Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Infrastruktury /nr 132/
- Poseł Andrzej Adamczyk /PiS/
- Poseł Rafał Kasprzyk /Polska2050-TD/
- Poseł Paulina Matysiak /Razem/
- Poseł Jerzy Polaczek /PiS/
- Poseł Grzegorz Puda /PiS/
- Poseł Marek Sowa /KO/
- Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń /Polska2050-TD/
- Poseł Kamil Wnuk /Polska2050-TD/
- Poseł Bartosz Zawieja /KO/
– rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jolanta Osiak, Jakub Sindrewicz i Patrycja Wierzbicka – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.Bardzo serdecznie witam panie posłanki i panów posłów.
Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r. Przedstawia przewodniczący Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.
Przystępujemy do realizacji.
Szanowni państwo, w związku z brzmieniem art. 150 ust. 1 pkt 1 regulaminu Sejmu marszałek Sejmu zwrócił się do Komisji o sporządzenie i uchwalenie planu pracy Komisji. W oparciu o państwa propozycje, które zostały nadesłane, a także niezrealizowane tematy z planu pracy, który obowiązywał w tym półroczu, prezydium Komisji przedstawia projekt planu pracy Komisji.
Ten projekt został państwu dostarczony. Mają państwo przed sobą wydrukowaną propozycję, która zawiera 24 punkty oraz projekty ustaw i uchwał skierowane do Komisji Infrastruktury, które będą rozpatrywane w takim harmonogramie, jaki będzie wynikał z naszej pracy i kierowanych do nas projektów.
W związku z tym pozwolę sobie zwrócić się do państwa z pytaniem. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia planu pracy?
Rozumiem, iż pan przewodniczący zgłasza się z propozycjami. Proszę bardzo.
Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):
Panie przewodniczący, szanowni państwo, w imieniu posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość wnosimy, aby w planie pracy Komisji Infrastruktury w drugim półroczu ująć następujący punkt: „Informacja ministra infrastruktury na temat obszarów rynku budowlanego wskazanych przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa i Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa w piśmie z dnia 12 grudnia 2024 r. skierowanym do Komisji Infrastruktury”. Wnosimy, aby przedmiotowy punkt omówić we wrześniu. Czy to jest możliwe, panie przewodniczący?Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Panie przewodniczący, bardzo prosiłbym o to, żeby sformułować ten program w bardziej konkretny sposób, także po to, żeby osoby, które obserwują stronę internetową Sejmu, miały możliwość dowiedzenia się, o jaką tematykę chodzi, bo przecież…Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):
To już przesyłam na posiedzenie. Są tutaj wymienione. Proszę zwrócić uwagę, w tym piśmie są wymienione obszary, są enumeratywnie zaznaczone.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Szanowni państwo, proponuję, aby ten punkt ująć w taki sposób: „Informacja ministra infrastruktury na temat aktualnych wyzwań rynku budowlanego”, kropka, natomiast w ramach informacji ze strony ministerstwa poprosimy o ustosunkowanie się czy przygotowanie materiałów w oparciu o to pismo. Czy to jest OK?Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):
Tak.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo.W takim razie bardzo proszę, żebyśmy ujęli ten temat w tym planie pracy. Czy jest sprzeciw wobec ujęcia takiego punktu w planie pracy? Dziękuję bardzo, nie słyszę sprzeciwu.
Bardzo proszę, pan poseł Kamil Wnuk.
Poseł Kamil Wnuk (Polska2050-TD):
Też mam prośbę do pana przewodniczącego, aby w planie pracy Komisji – mimo iż widzę, iż jest bardzo napięty i interesujący i na pewno jest wyzwaniem dla Komisji – pojawił się punkt: „Informacja ministra rozwoju i technologii na temat realizacji budownictwa społecznego i komunalnego w ramach Funduszu Dopłat i dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego”.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję za propozycję, panie pośle. Czy pan poseł ma ten punkt sformułowany na piśmie?Poseł Kamil Wnuk (Polska2050-TD):
Za chwilę mogę mieć.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
To bardzo proszę o dostarczenie do Komisji.Bardzo proszę, pan poseł Kasprzyk.
Szanowni państwo, tylko mam propozycję, ponieważ mamy w naszej Komisji podkomisje merytoryczne. Bardzo prosiłbym o to, żeby również myśleć bardzo ciepło i pozytywnie, a wręcz gorąco, o konieczności zapewnienia pracy podkomisjom, bo plan pracy rzeczywiście mamy bardzo ambitny. Przypomnę również, iż część z państwa posłów formułowała wobec prezydium Komisji pewne uwagi dotyczące liczby posiedzeń i tempa spotkań, tak iż proszę to uwzględniać później w formułowanych uwagach. Zwracam też uwagę, iż pomimo przyjmowania planu pracy przez całą Komisję część z państwa posłów na te posiedzenia później… Powiem tak: jest duża fluktuacja w zakresie frekwencji, tak iż zachęcam do tego, żeby mierzyć siły na zamiary. o ile ktoś zgłasza propozycje, musi mieć świadomość, iż w tych posiedzeniach warto później uczestniczyć.
Pan poseł Kasprzyk, bardzo proszę.
Poseł Rafał Kasprzyk (Polska2050-TD):
Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w związku z punktem szóstym i tematem posiedzenia planowanym na sierpień: „Informacja ministra infrastruktury na temat postępu w realizacji »Rządowego programu budowy dróg krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)«”, uprzejmie wnoszę o rozszerzenie o dodatkowy punkt: „oraz planu realizacji wschodniej obwodnicy Kielc przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad”. Dziękuję.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Panie pośle, myślę, iż możemy ująć to w obszarze programu obwodnic. Naprawdę zachęcam do tego, żeby ważnymi regionalnymi tematami obciążać podkomisje. Spróbujmy patrzeć na nasze inwestycje od takiej strony, ponieważ niedawno mieliśmy posiedzenie dotyczące infrastrukturalnych inwestycji dotyczących Kielc. Proponuję, żeby to był program obwodnic. Czy ta propozycja pana posła zadowala?Poseł Rafał Kasprzyk (Polska2050-TD):
Szanowny panie przewodniczący, propozycja jest bardzo dobra, jednak pozostawię moją propozycję jako wiążącą. Proszę o dodanie kolejnego punktu do posiedzenia sierpniowego i rozszerzenie o ten dodatkowy punkt. Bardzo uprzejmie proszę o zgodę.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Czy są jeszcze jakieś obwodnice, które zamierzają państwo dopisać do tego punktu? jeżeli tak, to bardzo proszę o zgłoszenia.Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):
Proponuję program 100 obwodnic.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Program 100 obwodnic? Dobrze.Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):
Proponuję dopisać program 100 obwodnic jako punkt drugi tego posiedzenia, wszystkie inwestycje enumeratywnie z programu 100 obwodnic.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję.Szanowni państwo, myślę, iż ta propozycja, czyli program 100 obwodnic, jest jak najbardziej zasadna.
Głos z sali:
100 obwodnic na 100 posiedzeń Komisji.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
100 posiedzeń Komisji, panie przewodniczący, mamy już daleko za nami. Za chwilę będziemy mieli program 100 obwodnic na 1000. posiedzenie Komisji.Bardzo proszę, pan poseł Bartosz Zawieja.
Poseł Bartosz Zawieja (KO):
Panie przewodniczący, na pańskie ręce – i na ręce prezydium całej Komisji – składam podziękowania i już zapraszam państwa na te dwa posiedzenia, o ile chodzi o ziemię wielkopolską, czyli na posiedzenie związane z Poznańskim Węzłem Kolejowym, drugim co do wielkości w kraju, a także na posiedzenie w temacie szeroko rozumianych inwestycji związanych z województwem wielkopolskim. Bardzo dziękuję, iż te dwie pozycje zostały ujęte w propozycjach planu Komisji na drugie półrocze. Bardzo dziękuję.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję.Przypomnę, iż to jest też – co wynika z tego planu – element wyjazdowych posiedzeń naszej Komisji w województwie wielkopolskim. To jeden z kilku naszych planów w zakresie wizytacji Komisji. Chcę państwa poinformować, iż jeszcze w lipcu nasza Komisja będzie uczestniczyła w posiedzeniach w województwie pomorskim, będziemy wizytować tamtejsze inwestycje. We wrześniu planujemy wizytację w województwie lubuskim, natomiast w październiku w województwie wielkopolskim. Bardzo zachęcam do udziału w tego rodzaju posiedzeniach wyjazdowych. One naprawdę mają walor bardzo poznawczy i umożliwiają później bardzo konkretną dyskusję na temat spraw, które są ważne dla mieszkańców naszych regionów.
Jak rozumiem, pan poseł Polaczek zwraca się z wnioskiem.
Poseł Jerzy Polaczek (PiS):
Panie przewodniczący, koleżanki i koledzy, nie zgłaszałem tej propozycji, którą za chwilkę odczytam formalnie, dlatego iż zaczekałem na to posiedzenie. Moja rekomendacja jest taka, aby – po pierwsze tytuł tego posiedzenia, za chwilę go odczytam – odbyć razem z Komisją Obrony Narodowej jako posiedzenie zamknięte. Z uwagi na sytuację geopolityczną w Europie i nie tylko proponuję, aby Komisja Infrastruktury i Komisja Obrony Narodowej wspólnie zapoznały się z gotowością sektora lotniczego do reagowania na zakłócenie ciągłości działania w warunkach zagrożeń o charakterze geopolitycznym w zakresie przeglądu planów awaryjnych, zabezpieczenia infrastruktury krytycznej i dostępności personelu w jednostkach zapewniających bezpieczeństwo i ciągłość ruchu lotniczego. Prosiłbym pana przewodniczącego – za chwilkę formalnie złożę to na piśmie – aby w formie jakiegoś aneksu po uzgodnieniu z przewodniczącym Komisji Obrony Narodowej wprowadzić to do planów pracy Komisji Obrony Narodowej i Komisji Infrastruktury i wspólnie odbyć to posiedzenie – z uwagi na charakter informacji – w formie posiedzenia zamkniętego. Dziękuję bardzo.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję.Szanowni państwo, bardzo proszę o dostarczenie. Panie pośle, oczywiście proszę też o monitorowanie tej sytuacji i przypomnienie się, bo nie ma czegoś takiego jak aneks, ale możemy takie posiedzenie zorganizować, tak iż bardzo proszę, żeby pan był uprzejmy również to mieć na uwadze.
Pani poseł Matysiak, bardzo proszę.
Poseł Paulina Matysiak (Razem):
Dziękuję.Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgłaszałam kilka tematów. Dwa zostały uwzględnione, dwa nie zostały uwzględnione. Jeden z nich to temat utrzymania i serwisu taborów w przewozach kolejowych. Wydaje mi się, iż warto, by Komisja zapoznała się z takim tematem. Z powodu problemów utrzymaniowych cierpią też pasażerowie. Mamy opóźnienia, o ile chodzi o trasowanie pociągów. Prosiłabym o dodanie tego punktu.
Druga propozycja była w brzmieniu: „Problemy z pociągami Impuls firmy NEWAG SA”, posiedzenie zamknięte z udziałem służb, w tym ABW. Przypomnę, iż w listopadzie przerwaliśmy posiedzenie, które było planowane w poprzednim półroczu, z powodu tego, iż nie było służb. Wnioskował o to pan przewodniczący Adamczyk. Posiedzenie zamknięte odbyło się, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego nie pojawiła się na tym posiedzeniu i nie wysłuchaliśmy informacji służb w temacie, który mieliśmy zaplanowany na poprzednie półrocze. Prosiłabym o wznowienie tego posiedzenia w trybie zamkniętym i wysłuchanie informacji w temacie. Nie rozumiem, dlaczego to posiedzenie się nie odbyło, dlatego złożyłam je jeszcze raz do planu pracy. Proszę o uwzględnienie tego tematu. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję. Pierwszy temat został przekazany do podkomisji stałej do spraw transportu kolejowego. To jest temat jak najbardziej do zrealizowania, natomiast formuła podkomisji jest najlepszą formułą do tego, żeby rozpatrywać tego rodzaju szczegółowe tematy.Szanowna pani posłanko, nie rekomenduję natomiast tego drugiego tematu, związanego ze stawianiem pod pręgierzem polskiej firmy, która produkuje znakomite składy kolejowe. To jest absolutnie nadmiarowe, niepotrzebne. Sprawa jest procedowana przez odpowiednie służby i na tym etapie rezultat prac, które Komisja wykonała do tej pory, w sposób jednoznaczny pokazuje, iż nie ma przestrzeni do tego, żeby zwoływać w tej sprawie kolejne posiedzenia naszej Komisji. Po prostu nie prowadzi to do żadnych nowych rozstrzygnięć, nie prowadzi do pozyskania nowych informacji. W związku z tym prezydium tego tematu nie rekomenduje.
Bardzo proszę, pani poseł.
Poseł Paulina Matysiak (Razem):
To tylko jedna rzecz, dla przypomnienia: listopadowe posiedzenie Komisji w tym temacie zostało przerwane po informacjach przedstawionych przez Urząd Transportu Kolejowego i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dyskusja się nie odbyła. Nie mogli zabrać głosu parlamentarzyści, nie mogli zabrać głosu goście, którzy uczestniczyli w tym posiedzeniu. Przecież na zamkniętym posiedzeniu nie było UOKiK, więc debata w tym temacie tak naprawdę się nie odbyła. Panie przewodniczący, stawianie tezy, iż ktoś chce firmę NEWAG SA stawiać pod pręgierzem, jest naprawdę dużym nadużyciem. Uważam, iż temat pociągów, które faktycznie się wyłączały – sprawa jest badana – jest tematem, z którym parlamentarzyści powinni się zapoznać, dlatego wnioskuję o to, żeby takie posiedzenie odbyło się w trybie niejawnym. Nie rozumiem, dlaczego parlamentarzystom odmawia się wiedzy w tym zakresie.Poseł Marek Sowa (KO):
Pani wprowadza opinię publiczną w błąd.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Pan poseł Sowa? Bardzo proszę, panie pośle.Szanowni państwo, zaraz oddam głos panu marszałkowi Sowie, natomiast przypomnę, iż wniosek, który Komisja przyjęła, był wnioskiem pana przewodniczącego Adamczyka. Przypomnę, iż zostało zwołane posiedzenie zamknięte i w tej formule Komisja wykorzystała wszystkie możliwe narzędzia do tego, żeby przeprowadzić to postępowanie w sposób adekwatny do tematu. Przypomnę, iż w trakcie zamkniętego posiedzenia Komisji odbyła się debata. Wprowadza pani opinię publiczną w błąd i bardzo proszę tego nie robić, natomiast o treści debaty nie będziemy dyskutować w formule publicznej, bo to jest objęte odpowiednią klauzulą, która została nadana. Przypomnę, iż to była klauzula „tajne”. W związku z tym proszę nie wprowadzać opinii publicznej w błąd.
Bardzo proszę, pan poseł Sowa.
Poseł Marek Sowa (KO):
Właściwie pan przewodniczący powiedział to, co chciałem powiedzieć.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję.Bardzo proszę, pani poseł Matysiak.
Poseł Paulina Matysiak (Razem):
Panie przewodniczący, wypowiadałam się na temat posiedzenia Komisji, które było planowane, miało się odbyć w listopadzie, jest dostępne dla wszystkich zainteresowanych, było transmitowane. Na tym posiedzeniu dyskusja się nie odbyła. Mówię o tym posiedzeniu, absolutnie nie odnoszę się do tego, co usłyszeliśmy na posiedzeniu niejawnym, natomiast w tym posiedzeniu nie wzięli udziału przedstawiciele Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a przecież tych przedstawicieli państwo posłowie chcieli wysłuchać w listopadzie, kiedy głosowaliście państwo za tym, żeby to posiedzenie Komisji przerwać i zwołać je w trybie niejawnym. Przypomnę państwu posłom, iż cała Komisja poza mną głosowała za tym, żeby to posiedzenie Komisji przerwać. Dlaczego więc teraz nie chcecie państwo faktycznie wysłuchać informacji takiej, jaką chcieliście dostać w listopadzie, i opowiadacie nieprawdę? Zwołajcie to posiedzenie Komisji w trybie niejawnym, niech ona się odbędzie, dostańmy wszystkie informacje i zamknijmy temat.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Pani poseł, nie pozwolę na to, żeby jakakolwiek praca parlamentu podważała zaufanie do jednej z najbardziej doświadczonych polskich firm, która produkuje znakomite pociągi, znakomite lokomotywy i może być jedną z firm, które stanowią o sile polskiego przemysłu i polskiej branży kolejowej. Bardzo proszę, żebyśmy – wypełniając obowiązki parlamentarzysty – pamiętali o tym, iż nasza dyskusja i to, co mówimy podczas posiedzeń Komisji, mogą mieć znaczący wpływ na sytuację przedsiębiorstw, w których pracują ludzie zarabiający na życie, utrzymujący rodziny. Bardzo proszę, żebyśmy o tym pamiętali.Bardzo proszę, pan poseł Sowa.
