Kolej bliżej nabrzeży i portów. Wiceminister zapowiada modernizacje

3 tygodni temu

Nowe inwestycje kolejowe mają odciążyć jedne z najbardziej obciążonych szlaków w Polsce i poprawić dostęp do trójmiejskich portów. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział ogłoszenie przetargów na budowę torowisk.

Mowa o modernizacjach: czwartego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim oraz linii kolejowej nr 201.

Obecna przepustowość odcinka Pszczółki – Pruszcz Gdański to choćby 300 składów dziennie. Czwarty toru ma pozwolić na pełne rozdzielenie ruchu pasażerskiego od towarowego. Szacowany koszt tej inwestycji to około 200 mln złotych.

Jak podkreśla wiceminister infrastruktury, celem jest wykorzystanie potencjału polskich nabrzeży i dalsze zwiększanie udziału kolei w transporcie.

– Zasadniczo będzie on przeznaczony dla pociągów towarowych, wyjeżdżających z portu w Gdańsku, aby ruch pasażerski był w pełni odseparowany od ruchu towarowego – powiedział Malepszak.

Jednocześnie modernizacja 16-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 201 na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna ma zwiększyć możliwości obsługi pociągów towarowych w rejonie Trójmiasta.

– 16 kilometrów bardzo gruntownej modernizacji tego odcinka, z rozbudową układu torowego, aby możliwe było jego wykorzystanie w pełni pod ruch towarowy – zaznaczył wiceminister.

Malepszak wskazał również, iż te inwestycje kolejowe są szansą na intensywny rozwój intermodalu.

– Przewozy intermodalne, przewozy (towarów), które przypływają do portów na Bałtyku, to jest ogromna szansa dla kolei towarowej – podkreślił.

Według informacji przekazanych przez PKP PLK, budowa czwartego toru na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański ma być realizowana w latach 2028–2030, a modernizacja linii 201 – etapami w latach 2025-2032.

fot. Ministerstwo Infrastruktury platforma X

Idź do oryginalnego materiału