Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Infrastruktury /nr 152/
- Sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki
- Poseł Piotr Król /PiS/
- Poseł Paulina Matysiak /Razem/
- Poseł Krystyna Sibińska /KO/
- Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń /Polska2050-TD/
– pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniający ustawę o zmianie ustawy – Prawo pocztowe (druk nr 1610).
W posiedzeniu udział wzięli: Robert Kropiwnicki sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych wraz ze współpracownikami, Wiesław Strąk wiceprezes Zarządu Poczty Polskiej SA do spraw finansów wraz ze współpracownikami oraz Aleksandra Bargiełowska-Antczak dyrektor Departamentu Rynku Pocztowego Urzędu Komunikacji Elektronicznej wraz ze współpracownikami.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jolanta Osiak i Jakub Sindrewicz – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Konrad Nietrzebka i Wojciech Paluch – legislatorzy z Biura Legislacyjnego.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Dzień dobry, witam państwa, bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.Niezwykle serdecznie witam panie posłanki i panów posłów. Witam wszystkich zaproszonych gości, w szczególności pana ministra Roberta Kropiwnickiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych wraz ze współpracownikami. Witam pana Wiesława Strąka, wiceprezesa zarządu spółki Poczta Polska do spraw finansów wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na czele z panią dyrektor Aleksandrą Bargiełowską-Antczak, dyrektorem Departamentu Rynku Pocztowego wraz ze współpracownikami. Witam wszystkich państwa.
Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniającego ustawę o zmianie ustawy – Prawo pocztowe (druk nr 1610). Uzasadnia minister aktywów państwowych.
Czy są uwagi do porządku dziennego?
Nie słyszę. Przystępujemy do realizacji. Informuję, iż marszałek Sejmu skierował w dniu 4 sierpnia 2025 roku rządowy projekt ustawy zmieniający ustawę o zmianie ustawy – Prawo pocztowe (druk nr 1610) do Komisji Infrastruktury do pierwszego czytania.
Przypominam, iż pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie zasad ogólnych projektu, zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi przedstawiciela wnioskodawców.
Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy. Bardzo proszę pana ministra Roberta Kropiwnickiego o zabranie głosu i przedstawienie uzasadnienia. Panie ministrze, udzielam panu głosu, bardzo proszę.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki:
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo dziękuję, iż Komisja spotyka się w tej sprawie i podejmuje prace nad tym ważnym projektem dla Poczty Polskiej przede wszystkim. Projekt jest dość krótki, można powiedzieć. Krótki, ale wynika to z tego, iż we wcześniejszych zapisach ustawy były znacznie niższe kwoty od kwot spodziewanych, które będą wypłacone poczcie jako rekompensata czy wynagrodzenie za świadczenie usług operatora wyznaczonego, czyli usług powszechnych. I to jest dla nas bardzo istotne, bo te kwoty, które dzisiaj proponujemy w tym projekcie, są już kwotami zatwierdzonymi przez Komisję Europejską decyzją z 15 listopada 2024 roku. I one są już, można powiedzieć, takie bliskie kwot ostatecznych, choć kwoty ostateczne będą oczywiście wynikały z wniosku poczty, który będzie złożone do UKE i UKE będzie badało to jeszcze przez niezależnego audytora. Ciężko założyć, iż będą to kwoty dużo niższe od kwot, które były w roku bieżącym czy w roku poprzednim. I w związku z tym wychodzi na to, iż to są właśnie te kwoty. Czyli proponujemy, aby w roku 2026 było 997 mln zł i w roku 2027 – 960. A w roku 2025 było to też 960 mln – czyli tyle mamy na ten rok. W ustawie pierwotnie było wpisane 651 mln zł. Wynikało to też, mówiąc wprost, z trudnych do oszacowania kwot na przyszłość, ale też i wniosku Ministerstwa Finansów, żeby nie zawyżać planów budżetowych – bo też nie było takiej potrzeby.A więc dochodzimy do tego momentu, iż mamy już wysoce prawdopodobne kwoty na rok 2026 i 2027. I dlatego przychodzimy z tym wnioskiem do Wysokiego Sejmu z prośbą o uchwalenie tej ustawy. Więc to adekwatnie tyle. o ile chodzi o uzasadnienie. jeżeli będą jakieś pytania, to bardzo proszę. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję, panie ministrze. Rzeczywiście niezwykle ważna ustawa dotycząca kluczowego operatora na rynku pocztowym, spółki, która jest w bardzo głębokich problemach. I wydaje się, iż to jest jeden z tych elementów, który rzeczywiście odpowiada na potrzeby, tym bardziej iż dotyczy tego rynku podstawowego, kluczowego z punktu widzenia obywateli, którzy korzystają z tych podstawowych usług pocztowych. Bardzo dziękuję za to uzasadnienie.Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych. Bardzo proszę, czy są zgłoszenia w dyskusji?
Pan poseł Król, bardzo proszę, panie pośle.
