Komisja Finansów Publicznych /nr 160/ (09-07-2025)

1 tydzień temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Finansów Publicznych /nr 160/
Mówcy:
  • Dyrektor generalna Kancelarii Prezydenta RP Barbara Brodowska-Mączka
  • Przewodniczący poseł Janusz Cichoń /KO/
  • Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Piotr Ćwik
  • Zastępca szefa Kancelarii Sejmu Michał Deskur
  • Poseł Andrzej Kosztowniak /PiS/
  • Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk /PiS/
  • Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska
  • Poseł Krystyna Skowrońska /KO/
  • Szef Krajowego Biura Wyborczego Rafał Tkacz
  • Poseł Jarosław Urbaniak /KO/
  • Dyrektor Biura Finansowego Kancelarii Sejmu Grażyna Witan
  • Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli Anna Wojcieszkiewicz

Komisja Finansów Publicznych, obradująca pod przewodnictwem posła Janusza Cichonia (KO), przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:

– opinię Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) o:

1) części budżetowej 01 – Kancelaria Prezydenta RP,

2) planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP,

3) części budżetowej 02 – Kancelaria Sejmu,

4) części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu,

5) części budżetowej 11 – Krajowe Biuro Wyborcze,

6) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 17.

W posiedzeniu udział wzięli: Hanna Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Ewa Polkowska szef Kancelarii Senatu wraz ze współpracownikami, Rafał Tkacz szef Krajowego Biura Wyborczego wraz ze współpracownikami, Michał Deskur zastępca szefa Kancelarii Sejmu wraz ze współpracownikami, Piotr Ćwik zastępca szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wraz ze współpracownikami, Barbara Brodowska-Mączka dyrektor generalna Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wraz ze współpracownikami, Anna Wojcieszkiewicz dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Monika Biała – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.

Stwierdzam kworum.

Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. Nie widzę uwag do porządku.

Uznaję, iż zaakceptowaliśmy go.

Chciałbym powitać na dzisiejszym posiedzeniu panią minister Ewę Polkowską – szefa Kancelarii Senatu, panią Hannę Majszczyk – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Rafała Tkacza – szefa Krajowego Biura Wyborczego, pana Michała Deskura – zastępcę szefa Kancelarii Sejmu, pana Piotra Ćwika – zastępcę szefa Kancelarii Prezydenta RP. Witam również wszystkie towarzyszące państwu osoby.

Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Chcę poinformować naszych gości, iż posłowie członkowie Komisji Finansów Publicznych otrzymali informacje o wykonaniu budżetu przygotowane przez państwa, jak również informacje Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli wykonania budżetu w tych częściach budżetowych. Jednocześnie informuję również, iż wszystkie te materiały, włącznie z tymi materiałami przygotowanymi przez państwa, ale również z informacjami NIK o wynikach kontroli, posłowie mają pod ręką na swoich iPadach w wersji elektronicznej.

Rozpatrywanie opinii komisji sejmowej odbywa się w następującym trybie. Po pierwsze, wystąpienie posła referenta komisji branżowej, po drugie, wystąpienie posła koreferenta wyznaczonego przez Komisję Finansów Publicznych – tak się składa w jednej osobie pan przewodniczący Jarosław Urbaniak jest referentem i koreferentem, co usprawni nam przebieg posiedzenia i procedowanie, mam nadzieję, wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli i dyskusja, w ramach której możliwe są pytania, wypowiedzi ale również odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych na zadane pytania.

Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Proszę bardzo pana posła Jarosława Urbaniaka o zreferowanie opinii Komisji i przedstawienie również swojego stanowiska. Bardzo proszę, panie przewodniczący.

Poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Komisja Regulaminowa Spraw Poselskich i Immunitetowych rozpatrzyła wykonanie budżetu w zakresie czterech części budżetowych: części 01 – Kancelaria Prezydenta RP (25 czerwca), części 02 – Kancelaria Sejmu (24 czerwca), części 03 – Kancelaria Senatu, i części 11 – Krajowe Biuro Wyborcze (25 czerwca). Postaram się, jak zwykle, syntetycznie. Jak państwo zauważyli, chyba pierwszy raz Komisja regulaminowa rozpatrywała te cztery części budżetowe na dwóch posiedzeniach, w szczególności po to, żeby dość dobrze przypatrzeć się wykonaniu tych budżetów. Na oddzielnym posiedzeniu rozpatrywaliśmy część 02 – Kancelaria Sejmu. I tu uwaga zupełnie pozabudżetowa, która nie powinna nas interesować, ale powinna nas interesować jako posłów, którzy pracują w kancelarii. Wyszliśmy z dużym niedosytem dyskusji. Problem, który się pojawia… Akurat my mamy tę salę i mamy ją rezerwowaną na bardzo długo, gdy obraduje Komisja Finansów Publicznych. Pojawia się coraz częściej problem z salami, aby komisje sejmowe mogły obradować. W wyniku przedłużenia się, wniosków formalnych, jakiś innych głosowań, rano mieliśmy bardzo ograniczony czas, bo inna komisja stanęła w drzwiach, więc dyskusja była dość ograniczona. Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie przez aklamację wykonanie budżetu Kancelarii Sejmu.

Jedyną rzeczą, która jakby powoduje, iż możemy ze spokojem dzisiaj na Komisji Finansów Publicznych przystąpić do omówienia wykonania tej części budżetowej, jest fakt, iż NIK przeprowadziła szczególną kontrolę wykonania budżetu w Kancelarii Sejmu w zeszłym roku, dość burzliwą, o której członkowie Komisji regulaminowej, ale również wielu posłów słyszało. Wypadła ona pozytywnie poza drobiazgami, które były usprawiedliwialne. Tak się zrobiło. Jedną istotną rzeczą, którą wydaje mi się, iż trzeba powiedzieć kolejny raz, jest kwestia, która nurtowała nie tylko Komisję Regulaminową, Spraw Poselskich i Immunitetowych, to była kwestia podwyżki wynagrodzeń dla sfery budżetowej w roku 2024. Według naszej wiedzy Kancelaria Sejmu jest jedynym organem administracji, w którym ta podwyżka nie została zrealizowana w 20%, co dość mocno… co powoduje pewnie wzrost ciśnienia u wielu pracowników, którzy zerknęli do tego, jaki ich firma wykonała budżet, ponieważ w wykonaniu wydatków mamy poziom 94%. To są oszczędności na poziomie 40 000 tys. zł. Oczywiście wiemy, co było potrzebne, ale mamy panią minister. Pani minister również zna te problemy z zeszłego roku. Była pełna gotowość na każdym szczeblu, żeby zrealizować dokładnie tę obietnicę, iż ze względu na szalejącą w poprzednich latach inflację, pracownicy wszystkich… budżetówki dostali dwudziestoprocentową podwyżkę.

Kancelaria Prezydenta RP. Wykonanie budżetu nie budziło żadnych uwag ani ze strony NIK, ani ze strony członków Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Mogę tylko powiedzieć Wysokiej Komisji, iż ze względu na to, iż kończy się kadencja, druga kadencja pana prezydenta Andrzeja Dudy, większą część dyskusji zajęły uprzejmości między członkami Komisji regulaminowej a panem ministrem i jego współpracownikami ze względu na to, iż chyba jednak w większości rozumiemy, iż nie będziemy się już w tym formacie spotykać, aczkolwiek nigdy nie wiadomo.

Kancelaria Senatu również bez uwag. Przyjęta przez aklamację Kancelaria Prezydenta RP. Nie było żadnych uwag – nikt nie wstrzymał się i nikt nie był przeciwny (Kancelaria Senatu).

Podobnie Krajowe Biuro Wyborcze. Było trochę uwag, natomiast bardzo dziwną sytuacją, która również powinna nas interesować nie jako członków Komisji Finansów Publicznych, tylko generalnie jako posłów, z czym miewamy pewne problemy, było to, iż pan minister nie zaszczycił nas obecnością na posiedzeniu Komisji regulaminowej ze względu na to, iż miał „zoom”. Nieobecność była dużym zdziwieniem. Usprawiedliwienie było jeszcze gorsze. W związku z tym jednogłośności nie było, wydaje mi się, iż bardziej ze względu właśnie na nietakt pana ministra, niż ze względu na to, jak wyglądało to techniczne wykonanie budżetu w części 11 – Krajowe Biuro Wyborcze. Ale opinia ostatecznie po głosowaniu była również pozytywna.

Komisja regulaminowa wnosi o pozytywne zaopiniowanie wszystkich rozpatrywanych przez Komisję Regulaminową, Spraw Poselskich i Immunitetowych części budżetowych. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo. Proszę teraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie wyników kontroli wykonania budżetu w tych częściach. Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli Anna Wojcieszkiewicz:

Anna Wojcieszkiewicz, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo posłowie, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w części 01 – Kancelaria Prezydenta RP, w części 02 – Kancelaria Sejmu oraz w formie opisowej w części 11 – Krajowe Biuro Wyborcze. Badanie przeprowadzono w centrali krajowego biura oraz w trzech delegaturach w Opolu, Kielcach i w Gdańsku. Najwyższa Izba Kontroli natomiast, biorąc pod uwagę oceny w latach poprzednich oraz analizę ryzyka, nie przeprowadziła w tym roku kontroli wykonania budżetu państwa w 2024 r. części 03 – Kancelaria Senatu. Szczegółowym badaniem objęto realizację wydatków budżetu państwa w tych trzech częściach w wysokości blisko 17% w części 01, czyli Kancelaria Prezydenta RP, w wysokości 19,5% wydatków części 02, czyli Kancelaria Sejmu i ponad 50% w części 11, czyli Krajowe Biuro Wyborcze, jeżeli chodzi o dotacje, co stanowiło blisko 1% wszystkich poniesionych wydatków w części 11.

W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, iż wydatków dokonywano zgodnie z planem finansowym, środki przeznaczano na zakupy służące realizacji celów jednostki oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. W Kancelarii Prezydenta RP oraz Krajowym Biurze Wyborczym po przeprowadzeniu analizy postępowań o udzielenie zamówień publicznych stwierdzono niski poziom ryzyka wystąpienia nieprawidłowości i odstąpiono od szczegółowego badania zamówień publicznych w trakcie tej kontroli. W części 02 – Kancelaria Sejmu, zbadane postępowania o udzielenie zamówień publicznych w wysokości ponad 2000 tys. zł były prowadzone zgodnie z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych i z wewnętrznymi regulacjami. Prawidłowo stosowano zasady zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Wykonanie zamówień pod względem ich przedmiotu, terminu i wysokości wynagrodzenia wykonawcy było zgodne z zawartymi umowami. Poniesione z tego tytułu wydatki były celowe i gospodarne oraz służyły realizacji zadań jednostek. W wyniku kontroli wykonania budżetu państwa w 2024 nie stwierdzono nieprawidłowości w Kancelarii Prezydenta RP. Nieprawidłowości w Kancelarii Sejmu nie miały wpływu na ocenę kontrolowanej działalności, która została sformułowana jako pozytywna. Natomiast stwierdzone nieprawidłowości w Krajowym Biurze Wyborczym z racji, iż miały charakter systemowy, obniżyły ocenę kontrolowanej działalności.

W Kancelarii Sejmu nieprawidłowości dotyczyły zakupu komputerów, które nie zostały rozdysponowane, ujęcia w planie zadania, które zostało zrealizowane w poprzednim roku, i nieuzasadnionej zwłoki w blokowaniu planowanych wydatków pomimo możliwości… pomimo braku możliwości ich pełnego wykorzystania. Nie obniżyło to jednak, jak już wspominałam, oceny. Natomiast szef Kancelarii Sejmu nie wniósł zastrzeżeń do ustaleń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym i przyjął do realizacji wszystkie powyższe wnioski pokontrolne.

Natomiast w Krajowym Biurze Wyborczym w wyniku badania dotacji celowych przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego na organizację i przeprowadzenie wyborów stwierdzono nieprawidłowości o charakterze systemowym i zasięgu obejmującym wszystkie dotacje udzielone w 2024 r. dla jednostek samorządu terytorialnego. Na podstawie zbadanej próby dotacji ponad 40% kwot dotacji przekazanych przez objęte kontrolą delegatury stwierdzono, iż zostały one naliczone w prawidłowej wysokości i przekazane w terminach umożliwiających pełne i terminowe wykonanie zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów. Co do tego Najwyższa Izba Kontroli nie miała żadnych wątpliwości. Natomiast stwierdzono, iż w kontrolowanych jednostkach Krajowego Biura Wyborczego nie zatwierdzano rozliczeń dotacji udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego oraz nie publikowano wykazu jednostek otrzymujących dotacje celowe, do czego zobowiązywały przepisy ustawy o finansach publicznych. Z uwagi na zakres i skalę tych ustaleń, ponieważ miały charakter systemowy, wpłynęły na sformułowaną przez Najwyższą Izbę Kontroli ocenę.

