Komisja Gospodarki i Rozwoju /nr 83/ (09-09-2025)

2 tygodni temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Gospodarki i Rozwoju /nr 83/
Mówcy:
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Małgorzata Baranowska
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Baranowski
  • Prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik
  • Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz /Polska2050-TD/
  • Poseł Izabela Bodnar (niez.) – spoza składu Komisji
  • Dyrektor Departamentu Pracy Konfederacji Lewiatan Robert Lisicki
  • Dyrektor generalna Wolt Polska sp. z o.o. Agata Polityło
  • Główny legislator Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej Szymon Witkowski
  • Analityczka do spraw regulacyjnych w Departamencie Prawa i Legislacji Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Aleksandra Wróbel

Komisja Gospodarki i Rozwoju, obradująca pod przewodnictwem posła Rafała Komarewicza (Polska2050-TD), przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:

– informację na temat transpozycji do polskiego systemu prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 23 października 2024 r. w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform.

W posiedzeniu udział wzięli: Małgorzata Baranowska podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz ze współpracownikami, Michał Baranowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami, Mateusz Sztobryn zastępca dyrektora Departamentu Projektów i Strategii Ministerstwa Cyfryzacji, Marcin Stanecki główny inspektor pracy, Dagmara Rybicka zastępca dyrektora gabinetu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Wojciech Arszewski prezes Forum Przewoźników Cyfrowych, Zofia Całbecka opiekun klienta w Burson Poland sp. z o.o., Zuzanna Janiszewska specjalistka do spraw polityk publicznych Bolt, Adam Kanownik prezes Związku Cyfrowa Polska, Małgorzata Klukowska przedstawicielka DHL Express Poland sp. z o.o., Łukasz Kozłowski główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich, Robert Lisicki dyrektor Departamentu Pracy Konfederacji Lewiatan, r.pr. Martyna Łaszczuk starszy prawnik w Kancelarii Łaszczuk i Wspólnicy sp.j., Adam Mączyński wiceprezes Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych wraz ze współpracownikami, Marek Mnich przewodniczący Komisji Krajowej Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”-80 wraz ze współpracownikami, Agata Polityło dyrektor generalna Wolt Polska sp. z o.o. wraz ze współpracownikami, Jakub Radzewicz dyrektor do spraw korporacyjnych Glovo Infrastructure Poland sp. z o.o. wraz ze współpracownikami, Jan Radziewicz przedstawiciel Vorwerk Polska sp. z o.o., Aleksander Rosa menedżer do spraw komunikacji korporacyjnej i wewnętrznej oraz public affairs Pyszne.pl, Bartosz Skowroński pełnomocnik do spraw takiego samego startu w Izbie Gospodarki Elektronicznej, Kamila Sotomska liderka do spraw polityki publicznej Central & Eastern Europe Uber Polska, Ewelina Stępnik-Godawa menedżer do spraw regulacji Allegro sp. z o.o., Tomasz Walczak członek zarządu Stowarzyszenia Przyjazna Gospodarka, Szymon Witkowski główny legislator Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Aleksandra Wróbel analityczka do spraw regulacyjnych w Departamencie Prawa i Legislacji Związku Przedsiębiorców Polskich oraz Patryk Brózda asystent przewodniczącego Komisji.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Katarzyna Gadecka i Cezary Gradowski – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Stwierdzam kworum i przyjęcie z protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.

Witam członków Komisji oraz zgromadzonych gości – panią Małgorzatę Baranowską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz ze współpracownikami, pana Michała Baranowskiego – zbieżność nazwisk, jak rozumiem – podsekretarza stanu z Ministerstwa Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami i pana Marcina Staneckiego, głównego inspektora pracy… Czy jest pan minister? Witam, dzień dobry. Witam również pozostałych gości, przedsiębiorców.

W porządku dziennym posiedzenia jest informacja na temat transpozycji do polskiego systemu prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 23 października 2024 r. w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform. Informację przedstawią minister rodziny, pracy i polityki społecznej oraz minister finansów i gospodarki.

Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Prosiłbym panią minister Małgorzatę Baranowską o wprowadzenie do tematu, a następnie pana Michała Baranowskiego o przedstawienie informacji.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Małgorzata Baranowska:

Dziękuję bardzo.

Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, szanowna Komisjo, dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, o której dzisiaj będziemy rozmawiać, w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform, została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 11 listopada 2024 roku i weszła w życie dwudziestego dnia po publikacji. Państwa członkowskie, zgodnie z art. 29 ust. 1 dyrektywy, mają obowiązek wdrożyć ją do krajowego porządku prawnego do dnia 2 grudnia 2026 roku.

Głównymi celami dyrektywy są poprawa warunków pracy oraz ochrona danych osobowych w odniesieniu do pracy za pośrednictwem platform. Cele te mają zostać zrealizowane przez wprowadzenie środków ułatwiających określenie prawidłowego statusu zatrudnienia osób wykonujących pracę za pośrednictwem platform, przez promowanie przejrzystości, sprawiedliwości, nadzoru ludzkiego, bezpieczeństwa i rozliczalności w zarządzaniu algorytmicznym w odniesieniu do pracy za pośrednictwem platform oraz przez zwiększenie przejrzystości w ramach pracy za pośrednictwem platform, w tym w sytuacjach transgranicznych.

Aktualnie w naszym resorcie realizowane są zaawansowane prace analityczne oraz legislacyjne, które mają na celu wdrożenie dyrektywy do polskiego porządku prawnego. Przygotowywana jest odrębna ustawa, która kompleksowo uwzględnia właśnie kwestie wchodzące w zakres dyrektywy. Ponadto niezbędne będzie dokonanie nowelizacji niektórych innych aktów prawnych, szczególnie w obszarze prawa pracy, postępowania sądowego, regulacji dotyczących Państwowej Inspekcji Pracy, jak również informowania i konsultacji dla pracowników.

Jednocześnie należy podkreślić, iż partnerzy społeczni zdecydowali o podjęciu dialogu autonomicznego dotyczącego właśnie przedmiotowego dossier w ramach Rady Dialogu Społecznego. Mając na uwadze poszanowanie autonomii partnerów społecznych i odpowiednie respektowanie wyników dialogu autonomicznego, należy wskazać, iż harmonogram prac nad wdrożeniem przepisów dyrektywy jest także uzależniony od postępu prac w Radzie Dialogu Społecznego. W zależności od dynamiki tych prac możemy spodziewać się przedstawienia przez ministerstwo do uzgodnień projektu przepisów wdrażających dyrektywę w czwartym kwartale br. W tej chwili, na obecnym etapie nie jesteśmy jeszcze w stanie… Nie pozostało możliwe przedstawienie szczegółowego harmonogramu prac legislacyjnych.

Warto również zaznaczyć w tym miejscu, iż charakter przepisów dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform jest złożony. W celu prawidłowego wdrożenia dyrektywy i wypracowania jednolitej interpretacji tych przepisów Komisja Europejska powołała na szczeblu europejskim grupę ekspertów, w której biorą udział przewodniczący wszystkich państw członkowskich oraz partnerzy społeczni. Prace grupy ekspertów będą trwały do końca 2025 roku. jeżeli chodzi o nasz resort, do końca roku… W czwartym kwartale będziemy starali się o wpis do wykazu prac legislacyjnych.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo.

Pan minister Baranowski, bardzo proszę.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Baranowski:

Dziękuję panie przewodniczący.

Wysoka Komisjo, pani minister, przyglądamy się tej bardzo ważnej dla regulacji platform ustawie z perspektywy przedsiębiorców i przedsiębiorczości. Jest kilka… Oczywiście, absolutnie najważniejszym resortem jest tutaj Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i będziemy się ustosunkowywać już do projektu do gotowej ustawy. Z perspektywy przedsiębiorców jest za to kilka obszarów, do których odnosi się dyrektywa, na które będziemy zwracać szczególną uwagę, a są to… Z jednej strony pierwszym takim dużym obszarem jest to, w jakich sytuacjach, przy jakich warunkach pracownicy, którzy w tym momencie pracują na platformach, w tym w tzw. gig economy, będzie domniemanie stosunku pracy, dlatego iż tutaj to będzie wpływało na elastyczność ich zatrudnienia – z jednej strony, a z drugiej strony na to, jak platformy będą mogły współpracować z tymi pracownikami. I z drugiej strony przejrzystość algorytmów, która jest również zapisana w dyrektywie i ma też przełożenie na zarządzanie przez platformy swoimi biznesami. I trzecią rzeczą, która też jest podyktowana przez dyrektywę, jest konsultacja z pracownikami.

Tak jak powiedziała pani minister, my również jesteśmy bardzo otwarci. W momencie, kiedy już będą bardziej szczegółowe założenia samej ustawy, będziemy współpracować… Wsłuchiwać się w głos przedsiębiorców – i mówię nie tylko o samych platformach, ale również o pracownikach, którzy w tym momencie czasami działają jako jednoosobowe firmy na najróżniejszych platformach i cenią – wiemy to z pewnych badań, które już zostały zrobione – cenią elastyczność zatrudnienia właśnie w takiej formie.

Czekamy na projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję.

Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciał zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę…Tak?

Bardzo proszę, pani poseł.

Poseł Izabela Bodnar (niez.) – spoza składu Komisji:

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni koledzy posłowie, ministrowie, temat dyrektywy był już w Sejmie omawiany dwukrotnie na posiedzeniach podkomisji stałej do spraw przedsiębiorczości, gdzie szerokie grono organizacji związanych z biznesem, z pracodawcami, z pracownikami, szczególnie wokół coraz bardziej rozwijających się w Polsce biznesów platformowych, jest dosyć zaniepokojone. Zresztą pani dyrektor też była wtedy na naszym spotkaniu.

Rozmawialiśmy o tym, jak rzeczywiście będzie wyglądał ten ostateczny kształt projektu. Największymi obawami, jakie podnoszą firmy platformowe, jest to, iż praca kurierów jest pracą bardzo specyficzną, w której bardzo ważnym walorem jest jej elastyczność, związana np. z tym, iż kurierzy korzystają naraz z wielu aplikacji. Bardzo wielu kurierów dlatego decyduje się na tę pracę – właśnie ze względu na ten walor elastyczności.

W całej Unii Europejskiej tych bardzo elastycznych form zatrudnienia jest bardzo dużo. W tej chwili w całej Unii Europejskiej pracuje już ok. 20 mln kurierów. Szacuje się, iż do końca roku ma to być ponad 40 mln kurierów, zatem ten rynek bardzo mocno się rozwija i właśnie przedsiębiorstwa związane z tą branżą podnoszą, iż zmieniając, radykalnie usztywniając warunki pracy kurierów, na końcu zapłaci za to klient. Klient dopłaci po prostu do każdej przywiezionej przez kuriera pizzy, czy zakupów, kilkadziesiąt, przynajmniej kilkanaście złotych więcej.

Robiąc badania, ankietę wśród kurierów, zapytano także kurierów, czy chcieliby mieć większą ochronę na rynku pracy, czy byliby skłonni korzystać bardziej właśnie ze stosunku pracy – umowy o pracę? I oni w dużej mierze stwierdzili, iż nie – iż tę formę doceniają, ze względu właśnie na te elastyczne warunki.

W imieniu przedsiębiorców, którym pewnie też za chwilę pan przewodniczący odda tutaj głos, aby mogli podzielić się swoimi uwagami do tej dyrektywy… Taka jest też nasza… I moje przesłanie do państwa – do ministerstwa, żeby tego nie nadinterpretować, żeby nie wylać dziecka z kąpielą i żeby rynek usług kurierskich, który tak prężnie się rozwija, był w Polsce po prostu dalej stabilny i dalej tak komercyjnie opłacalny, na końcu – dla konsumenta.

Dziękuję.

Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję.

Ktoś z państwa posłów chciał jeszcze zabrać głos na tym etapie? Nie widzę. W związku z tym oddajemy głos stronie społecznej, przedsiębiorcom. Bardzo prosiłbym każdą osobę, która rozpoczyna wypowiedź, o przedstawienie się.

Bardzo proszę, pan po lewej stronie. Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Pracy Konfederacji Lewiatan Robert Lisicki:

Dzień dobry. Szanowni państwo, panie przewodniczący, państwo posłowie, Robert Lisicki, dyrektor Departamentu Pracy Konfederacji Lewiatan.

Słowem wstępu chciałem po pierwsze, podziękować za zorganizowanie tego spotkania – i dziękuję również pani poseł, bo pamiętamy poprzednie spotkania w ramach podkomisji. Jaki cel nam przyświecał tak naprawdę w dyskusji tego tematu? Bo rzeczywiście jest tak, iż w tej chwili prowadzimy i jako partnerzy społeczni – organizacje pracodawców, jesteśmy zaangażowani w dialog autonomiczny ze związkami zawodowymi na temat wypracowania pewnych założeń, być może ram wdrożenia dyrektywy unijnej do polskiego porządku prawnego.

Natomiast chcielibyśmy też mieć… Chcielibyśmy tak naprawdę przedstawić też szerszy kontekst i wyzwania, jakie czekają nas z wdrożeniem dyrektywy, o której dzisiaj mówimy. Dlatego że… Nie wiem, ile osób spośród uczestniczących tutaj w dyskusji już w tej chwili wie, jak rozumieć platformę cyfrową. Otóż pewnie każdemu z nas kojarzy się to tak naprawdę z różnymi formami prowadzenia działalności gospodarczej. Dyrektywa niestety nie daje jednoznacznej odpowiedzi, jak rozumieć platformę cyfrową. Stąd też przyszłe prace legislacyjne, tutaj, w kraju, budzą szereg obaw po stronie przedsiębiorców, jak i kogo obejmie ta przyszła regulacja i w jakim zakresie będzie ona miała zastosowanie. A to jest dość istotna regulacja, dlatego iż po raz pierwszy Unia Europejska tak głęboko ingeruje w krajowe stosunki, powiedziałbym – przemysłowe. Otóż jest tutaj, w tej dyrektywie, bardzo silny przepis mówiący o domniemaniu prawnym, a raczej uprawdopodobnianiu istnienia stosunku pracy, czyli sytuacji, w której organ krajowy będzie miał prawo przekwalifikowywać np. status osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, czy też współpracującej w ramach umowy cywilnoprawnej, w umowy o pracę i państwa członkowskie mają tak naprawdę wspomóc organy w prowadzeniu tego rodzaju działalności. To jest tak naprawdę pierwszy moment, kiedy Unia Europejska idzie tak daleko, o ile chodzi o ingerencję właśnie w krajowe stosunki przemysłowe.

Ale w grę wchodzi również to, iż po pierwsze, niepewność dotycząca samego pojęcia platformy cyfrowej i po drugie, zakres obowiązków, jakie są nakładane na platformy cyfrowe, powodują, iż chcieliśmy tę dyskusję rozpocząć wcześniej, bo później, w trakcie prac legislacyjnych ta sytuacja zawsze jest bardzo dynamiczna. Myślę, iż po prostu warto wcześniej poznać ten szerszy kontekst.

Na pewno, przynajmniej po stronie Konfederacji Lewiatan, mamy założenie, iż jak najbardziej wspieramy zwiększenie przejrzystości relacji osób zaangażowanych we współpracę z platformami cyfrowymi – to nie budzi wątpliwości i to jeden z celów dyrektywy, który musimy zrealizować. Natomiast właśnie kwestie dodatkowych obciążeń, ryzyka po stronie na dzień dzisiejszy szeroko rozumianych platform cyfrowych powodują, iż chcielibyśmy przedstawić pewnie tak naprawdę trochę więcej kontekstu i podkreślić jedną rzecz – myślę, iż to jest i w kontekście dialogu autonomicznego, jak i późniejszych prac strony rządowej i państwa parlamentarzystów… Dyrektywa nie neguje całkowicie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, wręcz naszym zdaniem podkreśla fakt, iż na rynku jest miejsce i dla pracowników, i dla osób, które jednoosobowo prowadzą działalność gospodarczą, bo w szeregu aspektów dyrektywa dotyczy bezpośrednio właśnie współpracy z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, tu, w Polsce, często osobami, które pracują na podstawie umów cywilnoprawnych. I to jest ten element, który chcielibyśmy też, żeby został dostrzeżony przed podjęciem szczegółowej dyskusji i prac legislacyjnych. Ale jest dzisiaj także wielu przedsiębiorców uczestniczących w tej dyskusji – chcielibyśmy przedstawić też szerszy kontekst, nie tyle prawny, co skutków społeczno-gospodarczych różnych scenariuszy wdrożenia tej dyrektywy, które możemy w Polsce wybrać. Tak iż nie oceny samego funkcjonowania platform, ale również otoczenia gospodarczego, czyli partnerów biznesowych platform, którymi często są drobni i średni przedsiębiorcy prowadzący działalność na terenie naszego kraju.

Tak że, panie przewodniczący, bardzo dziękuję za podjęcie tego tematu, bo z perspektywy pracodawców jest on jednym z kluczowych tematów w najbliższej, półtorarocznej agendzie prac legislacyjnych w Polsce. A myślę, iż ten temat ma wiele wymiarów, obszarów, które powinniśmy wcześniej przedyskutować, w momencie, kiedy rząd będzie szkicował przyszłe regulacje legislacji krajowej.

Bardzo dziękuję.

Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo.

Tutaj po prawej stronie… Tam, widzę, iż pan w okularach. Prosiłbym o przedstawienie się, dobrze?

Główny legislator Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej Szymon Witkowski:

Szymon Witkowski, Pracodawcy RP, główny legislator. Dziękuję bardzo serdecznie za możliwość uczestniczenia w tym spotkaniu.

Przede wszystkim chciałbym podkreślić… W pierwszej kolejności może podzielę tutaj poglądy przedstawione przez pana Roberta Lisickiego – rzeczywiście, jest to problem dotyczący całej gospodarki, bardzo szerokiego grona przedsiębiorców na naszym rynku, nie tylko platform, określanych tak sensu stricto. Ta dyskusja toczy się w tej chwili w gronie w zarówno pracodawców, jak i związków zawodowych, w ramach dialogu autonomicznego. Strona pracodawców wypracowuje tutaj konkretne rozwiązania, z których pierwsze zostały już przedstawione stronie związków zawodowych. Liczymy na to, iż uda nam się wypracować konsensus, który będzie przedstawiony również stronie rządowej, dotyczący tego, jak powinny wyglądać poszczególne założenia projektu ustawy.

Rzeczywiście najbardziej zależy nam tutaj na podkreśleniu faktu, iż dyrektywa nie wyklucza udziału umów cywilnoprawnych oraz relacji B2B w ramach pracy platformowej. Ale jest również kilka innych obszarów, które musimy ze związkami przedyskutować. Myślę, iż uda się wypracować tutaj stanowisko – na pewno strony pracodawców, ale jest również w wielu aspektach szansa na konsensus ze związkami zawodowymi. Nie chcę też zdradzać dokładnie wszystkich szczegółów tych rozmów, ponieważ nie mamy jeszcze wypracowanego tego konsensusu ze związkami zawodowymi. Natomiast przedstawiliśmy m.in. właśnie propozycję dotyczącą tego, aby warunki uprawdopodobnienia relacji cywilnoprawnych, tudzież umowy o pracę były oparte o kryteria rozstrzygniętej już sprawy sądowej, jedynej takiej, jaką do tej pory mieliśmy, czyli sprawy C-692/19 B przeciwko Yodel Delivery Network Ltd. przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Są tam przedstawione dość jasne wytyczne, kiedy możemy mówić o umowie cywilnoprawnej, a kiedy musimy już mówić o umowie o pracę – jest to nasze podstawowe założenie.

No i rzeczywiście musimy mieć świadomość tego, iż wdrożenie tej dyrektywy będzie miało bardzo istotny wpływ na naszą gospodarkę, ponieważ, tak jak już tutaj podkreśliła pani poseł, będzie to miało bezpośredni wpływ na koszty prowadzenia działalności, na konkurencyjność polskiej gospodarki, na to, jak będziemy wypadać nie tylko w relacjach na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, ale również na arenie międzynarodowej – więc wszystkie te zapisy muszą być bardzo precyzyjnie rozstrzygnięte, wyważone interesy zarówno pracodawców, jak i pracowników.

Dziękuję bardzo serdecznie.

Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, pana – tak.

Prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik:

Dziękuję bardzo.

Panie przewodniczący, szanowni przewodniczący, oczywiście również tradycyjnie dziękuję za zorganizowane tego posiedzenia Komisji. Michał Kanownik, Związek Cyfrowa Polska.

Tak naprawdę zgadzam się z panem ministrem Baranowskim – trochę jeszcze za wcześnie, żebyśmy wchodzili w pewne detale i w szczegóły implementacji tej dyrektywy do polskiego prawa, bo czekamy na projekty, które opracowuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i pewnie wówczas będziemy chętniej… Jako przedsiębiorcy, wrócimy do szczegółowej analizy propozycji tych zapisów.

Natomiast chyba właśnie przed… Zanim ten projekt powstanie fizycznie warto jeszcze raz podkreślić, iż implementując tę dyrektywę trzeba pamiętać, iż jest to bardzo trudna implementacja, która musi godzić bardzo wiele interesów. Z jednej strony interes pracowników i ochronę ich praw, której nikt nie dyskutuje i nie podważa, z drugiej strony – elastyczność zatrudnienia, która również, faktycznie, zgadzam się z panią poseł, dla części pracowników jest tym atutem, który pozwala im na łączenie kilku pracodawców, pewne zwiększenie komfortu czasowego i elastyczności swojego zachowania. Z trzeciej strony dojdzie nam tutaj interes właśnie konsumenta, który… Nie oszukujmy się, wpłynie to bezpośrednio, tak czy inaczej, niezależnie od formy implementacji, na cenę usług w Polsce, na konkurencyjność tych firm. Z czwartej jeszcze strony wpłynie to generalnie na rozwój… Może wpłynąć na rozwój przedsiębiorczości w Polsce, bo może albo stymulować powstawanie nowych firm, które będą świadczyły te usługi, albo będzie to bariera, która będzie powodowała odpychanie potencjalnych nowych polskich przedsiębiorców od tego rynku. A pamiętajmy, iż przy implementacji dojdzie do tego jeszcze kolizja, czy też konieczność uwzględnienia w tej implementacji pewnych regulacji sektorowych, np. jeżeli chodzi o resort infrastruktury i regulacje dotyczące kierowców. Dojdzie konieczność uwzględnienia kolizji z przepisami RODO – więc, szczerze mówiąc, współczuję Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej tej roboty, bo to faktycznie bardzo, bardzo ciężkie zadanie stojące przed resortem.

Po pierwsze, chciałbym zaapelować właśnie o to maksymalnie elastyczne podejście w tej implementacji – żebyśmy nie wylali dziecka z kąpielą, żebyśmy nie przedobrzyli w tym zakresie, bo czasami choćby najbardziej słuszna i dobra regulacja może spowodować fatalne konsekwencje, o ile pójdziemy zbyt daleko w jedną stronę – więc szukajmy równowagi między wszystkimi interesami – to po pierwsze.

Po drugie, apel do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ale także do Komisji – próbujmy szukać platform wymiany opinii podczas prac nad tym projektem, zanim on wejdzie już finalnie na etap gotowego projektu. Może forma pewnych prekonsultacji, które pozwolą uniknąć pewnych zgrzytów albo właśnie uniknąć kolizji z wieloma, czy to regulacjami, czy też z interesami różnych sektorów w tej regulacji. Bardzo prosiłbym, żebyśmy w pracach nad tym projektem rozważyli maksymalną otwartość i partnerstwo między biznesem a rządem, a z całą pewnością uda nam się bez zbędnych konfliktów wypracować rozwiązania bardziej efektywne i również bardziej komfortowe dla wszystkich – dla przedsiębiorców i dla pracowników, i dla administracji.

Jeszcze raz dziękuję za to posiedzenie Komisji. Czekamy na pierwsze wyniki prac resortu pracy i apeluję o jak najgłębszy i jak najszybszy dialog w ramach prac nad tym projektem, żebyśmy po prostu nie musieli kłócić się na posiedzeniach o pewne detale, które myślę, pani minister, iż można spokojnie rozwiązać w trakcie konsultacji między biznesem – rynkiem, a ministerstwem.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję.

Pani tutaj, proszę.

Analityczka do spraw regulacyjnych w Departamencie Prawa i Legislacji Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Aleksandra Wróbel:

Dzień dobry. Aleksandra Wróbel, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

W dużej mierze popieram przedmówców, wcześniej wypowiadających się tutaj kolegów z innych organizacji reprezentatywnych pracodawców. My blisko współpracujemy, tak jak już zostało powiedziane, w ramach Rady Dialogu Społecznego i tam też właśnie rozmawiamy o tych kryteriach reklasyfikacji.

Oczywiście, tak jak moi przedmówcy, podkreślam tutaj wagę zachowania elastyczności oraz fakt, iż celem dyrektywy tak naprawdę w ogóle nie było doprowadzenie do reklasyfikacji wszystkich osób pracujących za pośrednictwem platform na umowy o pracę. Komisja Europejska szacowała, iż ta reklasyfikacja miałaby dotknąć w ogóle zaledwie 20% osób, więc ewidentnie celem nie była eliminacja umów cywilnoprawnych, czy samozatrudnienia.

A jeszcze dodatkowo, bo ten wątek nie był tutaj podejmowany, a myślę, iż pan Kanownik troszeczkę tutaj nawiązał do tego, przestrzegamy przed rozszerzającym charakterem dyrektywy, np. na branżę logistyczną, branżę KEP. Podkreślamy, iż to jest sektor silnie regulowany przez takie ustawy jak np. Prawo pocztowe, ustawa o transporcie drogowym, czy k.c. w zakresie umowy dostawy, tak iż nawołujemy do dużej ostrożności i stałego dialogu z biznesem. Tak jak przed chwilą zostało powiedziane, w momencie, kiedy zostanie opublikowany projekt, bardzo chętnie się do niego odniesiemy, przeprowadzimy szerokie konsultacje i bardzo chętnie będziemy uczestniczyć dalej w tym procesie.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, pani tutaj – tak, też po lewej stronie. Proszę bardzo.

Dyrektor generalna Wolt Polska sp. z o.o. Agata Polityło:

Dziękuję bardzo.

Szanowny panie przewodniczący, szanowni członkowie Komisji, szanowni państwo, nazywam się Agata Polityło, jestem dyrektor generalną firmy Wolt w Polsce, więc będę wypowiadać się z perspektywy jednej z platform. Działamy w Polsce od 2018 roku, dzisiaj jesteśmy aktywni w 23 miastach i wspieramy rozwój ponad 8300 partnerów biznesowych. Mówię tutaj głównie o restauracjach i sklepach. Są to w przeważającej większości małe i średnie przedsiębiorstwa, co tym bardziej podkreśla też wagę tego, iż nie mówimy tutaj jedynie o wpływie na biznes pod kątem platform, czy pod kątem indywidualnych kurierów, którzy prowadzą JDG, ale skutki tej dyrektywy odczują też małe i średnie przedsiębiorstwa.

Pracujemy również w takim modelu, w którym współpracuje z nami ponad 8000 partnerów kurierskich, z których wielu to studenci, migranci, osoby z problemami zdrowotnymi albo rodzice, którzy np. łączą swoją współpracę z Woltem z innymi obowiązkami rodzinnymi, czy z opieką. W Wolcie w pełni popieramy cele dyrektywy w sprawie pracy za pośrednictwem platform, głównie jeżeli chodzi o silniejszą ochronę pracowników platformowych, ale także jeżeli chodzi o większą przejrzystość w zakresie zarządzania algorytmicznego, czy potencjalnej reklasyfikacji. Dla nas jest też bardzo istotna równowaga, jeżeli o to chodzi, bo wierzymy, iż regulacje powinny chronić osoby, które są rzeczywiście zależne od platform, ale nie mogą odbierać elastyczności tym, którzy świadomie wybierają samozatrudnienie, czy elastyczność. I to jest dla nas bardzo istotne, bo u nas przeważająca większość – ok. 70% partnerów kurierskich współpracuje z nami w wymiarze 10, czy mniej niż 10 godzin w tygodniu, więc to faktycznie nie jest praca w pełnym wymiarze godzin, czy w takim pełnym rozumieniu.

Chcielibyśmy w związku z tym, żeby ten zakres, czy zestaw kryteriów domniemania stosunku pracy był dla nas bardzo jasny i też wąski, bo chcielibyśmy zapewnić sytuację, w której mielibyśmy pewność prawną, a żeby wszyscy mieli przejrzystość. Wierzymy też, iż zbyt szerokie kryteria domniemania stosunku pracy mogą grozić objęciem nimi tych osób, które są rzeczywiście samozatrudnione i tego chcielibyśmy uniknąć. A to tworzy nadmierne obciążenie dla władz, sądów i również dla tych osób. Dodatkowo chciałabym też wspomnieć, iż platformy świadczą dobrowolnie też ubezpieczenia albo szkolenia i wierzymy też w to, iż w tym powinniśmy być wspierani, a nie niejako karani.

Chciałabym też wspomnieć o głosie kurierów, dlatego iż dużą wagę przykładamy do tego, co sądzą kurierzy. Prowadzimy często takie badania u nas, w Wolcie, ale istnieje też takie badanie, które jest bardzo interesujące w tym kontekście – przeprowadziła je firma konsultingowa Copenhagen Economics. Z badania wynika, iż ośmiu z 10 kurierów chciałoby pozostać samozatrudnionymi. 76% kurierów, jeżeli utraciłoby elastyczność, czyli możliwość wybierania zadań, czy możliwość wybierania godzin pracy – po prostu przestaliby współpracować z platformami. A dla wielu osób ten dochód jest, powiedzmy, ratunkiem od bezrobocia, czy od wykluczenia z tego standardowego, tradycyjnego rynku pracy.

I dalej, mamy również takie badanie, które przeprowadziła Pragmatic Policy Group, dotyczące transpozycji tej dyrektywy w sposób nieoptymalny, czy agresywny i powodujący konsekwencje dla całego ekosystemu. Z badania wynika, iż ceny dla konsumentów wzrosłyby, co spowodowałoby, iż lokalny handel, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa, o którym rozmawiamy, mogłyby stracić 180–530 mln zł rocznie – i to szczególnie mocno uderza właśnie w MŚP. Zniknęłoby również około 40 tys. możliwości zarobkowania, to jest 78% w tej chwili dostępnych i zmniejszylibyśmy roczne zarobki osób współpracujących z platformami o 24–70 mln zł, oczywiście szkodząc tym, którzy prawdopodobnie mają utrudniony dostęp do tradycyjnego rynku pracy. To niezależne badanie szacuje też, iż dochody podatkowe spadłyby o 17–48 mln zł w 2025 roku, a do 2030 roku – o 70 mln zł rocznie.

Już podsumowując, zdecydowanie popieramy zwiększoną przejrzystość i ważna jest dla nas też przejrzystość algorytmiczna. Daliśmy już przykład tego, iż to dla nas ważne, bo od 2022 roku, jako Wolt, wydajemy roczny raport transparentności algorytmicznej. Został on uznany na arenie międzynarodowej za jedną z 25 wiodących praktyk w globalnej gospodarce platformowej. Ale wierzymy też, jeżeli chodzi o transparentność algorytmiczną, iż powinna pozostać skupiona na rzeczach, które są naprawdę ważne, czyli np. tych, które wpływają bezpośrednio na kurierów – jak przyporządkujemy zadania kurierom, jak ustalamy ceny, jak ustalamy oceny i czy ma to konsekwencje dla kurierów. A niekoniecznie rozciągamy się na wszystkie procesy technologiczne w firmie, bo jest to pewne zagrożenie konkurencyjności i pewnie niepotrzebne obciążenie dla nas i dla transparentności dla samych kurierów, czy przedsiębiorców, których to dotyczy.

Tak więc bardzo prosimy o pewność prawną związaną z tą dyrektywą, o proporcjonalność i o dialog z nami, z kurierami, z małymi i średnimi przedsiębiorstwami – z restauratorami i z innymi partnerami handlowymi. Jesteśmy gotowi, jako Wolt, być partnerem do tej dyskusji. o ile przydamy się do czegoś, chętnie wniesiemy wkład w transpozycję, podzielimy się naszymi obserwacjami, głosami naszych partnerów kurierskich i informacjami o ich potrzebach. Głęboko wierzymy w to, iż w Polsce mamy szansę zbudować zrównoważony, elegancki model, który jednocześnie chroni osoby pracujące albo na kontraktach, albo na umowach cywilnoprawnych, zachowując przy tym elastyczność, konkurencyjność i stanowiąc pozytywny przykład dla całego regionu.

Bardzo dziękuję.

Przewodniczący poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa ze strony społecznej chciał jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Czy ktoś z ministerstwa chciał coś jeszcze dodać? Ktoś z państwa posłów?

Ja mam pewną sugestię, o ile chodzi o ministerstwo. Pamiętam jak kilka tygodni temu pan premier Donald Tusk mówił na temat implementacji prawa europejskiego i dyrektyw. Mówił, żebyśmy wzięli sobie do serca – myślę, iż też państwo – żeby to było na zasadzie prostego przekopiowania, czyli to, co jest, bez dodawania przecinków i innych kropek. I sugerowałbym, żeby poszli państwo tą drogą w tej sprawie, ponieważ większe regulacje powodują to, iż jest mniejsza konkurencja spoza polskiego biznesu i widzimy to na przykładzie innych branż – więc prosiłbym państwa jako przewodniczący, ale też myślę, iż członkowie Komisji, o to, żeby państwo podchodzili do tego z dużą ostrożnością, o ile chodzi nadbudowywanie tego, co musimy po prostu zrobić ze względu na to, iż jesteśmy członkami Unii Europejskiej – to taka nasza prośba, jako członków Komisji.

Czy chcieliby państwo jeszcze zabrać głos? Nie widzę. W związku z tym zamykam dyskusję. Zamykam posiedzenie Komisji.

Prosiłbym członków podkomisji stałej do spraw przedsiębiorczości, żeby zostali, bo będziemy chcieli wybrać przewodniczącą, czy przewodniczącego podkomisji. Dziękuję bardzo.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału