Zakończył się sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim. Nieczynne dla żeglugi są wszystkie pochylnie i śluzy. Tym samym zabytkowy szlak wodny przeszedł w tryb zimowy, w którym prowadzone będą przeglądy i prace konserwacyjne.
Z podsumowania przygotowanego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku wynika, iż w tegorocznym sezonie przez pochylnie Kanału Elbląskiego wykonano 12 529 śluzowań jednostek turystycznych i rekreacyjnych. To wynik nieco niższy niż w 2024 r., kiedy zanotowano ponad 14 tys. przepraw.
Największy ruch tradycyjnie odnotowano na pochylni Buczyniec, gdzie znajdziemy także Izbę Historii Kanału Elbląskiego – wózki ze statkami przemieszczały się tam 3070 razy. W lipcu, który okazał się najbardziej intensywnym miesiącem sezonu, na pochylni Buczyniec zanotowano 33 śluzowania w jednym dniu, czyli maksymalną możliwą liczbę. Jedno śluzowanie trwa około 15 minut, co oznacza ponad osiem godzin ciągłej pracy urządzenia.
Przez śluzy Kanału Elbląskiego przeprawiło się w okresie 4116 jednostek. Największy ruch odnotowano w sierpniu – 1180 śluzowań.
Niższa liczba śluzowań wynika częściowo z awarii, do której doszło 16 sierpnia na pochylni Kąty. Uszkodzenie obwałowania spowodowało czasowe zamknięcie ruchu na wszystkich pochylniach oraz odcinka drogi wodnej między jeziorem Druzno a jeziorami Mały Jeziorak i Szeląg Wielki. Usunięcie awarii zajęło tydzień, po czym żegluga została wznowiona.

Unikatowy zabytek hydrotechniki
Kanał Elbląski, zbudowany w XIX wieku, pozostaje jednym z najważniejszych zabytków hydrotechnicznych w Polsce. To najdłuższy szlak żeglowny o statusie Pomnika Historii. Zachwyca konstrukcją pięciu zabytkowych pochylni i systemem śluz łączących jeziora regionu na trasie liczącej 151,7 km. To jedyne na świecie miejsce, gdzie statki pokonują niemal 100 metrów różnicy poziomów, jadąc na wózkach po torowisku ciągniętym linami napędzanymi wodą, a wyjątkowy charakter szlaku dopełniają obiekty takie jak Akwedukt Karnicki.
Kanał otacza cenny krajobraz od rezerwatu Jezioro Druzno po parki krajobrazowe Wysoczyzny Elbląskiej i Pojezierza Iławskiego, a miasta na jego trasie oferują bogatą infrastrukturę turystyczną. Popularnością cieszą się rejsy pasażerskie, organizowane tu nieprzerwanie od 1927 roku oraz żegluga kajakowa i motorowa. Autorem koncepcji kanału był inżynier Georg Jacob Steenke, którego śmiała wizja z lat 1844–1891 do dziś budzi podziw badaczy i inżynierów. O historii, technice i dziedzictwie tego niezwykłego obiektu opowiada Izba Historii Kanału Elbląskiego w Pasłęku.
Przygotowania do sezonu 2026
W okresie zimowym pochylnie i śluzy przechodzą przeglądy, naprawy i prace konserwacyjne, by mogły bezpiecznie rozpocząć kolejny sezon – tradycyjnie na przełomie kwietnia i maja. Zamknięta pozostaje także Izba Historii Kanału Elbląskiego w Buczyńcu, która ponownie otworzy się dla odwiedzających w przyszłym roku.


fot: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku

10 godzin temu







