INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 9 września 2025 r.
nr 93/2025 (268)
Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej, państw trzecich, agencjami Unii Europejskiej oraz organizacjami międzynarodowymi (druk nr 1605).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek.
Projekt dotyczy dostosowania polskiego prawa do przepisów dyrektywy Paramentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/977 w zakresie wymiany informacji między organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej i ulepszenia wymiany informacji w celu wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości i jej zwalczania.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym oraz mające na celu m.in.: doprecyzowanie zadań poszczególnych podmiotów w przekazywaniu informacji z własnej inicjatywy do punktu kontaktowego państwa członkowskiego UE lub wyznaczonego organu ścigania, tak aby wymiana informacji mogła odbywać się bezpośrednio pomiędzy uprawnionymi organami Polski i UE. Dotychczasowe upoważnienia do bezpośredniej wymiany informacji zachowają moc do czasu wydania nowych upoważnień na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy w nowym brzmieniu nadanym rozpatrywanym projektem ustawy. Zapewni to organom aktualnie upoważnionym możliwość realizacji dalszej wymiany informacji bezpośrednio.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Konrad Frysztak (KO).
W posiedzeniu uczestniczył zastępca Komendanta Głównego Policji – nadinsp. Tomasz Michułka.
Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ kontynuowała rozpatrywanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (druk nr 1435).
Projekt ma na celu umożliwienie nowym właścicielom zakładów produkujących żywność pochodzenia zwierzęcego, podlegającym nadzorowi Inspekcji Weterynaryjnej automatycznego przejęcia praw i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych, które zostały wcześniej wydane przez powiatowego lekarza weterynarii dla poprzedniego podmiotu zarządzającego zakładem.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na: doprecyzowaniu zakresu regulacji poprzez wskazanie, iż przejście praw i obowiązków wynikających z określonych decyzji administracyjnych może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy zbycie, dzierżawa lub ustanowienie użytkowania dotyczą całego zakładu; doprecyzowaniu przepisu przejściowego polegającego na tym, iż odnosi się on wyłącznie do sytuacji nabycia, wydzierżawienia lub ustanowienia użytkowania, o ile dotyczą one całego zakładu, co zapewni spójność z pozostałymi przepisami projektowanej ustawy; doprecyzowaniu, który podmiot będzie faktycznie zobowiązany do złożenia wniosku o dokonanie zmian w rejestrze zakładów w przypadku zaistnienia zmiany dotyczącej podmiotu prowadzącego dany zakład. Proponowane zmiany mają na celu zapewnienie spójności pomiędzy projektowanymi przepisami, a obowiązującym systemem.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Marek Jan Chmielewski (KO).
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo pocztowe (druk nr 1448).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki.
Projekt ma na celu skrócenie czasu przechowywania przez operatora pocztowego przesyłki niedoręczalnej z 12 do 6 miesięcy; zmniejszenie o około 80% liczby operatorów pocztowych, którzy są objęci obowiązkiem złożenia sprawozdania do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej do 31 marca każdego roku.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjnym i mające na celu ujednolicenie wprowadzanych przepisów.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Łukasz Horbatowski (KO).
Komisja kontynuowała rozpatrywanie poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej (druk nr 907).
Projekt ma na celu poprawę sytuacji przedsiębiorców m.in. poprzez: wprowadzenie mechanizmów stymulujących wzrost nakładów inwestycyjnych przez rozszerzenie uprawnień do odpisów amortyzacyjnych; ograniczenie kręgu przedsiębiorców, których dotyczą obowiązki związane z cenami transferowymi; wprowadzenie ograniczeń dla organów administracji skarbowej wymuszających skracanie procedur kontrolnych dla zwiększenia bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorców oraz wprowadzenie dodatkowych gwarancji bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorców.
Komisja rozpatrzyła art. 3 pkt 3 oraz pkt 4, art. 4 i art. 6 projektu ustawy.
Komisja przyjęła poprawki mające na celu m.in. zmianę daty wejścia w życie ustawy.
Komisja będzie kontynuowała rozpatrywanie projektu na jednym z kolejnych posiedzeń.
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie obowiązku używania kamizelek ratunkowych na jednostkach pływających o długości poniżej 7,5 metra oraz obowiązujących na nich zasad bezpieczeństwa.
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do wprowadzenia obowiązku używania kamizelek ratunkowych na jednostkach pływających o długości mniejszej niż 7,5 m oraz doprecyzowania przepisów bezpieczeństwa na tych jednostkach.
Wnoszący petycję w uzasadnieniu podnosi, iż „rokrocznie wiele osób ulega wypadkom śmiertelnym na akwenach wodnych. Używanie kamizelek ratunkowych mogłoby zapobiec wielu tragediom. Obowiązujące przepisy regulują wyposażenie jednostek pływających w sprzęt ratunkowy, pozostawiając dowolność w sprawie używania kamizelek ratunkowych”. Jako wzór regulacji autor petycji wskazuje przepisy obowiązujące w Irlandii, a w uzasadnieniu petycji załącza ich automatyczne tłumaczenie.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie zapewnienia pełnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla osób głuchych i niedosłyszących (BKSP-155-X-487/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Petycją złożoną do Sejmu wniesiono o dokonanie zmian w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w celu zapewnienia pełnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla osób głuchych i niedosłyszących.
Autorzy petycji postulują dokonanie „nowelizacji przepisów w taki sposób, aby w pełni zapewnić dostępność informacyjno-komunikacyjną dla osób głuchych i niedosłyszących w Polsce. W związku z powyższym autorzy petycji proponują wprowadzenie do ustawy m.in. następujących zmian:
1) wprowadzenie obowiązku zapewnienia tłumaczeń na język migowy w kontaktach z instytucjami publicznymi, na stronach internetowych, w materiałach edukacyjnych, transmisjach i spotkaniach;
2) rozszerzenie obowiązku zapewnienia dostępności informacyjno-komunikacyjnej na sektor prywatny, w tym m.in. firmy, szkoły, banki i restauracje;
3) wprowadzenie obowiązku stosowania napisów lub transkrypcji do wszystkich materiałów audiowizualnych publikowanych przez instytucje publiczne.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu dezyderatu do Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (BKSP-155-X-496/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Petycją złożoną do Sejmu wniesiono o dokonanie zmian w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Wnoszący petycję wskazują, iż analiza obowiązującego prawa ujawnia istotne niedociągnięcia w zakresie uwzględnienia specyficznych potrzeb komunikacyjnych osób głuchych i niedosłyszących w środowisku cyfrowym. W petycji wskazano, iż obecne przepisy nie zawierają wyraźnych i szczegółowych wymagań dotyczących zapewnienia tłumaczenia na język migowy oraz wysokiej jakości napisów do treści multimedialnych.
W związku z powyższym autorzy petycji proponują wprowadzenie do ustawy m.in. następujących zmian:
1) obowiązkowe wdrożenie kompleksowego systemu napisów do materiałów wideo i audio (zobowiązanie podmiotów publicznych do publikowania materiałów z napisami spełniającymi wysokie standardy, eliminując niedokładności generowane automatycznie);
2) obowiązkowe udostępnianie transkrypcji treści audio (zobowiązanie instytucji publicznych do dostarczania transkrypcji tekstowych wszystkich treści audio, obejmujących zarówno zapis mowy, jak i ważne dźwięki oraz informacje pozawerbalne);
3) zapewnienie tłumaczenia na polski język migowy (wymóg umieszczania tłumaczeń na język migowy w materiałach istotnych dla głuchych obywateli, szczególnie w komunikatach publicznych oraz treściach związanych z usługami i procedurami administracyjnymi).
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 87 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (BKSP-155-X-471/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W petycji postuluje się zmianę § 2 w art. 87 Kodeksu postępowania karnego, w brzmieniu: „Osoba niebędąca stroną może ustanowić pełnomocnika. Niestawiennictwo pełnomocnika na terminie czynności procesowej nie stanowi przeszkody w jej przeprowadzeniu”, a także uchylenie § 3 tegoż artykułu stanowiącego, że: „Sąd, a w postępowaniu przygotowawczym prokurator, może odmówić dopuszczenia do udziału w postępowaniu pełnomocnika, o którym mowa w § 2, o ile uzna, iż nie wymaga tego obrona interesów osoby niebędącej stroną”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Ministra Sprawiedliwości.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie nauki języka mniejszości narodowej (BKSP-155-X-499/25).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
W petycji zwrócono uwagę na problem dotyczący „rozbieżności interpretacyjnych przepisów ustawy o systemie oświaty oraz Prawa oświatowego w zakresie organizacji nauki języka mniejszości w szkole publicznej, w której wszyscy uczniowie są objęci obowiązkową nauką tego języka”. Problem ten uwidocznił się w działalności jednego z liceów, w którym – choć obowiązkową nauką języka białoruskiego są objęci wszyscy jego uczniowie – jeden z nich złożył oświadczenie o rezygnacji z objęcia nauką języka mniejszości. W konsekwencji dyrektor szkoły uznał, iż „uczeń szkoły z obowiązkową nauką języka białoruskiego, składając rezygnację z nauki tego języka, jednocześnie nie może kontynuować nauki w szkole, w której bez wyjątków obowiązkowe jest nauczanie tego języka”. Na przeciwnym stanowisku stanął Kurator Oświaty, zdaniem którego statut szkoły „stwierdzający objęcie wszystkich uczniów szkoły nauczaniem języka białoruskiego jako języka ojczystego mniejszości białoruskiej, uniemożliwia naukę w szkole osobom, które nie wykazują zainteresowania nauczaniem języka mniejszości narodowej i jest sprzeczny z zasadą powszechnej dostępności do nauki w szkole publicznej oraz zasadą dobrowolności wyrażoną w art. 13 ust. ustawy o systemie oświaty”.
Mając na uwadze zaistniałą sytuację, zdaniem petytorów wymagane jest stworzenie „na poziomie ustawowym procedury określającej przypadki rezygnacji ucznia z nauki języka mniejszości w szkole objętej całościowo obowiązkiem nauki tego języka, a konkretnie:
1) procedury postępowania z uczniem w przypadku, gdy cała szkoła jest objęta nauczaniem języka, przez co brak jest możliwości przeniesienia ucznia np. do innej grupy lub oddziału – w takim wypadku procedura powinna określać, iż złożone oświadczenie o rezygnacji jest równoznacznie z rezygnacją z nauczania w tej szkole; ewentualnie w razie pozostania ucznia w szkole i uczęszczania na zajęcia z języka mniejszości należałoby doprecyzować procedurę postępowania z takim uczniem […];
2) procedury postępowania z uczniem w przypadku nieuzyskania przez ucznia ocen klasyfikacyjnych z przedmiotu języka mniejszości, o ile pomimo rezygnacji uczeń przez cały czas na nie dobrowolnie uczęszcza – w takim wypadku zdaniem autorów petycji uczeń powinien uzyskać brakujące oceny w formie egzaminu klasyfikacyjnego, natomiast nieobecności w zajęciach powinny zostać usprawiedliwione złożoną rezygnacją […];
3) procedury postępowania z uczniem w odniesieniu do egzaminu maturalnego – w takim wypadku zdaniem autorów petycji uczeń powinien przystąpić do egzaminu maturalnego”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Edukacji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie ujednolicenia terminów składania deklaracji na podatek rolny, leśny i od nieruchomości (BKSP-155-X-506/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji jest wniosek o „zmianę przepisów” ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym oraz ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym „tak aby termin składania deklaracji podatkowych dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych został ujednolicony i przypadał na dzień 31 stycznia danego roku podatkowego, analogicznie jak w przypadku podatku od nieruchomości”.
Wnoszący petycję zauważa, iż w obowiązującym stanie prawnym podmioty zobowiązane winny złożyć deklarację podatkową w zakresie podatku rolnego, jak i leśnego do 15 stycznia danego roku. Natomiast deklaracja na podatek od nieruchomości winna zostać złożona do 31 stycznia.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Finansów podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej w zakresie terminu rozpatrzenia przez Naczelny Sąd Administracyjny skargi kasacyjnej w sprawach dotyczących udostępnienia informacji publicznej (BKSP-155-X-508/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Zawarty w petycji wniosek dotyczy zmian ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Wnioskodawca proponuje następującą zmianę: dodanie art. 21 pkt 3 w brzmieniu:
„3) skargę kasacyjną rozpatruje się w terminie 90 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę kasacyjną - bądź dodanie przepisu (pkt 3) o brzmieniu przewidującym inny (rozsądny) termin rozpatrzenia skargi kasacyjnej przez Naczelny Sąd Administracyjny”.
Jak uzasadnił autor petycji, ustawodawca pominął milczeniem termin rozpoznania przez NSA skargi kasacyjnej wniesionej od wyroku WSA. W ocenie autora petycji pierwotną wolą normodawcy było doprowadzenie do stanu jak najszybszego (ostatecznego) zakończenia sprawy zainicjowanej wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej. Świadczy o tym nadanie art. 21 pkt 2 brzmienia: „Do skarg rozpatrywanych w postępowaniu o udostępnienie informacji publicznej stosuje się, z zastrzeżeniem przypadku, o którym mowa w art. 22, przepisy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, z tym że: 2) skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Cyfryzacji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uprawnień przysługujących Zasłużonym Honorowym Dawcom Krwi (BKSP-155-X-510/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
Petycja dotyczy uprawnień honorowych dawców krwi. Wnoszący petycję wskazuje, iż zasłużeni honorowi dawcy krwi (ZHDK) mają prawo do darmowych leków wyłącznie z określonej listy refundacyjnej i do wysokości limitu finansowania. Uważa, iż ZHDK powinni korzystać z bezpłatnych leków na zasadach obowiązujących dzieci do 18 roku życia i seniorów 65+. Drugi postulat dotyczy korzystania ze świadczeń zdrowotnych poza kolejnością. Zdaniem wnoszącego petycję możliwość ta powinna dotyczyć nie tylko możliwości uzyskania szybszego terminu wizyty, ale także prawa wejścia do gabinetu, bez konieczności oczekiwania, jeżeli ma się umówioną wizytę na dany dzień.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Zdrowia podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na dezyderat nr 85 w sprawie zmiany ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym oraz ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym.
Odpowiedź przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Szymon Wróbel.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 85.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Finansów na dezyderat nr 89 w sprawie zmiany ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych w celu wzmocnienia ochrony akcjonariuszy mniejszościowych byłych spółek giełdowych.
Odpowiedź przedstawił zastępca dyrektora w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów – Jarosław Niezgoda.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 89.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 90 w sprawie zmiany ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych w celu wzmocnienia ochrony akcjonariuszy mniejszościowych byłych spółek giełdowych.
Odpowiedź przedstawiła główny specjalista w Departamencie Prawa Cywilnego i Gospodarczego w Ministerstwie Sprawiedliwości – Agnieszka Olkowicz.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 90.
Komisja uchwaliła dezyderaty skierowane do:
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;
- Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany przepisów w zakresie sposobu finansowania Policji poprzez powiązanie jej budżetu z produktem krajowym brutto;
- Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie i innych ustaw;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy mającej na celu ustanowienie obowiązku złożenia przysięgi przez nowo powołanych członków Państwowej Komisji Wyborczej;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie prowadzenia konsultacji z mieszkańcami gminy;
- Ministra Finansów w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia stawki podatku od sprzedaży ciepła systemowego i gazu ziemnego;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia zakazu sprzedaży produktów dla dzieci imitujących wyroby tytoniowe;
- Ministra Sprawiedliwości w sprawie uchylenia przepisów dotyczących ubezwłasnowolnienia częściowego;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany przepisów mającej na celu ochronę osób starszych przed oszustwami matrymonialnymi;
- Ministra Zdrowia w sprawie zakazu sprzedaży produktów przeznaczonych dla dzieci w opakowaniach imitujących opakowania napoi alkoholowych;
- Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w zakresie odnoszącym się do rozszerzenia kompetencji referendarzy sądowych oraz zmiany liczebności składu orzekającego sądu w postępowaniu uproszczonym;
- Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie zmiany ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali;
- Ministra Edukacji w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela;
- Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie doprecyzowania przepisów dotyczących obowiązku składania i jawności oświadczeń majątkowych prezesów samorządowych kolegiów odwoławczych;
- Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie dodatku motywacyjnego dla pracowników realizujących zadania określone w niektórych ustawach;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
- Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmiany ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy;
- Ministra Infrastruktury w sprawie zmiany art. 10 ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany art. 151 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny;
- Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmiany sposobu rocznego rozliczenia składki zdrowotnej z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej;
- Ministra Zdrowia w sprawie zmiany ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosiło o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 353, 410, 503, 504, 825, 826 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; COM(2025) 358, 369, 370, 371, 376, 377, 379, 383, 387, 389, 391, 394, 402, 403, 411, 413, 414 (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy) COM(2025) 355, 360, 363, 364, 366, 368, 372, 374, 378, 384, 392, 395, 420, 525, 528, 529, C(2025) 4607 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.
Komisja, w trybie art. 8 ust 2 ustawy, rozpatrzyła zalecenie dotyczące decyzji Rady upoważniającej do rozpoczęcia negocjacji między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie wspólnego obszaru sanitarnego i fitosanitarnego między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem w odniesieniu do Wielkiej Brytanii oraz w sprawie połączenia systemów handlu emisjami gazów cieplarnianych Zjednoczonego Królestwa i Unii Europejskiej (COM(2025) 408 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Ignacy Niemczycki.
Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu rozpatrzyła sprawę dotyczącą zachowania posła Witolda Zembaczyńskiego (KO) w dniu 20 marca 2025 r. podczas konferencji prasowej posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, stanowiącej podstawę wniosku posła Michała Moskala (PiS) z dnia 4 kwietnia 2025 r.
Komisja wysłuchała uzasadnienia wniosku przedstawionego przez posła Michała Moskala oraz wyjaśnień złożonych przez posła Witolda Zembaczyńskiego.
Komisja podjęła uchwałę nr 32/X w sprawie dotyczącej posła Witolda Zembaczyńskiego.
Komisja rozpatrzyła sprawę dotyczącą zachowania posła Mariusza Goska (PiS) w dniu 2 kwietnia 2025 r. na Sali plenarnej Sejmu RP, stanowiącej podstawę wniosku poseł Magdaleny Sroki (PSL-TD) z dnia 3 kwietnia 2025 r.
Komisja wysłuchała uzasadnienia wniosku przedstawionego przez poseł Magdalenę Srokę oraz wyjaśnień złożonych przez posła Mariusza Goska.
Komisja podjęła decyzję o przełożeniu rozpatrywania sprawy na kolejne posiedzenie.
Komisja rozpatrzyła sprawę dotyczącą posła Bronisława Foltyna (Konfederacja), stanowiącej podstawę wniosku Stowarzyszenia Autorów ZAiKS z dnia 28 kwietnia 2025 roku.
Komisja wysłuchała wyjaśnień złożonych przez posła Bronisława Foltyna.
Komisja podjęła decyzję o umorzeniu sprawy.
Komisja zajęła stanowisko w sprawach, które do niej wpłynęły.
Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ wysłuchała informacji na temat transpozycji do polskiego systemu prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 23 października 2024 r. w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Małgorzata Baranowska oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Baranowski.
Państwa członkowskie mają obowiązek wdrożyć dyrektywę 2024/2832/UE w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform do krajowych porządków prawnych do dnia 2 grudnia 2026 r. Głównymi celami dyrektywy są poprawa warunków pracy oraz ochrona danych osobowych w odniesieniu do pracy za pośrednictwem platform, realizowane m.in. poprzez wprowadzenie środków ułatwiających określanie prawidłowego statusu zatrudnienia osób wykonujących pracę za pośrednictwem platform. Ze względu na złożony charakter przepisów dyrektywy, Komisja Europejska powołała grupę ekspertów, której prace będą trwały do końca 2025 r. Natomiast w MRPiPS realizowane są zawansowane prace analityczne i legislacyjne mające na celu wdrożenie ww. dyrektywy do polskiego porządku prawnego i przygotowywana jest odrębna ustawa. Ze względu na trwające również prace w Radzie Dialogu Społecznego, harmonogram prac rządowych jest uzależniony od zakończenia prac przez partnerów społecznych.
W dyskusji przedstawiciele organizacji przedsiębiorców oraz firm działających na platformach cyfrowych zwracali uwagę na przewidywane skutki wdrożenia dyrektywy i wyzwania z tym wdrożeniem związane, takie jak wpływ na koszty prowadzenia działalności gospodarczej, na konkurencyjność oraz wpływ na ceny usług, czyli interes konsumenta. Podkreślano, iż jest to bardzo trudna implementacja ze względu na atuty pracy platformowej, dającej komfort czasowy wykonywanego zajęcia i elastyczność zatrudnienia w porównaniu do umowy o pracę.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja dokonała zmiany w składzie osobowym podkomisji stałej do spraw przedsiębiorczości.
Do składu podkomisji wybrano posła Roberta Jagłę (KO).
Komisja wysłuchała informacji Ministra Klimatu i Środowiska o stanie przygotowań do uruchomienia 1 października 2025 r. systemu kaucyjnego i jego wpływu na handel oraz konkurencyjność przedsiębiorców.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska.
Przedstawione zostały cele systemu kaucyjnego, który służy realizacji celów UE w zakresie poziomu selektywnego zbierania odpadów. W dniu 1 października br. uruchomiony zostanie system kaucyjny i resort nie planuje zmian legislacyjnych w tej kwestii, gdyż mogłyby one spowodować negatywne skutki dla wszystkich podmiotów zainteresowanych udziałem w tym systemie. Ważne jest, aby przedsiębiorcy mogli kontynuować rozpoczęte inwestycje w dostosowanie lokali i zawieranie umów z operatorami systemu. Ministerstwo prowadzi kampanię dla sklepów oraz działania edukacyjne i informacyjne, które mają wyjaśnić m.in. które opakowania podlegają kaucji, jak je zwracać i co oznacza logotyp systemu kaucyjnego.
W dyskusji przedstawiciele organizacji przedsiębiorców, handlu, sieci handlowych, aptek, przemysłu browarniczego i rozlewniczego zgłaszali wiele uwag do systemu kaucyjnego, postulowali przesunięcie terminu wejścia w życie oraz zgłaszali potrzebę interpretacji niektórych zasad działania tego systemu. Poważnym problemem dla przedsiębiorców jest włączenie szklanych butelek zwrotnych do systemu i w ten sposób zniszczenie dobrze działającego systemu zwrotów.
Komisja będzie monitorowała wprowadzenie systemu kaucyjnego i za kilka miesięcy ponownie zapozna się z informacją o jego funkcjonowaniu.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła odpowiedź Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na dezyderat nr 3 w sprawie stanu kadr w jednostkach Morskiego Oddziału Straży Granicznej: Kaszubskim Dywizjonie Straży Granicznej w Gdańsku oraz Pomorskim Dywizjonie Straży Granicznej w Świnoujściu.
W dezyderacie Komisja wyraziła zaniepokojenie stanem kadr w dwóch kluczowych jednostkach Morskiego Oddziału Straży Granicznej: Kaszubskim Dywizjonie Straży Granicznej w Gdańsku oraz Pomorskim Dywizjonie Straży Granicznej w Świnoujściu.
Z informacji przekazanych Komisji wynika, iż stan etatowego ukompletowania Pomorskiego Dywizjonu wynosi zaledwie 55%, natomiast Kaszubskiego Dywizjonu wynosi 77%.
Zdaniem Ministerstwa podejmowane są liczne działania promujące Straż Graniczną oraz zachęcające do rozpoczęcia służby, zwłaszcza na jednostkach pływających.
W celu dotarcia do jak największej liczby potencjalnych kandydatów podejmowana są działania, które obejmują m.in. dystrybuowanie ulotek i plakatów prezentowanych w siedzibach różnych urzędów, reklamy w środkach komunikacji i mediach. Ponadto w 2024 r. podjęto pilne prace ukierunkowane na zmniejszenie liczby wakatów i zachęcenie do wstępowania do służb (w tym również Straży Granicznej), m.in. funkcjonariusze otrzymali 20% podwyżki uposażenia poprzez zwiększenie kwoty bazowej. Ponadto zrównano pierwsze uposażenie policjantów, strażaków, funkcjonariuszy Straży Granicznej oraz Służby Ochrony Państwa z uposażeniem żołnierzy zawodowych; uproszczono postępowanie kwalifikacyjne w służbach; wprowadzono rozwiązania ułatwiające powrót do służby byłym funkcjonariuszom Straży Granicznej oraz Policji.
W wyniku podjętych działań zwiększyła się liczba składanych próśb o przyjęcie
do służby w Morskim Oddziale Straży Granicznej z 679 złożonych w 2024 r. do 720
w bieżącym roku. W 2025 r. do Oddziału przyjęto do służby 87 funkcjonariuszy.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 3.
Komisja uchwaliła dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie konieczności zwiększenia nakładów na działalność utrzymaniową infrastruktury hydrotechnicznej oraz zmiany modelu kontraktowania usług utrzymaniowych.
W dezyderacie Komisja wyraziła zaniepokojenie, iż obecny poziom finansowania zadań utrzymaniowych nie odpowiada rzeczywistym potrzebom państwa w zakresie prewencji przeciwpowodziowej. Nakłady na działalność utrzymaniową prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie powinny zostać znacząco zwiększone zarówno w ujęciu nominalnym, jak i jako udział w całości budżetu państwa przeznaczonego na gospodarkę wodną.
Komisja dostrzega również potrzebę systemowego przeglądu modelu kontraktowania usług utrzymaniowych, zwłaszcza w kontekście okresu, na jaki zawierane są umowy.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek, zastępca komendanta głównego Straży Granicznej – Tomasz Michalski oraz zastępca prezesa PGW Wody Polskie ds. ochrony przed powodzią i suszą – Marcin Jarzyński.
Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli ochrony przeciwpowodziowej Żuław.
Informację przedstawił dyrektor delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku – Tomasz Słaboszowski.
Żuławy Wiślane to obszar o najwyższym ryzyku powodziowym kraju. Kontrolowano, czy zrealizowane przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie działania zwiększyły skuteczność ochrony przeciwpowodziowej Żuław. W ocenie NIK zrealizowane w latach 2018-2023 działania zwiększyły skuteczność ochrony przeciwpowodziowej Żuław, jednak poziom tej ochrony w dalszym ciągu pozostaje niewystarczający. W wyniku braku zapewnienia finansowania nie zrealizowano wielu zadań inwestycyjnych, w tym uznanych za priorytetowe z punktu widzenia ograniczenia ryzyka powodziowego. W konsekwencji, zrealizowane przedsięwzięcia nie zredukowały w zadawalającym stopniu ryzyka w Delcie Wisły, a skuteczne zarządzanie tym ryzykiem wymaga długofalowych, kierunkowych i celowych działań na rzecz rozwoju i modernizacji infrastruktury przeciwpowodziowej na Żuławach.
Komisja wysłuchała informacji na temat stanu technicznego infrastruktury przeciwpowodziowej na Żuławach.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku – Andrzej Ryński oraz zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą – Marcin Jarzyński.
Omówiono aktualny stan techniczny urządzeń hydrotechnicznych. Zaznaczono, iż od 30 do 50 % obiektów (m.in. wały, przepompownie, śluzy) wymaga remontu, odbudowy lub przebudowy. Podkreślono konieczność systematycznego zwiększania środków na bieżące utrzymanie.
Komisja uchwaliła dezyderat do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przyjęcia i realizacji „Programu wieloletniego ochrony przeciwpowodziowej Żuław Wiślanych na lata 2026-2036”.
Program obejmuje realizację 48 zdań inwestycyjnych o łącznym koszcie ponad 1,4 mld zł (777 mln na inwestycje, 660 mln na utrzymanie infrastruktury). W dezyderacie postulowano podwojenie rocznego limitu na utrzymanie infrastruktury z 30 mln do 60 mln oraz skierowanie zwiększonych środków finansowych na utrzymanie i inwestycje w zakresie urządzeń służących ochronie przeciwpowodziowej na Żuławach. Za konieczne uznano usprawnienie procedur administracyjnych w celu zintensyfikowania realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo i ochronę przed powodzią obszarów zagrożonych.
W dyskusji podnoszono konieczność niezwłocznego zwiększenia finansowania ochrony przeciwpowodziowej na Żuławach oraz podjęcia działań legislacyjnych i organizacyjnych w celu skutecznej realizacji programu na lata 2026-2036. Zwracano uwagę na konieczność lepszej koordynacji działań pomiędzy rządem, samorządami, Wodami Polskimi i innymi instytucjami odpowiedzialnymi za gospodarkę wodną.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne (druk nr 1525).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Kamil Wnuk (Polska2025-TD).
Projekt dotyczy zniesienia obowiązku odpłatności za udostępnienie danych z rejestru cen nieruchomości (RCN). w tej chwili dostęp do danych RCN jest uzależniony od wniesienia opłaty. Nieodpłatny dostęp do RCN wpłynie na rozwój nowych informatycznych narzędzi i usług w zakresie handlu nieruchomościami, a także zwiększy przejrzystość rynku.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Barbara Oliwiecka (Polska2050-TD).
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy zmieniający ustawę o zmianie ustawy – Prawo pocztowe (druk nr 1610).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki.
Projekt dotyczy umożliwienia wypłacie Poczcie Polskiej S.A. rekompensaty za straty poniesione w związku ze świadczeniem pocztowych usług powszechnych w latach 2024 i 2025.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Mirosław Suchoń (Polska2025-TD).
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informację na temat wydarzenia Niebieskie Igrzyska.
Informację przedstawiła dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku – Anna Budzińska.
Niebieskie Igrzyska to ogólnopolskie i polonijne wydarzenie edukacyjne i sportowo-integracyjne organizowane i rozpowszechniane przez Fundacje Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka Wydarzenie odbywa się każdego roku w miesiącu kwietniu, który jest Światowym Miesiącem Wiedzy na Temat Autyzmu. Podstawowym celem Niebieskich Igrzysk jest promowanie przez sport i zabawę świadomości, akceptacji i zrozumienia osób w spektrum autyzmu i innymi niepełnosprawnościami Uczestniczą w nich dzieci z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami oraz dzieci neurotypowe. Formułę Niebieskich Igrzysk stworzyła dyrektor Anna Budzińska, a pierwsza edycja odbyła się w kwietniu 2019 roku.
W Niebieskich Igrzyskach 2025 uczestniczyło ponad 540 000 dzieci z 2 462 placówek edukacyjnych, w tym z 16 placówek polonijnych, a wartość rozdanych placówkom edukacyjnym nagród wyniosła ponad 190 000 zł.
Głównym organizatorem i ogólnopolskim koordynatorem Niebieskich Igrzysk jest Fundacja Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. W wydarzeniu może uczestniczyć poprzez zorganizowanie sportowej imprezy każda placówka edukacyjna czy organizacja działająca w Polsce oraz polonijne placówki edukacyjne. Warunkiem uczestnictwa placówki w imprezie jest dokonanie zapisu na stronie internetowej Niebieskich Igrzysk oraz przestrzeganie zasad zawartych w regulaminie.
Komisja rozpatrzyła informację na temat rozwoju piłki nożnej kobiet w Polsce wraz z oceną udziału polskiej reprezentacji narodowej kobiet w piłce nożnej w Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej Kobiet 2025.
Informację przedstawił dyrektor Departamentu Piłkarstwa Kobiecego w Polskim Związku Piłki Nożnej – Grzegorz Stefanowicz.
Przedstawiona została Strategia piłki nożnej kobiet w Polsce na lata 2022-2026. Jest to dokument, który potwierdza zaangażowanie Polskiego Związku Piłki Nożnej na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt w świecie piłki nożnej. Strategia ta w kompleksowy sposób definiuje najważniejsze cele i sposoby ich realizacji dla czterech priorytetowych obszarów strategicznych kobiecej piłki w Polsce: partycypacji, profesjonalizacji, wizerunku i widoczności oraz edukacji i świadomości. Wdrożenie dokumentu ma pomóc uczynić świat piłki nożnej bardziej inspirującym, wzmacniającym i dostępnym dla wszystkich dziewcząt i kobiet.
Tegoroczny turniej o tytuł mistrzyń Europy odbył się w Szwajcarii i był pierwszym, w którym rywalizowała reprezentacja Polski. Reprezentacja prowadzona przez Ninę Patalon rywalizowała w grupie C, gdzie zmierzyła się z drużynami narodowymi Niemiec, Danii i Szwecji. Drużyna narodowa przegrała dwa pierwsze spotkania (0:2 z Niemkami, a następnie 0:3 ze Szwedkami). W ostatnim spotkaniu fazy grupowej reprezentacja Polski wygrała z reprezentacją Danii 3:2. Dzięki temu zwycięstwu piłkarki przesunęły się na trzecią lokatę w grupie C ale ostatecznie odpadły z turnieju.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie:
- możliwości udostępnienia infrastruktury sportowej dla żeńskich drużyn piłkarskich,
- podnoszenia poziomu szkolenia wśród dziewcząt i propagowania żeńskiej piłki nożnej,
- różnic w poziomie finansowania piłki nożnej kobiet i mężczyzn.
Komisja przyjęła informację na ww. tematy.
Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej /ODK/ na zamkniętym posiedzeniu wysłuchała informacji Przewodniczącego Komisji dotyczącej zażaleń obrońców Macieja Świrskiego w sprawie wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Macieja Świrskiego.
Przewodniczący Komisji – poseł Zdzisław Gawlik (KO), poinformował Komisję o sposobie rozpatrzenia zażaleń obrońców Macieja Świrskiego.
Komisja przyjęła informację do wiadomości.
Na kolejnym, zamkniętym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji Przewodniczącego Komisji – posła Zdzisława Gawlika na temat materiału dowodowego w sprawie wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu prezesa Narodowego Banku Polskiego – Adama Glapińskiego.
Komisja przyjęła informację do wiadomości.
W ramach spraw bieżących, Komisja przyjęła uchwałę dotyczącą zwolnienia jednego ze świadków Komisji z tajemnic ustawowo chronionych. Ponadto Przewodniczący Komisji poinformował o trybie realizacji uchwały dotyczącej przesłuchania przez prokuraturę części osób wezwanych przed Komisję.
Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ rozpatrzyła informację Ministra Zdrowia na temat chorób neurodegeneracyjnych wśród seniorów – diagnostyka, leczenie, opieka, opieka wytchnieniowa.
Informację przestawiła dyrektor Departamentu Równości w Zdrowiu w Ministerstwie Zdrowia – Dagmara Korbasińska-Chwedczuk.
Choroby neurozwyrodnieniowe to grupa wrodzonych lub nabytych chorób układu nerwowego, związanych z postępującym uszkodzeniem struktur i funkcji neuronów. Należą do nich choroby częste, takie jak choroba Alzheimera dotykająca 600 na 100 tys. osób na świecie, choroba Parkinsona, otępienie czołowo-skroniowe, oraz rzadkie, takie jak choroba Huntingtona – czy stwardnienie boczne zanikowe.
Częstość występowania chorób neurozwyrodnieniowych wzrasta z wiekiem. W początkowych stadiach choroby przeważają zaburzenia poznawcze lub ruchowe natomiast na zaawansowanym etapie objawy mogą współwystępować. Wraz z nasileniem symptomów pacjenci wymagają przewlekłej opieki i pomocy osób trzecich. Zgodnie z wynikami najnowszych badań – około 45% przypadków chorób otępiennych można potencjalnie zapobiec koncentrując się na 14. czynnikach ryzyka rozwoju tych chorób na różnych etapach życia. Dlatego tak ważna jest edukacja społeczeństwa i upowszechnianie działań profilaktycznych.
Stan osoby z zaburzeniami otępiennymi oraz wpływ zastosowanej terapii na tempo rozwoju choroby w dużej mierze zależą od czasu, w którym została postawiona diagnoza oraz rozpoczęto leczenie. Zbyt późne rozpoznanie, a tym samym późne rozpoczęcie procesu leczniczego, może pozostawić trwałe, nieodwracalne skutki (ubytki pamięci). Szybka diagnostyka różnicowa wraz z odpowiednio wcześnie włączonym leczeniem jest warunkiem optymalnego przedłużenia okresu względnej samodzielności i niezależności chorych.
Niezbędne jest także zapewnienie odpowiedniego wsparcia osobom chorym oraz ich bliskim. w tej chwili brakuje rozwiązań systemowych ukierunkowanych na wsparcie osób z chorobami otępiennymi i osób bliskich w ich środowisku, nie ma też wystarczającej liczby miejsc opieki dziennej. Brakuje łatwo dostępnych i praktycznych źródeł informacji o możliwościach uzyskania pomocy w procesie leczenia i opieki, a także o specyfice chorób otępiennych.
Większość opiekunów nieformalnych nie posiada wystarczającej wiedzy i umiejętności pomocnych w udzielaniu w sposób adekwatny opieki domowej swoim starszym, niesamodzielnym bliskim.
Liczba świadczeniodawców udzielających świadczeń w zakresie neurologia w rodzaju leczenie szpitalne w latach 2022-2025 pozostaje na względnie stałym poziomie. Najwięcej świadczeniodawców jest w województwach: śląskim oraz mazowieckim, najmniej zaś w województwach: opolskim, lubuskim oraz zachodniopomorskim.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie informacji Ministra Zdrowia na temat choroby Alzheimera – potrzeby i rozwiązania.
Informację przestawiła dyrektor Departamentu Równości w Zdrowiu w Ministerstwie Zdrowia – Dagmara Korbasińska-Chwedczuk.
Konsultant krajowy w dziedzinie medycyny paliatywnej uważa za niezasadne umieszczenie choroby Alzheimera w ostatnim stadium choroby, tzw. stanie wegetatywnym w wykazie nieuleczalnych, postępujących, ograniczających życie chorób nowotworowych i nienowotworowych, w których są udzielane świadczenia z zakresu opieki paliatywnej i hospicyjnej.
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ zapoznała się z informacją na temat stanu prac nad wdrożeniem Dyrektywy 2022/2381 określanej jako „Women on Boards”.
Informację przedstawiła prezes European Women on Boards – Anette Juellund.
Celem dyrektywy jest zwiększenie reprezentacji kobiet w organach zarządzających i nadzorczych dużych spółek notowanych na giełdach. Jednym z zasadniczych zadań dyrektywy jest ustanowienie skutecznych środków, które mają przyśpieszyć postępy w osiąganiu równowagi płci. Dyrektywa ustanawia zestaw wymagań proceduralnych dotyczących procesu selekcji kandydatów w celu powołania lub wybrania na stanowiska dyrektorskie z zachowaniem pełnej transparentności procesu, zakładających przede wszystkim równe uznawanie kwalifikacji, wiedzy i umiejętności, niezależnie od płci kandydatów.
W posiedzeniu uczestniczyli: dyrektor Departamentu Rynku Pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Ewa Flaszynska oraz zastępca dyrektora Departamentu Prawa Cywilnego i Gospodarczego w Ministerstwie Sprawiedliwości – Przemysław Wołowski.
Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ rozpatrzyła wniosek oskarżycielki prywatnej z dnia 13 maja 2025 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Grzegorza Płaczka (Konfederacja).
Komisja proponuje odrzucenie wniosku.
Sprawozdawca – poseł Kazimierz Smoliński (PiS).
Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Traktatu o wzajemnych stosunkach i współpracy w Azji Południowo-Wschodniej, sporządzonego w Denpasarze dnia 24 lutego 1976 r., wraz z Protokołami zmieniającymi (druk nr 1524).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Władysław Teofil Bartoszewski.
Traktat stanowi kodeks postępowania w relacjach międzypaństwowych oparty na zasadzie pokojowej i przyjaznej współpracy. TAC ma charakter polityczny i wyraża wolę zacieśniania współpracy między Stronami, w oparciu o ogólnie przyjęte zasady prawa międzynarodowego. Przystąpienie do TAC jest symbolicznym wyrazem woli Rzeczypospolitej Polskiej do rozwijania współpracy z regionem Azji Południowo-Wschodniej. Akcesja wzmocni pozycję RP w relacjach z kluczowymi partnerami regionalnymi oraz z ASEAN. TAC może być dodatkowym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi współpracy gospodarczej, naukowo-badawczej, kulturalnej i turystycznej z państwami regionu.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Aleksandra Karolina Uznańska-Wiśniewska (KO).
Komisja Zdrowia /ZDR/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o produktach biobójczych (druk nr 1604).
Uzasadnienie projektu przedstawiła wiceprezes ds. produktów biobójczych w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych – Aleksandra Wilczyńska.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Dotyczy on realizacji wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 23 listopada 2016 r. w celu ułatwienia dostępu do informacji o wpływie produktów biobójczych na środowisko, uproszczenia procedur rejestracji produktów biobójczych, w tym m.in. wykorzystywanych w konserwacji (np. drewna, farb), zwalczaniu insektów i szkodników oraz dezynfekcji.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Anna Sobolak (KO).
Komisja Nadzwyczajna do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 /NSP/ rozpatrzyła odpowiedzi Ministra Zdrowia na: dezyderat nr 1 w sprawie możliwości rozliczenia z NFZ ryczałtu za okres wyłączenia szpitala z pracy oraz dezyderat nr 2 w sprawie uwzględnienia okresu sprzed powodzi do wyliczenia ryczałtu na 2025 rok.
Komisja w dezyderatach wskazywała, iż zastosowanie powyższych rozwiązań umożliwi zachowanie stabilności finansowej oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu świadczeń zdrowotnych, a także pozwoli na uniknięcie negatywnych konsekwencji finansowych dla placówki oraz zapewni możliwość kontynuowania misji ochrony zdrowia pacjentów bez dodatkowego obciążenia administracyjnego i budżetowego.
W odpowiedzi na dezyderat nr 1 poinformowano, iż uwzględniono wniosek Komisji zawarty w dezyderacie. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zakłada m.in. zmianę w § 3bb, mającą na celu wydłużenie okresu rozliczeniowego środków otrzymanych w ramach ryczałtu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ) do 31 grudnia 2026 r. w odniesieniu do placówek z terenów dotkniętych powodzią.
Odnośnie drugiego dezyderatu Ministerstwo Zdrowia wspólnie z Narodowym Funduszem Zdrowia dokonało analizy przyczyn spadku wykonania ryczałtu PSZ w 2024 r. W jej wyniku w ocenie ministerstwa brak jest podstaw do dokonywania zmiany w ww. zakresie na poziomie ustawowym.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderaty.
Komisja Nadzwyczajna do spraw ochrony zwierząt /NOZ/ przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt (druk nr 608).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Katarzyna Maria Piekarska (KO).
Projekt dotyczy wprowadzenia całkowitego zakazu trzymania psów na uwięzi, określenia minimalnych wymagań powierzchni kojców, powiązanych z rozmiarami psa oraz wprowadzenia wymogu zadaszenia kojców.
Komisja zakończyła pierwsze czytanie i przystąpi do rozpatrywania projektu w późniejszym terminie.
W posiedzeniu uczestniczył główny lekarz weterynarii – Krzysztof Jażdżewski.
Komisja Śledcza do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r. /SKPG/ przeprowadziła dyskusję na temat niestawiennictwa świadka Krystiana Dobrzyńskiego, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Komisja, po stwierdzeniu nieusprawiedliwionego niestawiennictwa świadka, podjęła decyzję o wystąpienie do Sądu Okręgowego w Warszawie z wnioskiem o ukaranie świadka karą pieniężną, a także o zarządzenie zatrzymania i przymusowego doprowadzenia.
Na kolejnym, zamkniętym posiedzeniu Komisja przeprowadziła przesłuchanie Anety Mierzwińskiej oraz Jacka Łukawskiego, wezwanych w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Komisja rozpatrzyła ponadto wnioski dowodowe.