[Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /nr 64/ (16-10-2025), Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /nr 89/ (16-10-2025)]

1 miesiąc temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /nr 64/
  • Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /nr 89/
Mówcy:
  • Poseł Małgorzata Golińska /PiS/
  • Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych Damian Grzelka
  • Zastępca dyrektora Departamentu Budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Waldemar Nowak
  • Przewodniczący poseł Marek Sawicki /PSL-TD/
  • Poseł Włodzimierz Tomaszewski /PiS/
  • Poseł Marek Wesoły /PiS/

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, obradujące pod przewodnictwem posła Marka Sawickiego (PSL-TD), przewodniczącego Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, zrealizowały następujący porządek dzienny:

– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1749) w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe:

1) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, 2) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.

W posiedzeniu udział wzięli: Anna Cichocka i Waldemar Nowak zastępcy dyrektora Departamentu Budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Monika Błaszczak naczelnik wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów, Damian Grzelka przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Tadeusz Cieśluk, Mateusz Daszewski, Sławomir Jakubczak i Tadeusz Oset – z sekretariatów Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodniczący poseł Marek Sawicki (PSL-TD):

Dzień dobry państwu.

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Witam zaproszonych gości – panią Annę Cichocką, Waldemara Nowaka, Damiana Grzelkę i Monikę Błaszczak.

Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na 2026 r. (druk nr 1749) w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe: 1) dochody i wydatki z załącznika nr 1 i 2, 2) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nikt nie zgłasza. Uznaję, iż porządek został przyjęty.

Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Proszę przedstawiciela MSWiA o przedstawienie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe.

Zastępca dyrektora Departamentu Budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Waldemar Nowak:

Bardzo dziękuję. Waldemar Nowak, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Szanowni panowie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, z uwagi na przekazanie Wysokim Komisjom szczegółowych informacji o projekcie budżetu w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe na 2026 r. w swoim wystąpieniu ograniczę się jedynie do zasygnalizowania głównych liczb oraz wskaźników dotyczących tej części budżetu państwa.

Zacznę od dochodów. Planowana wielkość dochodów w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe na 2026 r. wynosi 1787 tys. zł, to jest o 12 tys. mniej niż plan na 2025 r. Spadek ten wynika głównie z zaplanowania w 2025 r. wyższych dochodów w związku z realizacją dodatkowych szkoleń oraz odsetek od nieterminowej zapłaty odszkodowania na rzecz RIO w Kielcach, które miały charakter jednorazowy. Głównym źródłem dochodów w 2026 r. będą wpływy z usług polegających na działalności informacyjnej, instruktażowej i szkoleniowej prowadzonej przez RIO na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Wielkość wydatków to kwota 207 705 tys. zł. W porównaniu do ustawy budżetowej na 2025 r. – to jest 208 203 tys. zł – jest to kwota mniejsza o 525 tys. zł i stanowi 99,7% planu roku bieżącego. Zmniejszenie wynika głównie z ujęcia w 2025 r. wydatków majątkowych na zakup sprzętu informatyczno-serwerowego na potrzeby wszystkich izb, co zaspokoiło potrzeby w tym zakresie w bieżącym roku.

W porównaniu do 2025 r. wzrosną wynagrodzenia wraz z pochodnymi – w związku ze wzrostem dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczonego zgodnie z ustawą oraz funduszu wynagrodzeń pracowników o 3%.

Z kwoty wydatków 207 705 tys. zł główną pozycję stanowią wydatki bieżące – 206 385 tys. zł – które stanowią 99,4% wszystkich wydatków. Pozostałe pozycje to wydatki majątkowe – 1123 tys. zł, czyli 0,5% – oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych – 197 tys. zł, to jest 0,1%. W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi wynoszą 171 795 tys. zł – to jest 80,3% – a pozostała kwota, 34 590 tys. zł, przeznaczona jest głównie na zakupy materiałów, wyposażenia, energię, delegacje służbowe, wynagrodzenia bezosobowe, remonty, opłaty, składki oraz odpisy na ZFŚS.

Wielkość zatrudnienia to 1397 etatów pracowników, z czego 1182 osoby to osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, a 215 etatów to członkowie kolegiów, w tym prezesi i ich zastępcy. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniesie dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń 7475 zł, a dla etatowych członków kolegiów – 15 061 zł.

Wydatki majątkowe to kwota 1123 tys. zł. Przeznaczone zostaną na inwestycje budowlane, wydzielenie przeciwpożarowe klatki schodowej w RIO Białystok – planuje się na to 120 tys. zł – zakupy inwestycyjne – 1003 tys. zł – w tym głównie sprzętu informatyczno-serwerowego – 563 tys. zł – i trzech samochodów osobowych dla RIO Łódź, Warszawa i Poznań, wykorzystywanych podczas kontroli jednostek samorządu terytorialnego – na to planujemy 390 tys. zł – oraz 50 tys. zł na wymianę pieca centralnego ogrzewania w RIO w Zielonej Górze.

Panowie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, proszę o przyjęcie przedstawionych wielkości wydatków na 2026 r. w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe w kwotach przedstawionych w projekcie ustawy budżetowej na 2026 r. Dziękuję za uwagę.

Przewodniczący poseł Marek Sawicki (PSL-TD):

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chce zabrać głos? Proszę bardzo, pan poseł Tomaszewski.

Poseł Włodzimierz Tomaszewski (PiS):

Ja chciałbym zgłosić postulat, żeby jednak te środki były większe, a nie mniejsze w stosunku do roku poprzedniego. Przy każdej naszej Komisji, która jest poświęcona tej służbie, podkreślam, iż jest to służba perspektywiczna i powinna mieć większe możliwości. Taki postulat zgłaszam – o ile nie będzie on spełniony, to będzie trzeba negatywnie ocenić ten projekt. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Marek Sawicki (PSL-TD):

Dziękuję bardzo. Czy ma pan sformułowaną poprawkę? Bo uprzejmie informuję, iż jeżeli zgłaszamy poprawki zwiększające wydatki, to należy wskazać źródło ich finansowania. Dlatego bardzo proszę przygotować taką poprawkę, z pewnością Komisje ją rozpatrzą.

Kto jeszcze chce zabrać głos? Nie widzę. Bardzo proszę o zabranie głosu pana Damiana Grzelkę, przewodniczącego KRRIO.

Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych Damian Grzelka:

Dziękuję bardzo.

Szanowni panowie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, ja, reprezentując stronę KRRIO, chciałbym zwrócić uwagę na to, iż corocznie, przedstawiając sprawozdanie z działalności RIO, podnosimy kwestię wysokości wynagrodzeń pracowników RIO. Przeciętne wynagrodzenie pracowników niemnożnikowych, czyli głównie inspektorów kontroli, pracowników analiz i szkoleń, w 2026 r. wyniesie 7475 zł. Wiemy, iż jest to poziom niski, uniemożliwiający rekrutowanie nowych pracowników, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i kompetencje do pracy na takich stanowiskach.

Uchwała KRRIO wnosiła również o zabezpieczenie środków przewidywanych na wypłaty nagród jubileuszowych w kwocie 2811 tys. zł, które też są finansowane w ramach przydzielonej części na wynagrodzenia i pochodne. W zakresie wydatków majątkowych faktycznie ten rok – jak przedstawił tutaj pan dyrektor – uwzględniał te potrzeby głównie informatyczno-sprzętowe, natomiast chcę też zwrócić uwagę, iż w uchwale KRRIO przedstawiamy również wnioski dotyczące zakupu samochodów, bo te samochody, które zostały ujęte w budżecie, który przedstawił pan dyrektor dla trzech izb, to są w ramach środków wydzielonych z oszczędności przydzielonych limitów na wydatki. Natomiast uchwała KRRIO przewiduje też te potrzeby dla innych izb. Te samochody nie są samochodami dla celów reprezentacyjnych, tylko są głównie wykorzystywane do działalności inspektorów kontroli. I to jest jakby naszym też problemem – i tutaj chodzi o zabezpieczenie środków. Ja zdaję sobie sprawę, w jakim jesteśmy momencie, iż mamy budżet przedstawiony przez Radę Ministrów i procedujemy te kwoty. No jednak czuję się zobowiązany przedstawić te okoliczności. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Marek Sawicki (PSL-TD):

Dziękuję bardzo.

Dalszych zgłoszeń nie widzę. W związku z tym zamykam dyskusję.

Zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Czy ktoś z członków Komisji jest przeciwny temu wnioskowi? W takim razie będziemy głosowali. Proszę przygotować karty do głosowania. Czy już jesteśmy gotowi? Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe? Kto jest za, proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyniku.

Szanowni państwo, elektronika nie ułatwia nam prowadzenia obrad Komisji. Historycznie było tak, iż jeżeli nie było wniosku o sprawdzenie kworum, to głosowało się i wynik głosowania się liczył. Natomiast jeżeli był wniosek o sprawdzenie kworum, to wówczas trzeba było przerwać posiedzenie. W związki z tym, iż nie mamy kworum, zarządzam dziesięciominutową przerwę i proszę przedstawicieli…

Skoro urządzenie nie włącza się panu, a ono jest, iż tak powiem, zaprogramowane na kworum, to może elektronika się pomyliła.

Dziękuję bardzo, pani Kulpa słusznie podpowiada – panowie sekretarze Komisji, proszę sprawdzić na liście podpisów i być może zagłosujemy manualnie, a nie dzięki urządzenia. Proszę sprawdzić.

No jest problem, bo realizowane są równolegle różne komisje, posłowie są na różnych komisjach i uczestniczą w posiedzeniach jednocześnie dwóch, trzech komisji. Regulamin dopuszcza także głosowanie manualne, więc w związku z tym nie widzę problemu, żebyśmy zagłosowali manualnie. Proszę już sekretarzy, żeby przygotowali się do liczenia głosów – i głosowanie przeprowadzimy w sposób ręczny, tradycyjny.

Poseł Marek Wesoły (PiS):

Ale, panie przewodniczący, jakby najpierw podał pan informację, czy zgodnie z listą jest kworum.

Przewodniczący poseł Marek Sawicki (PSL-TD):

To bardzo proszę sekretarzy o sprawdzenie listy. Wydaje mi się, iż jednak jest.

Poseł Marek Wesoły (PiS):

I jak pan przewodniczący ogłosił już tę dziesięciominutową przerwę, to może dotrzymajmy już tej przerwy, panie przewodniczący.

Przewodniczący poseł Marek Sawicki (PSL-TD):

Poczekajmy. Nie denerwujmy się.

W Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej – 20 posłów. Więc i w jednej, i drugiej Komisji kworum na liście jest.

Szanowni państwo, witamy kworum na sali sejmowej. System się włączył. Powtarzamy głosowanie. System jest zresetowany, proszę się logować. Wydaje mi się, iż jest błąd w systemie. Drodzy państwo, w tej chwili system nam wykazuje, iż na sali zalogowało się 82 posłów. W związku z tym jest jakiś błąd w systemie.

Dlatego zarządzam głosowanie manualne. Sekretarze przygotowują się do liczenia głosów. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest za? Dziękuję bardzo. Za – 16 posłów. Kto jest przeciw? Przeciw – 11 posłów. Kto się wstrzymał? Nikt się nie wstrzymał.

Stwierdzam, iż za pozytywnym zaopiniowaniem głosowało 16 posłów, przeciw 11 posłów. W związku z tym Komisja pozytywnie zaopiniowała część budżetu 80.

Do przedstawienia opinii dla Komisji Finansów Publicznych proponuję pana posła Tomasza Kostusia. Czy są inne zgłoszenia? Czy jest sprzeciw wobec tej osoby? Nie ma. Stwierdzam, iż pan poseł Kostuś…

Poseł Małgorzata Golińska (PiS):

Panie przewodniczący, a przy jakiej ilości posłów jest kworum? Czyli ilu? Bo mamy dwie Komisje, więc nie wiem, jaka to jest liczba.

Przewodniczący poseł Marek Sawicki (PSL-TD):

W Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej 11 posłów, w Komisji do Spraw Kontroli Państwowej wystarczy 6 posłów.

Nie ma sprzeciwu, więc pan poseł Kostuś będzie reprezentował nas na Komisji Finansów Publicznych.

Zamykam posiedzenie połączonych Komisji. Dziękuję bardzo.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału