Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /nr 22/ (27-06-2024)

1 miesiąc temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /nr 22/
Mówcy:
  • Pełniąca obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Agnieszka Bernaś-Coşkun
  • Poseł Artur Daniel Gierada /KO/
  • Poseł Grzegorz Napieralski /KO/
  • Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo /Konfederacja/
  • Poseł Anna Sobolak /KO/
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Dariusz Standerski
  • Poseł Dariusz Stefaniuk /PiS/
  • Dyrektor Biura Finansów Urzędu Komunikacji Elektronicznej Barbara Uszko-Dudzińska
  • Dyrektor generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej Zbigniew Zieliński

Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, obradująca pod przewodnictwem posła Bartłomieja Pejo (Konfederacja), przewodniczącego Komisji, zrealizowała następujący porządek dzienny:

– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (druk nr 425) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 464) w zakresie:

1) części budżetowej 27 – Informatyzacja:

a) dochody i wydatki,

b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,

c) dotacje podmiotowe i celowe;

2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 39 i 43;

3) dotacji przedmiotowych;

4) programów wieloletnich w układzie zadaniowym;

5) instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Informatyki;

6) państwowych funduszy celowych:

– Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, – Funduszu Szerokopasmowego, – Funduszu Cyberbezpieczeństwa;

7) części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej:

a) dochody i wydatki,

b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.

W posiedzeniu udział wzięli: Dariusz Standerski sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji wraz ze współpracownikami, Małgorzata Mrowiec naczelnik Wydziału do spraw Programów Współpracy Terytorialnej w Departamencie Instytucji Płatniczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Zbigniew Zieliński dyrektor generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej wraz ze współpracownikami oraz Agnieszka Bernaś-Coşkun p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jakub Błoński i Magdalena Krzymowska – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Stwierdzam kworum.

Witam panie i panów posłów. Witam sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji pana Dariusza Standerskiego wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej – dyrektora generalnego pana Zbigniewa Zielińskiego oraz dyrektor Biura Finansów panią Barbarę Uszko-Dudzińską. Witam panią Agnieszkę Bernaś-Coşkun pełniącą obowiązki wicedyrektora Departamentu Administracji Publicznej w Najwyższej Izbie Kontroli. Witam także przedstawicieli Ministerstwa Finansów w osobach pani naczelnik Małgorzaty Mrowiec i głównego specjalisty pani Marty Starszewskiej z Departamentu Instytucji Płatniczej.

Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (druk nr 425) wraz z analizą NIK (druk nr 464) w zakresie działania Komisji.

Czy państwo zgłaszają wnioski do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.

Przystępujemy zatem do zaopiniowania wykonania budżetu państwa na 2023 r. w części 27 – Informatyzacja, w tym dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji podmiotowych i celowych, a także dotacji przedmiotowych, rezerw celowych w zakresie pozycji 39 i 43, programów wieloletnich w układzie zadaniowym, Centralnego Ośrodka Informatyki oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego i Funduszu Cyberbezpieczeństwa. O zabranie głosu proszę pana ministra Dariusza Standerskiego.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Dariusz Standerski:

Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r., chciałbym nadmienić, iż był to budżet wykonywany w ramach dwóch podmiotów – do 30 kwietnia przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, zaś od 1 maja 2023 r. przez Ministerstwo Cyfryzacji, a w całym okresie roku budżetowego przez podległą ministrowi jednostkę Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Przez cały ten okres oczywiście była to jednak część 27, rozgraniczona od innych części, pomimo obecności pod jednym dachem w KPRM.

W kontekście dochodów w części budżetowej 27 – wykonano je w wysokości 16 648 tys. zł, czyli było to wykonanie znacznie wyższe, niż zakładał plan. Wynikało to głównie ze zwrotu dotacji celowych od beneficjentów realizujących projekty, w większości w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, ale były to również źródła związane z odsetkami od dotacji i płatności, które były wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub z naruszeniem procedur. Były to również środki z kar umownych z tytułu niedotrzymania terminów realizacji umów, a także z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych.

O ile dochody zrealizowano w kwocie wyższej, niż planowano, to o ile chodzi o wydatki, sytuacja była zgoła inna, ponieważ wydatki wykonano w kwocie 1 939 304 tys. zł z podziałem na budżet państwa – 854 215 tys. zł i budżet środków europejskich – 1 085 089 tys. zł. o ile chodzi o wartości procentowe, wykonanie było na poziomie 90,4% planu po zmianach, po nowelizacji budżetu państwa. o ile podzielimy to na klasyfikację budżetową, to w dziale 720 – Informatyka nie wykorzystano 23 tys. zł, w dziale 750 – Administracja publiczna nie wykonano 206 817 tys. zł, a w dziale 752 – Obrona narodowa nie wykonano 56 tys. zł.

Jeżeli chodzi o samego dysponenta części budżetowej 27, wydatki zostały zrealizowane w wysokości 704 189 tys. zł, czyli 92,4% planu po zmianach. Możemy wydzielić wydatki bieżące – 284 500 tys. zł, opłaty eksploatacyjne, wynajmy, czynsze, dostęp do sieci internetowej, zapłatę składek do organizacji międzynarodowych, ale również udostępnienie usługi chmurowej na rządową infrastrukturę dodatkową (tzw. RID3) oraz zadania na rzecz obronności państwa w zakresie planowania operacyjnego. Wydatki majątkowe zrealizowano w kwocie 122 310 tys. zł. Jest to wykonanie niższe niż przeciętne, bo zaledwie 87,7% planu po zmianach. W tych wydatkach uwzględniono wydatki inwestycyjne m.in. na utworzenie specjalnej strefy ochronnej w budynku ministerstwa, ale także na budowę, wdrożenie i utrzymanie usług elektronicznych, w tym znanej państwu usługi wyborczej mężów zaufania, o której też, jeżeli dobrze pamiętam, rozmawialiśmy na posiedzeniu Komisji. To również dotacje celowe na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych, w szczególności na zapewnienie usługi chmurowej ochrony przed atakami DDoS, o których też ostatnio głośno.

