Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Infrastruktury /nr 130/
- Poseł Andrzej Adamczyk /PiS/
- Zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów Wioletta Bruździńska
- Pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli Maciej Brzosko
- Pełniąca obowiązki dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego Agnieszka First
- Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra
- Sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros
- Poseł Rafał Kasprzyk /Polska2050-TD/
- Poseł Magdalena Kołodziejczak /KO/
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Koperski
- Zastępca prezesa ds. finansów i administracji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Piotr Kowalczyk
- Sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki
- Poseł Barbara Oliwiecka /Polska2050-TD/
- Poseł Krystyna Sibińska /KO/
- Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń /Polska2050-TD/
– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
1) części budżetowej 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo:
a) dochody i wydatki,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
c) wydatki budżetu środków europejskich,
d) plan finansowy państwowego funduszu celowego – Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
2) części budżetowej 26 – Łączność:
a) dochody i wydatki,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
c) dotacje przedmiotowe i celowe;
3) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 54 i 67
4) części budżetowej 39 – Transport:
a) dochody i wydatki,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
c) dochody i wydatki budżetu środków europejskich,
d) dotacje podmiotowe i celowe,
e) dotacje podmiotowe i celowe,
f) programy wieloletnie w układzie zadaniowym,
g) plany finansowe państwowych osób prawnych:
– Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej,
– Transportowego Dozoru Technicznego
5) części budżetowej 71 – Urząd Transportu Kolejowego:
a) dochody i wydatki,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
c) wydatki budżetu środków europejskich
6) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 600 – Transport i łączność:
– dochody i wydatki,
– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
– dotacje celowe;
7) zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów.
W posiedzeniu udział wzięli: Michał Jaros sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami, Robert Kropiwnicki sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych wraz ze współpracownikami, Przemysław Koperski podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury wraz ze współpracownikami, Wioletta Bruździńska zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Ignacy Góra prezes Urzędu Transportu Kolejowego wraz ze współpracownikami, Piotr Kowalczyk zastępca prezesa ds. finansów i administracji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wraz ze współpracownikami, Agnieszka First pełniąca obowiązki dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, Małgorzata Niedziółka-Wysokińska dyrektor Biura Finansowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Robert Żulewski dyrektor Biura Kontrolingu i Finansów PKP PLK SA, Maciej Brzosko pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami oraz Adrian Furgalski prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jolanta Osiak, Jakub Sindrewicz i Patrycja Wierzbicka – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.Bardzo serdecznie witam panie posłanki i panów posłów, witam wszystkich panów ministrów wraz ze współpracownikami, witam przedstawicieli instytucji państwowych, prezesów, dyrektorów, witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli oraz naszych partnerów społecznych, którzy biorą udział w dzisiejszym posiedzeniu Komisji.
Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.
Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku (druk nr 1295) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie działania Komisji.
Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Przystępujemy do realizacji.
Szanowni państwo, rozpatrywanie części budżetowych będzie odbywało się w następującym porządku. W pierwszej kolejności minister, dysponent części, przedstawi sprawozdanie. Później oddam głos przedstawicielom Najwyższej Izby Kontroli, aby przedstawili informację dotyczącą wyniku kontroli. W dalszej kolejności poseł przedstawi koreferat. Później będziemy proponować dyskusję, o ile będzie taka potrzeba. I na końcu zaopiniujemy każdą z części. Czy jest sprzeciw wobec tej formy procedowania? Nie widzę. Stwierdzam, iż przyjęliśmy ten sposób procedowania.
Szanowni państwo, zaczynamy od części budżetowej 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo. I tutaj oddaję głos panu ministrowi Michałowi Jarosowi, sekretarzowi stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, którego witam na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Panie ministrze, oddaję panu głos, bardzo proszę o konkretną informację.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros:
Będzie konkretnie. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w 2024 roku zrealizowane dochody budżetowe w części 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo wyniosły 19 088 tys. zł i były wyższe o 4804 tys. zł od kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej. Wyższe dochody uzyskano między innymi z tytułu wpływu wpłat banków dotyczących zwrotów nominalnych kwot z tytułu umorzeń kredytów mieszkaniowych, z tytułu wykupu odsetek od kredytów mieszkaniowych, ze zwrotów dofinansowania wkładu własnego udzielanego w ramach Programu Mieszkanie dla Młodych, które było przekazane beneficjentom wsparcia w latach 2014–2018.W ustawie budżetowej na rok 2024 w części 18 – Budownictwo, planowanie, zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo zaplanowane zostały wydatki na poziomie 2 533 740 tys. zł. W wyniku zmian dokonanych w 2024 r. wielkość planowanych wydatków budżetu państwa uległa zwiększeniu do kwoty 3 064 645 tys. zł. Wydatki zostały zrealizowane w kwocie 3 011 936 tys. zł, które przeznaczono w szczególności na refundację premii gwarancyjnych oraz premii za systematyczne oszczędzanie, dopłaty do programu budownictwa socjalnego i komunalnego, usuwanie skutków klęsk żywiołowych, zadania realizowane ze środków przekazane do funduszu dopłat z przeznaczeniem na realizację programu budownictwa socjalnego i komunalnego. Wydatki dotyczyły realizacji zadań o charakterze incydentalnym i były ściśle związane z powodzią, która wystąpiła we wrześniu 2024 r. na terenach południowej i zachodniej Polski, realizację zadań Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, realizację zadań Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Szczegółowe informacje dotyczące pozostałych zrealizowane zadań przedstawione zostały w przekazanym państwu materiale. W ustawie budżetowej na rok 2024 w części 18 – Budownictwo, planowanie, zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo nie zostały zaplanowane wydatki w ramach budżetu środków europejskich. W wyniku zmian dokonanych w ciągu 2024 r. wielkość planowanych wydatków budżetu środków europejskich uległa zwiększeniu do kwoty 966 tys. zł. Zrealizowane wydatki w kwocie 531 tys. zł poniesione na wdrażanie programów operacyjnych, czyli Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021–2027 oraz Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027.
Jeśli chodzi o Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, fundusz nie posiada osobowości prawnej, nie jest dotowany ze środków budżetu państwa, nie generuje także kosztów własnych, gdyż funkcjonuje w formie wyodrębnionego konta bankowego. Środkami funduszu dysponuje główny geodeta kraju. W 2024 r. fundusz uzyskał przychody w wysokości 2386 tys. zł oraz poniósł koszty w wysokości 4301 tys. zł. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie przez ministra rozwoju i technologii budżetu za 2024 rok w części 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo oraz wykonanie planu finansowego na 2024 rok Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję, panie ministrze. Znakomite wykonanie budżetu.Bardzo proszę przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli o informację w zakresie tej części.
Pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli Maciej Brzosko:
Dziękuję bardzo. Maciej Brzosko, pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Infrastruktury w Najwyższej Izbie Kontroli.Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu państwa w 2024 roku w części 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo. W obszarze dochodów NIK nie przeprowadzała szczegółowej kontroli dochodów. Dokonaliśmy tutaj analizy porównawczej względem roku poprzedniego. Tym samym wykonanie dochodów nie podlegało ocenie NIK w ramach przedmiotowej kontroli.
Jeżeli chodzi o obszar wydatków, szczegółowym badaniem objęto wykorzystanie środków przyznanych na podstawie pięciu decyzji ministra finansów na łączną kwotę 530 590 tys. zł – to jest 99,9 % kwoty zwiększającej plan wydatków środkami z rezerw celowych budżetu państwa. NIK w tym obszarze stwierdziła nieprawidłowość polegającą na tym, iż pomimo nierozpoznania faktycznych potrzeb w tym zakresie minister rozwoju i technologii wystąpił do ministra finansów z wnioskiem o uruchomienie środków z rezerwy celowej budżetu państwa w pozycji 70 na kwotę 30 274 900 zł z przeznaczeniem na inwestycje w energooszczędne mieszkania dla gospodarstw domowych o niskich i średnich dochodach, co było działaniem nierzetelnym i niegospodarnym. W konsekwencji otrzymane przez dysponenta części 18 środki finansowe nie zostały wykorzystane. Ponadto w obszarze wydatków stwierdzono nieprawidłowości polegające na tym, iż minister rozwoju i technologii nie zablokował planowanych na 2024 rok wydatków na realizację zadania pod nazwą „Budowa i rozwój systemów teleinformatycznych Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zakup sprzętu teleinformatycznego, licencji oraz majątkowych praw autorskich” w kwocie 428 200 zł, pomimo wystąpienia przesłanek do zablokowania wyżej wymienionych środków określonych w art. 177 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
Ponadto stwierdzono trzymiesięczne opóźnienie w podjęciu decyzji o zablokowaniu planowanych wydatków w kwocie 22 tys. zł przeznaczonych na zakup sprzętu audio do sal konferencyjnych w ministerstwie. Wydatki budżetu środków europejskich w części 18 wyniosły 530 900 zł. Realizowane były przez jednostkę nadzorowaną przez ministra – to jest Główny Urząd Geodezji i Kartografii, który to urząd nie podlegał kontroli wykonania budżetu państwa w tym roku.
Sprawozdawczość, kontrola schematy sporządzania sprawozdań przez dysponenta części 18, a także sprawozdań jednostkowych przez dysponenta trzeciego stopnia w ministerstwie nie wykazała nieprawidłowości. Zgodnie z przyjętymi przez NIK założeniami kontroli wykonania budżetu państwa w 2024 roku nie przeprowadzono kontroli wykonania planu finansowego funduszu gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję. Poproszę o przedstawienie koreferatu. Koreferuje pani posłanka Magdalena Małgorzata Kołodziejczak. Oddaję pani posłance głos, bardzo proszę.Poseł Magdalena Kołodziejczak (KO):
Panie przewodniczący, panie ministrze, państwo posłowie, sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za rok 2024 część 18 – Budownictwo, planowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo – chcę tutaj nadmienić, iż również w tej części znajdują się wydatki i dochody głównego geodety kraju i głównego inspektora nadzoru budowlanego. W części 18 zaplanowano dochody w kwocie 14 284 tys. zł. Zostały one zrealizowane w wysokości ponad 19 000 tys. zł. W wydatki natomiast planowano na poziomie 2 533 740 tys. zł, a następnie zostały one zwiększone do kwoty 3 064 645 tys. zł i ta pozycja została zrealizowana w 98,5%. W trakcie roku zwiększono też wydatki budżetu środków europejskich o kwotę łącznie 967 tys. zł. I te pozycje wydatkowano na poziomie 55%.Dochody w dziale dochody budżetu państwa zaplanowano na poziomie ponad 14 000 tys. zł. Między innymi na to składała się gospodarka mieszkaniowa – kwota 13 917 tys. zł – i pozycja działalność usługowa – 367 tys. zł. Dochody zostały zrealizowane na poziomie ponad 33%. Dochody w poszczególnych rozdziałach przedstawione są w szczegółowej tabeli, do której w sprawozdaniu możemy zajrzeć. Podstawowe tytuły dochodów to przede wszystkim dział gospodarka mieszkaniowa, gospodarka gruntami, nieruchomościami, umorzenia kredytów mieszkaniowych, wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych, rządowy fundusz mieszkaniowy, fundusz dopłat, pozostała działalność.
Wydatki. W ustawie budżetowej zaplanowano na 2024 rok wydatki na poziomie 2 533 740 tys. zł, w tym dotacje i subwencje – 2 312 535 tys. zł. Świadczenia na rzecz osób fizycznych to kwota 476 tys. zł. Wydatki bieżące jednostek budżetowych – 211 000 tys. zł. Wydatki majątkowe 759 tys. zł. Współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych to 2544 tys. zł. W trakcie budżetu wydatki w dziale wzrosły o kwotę 530 905 tys. zł. Decyzja została podjęta przez ministra finansów i została przeznaczona na przede wszystkim fundusz termomodernizacji i remontów, inwestycje w elektrooszczędne budownictwo mieszkaniowe dla gospodarstw o niskim i średnim dochodzie i na zasilenie funduszu dopłat. W wyniku dokonanych zmian plan wydatków uległ zwiększeniu do kwoty ponad 3 000 000 tys. zł i został on wykonany na poziomie 98,5%.
Warto podkreślić, iż wydatki w pozycji dotacji i subwencji w zestawieniu rok do roku wynosiły w 2023 roku 1 805 266 tys. zł, natomiast w roku 2024 to kwota już wcześniej wymieniana, a więc 3 011 936 tys. zł. Wydatki w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa to przede wszystkim gospodarka gruntami i zostały one wydatkowane na poziomie ponad 97%. Refundacja premii gwarancyjnych oraz premii za systematyczne oszczędzanie – wykonanie w ponad 99%. Wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych – wykonanie 100 %. Rządowy fundusz mieszkaniowy, na który przekazano kwotę aż 968 498 tys. zł, wykonany w 100 % Fundusz termomodernizacji i remontów – przeznaczono na niego 80 000 tys. zł i wykonano w 100 %. Fundusz dopłat po zmianie wyniósł 1 162 651 tys. zł. Został wykonany w ponad 97%. Pokazuje to na ogromne zainteresowanie wszystkimi kwotami wydatkowanymi na wsparcie budownictwa mieszkaniowego.
Po powodzi w 2024 roku została też przeznaczona kwota 500 000 tys. zł na odbudowę infrastruktury mieszkaniowej i została ona wykorzystana na poziomie 99,5%.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję pani posłance za bardzo dokładny koreferat.I bardzo proszę, szanowni państwo, zgodnie z przyjętym przez nas porządkiem otwieram dyskusję, czy są osoby chętne do zabrania głosu? Nie widzę, zamykam dyskusję.
Szanowni państwo, czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania części budżetowej 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowania przestrzenne oraz mieszkalnictwo? Nie słyszę. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała część budżetową 18. Przechodzimy do części budżetowej 26 – Łączność. I bardzo proszę ministra aktywów państwowych… Czy jest z nami pan minister Robert Kropiwnicki? Jest. Bardzo proszę. Witam bardzo serdecznie pana ministra i współpracowników, i oddaję panu ministrowi głos. Proszę bardzo.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki:
Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, mam zaszczyt przedstawić materiał dotyczący sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2024 w części 26, czyli Łączność.Dochody w tej części budżetu nie są za wielkie, bo wyniosły 9 tys. zł i dotyczyły one głównie opłat i kosztów sądowych oraz innych opłat uiszczanych na rzecz Skarbu Państwa z rozliczeń z lat ubiegłych i z tytułu kar. To łącznie 9 tys. zł.
Ale wydatki były znacznie większe i zostały zrealizowane w wysokości 756 982 tys. zł. W ustawie budżetowej w tej części zabezpieczone zostały środki w wysokości 8661 tys. zł. W trakcie roku była prowadzona dobra, gospodarna realizacja budżetu z wykorzystaniem instrumentów wynikających z ustawy o finansach publicznych, umożliwiających dysponentowi dokonanie przeniesień niektórych wydatków, jak również okresowe blokowanie środków.
Zadania związane z funkcjonowaniem operatora pocztowego – bo to jest głównie w tej części – zaangażowały kwotę 752 000 807 zł. Po zmianach wynosiło to 753 000 312 zł. Plan po zmianach z uwzględnieniem blokady został wykonany w blisko w 100 %. I może państwu przytoczę, na co dokładnie poszły te 752 000 tys. zł. Środki związane z refundacją utraconych przez operatora pocztowych wpływów związanych z realizowaniem usług pocztowych ustawowo zwolnionych z opłat za ich świadczenie, to jest kwota 2947 tys. zł. Wypłata do świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, w uproszczeniu powszechnie nazywana PURDE – to była kwota w tamtym roku jeszcze niewielka, bo 124 tys. zł. Ale w tym roku 2025 już jest znacznie większa.
Sfinansowanie kosztu netto z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych za część roku 2021 to była kwota 156 000 tys. zł, za rok 2022 łącznie 593 000 tys. zł. I usuwanie szkód powstałych na infrastrukturze pocztowej powstałych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 to była kwota 593 tys. zł.
W tej części również była kwota składki do Światowego Związku Pocztowego i została ona zapłacona w wysokości 1 300 008 zł, jak również na pokrycie kosztów administracyjnych i technicznych oraz koszty obsługi merytorycznej ministra – to kwota 2800 tys. zł. Na wynagrodzenia w tej części wydatkowano 1728 tys. zł. I dotacja przedmiotowa, która w części 26 była ujęta, to były 3071 tys. zł, co stanowiło 99% planu po zmianach. I to są adekwatnie te najważniejsze elementy.
Dotacja celowa również przekazana Poczcie Polskiej wynosi… Przeznaczono środki w wysokości łącznie 749 736 tys. zł. Ze środków dotacji operator wyznaczony w pełni wyremontował jedną placówkę pocztową, w siedmiu placówkach pocztowych wykonał prace porządkujące oraz rozpoczął prace remontowe, które będzie kontynuował w obecnym roku. Również wymieniono 449 skrzynek pocztowych.
I to są takie najważniejsze syntetyczne informacje w tej części. o ile państwo macie jakieś pytania, to oczywiście chętnie odpowiemy. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo serdecznie dziękuję, panie ministrze. Czy Najwyższa Izba Kontroli badała tę część budżetu?P.o. wicedyrektor departamentu NIK Maciej Brzosko:
Szanowny panie przewodniczący, zgodnie z przyjętymi założeniami część 26 budżetu państwa nie była kontrolowana przez Najwyższą Izbę Kontroli.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo serdecznie dziękuję. Bardzo proszę, pani posłanka Kołodziejczak – koreferat.Poseł Magdalena Kołodziejczak (KO):
Ustawa budżetowa na rok 2024 w części 26 – Łączność zawiera plan dochodów i wydatków Poczty Polskiej, nad którą pełni nadzór minister aktywów państwowych. Należy przypomnieć, iż Poczta Polska została wyznaczona do świadczenia powszechnych usług pocztowych na lata 2016–2025. W ustawie przyjętej 18 stycznia 2024 roku przewidziano dochody na poziomie 3 tys. zł i wydatki na poziomie 8 661 tys. zł, z czego dotacje i subwencje stanowiły 3181 tys. zł – świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki bieżące i wydatki majątkowe. Dochody zostały zrealizowane w kwocie 9 tys. zł i mają one charakter absolutnie incydentalny. Są to chociażby między innymi opłaty i koszty sądowe czy zwroty z lat ubiegłych. Natomiast wydatki zostały zaprojektowane na poziomie 8661 tys. zł. W trakcie roku nastąpiło zwiększenie planu – poz. 44 – dofinansowania niektórych zadań kontynuowanych z przeznaczeniem na dotacje celowe dla operatora wyznaczonego na poczet finansowania kosztów netto z tytułu obowiązkowych świadczeń usług powszechnych – za część roku 2021 to była kwota 156 143 tys. zł. W pozycji 54 dotacja przedmiotowa dla operatora wyznaczonego do świadczenia usług publicznych zarejestrowanych doręczeń elektronicznych to była kwota 356 tys. zł. Natomiast w pozycji 67 dofinansowanie z tytułu świadczenia usług powszechnych za część roku 2021–2022 to kwota 593 000 tys. zł. Pozycja 79 – rezerwa na usuwanie skutków powodzi to była kwota 632 tys. zł. W zestawieniu wydatków rok do roku w części 26 budżetu środki były wyższe o kwotę 750 406 tys. zł. Najważniejsze działania finansowane w części 26 w roku 2024 to przede wszystkim przekazanie Poczcie Polskiej dotacji celowej z tytułu finansowania kosztów netto, czyli świadczenia usług powszechnych – kwoty 749 143 tys. zł – i budżet na usuwanie skutków powodzi. W dziale 600 wydatki wyniosły 752 807 tys. zł i były realizowane w rozdziale – operatorzy pocztowi, a także 678 – usuwanie skutków powodzi.Dla porównania w roku 2023 wydatki w rozdziale 646 – operatorzy pocztowi wyniosły 2819 tys. zł, natomiast w roku 2024 to była już kwota 752 214 tys. zł. Warto też zwrócić uwagę na wykonanie wydatków w układzie zadaniowym. W części 26 budżetu – Łączność minister aktywów państwowych realizował cztery zadania. Było to zarządzanie kryzysowe oraz przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, gotowość struktur administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa, koordynacja działalności oraz obsługa administracyjna i techniczna, a także – największe zadanie główne – regulacja i wskazanie rozwoju rynku telekomunikacyjnego i pocztowego oraz infrastruktury telekomunikacyjnej, które to zadanie zostało zrealizowane w ponad 99%. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Czy są chętni do zabrania głosu? Nie widzę. Przechodzimy wobec tego do zaopiniowania tej części budżetu. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 26 – Łączność? Nie słyszę. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała tę część budżetu. Przechodzimy do punktu trzeciego naszych obrad – części budżetowej 83 – rezerwy celowe w zakresie pozycji 54 i 67. Bardzo proszę ministra aktów państwowych, pana ministra Roberta Kropiwnickiego o przedstawienie informacji.Tak, panie ministrze, jeszcze rezerwy. Bardzo istotna część. Bardzo proszę o konkretne, bardzo konkretne informacje.
Sekretarz stanu w MAP Robert Kropiwnicki:
Dobrze. Przepraszam bardzo, myślałem, iż to łącznie było, a to jest osobno jednak…To są środki w kwocie 124 tys. zł, a plan po zmianach wynosił 356 tys.…
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Panie ministrze, pan już tu przedstawiał. Więc myślę, że…Sekretarz stanu w MAP Robert Kropiwnicki:
Tak, bo to trochę jest połączone.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Połączone, tak.Sekretarz stanu w MAP Robert Kropiwnicki:
PURDE jest w części rezerwy…Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
W naszym harmonogramie jest to ujęte, więc uznajmy, iż ta informacja została przedstawiona – wszyscy mieli okazję tę informację usłyszeć. Wszystko jasne.Sekretarz stanu w MAP Robert Kropiwnicki:
Panie przewodniczący, tam usługa PURDE [niezrozumiałe], więc dofinansowanie niektórych usług – więc to też było omówione. A więc o ile były jakieś uwagi, to myślę…Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Nie było. Czy ze strony Najwyższej Izby Kontroli w tym zakresie jest opinia?P.o. wicedyrektor departamentu NIK Maciej Brzosko:
Nie, szanowny panie przewodniczący.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo, panie prezesie. Czy są chętni do zabrania głosu w tej sprawie? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 83? Nie słyszę. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała tę część budżetu.Przechodzimy w takim razie do punktu czwartego – części budżetowej 39 – Transport oraz planów finansowych państwowych osób prawnych – Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, TDT-u. Tu referuje minister infrastruktury, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, dyrektor TDT-u.
Bardzo proszę, pan minister Koperski, tak?
Trzeba przyłożyć pastylkę z lewej strony. Bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Koperski:
Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, w części 39 – Transport dochody budżetu państwa były w wysokości 231 000 tys. zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad –130 000 tys. zł. Z tytułu rozliczeń związanych z udzielonymi dotacjami – 59 000 tys. zł. Urząd Lotnictwa Cywilnego – 35 000 tys. zł. Główny Inspektorat Transportu Drogowego 6000 tys. zł.Jeżeli chodzi natomiast o wydatki budżetu państwa w tej części 39, to była to kwota 19 388 000 tys. zł – z czego na infrastrukturę drogową 5 651 000 tys. zł, na transport kolejowy 11 540 000 tys. zł, na zasilenie funduszy 1 382 000 tys. zł – z tego rządowy Fundusz Rozwoju dróg – 1 032 000 tys. zł, Krajowy Fundusz Drogowy – 203 000 tys. zł i Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej – 147 000 tys. zł. Działalność Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego – 274 000 tys. zł. Zadania z zakresu lotnictwa – 173 000 tys. zł. Wydatki obronne – 143 000 tys. zł. Urząd ministra – 217 000 tys. zł. o ile chodzi o wydatki budżetu środków europejskich, to w części 39 była to kwota 7 061 000 tys. zł, z czego na infrastrukturę kolejową 3 432 000 tys. zł, na lokalny transport zbiorowy – 1 873 000 tys. zł, drogi publiczne i wydatki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – 1 160 000 tys. zł, infrastruktura portowa i lotnicza 251 000 tys. zł, drogi publiczne gminne oraz w miastach na prawach powiatu – 203 000 tys. zł, rozwój śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych – 115 000 tys. zł, zakup i modernizacja taboru kolejowego 27 000 tys. zł.
Szczegółowa informacja została przesłana do Komisji i w tym raporcie się zawiera. Bardzo serdecznie dziękuję. o ile pan przewodniczy pozwoli, to jest również pan dyrektor, zastępca prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i pani dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego – omówiliby swoje części.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan prezes Piotr Kowalczyk – w zakresie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Panie prezesie, oddaję panu głos.Czarną pastylkę trzeba przyłożyć do lewego głośnika.
O, działa… Bardzo proszę.
Zastępca prezesa ds. finansów i administracji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Piotr Kowalczyk:
Dziękuję, panie ministrze. Panie przewodniczący, państwo, posłowie, Wysoka Komisjo, w zakresie rozliczenia planu finansowego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ujętego w załączniku nr 14 do ustawy budżetowej na 2024 rok – agencja zrealizowała przychody ogółem na poziomie 1 301 000 tys. zł. Niniejsza wartość obejmuje przychody z prowadzonej działalności w wysokości 1 195 000 tys. zł, dotacje i subwencje z budżetu państwa w wysokości 34 600 tys. zł. Pozostałe przychody zostały zaprezentowane w pozycji trzeciej. Jest to wysokość 71 700 tys. zł. Przychody z prowadzonej działalności stanowiły 92% przychodów ogółem w 2024 roku i obejmowały one przychody ze sprzedaży usług nawigacyjnych, trasowych i terminalowych świadczonych na rzecz użytkowników przestrzeni powietrznej – w wysokości 1 000 190 tys. zł. Przychody ze sprzedaży usług pozanawigacyjnych oraz pozostałe przychody z prowadzonej działalności przez PAŻP… Przychody z tytułu dotacji i subwencji z budżetu państwa obejmowały rozpoznane w 2024 r. dotacje z tytułu refundacji poniesionych kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych. Pozostałe koszty obejmowały między innymi odsetki, w tym odsetki od udzielonych pożyczek, rozliczenie dofinansowań projektów unijnych, pozostałe przychody finansowe, pozostałe przychody operacyjne oraz przychody z tytułu wsparcia z funduszu przeciwdziałania COVID-19.Koszty w 2024 roku wyniosły 1 399 000 tys. zł. Koszty funkcjonowania zaprezentowane w pozycji pierwszej rozliczenia planu finansowego wyniosły 1 342 000 tys. zł. Pozostałe koszty zostały zaprezentowane w pozycji drugiej i w części trzeciej w wysokości 55 099 tys. zł. Koszty funkcjonowania obejmowały koszty amortyzacji, koszty zużycia materiałów i energii, koszty usług obcych oraz koszty wynagrodzeń, w tym koszty składek, koszty podatków i opłat, pozostałe koszty funkcjonowania oraz koszty szkoleń. Co warte jest podkreślenia, w 2024 r. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zrealizowała rekordową liczbę szkoleń służących rozwojowi kompetencji w zakresie szkoleń kontrolerów ruchu lotniczego. W 2024 r. zrealizowano również liczne szkolenia z zakresu personelu licencjonowanego, w tym wsparcia operacyjnego oraz technicznego, a także szkolenia dla pozostałych pracowników PAŻP, osiągając założone cele. W zakresie pozostałych kosztów PAŻP wyraportował odsetki, pozostałe koszty prowizji, odpisy aktualizujące należności, pozostałe koszty finansowe oraz inne pozostałe koszty operacyjne.
W zakresie wyniku brutto zaprezentowano osiągnięty przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w 2024 roku ujemny wynik brutto, czyli stratę w wysokości 95 574 tys. zł i odzwierciedlało to różnicę pomiędzy wcześniejszymi przychodami oraz kosztami. W zakresie wyniku netto PAŻP zaraportował 126 619 tys. zł straty. Jest to różnica pomiędzy zaprezentowanym wcześniej wynikiem brutto a podatkiem odroczonym w wysokości 31 045 tys. zł. W 2024 roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w zakresie realizacji celów związanych z inwestycjami wydatkowała 279 346 tys. zł – jest to najwyższy poziom w historii Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Nakłady w znacznej mierze były przeznaczone na modernizację i budowę nowoczesnej infrastruktury CNS/ATM oraz infrastruktury obiektowej na terenie całego kraju.
Roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego w układzie zadaniowym za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2024 roku zrealizowane w 2024 r. plan w wysokości 1 397 000 tys. zł był to budżet zadaniowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w całości związany z realizacją zadania 19.4.3 – rozwój infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej. Dziękuję serdecznie.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję. Nie ma z nami pani prezes. Nie widzieliśmy się wcześniej, więc na pańskiej ręce proszę przyjąć podziękowania dla pani prezes Jaworskiej-Maćkowiak i współpracowników za bardzo rzetelne informowanie Komisji w sprawach, które były poruszane podczas naszych posiedzeń. To powiem szczerze, bezprecedensowy sposób udzielania odpowiedzi – bardzo konkretnych, wyczerpujących i merytorycznych. I nie przypominam sobie, żeby Komisja otrzymała aż tak dokładne, konkretne dane. Tak iż bardzo proszę przekazać pani prezes przy tej okazji też podziękowania.Zastępca prezesa ds. finansów i administracji PAŻP Piotr Kowalczyk:
Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący. Przekażę.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo proszę. I teraz poproszę panią dyrektor, Agnieszkę First o przedstawienie informacji w zakresie Transportowego Dozoru Technicznego.Pełniąca obowiązki dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego Agnieszka First:
Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, Transportowy Dozór Techniczny osiągnął w 2024 r. przychody w wysokości niemal 84 500 tys. zł, co stanowi dokładnie 96,81% planu i poniósł koszty wysokości 82 500 tys. zł, co stanowi z kolei 94,84% wartości zaplanowanej. Wygenerowany zysk brutto za rok 2024 wyniósł 1 750 tys. zł. Z tytułu wypracowanego zysku Transportowy Dozór Techniczny dokonał trzydziestoprocentowej wpłaty do budżetu państwa, która wyniosła ponad 500 tys. zł – dokładnie 525 tys. zł. Transportowy Dozór Techniczny jest jednostką samofinansującą się. Nie otrzymujemy żadnych środków z budżetu państwa. Wzrost wykonania przychodów ogółem w roku 2024 w stosunku do roku poprzedniego wyniósł 7,1%. Wzrost ten wynika głównie ze wzrostu liczby przeprowadzonych czynności dozorowych w stosunku do roku poprzedniego oraz większej niż planowano liczby wydanych decyzji w zakresie homologacji pojazdów. Na wzrost zrealizowanych przychodów ogółem wpływ miał również wzrost pozostałych przychodów, czyli przychodów finansowych i pozostałych przychodów operacyjnych.TDT w roku 2024 poniósł koszty ogółem w wysokości, tak jak wspomniałam wcześniej, prawie 82 500 tys. zł, które pokrył w całości z uzyskanych przychodów. Wykonanie kosztów poniżej zaplanowanego poziomu to głównie efekt wprowadzonych bieżących oszczędności w zakresie kosztów zużycia materiałów, usług pocztowych czy innych planowanych kosztów promocji, reklamy, krajowych podróży służbowych i kosztów usług medycznych dla pracowników. Najbardziej istotną pozycję kosztową w transportowym dozorze technicznym, tak jak zazwyczaj, stanowią wynagrodzenia oraz ich pochodne, które kształtują się na poziomie prawie 70% kosztów funkcjonowania. Przekłada się to jednocześnie na największy atut naszej jednostki, czyli kapitał intelektualny, a także zdobytą wiedzę i umiejętności oraz doświadczenie pracowników. Ponad 70 % pracowników TDT-u to osoby na stanowiskach technicznych i inspektorskich, a ich praca ma istotne przełożenie na wysokość osiąganych przychodów, ale przede wszystkim na jakość i ilość wykonywanych czynności dozorowych, które służą zapewnieniu bezpieczeństwa funkcjonowania urządzeń technicznych.
Osiągnięty zysk brutto za 2024 rok w wysokości 1 750 tys. zł był wyższy od planowanego o 1 718 000 tys. zł, a to wynika głównie z poniesienia przez jednostkę niższych kosztów ogółem w stosunku do planu. Rok 2024 był dla transportowego dozoru technicznego kontynuacją działań podjętych w latach wcześniejszych. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję, pani prezes.Szanowni państwo, teraz poproszę pana posła Rafała Kasprzyka o przedstawienie koreferatu dotyczącego wszystkich tych części budżetu.
Przepraszam… Panie pośle, rzeczywiście Najwyższa Izba Kontroli… Ale zakładam, iż pan poseł Kasprzyk dokonał równie wnikliwego zweryfikowania tych części budżetu. Także w zasadzie to jedno i to samo – ale faktycznie przyjęliśmy inną procedurę. Bardzo proszę, panie prezesie, oddaję głos.
P.o. wicedyrektor departamentu NIK Maciej Brzosko:
Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Kontrolę wykonania budżetu państwa w 2024 r. w części 39 przeprowadzono w Ministerstwie Infrastruktury i w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2024 roku w części 39 – Transport. W obszarze dochodów, podobnie jak w przypadku części 18, dokonaliśmy analizy porównawczej – tym samym wykonanie dochodów nie podlegało ocenie. W kwestii wydatków stwierdzono nieprawidłowość w zakresie wydatków – polegała na przekazaniu 202 734 400 zł przez ministra infrastruktury do Krajowego Funduszu Drogowego na podstawie umów, w których nie wskazano, na jakie zadania ujęte w planie finansowym funduszu powinny zostać przeznaczone wyżej wymienione środki, co było niezgodne z przepisami art. 127 i art. 150 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Umowy te wskazywały, iż dotacja ta jest przeznaczona na pokrycie zmniejszonych wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego w związku z wdrożeniem procedury umożliwiającej zaprzestanie stosowania opłat za przejazdy autostradą A1 na odcinku Gdańsk – Toruń od niektórych rodzajów pojazdów samochodowych, co nie było zadaniem wymienionym w planie finansowym funduszu. Z przekazanych w 2024 roku środków na wyżej wymieniony cel wykorzystano 99,8% – to jest 202 327 300 zł.NIK wskazuje również, iż podobnie jak w kontroli wykonania budżetu państwa w 2023 r., wnioski ministra infrastruktury dotyczące przekazania środków z rezerwy ogólnej budżetu państwa z przeznaczeniem na pokrycie zmniejszonych wpływów do KFD w związku z wdrożeniem procedury umożliwiającej czasowe niepobieranie opłat za przejazd autostradą A1 na odcinku Gdańsk – Toruń nie dotyczyły spraw nagłych, których wystąpienia nie można było przewidzieć, a wymagających niezwłocznego wsparcia finansowego. Tymczasem w informacji o rezerwie ogólnej i rezerwach celowych budżetu państwa ujętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 sporządzonej przez Ministerstwo Finansów wskazano, iż rezerwa ogólna stanowi szczególny instrument finansowy umożliwiający Radzie Ministrów reagowanie między innymi w sytuacjach nagłych, których wystąpienia nie można było przewidzieć, a wymagających niezwłocznego wsparcia finansowego. Analogiczne przeznaczenie wskazywała również sama Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w wytycznych skierowanych do dysponentów dotyczących obligatoryjnych elementów składanych wniosków o środki z rezerwy ogólnej.
Kontrola próby wydatków przeniesionych na podstawie trzech decyzji z rezerw celowych budżetu państwa na łączną kwotę 1 250 072 tys. zł – to jest 57,9 % środków pozyskanych z rezerw celowych nie wykazała nieprawidłowości. Kontrola próby dotacji na łączną kwotę 830 706 tys. zł – to jest 8,5% kwoty dotacji udzielonych w części 39 w grupie ekonomicznej dotacje i subwencje – nie wykazała nieprawidłowości. Kontrolą objęto wykorzystanie środków poniesionych z rezerw celowych budżetu środków europejskich na kwotę 73 754 tys. zł – to jest 58,6% – tutaj też nie stwierdzono nieprawidłowości.
Kontrola próby wydatków u dysponentów trzeciego stopnia – to jest Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – nie wykazała nieprawidłowości. W zakresie sprawozdawczości kontrola schematy sporządzania sprawozdań przez dysponenta części 39, a także sprawozdań jednostkowych sporządzonych przez dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie oraz GDDKiA, nie wykazała nieprawidłowości.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Transportowy Dozór Techniczny nie zostały objęte kontrolą wykonania budżetu państwa w tym roku. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, wspomniany już przeze mnie pan przewodniczący Rafał Kasprzyk – oddaję panu głos.Poseł Rafał Kasprzyk (Polska2050-TD):
Szanowny panie przewodniczący, dziękuję za udzielenie głosu. Jestem niezmiernie zadowolony, ponieważ również jak NIK pozytywnie podsumowuję informację z wykonania budżetu w części 39 – Transport. Jesteśmy tutaj zgodni. Wydatki w tym okresie, które zostały zwiększone w trakcie 2024 roku do kwoty 19 413 790 tys. zł, zostały wykorzystane. I ta kwota zwiększenia przede wszystkim dotyczyła uzupełnienia środków dla rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, rządowego programu wsparcia zadań z zarządców infrastruktury kolejowej oraz dofinansowanie krajowych kolejowych przewozów pasażerskich z tytułu honorowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów. W sumie te cztery zadania powiększyły kwotę planowanych wydatków o 1 000 765 tys. zł. W ramach wykonanych wydatków w sektorze kolejnictwa zrealizowano 99,9% planu. W związku z tym w całości praktycznie wykorzystane zostały środki. W obszarze dróg publicznych – 99,7% planu – czyli bardzo blisko założonego celu.W obszarze działalności Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego to było 99,7% planu, a działalność Ministerstwa Infrastruktury 94,3%. Dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących uprawnień do ulgowych przejazdów, które zostały zaplanowane na kwotę 1 008 571 tys. zł zostały zrealizowane w wysokości 999 000 tys. zł, czyli praktycznie w całości.
Wydatki środków europejskich wydatkowane w kwocie 7 061 172 tys. zł – w tym infrastruktura kolejowa to były 3 431 824 tys., zadania związane z budową dróg krajowych i autostrad to była kwota 1 160 097 tys. zł.
Pragnę również podziękować za to, o czym wspominał pan przewodniczący – za jakość dokumentów i przedstawienie sytuacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za 2024 r. Również Transportowy Dozór Techniczny – dziękuję, pani prezes.
Wypada mi jeszcze tylko dodać do tej wyczerpującej informacji na temat PAŻP-u, iż agencja w 2024 r. osiągnęła przychody w wysokości 1 301 809 tys. zł i w odniesieniu do planu po zmianach wynosiło to 96,1% realizacji. Natomiast koszty zamknęły się, tak jak pani wspominała, kwotą 1 397 383 tys. zł, co stanowiło 97,9% wartości ujętych w planie po zmianach. Główne koszty – pani wspomniała, iż to jest amortyzacja, materiały, energia, usługi obce, wynagrodzenia, składki na ubezpieczenia społeczne, podatki, opłaty i inne koszty. Warto wspomnieć, iż wynagrodzenia reprezentowały 99,5% wartości ujętych w planie.
Jeśli chodzi o Transportowy Dozór Techniczny – również bardzo skrótowo – zacznę od przychodów. Oczywiście przychody ogółem to wspomniane 84 421 tys. zł, czyli 96,8% planu na rok 2024. Koszty ogółem to 84% planu na rok 2024 i wynosiły 82 671 tys. zł. W kosztach funkcjonowania oczywiście wspomniane wynagrodzenia mają największy udział. Amortyzacja, materiały, energia, ubezpieczenia społeczne, podatki, pozostałe świadczenia… Warto też zwrócić uwagę, iż wynagrodzenia w kwocie 46 079 tys. zł stanowiły 98,7% planu na rok 2024.
Wynik brutto 1 750 tys. zł, pozytywne… Wynik netto 1225 tys. zł. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo serdecznie dziękuję panu posłowi za przedstawienie koreferatu. Czy są pytania bądź uwagi do tych części budżetu? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej nr 39 – Transport, zawierającej również plany finansowe państwowych osób prawnych – i PAŻP i TDT?Pan przewodniczący Andrzej Adamczyk, bardzo proszę.
Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):
Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, wniosek formalny – proszę o sprawdzenie kworum w trakcie posiedzenia Komisji.Panie przewodniczący, proszę traktować ten wniosek jako wniosek formalny.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Ogłaszam 5 minut przerwy i po przerwie powrócimy do procedowania. Dziękuję bardzo.
[Po przerwie]
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Wznawiam posiedzenie Komisji Infrastruktury. Szanowni państwo, zgodnie z wnioskiem formalnym przeprowadzimy teraz procedurę weryfikacji kworum. Bardzo proszę o uruchomienie systemu głosowania. Bardzo proszę państwa posłów o zalogowanie się do systemu z wykorzystaniem własnych legitymacji i proszę o uruchomienie procedury sprawdzania kworum. Bardzo proszę oddać głos. Według preferencji – zielony, czerwony, żółty.Czy wszyscy państwo obecni na sali oddali głos? Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o wyświetlenie wyników.
W głosowaniu wzięło udział czternaścioro państwa posłów. I to jest…
Nie usprawiedliwiać, dobrze… Tych, których nie ma, nie będziemy usprawiedliwiać.
Szanowni państwo, w związku z tym moje pytanie dotyczące części budżetowej Transport jest aktualne. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 39 – Transport? Nie słyszę. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała część budżetową 39 – Transport wraz z planami finansowymi PAŻP-u i TDT-u.
Przechodzimy do części budżetowej 71 – Urząd Transportu Kolejowego. Z tego, co widziałem, wizytacja Komisji Infrastruktury nie wpłynęła jakoś specjalnie na sytuację finansową Urzędu Transportu Kolejowego – ale pewnie o tym zaraz opowie nam pan prezes Ignacy Góra. Panie prezesie, oddaję panu głos.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra:
Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, część 71 – Urząd Transportu Kolejowego – dochody. W ustawie budżetowej na 2024 r. zaplanowano dochody budżetowe w części 71 w kwocie 5270 tys. zł. Ostatecznie dochody zostały zrealizowane w wysokości 6295 tys. zł.Wydatki. Zgodnie z ustawą budżetową limit wydatków budżetowych w części 71 wyniósł 74 840 tys. zł, w tym 4204 tys. zł stanowił limit na wydatki w budżecie środków europejskich. W trakcie 2024 r. budżet UTK został zwiększony o kwotę 333 tys. zł. Łączny limit wydatków dla urzędu na 2024 r. po uwzględnieniu powyższej zmiany wyniósł 75 173 tys. zł. Został on zrealizowany w wysokości 71 927 tys. zł. Limit wydatków bez kwot na realizację programów operacyjnych wyniósł 64 047 tys. zł i został on zrealizowany w wysokości 99,9% planu. Plan po zmianach na wynagrodzenia budżet państwa i budżet środków europejskich wyniósł 43 024 tys. zł. Został on zrealizowany w wysokości 42 162 tys. zł, co stanowiło 98% planu. Wydatki majątkowe zaplanowano na kwotę 1746 tys. zł i zrealizowano w 88%. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za uwagę.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo serdecznie dziękuję, panie prezesie. Zwracam się do pana prezesa z Najwyższej Izby Kontroli – czy NIK przeprowadzał kontrolę? Bardzo proszę o informację.P.o. wicedyrektor departamentu NIK Maciej Brzosko:
Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2024 roku w części 71 – Urząd Transportu Kolejowego. Dochody – podobnie jak w przypadku poprzednich części – dokonaliśmy tutaj analizy porównawczej z rokiem poprzednim. Tym samym plan wykonania dochodów nie miał wpływu na ocenę kontrolowanej działalności. W kwestii wydatków szczegółowa analiza próby wydatków w kwocie 7 993 800 zł, co stanowiło 11,5 % wydatków z budżetu państwa, a także próba wydatków z budżetu środków europejskich w kwocie 492 tys. zł – to jest 21,3% wydatków budżetu środków europejskich zrealizowanych w tej części – wykazała, iż zostały one poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych i aktach wykonawczych.W trakcie 2024 r. plan wydatków został zwiększony o kwotę 333 tys. zł środkami pochodzącymi z trzech rezerw celowych z przeznaczeniem na uzupełnienie wynagrodzeń pracowników UTK, uregulowanie zobowiązań wymagalnych Skarbu Państwa oraz sfinansowanie dodatków służby cywilnej dla mianowanych pracowników urzędu. Kontrolą objęto wykorzystanie środków otrzymanych ze wszystkich tych rezerw. Nieprawidłowości nie stwierdzono. Kontrola schematy sporządzania sprawozdań przez dysponenta części 71 nie wykazała nieprawidłowości. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo serdecznie dziękuję. Koreferat w sprawie tego sprawozdania przedstawi pani posłanka Barbara Oliwiecka, przewodnicząca podkomisji kolejowej. Proszę bardzo.Poseł Barbara Oliwiecka (Polska2050-TD):
Dziękuję ślicznie. Panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, krótkie sprawozdanie, podsumowanie wykonania budżetu za rok 2024. Dochody Urzędu Transportu Kolejowego przedstawiały się następująco. W ustawie budżetowej zaplanowano dochody budżetowe w części 71 w kwocie 5270 tys. zł. Ostatecznie dochody te zostały zrealizowane w wysokości 6295 tys. zł, co stanowi 119,4% planu – tak iż gratulacje.Wydatki. Łączny limit wydatków na 2024 rok z uwzględnieniem już wszystkich zmian budżetowych wyniósł 75 173 tys. zł. Został on zrealizowany w wysokości 71 927 tys. zł, co stanowiło 95,7% planu po zmianach. Wykonanie budżetu UTK za rok 2024 zostało zrealizowane w sposób racjonalny, efektywny, szczególnie biorąc pod uwagę skalę zadań nałożonych na urząd wynikających z ustawy o transporcie kolejowym.
Prezes UTK jest krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej z zakresu bezpieczeństwa, interoperacyjności i regulacji transportu kolejowego. Jest także organem adekwatnym w sprawach nadzoru nad przestrzeganiem praw pasażerów w transporcie kolejowym. Tu warto nadmienić, iż UTK jest inicjatorem i współuczestnikiem wielu inicjatyw wpływających na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, w tym programów realizowanych z udziałem między innymi środków europejskich. To jest ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa kolejowego „Kampania kolejowa ABC” i „Akademia Bezpieczeństwa Kolejowego ABK2”.
Tak jak wcześniej było mówione, Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę. Ocena jest pozytywna. Zatem proszę o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo serdecznie dziękuję pani posłance Oliwieckiej. Czy są w tej części pytania bądź wnioski? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 71? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała tę część budżetu.Przechodzimy do punktu szóstego i siódmego. Bardzo proszę przedstawicieli Ministerstwa Finansów o omówienie tych dwóch części budżetu, tych dwóch punktów części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 600 – Transport i łączność oraz zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów. Bardzo proszę.
Zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów Wioletta Bruździńska:
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Wioletta Bruździńska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Witam serdecznie panią dyrektor wraz ze współpracownikami.Zastępca dyrektora departamentu MF Wioletta Bruździńska:
Przedstawię krótką informację dotyczącą wykonania budżetu państwa w części 85 w dziale 600 – Transport i łączność. Wykonanie dochodów w tym dziale wyniosło 12 191 tys. zł. Źródłem zrealizowanych dochodów były głównie wpływy z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa na przejściach granicznych w kwocie 5499 tys. zł, wpływy ze zwrotów dotacji oraz płatności wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem w kwocie 2692 tys. zł, dochody związane z realizacją zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego w kwocie 1850 tys. zł, w tym 1551 tys. zł z tytułu opłat za wydanie zaświadczeń ADR lub ich wtórników, a także za dokonywanie wpisów do rejestru podmiotów prowadzących kursy ADR.Wykonanie wydatków wyniosło 1 806 216 tys. zł. Wydatki bieżące zrealizowano wysokości 1 464 730 tys. zł. Środki te zostały przeznaczone na utrzymanie przejść granicznych w kwocie 221 611 tys. zł, w tym na wynagrodzenia wraz z pochodnymi osób zajmujących się obsługą przejść granicznych w województwach lubelskim, podkarpackim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, bieżącą działalność Inspekcji Transportu Drogowego w kwocie 180 178 tys. zł, w tym również wynagrodzenia wraz z pochodnymi pracowników inspekcji, usuwanie skutków klęsk żywiołowych – 72 043 tys. zł, głównie na remonty dróg gminnych i powiatowych w województwach małopolskim, dolnośląskim, świętokrzyskim, śląskim, podkarpackim, opolskim, mazowieckim i kujawsko-pomorskim, wypłatę rekompensat w związku z zawieszeniem ruchu na przejściach granicznych w województwie podlaskim – 3156 tys. zł oraz na sfinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej, czyli na krajowe pasażerskie przewozy autobusowe – 960 997 tys. zł, zorganizowanie przez gminy bezpłatnych przewozów do i z lokali wyborczych dla wyborców niepełnosprawnych oraz wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat, a także dla wyborców ujętych w spisie wyborców w stałym obwodzie głosowania położonym na obszarze danej gminy, o ile w ramach tej gminy w dniu wyborów nie funkcjonuje transport publiczny w kwocie 19 730 tys. zł, na zadania realizowane przez samorząd województwa polegające między innymi na wydawaniu zaświadczeń ADR oraz wtórników 3684 tys. zł, oraz zadania realizowane przez powiat polegające głównie na prowadzeniu rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, oraz prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców – 2256 tys. zł.
Jeśli chodzi o wydatki majątkowe, zostały one zrealizowane w kwocie 341 476 tys. zł. Środki te zostały przeznaczone głównie na budowę, rozbudowę i przebudowę dróg publicznych, wewnętrznych, gminnych, powiatowych oraz wojewódzkich, realizowane jako zadania własne jednostek samorządu terytorialnego – 159 417 tys. zł w ramach sześciu programów wieloletnich. Również na przejścia graniczne z przeznaczeniem na zakup specjalistycznego sprzętu oraz na inwestycje budowlane na potrzeby drogowych, kolejowych, morskich i lotniczych przejść granicznych – 89 643 tys. zł. Na usuwanie skutków klęsk żywiołowych w województwach małopolskim, podkarpackim, świętokrzyskim, opolskim, dolnośląskim, śląskim, mazowieckim, kujawsko-pomorskim oraz lubelskim – łącznie 68 858 tys. zł. Oraz zakupy inwestycyjne oraz inwestycje budowlane wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego – 8368 tys. zł. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo serdecznie, dziękuję. Czy Najwyższa Izba Kontroli przeprowadzała w tej sprawie sprawdzenie? Bardzo proszę o informację.P.o. wicedyrektor departamentu NIK Maciej Brzosko:
Oczywiście, panie przewodniczący. Prowadziliśmy kontrolę u wojewodów. Dział 600 – Transport i łączność. W przypadku dochodów, podobnie jak moich wcześniejszych wypowiedziach, tutaj była prowadzona tylko analiza porównawcza. Nie były poddane dochody szczegółowej kontroli.Jeżeli chodzi o wydatki, Najwyższa Izba Kontroli nie stwierdziła istotnych nieprawidłowości w dziale 600. Zobowiązania ogółem wyniosły 23 900 tys. zł. Nie wystąpiły zobowiązania wymagalne. W ustawie budżetowej na rok 2024 wydatki budżetu państwa w tym dziale planowano na kwotę 1 187 900 tys. zł i w trakcie roku budżetowego kwota ta została zwiększona o 678 200 tys. zł. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję za tę informację. Bardzo proszę, teraz pan poseł Rafał Kasprzyk, który przedstawi koreferat w imieniu Komisji? Bardzo proszę.Poseł Rafał Kasprzyk (Polska2050-TD):
Dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję państwu za przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2024 w części 85 – Budżety wojewodów, dział 600 – Transport. Już bardzo syntetycznie, ponieważ bardzo dużo informacji pani dyrektor przekazała nam. W związku z tym krótko. Dochody, które wyniosły 12 191 tys. zł, to była realizacja 153,8 % planu. Natomiast wydatki, które jak państwo tutaj usłyszeli, zostały w ciągu ubiegłego roku zwiększone, do kwoty 1 866 087 tys. zł, zostały przekazane przede wszystkim na pokrycie zobowiązań z tytułu wydatków związanych z finansowaniem ustawowych uprawnień, właśnie do bezpłatnych ulgowych przejazdów, dofinansowanie zadań własnych, przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, budowę, modernizację przejść granicznych oraz innych zadań. Te wszystkie zrealizowane w 2024 r. wydatki wyniosły w sumie 1 806 216 tys. zł, czyli 96,8% planu po zmianach.Też proszę o pozytywne zaopiniowanie.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo serdecznie dziękuję, panie pośle za przedstawienie syntetycznego koreferatu – rzeczywiście w najważniejszych kwestiach. I to, panie pośle, zawsze doceniamy.Czy są głosy w dyskusji? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 600 – transport i łączność oraz zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów? To są punkty – szósty i siódmy z naszego programu. Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała te części z wykonania budżetu.
Tym samym rozpatrzyliśmy wszystkie części budżetowe w zakresie działania naszej Komisji. Stwierdzam, iż Komisja przyjęła opinię w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) w zakresie działania Komisji w omówionych częściach.
Szanowni państwo, Komisja musi wybrać jeszcze posła sprawozdawcę, który przedstawi stanowisko na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Ja proponuję, żeby tę rolę, ten zaszczyt, i ten obowiązek przede wszystkim, powierzyć szanownej pani przewodniczącej Krystynie Sibińskiej, która jest także – tu zaskoczenie – członkinią Komisji Finansów Publicznych, tak iż pogodzi to w sposób znakomity, fantastycznie z pewnością reprezentując naszą Komisję. Czy jest, czy są inne kandydatury? Czy pani posłanka wyraża zgodę?
Poseł Krystyna Sibińska (KO):
Tak, wyrażam zgodę.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję. Nie ma innych kandydatur. Czy jest sprzeciw, aby sprawozdawcą została pani posłanka Krystyna Sibińska? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, iż Komisja w tej sprawie podjęła decyzję.Szanowni państwo, na tym zakończyliśmy posiedzenie Komisji Infrastruktury. Bardzo serdecznie państwu dziękuję.
Zamykam posiedzenie Komisji. Informuje, iż protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.
Serdecznie dziękuję wszystkim państwu posłom, którzy aż do tego momentu bardzo wnikliwie zapoznawali się z dokumentami dotyczącymi sprawozdania z budżetu, co – jak pokazała nasza dyskusja – zakończyło się właśnie udzieleniem pozytywnej rekomendacji w zakresie oceny z wykonania. Dziękuję państwu, życzę dobrego popołudnia.
Dziękuję przedstawicielom instytucji, które brały udział w posiedzeniu.
« Powrótdo poprzedniej strony