[Komisja Edukacji i Nauki /nr 59/ (24-06-2025), Komisja Gospodarki i Rozwoju /nr 73/ (24-06-2025)]

1 tydzień temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Edukacji i Nauki /nr 59/
  • Komisja Gospodarki i Rozwoju /nr 73/
Mówcy:
  • Pełniąca obowiązki wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli Renata Iwaniuk
  • Wiceprezes Głównego Urzędu Miar Rafał Kępka
  • Zastępca prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej Aneta Stuleblak
  • Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas /KO/
  • Poseł Adrian Witczak /KO/

Komisja Gospodarki i Rozwoju oraz Komisja Edukacji i Nauki, obradujące pod przewodnictwem posła Krystyny Szumilas (KO), przewodniczącej Komisji Edukacji i Nauki, zrealizowały następujący porządek dzienny:

– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie: 1) części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej:

a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych;

2) części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar:

a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.

W posiedzeniu udział wzięli: Marta Starszewska główny specjalista w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej i Monika Szczęsna główny specjalista w Departamencie Instytucji Płatniczej Ministerstwa Finansów, Renata Iwaniuk p.o. wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami, Rafał Kępka wiceprezes Głównego Urzędu Miar wraz ze współpracownikami oraz Aneta Stuleblak zastępca prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wraz ze współpracownikami.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Agnieszka Jasińska, Agnieszka Kalinowska-Wójcik, Michał Kościński, Andrzej Kniaziowski i Ziemowit Uździcki – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Dzień dobry państwu.

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Stwierdzam kworum.

Witam na naszym posiedzeniu gości – przedstawicieli Urzędu Patentowego, Głównego Urzędu Miar, Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów. Witam również państwa – panie i panów posłów.

Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z analizą NIK (druk nr 1364) w zakresie działania Komisji. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia wynika z planu pracy i został przyjęty przez prezydia Komisji.

Przystępujemy do realizacji. Proszę o zabranie głosu panią Anetę Stuleblak, zastępcę prezesa Urzędu Patentowego RP.

Zastępca prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej Aneta Stuleblak:

Dzień dobry. Aneta Stuleblak, zastępca prezesa Urzędu Patentowego.

Szanowna pani przewodnicząca, szanowne panie i panowie posłowie, dzisiaj działam w imieniu i w zastępstwie prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Zwracam się z uprzejmą prośbą o pozytywne rozpatrzenie i zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. w części 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej.

Urząd Patentowy jako centralny organ administracji rządowej wykonuje zadania z zakresu własności przemysłowej. Do jego podstawowych zadań należy przede wszystkim przyjmowanie i badanie zgłoszeń oraz orzekanie w sprawach dotyczących wynalazków wzorów użytkowych, znaków towarowych, wzorów przemysłowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych; rozpatrywanie spraw w ramach postępowania spornego i sprzeciwowego w zakresie określonym ustawą; prowadzenie rejestrów udzielonych praw wyłącznych w zakresie określonym ustawą i w zakresie przedmiotów, o których wcześniej mówiłam; bierzemy jako Urząd Patentowy udział w pracach organów międzynarodowych, zgodnie z umowami międzynarodowymi.

W ciągu minionego roku wykonywaliśmy wszystkie te zadania, o których przed chwilką mówiłam. W 2024 r. do urzędu wpłynęło łącznie 31 887 zgłoszeń przedmiotów własności przemysłowej, zarówno w trybie krajowym, jak i międzynarodowym, co oznacza wzrost o 3,6% w porównaniu do roku poprzedniego. Aby pokazać skalę działalności urzędu, warto wskazać, iż na dzień 31 grudnia 2024 r. pozostawały w mocy ogółem 368 503 prawa wyłączne, a w samym 2024 r. dokonano przedłużenia ochrony 108 470 praw wyłącznych.

Jak to przełożyło się na ustawę budżetową? Otóż w naszej części 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej zaplanowane zostały dochody w łącznej kwocie 72 007 tys. zł, natomiast wykonanie budżetu wyniosło 76 730 tys. zł, co stanowi 106,6 % zaplanowanych dochodów. Na powyższą kwotę składają się dochody przede wszystkim z dwóch głównych tytułów. Po pierwsze, dochody z tytułu opłat za zgłoszenia i ochronę przedmiotów własności przemysłowej i innych opłat za świadczenia związane z ochroną w kwocie 76 555 tys. zł, co stanowi 99,8% wszystkich dochodów, oraz dochody z tytułu wpływów z rozliczeń i zwrotów z lat ubiegłych w kwocie 175 tys. zł, co stanowiło 0,2% wykonania dochodów.