Poseł Piotr Król (PiS):
Dziękuję bardzo. O ile rzeczywiście projekt ustawy tutaj, tak pobieżnie patrząc, daje szansę na to, iż ta kwota, która w kolejnym roku i za 2 lata trafi do poczty, będzie wyższa niż pierwotnie planowano – i to należy ocenić pozytywnie… Dlatego iż poczta na te środki bez własnej winy czekała zbyt długo w latach poprzednich. A warto przypominać to, iż chociażby w najtrudniejszym okresie, czyli w okresie COVID-u pracownicy poczty ciężko pracowali.Natomiast trudno rozpatrywać ten projekt bez odniesienia się do tego, co się w tej chwili w poczcie dzieje. Mam na myśli ten proces odchodzenia. Szczególnie pracowników z długoletnim stażem, niejednokrotnie wybitnych specjalistów w swoich obszarach działalności.
Chciałem pana ministra zapytać o stosunek do takiej informacji, która się dzisiaj pojawiła – powołuję się na portal wPolsce24 – iż Poczta Polska i reprezentanci ministerstwa biorą udział w jakimś kongresie w Dubaju. Wydaje się, iż to chyba nie jest najtańsza destynacja na świecie. Podobno pocztę ma tam reprezentować osobiście pan prezes. Kongres Światowego Związku Pocztowego ma trwać przez 11 dni, a wśród reprezentantów poza reprezentantami Poczty Polskiej mają być też członkowie Ministerstwa Aktywów Państwowych, Urzędu Komunikacji Elektronicznej. A główne wątki, które poczta podaje w komunikatach prasowych, to są relacje z pocztą ukraińską. Wydaje się, iż bliżej byłoby te relacje nawiązać gdzieś przy granicy polsko-ukraińskiej, a chyba najlepiej na terytorium Rzeczypospolitej. A drugie to są relacje z pocztą amerykańską dotyczące ceł wprowadzonych przez prezydenta Trumpa. No przy całym szacunku dla tych osób, które jeszcze w poczcie zostały i które pamiętam, to jakoś wydaje się mało prawdopodobne, żeby takie rozmowy spowodowały, iż administracja amerykańska zmieni swoją politykę w zakresie ceł wobec niektórych krajów.
Krótko mówiąc, chciałem zapytać czy to jest prawda przede wszystkim? Bo wiadomo, różne informacje się w mediach pojawiają.
Jeżeli to jest prawda, to jakie osoby pocztę reprezentują, a przede wszystkim jaki jest koszt tej wyprawy? Jak pan minister to ocenia w obecnej sytuacji poczty? Bo tutaj pan przewodniczący wspominał, iż poczta jest w trudnej sytuacji finansowej. Jak pan minister ocenia wpływ tej wyprawy na kondycję poczty? Krótko mówiąc, czy pracownicy, którzy są w dużej mierze zwalniani, odchodzą, mogą uznać, iż to jest racjonalne działanie, o ile mówi się o tym, iż poczta jest w trudnej sytuacji finansowej, a jednocześnie kierownictwo poczty wyjeżdża na kongres do Dubaju? Bardzo bym prosił o zabranie głosu również pana ministra w tej kwestii. Dziękuję uprzejmie.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo proszę, czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w trakcie tej dyskusji w debacie w sprawach ogólnych?Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie informacji na temat udziału zarządów kluczowych z punktu widzenia rynku pocztowego w spotkaniach branży pocztowej w wymiarze globalnym.
Ale ja też poproszę ze strony Poczty Polskiej o informację na temat udziału w poprzednich latach delegacji poczty w tego rodzaju spotkaniach – czy rzeczywiście wtedy zarząd poczty nie brał udziału w takich spotkaniach, czym w sposób oczywisty wyłączał się z debaty i udziału w decyzjach dotyczących kształtowania rynku pocztowego, czy też ówczesny zarząd poczty brał udział? A o ile tak, to gdzie się to odbywało? Jaka była reprezentacja i ile to kosztowało? Panie ministrze, oddaję panu głos.
Sekretarz stanu w MAP Robert Kropiwnicki:
Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Zwracam też uwagę, iż jesteśmy jednak w punkcie dyskusji nad drukiem konkretnym, w pierwszym czytaniu. I raczej jednak debata powinna być poświęcona temu konkretnie, ustawie, a nie udziałowi delegacji w Światowym Związku Pocztowym.Panie pośle, czując lekki związek z tym drukiem sejmowym, tą propozycją projektu ustawy, odpowiem, iż o ile poczta jest członkiem Światowego Związku Pocztowego, uczestniczy w tym od lat, to ciężko, żeby nagle teraz nie pojechała tam delegacja poczty. Na przykład panu posłowi czy komuś innemu może się tam nie podobać. Z tego, co wiem, to od lat poczta bierze w tym udział. Delegacje zwykle były znacznie większe, teraz jest delegacja dwu- lub trzyosobowa, która pojechała – to absolutnie adekwatne minimum tego, żeby uczestniczyć w tym gronie, które pracuje nad rozwiązaniami, które są dla całej branży tak naprawdę, porozumieniami, zarówno krajowymi, jak i międzynarodowymi, które wyznaczają standardy. Jak chcemy się wyłączyć z prac nad rozwiązaniami, które dotyczą wszystkich operatorów na świecie, to oczywiście nie powinniśmy jechać, ale o ile chcemy uczestniczyć w tym, to musimy tam być. Oczywiście możemy w przyszłości – bo myślę, iż nie jesteśmy gotowi dzisiaj – przedstawić historycznie, ilu przedstawicieli poczty uczestniczyło w poszczególnych latach w pracach Światowego Związku Pocztowego. Ale to chyba też wszyscy rozumiemy, iż to nie tędy droga do szukania oszczędności. Bo tu naprawdę… Wie pan, gdyby pan powiedział, iż jest tam delegacja piętnastoosobowa, dwudziestoosobowa, iż pół samolotu poleciało, to pewnie też bym się oburzył. Ale o ile lecą tam dwie czy trzy osoby tak naprawdę, to nie widzę w tym nic, do czego się można przyczepić tak naprawdę. Bo o ile jesteśmy członkiem tej organizacji, płacimy tam pewnie składki i jest to jednak być albo nie być całej branży w pewien sposób i cała branża dyskutuje o losie operatorów, to myślę, iż warto, żebyśmy w tych pracach również uczestniczyli. Myślę, iż to tyle, o ile chodzi o odpowiedź w tej sprawie. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję, panie ministrze.Są kolejne zgłoszenia. Pani posłanka Matysiak, bardzo proszę.
Poseł Piotr Król (PiS):
Ja ad vocem poproszę.Poseł Paulina Matysiak (Razem):
Ja tylko krótko. Bo posłowie zainteresowani tematem tego, jak funkcjonuje Poczta Polska, złożyli do ministra aktywów państwowych zapytanie w sprawie delegacji zagranicznych członków Zarządu Poczty Polskiej i panie ministrze, został jeszcze tydzień na zebranie tych odpowiedzi. Prosimy o zebranie informacji dotyczących wyjazdów obecnego Zarządu Poczty Polskiej. Tylko mówię, iż ten termin mija w przyszły poniedziałek. Czekamy z niecierpliwością na odpowiedź. Dziękuję bardzo.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję. A teraz zgłosił się pan poseł Król. Bardzo proszę, panie pośle.Poseł Piotr Król (PiS):
Panie ministrze, ja pytałem – bo jakbym wiedział, jaka była wielkość tych delegacji, tobym nie zadawał pytania. Dlatego dziękuję, iż pan minister już dzisiaj odpowiedział, iż ona była dwu- czy trzyosobowa. Natomiast jakby pan minister był łaskaw na piśmie to sprecyzować, kto był reprezentantem poczty, jakie były te koszty, to będę zobowiązany i to dla mnie zamknie temat. Dziękuję bardzo.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, panie ministrze, o ile będzie ta informacja, to również o uzupełnienie o lata poprzednie, w szczególności o informację, czy poprzedni zarząd, członkowie delegacji udający się na takie obrady – to już było w Stambule – potrafili porozumiewać się w języku angielskim. Myślę, iż to będzie pouczająca lekcja. Bardzo dziękuję.Szanowni państwo, nie ma więcej pytań. W takim razie zamykam debatę, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. I informuję, iż nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne oraz nie zgłoszono wniosku o odrzucenie projektu ustawy. W związku z tym przechodzimy do procedowania tego projektu.
Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę. Stwierdzam, iż komisja rozpatrzyła tytuł ustawy.
Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1. Czy są uwagi do art. 1? Biuro Legislacyjne nie ma uwag.
Czy są poprawki? Nie ma poprawek. Stwierdzam, iż komisja rozpatrzyła art. 1.
Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę. Stwierdzam, iż komisja rozpatrzyła art. 2.
I tym samym rozpatrzyła przedstawiony przez rząd projekt ustawy.
Szanowni państwo, w związku z tym poddaję pod opinię Komisji wniosek o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia przez Komisję wniosku o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, iż Komisja podjęła decyzję o sformułowaniu wniosku o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy zawartego w druku nr 1610. Bardzo państwu dziękuję.
Komisja musi wybrać jeszcze posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym.
Bardzo proszę panią przewodniczącą Krystynę Sibińską.
Poseł Krystyna Sibińska (KO):
Ja proponuję, żeby pan przewodniczący Mirosław Suchoń został sprawozdawcą.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD):
Bardzo dziękuję pani przewodniczącej. Wyrażam zgodę.Czy są inne kandydatury? Nie słyszę, nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec podjęcia decyzji zaproponowanej przez panią przewodniczącą? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, iż Komisja podjęła tę decyzję. W związku z tym bardzo dziękuję za zaufanie i będę reprezentował Komisję podczas posiedzenia plenarnego.
Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Bardzo państwu dziękuję.
Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury. Informuję, iż protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Życzę państwu dobrego popołudnia.
« Powrótdo poprzedniej strony