Jakie zawody będą najbardziej pożądane w 2026 roku? Podajemy zarobki

6 godzin temu
Zdjęcie: Jakie zawody będą najbardziej pożądane w 2026 roku? Podajemy zarobki


Projekty offshore wind, odbudowa stoczni i wzrost przewozów morskich powodują gwałtowne zapotrzebowanie na specjalistów – ale tych po prostu nie ma. O tym, gdzie braki kadrowe są największe, jakie są realne zarobki oraz z czego wynika luka kompetencyjna, mówi Anna Sudolska z IDEA HR Group.

Trzy stanowiska, o które pracodawcy walczą najbardziej

Obecnie największe niedobory obserwujemy na stanowiskach:
1. technik/serwisant turbin wiatrowych offshore
2. oficer mechanik i oficer nawigator
3. Spawacz-monter konstrukcji stalowych pracujący offshore lub w stoczniach

Każdy z tych problemów ma inne źródło. Energetyka wiatrowa offshore rozwija się szybciej niż systemy szkoleniowe.

— W energetyce wiatrowej offshore rozwój projektów jest znacznie szybszy niż tempo kształcenia specjalistów. To stosunkowo młoda branża, a kandydaci muszą posiadać zarówno umiejętności techniczne, jak i certyfikaty GWO oraz predyspozycje do pracy na wysokości i w trudnych warunkach – mówi Anna Sudolska, IDEA HR Group

W przypadku oficerów deficyt generują długie i limitowane ścieżki rozwoju

— W przypadku oficerów problemem są ograniczone limity kadetów, długie ścieżki awansu i fakt, iż wielu doświadczonych marynarzy pracuje na kontraktach międzynarodowych, gdzie wynagrodzenia są wyższe – dodaje Sudolska.

Spawacze i monterzy są dziś rozchwytywani w całej Europie

— Spawacze i monterzy o wysokich kwalifikacjach (np. metodą 136/138, praca na konstrukcjach offshore) są rozchwytywani w całej Europie – rotacja jest wysoka, a mało osób decyduje się na wymagającą, fizyczną pracę poza domem przez dłuższe okresy. Całej sytuacji nie pomaga niż demograficzny i spadek zainteresowania zawodami technicznymi wśród młodych ludzi.

Zarobki w branży morskiej: ile naprawdę można zarobić offshore, na statku i w stoczni?

Przedziały płacowe są szerokie, a różnice wynikają z doświadczenia, rodzaju projektu czy formy zatrudnienia. Ekspertka podaje konkretne kwoty:
Technik turbin wiatrowych offshore: 18 000 – 28 000 zł netto „na rękę” za rotację miesięczną, przy pracy projektowej choćby więcej.
Oficerowie i załoga statków handlowych: marynarz ok. 1 600 – 2 500 USD, oficerowie 3 500 – 7 000 USD, kapitanowie i chief engineer – znacznie powyżej tego poziomu.
Spawacz-monter konstrukcji stalowych pracujący offshore lub w stoczniach 10.000 – 15.000 zł brutto.

Na wysokość wynagrodzeń wpływa rzadkość kwalifikacji, poziom odpowiedzialności i ryzyko.

Jakie kwalifikacje dają dziś pewną i dobrze płatną pracę?

Według Anny Sudolskiej najważniejsze są mocne podstawy techniczne oraz odpowiednie certyfikaty.

— Najważniejsze są kompetencje techniczne i konkretne kwalifikacje potwierdzone certyfikatami i uprawnieniami jak GWO, kursy na wysokościach, ratownictwa, pierwszej pomocy, certyfikaty bezpieczeństwa obowiązkowe na stanowiskach w branży morskiej. Wykształcenie techniczne takie jak mechanika, elektryka oraz praktyczne umiejętności jak diagnostyka, serwis, spawanie, hydraulika. Ważna jest również znajomość języka angielskiego, szczególnie technicznego – komentuje Anna Sudolska, IDEA HR Group.

Rosną także wymagania dotyczące pracy w środowisku międzynarodowym i obsługi systemów cyfrowych

— Poza klasycznymi kwalifikacjami technicznymi coraz większe znaczenie mają certyfikaty branżowe (GWO, STCW), zdolność pracy w trudnych warunkach, kompetencje techniczne 4.0 oraz znajomość procedur bezpieczeństwa.

Czy polski system szkolnictwa nadąża za tempem rozwoju offshore?

Ekspertka ocenia, iż fundamenty są solidne, ale skala kształcenia jest niewystarczająca.

— Wydaje się, iż mamy dobrą bazę, ponieważ Polska ma tradycję kształcenia morskiego, jednak tempo inwestycji offshore jest bardzo szybkie. Raporty wskazują na brak dostatecznej liczby wyspecjalizowanych techników i inżynierów. Bez rozbudowy programów praktycznych luka kompetencyjna będzie się pogłębiać.

Najlepsi specjaliści często wyjeżdżają

— Liczba absolwentów nie nadąża za tempem rozwoju polskiego offshore i branży stoczniowej. Wielu najlepszych specjalistów wyjeżdża za granicę. jeżeli nie zwiększymy liczby klas technicznych, miejsc kadetów i kursów specjalistycznych, luka będzie rosnąć.

Kariera w branży morskiej: ile czasu trwa awans?

W branży morskiej ścieżki kariery są dość klarowne, ale wymagają cierpliwości.
Przykładowo:

  • W offshore wind: technik → starszy technik → team leader → site manager. Ścieżka od początkującego technika do roli kierowniczej to zwykle 5–8 lat, jeżeli kandydat zdobywa kolejne certyfikaty i doświadczenie projektowe.
  • Na statkach: kadet → trzeci oficer/mechanik → drugi → pierwszy → kapitan/chief engineer. Dojście do najwyższych stanowisk to proces 8–12 lat.
  • W stoczni/produkcji: monter/spawacz → brygadzista → lider → koordynator → inspektor → kierownik projektu. Awans zwykle zajmuje 2–6 lat, zależnie od kwalifikacji i skali projektów.

— Generalnie im wyższy poziom odpowiedzialności, tym bardziej liczą się: liczba godzin stażowych, certyfikaty, znajomość procedur bezpieczeństwa i ocena pracy w realnych warunkach morskich – podsumowuje Anna Sudolska.

fot: envato.elements

Idź do oryginalnego materiału