Jak złożyć skargę na działanie systemu Nutri-Score?

nutriscore-fakty.pl 4 dni temu
Zdjęcie: Jak złożyć skargę na działanie systemu Nutri-Score?


Czujesz się wprowadzony w błąd przez system Nutri-Score? Masz obawy, iż instytucje odpowiedzialne za zdrowie Twoje i Twoich najbliższych nie sprawują nad nim kontroli? Nie chcesz powierzać swojego zdrowia w ręce międzynarodowych koncernów i sieci handlowych? Masz wątpliwości co do statusu prawnego dla funkcjonowania tego systemu oznaczeń na froncie opakowania? Zastanawiasz się dlaczego system deprecjonuje wartościowe nieprzetworzone produkty spożywcze i jakie to może mieć przełożenie na nasze wybory żywieniowe i zdrowie? Tak naprawdę nie wiesz na jakich zasadach system klasyfikuje produkty? Czujesz się dezinformowany?

Złóż indywidualną skargę do odpowiedniej instytucji. Razem pokażmy instytucjom, iż w praktyce Nutri-Score nie działa i to jakim jest zagrożeniem.

I. Skarga do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) – na wprowadzanie w błąd

    Każdy z nas – konsumentów może złożyć indywidualną skargę do UOKiK, jeżeli czuje się wprowadzony w błąd przez system Nutri-Score. Taką skargę możemy przesłać pisemnie na adres urzędu. Pismo powinno zawierać nasze dane jako nadawcy, w tym dokładne dane teleadresowe (urząd nie rozpatruje anonimowych zawiadomień).

    Indywidualna skarga do UOKiK, w której uzasadniamy, iż czujemy się wprowadzeni w błąd przez system Nutri-Score może być podstawą do wszczęcia postepowania administracyjnego przez UOKiK w danej sprawie.

    Skargę kierujemy pisemnie na adres urzędu:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa

    Więcej na: https://uokik.gov.pl/naruszanie-interesow-konsumentow

    II. Skarga lub wniosek do Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS) – na nieuregulowany status prawny Nutri-Score i potrzebę zakazu działania systemu w Polsce

      Główny Inspektorat Sanitarny jest instytucją, która odpowiada za status prawny oznaczeń na froncie opakowania takich jak Nutri-Score. Ważne jest uregulowanie statusu systemu w Polsce przez jego odrzucenie w związku z szeregiem wątpliwości natury prawnej co do jego funkcjonowania.

      Przedmiotem naszej skargi do GIS może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez adekwatne organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

      Przedmiotem wniosku do GIS mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, ulepszenia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

      Skargę możemy wysłać pocztą na adres:

      Główny Inspektorat Sanitarny
      Departament Jakości i Nadzoru
      ul. Targowa 65
      03-729 Warszawa
      e-mail: [email protected]

      Skargę można też złożyć osobiście (do protokołu)

      Miejscem przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków w Głównym Inspektoracie Sanitarnym jest Punkt Obsługi Klienta. Przyjmowanie skarg i wniosków odbywa się od wtorku do piątku w godzinach 9.00-16.00 oraz w poniedziałki w godzinach 08.00-18.00, po wcześniejszym umówieniu telefonicznym.

      Główny Inspektor Sanitarny/Dyrektor Generalny oraz Dyrektorzy komórek organizacyjnych przyjmują klientów w sprawach skarg i wniosków po wcześniejszym, telefonicznym ustaleniu terminu spotkania pod numerem /022/ 345 33 00 (po połączeniu z Centralą GIS nastąpi przekierowanie do sekretariatu adekwatnego departamentu lub biura).

      Szczegóły na: https://www.gov.pl/web/gis/skargi-i-wnioski

      III. Skarga do Ministerstwa Zdrowia

        Skargi do Ministerstwa Zdrowia mogą dotyczyć szeroko pojętego zagadnienia zdrowia publicznego. Nutri-Score przez swój nieprecyzyjny algorytm klasyfikacji produktów oraz uproszczony system oznaczeń kieruje konsumentów w stronę niezdrowych wyborów żywieniowych co jest zagrożeniem z punktu widzenia szeroko pojętego zdrowia publicznego.

        Skargi i wnioski możemy składać w następujący sposób:

        1. pocztą elektroniczną na adres: e-mail [email protected]
        2. za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej (wymagane jest założenie profilu na platformie e-PUAP).
        3. listownie na adres:
          Ministerstwo Zdrowia
          ul. Miodowa 15
          00-952 Warszawa
        4. pismem złożonym osobiście: w Wydziale Kancelarii i Archiwum Ministerstwa Zdrowia w poniedziałki w godzinach 8:00-18:00, w pozostałe dni 8:00-16:00.
        5. osobiście do protokołu: w siedzibie Ministerstwa Zdrowia przy ul. Długiej 38/40 w Warszawie w dniach: poniedziałek w godzinach 8.00-18.00, środa w godzinach 9.00-15.00

        Pismo w sprawie skargi powinno zawierać następujące informacje:

        • dane skarżącego (imię, nazwisko, adres),
        • dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
        • precyzyjny opis zdarzenia,
        • w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.

        Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/zdrowie/zloz-skarge-lub-wniosek

        Idź do oryginalnego materiału