Terminal kontenerowy w Świnoujściu robi kolejny krok w kierunku realizacji ambitnej inwestycji. Jak poinformował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, na swoim profilu w mediach społecznościowych, podpisano kolejne umowy związane z przygotowaniem terenu pod przyszły terminal.
Zawarto kontrakt na przeprowadzenie wywiadu ferromagnetycznego dna morskiego na obszarze planowanego toru podejściowego.
– To najważniejsze badanie obejmie aż 5640 ha, pozwalając na wykrycie zalegających na dnie obiektów – podkreślił Arkadiusz Marchewka
Wiceminister poinformował również o podpisaniu umowy na podobne badania na lądzie. Wywiad ferromagnetyczny zostanie wykonany na obszarze 38,3 hektara, gdzie powstanie infrastruktura dostępowa do terminala. Łączny koszt tych dwóch projektów wynosi około 12,8 mln zł.
Dodatkowo, terminal otrzymał już raport z wywiadu przeprowadzonego na obszarze basenu portowego, przyszłej obrotnicy i falochronu.
– Teraz, mając dokładną wiedzę o zalegających na dnie obiektach możemy przystąpić do ich usuwania – dodaje
Terminal kontenerowy w Świnoujściu – inwestycja na skalę światową
Terminal kontenerowy w Świnoujściu to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Projekt ma być ukończony do końca 2028 roku. Obejmuje m.in. budowę toru podejściowego, pirsu oraz dróg dojazdowych. Szacowany koszt inwestycji to kilkanaście miliardów złotych.
Od początku roku podjęto szereg działań przygotowawczych. W kwietniu uzyskano pozwolenie lokalizacyjne, a w maju podpisano umowy dotyczące studium wykonalności i raportu oddziaływania na środowisko o wartości 10 mln zł.
Regionalne znaczenie projektu
Terminal w Świnoujściu ma szansę stać się kluczowym hubem transportowym dla regionu. Dzięki mniejszej odległości od cieśnin duńskich, będzie konkurencyjny dla Gdańska w obsłudze kontenerowców oceanicznych. Jego zasięg obejmie nie tylko Polskę, ale także Czechy, Słowację, Skandynawię i kraje bałtyckie.
Planowane oddanie terminala do użytku na przełomie 2028 i 2029 roku przybliża Polskę do tego, by obsługiwać największe kontenerowce świata. Niewykluczone, iż w najbliższych latach w Polsce powstanie jeszcze jeden głębokowodny terminal, w ramach projektu Port Zewnętrzny w Gdyni.
Realizacja terminala w Świnoujściu to dowód na dynamiczny rozwój polskich portów i ich znaczenie w globalnym łańcuchu dostaw.
fot. ZMPSiŚ