Jak gmina powinna rozliczyć VAT od usług informatycznych zakupionych na potrzeby e-urzędu
Zdjęcie: Podstawowym warunkiem umożliwiającym odliczenie podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług jest związek z działalnością opodatkowaną VAT. / Shutterstock
Gmina (podatnik VAT czynny) rozpoczęła realizację projektu współfinansowanego ze środków UE. Jego głównym celem jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy przez udostępnienie nowych e-usług i informatyzację procedur wewnętrznych. Realizacja tego zadania mieści się w katalogu zadań publicznych i dotyczy wyłącznie działalności gminy jako organu władzy publicznej. 4 listopada 2025 r. zakończył się pierwszy etap prac. Usługi informatyczne wykonała firma Y (podatnik VAT czynny), która na udokumentowanie wykonanych prac wystawiła 7 listopada 2025 r. e-fakturę na kwotę brutto 12 300 zł, w tym VAT: 2300 zł. Gmina rozlicza się na zasadach ogólnych za okresy miesięczne (JPK_V7M). Nabyte w ramach tego projektu towary i usługi zostaną odpowiednio zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych gminy. Pomiędzy gminą a firmą Y nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. Jak rozliczyć VAT od wymienionych nakładów?

4 godzin temu


