Kolejna sieć ma kłopoty. W ciągu roku zamknięto w Polsce 20 sklepów. Firmę czekają zmiany

4 tygodni temu
Zdjęcie: Fot. Łukasz Cynalewski / Agencja Wyborcza.pl


Kolejna sieć sklepów zamyka punkty sprzedaży w Polsce. Tym razem chodzi o firmę oferującą artykuły wyposażenia wnętrz. Choć walczy ona z poważnymi problemami, to pojawiła się dla niej nadzieja na poprawę sytuacji. Niestety może to oznaczać zmiany zarówno dla pracowników, jak i klientów.
Sieć sklepów Duka wywodzi się ze Szwecji, a w Polsce działa od 2016 roku. Oferowane przez firmę artykuły wyposażenia wnętrz kupimy przez internet lub w jednym z punktów stacjonarnych. Ich liczba jednak w ostatnim czasie znacząco się zmniejszyła, z 60 na koniec 2023 roku do 40 obecnie. Co więcej, Duka znalazła się w sanacji. Co to dokładnie oznacza?


REKLAMA


Na czym polega postępowanie sanacyjne? Sklepy Duka mają kłopoty, ale sanacja jest dla nich szansą
Problemy firmy DUKA nie są nową informacją. Teraz jednak dochodzą do tego kroki podjęte przez sąd. Jak wyjaśnia portal dlahandlu.pl, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy wydał postanowienie o otworzeniu postępowania sanacyjnego dłużnika, którym jest DUKA INTERNATIONAL Spółka Akcyjna. Na zarządcę wyznaczona została firma Rymarz Zdort Kubiczek Restructuring Spółka Akcyjna. Sanacja to szczególne postępowanie restrukturyzacyjne mający na celu przezwyciężenie problemów operacyjnych i finansowych przedsiębiorstwa. Jest to zatem proces korzystny w ogólnym ujęciu. Niemniej może on się też wiązać ze zmianami w funkcjonowaniu organizacji.
Duka zatrudnia w Polsce około 120 osób, które niestety muszą liczyć się z ryzykiem utraty pracy, jeżeli sanacja będzie wymagała zamknięcia sklepów w kolejnych lokalizacjach. Klienci z kolei mogą zauważyć zmiany w asortymencie i ofercie. Warto podkreślić, iż sieć będzie walczyć nie tylko o przetrwanie na rynku, ale także odbudowę swojego wizerunku, który ucierpiał przez praktyki stosowane w sklepie internetowym duka.com/pl przez większość 2023 roku. Sprawą tą ostatecznie zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Jakie kary może nałożyć UOKiK? Duka została ukarana za nieuczciwe praktyki podczas zakupów online
Od 4 stycznia do 27 grudnia 2023 roku sklep internetowy DUKA dodawał automatycznie do koszyków klientów takie produkty jak parasolki czy filiżanki. Odbywało się to bez ich zgody i jeżeli nie zauważyliśmy tego przed finalizacją transakcji, musieliśmy zwracać później niechciany przedmiot. W związku z tym pod koniec grudnia zeszłego roku Prezes UOKiK podjął decyzję o ukaraniu firmy Duka karą w wysokości ponad 1,5 miliona złotych. Ponadto nakazano wypłatę rekompensaty wszystkim klientom, którzy w przytoczonym terminie zapłacili za niezamawiane dodatki. Osoby, które nie zdecydowały się na zwrot, otrzymały 24,99 złotych. W przypadku dokonania zwrotu produktów na własny koszt należało się 14,50 złotych.
W komunikacie o omawianej decyzji UOKiK podkreślał, iż podobne praktyki są nielegalne, a mechanizm ten określa się mianem "sneak into basket". Warto o tym pamiętać podczas przedświątecznych zakupów, ponieważ Duka nie jest jedyną firmą, która próbowała wykorzystać klientów w ten sposób.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału