Julia Karaszewska i Bartosz Gotowała o kluczowych zmianach podatkowych i regulacyjnych w e-commerce 2025

ewp.pl 1 dzień temu

Jakie zmiany regulacyjne i podatkowe są najważniejsze dla e-commerce w 2025 roku

  1. Procedura SME. Jest to rozwiązanie dla małych przedsiębiorstw z Unii Europejskiej, które pozwala sprzedawać w krajach UE innych niż kraj siedziby, bez konieczności rejestracji w tych krajach dla celów VAT Takie rozwiązanie ułatwia wejście na nowe rynki, redukuje obowiązki w zakresie rozliczeń podatkowych oraz obniża koszty związane z rozwojem sprzedaży.

Skorzystanie z tej procedury wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków: łączny obrót netto na terenie całej UE nie może przekroczyć 100 tys. EUR, obrót w danym państwie UE nie może przekroczyć progu ustalonego indywidualnie przez to państwo.

  1. Miejsce opodatkowania usług e-commerce. W ustawie o VAT doprecyzowane zostały nowe reguły ustalania miejsca opodatkowania usług z dziedziny kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych – w przypadku, gdy te usługi są transmitowane lub udostępniane wirtualnie podmiotom niebędącym podatnikami VAT (B2C). Do końca poprzedniego roku przepisy nie regulowały tej kwestii. Nowelizacja precyzuje, iż dla takich usług miejscem opodatkowania jest kraj zamieszkania konsumenta.

Dobre praktyki prawne lub podatkowe wśród polskich e-commerce

Pozytywnie należy ocenić świadomość podmiotów e-commerce w zakresie ułatwień podatkowych, np. procedury OSS (One Stop Shop). Wiele sklepów internetowych sprzedaje międzynarodowo, co zasadniczo wiąże się z koniecznością rozliczenia VAT w kraju nabywcy. System VAT OSS umożliwia takim podatnikom rozliczenie podatku należnego w jednej deklaracji, według stawek obowiązujących w innych państwach, i odprowadzenie VAT w Polsce Procedura jest więc dużym uproszczeniem, na którym mogą skorzystać szczególnie podmioty e-commerce.


Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2025”. Kliknij w baner i pobierz.


Idź do oryginalnego materiału