Poseł Marek Sowa (KO):
Szanowni państwo, jeszcze jedna informacja. W pierwszym półroczu do planu pracy Komisji była przyjęta wizyta w firmie NEWAG SA. Tam odbyło się może nie w formie posiedzenia, ale… Uczestnicy posiedzenia Komisji w Nowym Sączu byli w siedzibie tej firmy i również tam mogli prowadzić pełną debatę, dyskusję, mogli mieć udzielone informacje w pełnym zakresie. Pani posłanka była uczestnikiem tego spotkania, więc rozumiem, iż wszelkie wątpliwości zostały pani wyjaśnione. Co prawda nie słyszałem, żeby je pani poruszała, ale zakładam, iż skoro ich pani nie poruszała, to były już rozwiane.Poseł Paulina Matysiak (Razem):
Bo nie było tam Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, panie pośle, jeżeli pan nie zauważył.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję, panie pośle.Czy pani poseł podtrzymuje wniosek?
Poseł Paulina Matysiak (Razem):
Tak, podtrzymuję i prosiłabym, żebyśmy nad nim głosowali.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Dobrze. Poddaję pod głosowanie w takim razie. Szanowni państwo, może zaczniemy od początku. Czy jest sprzeciw wobec propozycji pana posła Wnuka, która dotyczy ujęcia spraw mieszkaniowych w planie pracy? Nie słyszę sprzeciwu.Rozumiem, iż z panem posłem Kasprzykiem uzgodniliśmy to jako program 100 obwodnic. Bardzo serdecznie dziękuję, panie pośle.
Poseł Rafał Kasprzyk (Polska2050-TD):
Panie przewodniczący, złożyłem punkt w sekretariacie i uprzejmie proszę, o ile nie ma zgody wszystkich… W tych 100 obwodnicach nie ma wschodniej obwodnicy Kielc, w związku z tym tak czy siak wypada.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Ale rozmawialiśmy o tym miesiąc temu, naprawdę. Szanowni państwo, czy jest sprzeciw wobec ujęcia programu 100 obwodnic w planie pracy Komisji? Nie widzę, nie słyszę sprzeciwu.Kolejna propozycja to była propozycja ze strony pana posła Polaczka. Panie pośle, ja ją przyjmuję. Uzgodnię i we właściwym trybie… Uważam, iż to jest bardzo interesujący wniosek, który wypływa z naszej dyskusji na poprzednim posiedzeniu Komisji dotyczącym rozwoju PLL LOT. Spróbujemy to zorganizować.
Teraz wniosek pani posłanki Matysiak dotyczący ujęcia w planie pracy punktu dotyczącego składów produkowanych przez firmę NEWAG. Poddam ten wniosek pod głosowanie. Bardzo proszę o uruchomienie systemów do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku pani poseł Matysiak, który dotyczy ujęcia w planie pracy informacji dotyczącej składów produkowanych przez firmę NEWAG? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Dziękuję bardzo, zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.
Głosowało 27 posłów. Za – 12, przeciw – 15, nikt się nie wstrzymał.
Wniosek nie uzyskał większości.
Szanowni państwo, czy w związku z tym jest sprzeciw wobec przyjęcia planu pracy zaproponowanego przez prezydium wraz z poprawkami, które zostały zgłoszone i zaakceptowane przez Komisję? Nie słyszę sprzeciwu, wobec tego stwierdzam…
Pani poseł Matysiak zgłasza sprzeciw. Bardzo proszę.
Poddaję pod głosowanie propozycję planu pracy, o której przed chwilą mówiłem. Kto jest za przyjęciem…
Poseł Grzegorz Puda (PiS):
Przepraszam, mam pytanie, bo nie wiem, czy pani…Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Kto jest za? Kto jest przeciw?Poseł Grzegorz Puda (PiS):
Halo, halo?Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.Głosowało 28 osób. Za – 16, przeciw – 12, nikt się nie wstrzymał.
Stwierdzam, iż Komisja przyjęła plan pracy.
Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Bardzo państwu dziękuję.
Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.
Informuję, iż protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Za chwileczkę rozpoczynamy kolejne posiedzenie Komisji.
« Powrótdo poprzedniej strony