Komisja Finansów Publicznych /nr 148/ (25-06-2025)

2 dni temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Finansów Publicznych /nr 148/
Mówcy:
  • Przewodniczący poseł Janusz Cichoń /KO/
  • Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Marek Cierpiał-Wolan
  • Poseł Sławomir Ćwik /Polska2050-TD/
  • Pełniąca obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Agnieszka Klimowicz
  • Dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stefan Krajewski
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marcin Łoboda
  • Poseł Magdalena Łośko /KO/
  • Zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Marcin Mikołajczyk
  • Poseł Krystyna Skowrońska /KO/
  • Pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli Dariusz Starnowski
  • Poseł Jarosław Urbaniak /KO/
  • Poseł Patryk Wicher /PiS/
  • Rzecznik finansowy Michał Ziemiak

Komisja Finansów Publicznych, obradująca pod przewodnictwem posła Janusza Cichonia (KO), przewodniczącego Komisji, zrealizowała następujący porządek dzienny:

– zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej (poz. 18) zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2025 r.;

– zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 r.;

– zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie na 2025 r.;

– rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z przedstawioną przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli Analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2024 r. (druk nr 1364) w zakresie:

1) części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny: a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, 2) państwowej osoby prawnej – Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego; 3) państwowej osoby prawnej – Rzecznika Finansowego.

W posiedzeniu udział wzięli: Marcin Łoboda sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Stefan Krajewski sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz ze współpracownikami, Agnieszka Klimowicz p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej oraz Dariusz Starnowski p.o. wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli, Michał Ziemiak, rzecznik finansowy, Marek Cierpiał-Wolan prezes Głównego Urzędu Statystycznego wraz ze współpracownikami, Marcin Mikołajczyk zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego wraz ze współpracownikami, Tomasz Ciodyk zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wraz ze współpracownikami, Katarzyna Bańkowska zastępca dyrektora Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ksenia Angierman-Kozielska – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Zofia Szpringer – z Wydziału Oceny Skutków Regulacji w Biurze Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.

Witam na naszym posiedzeniu naszych gości: pana Marcina Łobodę, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Michała Ziemiaka, rzecznika finansowego, pana Marka Cierpiał-Wolana, prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, pana Marcina Mikołajczyka, zastępcę przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, panią Dorotę Habich, dyrektora generalnego Biura Rzecznika Finansowego, pana Tomasza Ciodyka, zastępcę dyrektora KOWR, panią Katarzynę Bańkowską, dyrektor Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, a także panią Annę Borowską, dyrektor generalną GUS. Witam także wszystkie towarzyszące państwu osoby.

Państwa obecność wiąże się z tym, co mamy w dzisiejszym porządku obrad. A mamy, po pierwsze, zaopiniowanie wniosku ministra finansów w prawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji 18 zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025, po drugie, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 r., po trzecie, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie na 2025 r. i po czwarte, rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. wraz z przedstawioną przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w roku 2024 w zakresie części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny, państwowej osoby prawnej – Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego i państwowej osoby prawnej – Rzecznika Finansowego. Tyle, jeżeli chodzi o propozycję porządku obrad. Nie widzę uwag. Uznaję zatem, iż przyjęliśmy porządek obrad.

Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego. Proszę bardzo o przedstawienie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025. Bardzo proszę, panie ministrze.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marcin Łoboda:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Stosownie do art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, w związku z wnioskiem ministra rolnictwa i rozwoju wsi, uprzejmie proszę o wyrażenie pozytywnej opinii w sprawie zmiany przekazania kwoty 370 000 tys. zł pochodzącej z rezerwy celowej budżetu państwa na rok 2025, pozycja 18 – Dofinansowanie zadań w obszarze rolnictwa, w tym na pomoc dla poszkodowanych w związku z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Powyższe środki zostaną przeznaczone na realizację zadań związanych ze: zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowaniem programów zwalczania, badaniem monitoringowym pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego i w paszach, finansowaniem zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowaniem kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej.

Środki rezerwy celowej w pozycji 12, które są przeznaczone właśnie na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, zostały zaplanowane w 2025 r. w wysokości 547 768 tys. zł i już w całości zostały uruchomione decyzjami ministra finansów. Dodatkowo chciałbym wskazać, iż opinią z 23 kwietnia 2025 r. Wysoka Komisja zaakceptowała już zmianę przeznaczenia rezerwy w pozycji 18 na ten cel w wysokości 272 000 tys. zł. Z tej kwoty zaangażowanych już jest 262 000 tys. zł, zatem zachodzi potrzeba przekwalifikowania dalszych środków na cele, które wspomniałem na wstępie. Zgodnie z zapewnieniem ministra rolnictwa i rozwoju wsi projektowana zmiana przeznaczenia nie spowoduje zakłóceń w finansowaniu zadań, na które pierwotnie zaplanowana została rezerwa celowa z pozycji 18. Proszę o pozytywne rozpatrzenie wniosku. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo, panie ministrze.

Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Co do wniosku przedłożonego przez pana ministra – uwag nie mam, ale po raz trzeci chciałam zapytać, bo mówimy o badaniu tkanek, mówimy o pomocy poszkodowanym rolnikom za niekorzystne warunki, pozostaje prawdopodobnie sprawa pożyczki NP2, która jest udzielana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na sfinansowanie zobowiązań cywilnoprawnych dla rolników ze strefy ASF. Dla mnie jest to temat szczególny, bo jeżeli chodzi o Podkarpacie, ta północna część regionu była najbardziej poszkodowana. W dalszym ciągu w związku z przepisami występują tzw. różowe strefy. Nie mówimy o niebieskiej strefie, ale mówimy o różowych strefach. Dla tych wszystkich, którzy zajmują się ASF, to jest czytelna i pełna informacja, i objaśniać jej nie będę, bo myślę, iż rozmawiamy na tym poziomie profesjonalizmu, ażeby udzielać… Rolnicy z tych stref, choćby przy strefie różowej, przy szybkim wydawaniu zgody na sprzedaż – jednak mimo wszystko podmioty skupujące świnie w tym zakresie dyktują cenę. I ta cena na rynku dzisiaj, o ile mówimy o 1 kg wieprzowiny, czyli prosiaka, kupionej u producenta, jest jednak mimo wszystko niska w związku z podwyżką w międzyczasie w okresie inflacji nawozów i wszystkich innych rzeczy związanych z produkcją. A zatem bardzo bym poprosiła o udzielenie odpowiedzi – ja nie chciałabym absorbować, ale jest to miejsce na zadawanie takiego pytania, uruchomienie również środków z tej rezerwy… Jest moja ogromna prośba – jestem w kontakcie z izbą rolniczą, jestem w kontakcie z rolnikami na co dzień – ogromna prośba, panie ministrze, żeby zająć się również tą sprawą. Nie pisałam interpelacji, bo wielokrotnie je uruchamialiśmy, i to nie jest w zasadzie… To znaczy to są dwie rzeczy: minister rolnictwa, OK, i teraz decyzja ministra finansów. Moja prośba o pozytywną decyzję w jak najkrótszym czasie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Ja poproszę przedstawiciela ministerstwa rolnictwa, beneficjenta tych rozwiązań i postulatów pani przewodniczącej, o ustosunkowanie się i odpowiedź na pytania. Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Dziękuję bardzo. Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz, dyrektor Departamentu Budżetu.

Szanowni państwo, stosowny wniosek został już złożony w Ministerstwie Finansów o uruchomienie takich środków na kwotę 50 000 tys. zł i włączenie tego oczywiście do planu agencji. Przede wszystkim muszę powiedzieć, iż faktycznie jest duże zapotrzebowanie. Potwierdzam to, co tutaj powiedziała pani poseł, bo do nas też wpływają takie sygnały, w związku z tym minister rolnictwa i rozwoju wsi wystąpił o zmianę przeznaczenia rezerwy z pozycji 18 właśnie na wydatki związane z tymi pożyczkami. Tak iż mamy nadzieję, iż to gwałtownie będzie przeprocedowane, jeszcze przed wakacjami. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Nie widzę więcej zgłoszeń. Proponuję przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 25 czerwca 2025 r. rozpatrzyła wniosek ministra finansów z dnia 24 czerwca 2025 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 370 000 tys. zł z rezerwy pozycji 18 – Dofinansowanie zadań w obszarze rolnictwa, w tym na pomoc dla poszkodowanych w związku z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na realizację zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowanie programu zwalczania, badaniem monitoringowym pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt w produktach pochodzenia zwierzęcego i w paszach, finansowaniem zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowaniem kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej”. Nie widzę głosów sprzeciwu, zatem uznaję, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.

Przechodzimy do punktu drugiego. Proszę o przedstawienie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Bardzo proszę panią dyrektor o przedstawienie wniosku.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Mamy informację, iż minister jest w drodze. Jakiś korek go zatrzymał. Nie będziemy… Bardzo proszę. Pani dyrektor ma stosowne upoważnienia. Nie traćmy czasu. Wniosek, zdaje się, nie powinien budzić większych emocji, z mojego punktu widzenia. jeżeli po przedstawieniu tego wniosku będziecie państwo mieli pytania i uznacie, iż wyjaśnienia ministra są niezbędne, to możemy na niego poczekać, zrobimy przerwę w procedowaniu tego punktu. Ale w tej chwili bardzo proszę panią dyrektor o przedstawienie wniosku.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, we wniosku skierowanym do Komisji Finansów Publicznych przedstawione zostały szczegóły dotyczące zaproponowanej zmiany w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 r. W swoim wystąpieniu ograniczę się do syntetycznej informacji na ten temat.

Przedłożony projekt zmian planu finansowego KOWR na 2025 r. uwzględnia m.in.: uaktualniony stan środków pieniężnych na początek roku w związku z opinią biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdanie finansowe KOWR za 2024 r. oraz wykazanie otrzymanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych w kwocie 38 tys. zł. Minister finansów wyraził zgodę na zaproponowane zmiany w wyżej wymienionym planie.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, uprzejmie dziękuję za umożliwienie mi zreferowania powyższego i proszę o wydanie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń.

W związku z tym proponuję – mamy oczywiście pozytywną opinię ministra finansów do tego wniosku – przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 25 czerwca 2025 r. rozpatrzyła wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 18 czerwca 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przedstawione we wniosku”. Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.

Przechodzimy do kolejnego punktu porządku dziennego. To jest kolejny wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym, tym razem Centrum Doradztwa Rolniczego, na rok 2025. Bardzo proszę panią dyrektor o przedstawienie wniosku.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Dziękuję.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w swoim wystąpieniu ograniczę się do syntetycznej informacji. Przedłożony projekt zmian planu finansowego Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie na 2025 r. polega na zwiększeniu przychodów i kosztów oraz dochodów i wydatków dotyczących m.in. pozyskania środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej. Przychody ogółem zwiększono o kwotę 1854 tys. zł. Zwiększeniu ulegają m.in.: przychody z prowadzonej działalności, oczywiście ze środków otrzymanych z Unii Europejskiej, jak również ze środków od innych jednostek sektora finansów publicznych. Koszty ogółem zwiększono o tę samą kwotę, czyli 1854 tys. zł, i zwiększeniu ulegają m.in.: amortyzacja – o kwotę 366 tys. zł, wynagrodzenia – o kwotę 2474 tys. zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – o 5 tys. zł, składki – o 697 tys. zł. Zmniejszeniu ulegają: materiały i energia – o kwotę 371 tys. zł, usługi obce – o 1536 tys. zł oraz pozostałe koszty – o kwotę 10 tys. zł. Dochody zwiększono o kwotę 1486 tys. zł – wynika to przede wszystkim ze zwiększenia środków publicznych z jednostek sektora finansów publicznych o kwotę 1058 tys. zł – oraz pozostałe dochody o kwotę 428 tys. zł, w tym dochody z działalności gospodarczej oraz dochody z pozostałej działalności. Wydatki zwiększono też o tę samą kwotę 1486 tys. zł – i tutaj zwiększeniu ulegają wydatki na funkcjonowanie CDR. Zwiększa się wynagrodzenia, jak również składki, czyli pochodne, świadczenia na rzecz osób fizycznych oraz podatki, opłaty i pozostałe wydatki. Natomiast zmniejszeniu ulegają, tak jak wcześniej mówiłam: materiały i energia – o kwotę 351 tys. zł, usługi obce – o 1530 tys. zł oraz pozostałe wydatki – o 10 tys. zł. Na powyższe zmiany wyraził zgodę minister finansów, tak iż bardzo proszę o wydanie opinii. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo, pani dyrektor.

Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń.

W związku z tym proponuję przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 25 czerwca 2025 r. rozpatrzyła wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 24 czerwca 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie na 2025 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 30 ust. 7 pkt 2 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie przedstawione we wniosku”. Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.

Pojawił się pan minister. Pytań nie było. Pani dyrektor wywiązała się ze swojej roli. Należą się jej gratulacje i podziękowania ze strony pana ministra.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stefan Krajewski:

Dziękujemy.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

A my przystępujemy do kolejnego punktu porządku, czyli punktu czwartego. Kontynuujemy rozpatrywanie… Naszych gości, pana ministra rolnictwa nie wypraszamy. Państwo możecie zostać, ale przechodzimy do rozpatrywania wykonania budżetu w częściach, które należą do wyłącznej adekwatności Komisji Finansów Publicznych – i Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi kilka do tego, iż tak powiem.

Posłowie członkowie Komisji otrzymali – to jest informacja także dla naszych gości – pocztą elektroniczną informacje o wykonaniu budżetu przygotowane przez państwa, przez dysponentów części budżetowych, dostali także informacje Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli wykonania budżetu w tych częściach budżetowych, a także opracowania Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji. Jednocześnie informuję, iż wszystkie materiały, łącznie z materiałami przygotowanymi przez resorty, urzędy, informacje NIK o wynikach kontroli, mamy wszyscy w wersji elektronicznej na naszych iPadach.

Rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu odbywamy w następującej formie: po pierwsze, wystąpienie dysponenta części budżetowej, po drugie, wystąpienie posła wyznaczonego przez prezydium Komisji do koreferowania wykonania poszczególnych części budżetowych, wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli i dyskusja, pytania posłów, ewentualne odpowiedzi na pytania dysponentów części budżetowej. Nie widzę uwag do sposobu procedowania.

Wobec tego przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny. Bardzo proszę pana prezesa Głównego Urzędu Statystycznego o przedstawienie sprawozdania. Bardzo proszę.

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Marek Cierpiał-Wolan:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w 2024 r. działalność GUS finansowana była z następujących działów: Przetwórstwo przemysłowe, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Informatyka, Centrum Informatyki Statystycznej, Administracja publiczna, Urzędy statystyczne, Centrala GUS, Centralna Biblioteka Statystyczna i Centrum Informatyki Statystycznej, Obrona narodowa, pozostałe wydatki obronne związane z funkcjonowaniem samodzielnego stanowiska do spraw obronnych w centrali GUS.

W GUS dochody budżetowe w 2024 r. zaplanowane zostały w wysokość 1578 tys. zł, wykonano je na kwotę 1337 tys. zł, to jest 84,7% planu. Według paragrafu klasyfikacji budżetowej w 2024 r. najwięcej wpływów, bo aż 48,5%, GUS uzyskał głównie z tytułu udostępniania danych statystycznych. Wydatki części 58 budżetu GUS finansował… nabył z budżetu państwa oraz z budżetu Unii Europejskiej. Ogółem plan po zmianach wydatków budżetowych i unijnych wyniósł 736 196 tys. zł, a wykonanie 722 584 tys. zł, to jest 98,15% planu, z tego wydatki budżetowe… W Głównym Urzędzie Statystycznym plan wydatków po zmianach na koniec 2024 r. ukształtował się na poziomie 734 964 tys. zł i w stosunku do ustawy budżetowej zwiększył się o 0,1%. Wykonanie wydatków wyniosło 721 643 tys. zł, to jest 98,2% planu po zmianach, i było niższe od planu po zmianach o 1,8%. Wydatki związane z zatrudnieniem pracowników stanowiły 86,6% wydatków, w tym: wydatki na wynagrodzenia – 71,3%, składki na ubezpieczenia społeczne – 12,8%, wpłaty na PPK – 0,4%, wpłaty na Państwowy Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – 0,1% i odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – 2,0%. Wydatki tzw. rzeczowe, dotyczące głównie kosztów utrzymania 20 jednostek służb statystyki publicznej i zapewnienia ciągłości realizacji zadań statutowych, stanowiły 8,1% wydatków ogółem. Wydatki na finansowanie i współfinansowanie projektów z Unii Europejskiej stanowią 1,3%, na realizację badań statystycznych – 1,0% wydatków ogółem. Wydatki majątkowe stanowiły 2,8% wydatków ogółem, wydatki na szkolenia – 0,2% wydatków ogółem. Plan po zmianach budżetu środków europejskich wyniósł ogółem 1232 tys. zł i w porównaniu do ustawy budżetowej uległ zwiększeniu decyzjami ministra finansów o 20,7%. Wykonanie wydatków wyniosło ogółem 941 tys. zł, co stanowiło 76,4% planu po zmianach i było niższe od niego o 23,6%. Wydatki te były realizowane w ramach dwóch programów operacyjnych: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego i Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy.

Wynagrodzenia osobowe. Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2024 limit wynagrodzeń osobowych został ustalony w wysokości 523 280 tys. zł. Plan po zmianach wynagrodzeń ogółem wyniósł 522 974 tys. zł, łącznie z wynagrodzeniem rocznym, i w porównaniu do ustawy uległ zmniejszeniu łącznie o 0,1%. Przeciętne zatrudnienie w 2024 r. wyniosło 4960 etatów, z tego w korpusie służby cywilnej – 3484 etaty, osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe – 1 etat oraz w zakresie pozostałych pracowników – 1475 etatów. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie osobowe w 2024 r., bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego, wyniosło 8280 zł i było wyższe od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 r. o 98,28 zł. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo panu prezesowi.

Koreferentem do tej części budżetowej jest pan poseł Patryk Wicher. Bardzo proszę, panie pośle, o przedstawienie koreferatu.

Poseł Patryk Wicher (PiS):

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w odniesieniu do wystąpienia pana prezesa, w kontekście opinii dotyczącej tej części 58 – Główny Urząd Statystyczny, faktycznie nie będę może powtarzał wszystkich już wymienionych wskaźników, natomiast podkreślę pewne aspekty. 20 jednostek budżetowych, którymi zarządza Główny Urząd Statystyczny, to jest generalnie m.in. 16 urzędów statystycznych w Polsce. Ale jeżeli chodzi – idąc już ad rem – o kwestie wydatkowe i budżetowe, dochody zrealizowano na poziomie 84,7% planu. Wydatki łącznie 98,2%. W rozbiciu, w zależności, w którym dziale, w dziale 150 to było 95,4%, 720 – Informatyka to było 93%, a w 750 – Administracja publiczna – 98,6%. Zatrudnienie… Oczywiście największa część wydatków jest związana z wynagrodzeniami dla pracowników i tutaj one wyniosły mniej więcej 592 800 tys. zł. Idąc dalej, jeżeli chodzi o kwestię wydatków majątkowych, wynosiły one zaledwie 22 100 tys. zł w planie, po realizacji – 20 500 tys. zł, czyli 92,5% wykonania planu. jeżeli chodzi o zatrudnienie, jest pocieszające, iż w przeliczeniu, w tych etatach przeliczeniowych mamy 24 etaty przeliczeniowe więcej. W korpusie służby cywilnej o 42 etaty więcej, a mniej o 18 w tych niemnożnikowych kwestiach zatrudnienia. Generalnie rzecz ujmując, pensje wzrosły o 17,4% rok do roku, 2023 r. do 2024 r., i dzisiaj przeciętne miesięczne wynagrodzenie jest na poziomie 8778 zł.

Generalnie Najwyższa Izba Kontroli w wystąpieniu pokontrolnym pozytywnie oceniła zarówno sprawozdawczość, jak i funkcjonowanie GUS, w związku z tym od strony budżetowej wszystkie parametry są spełnione, nie są zagrożone. jeżeli chodzi o dochody, to tam w uzasadnieniu było, iż ich zmniejszenie wynikało z mniejszej ilości zapotrzebowania na świadczenia typu choćby na przykład wynajem lokali czy sprzedaż danych statystycznych na zewnątrz. W związku z tym w wyniku zmniejszania się popytu na rynku zmniejszyło się też procentowe wykonanie kwestii dochodowych. Dziękuję serdecznie.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo, panie pośle.

Próbował pan zabrać chleb przedstawicielom NIK, ale jednak proszę bardzo o potwierdzenie tych słów przez przedstawicieli NIK i poinformowanie nas o wynikach kontroli. Bardzo proszę.

Pełniąca obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Agnieszka Klimowicz:

Agnieszka Klimowicz, pełniąca obowiązki wicedyrektora Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Tak, potwierdzam, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w części 58 – Główny Urząd Statystyczny. Kontrola wykazała, iż wydatki zostały poniesione zgodnie z zasadami gospodarowania środkami publicznymi. W wyniku szczegółowego badania schematy realizacji próby wydatków budżetu państwa stwierdzono, iż dokonano ich zgodnie z przepisami, planem finansowym oraz umowami. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, zgodnie z art. 175 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych, sprawował skuteczny nadzór i kontrolę nad wykonaniem budżetu w części 58. NIK zaopiniowała pozytywnie prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych za 2024 r. Sprawozdania budżetowe oraz sprawozdania w zakresie operacji finansowych łączne i jednostkowe skontrolowanej jednostki zostały sporządzone prawidłowo i terminowo. W związku z niestwierdzeniem nieprawidłowości Najwyższa Izba Kontroli nie formułowała wniosków pokontrolnych. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. W ten sposób zakończyliśmy procedowanie tego punktu.

Przechodzimy do kolejnego punktu. Budżet państwowej osoby prawnej – Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Bardzo proszę pana przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego o przedstawienie sprawozdania. Bardzo proszę. Pan wiceprzewodniczący…

Zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Marcin Mikołajczyk:

Dzień dobry. Marcin Mikołajczyk, zastępca przewodniczącego KNF.

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, krótko scharakteryzuję wykonanie planu finansowego Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego za rok 2024. Pominę kwestie formalne, cele działania urzędu oraz obszary aktywności nadzorczej urzędu i przejdę od razu do kwestii związanych z samym wykonaniem planu finansowego, który państwu przedłożyliśmy.

Jeżeli chodzi o podstawowe kategorie przychodów, zaczynając od przychodów KNF, w 2024 r. wyniosły one 631 000 tys. zł, co stanowi 97% wykonania planu. Główne źródło przychodów stanowiły wpłaty i opłaty od podmiotów nadzorowanych z tytułu kosztów nadzoru w kwocie 574 000 tys. zł. Łączne koszty UKNF wyniosły 613 000 tys. zł, co stanowi 99,8% planu. Największe koszty zostały poniesione na wynagrodzenia, które wyniosły 311 000 tys. zł. Przeciętne zatrudnienie w 2024 r. wyniosło 1399 osób. Z istotnych pozycji wymienię jeszcze koszty w pozycji – materiały i energia, które wyniosły 7000 tys. zł. Główne elementy tej pozycji to zakup materiałów i wyposażenia. Z dużych pozycji po stronie kosztowej są jeszcze koszty usług obcych, które wyniosły 95 000 tys. zł i zostały wykonane w 92%. W tej pozycji najistotniejsze są: zakup usług pozostałych na kwotę 66 000 tys. zł i koszty informatyczne. Pozostałe koszty funkcjonowania to kwota 47 000 tys. zł, przy wykorzystaniu na poziomie 97,4% planu. Największą pozycją w tym obszarze były składki do organizacji międzynarodowych.

Wymienię również nakłady na wydatki majątkowe. W omawianym okresie wyniosły one 29 000 tys. zł. Dotyczyły m.in. zakupów licencji na różne narzędzia czy też środowiska związane z obsługą środowiska IT urzędu. Tutaj oczywiście pojawiają się też pozycje dotyczące wynajmu nieruchomości. Wspomnę jeszcze o należnościach krótkoterminowych. Tutaj ta pozycja wynosiła 45 000 tys. zł. Najwyższe wartościowo były należności z tytułu różnych grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych i prawnych na kwotę 117 000 tys. zł. Może jeszcze uzupełniająco również przypomnę o działaniach windykacyjnych, które prowadzimy na bieżąco, ewentualnie kierując upomnienia czy też tytuły wykonawcze i tytuły egzekucyjne. Współpracujemy z urzędami skarbowymi oraz z komornikami sądowymi, aby te działania były skuteczne. Urząd na dzień sporządzenia sprawozdania nie posiadał zobowiązań przeterminowanych, terminowo regulował swoje zobowiązania oraz nie otrzymywał żadnych dotacji zewnętrznych. Dziękuję. To krótka charakterystyka wykonania naszego planu finansowego za rok 2024.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Pan przewodniczący Jarosław Urbaniak jest koreferentem. Bardzo proszę o przedstawienie koreferatu.

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dziękuję, panie przewodniczący.

Wysoka Komisjo, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego jest państwową osobą prawną, której zadaniem jest zapewnienie obsługi Komisji Nadzoru Finansowego i przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Budżet urzędu jest samofinansujący. Ja bym tak mógł dalej, jak państwo wiecie, zasiadam w Komisji Finansów Publicznych od 20 lat, od 2005 r., i czegoś takiego jeszcze nie widziałem. A mogę dalej mówić o zaplanowanych i uzyskanych dochodach, które, panie przewodniczący, nie wyniosły 97% wykonania, tylko 98%, bo jak jest 97,6%, to zaokrągla się w matematyce w górę, a nie w dół. Ale to jest więcej o 19,3% niż w roku 2023. Ale o tym, iż to jest więcej niż w roku 2023 – i wszelkie porównania do poprzedniego roku, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to już trzeba znaleźć w innym dokumencie, a nie w dokumencie dostarczonym przez Urząd KNF.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Sposób prezentacji od zawsze budził nasze emocje.

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

To, panie przewodniczący, żeby nie przedłużać. Liczby zostały podane, warto jednak zaznaczyć, iż jeżeli chodzi o koszty, które wzrosły o 10,8% w stosunku do roku 2023 – i to też nie wynika z dokumentu dostarczonego przez urząd – to ponad 61% to są koszty wynagrodzeń i pochodnych. Dużą część kosztów – drugie miejsce – stanowi zakup systemu oraz usług informatycznych. Oczywiście padnie pytanie – bo kwota, która nas najbardziej interesuje od lat i za każdym razem, co roku pada pytanie o koszt wynajmu budynku na ulicy Pięknej w Warszawie, czyli głównej siedziby urzędu – i mam nadzieję, iż tym razem dostaniemy odpowiedź, o średnie wynagrodzenie w urzędzie, ale także wyłączając z tego kierownictwo KNF, żeby tę średnią dla kierownictwa KNF podać oddzielnie.

Średnie zatrudnienie ładnie brzmi, szczególnie jak pan prezes podaje, iż to jest 1399 i ileś tam dziesiątych ludzi. No to jest na pewno 59 etatów więcej niż w 2023 r., co trzeba też znaleźć w innych dokumentach, bo w tym dokumencie, który dostarczył UKNF, nie zobaczymy. Członkowie Komisji dokument dostali, ale osoby, które nas obserwują, z pewnością nie. To jest raptem siedem stron, w tym pierwsza jest tytułowa. Na stronie drugiej i trzeciej mamy informację, czym zajmuje się Urząd Kontroli Nadzoru Finansowego i KNF, jakby członkowie Komisji Finansów Publicznych tego nie wiedzieli. Ja tylko chciałem… jeżeli dostarczono, a ja mam to oceniać, to powiem: język polski trudna jest, mocno trudno, bo dowiadujemy się, iż rynek finansowy składa się z nadzoru kapitałowego, z nadzoru ubezpieczeniowego, nadzoru emerytalnego, nadzoru bankowego itd., itd. To jest błąd przesunięcia rodzajowego. Rynek finansowy składa się z rynku kapitałowego, a nie z nadzoru kapitałowego. No i budzące u mnie szczególną euforia ostatnie zdanie w tej części opisowej – nie wiadomo, po co zrobionej – iż efekty działalności Komisji Nadzoru Finansowego i Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego za 2024 r. obrazuje poniższe zestawienie, czyli dwie strony tabel. I tu już mamy koniec strony piątej. jeżeli do tego dodamy, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, iż tego budżetu nie sprawdziła Najwyższa Izba Kontroli, to ja powiem tak: dostałem pierwszy raz od 20 lat w wykonaniu budżetu kota w worku. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Jakaś konkluzja jeszcze na koniec, panie przewodniczący.

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Panie przewodniczący, zadałem pytania, takie podstawowe, które nas interesują od zawsze, czyli dotyczące średniego wynagrodzenia urzędników i średniego wynagrodzenia kierownictwa KNF, także kwoty, jaka jest wydawana na wynajem nieruchomości, w tym w szczególności na ulicy Pięknej. Moje sformułowanie dotyczące kota… Zbyt długo noszę długie spodnie, żeby kota w worku kupować. No trudno w ciemno oddawać pozytywną opinię dla tak przedstawionej… w szczególności tak przedstawionego sprawozdania wykonania budżetu za rok 2024. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli. Bardzo proszę.

Pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli Dariusz Starnowski:

Dzień dobry. Dariusz Starnowski, pełniący obowiązki wicedyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, tak jak tu pan poseł stwierdził, w tym roku Najwyższa Izba Kontroli nie kontrolowała Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

A szkoda.

Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Jeśli mówimy o budżecie UKNF, to musimy pamiętać, iż wysokość ustalonej składki i projekt planu budżetu przedstawia sam Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. A zatem trzeba powiedzieć, iż płacą to instytucje, wobec których nadzór prowadzi Komisja Nadzoru Finansowego. Zakreślono w ustawach górne granice, w których może taką wysokość ustalać sam urząd, przygotowując plan finansowy na danych rok. To, iż państwo wykorzystujecie środki w stosunku do planu w całości, to pokazuje: dobrze, tak ustalono, możemy się w takim zakresie wydatkowym poruszać. Ale nam trudno na tej sali ocenić rzetelność ponoszonych kosztów. W roku 2023… Bo my dzisiaj dokonujemy oceny za rok 2024. Myślę, iż ci, którzy uczestniczyli w posiedzeniach Komisji Finansów Publicznych… Pan przewodniczący chyba powie, bo żeby mnie pamięć nie zmyliła, w czerwcu lub lipcu w sposób znaczący zmieniły się wynagrodzenia kierownictwa Urzędu Kontroli Nadzoru Finansowego. jeżeli dzisiaj media pytają o wynagrodzenia posłów, to ja bym poprosiła nie tylko o pokazanie średniej – średnia i tak za 2024 r., o co prosił pan przewodniczący Urbaniak, będzie pokazywała taką wysokość – tak jak kiedyś w przeszłości prosiliśmy o wynagrodzenia prezesa Narodowego Banku Polskiego, żeby pokazać, jakie to są wysokości i w jakiej wysokości są dodatkowo premie. Ja bym uściśliła to pytanie i poprosiła, żeby podać wynagrodzenie kierownictwa, ale również z nagrodami, bo samo wynagrodzenie, ustalenie wynagrodzenia zasadniczego, bez nagród, też kilka nam powie. Średnie wynagrodzenie za rok 2024 ze wszystkimi składnikami. Czyli o ile były nagrody, wysługa lat, to również o to poprosimy. Dlatego iż my jako posłowie nie mamy wysługi lat, żadnej. A chcielibyśmy wiedzieć, jaki jest to rząd wielkości wynagrodzenia brutto. To jest jedno moje pytanie.

I drugie. Przy procedowaniu innych spraw, związanych m.in. z ustawami, poprosiłam o informację o planach naprawczych wobec ustawy związanej z wydłużeniem możliwości realizacji przez SKOK-i. Takiej informacji nie dostałam na sekretariat. Dwa tygodnie zadeklarowane – czy więcej – zdecydowanie minęło. Poprosiłabym o taką odpowiedź, bo ona nam jest potrzebna, żeby oceniać na podkomisji do spraw instytucji finansowych m.in. bezpieczeństwo sektora finansowego. O to bym bardzo serdecznie poprosiła.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, pan poseł Sławomir Ćwik.

Poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD):

Dziękuję, panie przewodniczący.

Ja myślę, iż o ile już zarówno pan poseł Urbaniak, jak i pani przewodnicząca Skowrońska dopytują o szczegółowe składniki wynagrodzenia, to dla pełnego obrazu powinny tutaj znaleźć się wartości świadczeń niepieniężnych, takich jak na przykład opłacone składki na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Mam tutaj na myśli kwestie też opłaconej pomocy prawnej, to pewnie też jest w standardzie, jak też inne świadczenia rzeczowe, z których korzysta kierownictwo KNF – dla pełnego zobrazowania korzyści osiąganych z tytułu zajmowanej funkcji. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Nie widzę więcej zgłoszeń. Bardzo proszę pana prezesa o…

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Przewodniczącego.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

…pana przewodniczącego, przepraszam, o odpowiedź na postawione pytania. Zakładam, iż pewnie pełna odpowiedź dzisiaj nie będzie możliwa. Bardzo proszę także o pisemną informację, jeżeli chodzi o te kwestie.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Tak, oczywiście. Dziękuję za pytania i komentarze, przede wszystkim panu posłowi Urbaniakowi za zwrócenie uwagi na niedoskonałości naszego dokumentu, które oczywiście przyjmuję – i poprawimy brzmienie tych punktów, które zostały wskazane. Co do samego układu dokumentu, to on jest tożsamy z tym, co przekazywaliśmy w poprzednich latach. Ja rozumiem, iż jest oczekiwanie posła sprawozdawcy, jak i szanownej Komisji, żeby ten dokument wyglądał inaczej, miał też odniesienia do poprzednich lat. Jest to oczywiście możliwe, natomiast tytuł dokumentu, jego konstrukcja jest związana z tym zagadnieniem, do którego się odnosimy, czyli wykonaniem planu finansowego za rok 2024. Dlatego zaproponowaliśmy dokładnie taki układ, który referuje do tego okresu i odpowiada na pytania dotyczące sytuacji finansowej naszego urzędu w tym właśnie 2024 r.

Jeżeli chodzi o badanie naszej działalności akurat przez Najwyższą Izbę Kontroli, no to my nie mamy na to, proszę państwa, wpływu, jaki jest plan kontroli Najwyższej Izby Kontroli i jakie obszary NIK będzie kontrolowała w danym roku. o ile państwo chcecie, mogę też przesłać państwu informację, w ilu obszarach byliśmy kontrolowani przez NIK – i jesteśmy kontrolowani. Jest to co najmniej kilka obszarów rocznie. Widać NIK nie uznała tego obszaru za istotny w danym roku, bo przypomnę, iż za poprzedni, czyli za 2023 r., nie było żadnych uwag do naszego sprawozdania finansowego.

Jeżeli chodzi o jakiś zarzut enigmatyczności naszego wystąpienia pisemnego, to oczywiście deklaruję jego możliwość uzupełnienia w każdym wymiarze. Przypomnę tylko, iż sprawozdanie finansowe zostało przedłożone w terminie, zostało przebadane przez niezależnego biegłego rewidenta – to jest opinia, którą też możemy przedłożyć, o ile państwo macie takie życzenie – no i później pozostało czas na akceptację tego dokumentu przez prezesa Rady Ministrów, więc ścieżka jeszcze jest niezakończona. To jest chyba tyle co do układu dokumentu i takich uwag ogólnych. Staramy się pisać dokumenty prostym językiem. o ile gdzieś są niedoskonałości, to oczywiście zwrócimy na to uwagę. I tu dziękuję za ten głos krytyczny.

Co do pytań szczegółowych, na pewno odnotowałem pytanie dotyczące przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. o ile chodzi o taką pozycję, to przeciętne… Tutaj oczywiście jest mnóstwo układów, które moglibyśmy zaprezentować, i dlatego chyba najlepiej będzie zgodnie z sugestią pana przewodniczącego i prośbą pani przewodniczącej w zestawieniu takim pisemnym, które by obrazowało to w kilku układach. Natomiast już teraz, żeby w pierwszym możliwym momencie odpowiedzieć na większość pytań, mogę powiedzieć, iż przeciętne wynagrodzenie miesięczne pracowników, bez kierownictwa, razem z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym w 2024 r. wyniosło 18 252 zł. To jest jedno z pytań, które…

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

A kierownictwo?

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Bez kierownictwa.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

A kierownictwo?

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

A kierownictwo, o ile jesteśmy w stanie tak od razu państwu odpowiedzieć, to oczywiście tę informację przekażemy, ewentualnie zrobimy to w tym pełnym zestawieniu.

Czyli mamy taką… 93 021,30 zł, bo już nie pozwolę sobie na zaokrąglenia, to jest przewodniczący. Zastępcy – 78 710,30 zł. Teraz tak, była tutaj prośba o uzupełnienie, jak rozumiem, siatki płac o różne dodatkowe elementy jak składki, ubezpieczenia, pomoc prawna etc. Takich elementów w naszym… Przepraszam…

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Bardzo proszę o wyciszenie rozmów w tej chwili.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Jeżeli chodzi o ubezpieczenie na przykład odpowiedzialności cywilnej…

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Przepraszam, panie przewodniczący.

Wyciszamy rozmowy. Wsłuchujemy się w odpowiedzi na pytania, które zadaliśmy.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Jeżeli mówimy o dodatkowych elementach pozapłacowych tu wspomnianych: ubezpieczenie, składki odpowiedzialności cywilnej, jakaś pomoc prawna – takiej… nie wiem jak to ująć, takich elementów dodatkowych nie posiadamy. Tu mogę od razu powiedzieć, u nas w urzędzie nie ma tego typu aktywnych pozapłacowych benefitów ani dla pracowników, ani dla kierownictwa.

Było pytanie też, jak rozumiem, o nieruchomości, które zawsze tutaj bardzo szczegółowo omawiamy, i na komisjach, i w wyjaśnieniach po komisji. o ile jest ta potrzeba, no to możemy tutaj wymienić i omówić ten czynsz, wszystkie elementy dotyczące naszych nieruchomości. o ile jest to życzenie podtrzymane, to zaraz możemy do tego przejść lub też przekazać ponownie w wersji opisowej. My nie mamy tutaj nic do ukrycia. Wielokrotnie przedstawialiśmy ten temat. Był on też poddany analizie Najwyższej Izby Kontroli. Prokuratoria Generalna też analizowała umowę zawartą z tym podmiotem, który nam udostępnia nieruchomość. Tak więc tu wszystko możemy szanownej Komisji przekazać, wyjaśnić. Teraz możemy przedstawić te wszystkie elementy i zestawienia kosztowe.

Czy któryś z elementów nie został przeze mnie poruszony? To prosiłbym ewentualnie o skierowanie pytania ponownie, to postaram się oczywiście odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości od razu. Przy czym zapisałem sobie też oczekiwania Komisji, na które odpowiemy pisemnie.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

SKOK-i.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Z tymi SKOK-ami, to ja z panią przewodniczącą muszę jeszcze zamienić słowo, bo nie do końca wiem, kiedy padła ta propozycja, znaczy prośba, żeby przekazać dokument, i o jaki dokument chodzi. Bo tu przypominam, iż obowiązuje mnie tajemnica zawodowa i ja o poszczególnych podmiotach niestety nie mogę z państwem rozmawiać ani też przekazywać dokumentów, które dotyczyłyby konkretnej instytucji nadzorowanej, więc tu musimy się zastanowić, jak to zorganizować. Na pewno przygotujemy jakąś odpowiedź, ale podejrzewam, iż ona nie będzie niestety wprost dotyczyła odpowiedzi czy przekazania materiału dotyczącego jednego z podmiotów nadzorowanych. Takiej możliwości prawnej ja nie widzę.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

To oczywiste i tego nikt nie oczekuje. Rozumiemy, iż identyfikacja pojedynczego podmiotu w takim materiale nie może być możliwa wręcz, choćby jeżeli mielibyśmy to zestawienie obejmujące kilka podmiotów.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

A, to już odpowiadam, tutaj mam podpowiedź od koleżanki, od pani dyrektor generalnej, iż 11 stycznia 2024 r. przewodniczący Jacek Jastrzębski wystosował odpowiedź do pana przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych. W punkcie dziesiątym dotyczyła ona realizacji podwyższenia wymogu kapitałowego dla podmiotu SKOK. o ile to jest to pytanie, to odpowiedź została udzielona na początku stycznia, przy czym możemy ją oczywiście powielić. Być może są nowe fakty i informacje, które mogłyby pomóc przedstawić ten temat w większym stopniu.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję. Nie widzę…

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Tak więc to wszystko z mojej strony. Oczekuję… Znaczy oczywiście proszę o ewentualne pytania. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Bardzo proszę, koreferent, pan przewodniczący Jarosław Urbaniak.

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.

Wysoka Komisjo, no tak to bywa, iż czasami odpowiedź na pytanie dopiero nasuwa kolejne pytania, bo nie usłyszeliśmy, ile kosztuje KNF czy UKNF wynajem słynnego budynku na ulicy Pięknej.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

20 mln.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Przepraszam, to uzupełnimy oczywiście tę wypowiedź. Pan dyrektor Bryczek dysponuje informacjami.

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Jeśli można. To ja jestem przy głosie, panie przewodniczący, a komisjami w Sejmie kieruje przewodniczący.

Ja chciałem rozszerzyć, bo trochę się też zdziwiłem. Chciałem zapytać: kto jest właścicielem nieruchomości na Pięknej, którą wynajmujecie? Pierwsze pytanie. Drugie pytanie: czy aktualny właściciel nieruchomości na ulicy Pięknej w Warszawie podlega nadzorowi KNF, ewentualnie czy należy do grupy kapitałowej, w której któryś z elementów podlega nadzorowi KNF? I pytanie, bo to już zaczyna być never-ending story: który to jest właściciel nieruchomości na ulicy Pięknej od momentu słynnego podpisania przez byłego prezesa KNF umowy na wynajem budynku na ulicy Pięknej?

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Jesteśmy… A, jeszcze. Bardzo proszę.

Poseł Magdalena Łośko (KO):

Tak, panie przewodniczący. Ja mam takie pytanie, bo ja pamiętam posiedzenie Komisji chyba w ubiegłym roku i tam również były podejmowane te kwestie – i wówczas uzyskaliśmy informację, iż ta umowa obowiązuje jeszcze przez kolejne dwa lata, z tego co pamiętam. Nie był to jakiś długi okres. Ja kieruję swoje pytanie: o ile to było rok temu, no to umowa jeszcze mogłaby obowiązywać rok…

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

I co dalej?

Poseł Magdalena Łośko (KO):

No właśnie – i co dalej? Czy państwo podejmujecie jakieś działania w związku ze zmianą siedziby? To tyle. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Bardzo proszę, panie przewodniczący. Nie widzę więcej zgłoszeń.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Dziękuję za udzielenie głosu. Przepraszam za wtargnięcie do dyskusji. Chciałem po prostu przyspieszyć odpowiedź i skrócić czas, który jest potrzebny do uzyskania tych informacji.

Tak więc, szanowni państwo, ja także uczestniczę w posiedzeniach Komisji Finansów Publicznych od lat i także wyjaśniałem sprawę nieruchomości przy ulicy Pięknej 20. Wyjaśnialiśmy ją w formie ustnej oraz w formie pisemnej. I znów odwołam się do korespondencji, którą przekazywaliśmy do Komisji Finansów Publicznych, w której zarówno w styczniu 2024 r., jak i w lipcu 2024 r. odpowiadaliśmy szczegółowo na wszystkie pytania. Jednak rozumiem, iż ta wiedza jest potrzebna jeszcze raz. Tak więc przytoczę informacje, które w punkcie trzecim tego pisma przedstawialiśmy na pytanie, jakie są koszty wynajmu nieruchomości przy ulicy Pięknej 20 – i ono było rozbudowane – w stosunku do kosztów, jakie ponosił UKNF wcześniej.

Teraz tak, koszty najmu siedziby przy ulicy Pięknej 20 kształtują się następująco – według kursu euro z dnia 21 grudnia 2023 r., kiedy przygotowywaliśmy odpowiedź – czynsz za najem powierzchni pięter od 0 do 7 wynosi 18, 47 euro razy 14 097,44 m2 – to wynosi 260 379,72 euro, czyli łączną wartość daje miesięczną netto 1 130 047,98 zł. Ósme piętro jest po innej stawce. Tam, przypomnę, było 18,47 euro, ta jest 19,33 euro. No i to jakby jest oczywiście multiplikacja. To piętro ma powierzchnię 718,65 m2. Za to piętro płacimy netto miesięcznie 60 289,11 zł. Nie chcę zabierać państwa czasu, ale pozostało czynsz za najem powierzchni magazynowej, opłata eksploatacyjna za 1 m2, czynsz za najem miejsca parkingowego. To są elementy, które wymieniliśmy wszystkie w tej korespondencji, dzieląc się informacją, ile kosztuje nas wynajem metra kwadratowego konkretnej powierzchni, więc wydaje się, iż trudno jest nam przekazać bardziej szczegółowe informacje. Mogę je powtarzać co każde nasze spotkanie, natomiast to nie zmieni umowy, tej ceny, którą mamy zagwarantowaną w dziesięcioletnim kontrakcie.

Teraz było pytanie na temat właściciela nieruchomości, czy podlega nadzorowi. Do tego odnieśliśmy się w odpowiedzi 12 lipca 2024 r. I tutaj mamy pytanie: jakie są powiązania podmiotów grupy Generali – bo mówimy o tym podmiocie – który jest obecnym właścicielem budynku przy ulicy Pięknej w Warszawie? Tu mamy dane rejestrowe tego podmiotu, który jest właścicielem, informacje o spółce Generali Europe Income Holding. No i tu też przedstawiamy ten podmiot, tę firmę, czyli też jakby jest pełna informacja przekazana Komisji.

Teraz co dalej, o ile mówimy o zakończeniu tej umowy najmu, którą będziemy kończyć w 2028 r. Powołaliśmy wewnętrzne ciało, które aktualnie weryfikuje wszelkie możliwości, żeby urząd mógł sprawnie działać w jakiejś nowej bądź w dotychczasowej lokalizacji. Czyli weryfikujemy zarówno wariant pozostania w tej lokalizacji, jak i poszukiwania innej lokalizacji. Współpracujemy też z podmiotami, które mogą nam to zweryfikować. Jednym z wariantów – takich podstawowych wariantów – jest pozyskanie nieruchomości od Skarbu Państwa. Tak więc wszystkie te elementy musimy zweryfikować, no i tak jak pani… i przed podjęciem decyzji poddać analizie, żebyśmy w przyszłości mogli kontynuować naszą działalność w sposób bezpieczny i bezproblemowy.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

A po co się państwo przenosili?

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Znaczy ta odpowiedź, o ile jestem przy głosie, jest dość prosta. Budynek przy placu Powstańców Warszawy nie był naszą własnością. W tym budynku siedzibę ma Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy prezes urzędu – i tam nie mogliśmy dalej kontynuować tej naszej misji. Organizacja nasza, czyli UKNF, została obciążona przez lata dodatkowymi wymogami regulacyjnymi, które zostały na nas skierowane. Musiała zwiększać swoją strukturę, jak i objętość, no i też musieliśmy poszukiwać nieruchomości, która by odpowiadała tym zadaniom, które przed nami stoją. Tu oczywiście możemy też dodać, iż te umowy były zawierane przez poprzednie kierownictwo. My teraz jesteśmy spadkobiercami tego kontraktu, tej umowy. Natomiast, tak jak państwo wiecie, nie można go rozwiązać czy zmienić bezkosztowo. To zostało zweryfikowane i potwierdzone, także przez zewnętrzne instytucje.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

OK. Dziękuję

Jeszcze uzupełniające pytanie pan przewodniczący Jarosław Urbaniak. Bardzo proszę.

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dziękuję, panie przewodniczący.

Nie wiem, czy pytanie, bo to zaczyna być przeciwskuteczne, bo na pytania zadawane przez nas pan prezes łaskawie cytuje pisma według stanu na, przypomnę, 31 grudnia 2023 r. Jakby ktoś nie zauważył, dzisiaj jest 25 czerwca 2025 r. Na temat nieruchomości pismo sprzed roku, z początku lipca 2024 r. Mówi pan o którejś z firm Generali, nie konkretyzując, która konkretnie. A w poprzedniej wypowiedzi pan powiedział, użył słowa „Warta” między…

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Jaka?

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Kto jest aktualnie właścicielem budynku przy Pięknej? Nie odpowiedział pan na pytanie, który to już jest właściciel od momentu, jak pan prezes Chrzanowski podpisał umowę na wynajem budynku na Pięknej w Warszawie. Nie mam… Nie oczekuję w tym momencie, bo… To jeszcze tak, podsumowałbym, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po tej dyskusji wiemy mniej na temat wykonania budżetu przez UKNF w 2024 r. niż przed dyskusją.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Możemy sobie jako posłowie znaleźć każdorazowo wydatki Komisji Nadzoru Finansowego, ale uprzejmie poproszę, bo to dla samego kierownictwa, dla państwa będzie również informacja, jak z roku na rok podnosicie państwo koszty. Instytucje obowiązane, czyli to, co mówicie: rynek ubezpieczeniowy, bankowy, finansowy, inny – to wszystko, co z podmiotów, od których macie państwo opłaty na prowadzenie działalności nadzorczej, łatwo jest pokazać i podwyższyć, bo państwo bezpośrednio wyznaczacie określonym podmiotom, w jakiej wysokości mają zapłacić składkę za nadzór. I taka konstatacja przy tej informacji dotyczącej wynagrodzenia kierownictwa: sądzę, iż minister przez rok tyle zarobi. Tak że, żebyśmy wiedzieli, jak porównujemy tę wysokość wynagrodzeń w kontekście oceny budżetu. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pan Sławomir Ćwik. Ale to już ostatnia wypowiedź.

Poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD):

Ja chciałem się jeszcze dopytać: czy KNF podejmuje działania i prace koncepcyjne zmierzające do tego, żeby przedstawić na przykład propozycję nowych rozwiązań, które przy zachowaniu bezpieczeństwa nadzoru mogłyby go jednocześnie uprościć i pomniejszyć koszty sprawowania nadzoru z zachowaniem bezpieczeństwa rynku? Czy pracują państwo nad tym, aby tworzyć agentów sztucznej inteligencji, którzy będą także ułatwiali pracę nad sprawowaniem nadzoru z pomniejszeniem kosztów sprawowania tego nadzoru i z zachowaniem bezpieczeństwa rynku? o ile tak, to ile wyniosły koszty tych prac i jakie są ich wyniki? Czy możemy się z nimi zapoznać? Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Myślę, iż tę odpowiedź też na piśmie, to uzupełnienie, o które prosiliśmy. Czy pan przewodniczący chce teraz udzielić odpowiedzi? Przynajmniej w części, tak? Bardzo proszę.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Tak, to zdecydowanie… Może wpierw tak, jakby próba odpowiedzi na pytania pana posła Urbaniaka najwyraźniej mi nie wychodzi. Natomiast, o ile mówimy o czynszu najmu za naszą nieruchomość, to stawka w euro jest stała, zmienia się jedynie kurs. Kurs jest niższy w tej chwili o kilka groszy w stosunku do tego, co…

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Panie przewodniczący, ile pan wydał w zeszłym roku na ten wynajem?

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Rząd wielkości.

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

W całości, a nie za…

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

OK, no to jeżeli…

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

To jak nas pan traktuje? No jak pan nas traktuje? Ile pan wydał w zeszłym roku…

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Panie pośle, z należnym szacunkiem, dwadzieścia…

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Ale spokojnie.

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

…na nieruchomość na Pięknej?

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Jeżeli pytanie jest…

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Ile była średnia z PIT-ów, a nie wynagrodzenia plus wynagrodzenie dodatkowe. No jak pan traktuje członków Komisji Finansów Publicznych?

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Bardzo proszę, panie przewodniczący…

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

To są proste rzeczy. W każdym ministerstwie, w każdej innej jednostce budżetowej to rozumieją, a w KNF tego nie rozumieją. I wy nadzorujecie rynek finansowy. No dziękuję.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Szanowny panie pośle, to jest pana opinia, co my rozumiemy, a co nie.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Panie przewodniczący.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

Ja odpowiadam na pytania. Tak je rozumiem. Teraz usłyszałem pytanie o koszt nieruchomości za zeszły rok, to jest…

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

20 mln zł.

Zastępca przewodniczącego KNF Marcin Mikołajczyk:

24 mln zł. 24 mln zł łącznie z eksploatacją. To są wszystkie koszty, które ponieśliśmy w związku z tą nieruchomością.

Dobrze. o ile chodzi o pytanie posła Ćwika, to jest bardzo interesujące zagadnienie, tzn. próba redefinicji nadzoru w oparciu też o nowoczesne narzędzia, takie jak systemy sztucznej inteligencji. My pracujemy wewnętrznie nad takimi narzędziami. Trudno mi powiedzieć tak ad hoc, czy one są w stanie zredukować koszty nadzoru, bo te narzędzia też niestety są kosztowne. Być może w dłuższej perspektywie mogłyby w jakimś tam elemencie ten budżet kosztowy odchudzić, natomiast pozwolę sobie na to pytanie w jakiś sposób taki bardziej konstruktywny odpowiedzieć już pisemnie. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o odpowiedź na piśmie, uzupełnienie informacji, których oczekiwaliśmy. Bardzo też proszę o załączenie opinii biegłego rewidenta, do tego materiału, który od państwa dostaniemy.

Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie tej części budżetowej.

Przechodzimy do kolejnego punktu: państwowa osoba prawna – Rzecznik Finansowy. Bardzo proszę o wystąpienie pana rzecznika.

Rzecznik finansowy Michał Ziemiak:

Dziękuję, panie przewodniczący.

Wysoka Komisjo, na wstępie chciałem poczynić pewną uwagę. Omówienie realizacji budżetu za rok 2024, budżet ten w całości był projektowany i wykonywany przez poprzednie kierownictwo Biura Rzecznika Finansowego, który jest jednostką samofinansującą. Przychody uzyskuje od podmiotów rynku finansowego. W 2024 r. zaplanowano przychody zgodnie z ustawą budżetową w wysokości 59 250 tys. zł. Przychody w planie zostały zwiększone do wysokości 64 280 tys. zł. Był to wzrost o ponad 5000 tys. zł, m.in. ze względu na wzrost kwoty bazowej w 2024 r. Przychody w 2024 r. zostały wykonane w wysokości 63 490 tys. zł, co stanowi 99% zmienionego planu. Przy czym opłaty od podmiotów rynku finansowego stanowią 94% wykonania przychodów ogółem. Te podmioty rynku finansowego, z których finansuje się rzecznik finansowy, to są przychody przede wszystkim od zakładów ubezpieczeń i banków, ale także od funduszy inwestycyjnych, SKOK-ów, OFE, małych instytucji płatniczych, instytucji pożyczkowych, firm inwestycyjnych itd. Dodatkowe przychody są to przychody z tytułu odsetek oraz opłat od wniosków o przeprowadzenie postępowania polubownego. Taka opłata wynosi 50 zł od jednego wniosku. Koszty w 2024 r. po zmianie planu zostały zaplanowane w wysokości 66 554 tys. zł. Wykonano je łącznie w 63 370 tys. zł, co stanowi 95%. Należy zauważyć, iż w przypadku kosztów aż 69% wykonania kosztów stanowią wynagrodzenia pracownicze wraz z pochodnymi. W dalszej kolejności mamy usługi obce oraz składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i PPK.

Jeżeli chodzi o kwestie związane z bardziej szczegółowymi pozycjami, podam tylko te najważniejsze, żeby nie przedłużać czasu mojego wystąpienia. o ile chodzi o kwestie związane z usługami obcymi, to tutaj głównymi kosztami, które zostały poniesione w roku 2024, były przede wszystkim usługi najmu pomieszczeń biurowych, usługi doradcze oraz usługi ekspertów merytorycznych. Natomiast, tak jak już wspominałem, głównymi kosztami były koszty wynagrodzeń, które w całym budżecie wyniosły kwotę 36 688 tys. zł. W przypadku zatrudnienia średnie, przeciętne zatrudnienie w roku 2024 wyniosło 208… niecałe 209 etatu. W samym roku 2024 Biuro Rzecznika Finansowego wykonało szereg czynności mających na celu realizację zadań ustawowych, czyli reprezentowania interesów klientów podmiotu rynku finansowego. Udzielono 20 tys. porad, wpłynęło do nas ponad 19 tys. wniosków o interwencję w stosunku do podmiotów rynku bankowego, kapitałowego, ubezpieczeniowo-emerytalnego. Wpłynęły 1872 wnioski o pozasądowe rozwiązanie sporu. Wpłynęło 1826 wniosków o przedstawienie poglądu istotnego dla sprawy w postępowaniach sądowych. Wniesiono 28 skarg nadzwyczajnych, 14 powództw, w tym 2 w postępowaniu grupowym. Dodatkowo nakładane były także za naruszenie przepisów ustawy kary na podmioty rynku finansowego, które zasilają Fundusz Edukacji Finansowej, w kwocie 1 160 750 zł. To w uproszczeniu tyle. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Koreferentem do tej części budżetu jest pani poseł Krystyna Skowrońska. Pani przewodnicząca, bardzo proszę o przedstawienie koreferatu.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Jestem przygotowana. Ustawa o rzeczniku finansowym wprowadzona w 2015 r. Z dużym sentymentem pamiętam, iż miałam okazję być przedstawicielem tego projektu. Myślę, iż sprawa ustanowienia rzecznika finansowego jest niezwykle potrzebna. Przed chwilą mieliśmy przedstawicieli Komisji Nadzoru Finansowego wskazujących, w jaki sposób wygląda nadzór nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów prawa. Ale zdarzenia incydentalne, odwołania – to jest rzecznik finansowy, który jest tak ustanowiony, iż posiada kompetencje, które były u rzecznika praw obywatelskich, u którego były rozpatrywane wcześniej tego rodzaju czynności klientów instytucji finansowych. A zatem profesjonalizm, o to dbaliśmy, aby klient był bezpieczny i miał dobrą reprezentację poza Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyspecjalizowanym fragmencie rynku.

Uwag nie wnoszę co do tego, jak konstruowane są wpłaty na rzecz rzecznika finansowego od instytucji obowiązanych do ich wnoszenia. Chciałabym wyrazić opinię o przedłożeniu. W przeszłości mieliśmy choćby w sytuacjach przedkładania sprawozdania finansowego o naruszeniu dyscypliny finansów, w przeszłości, jeżeli pamiętam… Ale na dzień dzisiejszy mam jedno pytanie do państwa, żebyśmy jako członkowie Komisji Finansów Publicznych mogli pochylić się nad tematem: ile na dzisiaj macie państwo otwartych spraw, które prowadzi rzecznik finansowy? Ja wiem, iż jedne są zdecydowanie może proste, inne są zdecydowanie bardziej skomplikowane. Nie wnikamy w to, żeby ocenić, tylko jeżeli pan minister potrafi powiedzieć, ile skierowano wniosków na przykład w 2024 r. albo ile prowadzonych otwartych spraw państwo macie na dzisiaj. Byłabym wdzięczna, gdyby taka informacja pojawiła się tutaj, bo wtedy mamy możliwość skonfrontowania państwa pracy. A jeżeli nie, to proszę o uzupełnienie na piśmie, żebyśmy mieli wiedzę, taką również dla Komisji Finansów Publicznych i dla podkomisji instytucji finansowych.

Uwag nie wnoszę, panie przewodniczący, do przedłożonego sprawozdania i rekomenduję przyjęcie sprawozdania finansowego rzecznika finansowego za rok 2024.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Najwyższa Izba Kontroli. Bardzo proszę przedstawiciela.

Pełniący obowiązki wicedyrektor departamentu NIK Dariusz Starnowski:

Ponownie Dariusz Starnowski, pełniący obowiązki wicedyrektora Departamentu Budżetu i Finansów.

Panie przewodniczący, szanowni państwo, Wysoka Komisjo, najwyższa Izba Kontroli nie kontrolowała w tym roku rzecznika finansowego. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Musimy to przeżyć jakoś.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Państwo mieli lżej.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Tak jest.

Pełniący obowiązki wicedyrektor departamentu NIK Dariusz Starnowski:

Nie powiem.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Otwieram dyskusję.

Nie widzę zgłoszeń. Uznaję zatem, że…

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Proszę o odpowiedź, ile spraw. Było pytanie, ile spraw…

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

A, wybrzmiało pytanie w ramach koreferatu. Bardzo proszę o odpowiedź na to pytanie.

Rzecznik finansowy Michał Ziemiak:

Szanowny panie przewodniczący, pani przewodnicząca, o ile chodzi o aktualny stan spraw za pierwsze półrocze roku 2025, to pozwolę sobie przesłać informację na piśmie ze względu na to, iż to jest statystyka, którą zbieramy na bieżąco. Natomiast o ile chodzi o rok poprzedni, który zresztą jest przedmiotem dzisiejszych debat, był to rok, możemy powiedzieć, rekordowy, o ile chodzi o liczby spraw. Samych konsultacji telefonicznych mieliśmy 14 400, konsultacji e-mailowych – 4692, co daje nam łącznie takich bieżących porad ad hoc ponad 20 000. o ile chodzi o tzw. postępowania interwencyjne, w których występujemy do podmiotów rynku finansowego z interwencją, próbując przekonać podmioty do zmiany stanowiska, było to 19 015 wniosków, które wpłynęły, z czego 8713 wniosków dotyczyło interwencji wobec podmiotów rynku bankowo-kapitałowego, gdzie zdecydowana większość dotyczyła banków. Dodatkowo 10 302 wnioski dotyczące indywidualnych spraw z zakresu problematyki rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego, gdzie ubezpieczenia zdecydowanie miały palmę pierwszeństwa. Drugim naszym podstawowym obszarem działania jest prowadzenie postępowań polubownych w ramach tzw. dyrektywy ADR. Tutaj wpłynęły 1872 wnioski o pozasądowe rozwiązanie sporu, które ma na celu zawarcie ugody. Zakończono 1642 postępowania. I trzeci nasz podstawowy obszar to jest działalność związana z wymiarem sprawiedliwości. Wpłynęło do nas 1286 wniosków o przedstawienie poglądu istotnego, który prezentujemy w sprawach toczących się przed sądami powszechnymi. Do tego mieliśmy złożonych 28 skarg nadzwyczajnych i 14 powództw, w tym 2 powództwa w postępowaniu grupowym. Uzyskaliśmy dość niedawno uprawnienia do wytaczania takich powództw. o ile chodzi o rok 2025, liczba tych spraw, mogę założyć, będzie kształtowała się na bardzo podobnym poziomie, choć zakładamy, iż może być ich więcej. Natomiast szczegółowe dane za 2025 r. pozwolę sobie przedłożyć na piśmie. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo za tę wyczerpującą odpowiedź.

Na tym zakończyliśmy omawianie wykonania budżetu w tej części.

I na tym też wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.

Informuję, iż protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Dziękujemy przewodniczącemu za prowadzenie Komisji.

« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału