[Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży /nr 25/ (27-06-2024), Komisja Gospodarki i Rozwoju /nr 24/ (27-06-2024)]

1 miesiąc temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży /nr 25/
  • Komisja Gospodarki i Rozwoju /nr 24/
Mówcy:
  • Poseł Witold Wojciech Czarnecki /PiS/
  • Prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej Edyta Demby-Siwek
  • Przewodniczący poseł Ryszard Petru /Polska2050-TD/
  • Prezes Głównego Urzędu Miar prof. dr hab. Jacek Semaniak
  • Doradca ekonomiczny w Departamencie Gospodarki Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli Elżbieta Sikorska
  • Poseł Adrian Witczak /KO/

Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisja Gospodarki i Rozwoju, obradujące pod przewodnictwem posła Ryszarda Petru (Polska2050-TD), przewodniczącego Komisji Gospodarki i Rozwoju, zrealizowały następujący porządek dzienny:

– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (druk nr 425) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 464) w zakresie:

1) części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej:

a) dochody i wydatki,

b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,

c) wydatki budżetu środków europejskich na finansowanie projektów UP RP;

2) części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar:

a) dochody i wydatki,

b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,

c) wydatki budżetu środków europejskich na finansowanie projektów GUM.

W posiedzeniu udział wzięli: Aleksandra Szwemberg dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Edyta Demby-Siwek prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wraz ze współpracownikami, prof. dr hab. Jacek Semaniak prezes Głównego Urzędu Miar wraz ze współpracownikami oraz Elżbieta Sikorska doradca ekonomiczny w Departamencie Gospodarki Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Marta Artymińska, Agnieszka Kalinowska-Wójcik, Adrian Maćkiewicz i Ziemowit Uździcki – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Dzień dobry, proszę o ciszę. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji. Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Stwierdzam kworum. Witam państwa posłów i gości.

Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (druk nr 425) wraz z analizą NIK (druk nr 464) w zakresie działania Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie widzę. Stwierdzam, iż porządek został przyjęty.

Przystępujemy do jego realizacji – rozpatrzenie i zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, referuje prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, koreferuje poseł Adrian Witczak; części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar, referują prezes Głównego Urzędu Miar i przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli i koreferuje również poseł Adrian Witczak.

Proszę o zabranie głosu panią Edytę Demby-Siwek, prezesa Urzędu Patentowego RP.

Prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej Edyta Demby-Siwek:

Dzień dobry. Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, jako prezes Urzędu Patentowego zwracam się z uprzejmą prośbą o pozytywne rozpatrzenie i zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. w części 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej.

Urząd wykonuje zadania w sprawach własności przemysłowej. Do jego podstawowych zadań należy przede wszystkim przyjmowanie i badanie zgłoszeń oraz orzekanie w sprawach dotyczących wynalazków, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych. Rozpatrujemy także sprawy w ramach postępowania spornego i sprzeciwowego w zakresie określonym ustawą. Prowadzimy rejestry tych praw, które wskazałam oraz bierzemy udział w pracach organów międzynarodowych, zgodnie z umowami międzynarodowymi.

Oczywiście w zeszłym roku wykonywaliśmy wszystkie te zadania. i tak, w ubiegłym roku do Urzędu Patentowego wpłynęło 30 784 zgłoszenia przedmiotów własności przemysłowej zarówno w trybie krajowym, jak i międzynarodowym, w tym 4063 zgłoszenia wynalazków, co oznacza, iż wzrost o 22% tych zgłoszeń wynalazków nastąpił w zeszłym roku. Ale, żeby wskazać skalę działalności urzędu, w tej chwili jest chronionych na terytorium naszego kraju około 368 tys. praw wyłącznych w zakresie własności przemysłowej.

Jak to się przekładało na ustawę budżetową w 2023 r.? W 2023 r. w naszej części 61 zaplanowane zostały dochody w łącznej kwocie 79 110 tys. zł, natomiast wykonanie wynosiło 77 688 tys. zł, co stanowi 98,2% zaplanowanych dochodów.

Na powyższą kwotę składają się dochody przede wszystkim z następujących dwóch głównych tytułów: dochody z tytułu opłat różnych, opłat za zgłoszenia i ochrony tych przedmiotów, o których mówiłam, w kwocie 74 896 tys. zł, oraz wpływy z rozliczeń i zwrotów z lat ubiegłych, w kwocie 2 636 tys. zł.

Urząd Patentowy w roku 2023, na podstawie przepisów o konwencji o patencie europejskim, przekazał zgodnie z tymi przepisami Europejskiemu Urzędowi Patentowemu 50% wniesionej opłaty z tytułu ochrony wynalazków objętych patentami europejskimi, których ochrona jest na terytorium naszego kraju, w kwocie 31 712 tys. zł.

Jak kształtowała się struktura wydatków naszego budżetu w 2023 r.? Kształtowała się następująco: wydatki ogółem wynosiły 87 201 tys. zł. Z tego świadczenia na rzecz osób fizycznych wynosiły 134 tys. zł, wydatki bieżące – 86 707 tys. zł oraz wydatki majątkowe w kwocie 360 tys. zł.

Największy udział w wydatkach budżetu państwa mają wydatki na wynagrodzenia i pochodne, które wynosiły w zeszłym roku 70 600 tys. zł, co stanowiło prawie 81% wydatków ogółem. Pozostałe wydatki bieżące wynosiły 16 107 tys. zł, co stanowi około 18,5% wydatków wszystkich ogółem i w ramach tej kwoty były realizowane przede wszystkim wydatki stałe związane z bieżącym funkcjonowaniem urzędu. Mam na myśli zakup energii elektrycznej, zakup specjalistycznych baz, które nam pozwalają badać nowość wynalazków czy wzorów użytkowych, czy badanie znaków towarowych, czy usługi pocztowe, materiały biurowe i różnego rodzaju serwisy i konserwacje.

Część 83 – Rezerwy celowe. W roku budżetowym 2023 plan wydatków w odniesieniu do ustawy budżetowej na rok 2023 wynoszący 83 660 tys. zł został zwiększony o kwotę 3 869 tys. zł, to jest o 4,6%, w związku z uruchomieniem trzech rezerw celowych przeznaczeniem na: sfinansowanie wypłaty jednej nagrody jubileuszowej, wdrożenie nowych zadań związanych z koniecznością przeprowadzenia zmian w systemach teleinformatycznych Urzędu Patentowego oraz realizację zadań w ramach współpracy z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Te zadania polegały na promocji, ochronie i egzekwowaniu praw dotyczących znaków towarowych. Ta rezerwa wynosiła 2576 tys. zł oraz rezerwa z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania remontowego polegającego na remoncie przede wszystkim pionów wodno-kanalizacyjnych w Urzędzie Patentowym, w kwocie 1 000 tys. zł.

Budżet zadaniowy – to przejdę do ostatniej części. Urząd Patentowy realizuje swoje zadanie w ramach funkcji 6 „Polityka gospodarcza kraju” w ramach zadania „Wsparcie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki” i realizuje podzadanie 6.1.6 „Wykonywanie czynności z zakresu ochrony praw własności intelektualnej”, na które wydatkowano na koniec 2023 r. łączną kwotę 87 196 tys. zł, co stanowiło łącznie 99,63% planu po zmianach na 2023 r.

W ramach tego pod, tego podzadania, które wskazałam, urząd odpowiadał za realizację dwóch działań, to jest udzielanie praw wyłącznych, na realizację którego przeznaczono kwotę w wysokości 66 968 tys. zł, oraz upowszechnianie i promowanie ochrony własności przemysłowej oraz kooperacja międzynarodowa. Na realizację tego działania przeznaczono 20 228 tys. zł.

Realizowaliśmy także w ramach budżetu zadaniowego inną funkcję, to jest „Zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i nienaruszalności granic”. W ramach tej funkcji realizowaliśmy podzadanie „Pozamilitarne przygotowanie obronne”, na które wydatkowano kwotę 5 tys. zł, co stanowiło 100-procentową realizację planu.

Podsumowując, rok do roku Urząd Patentowy przynosi do budżetu państwa dochody rzędu około 80 milionów złotych. Każdego roku staramy się dochowywać jak największej staranności, staramy się te nasze plany wykonać w 100%. Nie zawsze mamy na to wpływ – liczba zgłoszeń i przedłużanych praw zależy od koniunktury na rynku.

Mam nadzieję, iż te wszystkie wyjaśnienia, informacje, które przedstawiłam, pozwolą na przyjęcie i zaopiniowanie pozytywne naszego sprawozdania z wykonania budżetu za zeszły rok, o co serdecznie panie i panów posłów proszę.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo.

Chciałbym państwa poinformować, iż w tym roku NIK nie dokonał analizy części budżetowej dotyczącej Urzędu Patentowego RP. To jako informacja.

Teraz proszę pana posła Adriana Witczaka o przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji.

Poseł Adrian Witczak (KO):

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po dokonaniu analizy sprawozdania z działalności Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej za rok 2023 chciałbym zwrócić uwagę na dwie kwoty. Otóż, wykonanie dochodów w części 61 wyniosło 77 688 tys. zł, czyli 98,2% w stosunku do kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej. Wydatki Urzędu Patentowego w 2023 r. wyniosły ogółem 87 201 tys. zł, to jest 99,6% w stosunku do planu po zmianach. W porównaniu z 2022 r. wydatki były wyższe o 10 352 tys. zł, to jest o 13,5%. Wykonanie budżetu państwa w części 61 za 2023 r. nie budzi moich zastrzeżeń, a ten wzrost wydatków został w sprawozdaniu uzasadniony.

Również, tak jak już wspomniał pan przewodniczący, Najwyższa Izba Kontroli wyłączyła Urząd Patentowy z kontroli wykonania budżetu państwa w 2023 r. Natomiast w latach poprzednich Najwyższa Izba Kontroli oceniała pozytywnie wykonanie budżetu państwa w części 61. W związku z tym rekomenduję i wnoszę o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu państwa w 2023 r. w części 61. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję.

Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, panie pośle.

Poseł Witold Wojciech Czarnecki (PiS):

Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, ja chciałbym spytać pani prezes, bo pani oczywiście kieruje polskim urzędem patentowym, ale my jesteśmy krajem Unii Europejskiej i pani ma kontakt ze wszystkimi urzędami państw Unii Europejskiej, szczególnie z Europejskim Urzędem Patentowym. Chciałbym wysłuchać pani opinii, jak wygląda sytuacja polskich wynalazców czy aktywność polskich wynalazców na tle innych państw Unii Europejskiej, o ile chodzi o zgłoszenie patentów w Europejskim Urzędzie Patentowym – chociaż wiem, iż to pani oczywiście nie podlega. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Moment. Jeszcze prosiłbym, zanim pani zabierze głos, czy ktoś jeszcze z państwa chciałby się wypowiedzieć w kwestii sprawozdania z budżetu za zeszły rok – o ile nie, to tylko raz oddam głos pani prezes – wyjątkowo, z uprzejmości – chociaż to nie dotyczy tej tematyki.

Czy ktoś chce z państwa zabrać głos? Nie widzę.

Pani prezes, proszę tylko krótko odpowiedzieć i będę chciał przejść do głosowania.

Prezes UPRP Edyta Demby-Siwek:

Dziękuję za to pytanie. Polscy wynalazcy stanowią dokładnie środek krajów, które są członkami Europejskiej Organizacji Patentowej, bo chciałabym podkreślić, iż Europejski Urząd Patentowy to nie jest urząd Unii Europejskiej. To jest urząd europejski, którego członkami jest 39 państw – oczywiście wszystkie kraje członkowskie, ale również takie kraje jak m.in. Turcja, Wielka Brytania czy Albania, czy Szwajcaria.

Co roku następuje wzrost liczby zgłoszeń polskich przedsiębiorców do Europejskiego Urzędu Patentowego. W tamtym roku też nastąpił taki wzrost. W tamtym roku było ponad 600 zgłoszeń do Europejskiego Urzędu Patentowego od polskich podmiotów, z czego w tej strukturze zgłoszeń tak to wygląda, iż najwięcej zgłoszeń dokonują polskie uczelnie – nie przedsiębiorcy, tylko jednak tutaj polskie uczelnie. I w tamtym roku m.in. Uniwersytet Zielonogórski uzyskał spektakularny wynik ponad 30 zgłoszeń.

Tak iż to tak, panie przewodniczący, w uproszczeniu wygląda struktura zgłoszeń do Europejskiego Urzędu Patentowego.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję.

Zapytam w związku z tym: czy jest sprzeciw wobec wniosku pana posła Adriana Witczaka o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu w zakresie omawianej części?

Nie widzę sprzeciwu.

Stwierdzam w związku z tym, iż Komisje przyjęły wniosek.

Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania sprawozdania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar. Proszę o zabranie głosu pana Jacka Semaniaka, prezesa Głównego Urzędu Miar.

Prezes Głównego Urzędu Miar prof. dr hab. Jacek Semaniak:

Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.

Szanowni państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, Główny Urząd Miar realizuje wydatki w części 64 budżetu państwa. Osiąga przychody związane z wykonywaniem na terenie naszego kraju zadań z obszaru metrologii, probiernictwa kas rejestrujących, także tachografów, czasu urzędowego i towarów paczkowanych.

Wydatki i przychody generowane są i wydatkowane są przez Główny Urząd Miar z siedzibą Centrali w Warszawie, oraz od niedawna, Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar z siedzibą w Kielcach – i to jest ta nowa jakość, która pojawiła się w strukturze urzędu – 12 okręgowych urzędów, w tym 10 okręgowych urzędów miar i dwa okręgowe urzędy probiercze wspomagane przez 58 wydziałów zamiejscowych.

Główny Urząd Miar uzyskał dochody w ubiegłym roku na poziomie 81 814 tys. zł, co stanowiło 122% zakładanego planu. Z tego Centrala Głównego Urzędu Miar osiągnęła przychody na poziomie 6 982 tys. zł, to jest 104,3% planu, natomiast okręgowe urzędy miar – 63 145 tys. zł, to jest 127,9% planu, a okręgowe urzędy probiercze – 11 687 tys. zł, 106,3% planu.

Jeżeli chodzi o wydatki z budżetu państwa w części 64 wydatkowaliśmy je w dziale 730 – Szkolnictwo wyższe i nauka, w dziale 750 – Administracja publiczna i w dziale 752 – Obrona narodowa. Ten ostatni dział to środki na poziomie 5 tys. zł, podobnie jak Urząd Patentowy mamy 100-procentową realizację. Natomiast ogółem wykonanie wydatków budżetu państwa zamknęło się kwotą 215 767 tys. zł, co stanowi 94,8% planu po zmianach i w porównaniu z rokiem 2022 wykonanie wydatków budżetu państwa było wyższe o 19,4%.

Wydatki bieżące w minionym roku w części 64 zrealizowano na poziomie 195 092 tys. zł, co stanowi 98,9% planu po zmianach. W ramach wydatków budżetu państwa największą pozycję w wydatkach urzędu stanowiły wydatki na wynagrodzenia osobowe, które zamknęły się kwotą 158 577 tys. zł, co stanowiło prawie 73,5% całości wydatków. Pozostałe wydatki bieżące to w większości wydatki związane z zakupem materiałów i usług, w szczególności zakup materiałów i wyposażenia, energii, usług remontowo-konserwatorskich oraz zakup usług pozostałych. Wydatki majątkowe budżetu państwa w części w 2023 r. zrealizowano na poziomie 20 675 tys. zł, co stanowiło 70% planu po zmianach.

Wydatki budżetu państwa na finansowanie projektów realizowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach programów naukowych meteorologicznych EMPIR i EPM dotyczyły 16 wniosków i zamknęły się kwotą 1039 tys. zł. Środki te były przeznaczone wyłącznie na wydatki bieżące, w tym głównie na wynagrodzenia dla pracowników biorących udział w projektach i drobne zakupy elementów niezbędnych do wykonania prac.

Wydatki budżetu środków europejskich obejmowały łącznie kwotę 108 317 tys. zł, co stanowiło 93,9% planu po zmianach. Wydatki budżetu państwa związane ze współfinansowaniem oraz wydatki budżetu środków europejskich związane z finansowaniem dwóch projektów badawczych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa związane były z zakończeniem realizacji projektu „e-Czas” i projektu informatycznego, w uproszczeniu TRANS-TACHO. Zgodnie z planem po zmianach, wydatki GUM w ramach paragrafu z czwartą cyfrą 7 i 9 dla projektu TRANS-TACHO wyniosły łącznie 10 136 tys. zł, z czego wydatkowano kwotę 9864 tys. zł, co stanowiło 97,3% wydatków planowanych. Natomiast, o ile chodzi o projekt „e-Czas”, to plan wynosił 8068 tys. zł, z czego wydatkowano kwotę 8001 tys. zł, co stanowi 99,2% wydatków planowanych. Wydatki budżetu środków europejskich na finansowanie projektu pod nazwą „Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar”, jego pierwszy etap, zgodnie z planem po zmianach w ramach paragrafu z czwartą cyfrą 7 dla projektu wyniosły łącznie 99 749 tys. zł – na tym poziomie były planowane, z czego wydatkowano kwotę 93 198 tys. zł, co stanowi 93,3% wydatków planowanych.

Jeżeli chodzi o zatrudnienie, to przeciętne miesięczne zatrudnienie w minionym roku w części 64 – Główny Urząd Miar wyniosło 1504 etaty, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie osobowe w 2023 r., z uwzględnieniem środków na realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu środków europejskich, wyniosło 7649 zł i było wyższe o 16,5% w porównaniu do wynagrodzenia w 2022 r. Wzrost wydatków na wynagrodzenia wynikał głównie ze wzrostu kwot bazowych o 7,8%, wydatkowania środków rezerw celowych z przeznaczeniem na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych poprzez sfinansowanie kosztów podniesienia płacy minimalnej w 2023 r. w jednostkach terenowych oraz m.in. sfinansowanie etatów dla nowych pracowników, którzy znaleźli zatrudnienie w Świętokrzyskim Kampusie Laboratoryjnym Głównego Urzędu Miar.

Chciałbym powiedzieć, iż wszelkie szczegółowe informacje zawarte są w przedłożonych załącznikach, również w bardzo rozbudowanej części opisowej do sprawozdania z wykonania budżetu za przeszły rok, ale o ile będą jakieś pytania odnoszące się do zagadnień szczegółowych, to jesteśmy w stanie odpowiedzieć.

Bardzo dziękuję za uwagę.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo. Teraz proszę o zabranie głosu panią Elżbietę Sikorską, doradcę ekonomicznego w Departamencie Gospodarki Skarbu Państwa i Prywatyzacji NIK.

Doradca ekonomiczny w Departamencie Gospodarki Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli Elżbieta Sikorska:

Dziękuję serdecznie. Elżbieta Sikorska, Najwyższa Izba Kontroli.

Proszę państwa, Najwyższa Izba Kontroli w tym roku oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w części 64 – Główny Urząd Miar.

W szczególności ocenie podlegała realizacja wydatków budżetu państwa i budżetu środków europejskich, w tym: rzeczowe efekty już zyskane w wyniku realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych, sporządzenie rocznych sprawozdań budżetowych oraz wybranych sprawozdań za IV kw. 2023 r. w zakresie operacji finansowych, system kontroli zarządczej w zakresie schematy sporządzania sprawozdań oraz nadzór i kontrola sprawowane przez dysponenta części budżetu państwa zgodnie z ustawą o finansach publicznych.

W toku przeprowadzonej kontroli Izba nie wykryła żadnych nieprawidłowości. Poniesione wydatki były dokonywane prawidłowo i służyły realizacji przez GUM zadań statutowych w ramach przewidzianych funkcji państwa polegających m.in. na zapewnieniu dostępności usług badania wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne, a także realizacji przyrządów pomiarowych.

Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała roczne sprawozdania Głównego Urzędu Miar. Przyjęte mechanizmy kontroli zarządczej zapewniały w sposób racjonalny kontrolę schematy sporządzanych sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Dane wykazane w sprawozdaniach łącznych zostały sporządzone na podstawie danych wynikających ze sprawozdań podległych dysponentów, a sprawozdania jednostkowe – na podstawie danych wynikających z ewidencji księgowej. Zostały one sporządzone terminowo i stosownie do przepisów w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo. Proszę teraz pana posła Witczaka o przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji.

Poseł Adrian Witczak (KO):

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po dokonaniu analizy sprawozdania Głównego Urzędu Miar, chciałbym zwrócić uwagę na dwie kwoty. W 2023 r. dochody w części 64 Głównego Urzędu Miar wyniosły 81 814 tys. zł i były wyższe od planowanych w ustawie budżetowej o 22%. Wydatki Głównego Urzędu Miar w 2023 r. wyniosły 215 767 tys. zł, co stanowiło 94,8% planu finansowego po zmianach. W porównaniu do roku poprzedniego nastąpił wzrost wydatków zrealizowanych o 35 018 tys. zł, to jest 19,4%.

Najwyższa Izba Kontroli, co przed chwilą usłyszeliśmy, pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w części 64. Natomiast, zanim przedstawię wniosek, chciałbym poprosić pana prezesa o informację, skąd tak duży procentowy wzrost dochodów i wydatków, i to niedoszacowanie w budżecie. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Panie prezesie, prosiłbym teraz o odpowiedź.

Prezes GUM prof. dr hab. Jacek Semaniak:

Bardzo proszę. Panie pośle, szanowni państwo, Główny Urząd Miar od kilku lat realizuje inwestycję związaną z budową Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar, która to inwestycja powiększa zasoby infrastrukturalne i bazę badawczą GUJM i ma służyć prowadzeniu przez GUM działalności w zakresie badań i rozwoju w sposób charakterystyczny dla analogicznych instytucji europejskich. Dwa lata temu Sejm podjął uchwałę w zakresie uczynienia działalności badawczo-rozwojowej jedną z podstawowych działalności prezesa Głównego Urzędu Miar. Środki związane z realizacją tego projektu to środki zabezpieczone w kontrakcie terytorialnym województwa świętokrzyskiego w wysokości 165 000 tys. zł.

W toku realizacji inwestycji okazało się, iż w kontekście pewnych powikłań wynikających zarówno z sytuacji pandemicznej, jak i z wojny na Ukrainie, byliśmy zmuszeni waloryzować wartość kontraktu zawartego z generalnym wykonawcą. Ta waloryzacja w sumie zamknęła się kwotą około 30 000 tys. zł, co stanowiło prawie 30% wartości początkowej kontraktu. Część tych wydatków ponosi nasz konsorcjant Politechnika Świętokrzyska, natomiast 80% tych wydatków ponosimy my i nie mogły być już finansowane z budżetu Unii Europejskiej, tylko musiały być finansowane z budżetu państwa, również z rezerwy celowej. Również przesunięcie w czasie związane z realizacją tej inwestycji – mieliśmy takie zawirowanie związane ze wstrzymaniem prac na inwestycji – doprowadziło do tego, iż byliśmy zmuszeni też przedłużyć realizację tego kontraktu przez generalnego wykonawcę. Sprowadziło się to również do konieczności przesunięcia terminów dostaw aparatury pomiarowej, która będzie osadzona w strukturze kampusu. Ale to nie jest jedyny powód.

Również te sytuacje, które były związane i z pandemią, i z wojną w Ukrainie – z koniecznością rezygnacji z pewnych dostawców, chociażby spoza naszej wschodniej granicy – zmusiły nas do kontraktacji zakupów u partnerów położonych na zachodzie Europy albo za oceanem, co przełożyło się na wzrost kosztów zakupu aparatury i to doprowadziło do tego, iż musieliśmy występować o dodatkowe środki z rezerwy budżetu państwa. Takie środki były zapewnione. I w ramach tych środków część wydatków, które były związane z koniecznością płynnego zakończenia inwestycji w ubiegłym roku, wydatkowaliśmy, natomiast część wydatków i tak przeszła na kolejny rok budżetowy – 2024, z uwagi na to, iż byliśmy też zmuszeni fazować projekt i w ramach tej drugiej fazy pierwszego etapu projektu będziemy zabezpieczać płatność końcową dla generalnego wykonawcy w wysokości 10% wartości kontraktu, tudzież zakupy pewnych stanowisk badawczych, które będą osadzone w strukturze kampusu.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby się odnieść, zapytać? Pan poseł również. Nie widzę tutaj chętnych do dyskusji.

Panie pośle, prosiłbym o wnioski.

Poseł Adrian Witczak (KO):

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po odpowiedzi udzielonej przez pana prezesa, jak również na podstawie opinii Najwyższej Izby Kontroli rekomenduję i wnoszę o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu państwa w 2023 r. w części 64.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec wniosku pana posła Witczaka o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 64? Nie ma takiego.

Nie ma sprzeciwu, w związku z tym stwierdzam, iż Komisje przyjęły wniosek.

Przystępujemy do wyboru posła referenta, który przedstawi opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Rozumiem, iż może być to pan poseł Witczak, którego zgłaszam. Czy pan się zgadza?

Poseł Adrian Witczak (KO):

Tak, oczywiście.

Przewodniczący poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD):

Czy ktoś z państwa jest przeciwko tej kandydaturze? Sprzeciwu nie słyszę.

Stwierdzam, iż Komisje przyjęły pana posła Witczaka na sprawozdawcę.

Stwierdzam, iż Komisje przyjęły też wniosek.

Porządek dzienny został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału