Jest umowa na projekt dostępu lądowego do portu zewnętrznego w Świnoujściu

4 dni temu
Zdjęcie: umowa


Podpisano umowę na dokumentację projektową dla części lądowej portu zewnętrznego w Świnoujściu. Zakres obejmuje tory kolejowe, drogi, parkingi i zaplecze służb. Umowa ta zbliża ZMPSiŚ do uruchomienia Przylądka Pomerania i terminala głębokowodnego do 2029 r.

— To istotny krok. Podpisaliśmy umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej części lądowej portu. Ta dokumentacja jest niezbędna, aby powstały tory kolejowe, drogi, parkingi i budynek dla służb sanitarnych. Bez tego terminal nie będzie funkcjonował…. Patrzymy szerzej niż jeden terminal. Tworzymy Przylądek Pomerania. To będzie inwestycja na dziesiątki lat – mówił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

— Wybudujemy układ dziesięciu torów kolejowych, każdy o długości 800 metrów – to tzw. bocznica kolejowa. Powstanie także parking o powierzchni 50 tysięcy metrów kwadratowych oraz rondo, którym samochody będą wjeżdżały na terminal. Zabezpieczymy również wszystkie niezbędne media do jego funkcjonowania, w tym główny punkt zasilania energetycznego – mówił Krzysztof Sadowski – Wiceprezes portu ds. Infrastruktury.

Co obejmuje umowa

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zawarł umowę z PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska. Powstanie PFU oraz kompletna dokumentacja projektowo-kosztorysowa inwestycji „Budowa dostępu lądowego do Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”.
Wykonawca uzyska też wszystkie niezbędne opinie, uzgodnienia i decyzje.

Cztery etapy prac

  1. Układ torowy z infrastrukturą towarzyszącą
  2. Układ drogowy z infrastrukturą towarzyszącą
  3. Pozostała infrastruktura techniczna
  4. Obiekt odpraw granicznych (w tym SANEPID)

W ramach dokumentacji projektanci przygotują m.in.:

  • dokumentację geologiczno-inżynierską,
  • kosztorysy prac projektowych i budowlanych,
  • szczegółowy zakres budowy instalacji energetycznych, wodnych i innych,
  • projekt układu komunikacyjnego obejmującego:
    • drogę o długości 2,1 km,
    • parking buforowy o powierzchni 5 ha,
    • ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 3 m,
    • rozbudowaną infrastrukturę kolejową: 10 torów w grupie zdawczo-odbiorczej, 3 dodatkowe w grupie przyjazdowo-odjazdowej, tory dojazdowe nr 200 i 201 oraz układ torowy o maksymalnej długości 3,2 km – wraz z trakcją, sterowaniem ruchem i wiaduktami.

— Równolegle realizujemy 70-kilometrowy tor podejściowy do Świnoujścia oraz modernizujemy Nadodrzankę. Na finiszu jest rozbudowa S3 przy Świnoujściu. Krok po kroku domykamy dostęp od morza i od lądu – dodał Marchewka.

Projekt zakłada zmianę koncepcji falochronu na zintegrowaną. Urobek z pogłębiania posłuży do budowy pirsu i falochronu – w formie nowego półwyspu. Powstanie 186 ha nowego lądu. 70 ha zajmie w pierwszym etapie terminal kontenerowy.

— To będzie nowy port, dający większe możliwości niż dotąd planowano. Najbardziej na zachód wysunięty port na polskim wybrzeżu przejmie ładunki z portów położonych na zachód od Świnoujścia – zaznaczył Arkadiusz Marchewka.

Wartość inwestycji przekracza 10 mld zł. Terminal zaprojektowano do obsługi największych kontenerowców na Bałtyku (do 400 m). Część morską zrealizuje Urząd Morski w Szczecinie. Infrastruktura terminala powstanie w konsorcjum firm z Kataru i Belgii. Zakończenie budowy planowane jest do 2029 r.

— Jeszcze w tym roku chcemy odebrać pozwolenie na budowę drogi technicznej. Terminal głębokowodny i rozbudowa portu w Świnoujściu to inwestycja priorytetowa dla polskiej gospodarki morskiej – poodsumował wiceminister.

Terminal i przylądek mają pełnić funkcję zielonego hubu biznesowego. Będą centrum logistycznym i miejscem nowych inwestycji. Celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego i gospodarczego kraju oraz rozwój Pomorza Zachodniego.

fot: Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA

Idź do oryginalnego materiału