Szczegółowym badaniem objęto również wykonanie wydatków centrali Krajowego Biura Wyborczego – blisko połowę wydatków tej jednostki. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, iż wydatków dokonano zgodnie z planem finansowym, środki przeznaczano na zakupy służące realizacji celów jednostki oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Środki otrzymane z rezerw celowych również zostały poniesione zgodnie z przeznaczeniem, przede wszystkim na finansowanie zadań wyborczych. Niemniej jednak izba również zwróciła uwagę, iż dysponent części 11 planował środki na zadania dotyczące wyborów i referendów niewłaściwej grupie wyborczej… grupie ekonomicznej, zgłaszając je do ministra na etapie planowania jako wydatki bieżące zamiast dotacje, a część środków uruchomionych z rezerwy celowej w kwocie blisko 2000 tys. w naszej ocenie powinna dostać zaplanowana bezpośrednio w budżecie części 11.

Najwyższa Izba Kontroli zaopiniowała pozytywnie sporządzone przez dysponentów omawianych części roczne sprawozdania budżetowe oraz sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji za czwarty kwartał 24 r. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym oraz przedstawiają wiarygodne dane o dochodach i wydatkach oraz związanych z nimi należnościach i zobowiązaniach. Stwierdzone w tych obszarach nieprawidłowości w Krajowym Biurze Wyborczym zostały w większości usunięte w trakcie kontroli i nie wpłynęły na ocenę ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości. Szef Kancelarii Prezydenta RP, szef Kancelarii Sejmu oraz szef Krajowego Biura wyborczego prawidłowo sprawowali nadzór i kontrolę nad całością gospodarki finansowej przypisanych im części stosownie do art. 175 ustawy o finansach publicznych. Również szef Krajowego Biura Wyborczego mimo złożenia zastrzeżeń, które zostały rozstrzygnięte przez Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, przyjął do realizacji wszystkie powyższe wnioski pokontrolne. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Ja bym chciała zadać pytanie Kancelarii Prezydenta RP i poprosić, jak w okresie tych 10 lat zwiększały się, po pierwsze, wydatki na Kancelarię Prezydenta, przynajmniej powiedzieć, ile wynosi średnie wynagrodzenie w Kancelarii Prezydenta. I jeszcze takie ostatnie. Proszę nie odczytywać tego jako uszczypliwość. Ile wynoszą koszty i kiedy były zapłacone za wydarzenie domowe, które odbyło się w pałacu prezydenckim?

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo. Bardzo proszę… To znaczy, nie widzę więcej zgłoszeń. Wobec tego bardzo proszę, panie ministrze.

Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Piotr Ćwik:

Dzień dobry wszystkim państwu. Postaram się odpowiedzieć na trzy pytania pani przewodniczącej. Zaczynając od ostatniego, oczywiście informacje na ten temat przekażemy, natomiast nie jest to przedmiotem naszych dzisiejszych obrad, bo mówimy o sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2024, pani przewodnicząca.

Jeśli chodzi o wzrost wynagrodzeń w Kancelarii Prezydenta w kolejnych latach, w 2016 r. – 5%, w 2017 – 1,3%...

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Panie ministrze, myślę, iż pan zrozumiał. Ja się pytałam w kwotach bezwzględnych. Ja się pytałam w kwotach bezwzględnych w milionach złotych, bo obserwują naszą Komisję. Ja bym chciała, żebyście państwo powiedzieli w milionach. …ale ja bym chciała doprecyzować swoje pytanie.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Pani przewodnicząca…

Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik:

Pani przewodnicząca, ja bym prosił w takim razie o uszczegółowienie pytania. Czy pani chodzi o to, żebyśmy wykazali rok po roku, jak wyglądał wzrost wynagrodzeń w Kancelarii Prezydenta?

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Tak. …Nie. Pozwolę sobie… najwyżej dopytam. Bardzo proszę. Dziękuję bardzo. Przepraszam, iż weszłam panu ministrowi w słowo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Nominalny wzrost. Mam wrażenie, iż tego dotyczyło pytanie.

Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Piotr Ćwik:

Poproszę panią dyrektor generalną, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, o odpowiedź na pytanie, dobrze? To jest dość techniczna sprawa.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Bardzo proszę. Myślę, iż usatysfakcjonuje nas również odpowiedź na piśmie, bo domyślam się, iż możemy być niegotowi w tej chwili. Ale bardzo proszę, pani dyrektor.

Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik:

Odpowiemy, panie przewodniczący.

Dyrektor generalna Kancelarii Prezydenta RP Barbara Brodowska-Mączka:

Barbara Brodowska-Mączka. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w przeciągu 10 lat budżet… różnica budżetu pomiędzy rokiem 24 a 15 to około 107 000 tys. zł. Na tę kwotę złożyły się łącznie wzrosty zgodne z waloryzacją coroczną wynagrodzeń – około 25 500 tys. zł, pochodne od tych kwot – 6700 tys. zł, dotacja… wzrost dotacji między 15 a 24 r. BSKOZK, czyli Biuro Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa – różnica 10 000 tys. zł, wzrost kosztów usługi centrum realizowanej w zakresie wzrostu również wynagrodzeń w sferze budżetowej, ponieważ nasza jednostka jest jednostką sektora finansów publicznych IGB, obowiązują ją te same zasady jak jednostki budżetowe, zatem w podstawie kosztowej naliczania usługi wliczane są te wzrosty – to jest koszt około 22 000 tys. zł. o ile chodzi o realizację innych usług, wskaźnik inflacji… suma wskaźników inflacji przez te 10 lat, która przekłada się na wzrost wydatków to 24 100 tys. zł. W Biurze Bezpieczeństwa Narodowego w tym czasie utworzono dyżurną służbę operacyjną. To był koszt 1000 tys. zł. Wzrost wynagrodzeń związanych ze zmianą aktów prawnych dotyczącą naliczania wynagrodzeń prezydentowi i byłym prezydentom – w sumie jest to koszt 1400 tys. zł. Przez te lata nastąpił znaczący wzrost cen energii elektrycznej, cieplnej i gazu – to jest różnica 6500 tys. zł. Wprowadzenie pracowniczych planów kapitałowych – 600 tys. zł. Ryczałty należne na prowadzenie biur byłych prezydentów, które są zgodne z zarządzeniem ogłaszanym przez marszałka Sejmu – różnica około 1100 tys. zł. Odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – różnica przez te 10 lat to jest 700 tys. zł. Wzrost wynagrodzeń będący podstawą naliczenia opłaty na PFRON – 100 tys. zł. Wzrost zaplanowanych nakładów na wydatki majątkowe w tym czasie to jest 7000 tys. zł.

Jeżeli chodzi o pytanie drugie dotyczące średnich wynagrodzeń, to planowane wynagrodzenie… średnie wynagrodzenie planowane w Kancelarii Prezydenta to kwota 11 833 zł. W trybie wykonania… wykonujemy około 13 tys. zł. To są również nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne, które włączają się do funduszu wynagrodzeń. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo. Jeszcze pani poseł Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

To jest całość odpowiedzi na moje pytania? Chciałam się zapytać pana ministra. Ja się chciałam zapytać czy to jest całość odpowiedzi?

Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik:

Jeżeli pani przewodnicząca uważa, iż na któreś z pytań nie odpowiedzieliśmy, to proszę powiedzieć na które, to wtedy odpowiemy.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Tak. Nie wskazaliście państwo, jak następował wzrost wydatków na Kancelarię Prezydenta od roku 2015 do roku 2024. To po pierwsze. Nie ma takiej odpowiedzi. Nie została ona udzielona, jak zwiększały się… Nie wskazaliście państwo, iż oprócz sprawozdania z wydatków Kancelarii Prezydenta przedkładane jest sprawozdanie z wykonania Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP. To są dodatkowe wydatki. Nie wskazaliście i nie dostałam udzielonej odpowiedzi, a myślę, iż to jest najlepsze… po co mają zadawać pytania dziennikarze? Najlepiej jest dzisiaj powiedzieć i udzielić odpowiedzi o wydarzenie domowe z lipca, jak zostało pokryte, żeby nie było najmniejszych wątpliwości. Ja, gdyby mnie ktoś zapytał o taką rzecz, z rzetelności… myślę, iż rzetelności państwo byście na to odpowiedzieli. Chcę tylko powiedzieć, iż przez ten okres – myślę – każdorazowo pochylała się nad wykonaniem budżetu i przyjęciem planów na dany rok do budżetu Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Myśmy obserwowali znaczące wzrosty wolumenu wydatków kancelarii.

I jeszcze jedno – średnią płacę pracownika Kancelarii Prezydenta, gdybyście państwo nam wskazali. Chcemy porównywać… Ja będę zadawała identyczne pytanie – proszę nie będzie zdziwionym – bo moje pytania takie, które… po tej odpowiedzi, są pytaniami do poszczególnych dysponentów części budżetowych, których dzisiaj omawiamy, czyli średnie wynagrodzenie – Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, Krajowe Biuro Wyborcze. Zadaje to standardowo i poprosiłabym o taką odpowiedź, skoro nie dostałam udzielonej odpowiedzi ogólnie. Myślę, iż elegancko byłoby… przecież państwo jesteście do tego przygotowani. To jest takie omijanie i próba… odpowiem, bo mi się chce, nie odpowiem, bo tego… Rzetelnie na Komisji poprosiłabym o taką odpowiedź pana ministra z szacunkiem dla tego stanowiska.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Pani przewodnicząca, przypomnę, iż pracujemy i omawiamy sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2024. Ja rozumiem, iż mogą się pojawiać tego typu pytania, ale trudno oczekiwać z marszu precyzyjnych odpowiedzi, choć pani dyrektor wskazała różnice i przyrosty kosztów w poszczególnych kategoriach.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Nie zadawalają mnie odpowiedzi.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Ale one – zdaje się – są obiektywne i to są liczby, które wynikają z wcześniejszych sprawozdań finansowych. Ja mam takie przekonanie. Co do informacji, o które pani prosi, poszczególnych dysponentów środków budżetowych, to te informacje dotyczące średnich wynagrodzeń, przeciętnych wynagrodzeń mamy również w materiałach. Ale mamy prawo zadawać pytania…

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Ale panie przewodniczący, jeżeli ktokolwiek ogląda…

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Pani przewodnicząca, …

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

…nasze posiedzenie Komisji – może mi pan zwrócić uwagę – to on tego nie będzie wiedział i nie czyta tych papierów.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Pan Zbigniew Kuźmiuk, bardzo proszę. Potem pan Andrzej Kosztowniak. Bardzo proszę.

Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk (PiS):

Panie przewodniczący, słusznie pan zwrócił uwagę, iż debatujemy nad wykonaniem budżetu za 2024 rok i na tym powinniśmy się skoncentrować.

Ja rozumiem, iż pani poseł Krystyna Skowrońska ma bardzo szerokie zainteresowania, ale te zainteresowania może zaspokoić w ten sposób, iż może zadać pytanie na piśmie do Kancelarii Prezydenta i tę odpowiedź uzyska. Nie traćmy naprawdę czasu. Kancelaria nie musi dzisiaj odpowiadać na pytania, jak wyglądały wydatki przez ostatnie 10 lat, bo może być zwyczajnie do odpowiedzi na takie pytania nieprzygotowana. Bardzo więc pana proszę, żebyśmy tego porządku przestrzegali, a zainteresowania pani poseł Skowrońskiej to są jej prywatne zainteresowania. Dziękuję.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Nie prywatne, tylko…

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Bardzo proszę o spokój. To po pierwsze. Ja prowadzę posiedzenie Komisji, pani przewodnicząca. Również pani to przypominam. Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Kosztowniak. Bardzo proszę.

Poseł Andrzej Kosztowniak (PiS):

Szanowni państwo, nie chciałbym również podkręcać atmosfery, ale rzeczywiście wydaje się, iż omawianie 2024 r., a odnoszenie się do 2015 r. i oczekiwanie, aby podać każdą liczbę dotyczącą kancelarii z 2015 r., czyli czytaj „z perspektywy 10 lat wstecz”, wydaje mi się przesadzone. o ile jest taka możliwość, to dostańmy na piśmie tę odpowiedź, ale nie kontynuujmy tego, bo będziemy brnąć w rzeczy, które chyba nie znajdą dzisiaj odpowiedzi.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Wybrzmiało pytanie dotyczące przeciętnych wynagrodzeń. Odpowiedź na to, tak? Takiej odpowiedzi oczekujemy w tej chwili. To pytanie wybrzmiało. Pani przewodnicząca Skowrońska to pytanie sformułowała. Bardzo proszę poszczególnych dysponentów o informację dotyczące 2024 r. w tym zakresie. Bardzo proszę, pan minister, Kancelaria Prezydenta.

Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik:

Panie przewodniczący, do zadanych pytań. Co prawda, tematem naszego posiedzenia nie jest sprawa związana z wydarzeniem, które miało miejsce w Pałacu Prezydenckim w ostatnią sobotę, ale pani przewodnicząca, żeby zadośćuczynić pani pytaniu, myśmy przekazywali już w przestrzeni publicznej informację, iż Kancelaria Prezydenta nie poniosła żadnych kosztów związanych z tym wydarzeniem.

Jeśli chodzi… Czy mogę kontynuować?

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Tak.

Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik:

Jeśli chodzi o średnie wynagrodzenie w Kancelarii Prezydenta to jest 13 tys. … Wykonane. 13,6 tys. zł. Wszystkie razem już.

Jeśli chodzi o informację o przyczyny wzrostów w planie wydatków, pani przewodnicząca, pani dyrektor generalna przed chwilą przekazała informację, jak wyglądały poszczególne wzrosty, więc nie wiem, czy pani przewodnicząca chce, żeby jeszcze raz przekazać te same informacje?

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Dziękuję bardzo.

Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik:

Tak, bardzo proszę.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo. Pozostałych dysponentów mogę prosić o udzielenie odpowiedzi dotyczącej przeciętnych wynagrodzeń? Bardzo proszę, pan minister Deskur.

Zastępca szefa Kancelarii Sejmu Michał Deskur:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym skorzystać z głosu i podziękować wszystkim członkom Komisji regulaminowej za pozytywną ocenę wykonania budżetu Kancelarii Sejmu w roku 24. o ile pan przewodniczący pozwoli, to poproszę panią dyrektor Witan, aby odpowiedziała precyzyjnie na to pytanie. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Bardzo proszę.

Dyrektor Biura Finansowego Kancelarii Sejmu Grażyna Witan:

Dzień dobry. Szanowni państwo, przeciętne wynagrodzenie w ubiegłym roku w Kancelarii Sejmu wyniosło 17 070 zł i 6 gr.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Jeszcze raz.

Dyrektor Biura Finansowego Kancelarii Sejmu Grażyna Witan:

17 070 zł i 6 gr.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo. Kancelaria Senatu? Pani minister Ewa Polkowska, bardzo proszę.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Dziękuję bardzo…

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

To jest bez posłów? …Bez posłów, bo posłowie posiadają… Wynagrodzenia pracowników w Sejmie. Ok., dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Bardzo proszę.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Średnie przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników w Kancelarii Senatu ustalone na podstawie sprawozdania o wynagrodzeniach i zatrudnieniu Rb-70 wyniosło w 2024 r. 15 632 zł i 30 gr.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo. Krajowe Biuro Wyborcze, jeżeli mogę prosić o informacje?

Szef Krajowego Biura Wyborczego Rafał Tkacz:

Szanowny panie przewodniczący, oczywiście jeżeli chodzi o Krajowe Biuro Wyborcze, to w 2024 r. przeciętne wynagrodzenie pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń wyniosło 10 068 zł 11 gr, a łącznie z osobami objętymi mnożnikowymi systemami 10 104,70, natomiast z dodatkami wyborczymi 11 902 i 27 gr. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.

Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, iż protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału