O istocie i sile designu we współczesnym świecie nie trzeba nikogo przekonywać. Prezentując swój produkt odbiorcom chcemy, aby wyróżniał się na tle konkurencji, przyciągał uwagę, a przede wszystkim zapadał w pamięć. Kiedy już wprowadzimy swój produkt do obrotu oraz zbudujemy pozytywne skojarzenia odbiorców z jego wyglądem, może pojawić się problem z naśladowcami. Jak sobie z nim radzić?
Czym jest wzór przemysłowy?
Legalna definicja wzoru przemysłowego stanowi, iż jest to nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.
W skrócie jednak chodzi o zewnętrzną postać produktu, a zatem możliwości jest naprawdę sporo!
Co można zarejestrować jako wzór przemysłowy?
Gdy myślimy o ochronie produktu, w pierwszej kolejności przychodzi na myśl jego opakowanie czy etykieta.
Rp.27250 | Rp.17167 | Rp.26833 |
Ochronie może podlegać przedmiot codziennego użytku, poczynając od zastawy stołowej, przechodząc przez meble, a na ubraniach kończąc.
Rp.08498 | Rp.27343 | Rp.24137 |
Wzór przemysłowy – przesłanki rejestracji
Aby móc objąć nasz produkt ochroną i uzyskać prawo z rejestracji należy spełnić dwa wymogi. Wzór musi być przede wszystkim nowy, czyli identyczny wzór lub podobny wzór nie był jeszcze ujawniony publicznie. Co ważne, wzór uważa się za nowy o ile jego publiczne udostepnienie przez twórcę, bądź jego następcę prawnego nastąpiło nie więcej niż 12 miesięcy przed datą zgłoszenia.
Dodatkowo, wzór musi posiadać indywidualny charakter, czyli musi znacząco odróżniać się od wzorów już dostępnych na rynku. Przy ocenie indywidualnego charakteru wzoru bierze się pod uwagę zakres swobody twórczej przy jego opracowywaniu.
Czy warto zarejestrować wzór przemysłowy?
Uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego znacząco ułatwia walkę z nieuczciwą konkurencją. Posiadając świadectwo rejestracji wzoru, zdecydowanie łatwiej zablokować naruszyciela na platformach takich jak Allegro czy OLX. Co istotne, posiadając zarejestrowany wzór przemysłowy nie musisz udowadniać, że przysługują ci prawa do produktu – to naruszyciel musi wykazać, iż nie narusza przysługujących tobie praw.
Zainwestowanie w produkt wiąże się z ryzykiem, iż może nie osiągnąć on sukcesu. Należy jednak pamiętać, że stworzenie i wypuszczenie na rynek produktu, którego popularność przekroczy nasze przypuszczenia, może być okazją dla nieuczciwej konkurencji do skorzystania z cudzego sukcesu. Warto zatem oprócz kwestii biznesowych pomyśleć o profilaktyce prawnej i skonsultować się z adwokatem, aby przeanalizować swoją sytuację. Pozwala to oszczędzić pieniądze, czas, a przede wszystkim niepotrzebnych nerwów.