W kategorii wynagrodzeń zrealizowano budżet w wysokości 123 000 tys. zł, czyli 91,7% planu po zmianach. Przeciętna liczba osób zatrudnionych wyniosła 669 pracowników, w tym 290 osób nieobjętych mnożnikiem, 370 osób w ramach korpusu służby cywilnej, 6 funkcjonariuszy i żołnierzy oraz 3 osoby zajmujące wówczas kierownicze stanowiska państwowe.

W zakresie dotacji podmiotowych i celowych zrealizowano budżet w wysokości 297 000 tys. zł, czyli 95% planu po zmianach. Dotacja podmiotowa przeznaczona na działalność Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego (NASK-PIB) wyniosła 100% planu. Dotacje celowe przeznaczono m.in. na Fundusz Cyberbezpieczeństwa oraz na realizację innych zadań, o ile chodzi np. o system inwentaryzacji systemów teleinformatycznych, przygotowanie planu realizacji programu „Krajowe centrum przetwarzania danych” (KCPD) i realizację kampanii promocyjno-edukacyjnych dotyczących edukacji społeczeństwa.

W ramach budżetu państwa łącznie nie wydatkowano 57 620 tys. zł. o ile chodzi o wydatki bieżące, to 24 828 tys. zł, wydatki majątkowe – 17 112 tys. zł, dotacje – ponad 15 000 tys. zł.

Jeżeli chodzi o projekty finansowane z udziałem środków Unii Europejskiej, wydatkowano ponad 1 232 000 tys. zł, z tego z budżetu państwa 147 000 tys. zł, a budżet środków unijnych wyniósł 1 085 000 tys. zł, czyli 89,2% planu po zmianach. W tym przypadku to druga statystyka poniżej 90%. Pozostało niewykonanych 149 276 tys. zł, w tym z budżetu państwa ponad 41 000 tys. zł, a z budżetu środków unijnych ponad 107 000 tys. zł. W ramach tych środków realizowano 6 programów UE, w tym program operacyjny „Polska Cyfrowa” (POPC), jak również programy do 2027 r. „Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy” i „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego”.

W zakresie rezerw celowych, tak jak pan przewodniczący wskazał, ministerstwo wydatkowało je z pozycji 39 i 43.

Jeżeli chodzi o pozycję 39, czyli finansowanie zadań związanych z informatyzacją, ujęto w planie 5000 tys. zł z przeznaczeniem na sfinansowanie wynagrodzeń i dodatków zadaniowych dla pracowników MC, w szczególności na zadania związane z zapewnieniem ciągłości działania systemów i aplikacji informatycznych. Z tego wydatkowano 4687 tys. zł. Nie wydatkowano 313 tys. zł.

W pozycji 43, czyli finansowanie inicjatywy „Wspólna infrastruktura informatyczna państwa” (WIIP), zaplanowano 6880 tys. zł. Z przeznaczeniem na WIIP wydatkowano 6637 tys. zł na zadanie z zakresu zapewnienia podmiotom administracji publicznej możliwości wykorzystania infrastruktury dostarczanej w modelu chmurowym przez ministra cyfryzacji. Nie wydatkowano w tym zakresie 243 tys. zł.

W kontekście dotacji przedmiotowych chciałbym zaraportować Wysokiej Komisji, iż nie realizowano dotacji przedmiotowych w części 27.

Jeżeli chodzi o programy wieloletnie, wskazano tutaj na „Program rozwoju talentów informatycznych na lata 2019–2029”, gdzie zaplanowano 9000 tys. zł i w całości nie wydatkowano tych środków. Czyli wydatkowanie na ten program wieloletni można ocenić na 0%.

W instytucji gospodarki budżetowej Centralny Ośrodek Informatyki stan środków obrotowych na początku roku wyniósł 187 000 tys. zł, co stanowiło 100% planu. Przychody wykonano w wysokości 464 000 tys. zł, co stanowiło 94% planu po zmianach. Koszty wyniosły 439 791 tys. zł, co stanowiło 89,1% planu po zmianach. Tutaj mamy czwartą już statystykę wykonania poniżej 90%. Wynik finansowy brutto na koniec roku wyniósł 24 500 tys. zł i był wyższy o prawie 24 000 tys. zł od planowanego, czyli o niemal 100% niż planowany wynik finansowy brutto. Wydatki majątkowe COI wyniosły w tym zakresie 33,7% planu po zmianach na 2023 r. o ile chodzi o wydatki obrotowe, to wolne środki w wysokości 88 920 tys. zł zostały przekazane w depozyt ministrowi.

W ramach tych środków COI zapewniał utrzymanie systemów informatycznych w administracji publicznej, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), Węzła Krajowego (WK), Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), aplikacji mObywatel, e-Doręczeń, Portalu RP, Katalogów Administracji Publicznej (KAP) oraz innych projektów zleconych przez ministra cyfryzacji.

W kontekście państwowych funduszy celowych ważnym funduszem, także z dzisiejszego punktu widzenia, był Fundusz Cyberbezpieczeństwa. Stan funduszu – 100% planu. Przychody wyniosły 264 708 tys. zł, co stanowi 100,1% planu po zmianach. Koszty wyniosły natomiast 273 169 tys. zł, co stanowiło 95,1% planu po zmianach.

W kontekście Funduszu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców – stan funduszu na początek roku wyniósł 164 000 tys. zł, czyli 128% planu. Przychody wykonano w wysokości 227 812 tys. zł, co stanowiło 81,8% planu po zmianach. Natomiast koszty stanowiły 75,7% planu po zmianach. Struktura kosztów CEPiK była następująca. Dotacje na realizację zadań bieżących wynosiły 38 000 tys. zł, zakup usług – 127 600 tys. zł, koszty wynagrodzeń bezosobowych – 130 tys. zł, pozostałe koszty w kwocie 1065 tys. zł. o ile chodzi o koszty inwestycyjne i wydatki na zakupy inwestycyjne, to był wydatek w wysokości prawie 82 000 tys. zł i zaledwie 50% planu po zmianach.

Nie muszę państwu wyjaśniać obszaru działalności CEPiK w związku z niedawnym posiedzeniem Komisji na temat raportu NIK, jak też w związku z dzisiejszym wystąpieniem przedstawiciela NIK. Chciałbym jedynie wskazać stan funduszu na koniec roku, który wynosił 106 000 tys. zł, co stanowiło dla odmiany 406,8% planu po zmianach.

W zakresie Funduszu Szerokopasmowego stan funduszu wynosił 123,8% na początek roku. Przychody to 136 628 tys. zł, czyli 101,8% planu. Koszty to ponad 250 000 tys. zł, czyli 86,7% planu. Stan na koniec wyniósł ponad 77 000 tys. zł. Wolne środki finansowe w postaci niższej, bo w stan funduszu wchodziły również należności, zostały przekazane ministrowi finansów w zarządzanie.

W razie pytań lub uwag Wysokiej Komisji zarówno ja, jak i mój zespół pozostajemy do dyspozycji. Bardzo serdecznie dziękuję.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Bardzo dziękuję, panie ministrze. Teraz proszę o zabranie głosu panią dyrektor Agnieszkę Bernaś-Coşkun z NIK.

Pełniąca obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Agnieszka Bernaś-Coşkun:

Dzień dobry. Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, drodzy goście, NIK oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu państwa w 2023 r. w części 27 – Informatyzacja. Ocena została sformułowana na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w Ministerstwie Cyfryzacji oraz w Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

Szczegółowe badanie wydatków w części 27 – Informatyzacja, tj. 14% środków z budżetu państwa oraz 2% wydatków z budżetu środków europejskich, wykazało, iż dokonywano ich zgodnie z planem finansowym oraz umowami na zakupy i usługi służące realizacji celów jednostki. Stwierdzono nieprawidłowości dotyczące m.in. nierzetelnego zablokowania nadmiaru środków przez dysponenta części, nieterminowego zatwierdzenia sprawozdania końcowego z rozliczanych dotacji, niesporządzenia planu rzeczowo-finansowego wydatków majątkowych na 2023 r. przez ministerstwo, nieterminowego opublikowania ogłoszeń o wykonaniu umów w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz opóźnionego złożenia wniosku o zablokowanie niewykorzystanych kwot wydatków w budżecie środków europejskich przez CPPC. Najwyższa Izba Kontroli zauważyła, iż niesporządzenie planu rzeczowo-finansowego wydatków majątkowych oraz niezatwierdzenie w terminie sprawozdania końcowego z udzielonej dotacji świadczą o niezrealizowaniu wniosków pokontrolnych NIK z lat ubiegłych.

Ponadto w MC na 2023 r. pierwotnie zaplanowano 15 zadań majątkowych na łączną kwotę ponad 193 000 tys. zł. W trakcie roku do realizacji wprowadzono kolejne 34 zadania. Ostatecznie plan wydatków majątkowych po zmianie wyniósł 139 000 tys. zł. Zrealizowano jednak tylko 28 zadań na łączną kwotę ponad 69 000 tys. zł, częściowo zrealizowano 10 zadań, a pozostałych 11 nie zostało w ogóle zrealizowanych. W ocenie NIK sprawowany przez ministra nadzór nad prawidłowością wykorzystania środków finansowych był niewystarczający.

Celem kontroli NIK było również określenie stanu przygotowania do absorpcji środków w ramach „Krajowego planu odbudowy i zwiększenia odporności”, czyli KPO, w części 27. Działania ministra cyfryzacji w wymienionym zakresie oraz w kwestii realizacji inwestycji i reform finansowanych z tego instrumentu nie były jednak brane pod uwagę przy ocenie wykonania budżetu państwa w 2023 r. Stwierdzono jednakże nieprawidłowość polegającą na sfinansowaniu ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju wydatków na zakup laptopów dla uczniów klas IV, co było niezgodne z decyzją wykonawczą Rady Unii Europejskiej. Może to skutkować uznaniem przez Komisję Europejską kwoty ponad 930 000 tys. zł za niekwalifikowaną ze środków KPO. Ponadto minister cyfryzacji był odpowiedzialny za realizację 6 kamieni milowych w ramach inwestycji w KPO, przy czym na koniec 2023 r. zrealizował tylko 1 kamień milowy, a pozostałych 5 było opóźnionych. Podobnie z reformami, za które również był odpowiedzialny minister cyfryzacji. Z 10 kamieni milowych zaplanowanych dla reform osiągnięto z opóźnieniem 6, pozostałe były realizowane, ale niestety nie zostały zakończone.

W odniesieniu do sprawozdawczości budżetowej NIK zaopiniowała w formie opisowej prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych za 2023 r. w części 27. Sprawozdania łączne zostały sporządzone przez dysponenta części 27 na podstawie sprawozdań jednostkowych własnych i podległych jednostek. Kwoty wykazane w sprawozdaniach jednostkowych kontrolowanych jednostek były zgodne z danymi, które wynikały z ewidencji księgowej.

Przyjęty system kontroli zarządczej zapewnił prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych z wyjątkiem sprawozdań Rb-27 z wykonania planu dochodów budżetowych. Sprawozdania Rb-27 z wykonania planu dochodów zostały zaopiniowane negatywnie, gdyż kontrola wykazała, iż kwoty ujęte w tym sprawozdaniu nie prezentowały prawdziwego obrazu zaległości netto oraz należności. Zaległości netto zostały zawyżone o prawie 150 tys. zł, a należności zostały zaniżone o ponad 4000 tys. zł. Tym samym NIK stwierdziła, iż w tym przypadku system kontroli zarządczej nie pozwolił na wyeliminowanie nieprawidłowości. Na negatywną ocenę wymienionego sprawozdania wpływ miała właśnie skala stwierdzonych nieprawidłowości.

W efekcie kontroli w części 27 NIK sformułowała 5 wniosków pokontrolnych. Minister poinformował Izbę, iż są one w trakcie realizacji.

Jeżeli chodzi o kwestię rezerw celowych, rezerwa celowa w pozycji 39 nie była objęta kontrolą wykonania budżetu państwa w 2023 r. Natomiast rezerwa w pozycji 43 była objęta kontrolą w 75% uruchomionych środków z tej rezerwy. Nie stwierdzono nieprawidłowości.

Jeżeli chodzi o Fundusz Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, to NIK oceniła w formie opisowej wykonanie planu finansowego w 2023 r. tego funduszu. Kontrola ponad 36% kosztów CEPiK wykazała, iż dokonywano ich zgodnie z planem finansowym oraz z umowami na zakupy i usługi służące realizacji celów funduszu oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wolne środki, których stan na koniec 2023 r. wyniósł ponad 100 000 tys. zł, lokowano z zachowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych. Jednakże w 2023 r. dysponent funduszu przez cały czas nie posiadał rzetelnych informacji na temat stanu należności, co świadczy o niezrealizowaniu wniosków sformułowanych po kontrolach wykonania planu finansowego funduszu w latach 2021 i 2022.

W 2023 r. koszty związane z funkcjonowaniem i rozwojem CEPiK stanowiły 54% poniesionych kosztów funduszu, pomimo iż zgodnie z ustawą – Prawo o ruchu drogowym finansowanie jego budowy, rozwoju i funkcjonowania stanowi podstawowe zadanie funduszu. Ministerstwo wyjaśniło po raz kolejny, iż główną przyczyną niepełnego wykonania kosztów był brak zawarcia umowy na realizację projektu informatycznego modernizacji CEPiK. Z kwoty 154 000 tys. zł ponad 113 000 tys. zł poniesiono na funkcjonowanie systemu, natomiast koszty inwestycyjne wyniosły tylko 41 000 tys. zł, tj. 27%. Wyższa kwota, niż podana tutaj, czyli ponad 104 000 tys. zł, została poniesiona choćby na zadania związane z informatyzacją państwa i stanowiła 36,5% funduszu. Podjęte przez MC w ostatnich latach prace w zakresie modernizacji systemu CEPiK okazały się nieskuteczne, a wniosek pokontrolny NIK, który dotyczył podjęcia przez dysponenta skutecznych działań zmierzających do zakończenia budowy CEPiK w zakresie ewidencji kierowców CEK 2.0, pozostaje przez cały czas aktualny.

W odniesieniu do sprawozdań budżetowych NIK zaopiniowała pozytywnie prawidłowość sporządzenia sprawozdań budżetowych za 2023 r. oraz wybranego sprawozdania kwartalnego w zakresie operacji finansowych funduszu. Kwoty wykazywane w sprawozdaniach funduszu były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo oraz prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. W wyniku kontroli wykonania budżetu sformułowano dwa wnioski pokontrolne dotyczące ustalenia należności funduszu oraz podjęcia skutecznych działań w zakresie budowy systemu CEPiK.

Dziękuję bardzo. Mają państwo tutaj bardzo świeże informacje. Posiedzenie państwa Komisji sprzed dwóch tygodni dotyczyło innej naszej kontroli w zakresie CEPiK. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Bardzo dziękuję, pani dyrektor. Bardzo proszę o zabranie głosu pana posła Artura Gieradę, koreferenta tej części budżetu.

Poseł Artur Daniel Gierada (KO):

Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni goście, Wysoka Komisjo, rzeczywiście mam przyjemność zreferować części budżetowe 27 i 83, aczkolwiek chyba słowa „mam przyjemność” są bardziej wyuczone, ponieważ z natury lubię chwalić, a tutaj, tak jak już państwo po pierwszych dwóch wystąpieniach mogą się zorientować, ministerstwa nie ma za co chwalić. Dziękuję swoim przedmówcom, bo z dwóch tych wystąpień mamy bardzo dużo danych i szczegółowe analizy. Postaram się ich też nie dublować, sucho wymieniając kwoty, a raczej powiem o rzeczach, które chcę jeszcze bardziej wytłuścić i na które chcę zwrócić uwagę.

Zaczynając od części budżetowej 27 – Informatyzacja, której oczywiście ministerstwo jest pełnym dysponentem, trzeba zwrócić uwagę, o czym mówił pan minister, na znaczne przekroczenie kwestii dochodowych. Tutaj to przekroczenie jest na poziomie prawie 391%, a dokładniej 390,9%. Pewnie w normalnych okolicznościach, gdyby to była – nie wiem – spółka prawa handlowego, wszyscy byśmy się cieszyli, iż jest tak duży wzrost przychodów w odróżnieniu od założonych i iż są inne zyski, ale trzeba zwrócić uwagę na to, z czego te dochody się biorą. Dochody jednoznacznie biorą się z kar umownych czy odsetek od dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub naruszeniem procedur. To świadczy o jednej rzeczy. Ministerstwo oczywiście zawsze musi założyć, iż będą pewni beneficjenci, których ocena projektów okaże się niewiarygodna, nie spełnią kryteriów i te kary czy zwroty będą musiały podlegać… W tym przypadku jednak to jest 400% więcej. To pokazuje, jak ta polityka była wadliwa i jak kompletnie nie funkcjonowała kwestia dotacji, jeżeli chodzi o MC.

Należności na koniec roku 2023 wynosiły 64 265 tys. zł, z czego zaległości stanowią kwotę 48 120 tys. zł. Należności dotyczą głównie zwrotu dotacji przez beneficjentów wraz z odsetkami. Największe należności na koniec 2023 r., tzn. lwia część tej kwoty, wystąpiły właśnie w CPPC. W poprzednich latach też nie było dobrze, ale i tak rok do roku w przypadku tego centrum był to wzrost aż o prawie 43%.

Tutaj jeszcze jedna rzecz, panie ministrze, bo kiedy czyta się to sprawozdanie, cała ta historia pokazuje brak jakiejkolwiek współpracy, wyciągania wniosków przez ministerstwo czy zastosowania się choćby do zaleceń NIK, które były niejednokrotnie omijane. jeżeli chodzi o CPPC, takie zalecenia NIK były wcześniej i odbijały się one bez echa. Z pewnym optymizmem można poinformować posłanki i posłów o tym, iż dopiero 24 kwietnia nowy dyrektor w ogóle się ustosunkował do tych zaleceń NIK i obiecał je wdrażać, co też pokazuje jakąś zmianę, która dzisiaj jest wdrażana, inaczej niż w poprzednim roku. Mam nadzieję, iż skutecznie.

I wydatki budżetowe, o czym mówił pan minister. Nie będę już przytaczał tutaj dokładnych kwot, ale zrealizowano je w postaci 90,4%. Wiedzą państwo, co najbardziej dziwi? Że w trakcie roku budżetowego ten budżet został zwiększony w porównaniu do pierwszych założeń i nie został on zrealizowany aż w kwocie ponad 200 000 tys. zł. To 200 000 tys. zł, które nie zostały wykorzystane. Chyba nikomu nie trzeba tutaj pobudzać wyobraźni, co z tymi pieniędzmi dałoby się zrobić.

Jeśli chodzi o zatrudnienie, bo o tym nie było mowy, a też mamy to w naszej rozpisce, wykonano je w 91,7%. To 126% w porównaniu z rokiem poprzednim. W roku 2023 przybyło 46 etatów.

Dotacje podmiotowe i celowe. Ogólnie rzecz biorąc, również w dotacjach nie wykorzystano 15 000 tys. zł.

Wymieniono wcześniej instytucję gospodarki budżetowej, jaką jest COI, w której też sytuacja jest podobna jak w samym ministerstwie. Przychody w ustawie zostały zaplanowane na kwotę prawie 475 000 tys. zł, a później zwiększono je do prawie 494 000 tys. zł, by ostatecznie wykonać je tylko w 94%. To ostateczne wykonanie było choćby jeszcze mniejsze niż wykonanie przed zmianą, a więc też kompletnie nie rozumiem polityki księgowej czy zadaniowej w tych aspektach, bo pragnienie pozyskania pieniędzy i zwiększenia budżetu było nadmierne, co wynika ewidentnie z tych danych.

Plan wynagrodzeń. Myślę, iż tu też trzeba zwrócić uwagę na jedną rzecz. Było 901 osób, które pracowały w tym podmiocie. Dziś jest 1585, a więc znaczny wzrost etatów, bo aż o 684.

I przechodzimy do funduszy celowych. Co do Funduszu Szerokopasmowego i Funduszu Cyberbezpieczeństwa, tu kilka można stwierdzić na podstawie danych. Nie zauważyłem tu jakichś większych nieprawidłowości, ale nie da się pominąć, o czym też mówiła przedstawicielka NIK, funduszu CEPiK. Szanowni państwo, koszty zaplanowano tu w kwocie 377 000 tys. zł. Na dzień 31 grudnia 2023 r. wynosiły 285 771 tys. zł, co stanowi 76% planu.

Musimy pamiętać, iż ogólnie w kwestii przychodowej te pieniądze miały być wykorzystane na rozwój i funkcjonowanie CEPiK. Później dodano tam, bodajże w 2019 r. czy w 2020 r., zadania związane z informatyzacją państwa. Wtedy NIK, jak sięgniemy trochę do historii, to rozwiązanie krytykowała. Mówiła, iż same pieniądze na CEPiK są potrzebne. Dzisiaj nie chcę z tym polemizować, bo okazuje się, iż choćby pieniądze, które są na poprawę tego systemu, nie są wykorzystywane. Dzięki tej drugiej części przez lata kilka rzeczy się udało zrobić, bo zostały one skierowane choćby na aplikację mObywatel etc.

Dzisiaj jednak, szanowni państwo, jest zupełnie niezrozumiałe, iż mamy środki na poprawę tego funduszu, które nie są wykorzystywane i – to, co mówiła przedstawicielka NIK – nie są wdrażane kolejne jego etapy jak CEPiK 2.0. Nie są podpisywane konkretne umowy. Przez 10 lat, co też wykazywała NIK, dysponent tego funduszu nie potrafił porozumieć się z kilkoma podmiotami, które w kwestii dalszej poprawy tego programu mogłyby to wdrożyć. Mówię tutaj oczywiście o ministerstwie, o Centralnym Ośrodku Informatyki i o Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW), ponieważ CEPiK w zakresie CEK 2.0 do tej pory nie funkcjonuje.

Szanowni państwo, starałem się tak w dużym skrócie, ale trzeba powiedzieć, konkludując, iż mamy sytuację, kiedy wydatki budżetowe nie są zrealizowane aż na ponad 200 000 tys. zł. Podobną kontynuację polityki możemy wykazać w kwestii dotacji niezrealizowanych na 15 000 tys. zł.

Posłużę się tutaj znowu NIK, która mówi, iż ponownie oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu państwa w 2023 r. w części 27 – Informatyzacja. W roku 2023 stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na niesporządzeniu planu rzeczowo-finansowego wydatków majątkowych na 2023 r. przez dysponentów III stopnia, późniejszym zablokowaniu środków przez dysponenta dotacji oraz publikowaniu z opóźnieniem dwóch ogłoszeń o wykonaniu umów w Biuletynie Zamówień Publicznych. Najwyższa Izba Kontroli po raz kolejny zauważyła, iż nie sporządzono planu rzeczowo-finansowego wydatków majątkowych oraz nie zatwierdzono w terminie sprawozdania końcowego z udzielenia dotacji, co świadczy o niezrealizowaniu wniosków pokontrolnych NIK z lat ubiegłych. Podobnie takie wnioski pokontrolne nie były zrealizowane w przypadku CEPiK. Dodam jeszcze, iż negatywnie trzeba ocenić wykorzystanie środków unijnych, które jest na poziomie tylko 78%.

To wszystko, szanowni państwo, nie daje mi innej możliwości, niż zarekomendować szanownej Komisji, byśmy wydali negatywną ocenę dla Komisji Finansów Publicznych w omawianych przez nas działach. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tym punkcie? Nie słyszę.

W takim razie czy jest sprzeciw wobec wniosku zgłoszonego przez pana posła Artura Gieradę? Bardzo proszę, pan poseł.

Poseł Dariusz Stefaniuk (PiS):

Uważam, iż powinniśmy głosować. Sprzeciw. Tak, czyli niejednomyślnie.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Dlatego pytam, czy jest sprzeciw.

Poseł Dariusz Stefaniuk (PiS):

Tak jest.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Jest sprzeciw, tak? W takim razie w przypadku, kiedy jest sprzeciw, przystępujemy do głosowania. Głosujemy dzięki kart. Tak, system będzie działał.

Kto z państwa jest za negatywnym zaopiniowaniem wykonania budżetu państwa w części 27 – Informatyzacja oraz COI, CEPiK, Funduszu Cyberbezpieczeństwa i Funduszu Szerokopasmowego? Za opinią negatywną już oddali państwo głos. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem? Kto z państwa się wstrzymał? Dziękuję.

Mamy wyniki? Okej, dziękuję bardzo. Głosowało 8 posłów. Za – 6, przeciw – 1, wstrzymał się 1 poseł.

Stwierdzam, iż Komisja negatywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 27 – Informatyzacja, COI oraz CEPiK, Funduszu Cyberbezpieczeństwa i Funduszu Szerokopasmowego.

Przystępujemy do zaopiniowania wykonania budżetu na rok 2023 w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. O zabranie głosu proszę dyrektora generalnego UKE pana Zbigniewa Zielińskiego. Bardzo proszę, panie dyrektorze.

Dyrektor generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej Zbigniew Zieliński:

Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowny panie ministrze, Wysoka Komisjo, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, dziękuję za możliwość przedstawienia ogólnych informacji dotyczących wykonania w roku 2023 budżetu państwa w części 76 – UKE. Przekażę państwu ogólne informacje dotyczące dochodów i wydatków UKE, natomiast informacje szczegółowe zostały zamieszczone w materiale przesłanym do sekretariatu Komisji.

Dochody i wydatki według planu. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą budżetową na rok 2023 plan dochodów i wydatków dla części 76 został określony w następujących wysokościach. Dochody – 3 746 320 tys. zł, wydatki budżetu państwa – 143 037 tys. zł, wydatki budżetu środków europejskich – 8375 tys. zł.

Dochody i wydatki po zmianie planu. W trakcie roku budżetowego plan wydatków urzędu w zakresie budżetu państwa został zwiększony na podstawie 16 decyzji ministra finansów przenoszących do części 76 środki z rezerw celowych w łącznej wysokości 24 603 tys. zł. Wynosił na koniec roku 167 640 tys. zł. Plan wydatków w ramach budżetu środków europejskich również został zwiększony na podstawie 11 decyzji ministra finansów o łączną kwotę 14 002 tys. zł. Jego wartość na koniec wynosiła 22 377 tys. zł. Plan dochodów UKE nie podlegał zmianom w trakcie wykonywania budżetu.

Realizacja dochodów i wydatków. o ile chodzi o dochody, to w roku 2023 wyniosły one 2 225 520 tys. zł. Jest to 59,4% planu. Są to środki odprowadzone na centralny rachunek dochodów budżetu państwa. Dodatkowo wpływy uzyskane przez urząd w wysokości 132 169 tys. zł zostały przekazane do Funduszu Szerokopasmowego. Wydatki budżetu państwa – 156 279 tys. zł, co stanowi 93,2% planu po zmianach. Wydatki budżetu środków europejskich – 21 877 tys. zł, co stanowi 97,8% planu po zmianach.

W okresie od 28 listopada do 22 grudnia 2023 r. dysponent części 76 podjął 4 decyzje o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych na łączną kwotę 7563 tys. zł. Zablokowane środki nie zostały jednak rozdysponowane przez ministra finansów, co tym samym nie skutkowało zmniejszeniem planu wydatków urzędu i zwiększeniem poziomu wykonania wydatków. Kwota zablokowanych środków nie została jednak przekazana na konto wydatków UKE.

Dochody i ich realizacja. W odniesieniu do zrealizowanych dochodów należy zauważyć, iż ich wartość przekracza ponad 14-krotnie kwotę wydatków UKE. Zrealizowane dochody budżetu państwa dotyczą głównie wpływów z tytułu opłat oraz zezwoleń, akredytacji, opłat ewidencyjnych, w tym opłat za częstotliwość. Kwota 2 203 132 tys. zł stanowi niemal 99% wszystkich uzyskanych przez urząd dochodów w 2023 r. Wśród wpływów z różnych opłat ujęta jest w szczególności opłata telekomunikacyjna. To jest kwota 19 037 tys. zł. Bez mała 0,9% dochodów uzyskanych w 2023 r. Pozostała kwota, składająca się z wielu różnych elementów, stanowi około 0,15% dochodów. Pozwolę sobie już nie odczytywać. Szczegółowo jest to ujęte w materiałach.

Wydatki i ich realizacja. Wykonanie wydatków budżetu państwa wyniosło 156 279 tys. zł, co stanowi 93,2% planu po zmianach. Niemal wszystkie wydatki wykonywane były w ramach działu 600 – Transport i łączność oraz rozdziału 60047 – UKE, gdzie wydatkowano 156 229 tys. zł, stanowiących 99,97% wszystkich wydatków dokonanych przez urząd w 2023 r. Niewielka część wydatków została zrealizowana w dziale 752 – Obrona narodowa w rozdziale 75212 – Pozostałe wydatki obronne. Była to kwota 50 tys. zł.

W ramach prowadzonej działalności finansowej z działów 600 i 752 na działalność bieżącą urzędu, z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach POPC, wydatkowano kwotę 116 183 tys. zł. Na działalność inwestycyjną urząd wydatkował kwotę 6717 tys. zł. Natomiast w związku z wdrażaniem projektów w ramach POPC wydatkowano kwotę 33 378 tys. zł z budżetu państwa oraz 21 877 tys. zł z budżetu środków europejskich.

Kluczową grupę wydatków urzędu klasyfikowanych w grupie wydatków bieżących stanowią wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Jest to kwota wynosząca 73 480 tys. zł, czyli 63,2% budżetu, w tym na same wynagrodzenia wydatkowano 62 153 tys. zł. Dodatkowo w ramach projektów POPC wydatkowano środki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w łącznej wysokości 9622 tys. zł w ramach budżetu państwa oraz 2439 tys. zł w ramach budżetu środków europejskich.

Zatrudnienie pracowników realizujących zadania w ramach POPC wyniosło bez mała 64 etaty według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. Średnie wynagrodzenie w UKE, uwzględniające dodatkowe wynagrodzenie roczne, wyniosło w 2023 r. 9815 zł brutto przy przeciętnym zatrudnieniu w urzędzie na poziomie 614 etatów.

Pozostałe wydatki bieżące poniesione w 2023 r. wyniosły 42 703 tys. zł. Dotyczyły głównie opłat czynszowych za wynajem pomieszczeń, garaży i nieruchomości, gdzie zlokalizowane są urządzenia pomiarowe, zakupu energii, usług ochrony. Najogólniej rzeczy utrzymaniowe. Urząd posiada 15 delegatur i de facto 17 lokalizacji. To są te koszty, które musimy ponosić za utrzymywanie tych obiektów.

W odniesieniu do wydatków inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych plan wydatków po zmianach wynosił 6743 tys. zł, z którego wydatkowano 6717 tys. zł, czyli 99,6% planu. W ramach wydatkowanych środków majątkowych wykonano kilkanaście o charakterze inwestycyjnym, w szczególności zakończono przebudowę zapasowego centrum przetwarzania danych w Ośrodku Infrastruktury Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Boruczy, zakupiono sprzęt i oprogramowanie sterujące dla systemu monitoringu widma radiowego (SARA), zakupiono sprzęt informatyczny oraz zmodernizowano część systemu bezpieczeństwa Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD, w uproszczeniu utrzymanie techniczne numeru 112).

Projekty programu operacyjnego „Polska Cyfrowa”. W 2023 r. Urząd zrealizował 8 projektów w ramach POPC, których był głównym beneficjentem lub posiadał status partnera projektu. Realizacja wszystkich projektów została zakończona w 2023 r. W ramach budżetu państwa wydatkowano środki w wysokości 33 378 tys. zł.

Wydatki dotyczyły projektów mających na celu wsparcie funkcjonowania Urzędu jako instytucji specjalistycznej w obszarze cyfryzacji, która wspiera wdrożenie I osi priorytetowej POPC „Powszechny dostęp do szybkiego internetu”, rozbudowy punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji (w skrócie PIT), a także działań przygotowawczych do wdrożenia advanced mobile location (AML) w Polsce, czyli poprawy naszego bezpieczeństwa, bo najczęściej połączenie z numeru 112 do lokalizowania osób zagrożonych byłoby znacznie celniejsze, niż jest to możliwe do tej pory. Dotyczyły one również współfinansowania krajowego 3 projektów realizowanych w ramach II osi POPC, tj. projektu pod nazwą „Dostęp do bieżącej informacji o jakości usług IAS w oparciu o system monitorowania jakości (SMJI)”, rozbudowy platformy e-usług UKE oraz projektu pod nazwą „e-Doręczenia – usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce”.

Z budżetu środków europejskich wydatkowano 21 877 tys. zł tytułem finansowania projektów. Łączne wykonanie wydatków w ramach POPC wyniosło 55 255 tys. zł w ramach obu budżetów.

Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, dziękuję za możliwość przedstawienia planu wydatków i dochodów UKE oraz proszę o pozytywne zaopiniowanie realizacji budżetu przez UKE za 2023 r. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Bardzo dziękuję, panie dyrektorze. O zabranie głosu proszę przedstawiciela NIK panią dyrektor Agnieszkę Bernaś-Coşkun.

P.o. wicedyrektor departamentu NIK Agnieszka Bernaś-Coşkun:

Szanowni państwo, mogę tutaj jedynie powiedzieć, iż część 76 – UKE nie była objęta badaniem i kontrolą wykonania budżetu państwa w 2023 r. przez NIK.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Dziękuję serdecznie, pani dyrektor.

Poseł Artur Daniel Gierada (KO):

Szczęściarze.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Teraz o zabranie głosu proszę panią posłankę Annę Sobolak, koreferenta tej części budżetowej. Bardzo proszę, pani poseł.

Poseł Anna Sobolak (KO):

Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, w 2023 r. wydatkowanie środków UKE w części 76 było na poziomie 93,2% planu po zmianach. Taki poziom wydatkowania środków nie budzi zastrzeżeń.

Należy zauważyć, iż w 2023 r. realizacja dochodów budżetowych była znacznie poniżej planu. Osiągnięte wpływy stanowiły 59,4% kwoty dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2023 r.

Oznacza to, iż wpływy z dystrybucji częstotliwości z zakresu 3480–3800 MHz w formie aukcji zaplanowane na rok 2023 r. zostały zrealizowane jedynie częściowo. Dodatkowo, jak wyjaśnił UKE, wpłaty z tytułu dodatkowej opłaty rezerwacyjnej, należne od kilku podmiotów, na rzecz których dokonano rezerwacji częstotliwości, zasiliły dochody budżetu państwa dopiero w styczniu 2024 r. Warto tutaj zadać pytanie, jaki był powód przeprowadzenia aukcji dopiero w czerwcu 2023 r., co nie pozwoliło osiągnąć zakładanych dochodów w 2023 r.

Następną kwestią jest fakt, iż UKE na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE wydał 78,5% ustalonego dla tych wydatków limitu. Proszę o podanie uzasadnienia wydatkowania środków na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE w wysokości tylko 78,5% limitu.

Kolejną kwestią wymagającą wyjaśnienia jest fakt, iż na 118 przeprowadzonych naborów 42 zostały zakończone obsadzeniem stanowiska pracy, co daje współczynnik sukcesu na poziomie 35,6%. Czy działania podejmowane przez urząd w celu zwiększenia zatrudnienia pan prezes uważa za skuteczne oraz jakie działania planowane są w tym zakresie w 2024 r.?

Niemniej jednak ogólne wykonanie budżetu UKE należy ocenić pozytywnie. Rekomenduję zatem pozytywne zaopiniowanie przez Komisję wykonania budżetu na 2023 r. w części 76 – UKE. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Dziękuję bardzo, pani poseł. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos?

Dyrektor generalny UKE Zbigniew Zieliński:

Jeżeli pan przewodniczący pozwoli…

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Bardzo proszę.

Dyrektor generalny UKE Zbigniew Zieliński:

Pominąłem tutaj istotny fakt, który być może wyjaśniłby tę zawiłość aukcyjną. Nie jest to proces prosty. Nie jestem specjalistą, który się tym zajmuje. Proszę mi wierzyć, iż od początku 2023 r. wszystkie etapy związane z aukcją, jak już zdecydowaliśmy, iż to się stanie na platformie aukcyjnej, były prowadzone transparentnie i zgodnie z terminami. Zabrakło tutaj mojej wypowiedzi, która mówi o tym, iż to przeniesienie 1 400 000 tys. zł w dochodach na rok 2024 – tak naprawdę w pierwszej dekadzie stycznia 2024 r. – wynikało z tego, iż decyzja rezerwacyjna ostatecznie mogła zostać wydana 19 grudnia. Rzeczywiście jeden z podmiotów dokonał takiej wpłaty. Różne są terminy doręczeń, jak się państwo domyślają, a od tego biegną terminy. Nie mamy już wpływu na to, jak zarządy dużych firm decydują o wydatkowaniu. Pieniądze nie zostały więc stracone.

Aukcja została przeprowadzona z dużą starannością. Jako osoba, która merytorycznie nie zajmowała się samym procesem aukcyjnym, mogę powiedzieć, iż były różne przeszkody. Jedną z takich przeszkód było przyłączenie się do aukcji jednego ze związków telekomunikacyjnych. To jest ten główny powód, iż te decyzje rezerwacyjne skutecznie mogły być wykonane dopiero 19 grudnia.

Jeżeli chodzi o nabory, jest to troszeczkę zmartwienie całej administracji publicznej. Pamiętam je ze względu na starczy wiek od lat dwudziestu kilku. W administracji publicznej pracuję od 2003 r. Rzeczywiście zwróćcie państwo uwagę, iż bijemy się na rynku z partnerami, których wszyscy znamy z reklam telewizyjnych, z niepomiernie większymi budżetami. Często jesteśmy urzędem, z którego bardzo chętnie są zabierani fachowcy. Tutaj największym naszym kłopotem to są fachowcy, którzy są inżynierami. Co robimy, żeby to zmienić? Jesteśmy praktycznie na wszystkich uczelniach technicznych warszawskich, wrocławskich, na Śląsku. Pokazujemy ofertę i perspektywę. Nie jesteśmy w stanie konkurować finansowo. Mam nadzieję, iż kiedyś się to zmieni. Mówię w sensie wynagrodzenia. To, co możemy dać, to jest rozwój, nauczenie się zawodu, nauczenie się pracy w ciekawym miejscu. Taka praca jest zawsze u regulatora rynku. A jeżeli chodzi o te efekty, to myślę, iż na to pozostało potrzebny czas.

Kwestia wielkości budżetu urzędu ma znaczenie. Zwróćcie uwagę na dwie kwoty. To, co nam się – w cudzysłowie – nie udało, czyli realizacja na poziomie 59%, to jest jednak 1/14 tego, co wydajemy. Mam nadzieję, iż w tym roku uda się ten budżet zrealizować. Jesteśmy w przededniu działań związanych z pasmem 700 MHz. Mam nadzieję, iż to się uda i nie będzie takich kłopotów – w cudzysłowie – jak w roku ubiegłym i przeniesienia wpływów na rok następny.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Dziękuję, panie dyrektorze. Proszę bardzo, poseł Grzegorz Napieralski.

Poseł Grzegorz Napieralski (KO):

Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Co do aukcji i jej przeprowadzania, to długa historia, panie dyrektorze, ale to nie na to posiedzenie Komisji.

Dyrektor generalny UKE Zbigniew Zieliński:

To prawda.

Poseł Grzegorz Napieralski (KO):

Nie było wszystko tak pięknie, jak pan mówi, ale zostawmy to.

Zainspirowała mnie jedna rzecz, bo pan powiedział o specjalistach odchodzących z waszego urzędu. Moje pytanie jest takie. Czy wasz urząd nie podlega pod tę ustawę, gdzie dokładaliśmy do pracowników, o ile chodzi o sferę IT?

Dyrektor generalny UKE Zbigniew Zieliński:

Nie.

Poseł Grzegorz Napieralski (KO):

Nie?

Dyrektor Biura Finansów Urzędu Komunikacji Elektronicznej Barbara Uszko-Dudzińska:

Nie. Z Funduszu Cyberbezpieczeństwa nie otrzymujemy środków.

Dyrektor generalny UKE Zbigniew Zieliński:

Pan przewodniczący mówi o cyberbezpieczeństwie i dodatkach?

Poseł Grzegorz Napieralski (KO):

Tak, tak.

Dyrektor generalny UKE Zbigniew Zieliński:

Urząd nie był do tej pory ujęty. Nie mamy żadnego odrębnego budżetu. Z przyjemnością chciałbym mieć budżet, który pozwoliłby mi zapłacić fachowcom 40 tys. zł. Proszę mi wierzyć.

Poseł Grzegorz Napieralski (KO):

Okej. To jest w takim razie pole do dyskusji na następnym posiedzeniu Komisji. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.

Pani poseł koreferent zgłosiła wniosek o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu państwa w części 76 – UKE.

Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego wniosku? Nie słyszę.

Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie opiniuje część 76.

Zakończyliśmy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Komisji Finansów Publicznych przekażemy opinię, w której zawarte zostanie stanowisko naszej Komisji w sprawie omówionych części budżetowych.

Pozostał nam wybór posła upoważnionego do reprezentowania stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych.

Proponuję, aby sprawozdawcą została pani posłanka Anna Sobolak. Czy pani poseł wyraża zgodę?

Poseł Anna Sobolak (KO):

Tak. Wyrażam zgodę. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):

Bardzo dziękuję. jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, iż Komisja upoważniła panią poseł do reprezentowania stanowiska Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Czy jest sprzeciw wobec takiego wniosku? Nie ma. Sprzeciwu nie słyszę, nie widzę.

Informuję, iż na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji. Bardzo państwu dziękuję.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału