Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Finansów Publicznych /nr 180/
- Przewodniczący poseł Janusz Cichoń /KO/
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Tomasz Maciejewski
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Anita Sowińska
- Zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Jakub Szulc
- Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bożena Żelazowska
– wniosek ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na 2025 r.;
– wniosek ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na 2025 r.;
– wniosek ministra klimatu i środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Karkonoskiego Parku Narodowego na 2025 r.;
– wniosek ministra klimatu i środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Narwiańskiego Parku Narodowego na 2025 r.;
– wniosek ministra klimatu i środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Tatrzańskiego Parku Narodowego na 2025 r.;
– roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 r.
W posiedzeniu udział wzięli: Bożena Żelazowska sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz ze współpracownikami, Tomasz Maciejewski podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz ze współpracownikami, Anita Sowińska podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wraz ze współpracownikami oraz Jakub Szulc zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia wraz ze współpracownikami. W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ksenia Angierman-Kozielska i Monika Biała – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, stwierdzam kworum. Informuję, iż porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: 1) zaopiniowanie wniosku ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na rok 2025; 2) zaopiniowanie wniosku ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na 2025 r.; 3)zaopiniowanie wniosku ministra klimatu i środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Karkonoskiego Parku Narodowego na rok 2025; 4) zaopiniowanie wniosku ministra klimatu i środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Narwiańskiego Parku Narodowego na rok 2025; 5) zaopiniowanie wniosku ministra klimatu i środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Tatrzańskiego Parku Narodowego na rok 2025; 6) zaopiniowanie Rocznego sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2024.Witam na naszym posiedzeniu panią minister Bożenę Żelazowską, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego; pana Tomasza Maciejewskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia – po raz pierwszy na naszym posiedzeniu, witamy ciepło, panie ministrze; witam panią Anitę Sowińską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska oraz pana Jakuba Szulca, zastępcę prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Witam również wszystkie towarzyszące państwu osoby.
Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Pkt 1 przewiduje zaopiniowanie wniosku ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na 2025 r. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie tego wniosku.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bożena Żelazowska:
Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, projektowana zmiana planu finansowego Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na rok 2025 uwzględnia rzeczywiste, bieżące potrzeby finansowe wynikające z realizacji zadań. Głównym celem wprowadzonych zmian jest wzmocnienie realizacji zadań publicznych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej określonych w ustawie o kinematografii oraz ustawie o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnych, tj. sprawowanie mecenatu nad działalnością w dziedzinie kinematografii jako części kultury narodowej, polegające na w szczególności na wspieraniu produkcji i promocji filmu, upowszechnianiu kultury filmowej oraz ochronie dziedzictwa kulturowego w dziedzinie filmu. O konkretnych kwotach, o których zwiększenie prosimy, może szczegółowo powiedzieć pan dyrektor, chyba iż państwo uznacie, iż ta informacja jest wystarczająca. Bardzo dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. Proponuję w związku z tym przyjęcie opinii o następującej treści: Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 10 września 2025 r. rozpatrzyła wniosek ministra kultury i dziedzictwa narodowego z dnia 2 września 2025 r., dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 13 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Funduszu Promocji Kultury przedstawione we wniosku.Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.
W pkt 2 ponownie zabierze głos pani minister. Bardzo proszę, zmiany w planie finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Sekretarz stanu w MKiDN Bożena Żelazowska:
Wypowiedź poza mikrofonem.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Proszę do mikrofonu, pani minister.Sekretarz stanu w MKiDN Bożena Żelazowska:
Przepraszam. To jest o zwiększenie o 41 085 tys. zł środków od innych jednostek sektora finansów publicznych i Funduszu Promocji Kultury – aktualizacja, zgodnie z art. 87 ust. 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Zgodnie z zapisami ustawy o kinematografii przedstawione zwiększenie zasili alokację programów operacyjnych na rok 2025. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję, pani minister. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń, wobec tego proponuję przyjęcie opinii o następującej treści: Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 10 września 2025 r. rozpatrzyła wniosek ministra kultury i dziedzictwa narodowego z dnia 3 września 2025 r., dotyczący zmian w planie finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 30 ust. 7 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej przedstawione we wniosku.Sekretarz stanu w MKiDN Bożena Żelazowska:
Bardzo dziękujemy.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Nie widzę sprzeciwu, uznaję zatem, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.Przechodzimy do pkt 3. W tym proszę o przedstawienie wniosku ministra klimatu i środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Karkonoskiego Parku Narodowego. Wnioski dotyczące parków narodowych będziemy tym razem rozpatrywać oddzielnie. Bardzo proszę, pani minister.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Anita Sowińska:
Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmiany planu finansowego Karkonoskiego Parku Narodowego. Zmiana polega na zwiększeniu dotacji celowej dla Karkonoskiego Parku Narodowego przeznaczonej na współfinansowanie projektów o wartości 570 tys. zł.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Proszę naszych gości o wyciszenie rozmów.Podsekretarz stanu w MKiŚ Anita Sowińska:
Przesunięcia środków dotacji celowej dla Karkonoskiego Parku Narodowego jest możliwe w związku ze zwolnieniem środków przez Babiogórski Park Narodowy. Dodam jeszcze, iż zmiana zmniejszająca plan parku została już dokonana i iż środki zostaną przeznaczone na współfinansowanie projektu pod nazwą Centrum Przyrodniczo-Edukacyjne Karkonoskiego Parku Narodowego, etap III – Karkonoska Zielona Szkoła, w ramach programu FEnIKS na lata 2021–2027. Minister finansów i gospodarki wyraził zgodę na zaproponowane zmiany.Proszę o pozytywną opinię Wysokiej Komisji.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo, pani minister. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. Proponuję przyjąć opinię o następujące treści: Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 10 września 2025 r. rozpatrzyła wniosek ministra klimatu i środowiska z dnia 10 września 2025 r., dotyczący zmian w planie finansowym Karkonoskiego Parku Narodowego na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 30 ust. 7 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Karkonoskiego Parku Narodowego przedstawionych we wniosku.Nie widzę sprzeciwu, uznaję zatem, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.
Przechodzimy do realizacji pkt 4, tu także pani minister, tym razem wniosek dotyczy Narwiańskiego Parku Narodowego. Bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w MKiŚ Anita Sowińska:
Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zmiana planu finansowego Narwiańskiego Parku Narodowego polega na dostosowaniu stanu na początek roku do faktycznej realizacji wykazanej w sprawozdaniu z wykonania planu finansowego za 2024 r., a także na zwiększeniu przychodów i kosztów parku o 20 tys. zł, które dotyczą zadania finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „Ochrona przeciwpożarowa – Narwiański Park Narodowy”. Pozostałe zmiany dotyczą przesunięć pomiędzy pozycjami planów i dochodów. Minister finansów i gospodarki wyraził zgodę na zaproponowane zmiany.Proszę Wysoką Komisję o wydanie pozytywnej opinii w tej sprawie.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję, otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. Proponuję zatem przyjęcie opinii o następującej treści: Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu 10 września 2025 r. rozpatrzyła wniosek ministra klimatu i środowiska z dnia 10 września 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Narwiańskiego Parku Narodowego na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 30 ust. 7 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu przedstawione we wniosku.Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej treści.
Ostatni wniosek dotyczący parków narodowych to wniosek w sprawie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Proszę panią minister o przedstawienie wniosku.
Podsekretarz stanu w MKiŚ Anita Sowińska:
Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zmiany planu finansowego Tatrzańskiego Parku Narodowego polegają na dostosowaniu stanu początkowego w planie do faktycznej realizacji wykazanej w sprawozdaniu z wykonania planu finansowego za 2024 r., a także zwiększeniu limitu wydatków parku łącznie o 13 279 tys. zł. Zwiększenie planu wynika, po pierwsze, z konieczności ujęcia w nim otrzymanych darowizn w kwocie 418 tys. zł; po drugie, z uwzględnienia środków z Funduszu Leśnego w kwocie zgodnej z podpisaną umową – zwiększenie o 535 tys. zł; po trzecie, z zabezpieczenia wkładu własnego w wysokości 1996 tys. zł dla zadań dofinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska – tutaj mamy 3 zadania: termomodernizacja leśniczówki i pierwszy etap budowy kanalizacji sanitarnej w Dolinie Kościeliskiej oraz w Dolinie Filipka; po czwarte, z wydatków ponoszonych ze środków własnych parku w kwocie ogółem 10 330 tys. zł, przeznaczonych na wydatki majątkowe i wydatki bieżące. Zwiększenie wydatków Tatrzańskiego Parku Narodowego o 13 279 tys. zł nie spowoduje naruszenia przestrzeni wydatkowej wyznaczonej przez stabilizującą regułę wydatkową, gdyż zostanie uzupełnione oszczędnościami zidentyfikowanymi w wydatkach przewidzianych do uruchomienia z rezerwy celowej w poz. 30. Minister finansów i gospodarki wyraził zgodę na zaproponowane zmiany.Proszę Wysoką Komisję o akceptację tej zmiany.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo, pani minister. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. Proponuję zatem przyjęcie opinii o następującej treści: Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 10 września 2025 r. rozpatrzyła wniosek ministra klimatu i środowiska z dnia 10 września 2025 r., dotyczący zmian w planie finansowym Tatrzańskiego Parku Narodowego na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 30 ust. 7 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Tatrzańskiego Parku Narodowego przedstawione we wniosku.Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.
Przystępujemy do realizacji pkt 6 porządku dziennego. Szanowni państwo, kilka słów wstępu. Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych minister finansów przedstawia do zaopiniowania sprawozdanie z wykonania planu finansowego za rok ubiegły. adekwatne komisje sejmowe: Komisja Finansów Publicznych i oddzielnie Komisja Zdrowia, mają 14 dni na zaopiniowanie tego dokumentu. Ustawa stanowi, iż nieustosunkowanie się przez komisje w tym terminie oznacza pozytywne zaopiniowanie sprawozdania. Sprawozdanie wpłynęło do Komisji 29 sierpnia br.
Rozpoczynamy realizację tego punktu. Proszę pana ministra oraz pana prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o przedstawienie tego sprawozdania.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Tomasz Maciejewski:
Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, zgodnie z art. 130 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, tak jak pan przewodniczący powiedział, sprawozdanie z wykonania planu finansowego NFZ za miniony rok wymaga uzyskania opinii komisji adekwatnej do spraw finansów publicznych oraz komisji do spraw zdrowia. Ministerstwo Zdrowia, zgodnie z pismem z 2 lipca br. nie zgłosiło uwag do Sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 r. Pozwolę sobie tylko krótko powiedzieć, iż jeżeli chodzi o zestawienie przychodów i kosztów, to miniony rok został zamknięty stratą w wysokości 7,7 mld zł.Jeżeli Wysoka Komisja jest zainteresowana szczegółami, to pozwolę sobie przekazać głos panu prezesowi Szulcowi.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję, panie ministrze. Panie prezesie, bardzo proszę.Zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Jakub Szulc:
Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, zwracamy się do Wysokiej Komisji o pozytywne zaopiniowanie Sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2024 r. Tak jak pan minister powiedział, sprawozdanie z wykonania planu finansowego zostało przygotowane w oparciu o przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na podstawie zaopiniowanych pozytywnie przez rady oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia planów cząstkowych, czyli planów wojewódzkich oddziałów NFZ, sporządzonych po przeprowadzeniu badania sprawozdań finansowych przez biegłego rewidenta, zgodnie z wzorem, który jest określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 23 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia.Jak zauważył pan minister, plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2024 nie został zbilansowany w zakresie przychodów i kosztów, natomiast oczywiście zgodnie z przepisami ustawy o oświadczeniach pierwotny plan złożony do zaopiniowania przez Komisję i zatwierdzenia przez ministra adekwatnego do spraw finansów i ministra adekwatnego do sprawy zdrowia był zbilansowany w zakresie przychodów i kosztów i opiewał na kwotę 168 415 572 tys. zł. W trakcie roku obrotowego ten plan podlegał zmianom, wprowadzanym oczywiście zgodnie z trybem określonym w ustawie o oświadczeniach. W wyniku zmian dokonanych w planie w trakcie roku obrotowego łączne przychody Funduszu zostały zwiększone o kwotę 15 628 188 tys. zł, a więc o 9,28% w stosunku do przychodów pierwotnie zaplanowanych, natomiast łączne koszty zostały zwiększone o kwotę 25 043 696 tys. zł, a więc o blisko 15% w stosunku do kosztów zaplanowanych w planie pierwotnym, w tym koszty realizacji zadań Funduszu zostały zwiększone o kwotę 25 025 053 tys. zł, na co składały się w szczególności: planowane koszty świadczeń zdrowotnych w kwocie 24 776 000 tys. zł – wzrost w stosunku do wartości planowanej o 15,7%; planowane koszty finansowania leku, środku spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego, tu mieliśmy kwotę 2 184 000 tys. zł zgodnie z art. 43a ust. 3 ustawy o świadczeniach – dodam, iż jest to pozycja dotycząca programu, który jest potocznie nazywany programem „Leki 65 plus 18 minus”, a więc chodzi o zwrot kosztów refundacji leków dla osób powyżej 65. roku i poniżej i 18. roku życia; planowane koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego wzrosły o kwotę 338 224 tys. zł, a więc o 8,4%, natomiast koszty programów polityki zdrowotnej realizowanych na zlecenie wzrosły o kwotę 3909 tys. zł.
Jeżeli chodzi o przychody, które zostały zrealizowane w roku 2024, to oczywiście ich znakomitą większość stanowiły przychody z tytułu składki zdrowotnej osób ubezpieczonych w trakcie trwania ruchu obrotowego, łącznie 158 720 976 tys. zł, co stanowiło 86,74% wartości przychodów ogółem Narodowego Funduszu Zdrowia. Z kolei 8,1% przychodów odnotowanych w sprawozdaniu za rok 2024 to przychody z tytułu dotacji podmiotowej z budżetu państwa, zgodnie z art. 97 ust. 8a ustawy oświadczeniach.
W strukturze kosztów NFZ za rok 2024 dominowały oczywiście koszty świadczeń opieki zdrowotnej – 94,6% wszystkich kosztów odnotowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w 2024 r. Koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego to 2,26% kosztów funduszu ogółem – kwota 4 035 863 tys. zł. 1,59% kosztów ogółem wyniosły koszty refundowania leku, o którym mowa w art. 43a ust. 3 ustawy, czyli „Leki 65 plus 18 minus”, w sumie na kwotę 3 025 125 tys. zł, natomiast koszty własne, koszty administracyjne NFZ stanowiły 0,69% wszystkich kosztów poniesionych przez Fundusz w 2024 r. i zsumowały się do kwoty 1 309 180 tys. zł.
Jeśli chodzi o koszty finansowanych świadczeń w 2024 r., to ponad 50% wartości świadczeń, które zostały sfinansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, dokładnie 51,58% to koszty świadczeń w lecznictwie szpitalnym. Drugą co do wartości pozycją były świadczenia na rzecz podstawowej opieki zdrowotnej – 11,15% wszystkich kosztów. Ambulatoryjna opieka specjalistyczna pochłonęła 9,74% kosztów. Refundacja cen leków, z tym iż tutaj mówimy wyłącznie o otwartej refundacji, bez uwzględnienia chociażby takich pozycji jak programy lekowe czy leki w chemioterapii, pochłonęła 5,88% wydatków.
Finalnie, na koniec okresu sprawozdawczego, tak jak zauważył pan minister, i o czym ja też już wspomniałem, Narodowy Fundusz Zdrowia zakończył rok obrotowy ze stratą w wysokości 7 733 071 tys. zł i była to strata niższa o 1 700 000 tys. zł od straty planowanej i została w całości pokryta z funduszu zapasowego NFZ.
Bardzo serdecznie dziękuję i wnoszę tak jak na wstępie, a więc o pozytywne zaopiniowanie przez Wysoką Komisję Sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2024.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo, otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. Proponuję zatem przyjęcie opinii o następującej treści: Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 10 września 2025 r. zapoznała się z rocznym sprawozdaniem z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych, na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje przedstawione sprawozdanie.Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, iż protokół z posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu zostanie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.
« Powrótdo poprzedniej strony