Urząd Patentowy w roku 2024 na podstawie przepisów Konwencji o udzielaniu patentów europejskich przekazał Europejskiemu Urzędowi Patentowemu 50% wniesionych opłat z tytułu ochrony wynalazków na terytorium RP objętych patentami europejskimi, to jest kwotę 32 429 tys. zł.

Jak kształtowała się struktura wydatków Urzędu Patentowego w roku 2024? Otóż Urząd Patentowy RP w roku 2024 w ustawie budżetowej otrzymał kwotę 98 938 tys. zł. Wydatki ogółem wyniosły 98 196 tys. zł., z tego na świadczenia na rzecz osób fizycznych przeznaczono 110 tys. zł, na wydatki bieżące 97 699 tys. zł oraz na wydatki majątkowe 387 tys. zł. Największy udział w wydatkach bieżących budżetu państwa w Urzędzie Patentowym stanowiły wydatki na wynagrodzenia, pochodne od wynagrodzeń, dodatkowe wynagrodzenia roczne oraz odpis na zakładowy fundusz socjalny i Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, które wyniosły 82 323 tys. zł i stanowiły 83,84% wydatków ogółem. Pozostałe wydatki bieżące, obejmujące przede wszystkim zakupy i usługi związane z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania urzędu, wyniosły 15 376 tys. zł i stanowiły 15,66% wydatków ogółem.

Realizacja wydatków w 2024 r. była wyższa o 10 995 tys. zł, to jest o 13%, w porównaniu do realizacji wydatków w roku poprzednim. Ogólny wzrost wydatków urzędu w roku 2024 spowodowany był w głównej mierze zwiększeniem kwoty bazowej dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń.

W roku budżetowym 2024 plan wydatków został zwiększony o kwotę 876 tys. zł, to jest o 0,89%, w związku z uruchomieniem rezerw celowych przeznaczonych po pierwsze na sfinansowanie projektu pod nazwą Portos – Platforma Orzecznictwa Urzędu Patentowego RP. Urząd realizował go w ramach programu „Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy 2021–2027” w kwocie 69 tys. zł. Plan wydatków w ramach współfinansowania projektu Portos wykonany został w wysokości 48 tys. zł. Środki w kwocie 46 tys. zł przeznaczone zostały na wydatki bieżące, natomiast kwota 2 tys. zł dotyczyła wydatków majątkowych.

Głównym celem projektu Portos jest umożliwienie klientom zewnętrznym oraz ich pełnomocnikom w pełni elektronicznego dostępu do materiałów w postaci orzeczeń wydawanych przez Urząd Patentowy. Projekt jest odpowiedzią na zgłaszane przez użytkowników systemu ochrony własności intelektualnej postulaty udostępnienia narzędzia pozwalającego na analizę spraw pod kątem sposobu realizacji przez urząd czynności, w których występują analogiczne stany faktyczne. W ramach projektu udostępnione zostaną także usługi umożliwiające m.in. zamówienie subskrypcji spersonalizowanej, informacji o wpływających sprzeciwach wobec zgłoszonych znaków towarowych, wnioskach rozpatrywanych w trybie postępowania spornego oraz informacji o terminach rozpraw. Dodatkowo użytkownicy posiadających konto w platformie usług elektronicznych Urzędu Patentowego uzyskają informacje dotyczące statusu wybranych przez nich spraw.

Kolejne rezerwy celowe przeznaczone zostały na sfinansowanie realizacji zadań związanych z przygotowaniem i sprawowaniem przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w pierwszej połowie 2025 r. Była to kwota wysokości 535 tys. zł. Środki wydatkowane zostało w wysokości 483 tys. zł, to jest w wysokości 90,28%.

Kolejna rezerwa to sfinansowanie dodatku służby cywilnej wraz z pochodnymi dla jednego urzędnika służby cywilnej mianowanego z dniem 1 grudnia 2024 r. zatrudnionego w Urzędzie Patentowym, w wysokości 1 tys. zł. Środki zrealizowane zostały w 100%.

W roku budżetowym 2024 Urząd Patentowy otrzymał środki pochodzące z rezerwy celowej i budżetu środków europejskich w kwocie 271 tys. zł z przeznaczeniem na realizację projektu pod nazwą Portos – Platforma Orzecznictwa Urzędu Patentowego RP, które zrealizowane zostały w wysokości 188 tys. zł, to jest w 69,37%, w odniesieniu do planu po zmianach. W tym zakresie struktura zrealizowanych wydatków przedstawiała się następująco. Wydatki bieżące zrealizowane zostały w wysokości 178 tys. zł, to jest w 68,2% w odniesieniu do planu po zmianach. Wydatki majątkowe zrealizowane zostały w wysokości 10 tys. zł, to jest w 100% w odniesieniu do planu po zmianach.

Urząd Patentowy RP realizuje swoje zadania w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju i w ramach zadania 6.1. Wsparcie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki i realizuje podzadanie 6.1.6. Wykonywanie czynności z zakresu ochrony praw własności intelektualnej, na które wydatkowano na koniec 2024 r. kwotę 98 433 tys. zł, co stanowiło 99,15% planu po zmianach na 2024 r. W ramach poddziałania 6.1.6 urząd odpowiadał za realizację dwóch działań. To było udzielanie praw wyłącznych, zadanie na którego realizację w 2024 r. wydatkowano kwotę w wysokości 75 775 tys. zł, co stanowiło łącznie 99,75% w stosunku do planu po zmianach na rok 2024, w tym z budżetu państwa – 75 616 tys. zł i z budżetu środków europejskich – 159 tys. zł. Drugie zadanie to było upowszechnianie i promowanie ochrony własności przemysłowej oraz kooperacja międzynarodowa i na jego realizację wydatkowano na koniec 2024 r. 22 658 tys. zł, co stanowi łącznie 97,18% w stosunku do planu po zmianach na 2024 r., w tym z budżetu państwa – 22 629 tys. zł i z budżetu środków europejskich – 29 tys. zł.

W ramach budżetu zadaniowego realizowaliśmy także funkcję 15. Polityka zagraniczna, a w ramach tej funkcji zadanie 15.1. Polityka zagraniczna w wymiarze dwustronnym i wielostronnym. W 2024 r. wykonanie budżetu w układzie zadaniowym w ramach podzadania 15.1.2. Kształtowanie i realizacja polityki RP w Unii Europejskiej, którego celem jest udział w pracach organów Unii Europejskiej z zakresu własności przemysłowej, oraz działania 15.1.2.3. Przygotowanie i sprawowanie przez RP prezydencji w Radzie Unii Europejskiej wyniosło 90,28% planu po zmianach, co stanowiło kwotę 483 tys. zł.

Podsumowując, rok do roku Urząd Patentowy RP przekazuje do budżetu państwa dochody, które w 2024 r. ukształtowały się na poziomie 76 700 tys. zł. Rokrocznie urząd dokłada najwyższej staranności, aby dochody były coraz wyższe. Niemniej jednak efektywność realizacji planów finansowych uzależniona jest przede wszystkim od okoliczności, na które Urząd Patentowy nie ma bezpośredniego wpływu, to jest koniunktury na rynku oraz sposobów i rodzajów ochrony przedmiotu własności przemysłowej, z jakich korzystają przedsiębiorcy, twórcy czy projektanci.

Na koniec dodam, iż wykonanie budżetu państwa i budżetu środków europejskich przez Urząd Patentowy RP za rok 2024 zostało pozytywnie ocenione przez Najwyższą Izbę Kontroli, która nie stwierdziła nieprawidłowości w realizacji budżetu, nie sformułowała uwag ani wniosków pokontrolnych.

Wyrażę przekonanie, iż przedstawione przeze mnie wyjaśnienia i informacje okażą się dla pań i panów posłów wystarczające. Zwracam się z uprzejmą prośbą o pozytywne rozpatrzenie i zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2024 r. W przypadku dodatkowych pytań chętnie na nie odpowiem. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Dziękuję, pani prezes.

Proszę o zabranie głosu panią Renatę Iwaniuk, p.o. wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli.

Pełniąca obowiązki wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli Renata Iwaniuk:

Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w części 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Objęte badaniem wydatki dokonane były prawidłowo i służyły realizacji zadań jednostki. Wybrane do kontroli zamówienia zostały udzielone zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych. NIK pozytywnie zaopiniowała także poprawność i terminowość sporządzania rocznych sprawozdań budżetowych Urzędu Patentowego oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych za czwarty kwartał 2024 r. Pozytywnie oceniliśmy także przyjęte mechanizmy kontroli zarządczej, które w ocenie NIK zapewniały kontrolę schematy sporządzania w sposób racjonalny. NIK nie stwierdziła nieprawidłowości i tym samym nie sformułowała wniosków pokontrolnych ani uwag. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Dziękuję bardzo za zwięzłą opinię.

Poproszę pana posła Adriana Witczaka o przedstawienie koreferatów i wniosków do opinii Komisji.

Poseł Adrian Witczak (KO):

Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chciałbym przedstawić Komisjom stanowisko w sprawie wykonania budżetu w zakresie części 61, dotyczącej Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Wykonanie dochodów w części 61 wyniosło 76 730 tys. zł…

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Przepraszam, panie pośle, nie chciałabym zaburzać…

Poseł Adrian Witczak (KO):

Ja tylko króciutko…

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Ale te liczby już słyszeliśmy, więc…

Poseł Adrian Witczak (KO):

Jasne.

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Prosiłabym o konkluzję.

Poseł Adrian Witczak (KO):

Chciałbym zwrócić uwagę, iż w porównaniu z 2023 r. wydatki były wyższe o 11 527 tys. zł, to jest o 13,2 %. I zanim przedstawię Komisjom stanowisko, chciałbym poprosić o krótką informację, z czego ten wzrost wynikał i czy ten wzrost w kolejnych latach będzie na podobnym poziomie.

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę panią prezes.

Zastępca prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej Aneta Stuleblak:

Oczywiście. Dziękuję za to pytanie. Ten wzrost wydatków w 2024 r. wynikał w głównej mierze ze zwiększenia kwoty bazowej dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Dziękuję.

Poseł Adrian Witczak (KO):

Bardzo dziękuję za tę informację.

Chciałem zwrócić również uwagę, iż – tak jak wcześniej usłyszeliśmy – Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie… W związku z tym również ja rekomenduję Wysokiej Komisji pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. W takim razie zamykam dyskusję.

Czy jest sprzeciw wobec wniosku pana posła Adriana Witczaka o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie omawianej części? Nie ma. Stwierdzam, iż Komisje pozytywnie zaopiniowały tę część budżetu.

Dziękuję pani prezes.

Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar. Proszę o zabranie głosu pana Rafała Kępkę, wiceprezesa Głównego Urzędu Miar. Tylko krótka informacja – mamy sprawozdanie, ze szczegółowymi danymi mogliśmy się zapoznać jako posłowie, więc proszę o konkluzje.

Wiceprezes Głównego Urzędu Miar Rafał Kępka:

Szanowna pani przewodnicząca, szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, będzie bardzo syntetycznie. Administracja miar i administracja probiercza w Polsce, podlegająca prezesowi Głównego Urzędu Miar, obejmuje Główny Urząd Miar z siedzibą w Warszawie oraz Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny z siedzibą w Kielcach, 12 okręgowych urzędów miar, w tym 10 okręgowych urzędów miar i 2 okręgowe urzędy probiercze, oraz 58 wydziałów zamiejscowych, w tym 50 wydziałów zamiejscowych administracji miar i 8 wydziałów zamiejscowych administracji probierczej.

Główny Urząd Miar uzyskuje dochody wyłącznie z działu 750 – Administracja publiczna. Dochody za rok 2024 uzyskano na poziomie 80 062 tys. zł, to jest 116,2% planu, z czego w centrali 7 738 tys. zł, natomiast w okręgowych urzędach miar 60 132 tys. zł oraz w okręgowych urzędach probierczych 12 192 tys. zł.

Główny Urząd Miar zrealizował wydatki budżetu państwa w trzech działach klasyfikacji budżetowej: w dziale 730 – Szkolnictwo wyższe i nauka, w dziale 750 – Administracja publiczna i w dziale 752 – Obrona narodowa.

Wykonanie wydatków budżetu za rok 2024 wyniosło 266 346 tys. zł, co stanowi 99,5% planu. Po zmianach wydatki bieżące w 2024 r. w części 64 zrealizowano na poziomie 233 604 tys. zł, co stanowi 99,6 % planu. Po zmianach w ramach wydatków budżetu państwa największą pozycją w wydatkach Głównego Urzędu Miar były wydatki na wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi – wyniosły prawie 189 000 tys. zł, to jest 70,9% całości naszych wydatków. Wydatki majątkowe budżetu państwa w 2024 r. zrealizowano na poziomie 31 898 tys. zł, co stanowi 98,7% planu po zmianach.

Wydatki budżetu państwa na finansowanie projektów realizowane ze środków Unii Europejskiej w ramach „Europejskiego programu na rzecz innowacji i badań w dziedzinie metrologii” oraz „Europejskiego partnerstwa w dziedzinie metrologii” w 2024 r. dotyczyły 20 projektów finansowanych przy udziale środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, z tzw. innych środków. Główny Urząd Miar zrealizował wydatki z projektów EMPIR i EMRP w kwocie 1003 tys. zł, na poziomie 90,2% planu po zmianach.

Wydatki budżetu środków europejskich zrealizowano w wysokości 359 tys. zł, co stanowi 21% planu po zmianach. Środki w wysokości 342 tys. zł wydatkowano na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację projektu oraz w wysokości 17 tys. zł na wydatki majątkowe.

Szanowni państwo, zwracam się z uprzejmą prośbą o przyjęcie sprawozdania budżetowego. Dziękuję za uwagę.

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Dziękuję bardzo.

Poproszę o zabranie głosu panią Renatę Iwaniuk, wicedyrektora Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli.

Pełniąca obowiązki wicedyrektor departamentu NIK Renata Iwaniuk:

Szanowni Państwo, NIK ocenia pozytywnie wykonanie budżetu państwa w części 64 w 2024 r. Stwierdzono dwie nieprawidłowości – w obszarze planowania wydatkowania środków pochodzących z rezerwy celowej oraz zapisów w załączniku do polityki rachunkowości. Jednakże te nieprawidłowości nie miały wpływu na ocenę kontrolowanej działalności. Poniesione wydatki wykonane były prawidłowo i służyły realizacji przez Główny Urząd Miar zadań statutowych. NIK zaopiniowała również pozytywnie roczne sprawozdanie urzędu za 2024 r. W ocenie NIK przyjęte mechanizmy kontroli zarządczej zapewniały w sposób racjonalny kontrolę schematy sporządzanych sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Dane wykazane w sprawozdaniach przez dysponenta, a także w sprawozdaniach za czwarty kwartał 2024 r. w zakresie operacji finansowych były zgodne z kwotami wynikającymi z ewidencji księgowej. W ocenie NIK sprawozdania zostały sporządzone terminowo i stosownie do przepisów w sprawie sprawozdawczości budżetowej jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, a także sprawozdań budżetowych w układzie zadaniowym.

NIK w związku z nieprawidłowościami w wystąpieniu pokontrolnym sformułowała również dwa wnioski pokontrolne: wniosek dotyczący rzetelności kalkulowania środków przed wystąpieniem o uruchomienie rezerwy celowej oraz monitorowania stopnia ich wykonania i drugi wniosek, który dotyczył zaktualizowania polityki rachunkowości w zakresie korespondencji kont. W odpowiedzi na wnioski pokontrolne prezes Głównego Urzędu Miar w maju 2025 r. poinformował NIK, iż wniosek w zakresie wzmocnienia mechanizmów kontroli zarządczej zostanie zrealizowany, natomiast kwestia, która dotyczy rachunkowości, czyli polityka rachunkowości, zostanie zaktualizowana do końca pierwszej połowy 2025 r. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Dziękuję bardzo.

Pan poseł Adrian Witczak przedstawi koreferat i wnioski do opinii.

Poseł Adrian Witczak (KO):

Bardzo dziękuję.

Dane liczbowe padły we wcześniejszych wystąpieniach, natomiast chciałbym zwrócić uwagę, iż w porównaniu do roku poprzedniego nastąpił wzrost zrealizowanych wydatków o 50 579 tys. zł, czyli o 23,4%. To duży wzrost i zanim przedstawię Komisji rekomendację, chciałbym poprosić o informację, z czego ten wzrost wynikał i czy dalsze planowanie również będzie uwzględniało taki wzrost. Bardzo proszę.

Wiceprezes GUM Rafał Kępka:

Szanowni państwo przewodniczący Komisji, szanowny panie pośle, wydatki wynikały ze wzrostu wynagrodzeń w budżetówce, konsekwencji tzw. zatrudnień i konsekwencji wydatków przechodzących na kolejny rok oraz niektórych wydatków dotyczących Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego. Kończyliśmy pierwszą część tego kampusu i była tam kumulacja różnych wydatków związanych z zamknięciem tego projektu.

Poseł Adrian Witczak (KO):

Pamiętam tę naszą rozmowę również w momencie planowania samego budżetu. Rozumiem, iż to jest wykonanie tego… I tam dodatkowych, poza tym, co było uwzględnione wtedy, nie było, tak?

Wiceprezes GUM Rafał Kępka:

Nie było. Zgadza się.

Poseł Adrian Witczak (KO):

Bardzo dziękuję.

Pani przewodnicząca, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rekomenduję pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu.

Przewodnicząca poseł Krystyna Szumilas (KO):

Dziękuję bardzo, panie pośle.

Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.

Czy jest sprzeciw wobec wniosku pana posła Adriana Witczaka o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar? Nie widzę. W takim razie stwierdzam, iż Komisje przyjęły wniosek.

Pozostał nam wybór posła referenta, który przedstawi opinię połączonych Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję pana posła Adriana Witczaka. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie widzę. Stwierdzam, iż Komisje przyjęły kandydaturę.

Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za udział.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału