadmierną prędkość (przekroczoną o 50 km/h), możliwości podniesienia przejść dla pieszych w stosunku do jezdni, sankcji dla pieszych przechodzących przez jezdnię przy jednoczesnym korzystaniu z telefonu komórkowego oraz inwestycji drogowych na drogach samorządowych.
W posiedzeniu uczestniczył dyrektor Biura Ruchu Drogowego w Komendzie Głównej Policji – insp. Robert Koźlak.

Komisja Kultury i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia bohaterów Rewolucji 1905 roku w 120. rocznicę jej wybuchu (druk nr 911).
Uzasadnienie przedstawił poseł Krzysztof Piątkowski (KO).
W 2025 roku mija 120. rocznica wybuchu Rewolucji 1905 roku na ziemiach polskich objętych zaborem rosyjskim. Jej bezpośrednią przyczyną była klęska Rosji w wojnie z Japonią, a także nasilający się w jej wyniku terror, znaczne pogorszenie warunków życia oraz niepodległościowe aspiracje Narodu Polskiego. Wydarzenia rewolucyjne, które ogarnęły całe Imperium Rosyjskie na przełomie XX wieku, szczególnie mocno dotknęły ziemie polskie. Wydarzenia z 1905 r. na ziemiach polskich stały się bardzo ważnym elementem kształtowania się polskiej tożsamości narodowej, inspirując kolejne pokolenia do buntów przeciwko niesprawiedliwości, autorytaryzmowi i nierespektowaniu praw obywatelskich i człowieka.
Celem uchwały jest oddanie hołdu wszystkim jej ofiarom i bohaterom oraz wezwanie do godnego uczczenia tej rocznicy i wspierania wszelkich inicjatyw mających na celu jej upamiętnienie.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na doprecyzowaniu projektu poprzez uzupełnienie przyczyn wybuchu rewolucji 1905 r. oraz informację, iż w rewolucyjnych wydarzeniach obok mężczyzn masowo brały udział także kobiety, a obok Polaków – Żydzi.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krzysztof Piątkowski (KO).

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.

Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Jarosława Łasińskiego na stanowisko Konsula Generalnego RP w Houston.

Komisja rozpatrzyła informację Ministra Spraw Zagranicznych na temat sytuacji Polaków i organizacji polskich na Litwie, Łotwie i w Estonii.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Jakub Wiśniewski.
Polacy są najliczniejszą mniejszością narodową na Litwie, według ostatniego spisu ludności z 2021 r. liczącą 183 421 osób (6,5% ludności). W 1992 r. liczyli około 260 000 osób. Mniejszość polska zamieszkuje zwarcie tereny Litwy południowo-wschodniej (Wileńszczyzna). W rejonach solecznickim i wileńskim Polacy stanowią odpowiednio 76,31% i 46,75% ogółu mieszkańców, ponadto znaczny odsetek mieszkańców litewskiej stolicy (15,35%), a także rejonów trockiego i święciańskiego (odpowiednio 27,54% i 24,32%). Liczba Polaków zamieszkujących wskazane rejony systematycznie spada.
Według danych CBS (2021 r.) na Łotwie zamieszkuje łącznie 44 099 Polaków, zaś obywateli Polski ok. 827. Zgodnie z danymi z roku 2021, 37 203 osoby deklarujące pochodzenie polskie było obywatelami Łotwy, 6 896 – tzw. nie obywatelami, co stanowi ok. 0,36% ludności kraju . Mniejszość polska stanowi około 2,0% ludności Łotwy i jest 4 pod względem liczebności po Rosjanach (463 587 osób – 24,5% ludności), Białorusinach (58 632 osoby – 3,1% ludności) oraz Ukraińcach (42 282 osoby – 2,2% ludności). Wielu Polaków ma wpisaną w łotewskich dokumentach tożsamości inną narodowość: rosyjską lub białoruską. Stanowi to konsekwencję wieloletniej polityki rusyfikacji prowadzonej przez władze sowieckie.
Najwięcej ludności polskiej zamieszkuje w Rydze – 10 500 (2% mieszkańców) oraz w Dyneburgu (łot. Daugavpils) – również ok. 10 500 (12% ogółu mieszkańców), gdzie życie polonijne jest znacznie bardziej aktywne. Liczba ludności Łotwy spada (w 1991 r. – 2,6 mln, w 2018 r. – 1,92 mln, w 2020 r. – 1,898 mln, w 2021 r. – 1,879 mln), co jest wynikiem emigracji do Irlandii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii i Niemiec.
Polonia w Estonii liczy według szacunków Ambasady RP w Tallinnie ok. 1 700 osób. W ostatnim spisie ludności przeprowadzonym w 2011 r. 1 622 osoby zadeklarowały polskie pochodzenie, co stanowi 0,13% ludności Estonii. Według szacunków placówki, w Estonii przebywa na stałe ok. 500 obywateli RP.
Podczas dyskusji poruszono przede wszystkim kwestię sytuacji Polaków i organizacji polskich na Litwie (sytuację prawną polskiej mniejszości i realizację jej praw wynikających z umów i regulacji międzynarodowych). Poruszono także problem skali finansowania przez Polskę projektów edukacyjnych i medialnych inicjowanych przez organizacje polskie.

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Planowanie i realizacja monitoringu przyrody”.
Informację przedstawił dyrektor Departamentu Środowiska Najwyższej Izby Kontroli – Paweł Trzaskowski.
Najwyższa Izba Kontroli oceniła negatywnie planowanie i realizację monitoringu przyrody w latach 2012-2023 (do dnia 30 czerwca). W jej ocenie Główny Inspektor Ochrony Środowiska nierzetelnie i niezgodnie z obowiązującymi przepisami planował i realizował zadania monitoringu przyrody. W efekcie w latach 2013-2018 nie objęto nim niemal 1/3 gatunków ptaków oraz niemal 1/4 gatunków innych zwierząt wyszczególnionych na listach referencyjnych Komisji Europejskiej (KE), stanowiących podstawę do sporządzenia sprawozdania za lata 2013-2018 zgodnie z art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa oraz art. 17 ust. 1 dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Także w latach 2019-2023 (do dnia 30 czerwca) monitoringiem nie objęto, ani nie uwzględniono w umowach na realizację monitoringu przyrody, wszystkich gatunków ptaków oraz gatunków innych zwierząt wymienionych na ww. listach referencyjnych KE, co powodowało ryzyko nieobjęcia monitoringiem wszystkich wymaganych gatunków ptaków i innych zwierząt w kolejnym okresie sprawozdawczym.
Nie ustalono również mierników dla oceny realizacji zadań dotyczących monitoringu gatunków roślin, zwierząt i siedlisk przyrodniczych oraz nie zidentyfikowano ryzyk w odniesieniu do celów i zadań ujętych w dokumentach o charakterze strategicznym, jak i wykonawczym. Niewłaściwa organizacja systemu monitoringu przyrody przełożyła się również na nierzetelny nadzór nad podmiotami zewnętrznymi wykonującymi zadania monitoringu przyrody, a przez to na jakość odbieranych prac.
Podczas dyskusji omówiono m.in.: działania mające na celu wykonanie wniosków zawartych w informacji o wynikach kontroli i w wystąpieniach pokontrolnych oraz potrzebę wzmocnienia nadzoru nad działalnością Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska, zastępca Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – Anna Ronikier-Dolańska oraz zastępca Głównego Inspektora Ochrony Środowiska – Alicja Żelichowska.

Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.

Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.

Komisja uzupełniła skład osobowy podkomisji stałej do spraw rodziny.
Do składu osobowego podkomisji wybrano posłów: Urszulę Rusecką (PiS), Mirosławę Stachowiak-Różecką (PiS), Mariusza Krystiana (PiS), Elżbietę Dudę (PiS), Marię Koźlakiewicz (KO), Barbarę Grygorcewicz (KO) oraz Barbarę Oliwiecką (Polska2050-TD). Ze składu osobowego podkomisji odwołano poseł Jolantę Niezgodzką (KO).

Komisja uzupełniła skład osobowy podkomisji stałej do spraw współpracy organizacjami pozarządowymi.
Do składu osobowego podkomisji wybrano posłów: Agnieszkę Ścigaj (PiS), Wiolettę Kulpę (PiS), Lidię Czechak (PiS) oraz Teresę Wilk (PiS) oraz Katarzynę Królak (KO) Ze składu osobowego podkomisji odwołano poseł Barbarę Grygorcewicz.

Komisja uzupełniła skład osobowy podkomisji stałej do spraw rynku pracy.
Do składu osobowego podkomisji wybrano posłów: Bożenę Borys-Szopę (PiS), Jana Mosińskiego (PiS), Magdę Filipek-Sobczak (PiS), Stanisława Szweda (PiS), Katarzynę Królak (KO), Joannę Frydrych (KO) oraz Bożennę Hołownię (Polska2050-TD).

Komisja uzupełniła skład osobowy podkomisji stałej do spraw osób z niepełnosprawnościami i włączenia społecznego.
Do składu osobowego podkomisji wybrano poseł Annę Dąbrowską-Banaszak (PiS), Joannę Borowiak (PiS), Marcina Grabowskiego (PiS), Marię Kurowską (PiS), Jolantę Niezgodzką (KO) oraz Piotra Kandybę (KO). Ze składu osobowego podkomisji odwołano poseł Joannę Frydrych.

Komisja rozpatrzyła i przyjęła wnioski o powołanie podkomisji stałych.
Prezydium Komisji zwróci się do Prezydium Sejmu o wyrażenie zgody na powołanie następujących podkomisji stałych:
- do spraw zabezpieczenia społecznego,
- do spraw innowacji w polityce społecznej.

Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ podjęła decyzję o nierozpatrywaniu wniosku z dnia 8 grudnia 2017 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej posła Pawła Kukiza (Republikanie), w związku z pismem pełnomocnika powoda Patryka Jakiego informującym o zamiarze wycofania wyżej wymienionego wniosku.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o Służbie Więziennej (druk nr 879).
Uzasadnienie projektu przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart.
Projekt ma na celu wprowadzenie możliwości zatrudniania pracowników cywilnych na wyższych stanowiskach kierowniczych w Służbie Więziennej.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Aleksandra Kot (KO)

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.

Komisja Ustawodawcza /UST/ zaopiniowała w trybie art. 34 ust. 8 regulaminu Sejmu:
- poselski projekt uchwały w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie wyrażenia przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Michała Piotra Wosia (PiS); po przeprowadzonej dyskusji i wysłuchaniu ekspertów, Komisja zaopiniowała projekt jako dopuszczalny;
- poselski projekt uchwały w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2024 r. w sprawie wyrażenia przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie posła Marcina Romanowskiego (PiS) oraz uchwał Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2024 r. w sprawie wyrażenia przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Marcina Romanowskiego; po przeprowadzonej dyskusji i wysłuchaniu ekspertów, Komisja zaopiniowała projekt jako dopuszczalny;
- poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komisji śledczej wraz z autopoprawką; po przeprowadzonej dyskusji i wysłuchaniu ekspertów, Komisja zaopiniowała projekt jako dopuszczalny.

Komisja Zdrowia /ZDR/ uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.

Komisja rozpatrzyła przedstawiony przez Prezesa Rady Ministrów dokument: Sprawozdanie dotyczące przestrzegania praw pacjenta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku 2023 (druk nr 647).
Sprawozdanie przedstawił rzecznik praw pacjenta – Bartłomiej Chmielowiec.
Omówione zostały wyniki analizy spraw, które wpłynęły do Biura Rzecznika Praw Pacjenta w okresie sprawozdawczym (tj. od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.) W 2023 r. do rzecznika skierowano 77668 zgłoszeń. Największa liczba spraw dotyczyła:
- prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych (głównie długiego okresu oczekiwania na operacje, odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego, nieprawidłowo prowadzonych list oczekujących),
- utrudnień w dostępie do dokumentacji medycznej,
- prawa pacjenta do informacji,
- prawa do poszanowania intymności i godności.
Zgłaszane problemy najczęściej dotyczyły świadczeń udzielanych w szpitalach i w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Rzecznik Praw Pacjenta zaznaczył, iż omawiane sprawozdanie koncentruje się na przedstawieniu i ocenie realizacji praw pacjenta z różnych perspektyw. Obejmuje zarówno zgłoszenia pacjentów, dane administracyjne zgromadzone w systemie ochrony zdrowia przez różne instytucje (np. dane dot. oczekiwania na świadczenia), jak i inne dostępne źródła informacji (np. badania opinii publicznej). W 2023 r. rzecznik wszczął 319 postepowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta, z czego w 157 przypadkach uznał praktyki stosowane przez podmiot za naruszające zbiorowe prawa pacjenta.
Jednym z istotnych działań Rzecznika Praw Pacjenta jest podejmowanie działań o charakterze systemowym w celu eliminowania zagrożeń w obszarze przestrzegania praw pacjenta. Rzecznik podjął 162 takie inicjatywy w wyniku analiz informacji przekazywanych przez pacjentów za pośrednictwem infolinii oraz pojawiających się w przekazach medialnych dotyczących prowadzonych postępowań wyjaśniających.
W ramach działalności Rzecznika Praw Pacjenta funkcjonują: Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych, Fundusz Kompensacyjny Badań Medycznych oraz Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Rozpatrują one wnioski o przyznanie świadczeń kompensacyjnych np. dotyczących szczepień przeciwko COVID-19 (49 wniosków rozpatrzonych pozytywnie) oraz błędów medycznych w wyniku których pacjent w czasie pobytu w szpitalu doznał uszkodzenia cała lub zmarł (111 wniosków).
Przedstawione zostały także działania rzecznika w obszarze psychiatrycznej opieki zdrowotnej oraz realizacja działań na rzecz edukacji pacjentów i popularyzacji wiedzy o prawach pacjenta.
Rzecznik Praw Pacjenta podkreślił, iż jednym z głównych wniosków wynikających z oceny przestrzegania praw pacjenta jest fakt, iż wiele naruszeń praw pacjenta nie jest w żaden sposób rejestrowanych czy zgłaszanych, a w wielu przypadkach osoby zaangażowane mogą choćby nie mieć świadomości, iż prawa pacjenta są naruszane.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie: podjętych interwencji i wyników prowadzonych postępowań dotyczących wystawianych recept bez badań w tzw. receptomatach i konsekwencji zdrowotnych dla pacjentów korzystających z tej usługi, ochrony zbiorowych praw pacjentów, przestrzegania praw pacjenta w zakresie dostępności do innowacyjnych metod diagnostyki i terapii, przestrzegania praw pacjentów w szpitalach psychiatrycznych, praw pacjenta w domach opieki społecznej i możliwości ich kontrolowania przez Rzecznika Praw Pacjenta, rozpatrywania spraw zgłaszanych przez media.
Komisja wnosi o przyjęcie sprawozdania z druku nr 647.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Stachowicz (KO).

Komisje: do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ oraz Spraw Zagranicznych /SZA/ odbyły spotkanie z przedstawicielami białoruskich środowisk obywatelskich i opozycyjnych.
Przewodnicząca Zjednoczonego Gabinetu Przejściowego Białorusi – Swietłana Cichanouska przedstawiła aktualną sytuację polityczną na Białorusi.
Podkreśliła, iż zbliżające się wybory prezydenckie na Białorusi nie będą spełniały żadnych demokratycznych zasad, a Aleksandr Łukaszenko powinien być traktowany jako uzurpator, a nie faktyczny reprezentant narodu białoruskiego. Zwróciła uwagę, jak istotną kwestią jest inwestowanie w białoruskie społeczeństwo obywatelskie.
Uczestniczący w posiedzeniu posłowie podkreślili, iż Polska zawsze będzie sojusznikiem Białorusi oraz liderem i rzecznikiem wolnej Białorusi w regionie i Europie. W trakcie polskiej prezydencji w Radzie UE najważniejszym wydarzeniem dotyczącym praw człowieka i wolności obywatelskich w Białorusi będzie Forum Kościuszkowskie, którego podstawowym celem ma być odkrywanie europejskiego dziedzictwa i kreowanie wizji przyszłości Białorusi.
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Anna Radwan-Rohrenschef.

Komisje: Gospodarki i Rozwoju /GOR/ oraz Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyły informację o propozycji wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży alkoholu oraz o ich wpływie na gospodarkę i spożycie alkoholu.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Według danych Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, w 2023 r. spożycie 100% alkoholu wyniosło 8,93 Iitra na osobę. W latach 2022-2023 odnotowano niewielki spadek spożycia alkoholu. Jedynie podejmowanie dalszych konsekwentnych działań może skutkować utrzymaniem trendu spadkowego w zakresie spożycia alkoholu, a tym samym poprawą sytuacji zdrowotnej.
Ministerstwo Zdrowia przygotowało zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w tym zakresie, motywowane głównie interesem zdrowia publicznego. Ministerstwo skierowało pod obrady Zespołu ds. programowania prac rządu projekt zakładający zmiany w zakresie:
- ograniczenia sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach paliw w godz. 22.00-6.00;
- przepisów dotyczących promocji napojów alkoholowych,
- nałożenia na sprzedawców lub podających napoje alkoholowe obowiązku odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek,
- zakazu wprowadzenia do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna,
- uregulowania kwestii wyglądu opakowania napoju alkoholowego oraz materiału, z którego może być wykonane,
- jednoznacznego określenia zakazu sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych na odległość, w tym z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
Zespół ds. programowania prac rządu zgodził się na wprowadzenie do wykazu prac rządu rozwiązań dotyczących wyglądu opakowań, w których sprzedawany jest alkohol (opakowania do 300 ml wyłącznie z metalu lub szkła), zakazu wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna oraz rozwiązania zakładającego, iż w przypadku wątpliwości co do pełnoletności osoby kupującej alkohol, sprzedawca będzie miał obowiązek zażądania dokumentu potwierdzającego wiek kupującego.
Wskazano również, iż w odniesieniu do zaproponowanych zmian dotyczących ograniczeń w sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach paliw, Ministerstwo Rozwoju i Technologii zgłosiło uwagi m.in. dotyczące ingerencji w wolność gospodarczą i prawo do swobodnego wykonywania działalności gospodarczej. Przedstawiciel ministerstwa zapewnił, iż we współpracy z resortem zdrowia zostaną wypracowane zmiany, które będą przede wszystkim uwzględniały kwestie zdrowia publicznego.
Przewodniczący Komisji Gospodarki i Rozwoju – poseł Ryszard Petru (KO) przedstawił prezentację na temat przeglądu propozycji ograniczenia reklamy i dystrybucji alkoholu, dotyczących regulacji m.in. w zakresie: sprzedaży tradycyjnej, handlu on-line oraz opakowań napojów alkoholowych.
Konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego – Łukasz Balwicki podkreślił konieczność wzmocnienia służb i instytucji zdrowia publicznego w celu efektywnego wdrażania i prowadzenia nadzoru nad sprzedażą alkoholu.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie:
- działań profilaktycznych i edukacyjnych dotyczących zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu, w szczególności skierowane do dzieci i młodzieży oraz kobiet w ciąży,
- planów wprowadzenia zakazu reklamy i promocji alkoholu,
- uregulowania sprzedaży oraz ograniczenia sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych,
- finansowania i leczenia uzależnień,
- skutków zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych nadużywania i uzależnienia od alkoholu.
Posłowie podkreślili także konieczność zintensyfikowania działań i współpracy Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii w zakresie wprowadzenia systemowych zmian dotyczących ograniczania spożycia i dostępności do alkoholu w celu skutecznego przeciwdziałania alkoholizmowi i poprawy sytuacji zdrowotnej i społecznej w tym zakresie.

Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach /NKK/ skierowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny (druk nr 876) do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa karnego.
Projekt dotyczy rozszerzenia ochrony przed mową nienawiści i przestępstwami z nienawiści, które motywowane są dyskryminacją ze względu na niepełnosprawność, wiek, płeć i orientację seksualną poprzez uzupełnienie katalogu okoliczności obciążających uwzględnianych przy wymiarze kary z art. 53 § 2a pkt 6 k.k, o popełnienie przestępstwa tego typu przestępstwa oraz rozszerzenie znamion typu przestępstw określonych w art. 119 § 1 k.k., art. 256 § 1 k.k. oraz art. 257 k.k o niepełnosprawność, wiek, płeć i orientację seksualną.
Idź do oryginalnego materiału