Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Finansów Publicznych /nr 135/
- Przewodniczący poseł Janusz Cichoń /KO/
- Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa Zdrowia Wojciech Czwakiel
- Poseł Henryk Kowalczyk /PiS/
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Katarzyna Nowakowska
- Poseł Krystyna Skowrońska /KO/
- Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Maciej Wróbel
– wniosek ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025,
– wniosek ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego na 2025 r.,
– wniosek ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego na 2025 r.,
– wniosek ministra zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Medycznego na 2025 r.
W posiedzeniu udział wzięli: Stefan Krajewski sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz ze współpracownikami, Maciej Wróbel sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz ze współpracownikami, Hanna Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Katarzyna Nowakowska podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz ze współpracownikami, Ernest Wyciszkiewicz dyrektor Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego wraz ze współpracownikami.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ksenia Angierman-Kozielska, Monika Biała i Anna Woźniak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.Stwierdzam kworum.
Informuję, iż porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025, zaopiniowanie wniosku ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego na rok 2025, zaopiniowanie wniosku ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego na rok 2025, zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Reprywatyzacji na rok 2025, jak również zaopiniowanie wniosku ministra zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Medycznego na rok 2025.
Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.
Stwierdzam zatem, iż porządek został przyjęty.
Jeśli państwo pozwolą, przywitam gości. Po pierwsze, witam panią minister Hannę Majszczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam również pana Macieja Wróbla – sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, panią minister Katarzynę Nowakowską – podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pana Ernesta Wyciszkiewicza – dyrektora Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego. Witam również pana Stefana Krajewskiego – sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam również towarzyszące państwu osoby.
Przyjęliśmy porządek. Możemy przystąpić do jego realizacji. Proszę panią minister Hannę Majszczyk o przedstawienie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025.
Bardzo proszę, pani minister.
Podsekretarz stanu w MF Hanna Majszczyk:
Dziękuję bardzo.Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wyrażenie pozytywnej opinii dotyczącej zmiany przeznaczenia części środków zarezerwowanych w rezerwie w pozycji 18 – Dofinansowanie zadań w obszarze rolnictwa, w tym na pomoc dla poszkodowanych w związku z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, w kwocie 272 000 tys. zł z przeznaczeniem na realizację zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, w tym na finansowanie programów zwalczania, badań monitoringowych pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej.
Środki w rezerwie w pozycji 12, która co to zasady służy tego typu celom, czyli zwalczaniu chorób zwierząt, która na rok 2025 została zaplanowana wysokości 547 768 tys. zł, zostały już prawie w całości rozdysponowane. Stąd też w celu zapewnienia bieżącej realizacji zadań, o których wcześniej powiedziałam, niezbędne jest uzupełnienie środków na cele, o których wspomniałam.
Zgodnie z informacją uzyskaną od ministra rolnictwa przeznaczenie części środków z rezerwy w pozycji 18 na cele ogólnie związane z chorobami zakaźnymi zwierząt nie spowoduje zakłóceń w realizacji zadań, na które rezerwa w pozycji 18 została zaplanowana. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo, pani minister. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń.Wobec tego proponuję państwu przyjęcie opinii o następującej treści.
„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2025 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 272 000 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 18 – Dofinansowanie zadań w obszarze rolnictwa, w tym na pomoc dla poszkodowanych w związku z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025.
Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na realizację zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowanie programów zwalczania, badań monitoringowych pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej”.
Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.
Przechodzimy do punktu drugiego. Bardzo proszę pana ministra kultury i dziedzictwa narodowego, pana ministra Macieja Wróbla, o przedstawienie tego wniosku. Bardzo proszę.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Maciej Wróbel:
Bardzo dziękuję.Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w związku z uruchomieniem prac polskiej grupy negocjującej ze stroną ukraińską sposób trwałego uregulowania kwestii poszukiwania i ekshumacji spoczywających na terytorium Ukrainy polskich ofiar zbrodni międzynarodowych minister kultury i dziedzictwa narodowego poleciła do realizacji przez Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego zadanie polegające na obsłudze eksperckiej oraz wsparciu prawno-organizacyjnym działań polskiej grupy. W związku z tym, iż centrum otrzymało dodatkowe zadania, wystąpiło z wnioskiem o zwiększenie planu finansowego centrum o 200 tys. zł dotacji podmiotowej w roku 2025. Jako iż tego typu zmiany wymagają wyrażenia zgody przez ministra finansów i następnie uzyskania przez ministra kultury opinii sejmowej Komisji Finansów, wnioskujemy do Wysokiej Komisji o wyrażenie zgody po tym, jak minister finansów taką zgodę wyraził. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń.W związku z tym proponuję przyjęcie opinii o następującej treści.
„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 23 kwietnia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 kwietnia 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego na rok 2025.
Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 30 ust. 6 pkt 2 oraz ust. 7 pkt 2 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego przedstawione we wniosku”.
Nie widzę głosów sprzeciwu.
Uznaję zatem, iż Komisja przyjęła opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.
Przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Punkt trzeci zawiera wniosek ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego. Bardzo proszę, pani minister.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Katarzyna Nowakowska:
Bardzo dziękuję.Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wnioskujemy o wyrażenie przez Komisję pozytywnej opinii w zakresie zmian w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego na 2025 r. Ta zmiana wynika z konieczności zabezpieczenia środków na dodatek dopełniający wraz z kosztami obsługi. Jest to nowa pozycja kosztów i wydatków w Funduszu Solidarnościowym, wynikająca z wprowadzenia od 2025 r. dla osoby uprawnionej do renty socjalnej, będącej całkowicie niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, dodatku dopełniającego do renty socjalnej.
Zgodnie z ustawą z dnia 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o rencie socjalnej oraz niektórych innych ustaw pierwsza wypłata dodatku dopełniającego nastąpi w maju bieżącego roku z wyrównaniem od stycznia, od 1 stycznia tego roku, zatem w kwietniu po dokonaniu zmiany w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego środki zostaną przekazane do ZUS oraz do KRUS na realizację wypłat. Proponowana na obecnym etapie kwota 3 640 965 tys. zł zabezpiecza realizację wypłaty dodatku dopełniającego wraz z kosztami obsługi w wysokości prognozowanej na okres styczeń–wrzesień 2025, co wynika z racjonalizacji wydatków publicznych i uwzględnienia, iż dodatek dopełniający do renty socjalnej jest zadaniem nowym. Realizacja zadania będzie na bieżąco monitorowana, a kolejna zmiana będzie procedowana po określeniu wysokości niedoboru środków na podstawie bieżącego wykonania. Zabezpieczenie tych środków na dodatek dopełniający dokonywane jest z wykorzystaniem środków pieniężnych z poprzednich okresów w wysokości 2 993 256 tys. zł oraz z użyciem zidentyfikowanych oszczędności w ramach świadczenia uzupełniającego w wysokości 647 709 tys. zł.
Uprzejmie prosimy Wysoką Komisję o pozytywną opinię w zakresie dokonania przedstawionych zmian, na które uzyskano już zgodę ministra finansów. Dziękuję serdecznie.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo.Otwieram dyskusję.
Jest pytanie. Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Skowrońska. Pani przewodnicząca, bardzo proszę.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Ja mam pytanie do wnioskodawców, bo rozumiem, iż w tym wypadku jest zgoda, ale chodzi mi o cały ten proces oczekiwania. Jak długo trzeba czekać od daty złożenia wniosku do daty jego rozpatrzenia? Chodzi o to, aby w przypadku dodatku uzupełniającego, tak jak mieliśmy w poprzednim roku, żeby te osoby nie czekały. Bo to jest największa rzecz.Ja rozumiem, iż jest zgoda Ministerstwa Finansów na przekazanie środków, ale teraz jeszcze obsługa i organizacja, które są niezwykle ważne dla osób składających taki wniosek. Chciałabym zapytać, jak państwo jesteście do tego przygotowani, aby nie trzeba było czekać? W jakim terminie wnioski mogą być obsłużone, aby środki przekazane – jest zgoda na zmianę w planie finansowym – mogły być przekazane osobom, które z takim wnioskiem występują?
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo.Bardzo proszę, pani minister.
Podsekretarz stanu w MRPiPS Katarzyna Nowakowska:
W przypadku dodatku dopełniającego nie ma już konieczności dodatkowego orzekania. To jest po prostu wniosek dla osób, które już są uprawnione do renty socjalnej. Nie przewidujemy więc długich opóźnień w realizacji wniosków i wypłat.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Nie widzę więcej zgłoszeń. Wobec tego proponuję państwu przyjęciu opinii w następującej treści.„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 23 kwietnia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 kwietnia 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego na rok 2025.
Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 13 pkt 1 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Solidarnościowego na 2025 r. przedstawione we wniosku”.
Nie widzę głosów sprzeciwu. Uznaję zatem, iż Komisja Finansów Publicznych przyjęła opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.
Podsekretarz stanu w MRPiPS Katarzyna Nowakowska:
Bardzo dziękujemy.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Przechodzimy do punktu czwartego.To jest wniosek ministra finansów. Pani minister, bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:
Dziękuję bardzo.Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałabym na ten moment, jeżeli jest taka możliwość, wycofać ten wniosek w związku z dodatkowymi informacjami i koniecznością sprawdzenia pewnych rzeczy. Pan minister Karbownik, który bezpośrednio odpowiada za ten fundusz, chciałby również uczestniczyć w tym spotkaniu, więc jeżeli można, bardzo przepraszam.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo, pani minister. Rozumiem, iż akceptujemy to rozwiązanie. Przedstawiciel wnioskodawcy wycofuje wniosek z posiedzenia. jeżeli wniosek będzie uzgodniony wewnętrznie w ministerstwie, wróci na posiedzenie Komisji.Wobec tego przechodzimy do piątego punktu porządku dziennego. Tutaj mamy wniosek ministra zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Medycznego. Wniosek przedstawi dyrektor Wojciech Czwakiel z Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Zdrowia. Mamy stosowne upoważnienie dla pana dyrektora podpisane przez ministra. Bardzo proszę.
Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa Zdrowia Wojciech Czwakiel:
Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na podstawie art. 29 ust. 13 ustawy o finansach publicznych po uzyskaniu akceptacji ministra finansów uprzejmie proszę o wyrażenie przez państwa opinii Komisji Finansów Publicznych w sprawie planowanych do wykonania w 2025 r. zmian planu finansowego Funduszu Medycznego.Szczegółowy opis zmian w poszczególnych zadaniach przekazaliśmy w piśmie załączonym państwu posłom, więc ograniczę się tylko do opisania efektu zmian, które planujemy wdrożyć. Będą one skutkowały dokonaniem zmian w części A planu finansowego Funduszu Medycznego – chodzi o zwiększenie tych kosztów o 229 863 tys. zł. Jednocześnie działanie to będzie powodować również konieczność zwiększenia ogólnej kwoty kosztów ujętych w punkcie B do łącznej wysokości 5 673 331 tys. zł. Ta kwota obejmuje również środki, które zgodnie z ustawą mogą zabezpieczać 1% kosztów obsługi realizowanych zadań.
Poza tymi zmianami aktualizujemy również stan środków funduszu na początek roku. Zgodnie z wykonaniem zapisów księgowych na początek roku stan funduszu wynosił 8 295 118 tys. zł i automatycznie przy aktualizacji stanów funduszu musieliśmy zaktualizować kwotę przychodów z uwagi na większe planowane środki, które będą zgromadzone z tytułu odsetek. Ta kwota wyniesie 41 519 tys. zł, a stan funduszu planowany na koniec roku będzie wynosił 6 988 185 tys. zł.
Przedstawiając powyższe, uprzejmie proszę pana przewodniczącego i Wysoką Komisję o pozytywną ocenę przedstawionego projektu zmiany planu finansowego Funduszu Medycznego.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo, panie dyrektorze.Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan przewodniczący Henryk Kowalczyk.
Poseł Henryk Kowalczyk (PiS):
Dziękuję bardzo.Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam pytanie dotyczące aktualizacji stanu funduszu na początek roku o ponad 1 200 000 tys. zł. To jest kwota niebagatelna.
Oczywiście, jeżeli chodzi o wydatki, to nie będę pytał. Odsetki również oczywiście nie są… To jest rzecz oczywista. Jaki jest jednak powód takiego przypisania stanu środków na początek roku o ponad 1 200 000 tys. zł? Nasuwa się pytanie, czy zadania, które były zaplanowane w roku 2024, nie zostały wykonane i stąd taki odpis, czy może jest inny powód?
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo.Nie widzę więcej zgłoszeń. Jeszcze mamy jedno pytanie. Wobec tego bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Ja bym chciała zapytać, bo wielokrotnie toczyła się dyskusja na temat zmiany zadań i ustawy o Funduszu Medycznym, czy w resorcie zdrowia przygotowywane są w tym zakresie jakiekolwiek prace? Ponadto w samym układzie tabelarycznym, który dostaliśmy do tego pisma, tej kwoty na początek roku zbilansowanej… Chodzi o stan z lat ubiegłych plus wpłata na rok bieżący.Ustawa mówi, iż nie mniej niż 4 000 000 tys. zł. Co prawda po tej zmianie państwo wskazujecie w tabeli w części B w planie finansowym w układzie memoriałowym na koniec roku środki pieniężne, jakie będą wynosiły… Czyli te 6 988 000 tys. zł. Poprosiłabym o odpowiedź na piśmie. Może krótką informację teraz, a na piśmie odpowiedź na pytanie, jakie są zakontraktowane na dzisiaj albo ogłoszone konkursy w tym zakresie, jakie zadania będą sfinansowane z Funduszu Medycznego? Chodzi o to, aby wyrobić sobie zdanie, ile będzie środków wolnych, aby można było to zrealizować.
Potrzeb w zakresie ochrony zdrowia mamy dużo, realizowane są dyskusje zarówno na Komisji Zdrowia, jak i na sali plenarnej. To jest rzecz dzisiaj zdecydowanie najważniejsza, żebyśmy wiedzieli, jak zostały zakontraktowane pieniądze oraz ile zostanie zrealizowanych zadań i jakie to będą zadania z horyzontem wykorzystania w 2025 r.
Plus ostatnie pytanie, które było zadane jako pierwsze: Czy są przewidziane zmiany w ustawie o Funduszu Medycznym? Dwukrotnie zmieniano tę ustawę w zakresie możliwości przekazywania środków na różne zadania. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Co do uwag, co do dzisiejszego… Po tej informacji stan na początek, na koniec i ten… Nie będę miała uwag co do przedłożonego wniosku.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo.Nie widzę więcej zgłoszeń. Bardzo proszę, panie dyrektorze.
Dyrektor departamentu MZ Wojciech Czwakiel:
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiadając na pytanie pana posła Henryka Kowalczyka, skąd wynika zmiana stanu środków – przede wszystkim z mniejszego, niż planowaliśmy, wykonania wydatków inwestycyjnych w ramach ogłaszanych konkursów. o ile będzie potrzeba bardziej szczegółowych wyjaśnień, to poproszę współpracowników którzy ze mną przyszli.Poseł Henryk Kowalczyk (PiS):
Jeśli można, to na piśmie, które inwestycyjne nie zostały wykonane.Dyrektor departamentu MZ Wojciech Czwakiel:
Dobrze. Na piśnie, tak?Poseł Henryk Kowalczyk (PiS):
Tak.Dyrektor departamentu MZ Wojciech Czwakiel:
Oczywiście.Dodatkowo jeszcze w ramach zadania „Finansowanie technologii lekowych o wysokiej wartości klinicznej albo o wysokiej innowacyjności” planowaliśmy wydatkować 1 100 000 tys. zł, a wydatkowaliśmy niecałe 600 000 tys., ale to wynika z jakby trochę niezależnych od ministra czynników. Są wydawane decyzje refundacyjne, potem to jest rozliczane – to znaczy leki, które są podawane pacjentom. W tym roku również planujemy 1 100 000 tys. zł. Teraz oczywiście troszkę to zmniejszamy, ale to jest taki punkt docelowy, do którego chcemy dochodzić stopniowo, bo również nie można utrzymać tej refundacji na stałej…
Odnosząc się do pytań pani przewodniczącej Skowrońskiej, o ile chodzi o to, czy są prowadzone prace nad zmianą ustawy o funduszu, wiem, iż na razie jest to dyskutowane w funduszu. o ile pani poseł pozwoli, to udzielilibyśmy takiej odpowiedzi na piśmie, bo pewnie trzeba będzie bardziej szczegółowo.
Odnosząc się natomiast do tego, jakie konkursy są ogłaszane i jak… o ile chodzi o stany środków i o to, czym dysponuje fundusz, to my mamy prowadzoną alokację do 2029 r., bo, jak zawsze podkreślamy, konkursy ogłaszamy stopniowo. Wydatkowanie środków planowane jest stopniowo i do 2029 r. planujemy, iż środki funduszu będą stopniowo ubywać, aż dojdziemy do stanu około 200 000 tys. zł na koniec. Ten więc wysoki stan środków powinien stopniowo zacząć się zmniejszać, ale nie tak nagle, bo inwestycje są ogłaszane sukcesywnie, harmonogramy są przesuwane jak w 2024 r. Nie do końca mamy na te wszystkie inwestycje wpływ, bo to zależy w wielu miejscach od realizatorów. Stan środków jest wysoki, ale planujemy go bardzo skutecznie zredukować w najbliższych trzech latach.
Nie wiem, czy jeszcze coś pani poseł?
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Chciałabym powiedzieć, iż zdecydowanie rozumiem zasadę, którą państwo przyjęli, pozostawiania środków i nierealizowania do końca, nie mówię o inwestycjach, kiedy w sposób naturalny wykonawca nie realizuje zadania. Z tym iż trzymania środków w sytuacji, kiedy jest tyle potrzeb, nie rozumiem. Tego nie rozumiem.Jestem w Komisji Zdrowia również. W Komisji Finansów jestem od iluś kadencji. W tym zakresie potrzeby są zdecydowanie duże. Ja rozumiem ostrożnościowe podejście do tego i minimalizowanie ryzyka, ale oczekiwałabym wyższego tempa jednak – ja przynajmniej, wypowiadam się w swoim imieniu – żeby efekt zrealizować dla pacjentów .
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo.Bez dodatkowego komentarza proponuję przyjęcie opinii w następującej treści.
„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 23 kwietnia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Zdrowia z dnia 17 kwietnia 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Medycznego na 2025 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 i 13 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Medycznego na 2025 r. przedstawione we wniosku”.
Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż przyjęliśmy wniosek. Oczekujemy także odpowiedzi na piśmie na zadane pytania dotyczące sposobu zagospodarowania tych uwalnianych dzisiaj środków. Nie widziałem głosu sprzeciwu. Przyjęliśmy wobec tego opinię taką, jaką zaproponowałem.
Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, iż protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.
« Powrótdo poprzedniej strony