Kiedy należy złożyć wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń?

11 miesięcy temu

Minister Cyfryzacji w dniu 29 maja 2023 r. wyznaczył termin stosowania e-doręczeń m.in. dla podmiotów wpisanych do KRS.

Adres do doręczeń elektronicznych to adres elektroniczny umożliwiający porozumiewanie się dzięki środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej oraz jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata. Celem wprowadzenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego jest przede wszystkim umożliwienie komunikacji z urzędami online.

Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule o tym, czy posiadanie adresu do doręczeń elektronicznych jest obowiązkowe?

Z uwagi jednak na ustawę z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem publicznych systemów teleinformatycznych zmianie uległy terminy, do których przedsiębiorcy wpisani do KRS powinni adres do e-doręczeń założyć.

Kiedy należy założyć adres do e-doręczeń?

Przedsiębiorcy wpisani do KRS

Zgodnie z ww. ustawą podmioty wpisane do KRS przed dniem określonym w komunikacie wydanym przez Ministra Cyfryzacji na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych, obowiązane są do zrealizowania obowiązku założenia adresu do e-doręczeń w terminie 3 miesięcy od dnia określonego w tym komunikacie.

W komunikacie z dnia 29 maja 2023 r. Minister Cyfryzacji wyznaczył termin stosowania e-doręczeń przez podmioty wpisane do KRS na dzień 10 grudnia 2023 r.

Posługiwanie się adresem do e-doręczeń dla przedsiębiorców wpisanych do KRS przed 10 grudnia 2023 r. staje się więc obowiązkowe od 10 marca 2024 r.

Jeżeli przed dniem 10 grudnia 2023 r. do bazy adresów elektronicznych zostanie wpisany adres do doręczeń elektronicznych podmiotu wpisanego do KRS, w dniu 10 grudnia 2023 r. informacja w przedmiocie tego adresu zostanie przekazana automatycznie z bazy adresów elektronicznych do KRS.

Z kolei obowiązek wdrożenia e-doręczeń od 10 grudnia 2023 r. obejmuje podmioty, które zostaną wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS po dniu określonym w komunikacie, tj. po 10 grudnia 2023 r.

Co więcej, od 10 grudnia 2023 r. wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń stanie się elementem wniosku o wpis do KRS. Podmioty podlegające wpisowi do KRS, które powstaną od 10 grudnia 2023 r., będą miały obowiązek we wniosku o wpis podmiotu do rejestru przedsiębiorców KRS wskazać imię i nazwisko administratora skrzynki doręczeń, jego adres poczty elektronicznej oraz numer PESEL (adres do e-doręczeń uzyskają automatycznie po otrzymaniu przez Ministra Cyfryzacji adekwatnych danych dzięki systemu KRS).

Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG

Dla przedsiębiorców wpisanych do CEIDG adres do e-doręczeń stanie się obowiązkowy od 1 października 2026 r.

Jeżeli przed dniem 5 lipca 2022 r. do bazy adresów elektronicznych zostały wpisane adresy do doręczeń elektronicznych podmiotów wpisanych do CEIDG, po dniu 5 lipca 2022 r. informacja w przedmiocie tych adresów zostanie przekazana automatycznie z bazy adresów elektronicznych do CEIDG.

Wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń stanie się obowiązkowym elementem:

– wniosku o wpis do CEIDG – od 1 stycznia 2024 roku

– wniosku o zmianę wpisu w CEIDG – w okresie od 30 września 2025 roku do 30 września 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału