Komisja Infrastruktury /nr 126/ (12-06-2025)

1 tydzień temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Infrastruktury /nr 126/
Mówcy:
  • Poseł Andrzej Adamczyk /PiS/
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec
  • Zastępca dyrektora do spraw inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddziału w Krakowie Robert Jakubiak
  • Poseł Dominik Jaśkowiec /KO/
  • Poseł Łukasz Kmita /PiS/
  • Poseł Piotr Lachowicz (KO) – spoza składu Komisji
  • Zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik
  • Poseł Marek Sowa /KO/
  • Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń /Polska2050-TD/
  • Wójt gminy Gdów Zbigniew Wojas

Komisja Infrastruktury, obradująca na posiedzeniu wyjazdowym w Gdowie pod przewodnictwem posła Mirosława Suchonia (Polska2050-TD), przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:

– informację ministra infrastruktury na temat inwestycji drogowych w województwie małopolskim ze szczególnym uwzględnieniem planów budowy DK75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz oraz S7 na odcinku Kraków–Myślenice.

W posiedzeniu udział wzięli: Stanisław Bukowiec sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Tomasz Kwieciński radca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad ze współpracownikami, Łukasz Krzysztofik dyrektor Biura Wojewody Małopolskiego, Paweł Obrzut zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Roman Ptak starosta wielicki ze współpracownikami, Katarzyna Kulesa radna powiatu krakowskiego, Stanisław Kracik zastępca prezydenta Krakowa, Michał Starobrat radny Krakowa, Robert Górecki zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Zbigniew Wojas wójt gminy Gdów, Miłosława Strzelec-Gwóźdź i Piotr Cygan przedstawiciele inicjatywy Południe Krakowa przeciw S7.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jakub Sindrewicz i Patrycja Wierzbicka – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Dzień dobry. Witam bardzo serdecznie panie posłanki i panów posłów. Witam wszystkich zaproszonych gości, w szczególności gospodarza miejsca, wójta gminy Gdów pana Zbigniewa Wojasa – witam bardzo serdecznie. Witam przedstawicieli samorządu z regionu, w szczególności pana Stanisława Kracika, zastępcę prezydenta miasta Krakowa. Witam pana starostę wielickiego. Bardzo serdecznie witam w naszym gronie pana ministra Stanisława Bukowca, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Witam także przedstawiciela wojewody małopolskiego, jest z nami pan Łukasz Krzysztofik, dyrektor biura. Witam bardzo serdecznie przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – pana Tomasza Kwiecińskiego i panią Agnieszkę Wachowską. Witam przedstawicieli także strony społecznej zaproszonych przez pana posła Jaśkowca i wszystkich państwa, którzy stawili się na to historyczne posiedzenie Komisji Infrastruktury w Gdowie.

Bardzo dziękuję panu wójtowi Gdowa Zbigniewowi Wojasowi za przyjęcie Komisji i możliwość zorganizowania posiedzenia. Na początku udzielę głosu gospodarzowi dzisiejszego posiedzenia Komisji. Panie wójcie, bardzo proszę.

Wójt gminy Gdów Zbigniew Wojas:

Szanowni państwo, gmina Gdów liczy sobie 19 tys. mieszkańców, mamy 29 miejscowości. o ile chodzi o drogi, to mamy dwie drogi wojewódzkie – DW966 i DW967, które przecinają naszą gminę na cztery części. Mamy rzekę Rabę – wzdłuż rzeki Raby powstaje ścieżka pieszo-rowerowa, która będzie miała 80 km. Złączymy się z Wisłą i z Rabką – można się fajnie przemieszczać tutaj na rowerach.

Jeśli chodzi o nasze znaczące miejsca, to w Pierzchowie urodził się generał Jan Henryk Dąbrowski – twórca legionów. Dąbrowski pochodzi z naszej gminy. Tutaj mieszkał Kantor. Słynne krzesło Kantora betonowe jest tutaj w Hucisku, tutaj wybudował sobie dom Kantor. Urodził się tu także Grażyński i Solski oraz piosenkarz, twórca Andrzej Zieliński.

Poseł Marek Sowa (KO):

Premier Kosiniak-Kamysz zwykle tutaj głosuje.

Wójt gminy Gdów Zbigniew Wojas:

Też.

Poseł Marek Sowa (KO):

Tu będzie przystanek linii kolejowej Podłęże–Piekiełko.

Wójt gminy Gdów Zbigniew Wojas:

Będą tutaj dwa przystanki z jednym peronem, przystanek w Wiatowicach i przystanek w Zręczycach, oraz stacja w Gdowie. To jest wydarzenie stulecia dla naszego regionu, nie tylko dla Gdowa, również dla sąsiednich gmin. Naprawdę, to jest największe wydarzenie poprzedniego i tego wieku – przygotowywane już od 118 lat. Pierwsze rozmowy na temat kolei odbyły się w 1907 r. – tutaj niedaleko mleczarni, tu jak pan poseł przejeżdżał.

Nie będę was już zanudzał, ale mam krótki film opisowy. o ile państwo chcecie to mogę wam go pokazać. W skrócie, bo on trwa ponad godzinę.

[Prezentacja filmu o gminie Gdów]

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Piękna prezentacja. Gratuluję, bo to oczywiście jest z jednej strony infrastruktura, nad którą pracujemy, ale z drugiej strony efekt tych lat działań, poświęcenia dużej części zasobów i swojego czasu w to, żeby rzeczywiście gmina się rozwijała – i to widać. Muszę powiedzieć, iż to miejsce, w którym jesteśmy, jest najlepszym przykładem i dowodem na to, iż państwo wykorzystujecie te możliwości, które tutaj są.

Porządek naszego dzisiejszego posiedzenia to informacja ministra infrastruktury inwestycji drogowej w województwie małopolskim z szczególnym uwzględnieniem planów budowy DK75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz oraz S7 na odcinku Kraków–Myślenice. o ile nie ma uwag, to przystąpimy do realizacji porządku dziennego.

Bardzo proszę wielce szanownego pana ministra Stanisława Bukowca o zabranie głosu i zaprezentowanie tej informacji.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec:

Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to są z nami przedstawiciele oddziału krakowskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wicedyrektorzy pani Agnieszka Wachowska i pan Robert Jakubiak – oddam głos panu dyrektorowi Jakubiakowi, żeby przedstawił prezentację. Myślę, iż to będzie w taki skondensowany sposób, ponieważ czas jest nieubłagany, ale żebyście państwo poznali zakres tych inwestycji, które w tej chwili dzieją się w Małopolsce.

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję, panie ministrze.

Witam też bardzo serdecznie pana dyrektora Góreckiego z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, który też jest dziś z nami.

Zgodnie z dyspozycją pana ministra oddaję głos panu dyrektorowi w celu zaprezentowania informacji. Bardzo proszę.

Zastępca dyrektora do spraw inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddziału w Krakowie Robert Jakubiak:

Dzień dobry. Szanowni państwo, witam serdecznie.

Panie przewodniczący, pani przewodnicząca, zebrani panie posłanki i panowie posłowie, wszyscy szanowni goście, chciałem krótko – tak jak pan minister wskazał – przekazać informacje o inwestycjach drogowych na terenie naszego województwa małopolskiego. Zacznę od takiej głównej informacji – przede wszystkim województwo małopolskie nie jest dużym województwem, ale mamy na utrzymaniu prawie tysiąc kilometrów dróg. o ile wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, to niebawem będziemy mieli ich ponad tysiąc – w tym 283 km dróg o dwóch jezdniach. To jak na województwo wcale nie jest dużo, natomiast te dwie jezdnie to są najważniejsze elementy szkieletu dróg małopolskich.

Po tym wprowadzeniu rozpoczynam informację. Pierwsze slajdy będą dotyczyć tego, co udało się zrobić pod koniec roku. Pod koniec roku udało się połączyć Kraków z Warszawą – albo Warszawę z Krakowem, jak kto woli. W każdym razie droga S7 została uciągniona na całej długości województwa, razem z północną obwodnicą Krakowa i to rozwiązanie spowodowało, iż został nadany zupełnie nowy standard podróżom, przede wszystkim na północ Krakowa i z Krakowa w kierunku przede wszystkim stolicy.

To jest właśnie druga inwestycja – północna obwodnica Krakowa. Udało się ją tak wprowadzić do ruchu, żeby ten odcinek z S7 można było wspólnie użytkować. Mamy bardzo pozytywne głosy w zakresie rozwiązań i funkcjonalności, które tam zostały zastosowane. Jesteśmy teraz w stanie monitorowania tych urządzeń, które zostały zabudowane – zostały tam zabudowane dwa tunele – wszystkie węzły pracują adekwatnie, robimy przeglądy. Na razie jest to bardzo dobry produkt i mam nadzieję, iż tak będzie również w długiej perspektywie i będzie służył mieszkańcom i obywatelom z całego kraju.

Trzecia inwestycja – bardzo istotna – to jest poprawa dojazdu pomiędzy Rabką a Nowym Targiem. Udało się zakończyć prace na odcinku Rdzawka – Nowy Targ, czyli przybliżyć Podhale do Krakowa, mało tego – przybliżyć Kraków do całej Polski. Droga jest naprawdę bardzo dobrze wkomponowana w teren. Ludzie przejeżdżający tą drogą uważają, iż jest to jedna z najładniejszych dróg widokowych w naszym kraju – z tego jesteśmy dumni.

Teraz przechodzę do informacji, które są bardzo istotne. Na chwilę obecną mamy trzy główne cele, które w tej chwili realizujemy – to jest kontynuacja drogi S7 w Krakowie, ten wschód Krakowa, gdzie chcemy połączyć węzłem Mistrzejowice z autostradą A4. Oczywiście obwodnica Oświęcimia, która spina z S1 – tam sobie pojedziecie jutro – na terenie województwa śląskiego, to jest też istotna inwestycja z punktu widzenia połączenia Małopolski i Śląska. I oczywiście obwodnica Zabierzowa – dla aglomeracji krakowskiej to też bardzo istotna kwestia, która teraz trwa i jest realizowana. Tu oczywiście koncentrujemy się na Zakopiance, bo Zakopianka jest taką drogą, której możliwości trzeba sprawdzać cały czas i te, które udaje nam się poprawiać, czyli bezpieczeństwo i płynność ruchu – to robimy. w tej chwili są realizowane trzy punkty na tej drodze. No i oczywiście rozpoczęliśmy przebudowę bardzo istotnego odcinka drogi w Olkuszu przez centrum miasta. Ta droga od czasu jej wybudowania w latach 70. nie była doinwestowana. Udało się te środki pozyskać i odcinek jest realizowany. O tym będę mówił szerzej w prezentacji.

Pierwszym naszym celem w tym roku jest poprawa bezpieczeństwa na węźle Mistrzejowice. Państwo, którzy wyjeżdżają z Krakowa na północ, doskonale wiedzą, iż jedną łącznicą – taką protezą – połączyliśmy północną obwodnicę z S7 w kierunku Warszawy. Tu na czerwono jest pokazane, jaki mamy cel. Chcemy rozdzielić te potoki ruchu. Na Warszawę już będzie wtedy bezpieczny przejazd – tak jak tutaj ta czerwona strzałka wskazuje – a ci, którzy będą jechać ze strony północy, będą mogli normalnie, bezpiecznie korzystać z pełnej szerokości wiaduktu, który jest teraz dwukierunkowy. Taki termin i cel, który sobie wyznaczyliśmy z wykonawcą, to jest koniec roku. Myślę, iż w grudniu powinniśmy uzyskać odpowiednie zgody z nadzoru budowlanego, żeby ten odcinek uruchomić.

Następnym odcinkiem, który jest w ramach S7 budowany we współpracy z miastem Kraków, to jest ulica Kocmyrzowska. Ona ma prawie kilometr długości. Funkcjonuje już linia tramwajowa, która w tamtym roku została uruchomiona. Jest zrealizowana pętla tramwajowa. realizowane są prace, które doprowadzą do tego, iż ulica Kocmyrzowska zmieni się z ulicy jednojezdniowej na dwujezdniową, z ekranami akustycznymi i ze wszystkimi elementami dla mieszkańców, żeby mogli bezpiecznie funkcjonować. Porozumienie zostało podpisane z tego powodu, iż połączenie tych inwestycji było najbardziej najważniejsze dla obu inwestorów, czyli dla miasta Kraków i GDDKiA, z tego względu, iż widzieliście państwo, S7 bardzo intensywnie wchodzi w tę ulicę Kocmyrzowską i najlepiej było to zrobić wspólnie – i tak zrobiliśmy.

Odcinek S7 między węzłem Grębałów, który jest w budowie. Elementy, które są, są realizowane, z materiałami i z załogą wykonawca nie ma problemów, tak iż wydaje się realne to optymistyczne założenie – czwarty kwartał tego roku.

Teraz bardzo skomplikowany odcinek. To jest ta długa estakada – ona już przeszła przez linię kolejową. w tej chwili mamy już pierwsze elementy nad linią kolejową, która jest czynna. Ten odcinek to jest ostatni, najważniejszy odcinek do domknięcia S7 na terenie Krakowa, w związku z tym pod koniec 2026 r. będzie cały element przejścia S7 przez Kraków z włączeniem do węzła Igołomska wykonany w całości i będzie można przejechać Kraków dookoła już po ringu krakowskim. Układ obwodnicy docelowej będzie następujący. Kraków będzie kolejnym miastem po Łodzi, która się szczyci, iż jest pierwszym miastem o takich parametrach – mówimy o parametrach wysokiej klasy dróg, które tworzą miejski ring.

Następne inwestycje, które są realizowane – powiem tak pokrótce – to obwodnica Oświęcimia. Tu mamy odcinek, już wydał nam nadzór budowlany pozwolenie – most przez Wisłę. Mamy już pozwolenie na użytkowanie. Droga czeka na pozostałe elementy pozwoleń. Możemy ją w niedługim czasie otworzyć dla ruchu. Przewidujemy, iż wąskim gardłem może stać się starsza część obwodnicy w ciągu DK44, która jest o przekroju jednojezdniowym. Planujemy, iż całość przebiegu obwodnicy będzie w standardzie dwujezdniowym – do planowanego węzła z drogą ekspresową. W związku z tym będziemy rozmawiać z samorządem, żeby było jak najmniej uciążliwości z tego powodu. Są prowadzone rozmowy, zarówno z gminą Oświęcim, jak i z miastem Oświęcim. I jeszcze element infrastruktury, który budujemy na tym odcinku, to jest przejście pod linią kolejową na tym odcinku. Linia kolejowa została zmodernizowana, a stacja Oświęcim wykonana. Wspólnie z kolejarzami podjęliśmy taką odważną decyzję, żeby spróbować się przebić przez tory kolejowe. Tam są trzy koleje. To po to, żeby ich nie wyłączać z ruchu, żeby ich nie demontować, tylko wykonać taką konstrukcję, która zostanie przeciśnięta i będzie mogła funkcjonować linia kolejowa.

(niesłyszalne) …naszą obwodnicą po nowym śladzie i istniejącą drogą krajową, która spowoduje to, iż będziemy mogli wejść na tunel, który jest tam realizowany, i wykonać prace konstrukcyjne. Takie rozwiązanie spowoduje, iż mieszkańcy, którzy zajeżdżają do Krakowa, będą mieli łatwiejszy dostęp i te utrudnienia dla mieszkańców i kierowców nie będą już takie dotkliwe. Przechodzimy takim układem krótkiego obiektu tunelowego pod Zakopianką, umożliwiając dojazdy z dwóch stron poprzez prawe skręty na Zakopiance, co spowoduje podniesienie płynności ruchu.

(niesłyszalne) Dojazd w kierunku do Myślenic będzie zrealizowany łącznicą, która będzie wykorzystywać istniejący układ drogowy. Jedna i druga inwestycja – mam nadzieję, iż planowany koniec budowy będzie mógł być właśnie w tym roku. Będzie przynajmniej zachowana przejezdność na Zakopiance, żeby nie powodować już utrudnień. Będziemy tylko się zajmować robotami okołodrogowymi, czyli sprzątaniem terenu i zielenią.

Na rozbudowę trasy w Olkuszu – o której wspomniałem – musimy jeszcze poświęcić troszkę czasu. Tam są dwie jezdnie, bardzo trudne warunki… (niesłyszalne)

Realizacja wiaduktu drogowego w ciągu drogi nr 94. Wykonawca wykonuje wstępne prace przygotowawcze i myślę, iż już w czerwcu będzie gotowy, żeby rozpocząć pierwsze prace budowlane i roboty stałe.

Jeżeli chodzi o realizację zamierzeń, które mamy w planie budowy dróg i w stu obwodnicach – mamy siedem takich obwodnic. Są to obwodnice Wadowic, Makowa Podhalańskiego, Limanowej, Nowego Targu, Piwnicznej, Chrzanowa, Trzebini oraz Tarnowa. W pięciu z tych decyzji jesteśmy teraz w cyklu środowiskowym, w trakcie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowych. Na obwodnicę Wadowic, która jest łącznikiem z planowaną drogą BDI, decyzja została już uzyskana. Oprócz tego w przygotowaniu w ramach PBDK mamy obwodnicę Zatora (zaraz o niej powiem), rozbudowę Sądeczanki, drogi DK75, na całej długości między Brzeskiem a Nowym Sączem – oczywiście jest to budowa BDI – rozbudowę autostrady A4 Balice – Opatkowice, w perspektywie rozbudowa autostrady A4 na odcinkach Stalexportu, jak również rozbudowa A4 na odcinku Kraków–Tarnów. Koncentrować się będziemy przede wszystkim na odcinkach w bliskości Krakowa – mam tutaj na myśli odcinek między węzłem Bieżanów a Targowiskiem.

Obwodnica Zatora to jest pierwszy projekt pilotażowy GDDKiA przy wsparciu Ministerstwa Infrastruktury. Wybraliśmy wykonawcę. Czas wyboru wykonawcy był dość długi, bo w KIO mieliśmy dziewięć rozpraw, słuchajcie, szanowni państwo. Mimo tego, iż to nie był przetarg otwarty, tylko dialog konkurencyjny, ale sam pomysł wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań, które są przyszłością w infrastrukturze, był tak zachęcający dla wykonawców, iż każdy chciał uzyskać kontrakt. Teraz prezes zamówień publicznych robi kontrolę uprzednią. Myślę, iż w ciągu miesiąca będziemy mieli decyzję, iż będziemy mogli podpisać umowę i rozpocząć budowę.

Poseł Marek Sowa (KO):

Podtrzymane jest to rozstrzygnięcie?

Zastępca dyrektora GDDKiA – Oddziału w Krakowie Robert Jakubiak:

Tak, rozstrzygnięcie jest podtrzymane, tak iż my mamy otwartą drogę jako inwestor do podpisania umowy. Mamy zwizualizowany projekt. Wszystkie elementy będą odbywać się elektronicznie. Nie będziemy używać papieru – tylko w takim stopniu, w jakim jest potrzebny na budowie, jak choćby dziennik budowy. Pozostałe rzeczy będą w wersji elektronicznej.

Teraz mamy kilka obwodnic, które są w realizacji. Tak jak powiedziałem – obwodnica Limanowej jest w trakcie decyzji środowiskowej. Teraz mamy do rozstrzygnięcia pewną kwestię związaną z terenem zamkniętym. W związku z tym, iż jest lokalizacja Wojsk Ochrony Terytorialnej na terenie Limanowej, jedna z działek, która wchodzi w zakres tej decyzji środowiskowej, ma w tej chwili charakter działki zamkniętej i w następnym tygodniu będziemy prowadzić analizy, jak wybrnąć z tego, żeby przeprowadzić i skończyć postępowanie środowiskowe, żeby uzyskać decyzję środowiskową.

Obwodnica Wadowic – tutaj jest plan, który przedstawia to miasto. To kółko na dole to jest miejsce, gdzie włącza się BDI i na południe od Wadowic to BDI ma przebieg wschód–zachód, w związku z tym projekty są skoordynowane i ten teren jest bardzo istotny dla Wadowic, żeby odciążyć przejazd przez środek miasta i w przyszłości tą obwodnicą można wyprowadzić ruch z Wadowic i pielgrzymów, którzy odwiedzają to miasto, do planowanej drogi ekspresowej BDI.

Obwodnica Makowa Podhalańskiego, droga nr 28, to też bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia samorządu. Obwodnica wyprowadza ruch z miasta. Wskazaliśmy wariant preferowany, który zupełnie omija Maków Podhalański, wychodzi z Suchej Beskidzkiej, wchodzi z powrotem w miejscowości Białka. Jest teraz procedowana decyzja środowiskowa. Planowane działania w tej sprawie to pewnie będą spotkania w ramach konsultacji przez burmistrza. Będziemy w tym procesie uczestniczyć, żeby tę decyzję uzyskać.

Budowa obwodnicy Nowego Targu – przedstawiliśmy samorządowi, który był organem wydającym decyzję środowiskową, przebiegi na północ od lotniska. Organ nam wskazał, żebyśmy zaproponowali jeszcze jeden przebieg. Ten jeden przebieg został przez nas przeanalizowany, wskazany. Nie zmieniliśmy naszej preferencji w zakresie preferowanego przebiegu, natomiast daliśmy ten materiał, żeby organ mógł go przeprocedować.

Jeszcze mamy obwodnicę Piwnicznej, miasteczka Piwniczna-Zdrój – to jest kontynuacja drogi nr 87 przed granicą. To są warianty, które były pokazywane w ramach procedury decyzji środowiskowej. To jest bardzo kontrowersyjny projekt, który z punktu widzenia mieszkańców jest wątpliwy, natomiast staramy się zakończyć proces decyzji środowiskowej. Wszystkie materiały, które były niezbędne, zostały przekazane.

Budowa obwodnicy Tarnowa – tu jest kwestia uzyskania środków od naszego partnera. Póki tych środków nie ma, to nie możemy się ukierunkować na to, żeby ją wytypować. Na razie realizowane są analizy i rozmowy, żeby poinformować społeczeństwo, w którym kierunku to będzie szło.

Jeśli chodzi o budowę drogi DK75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, jesteśmy na etapie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzję wydano, jednakże złożono odwołanie od tej decyzji do organu, którym jest organ generalnego dyrektora. o ile dostaniemy od niego treść decyzji lub wskazania, w jakim kierunku mamy się kierować, będziemy podejmować dalsze działania.

Uzyskanie rygoru wykonalności decyzji pozwoli na realizację pewnych założeń i planów. Niestety ten rygor został nam odmówiony. Natomiast będziemy teraz składać zażalenie do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Sekretarz stanu w MI Stanisław Bukowiec:

Ponieważ droga nr 75, tzw. Sądeczanka, jest w temacie głównym posiedzenia Komisji, to ja pozwolę sobie jeszcze dodać dwa zdania na ten temat. Rzeczywiście to jest – w mojej ocenie – droga strategiczna, jeżeli chodzi o inwestycje na Sądecczyźnie. o ile państwo wracacie z Nowego Sącza – w Nowym Sączu mamy chyba największą ilość firm i przedsiębiorców, którzy dają miejsca pracy w tym regionie. To jest bardzo silnie rozwijający się ośrodek, który zgłasza zapotrzebowanie, a adekwatnie kłopoty transportowe. W końcu ze względu na rozwój turystyczny – mamy w tym obszarze zaniedbania.

W mojej ocenie ten wariant C, który został wybrany, on został wybrany w sposób nie do końca dobry. Dlaczego? Dlatego, iż od początku… (niesłyszalne) Odcinki, które są najbardziej problematyczne – czyli mówimy o odcinku Łososina do mniej więcej Czchowa, tam jest przejście przez górę Just, i drugi odcinek to jest gmina Gnojnik, gmina Czchów i miejscowość… (niesłyszalne)

Kontynuujemy również konsultacje społeczne, jeżeli chodzi o alternatywne rozwiązanie. Jesteśmy w tej chwili w fazie przygotowania takiego rozwiązania, które nie będzie ingerować w zabudowane tereny… (niesłyszalne)

Poseł Piotr Lachowicz (KO) – spoza składu Komisji:

Chciałbym poruszyć kwestie wykupu gruntów pod drogę od mieszkańców. Mieszkańcy chcieli dzisiaj przyjechać. Myśmy to jakoś wytłumaczyli, iż dziś to nie jest spotkanie odpowiednie w tej sprawie. Ale generalnie plan jest trochę nierealny…

Sekretarz stanu w MI Stanisław Bukowiec:

Rozmawiamy o takiej koncepcji, aby iść drugim brzegiem tej rzeczki, nie pamiętam dokładnie jej nazwy. Przypominam, realizowane są konsultacje. Jak będzie wydana decyzja, uaktualnimy propozycję.

Oddaję głos panu dyrektorowi, dziękuję.

Zastępca dyrektora GDDKiA – Oddziału w Krakowie Robert Jakubiak:

Dziękuję bardzo.

To tak w uzupełnieniu powiem, iż jako inwestor zawsze do decyzji środowiskowej zabieramy trochę więcej gruntu, gdzie później mamy elastyczną możliwość kształtowania tych wszystkich elementów, które ta droga musi posiadać. Jest to bardziej wygodnie czy raczej nie wygodnie, ale bardziej racjonalnie też dla mieszkańców, bo później na etapie nasycania informacjami pozostałe części, projekt budowlany, koncepcja – mamy wtedy więcej informacji i możemy regulować bardziej na korzyść właścicieli, a nie iż będziemy zajmować kolejne grunty.

Jeśli chodzi o budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów, to mamy sytuację taką, iż udało nam się decyzję środowiskową obronić przez wszystkie szczeble decyzyjne – łącznie z Sądem Najwyższym – i teraz mamy taki deadline, który mówi o tym, iż tę robotę trzeba zrobić w określonym czasie, to jest do 2028 r., żeby móc złożyć ZRID, czyli dokumentację, która umożliwia budowę. Teraz uruchomiliśmy postępowanie przetargowe tych odcinków, których jest cztery. Na wszystkie mamy oferty. Dwóch wyborów już dokonaliśmy. W ten poniedziałek była rozprawa KIO na temat rozstrzygnięć między ofertami, gdzie były złożone zażalenia na nasz wybór. W związku z tym cały odcinek jest w przygotowaniu i w perspektywie do podpisania umów na realizację. Bardzo duży zakres, który projekt obejmuje, to jest geologia. Ta geologia dla nas jest bardzo ważna.

Informujemy mieszkańców, iż mamy decyzję środowiskową, chcemy na ten teren wjechać i zrobić odwierty, omawiamy, jak to będzie wyglądać. Jest bardzo duży pozytywny odzew. Ludzie się zgadzają, mówią, iż pomogą i nie będą nam utrudniać. Mamy bardzo dużo zgód zwrotnych, gdzie jak tylko podpiszemy umowę, to projektowanie geologii będziemy przekazywać z automatu, żeby w tych miejscach od razu rozpocząć pracę.

Sekretarz stanu w MI Stanisław Bukowiec:

Jeżeli państwo pozwolicie, to dodam dwa zdania. Beskidzka Droga Integracyjna to jest w tej chwili zadanie, które ma plan inwestycyjny na kwotę blisko 8 mld zł. To jest jedna z najważniejszych i najdroższych inwestycji jaka jest na rynku budowlanym w Polsce. Kalwaria Zebrzydowska łączy się z Bielsko-Białą. Dzisiaj pojedziemy pewnie drogą nr 52, więc państwo zobaczycie, jak kręta i niebezpieczna jest to droga przez to, iż przebiega przez mocno zabudowane tereny. Jest to droga, której pierwsze plany pojawiły się 20 lat temu, jeszcze chyba za czasów pana marszałka Sowy.

Poseł Marek Sowa (KO):

Jeszcze nie byłem marszałkiem wtedy.

Sekretarz stanu w MI Stanisław Bukowiec:

Ale w tym mniej więcej w tym okresie.

W grudniu zostały podpisane plany inwestycyjne i – tak jak wspomniałem – chcemy połączyć Podbeskidzie. Pan przewodniczący Suchoń też mocno zabiega o tę inwestycję, bo to jest tak naprawdę połączenie Podbeskidzia z Krakowem i pozwoli to w lepszy sposób skomunikować ten region. Myślę, iż podobna wartość inwestycji jak w przypadku Sądeczanki, czyli duża szansa na rozwój gospodarczy, turystyczny i poprawa bezpieczeństwa mieszkańców.

Zastępca dyrektora GDDKiA – Oddziału w Krakowie Robert Jakubiak:

Dziękuję bardzo.

Jesteśmy w trakcie opracowywania projektów budowlanych. Są one przygotowywane w ten sposób, aby można było uwzględnić dojazd ze starej drogi, wjazd na nową, wjazd na starą – no i cyklicznie, aż nie skończymy wszystkich elementów tych czterech puzzli, które są do wykonania. Droga składa się de facto z obwodnic poszczególnych miejscowości…

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Przepraszam, panie dyrektorze, jutro będziemy omawiać bardzo szczegółowo Beskidzką Drogę Integracyjną.

Szanowni państwo, zgłasza się pan przewodniczący Adamczyk. Bardzo proszę o takie krótkie, konkretne pytania. Proszę bardzo.

Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):

Dziękuję bardzo.

Szanowni państwo, panie ministrze, przechodzę do rzeczy. Czy dobrze zrozumiałem, iż na kilku odcinkach – nie wiem, na trzech lub dwóch – drogi nr 75 będą prowadzone prace zmierzające do wyznaczenia przebiegu nowym śladem? Bo nie jestem… Z tego tak wynikało, iż ma być raport oddziaływania na środowisko i decyzje środowiskowe dla kilku odcinków w ich nowym projektowanym przebiegu. Proszę nie rozwijać, tylko odpowiedzieć na pytanie.

Drugie pytanie dotyczy slajdu, na którym widzieliśmy rozbudowę autostrady A4. Mam pytanie do pana ministra. Jakie decyzje zapadły w stosunku do autostrady A4? Czy ta autostrada od marca 2026 r. będzie autostradą płatną dla samochodów osobowych i motocykli? Czy będzie autostradą bezpłatną? Jakie są decyzje ministerstwa w tej sprawie?

I trzecie pytanie. Czy sporządzono model ruchu dla poszczególnych wariantów przebiegu S7 od Krakowa do Myślenic? Czy taki model został stworzony dla poszczególnych wariantów? I bardzo proszę o prezentację – o ile to jest możliwe, proszę o przesłanie dzisiaj przedstawionej prezentacji nam jako członkom Komisji. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Pan poseł Łukasz Kmita, bardzo proszę. Też bardzo proszę o takie konkretne zagadnienia.

Poseł Łukasz Kmita (PiS):

Mnie się bardzo dobrze współpracowało z panem ministrem Bukowcem w czasie, kiedy wspólnie rządziliśmy, jak byłem wojewodą. Tak iż myślę, iż ta dobra kooperacja nie zostanie nigdzie wycofana.

Poseł Marek Sowa (KO):

Wszystko, co dobre, przejmujemy.

Poseł Łukasz Kmita (PiS):

Oczywiście. Liczę na przejęcie dobrych tematów, które rozpoczął rząd Prawa i Sprawiedliwości.

Przechodząc do rzeczy – chciałem się zapytać pana ministra, czy następuje jakaś weryfikacja planu stu obwodnic. Czy państwo się z tego planu wycofujecie? Pytam dlatego, iż – może pan dyrektor nie zdążył – nic nie było powiedziane na temat obwodnicy Trzebini i Chrzanowa, a to jest okręg pana marszałka Sowy. Źle by się stało, jakby pan poseł Sowa nie miał jakiegoś sukcesu w okręgu, tym bardziej iż obiecał to mieszkańcom. Ale przechodząc do rzeczy – kiedy będzie realizowana… Czy jest kooperacja z samorządem? Czy temat ten będzie dowieziony? jeżeli tak – to kiedy?

I drugie pytanie. Idziemy do przodu, myślę, iż dobra kooperacja popłaca – czy generalna dyrekcja, czy pan minister nie przeanalizowałby możliwości budowy dwupasmowej drogi nr 94 na odcinku Olkusz–Kraków? Tym bardziej iż jest to droga o niezwykle dużym natężeniu ruchu – średnio jest tam 30 tys. pojazdów… (niesłyszalne) Mówię o tym dlatego, iż co prawda jest zaplanowana przebudowa po istniejącym śladzie, ale z racji dużego natężenia ruchu wydaje mi się, iż przyszłościowo można by rozpocząć proces analizy dotyczącej budowy tego po nowym śladzie. Jest to o tyle ważne, iż stanowiłoby to alternatywę dla autostrady A4, a na odcinku Olkusz – Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec – Katowice droga jest prowadzona właśnie w standardzie dwujezdniowym drogi GB. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję.

Pozwolę sobie przekazać serdeczne pozdrowienia dla wszystkich państwa od premiera Władysława Kosiniaka-Kamysza, który napisał, żeby wszystkich pozdrowić, więc przekazuję serdeczne pozdrowienia.

A teraz pan przewodniczący Marek Sowa.

Poseł Łukasz Kmita (PiS):

To proszę odpisać, iż my też pozdrawiamy. Trzeba być grzecznym.

Poseł Marek Sowa (KO):

Ja też wrócę do tego programu stu obwodnic. To jest 2019 r., w którym był ogłoszony. Więc to, co było dzisiaj prezentowane, to jest dorobek sześcioletniej pracy. W większości przypadków są to decyzje i złożone wnioski o decyzje środowiskowe. Żeby państwo też mieli świadomość, jak intensywna praca przez te lata się odbyła. W mojej ocenie pan dyrektor w przypadku obwodnicy w Piwnicznej-Zdroju przekazał informację niekonkretną, a wręcz, bym powiedział, nieprawdziwą. Ja w tej sprawie podejmowałem jakieś interwencje i z tego co widzę, nie jest procedowana w ogóle decyzja środowiskowa. W związku z powyższym ta inwestycja według wiedzy z uwagi na jednoznaczne stanowisko samorządu gminy Piwniczna-Zdrój nie jest możliwa w ogóle do realizacji. Tam żaden etap przygotowania po prostu nie jest zrobiony. Więc mówienie, iż wniosek jest złożony, kilka ma wspólnego… Był kiedyś złożony, ale jest nieprocedowany po prostu. To jest punkt pierwszy.

Druga kwestia, która jest w mojej ocenie niezwykle istotna – tutaj się to pojawiło w przypadku autostrady A4. Rozumiem, iż chodzi o dodatkowy, trzeci pas. Chciałem uzyskać potwierdzenie dla dwóch elementów, szczególnie iż samorząd w Trzebini zgodził się czy wręcz preferuje wariant obwodnicy z dodatkowym węzłem… (niesłyszalne) Druga obwodnica po prostu byłaby obwodnicą, która byłaby prorozwojowa. W takim przypadku minimalistycznym ona takiego charakteru nie spełnia, ale jeżeli taka a nie inna jest wola samorządu, to państwo doskonale wiecie, iż wytyczenie bezkonfliktowego przebiegu jest jednym z kluczowych wariantów realizacji zadania.

Mam pytanie o węzeł Byczyna, bo na slajdzie pojawiło się, iż bez węzła Byczyna. Wydaje mi się, iż w takiej sytuacji węzeł Byczyna byłby obligatoryjny. Trzeba go po prostu zrobić, bo autostrada będzie de facto wówczas pełniła funkcję obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję, panie pośle.

Pan poseł Dominik Jaśkowiec. Bardzo proszę, panie pośle.

Poseł Dominik Jaśkowiec (KO):

Szanowni państwo, ja krótko, bo chciałem przypomnieć, iż rozmawiamy też o S7 Kraków–Myślenice, zwłaszcza iż jest tu też wiceprezydent Kracik, są radni Krakowa i przedstawiciele strony społecznej. Chodzi o nowy przebieg trasy S7 na terenie Krakowa. Tam pojawił się protest społeczny i tak naprawdę cały czas on jest bardzo mocno aktywny. Poprzedni rząd nie umiał tej sprawy rozwiązać, tak naprawdę doprowadził do tego, iż ten protest był eskalowany. No i dzisiaj chciałbym, żebyśmy na ten temat porozmawiali, ewentualnie znaleźli rozwiązania, które będą satysfakcjonować mieszkańców. Na tym terenie, przez który ma przechodzić S7, jest m.in. uzdrowisko, tereny chronione przyrodniczo, w związku z tym kwestia wypracowania rozwiązań takich, które będą satysfakcjonować mieszkańców, jest bardzo istotna. Ja też nie bez kozery zadaję to pytanie, bo dwa miesiące temu złożyłem interpelację w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury i do dzisiaj nie otrzymałem na nią odpowiedzi. Prosiłbym o krótką rozmowę, naprawdę krótką, na ten temat.

Poseł Marek Sowa (KO):

(niesłyszalne) …zapewnić, iż na pewno przejdzie duży proces konsultacji, będą emocje, bo każdy wie jak ten teren jest mocno zurbanizowany. Natomiast wydaje mi się, iż dzisiaj mówienie o wariantach, które są planowane przez generalną dyrekcję i ich opracowanie jest wydane, bo jakaś mapka się w mediach pojawiła, to jest chyba… (niesłyszalne) Inna rzecz, iż nie skończylibyśmy chyba do 12.

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję.

(niesłyszalne) …w Małopolsce czy w okolicy Krakowa zwłaszcza jest wiele wariantów i myślę, iż zaproponowany przez pana przewodniczącego wariant rozmowy o publikowaniu wariantów w ramach zespołu, ale też w ramach komisji. Bo chcę powiedzieć, iż tutaj w związku z budową Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli tej jednej z najważniejszych dróg na południu, której budowa została odblokowana, pojawia się oczywisty problem puszczenia tego na Zakopiankę i przepustowości tej drogi. Na pewno jutro państwa z zarządu dróg wojewódzkich nie będzie, ale jest kwestia przebudowy drogi od Lanckorony w stronę Skawiny, która wydaje mi się, iż w przypadku budowy BDI jest potrzebna. Więc ten układ komunikacyjny musi wzbogacić się w regionie Krakowa – szeroko w Małopolsce – o wiele takich połączeń, o których jeszcze będziemy musieli porozmawiać, więc pewnością ja też przygotuję kolejną wyjazdową Komisję w Krakowie.

Bo musimy jechać. W związku z tym – niestety – na tym etapie pozwolę sobie oddać głos panu ministrowi. Jeszcze pan prezydent. Później pozwolę sobie oddać głos panu ministrowi. Proszę bardzo.

Zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik:

Panie przewodniczący, odnośnie drogi S7 to planowane jest osiem wariantów drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice, z czego siedem ma iść przez Kraków. Ten cytat jest niezwykle istotny, iż jak dogadamy, to dopiero budujcie. Dlatego iż jak się mleko rozleje, to się nie pozbieramy. Ja tylko przypomnę taką rzecz – dlaczego tak długo na przykład BDI i obwodnica Wadowic się kokosiła? 15 lat. Bo 15 lat temu się pojawiło pięć wariantów, które wszystkich wściekły i to tak, iż nie było w ogóle możliwości z nikim pogadać. Więc nie publikujcie, dopóki się nie dogadamy.

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Bardzo dziękuję, panie prezydencie.

Szanowni państwo, to, co proponował pan przewodniczący – ja tak zrozumiałem słowa pana przewodniczącego Marka Sowy. Ja też pamiętam historię Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Panie ministrze, bardzo proszę.

Sekretarz stanu w MI Stanisław Bukowiec:

Proszę państwa, zacznę od tego tematu, iż tak powiem, najbardziej gorącego. Oczywiście podtrzymuję to, co już wielokrotnie mówiliśmy jako ministerstwo i jako Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To po pierwsze.

Po drugie, odpowiadając panu posłowi przewodniczącemu Adamczykowi odnośnie Sądeczanki – mamy raport na wszystkie warianty, które tam są, więc o ile będziemy robić korektę na przykład na tych dwóch odcinkach, to raport oddziaływania mamy aktualny, będziemy…

Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):

Panie ministrze, przepraszam, iż panu przerwę, ale będziemy musieli kończyć nasze posiedzenie Komisji. Niestety naszemu kierowcy busa kończy się czas pracy, a musi nas jeszcze w dniu dzisiejszym zawieźć do Bielska-Białej, gdzie w dniu jutrzejszym będzie kontynuowane posiedzenie wyjazdowe Komisji. Przepraszam państwa bardzo, ale musimy kończyć. Zamykam dyskusję.

Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję wszystkim państwu za udział. Dziękuję państwu posłom, szczególnie serdecznie dziękuję naszym gospodarzom. Zamykam posiedzenie Komisji.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału