Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Infrastruktury /nr 173/
- Poseł Andrzej Adamczyk /PiS/
- Prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych SA Łukasz Chaberski
- Prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski
- Poseł Krzysztof Habura /KO/
- Poseł Dominik Jaśkowiec /KO/
- Poseł Łukasz Kmita /PiS/
- Poseł Piotr Kowal /Lewica/
- Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Tomasz Lewandowski
- Poseł Jerzy Polaczek /PiS/
- Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń /Polska2050/
- Poseł Krzysztof Truskolaski /KO/
- Poseł Rafał Weber /PiS/
– rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1638 i 1773);
– informacja na temat jakości usług dla pasażerów świadczonych na lotniskach pasażerskich w Polsce.
W posiedzeniu udział wzięli: Maciej Lasek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury wraz ze współpracownikami, Tomasz Lewandowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami, Łukasz Chaberski prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych SA, Adrian Furgalski prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR oraz Iwona Kalita asystentka przewodniczącego Komisji.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Katarzyna Dudek, Jolanta Osiak i Jakub Sindrewicz – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Magdalena Klorek i Adam Niewęgłowski – legislatorzy z Biura Legislacyjnego.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.Witam panie posłanki i panów posłów. Witam wszystkich zaproszonych gości. Jest z nami pan minister Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Jest pan minister Tomasz Lewandowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Bardzo serdecznie witam panów ministrów i współpracowników. Witam również pana Łukasza Chaberskiego, prezesa zarządu Polskich Portów Lotniczych SA, oraz pana Adriana Furgalskiego, prezesa zarządu ZDG TOR.
Szanowni państwo, przedmiotem dzisiejszego…
Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):
Nie słychać pana przewodniczącego.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Nie słychać jednak? To będę musiał bliżej. Musimy zwrócić się do służb technicznych o zmianę urządzeń, dlatego iż w niektórych salach… To jest krótkie urządzenie i ono nie odpowiada prezydiantom komisji, jakkolwiek to zabrzmiało.Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie: po pierwsze, rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1638 i 1773); po drugie, informacja na temat jakości usług dla pasażerów świadczonych na lotniskach pasażerskich w Polsce. Przedstawia minister infrastruktury. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, iż Komisja przyjęła porządek dzienny.
Przystępujemy do realizacji. Przechodzimy do punktu pierwszego.
Wczoraj na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy. Zgłoszono trzy poprawki. Sejm ponownie skierował projekt ustawy do Komisji w celu zaopiniowania poprawek i przedstawienia sprawozdania.
Szanowni państwo, przystępujemy do procedowania poprawek. Te poprawki zostały państwu dostarczone. Bardzo proszę pana posła Kowala o krótkie przedstawienie wszystkich trzech poprawek. Pan przewodniczący Piotr Kowal, bardzo proszę.
Poseł Piotr Kowal (Lewica):
Panie przewodniczący, szanowni państwo, postaram się krótko scharakteryzować, czego te poprawki dotyczą. Na wstępie powiem, iż w dużej mierze są one odpowiedzią na wątpliwości, które środowisko notariuszy zgłaszało na poprzednim posiedzeniu Komisji, więc są to sprawy techniczne, przygotowane w taki sposób, żeby Portal DOM był jeszcze skuteczniejszy, niż ma to w założeniu.Poprawka nr 1 dotyczy tego, aby uwzględnić w katalogu wyłączeń umowy od płatnych umów o dożywocie. Pozwolicie państwo, iż już nie będę czytał dokładnych zmian artykułów, tylko skrót uzasadnienia.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Panie przewodniczący, państwo posłowie mają te poprawki.Poseł Piotr Kowal (Lewica):
Mają, więc tylko uzasadnię. Poprawka nr 2 dotyczy też wątpliwości zgłaszanej przez środowisko notariuszy. Dotyczyły one niemożności ustalenia przez notariuszy informacji dotyczących liczby pokoi w domu jednorodzinnym, powierzchni użytkowej domu jednorodzinnego. Słyszałem nawet, iż to jest obawa przed tworzeniem swego rodzaju katastru. W związku z tym proponuję, aby w takich przypadkach informacja była ustalana na podstawie oświadczenia strony dokonującej przeniesienia własności lub innego prawa do nieruchomości na nabywcę, na przykład dotychczasowego właściciela nieruchomości.Poprawka nr 3 nieco zmienia terminy. Po pierwsze, proponuję, aby skrócić termin wejścia w życie ustawy z 20 do 16 miesięcy. Proponuję również, aby skrócić termin wejścia w życie przepisów uzupełniających dane gromadzone w Ewidencji Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego z 12 do 10 miesięcy.
Trzecia zmiana… ale tutaj o wydłużenie terminu. Chodzi o wejście w życie zmian w ustawie z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie, z 6 do 12 miesięcy. Pamiętacie państwo, chodzi o zastępstwa notarialne i wszystkie rzeczy, które podnosiło środowisko notariuszy, związane z tym, iż jest zbyt mało czasu. Wejście ustawy to i tak 16 miesięcy, choćby przy tym skróconym terminie, więc myślę, iż te terminy będą się dobrze uzupełniały i pozwolą notariuszom na lepsze przygotowanie się do wejścia w życie i zmian wynikających z wejścia w życie tej ustawy dla ich środowiska. To tyle pokrótce.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję.Szanowni państwo, przechodzimy do zaopiniowania poprawek. Rozpoczynamy od poprawki nr 1, która dotyczy art. 1. Jakie jest stanowisko rządu? Bardzo proszę, pan minister Lewandowski.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Tomasz Lewandowski:
Pozytywne do wszystkich trzech poprawek.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję.Podsekretarz stanu w MRiT Tomasz Lewandowski:
Bardzo dziękujemy, iż zostały złożone.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 1?Poseł Rafał Weber (PiS):
Sprzeciw.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo proszę, przechodzimy do głosowania. Będziemy głosować z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych, które znajdują się przed państwem. Bardzo proszę, aby państwo posłowie legitymacją zalogowali się do urządzeń. o ile ktoś nie ma dzisiaj legitymacji, jest możliwość wyrobienia tymczasowego dokumentu w sekretariacie, który umożliwi głosowanie. Rozumiem, iż wszyscy państwo zalogowali się do systemu. Przechodzimy do głosowania. Bardzo proszę o uruchomienie systemu.Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Czekamy jeszcze na panią posłankę. Dziękuję bardzo. Czy wszyscy państwo oddali głos? Dziękuję. Zamykam głosowanie.
Proszę o wyświetlenie wyników. Głosowało 11 posłów. Za – 11, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.
Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):
Czy możemy sprawdzić kworum, panie przewodniczący?Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Jest kworum.Poseł Andrzej Adamczyk (PiS):
Jest?Poseł Rafał Weber (PiS):
W głosowaniu?Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Oczywiście, iż jest. Panowie są na sali.Szanowni państwo, wobec tego myślę, iż przejdziemy do punktu drugiego, dlatego iż rzeczywiście musimy poczekać na państwa posłów, którzy jeszcze nie dotarli na posiedzenie. Przypominam, iż toczy się też debata parlamentarna.
Szanowni państwo, tak, rzeczywiście, ja też jestem w pewnej konfuzji, iż posłowie, którzy są obecni na sali, nie biorą udziału w głosowaniu. Wydaje się to dosyć nieszablonowym podejściem do wykonywania obowiązków poselskich. Już nie wspomnę, iż niektórzy podpisali listę i wyszli, ale muszą państwo sami ocenić, czy to licuje z godnością, która powinna mieć miejsce w przypadku wykonywania mandatu poselskiego. Przypomnę, iż to jest służba publiczna, a nie przedszkole.
Szanowni państwo, wobec tego przechodzimy do ponownego zaopiniowania poprawki nr 1, która została omówiona. Przechodzimy do głosowania. Bardzo proszę o uruchomienie systemu. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.
Proszę o wyświetlenie wyników. Głosowało 14 członków Komisji. Za – 14, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 1.
Przechodzimy do zaopiniowania poprawki nr 2. Proszę o uruchomienie systemu do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.
Proszę o wyświetlenie wyników. Głosowało 14 państwa posłów. Za – 14, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, iż poprawka została zaopiniowana pozytywnie.
Przechodzimy do poprawki nr 3. Bardzo proszę o uruchomienie systemu do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.
Proszę o wyświetlenie wyników. Głosowało 14 osób. Za – 14, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała tę poprawkę.
Szanowni państwo, zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, aby tym posłem był pan Piotr Kowal, ponieważ poprzedniego sprawozdawcy z nami nie ma. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tego, aby pan poseł Kowal był sprawozdawcą? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, iż Komisja podjęła tę decyzję.
Bardzo serdecznie państwu dziękuję. Dziękuję przedstawicielom Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku dziennego, czyli rozpatrzenia informacji na temat jakości usług dla pasażerów świadczonych na lotniskach pasażerskich w Polsce. Bardzo proszę pana ministra Macieja Laska o przedstawienie informacji. Panie ministrze, udzielam panu głosu.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek:
Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, jak wszyscy obserwujemy, przez ostatnie lata wzrost ruchu pasażerskiego na polskich lotniskach – zarówno lotnisku centralnym, jak i na lotniskach regionalnych – jest bardzo duży, charakteryzuje się dużą dynamiką. W zeszłym roku na polskich lotniskach odprawiono 59,5 mln pasażerów. Ten rok będzie znacznie lepszy. Spodziewamy się ok. 13–15% wzrostu w porównaniu z zeszłym rokiem. To mówiłoby, iż będziemy mieli ponad 65 mln, a być może 68 mln pasażerów odprawionych na wszystkich polskich lotniskach.To oczywiście wiąże się z problemami związanymi z zapewnieniem adekwatnej jakości usług. Wiele lotnisk boryka się z inwestycjami, które nie zostały zakończone albo w ogóle nie zostały podjęte. W związku z tym te lotniska są dzisiaj niedostosowane do zwiększającego się ruchu. Dwa przykłady, które mógłbym tutaj podać, to oczywiście Lotnisko Chopina, które jest lotniskiem, na którym pułap przepustowości dla pasażerów można byłoby oszacować na jakieś 23 mln pasażerów rocznie – może nieco więcej, ale to już przy dużych optymalizacjach jak i lotnisko w Krakowie, gdzie wzrost ruchu lotniczego jest tak duży, iż infrastruktura też musi za tym nadążyć. Przypomnę, iż to jest drugie lotnisko w Polsce pod względem liczby odprawionych pasażerów.
Mamy tutaj szereg działań, które podejmują zarządzający portami lotniczymi. To są różnego rodzaju inwestycje, jak inwestycje usprawniające terminale, usprawniające czas czy skracające czas odprawy pasażerskiej, inwestowanie w nowe skanery czy usprawnianie odprawy paszportowej. Wachlarz działań jest jednak zdecydowanie szerszy, opiera się również na badaniu zadowolenia albo badaniu jakości usług świadczonych przez zarządzających portami.
W tym momencie poprosiłbym prezesa Polskich Portów Lotniczych, pana Łukasza Chaberskiego, żeby szczegółowo przedstawił działania, które PPL podejmują na naszym największym lotnisku. Przypomnę, iż PPL zarządzają trzema lotniskami: Chopina, Warszawa-Radom, Zielona Góra-Babimost. Są natomiast udziałowcami znacznie większej liczby lotnisk regionalnych i w ramach działań związanych z nadzorem właścicielskim wspomagają te inwestycje, żeby jakość usług świadczonych przez polskie porty, które, jak doskonale państwo wiecie, są oknem na świat i wizytówką naszego kraju, zarówno dla tych, którzy przylatują do nas pierwszy raz, jak i dla tych, którzy regularnie to robią i chcieliby jak najszybciej i najbardziej sprawnie być odprawieni, bo przylatują w celach biznesowych… Powinniśmy dążyć do tego, żeby ta jakość usług, zadowolenie, również rozpoznawalność tego, iż to są polskie lotniska, była coraz lepsza.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję, panie ministrze.Bardzo proszę, panie prezesie, udzielam panu głosu.
Prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych SA Łukasz Chaberski:
Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowna Komisjo, pozwolę sobie dodać jeszcze szczyptę danych do tego, co powiedział pan minister, żeby zobrazować państwu, jak w tej chwili wyglądają kwestie operacyjne na największym lotnisku w Polsce, czyli Lotnisku Chopina.Do chwili obecnej, do dnia dzisiejszego obsłużyliśmy na lotnisku 19,4 mln pasażerów, co stanowi ponad 13-procentowy wzrost ruchu rok do roku. W tym samym czasie ilość operacji wzrosła o 10%. To świadczy o tym, iż samoloty, które operują na Lotnisku Chopina, są coraz większe oraz praca transportowa jest wykonywana coraz efektywniej poprzez lepsze wypełnienie siedzeń. Już teraz na wszystkich lotach, które realizowane są na Lotnisku Chopina, samoloty są wypełnione mniej więcej w 80%. To jest bardzo pozytywny wskaźnik. Oczywiście są przewoźnicy, o których wiemy, iż ten wskaźnik mają na jeszcze najwyższym poziomie, a niektóre loty są realizowane na mniejszym poziomie, ale co do zasady to jest 80%.
Samoloty, które realizują te operacje na Lotnisku Chopina, mają średnio 160 miejsc dostępnych, z czego w każdym samolocie znajduje się ponad 130 osób do wypełnienia. Od maja tego roku przez kolejne pięć miesięcy każdego miesiąca notowaliśmy na Lotnisku Chopina ponad 2 mln pasażerów. Dobą rekordową był 17 sierpnia, kiedy odnotowaliśmy 89 656 pasażerów. To był historyczny dzień i rekord, którego do tej pory nie osiągnęliśmy. Dość powiedzieć, iż poprzednio, w 2019 r., do którego często się odnosimy, czyli w ostatnim roku przedpandemicznym, rekord dzienny to było niespełna 70 tys. pasażerów. Tego samego dnia, czyli 17 sierpnia, mieliśmy rekord godzinowy odlotów i podczas jednej godziny odleciało ponad 4,5 tys. pasażerów.
Mówię o tym, żeby uświadomić państwu, iż terminal i cała infrastruktura – zarówno kubaturowa, jak i lotniskowa – jest w tych samych granicach i taka sama od wielu lat. Tak jak mówił pan minister, planowano czy szacowano, iż przepustowość lotniska powinna wyczerpać się na poziomie ok. 22–23 mln, a tak naprawdę kubatura terminala była planowana na znacznie mniejszy wolumen ruchu.
Dlaczego dzieje się tak, iż mimo tego udało się i udaje się obsługiwać ten ruch? Po pierwsze, poprzez doskonalenie w działaniu, czyli poprawienie różnego rodzaju procedur, również przez stosowanie procedur ciągłości działania przy różnego typu usterkach, awariach, problemach operacyjnych, które w lotnictwie po prostu się zdarzają. Na każde takie zdarzenie jesteśmy gotowi. Ten rok do tej pory jest dla nas bardzo dobry, również jeżeli chodzi o punktualność odlotów wszystkich statków powietrznych. Odlatują one z punktualnością 71% w stosunku do zaplanowanych godzin operacji. To stanowi wzrost o 11% rok do roku. Dla porównania, dla średniej z całej sieci…
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
(wypowiedź poza mikrofonem)Prezes zarządu PPL SA Łukasz Chaberski:
71%, tak, panie przewodniczący. To jest wzrost o 11% i jesteśmy lepsi o 7% niż średnia w sieci, czyli średnia porównywalnych lotnisk.Jeśli chodzi o przeloty, to punktualność była na poziomie 79% i tu również nastąpił wzrost o 11% rok do roku. Jesteśmy o 8% powyżej średniej. To są zadowalające wyniki, ale oczywiście chciałoby się więcej, więc robimy wszystko, żeby poprawiać to, na co zarządzający ma wpływ, zarówno w zakresie punktualności, ciągłości wykonywania operacji lotniczych, jak i poprzez obsługę pasażerów.
Mówię o wynikach i rekordach, które notujemy również tym kontekście, żeby wskazać, iż pasażerów dzień w dzień na lotnisku mamy więcej. Infrastruktura jest taka sama, więc zdajemy sobie sprawę, iż w niektórych elementach mamy niedostatki. W najbliższym czasie będziemy chcieli temu wyzwaniu sprostać, ale w niektórych obszarach może to się wiązać i już wiąże się z tym, iż pasażerowie w niektórych aspektach trochę gorzej oceniają nasze lotnisko. Prowadzimy badania satysfakcji, jakości usług i co prawda odnotowaliśmy pewien spadek rok do roku, ale w tym roku osiągnęliśmy średni poziom satysfakcji w różnych obszarach kształtujący się na poziomie 4,59 pkt w skali do 5 pkt. Badania te były prowadzone na dużej próbce pasażerów. Badania nie wypadają więc tak źle, ale wiemy i widzimy, które elementy lotniska są oceniane najgorzej. Tu są kwestie sanitarne, dostępności toalet, których jest po prostu za mało – nad tym też pracujemy – również czystości tych toalet, dlatego iż bardzo intensywne korzystanie z toalet powoduje, iż choćby trudno wyłączyć daną toaletę na jakiś czas po to, żeby adekwatnie tam posprzątać. To są bolączki dnia codziennego.
Czasami zdarzają się również kwestie związane z kontrolą paszportową, ale za kontrolę paszportową odpowiada oczywiście Straż Graniczna. Zarządzający, jak tylko może, stara się w każdym wymiarze pomagać w tym procesie. Dość powiedzieć, iż w okresie wysokim, czyli letnim, mamy zatrudnionych 20 dodatkowych osób, których pieszczotliwie nazywamy „helpikami”, którzy pokazują i instruują ludzi. Po pierwsze, ich kolejkują, po drugie pytają, kto posiada paszport Unii Europejskiej, kto posiada paszporty biometryczne, instruują i pomagają także w korzystaniu z bramki ABC, czyli automatycznego systemu kontroli, po to, żeby te bramki i wydolność strefy non-Schengen, która na naszym lotnisku jest bardzo ważna… Przypominam, iż jesteśmy jedynym lotniskiem i jedyną infrastrukturą w tej części Europy, która pełni również funkcję hubową. Głównie jest to ruch non-Schengen. Ta kwestia jest dla nas bardzo istotna.
Poza chwilowymi spiętrzeniami nie odnotowaliśmy w tym sezonie wielkich problemów, jeżeli chodzi o ten aspekt, chociaż, jak mówię, zdarzały się momenty presji pasażerów, gdy mieliśmy dwa, trzy samoloty szerokokadłubowe, które miały odlecieć mniej więcej w tym całym czasie, więc wolumen pasażerów był duży. Presja na infrastrukturę jest wtedy największa, więc pewne spiętrzenia się pojawiały.
Drugi najważniejszy aspekt, który można wskazać na lotnisku, to kontrola bezpieczeństwa. Mamy dostępnych 20 linii kontroli, z czego 17 zwykłych i 3 w trybie fast track. W tym roku poziom dostępności tych linii dostosowaliśmy zarówno do porannych fal odlotowych, jak i do wolumenu ruchu, który w trakcie dnia w pewien sposób fluktuuje. Mamy godziny szczytowe, mamy godziny, które są mniej obciążone, więc tutaj dostosowujemy do tego ruchu odpowiednie zmiany. W tym roku co do zasady nie było takich zdarzeń, żeby powyżej 10 minut czekać na kontrolę bezpieczeństwa, chyba że… Była jedna taka kwestia, kiedy mieliśmy pewną awarię systemu wczesnego wpuszczania do strefy kontroli. Państwo podróżujący pewnie wiecie, iż to jest elektroniczny system, w którym mieliśmy awarię, ale to była chyba 40-minutowa awaria. W tym czasie sprawdzenie odbywało się manualnie, więc było tutaj pewne spiętrzenie, ale to był problem chwilowy, a nie systemowy.
Ponadto w samym terminalu zmieniliśmy system identyfikacji wizualnej. Na pierwszy rzut oka jest zauważalne, iż zmieniły się layouty, zmieniło się oznakowanie terminala, w sposób jasny, klarowny wskazujące pasażerom ścieżki dojścia, przejścia i miejsca, gdzie znajdują się poszczególne elementy na lotnisku. Wydaje się, iż to dużo pomogło, ale oczywiście jesteśmy otwarci na wszelkie uwagi i propozycje. Dział PRM zbiera skargi, reklamacje, skargi związane z obsługą osób niepełnosprawnych, a wnioski projakościowe są u nas rozpatrywane w trybie ciągłym. Wszystkie wpływające propozycje lub jakieś interwencje są rozpatrywane na bieżąco.
Wspomniałem o osobach niepełnosprawnych. Mamy tu zarówno przepisy prawa lotniczego, jak i prawa międzynarodowego, które w sposób jasny i klarowny wskazuje, w jaki sposób mamy zapewniać obsługę i wsparcie dla takich podróżnych. W miesiącach wakacyjnych, czyli w lipcu i sierpniu, obsłużyliśmy ponad 15 tys. osób, które takiego wsparcia – tzw. PRM – potrzebowały i chciały. Z tego, co wiem, ta usługa albo to wsparcie, które lotnisko zapewnia również poprzez agentów handlingowych, jest oceniana bardzo dobrze. Lotniska Chopina ma certyfikat lotniska bez barier, więc nie mamy tam schodów, a jak mamy, to są to schody ruchome. Jest dostępność windy. W tym aspekcie wydaje się, iż zawsze mamy jeszcze coś do poprawy, ale jesteśmy na adekwatnej ścieżce.
Mówiąc o tym, iż rośnie nam liczba pasażerów, nie sposób nie wspomnieć o tym, iż podjęta została decyzja o dokonaniu modernizacji lotniska. Tak jak tu mówimy, często jest dyskusja o tym, jaki poziom przepustowości może osiągnąć Lotnisko Chopina. Chciałbym powiedzieć jasno i klarownie, iż jest to dyskusja czysto teoretyczna, bo ruch nie rozkłada się liniowo. Nie każda godzina jest tak samo obciążona, szczególnie na Lotnisku Chopina, które, jak powiedziałem, jest lotniskiem hubowym. Dla nas najważniejsze są fale przylotowe i odlotowe, które realizują tę funkcję. Wiemy, iż mamy przed sobą wyzwanie. Do czasu otwarcia lotniska centralnego musimy być zdolni obsłużyć ponad 30 mln rocznie na Lotnisku Chopina, a w tym roku szacujemy, iż być może uda się osiągnąć 24 mln lub znajdziemy się na granicy tego wyniku, więc jest potrzeba dokonania stosownych korekt, stosownych inwestycji, ale głównie jeżeli chodzi o modernizację terminala i jakość obsługi pasażerów, zagwarantowanie im odpowiedniej przestrzeni: przestrzeni komercyjnej, ale również sanitarnej, związanej z odpowiednim poziomem usług i przebywania w terminalu.
Jest dużo mniejszych zadań inwestycyjnych, o których wiemy, iż powinniśmy je wykonać. To dostosowanie liczby miejsc siedzących w terminalu, zapewnienie możliwości ładowania sprzętu elektronicznego, jak i miejsc do pracy. Mamy już miejsce wyciszenia, mamy kąciki zabaw dla dzieci, więc w tej kubaturze, w której się znajdujemy, staramy się sprawić, żeby w czasie, który zwykle powinien być dobrze kojarzony przez pasażera, bo to zawsze jest pewna ekscytacja, pewne zadowolenie z podróży wakacyjnej, biznesowej i wszelkiej innej, na lotnisku przebywało się miło, żeby samo lotnisko, infrastruktura lotniskowa nie generowała dodatkowych utrudnień i opóźnień w realizacji głównych zadań.
To oczywiście tylko szczypta tego, co mógłbym powiedzieć. jeżeli są pytania, bardzo chętnie na nie odpowiem. Panie ministrze, panie przewodniczący, dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo serdecznie dziękuję. Panie ministrze, czy coś jeszcze? Myślę, iż pan prezes bardzo szeroko…Otwieram dyskusję. Jako pierwszy głos zabierze pan Krzysztof Truskolaski, a zgłasza się pan poseł Jerzy Polaczek. Bardzo proszę.
Poseł Krzysztof Truskolaski (KO):
Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, panie prezesie, dziękuję za tę kompleksową informację. Mam jedno pytanie. Nie wiem, panie prezesie, czy pan o tym mówił, czy nie, ale wielu pasażerów czeka na nowe urządzenia do kontroli bagażu. Wiemy o tym, iż najnowsze skanery są wyposażane w takie technologie, iż płyny powyżej 100 ml będzie można przewozić w bagażu podręcznym. Myślę, iż to bardzo ułatwiłoby podróżowanie, zwiększyłoby komfort, ale również przyspieszyło i zmniejszyło kolejki, które co prawda są nieduże – tak jak pan powiedział, do 10 minut – ale niewyjmowanie sprzętu elektronicznego i płynów na pewno jeszcze bardziej usprawniłoby ten system kontroli. Pytanie, panie prezesie: Kiedy na Lotnisku Chopina zostaną zamontowane te właśnie nowe urządzenia? Dziękuję.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję, panie pośle.Jako drugi zgłosił się pan poseł Jerzy Polaczek. Bardzo proszę, udzielam panu głosu.
Poseł Jerzy Polaczek (PiS):
Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, panie prezesie, dziękuję za przedstawienie informacji w sposób syntetyczny, natomiast mam uwagę generalną. Szkoda, iż nie ma tutaj prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który też z pozycji urzędu państwowego mógłby wystąpić z jakąś dodatkową informacją. Ta ocena jest oczywiście ministerialna w stosunku do Lotniska Chopina czy kilku innych wybranych lotnisk w Polsce, na podstawie ogólnych kryteriów badania jakości usług dla pasażerów. Proponowałem ten punkt pół roku temu, aby Komisja Infrastruktury zapoznała się z tymi danymi.Jest tzw. klasyfikacja AirHelp, która w globalny sposób ocenia lotniska na podstawie trzech głównych kryteriów: punktualności, jakości usług i jakości usług w zakresie dostępności do gastronomii. Mówił o tym pan prezes Chaberski. Ten pierwszy wyróżnik, punktualność, to jest 60%, jakość usług to 20%, jakość usług w zakresie dostępności do gastronomi to 20%. Tutaj nie odkryję żadnych dodatkowych informacji, są one ogólnie dostępne. Najlepsze lotnisko w Polsce w rankingu – a było badanych 250 lotnisk – to jest lotnisko w Gdańsku, które zajmuje 57. miejsce. Drugie, na pozycji 95., to Lotnisko Chopina w Warszawie. Na 140. miejscu jest lotnisko im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu, a na 155. miejscu jest lotnisko im. Jana Pawła II Kraków-Balice. To jest ostatnie polskie lotnisko, które jest uwzględniane w tej globalnej klasyfikacji.
Ze strony posłów chciałbym w związku z tym jeszcze raz dopytać, jak wygląda państwa ocena jakości usług dla pasażerów w tych wszystkich kluczowych lotniskach w Polsce w sieci TEN-T, czyli przynajmniej na tych pierwszych, podstawowych ośmiu lotniskach. Czy na podstawie danych globalnych, które są dostępne, w jakiś sposób korzystają państwo z doświadczeń innych międzynarodowych lotnisk po to, aby pewien zakres usług – nie mówię tylko o kwestii punktualności, bo to jest kwestia podstawowa, ale o jakości obsługi czy dostępności różnego rodzaju usług – aplikować z korzyścią dla milionów pasażerów w Polsce? Każdy z nas jako pasażer – nie mówię tutaj o posłach, tylko o milionach pasażerów – uiszcza opłatę lotniskową, korzysta z wielu usług, lotnisk, każdy jest czasem bardziej czy mniej zadowolony. To jest też kwestia referencyjności danego lotniska, jeżeli chodzi o ubieganie się o różnego rodzaju dodatkowe destynacje, które można powiązać z oceną lotniska i jego rankingiem wewnętrznym w Polsce czy w skali globalnej.
Chodzi mi bardziej o komentarz ze strony pana ministra i pana prezesa w relacji, po pierwsze, wewnętrznej, czyli prosilibyśmy o przedstawienie tego rankingu kluczowych lotnisk w Polsce w sieci TEN-T – jeżeli jest – i o komentarz do tego, w jaki sposób standaryzacja jakości jest aplikowana na podstawie najlepszych doświadczeń lotnisk na świecie, które są oceniane najlepiej. Przypomnę, iż w rankingu AirHelp najlepiej ocenianym lotniskiem na świecie jest lotnisko w Kapsztadzie, na drugim miejscu jest lotnisko Doha w Katarze, na trzecim jest lotnisko w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej, a na czwartym miejscu jest lotnisko Brasília w stolicy Brazylii. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję, panie pośle.Czy któraś z pań posłanek bądź któryś z panów posłów pragnie zabrać głos w tej części debaty? Nie widzę. W związku z tym proszę, pan prezes Adrian Furgalski.
Prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski:
Dziękuję. Szanowni państwo, ja informacyjnie, bo we wrześniu zakończyliśmy wspólne prace nad dwoma dziełami. Naprawdę je polecam. One są już do ściągnięcia. jeżeli dobrze usłyszałem, będą też rozsyłane do członków Komisji.O pierwszym powiem krócej. To „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony”. Ostatnio takie badanie było robione w 2019 r. Było ono dołączone do wniosku Polskich Linii Lotniczych LOT o udzielenie pomocy publicznej. Dzisiaj zrobiono je na podstawie danych z 2024 r., więc widać, iż polski sektor lotniczy odrobił lekcję po pandemii. Dawno mamy dużo większe wzrosty niż wiele państw czy wiele portów. Chociażby Frankfurt przez cały czas jest poniżej wyników z 2019 r. Zgodnie z metodologią Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych zbadany został wpływ bezpośredni, pośredni, indukowany, katalityczny. dla wszystkich lotniska podane są dane dotyczące wpływu zatrudnienia na gospodarkę. Skracając, skumulowany wpływ sektora portów lotniczych w ubiegłym roku jest liczony na 58 mld zł. W 2019 r. było to 51 mld zł i ponad 500 tys. miejsc pracy.
Drugi był raport związany z tematem dzisiejszego posiedzenia Komisji: „Przyszłość technologii lotniskowych – prognozy i studia przypadków”. Bardzo trudno jest streścić ten raport, ponieważ tam jest kilkadziesiąt tysięcy przypadków z całego świata, które pokazują, jakie są globalne trendy technologiczne i organizacyjne, od takich, o których można na luzie powiedzieć, iż są to roboty, które na lotniskach robią manicure, po już bardziej na serio, czyli roboty, które na terenie lotniska pilnują lotniska, ogrodzenia, żeby nikt obcy nie dostał się na teren portu, sprawdzają stan techniczny pasa startowego czy dróg kołowania, a także chronią przed ptakami. W połączeniu ze sztuczną inteligencją te roboty potrafią rozróżnić, jaki ptak nadlatuje i nadać odpowiedni sygnał, na który ptak reaguje i ucieka.
Tam są najważniejsze obszary związane z tym, co w tej chwili wchodzi wszędzie coraz szerzej, czyli sztuczną inteligencją. Teraz najczęściej jest to połączone z automatyzacją, robotyzacją, autonomizacją. To jest też ważne, bo w wielu krajach poziom zatrudnienia jest mniejszy niż przed pandemią. Linie lotnicze, porty zwalniały i teraz nie ma chętnych do pracy. Ten ruch rośnie, bo to będzie prawie 6 mld pasażerów na pokładzie samolotu, i zwyczajnie jest fizyczny problem z tym, żeby obsłużyć pasażera, jego bagaż czy samolot. Rozwój tego obszaru jest więc bardzo ważny.
Oczywiście to, na co jest kładziony duży nacisk, to kwestia ekologii, odporności na zmiany klimatu, kwestia systemu produkcji, magazynowania energii, gospodarowania wodą, paliwa, które mają doprowadzić do neutralności klimatycznej w lotnictwie, paliwa zrównoważone. Liczy się to różnie: od 60 do 80%. To dzięki nim ta neutralność ma być zapewniona. To także rozwój nowych kadr lotniskowych i na koniec passenger experience, a więc to, jakie jest podejście do obsługi pasażera. Tutaj widać to wyraźnie. Gdybyśmy popatrzyli na różne pokolenia, które korzystają z linii lotniczych, ze sklepów lotniskowych i na to, jak podchodzi do tego na przykład najnowsze pokolenie, „zetki”, jakie tam muszą być zmiany, o ile idzie o obsługę klienta, to jest to przede wszystkim cyfryzacja, personalizacja usług. To, co wchodzi najmocniej i co ma skracać przejście przez lotnisko, to identyfikacja biometryczna i jak najwięcej samoobsługi na lotniskach, choć jest już wiele takich programów, gdzie jeszcze przed wyjściem z domu aplikacja dba o całą naszą podróż, pobyt na lotnisku i odprowadzenie aż do gate’u.
Jeszcze raz polecam, ponieważ jesteśmy forpocztą, o ile chodzi o wzrosty ruchu lotniczego. Ten ruch rośnie ponad trzykrotnie szybciej w Polsce niż w Europie. Przy okazji dobrze byłoby też wykorzystać to i załapać się na nowoczesne rozwiązania, które wchodzą w życie.
Przy okazji miałbym pytania. Mam nadzieję, iż doświadczenia w przypadku rozwiązań, które są na lotnisku, pokazują, iż teoria rzeczywiście ma potwierdzenie w praktyce. Pierwsze są te nowe skanery. Unia dopuszcza to, żebyśmy mieli elektronikę w bagażu, żebyśmy mieli w bagażu płyny większe niż 100 ml. To adekwatnie byłaby prośba o potwierdzenie, czy w przypadku największego lotniska Okęcie do końca roku takie skanery zostaną zainstalowane. Były takie informacje.
Druga rzecz. Korzystając często z non-Schengen, widzę, iż tam się to zatyka. Chociaż jest jakaś nieufność pasażerów – oni wolą iść do odprawy, gdzie jest żywy człowiek – to jednak jak połowa bramek biometrycznych jest czynna, to jest dobrze. Rozumiem, iż to jest odpowiedzialność wojewody, ale nie mogę dostać tej wiedzy, informacji, o co tam chodzi, czy one są przestarzałe i dlatego non stop się psują, czy jest brak dostępności części do wymiany, czy te służby wojewody reagują w sposób opieszały. Niestety bardzo często większość bramek jest nieczynna, a przy czynnych tworzą się kolejki, więc tutaj na pewno trzeba tę obsługę poprawić.
Ostatnia kwestia to jest możliwość samoobsługi przy gate’ach i wejście na pokład samolotu. To jest już na Okęciu. Pytanie, czy praktyka potwierdza to, co się mówi, iż przynajmniej o połowę można skrócić to wejście do samolotu. Ewentualnie, o ile to tak dobrze działa, jeżeli w ogóle jest miejsce na lotnisku, czy w tej chwili rozważane jest wprowadzenie takich rozwiązań, jakie są na przykład w Monachium czy Lizbonie, iż cała droga od wejścia na lotnisko jest drogą, gdzie pasażer w ogóle nie styka się z nikim żywym, z żadną obsługą, tylko bagaż, bezpieczeństwo i wejście na pokład to jest wydzielony kanał, gdzie przede wszystkim dzięki biometrii można skrócić swój pobyt na lotnisku? Dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję. Jakież to nieludzkie. Wymieniliśmy spojrzenia z panem ministrem i z panem prezesem.Do głosu po raz kolejny zgłosił się pan poseł Jerzy Polaczek. Bardzo proszę. Czy są jeszcze państwo posłowie, którzy chcą zabrać głos na tym etapie dyskusji? Nie widzę. Bardzo proszę.
Poseł Jerzy Polaczek (PiS):
Chciałem jeszcze zapytać pana ministra i pana prezesa o bardzo symboliczną kwestię dotyczącą rebrandingu identyfikacji wizualnej na Okęciu. Otworzyłem sobie stronę, która opisuje kierunek zmian, i gdybym miał jednym zdaniem to skonkludować, powiedziałbym, iż jest ona bardzo bliska identyfikacji wizualnej jednego z przewoźników lotniczych, czyli Lufthansy. Czy mogliby państwo dać do tego komentarz? Oczywiście to nie jest z mojej strony jakaś teoria, nic tutaj nie sugeruję, natomiast pozwalam sobie na taką osobistą ocenę. Każdy z państwa posłów, jeżeli wejdzie w ten system wizualizacji Okęcia, będzie mógł wyrobić sobie własne zdanie. jeżeli mógłbym prosić o komentarz w tej sprawie, będę bardzo wdzięczny. Dziękuję bardzo.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Dziękuję.Jako kolejny zgłosił się pan poseł Kmita. Bardzo proszę, panie pośle.
Poseł Łukasz Kmita (PiS):
Nie działa.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Proszę się zalogować.Poseł Krzysztof Truskolaski (KO):
Działa, działa. Trzeba pastylkę… To pan jeszcze nie wie?Poseł Łukasz Kmita (PiS):
Myślałem, iż przewodniczący wyłączył mi mikrofon. Są takie wzorce.Poseł Krzysztof Habura (KO):
Te czasy minęły bezpowrotnie.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Panie pośle, przecież pan będzie za chwileczkę chwalił znakomitą pracę…Poseł Łukasz Kmita (PiS):
Będę państwu to przypominał. Będę państwu to przypominał i biorę to za dobrą monetę, natomiast rzeczywistość skrzeczy.Mam pytanie do pana ministra, może nie tylko o Warszawę. Myślę, iż część posłów tu obecnych ma przyjemność lądowania w Warszawie, ale startowania na innych portach lotniczych. Zapytam o Kraków, skąd też lata pan przewodniczący, więc myślę, iż przewodniczący będzie zadowolony z tego pytania. Polskie Porty Lotnicze mają 76% udziałów w lotnisku w Krakowie. Od lat temat dotyczący remontu płyty pasa startowego w Krakowie… Chciałem zapytać, jakie są plany ministerstwa w tym zakresie. Wiemy o przeciągających się sprawach związanych z decyzją środowiskową i problemach, które były, ale coraz częściej słyszymy, iż to lotnisko musi przygotować nowy pas startowy. Cały czas prowadzone są remonty.
W związku z tym chciałem zapytać właśnie o kwestie związane z Małopolską i z Krakowem. Czy pan minister i pana współpracownicy mają wiedzę w tym zakresie? Na jakim etapie w tej chwili są poszczególne działania? Kiedy realnie jest szansa na to, iż port lotniczy w Krakowie doczeka się generalnego remontu, a tak naprawdę nowej ścieżki startowej? Ostatnie pytanie: Czy planowane są także wyłączenia? O tym mówi się nieformalnie, ale może warto uciąć spekulacje na temat zamknięcia lotniska na czas takiego krótszego może remontu na trzy miesiące. Czy to są informacje prawdziwe, czy też są to jedynie informacje zasłyszane, nieprawdziwe? Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Dziękuję bardzo.Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos na tym etapie? Nie widzę zgłoszeń, więc pozwolę sobie na koniec poruszyć kilka spraw.
Po pierwsze, ruch lotniczy rzeczywiście rośnie w sposób imponujący. To bardzo dobrze, dlatego iż to świadczy o tym, iż gospodarka rozwija się, iż obywatele chcą poznawać świat i robią to w sposób dynamiczny. To są dobre informacje, w związku z tym trzeba dostosowywać naszą infrastrukturę lotniskową do obsługi rosnącego ruchu. Co więcej, mamy ambicje, aby nasz narodowy przewoźnik był firmą znaną, lubianą, cenioną, wybieraną w Europie i żeby był firmą lotniczą, która będzie rosnąć. To wszystko składa się na to, iż infrastruktura, która jest, musi działać, ale nie możemy zasypywać gruszek w popiele i infrastruktura musi się rozwijać.
Oczywiście na pierwszym planie jest Lotnisko Chopina. Tutaj są pytania o dostępność dla osób o ograniczonej sprawności. Otóż docierają do mnie informacje dotyczące tego, iż są problemy ze ścieżkami, które umożliwiają poruszanie się po lotnisku, iż one nie zawsze działają, podobnie jest ze schodami ruchomymi. W związku z tym jaki tu jest poziom awaryjności czy sprawności usuwania awarii? Czy to są zaplanowane wyłączenia, które powodują, iż czasem te ścieżki działają, a czasem nie?
Druga rzecz, o którą chciałbym zapytać, to kwestia obsługi bagażu. Oczywiście różne firmy obsługują różne samoloty, natomiast korzystają z, jak sądzę, jednego systemu, który zarządza bagażami na lotnisku, chyba iż jest inaczej, ale takich szczegółów nie znam. Wydaje się, iż to jest jeden system. Pytanie jest o to, czy tutaj przewidują państwo jakąś modernizację, żeby czas oczekiwania na bagaż po przylocie skrócił się w sposób znaczący. Miejska, powiedziałbym, opinia osób, które korzystają z usługi nadawania bagażu, jest taka, iż to wymaga reakcji i poprawy. Pytanie: Czy przewidują państwo jakąś modernizację bądź zmiany organizacyjne, które to umożliwią?
Kolejna rzecz, o którą chcę zapytać, jest taka. Jaki jest stosunek firm polskich i firm zagranicznych w ramach wynajmu powierzchni na różne sklepy? Kiedyś, dawno temu została podjęta jakaś decyzja o sprzedaży Baltony, choć podejrzewam, iż jako sklep lotniskowy jest to istotny element czy mógłby to być istotny element biznesu. Na szczęście to wróciło w ręce właściciela, który jako jeden z elementów biznesu powinien być formą twardej kolumny, która firmę podtrzymuje, umożliwia też inwestycje. Pytanie jest więc takie. Czy dla firm z Polski czy Unii Europejskiej są warunki sprzyjające w stosunku do różnych koncernów międzynarodowych, które zajmują się wyłącznie sprzedażą, handlem, nie inwestują w Polsce i nie tworzą tutaj większej wartości dodanej?
Kolejna rzecz, o którą chcę zapytać, jest taka. Padły już pytania o nowe skanery. Dla podróżnych jest to naprawdę wygodna sprawa. Umożliwia przejście przez kontrolę bezpieczeństwa z urządzeniami elektronicznymi w bagażu, umożliwia też inne podejście do kwestii wody. Jest więc pytanie o to, czy rzeczywiście możemy liczyć na to, iż pojawią się nowe skanery. Jaki jest harmonogram wdrożenia? Rozumiem, iż to jest spora inwestycja. Mamy oczywiście w planach wizytację Komisji i posiedzenie Komisji na lotnisku, więc o grubych kwestiach inwestycyjnych pewnie będziemy rozmawiać podczas tej wizytacji, natomiast chcę dopytać o Kraków, bo to bardzo zatkane lotnisko nie było projektowane na ten wymiar ruchu, a ruch, jak sądzę, będzie rósł, dlatego iż z wielu względów jest to niezwykle atrakcyjny region, więc spodziewamy się, iż ruch turystyczny dynamicznie będzie się rozwijał. Jest więc pytanie o to, jak jako właściciel – to do pana prezesa – widzą państwo rozwój lotniska w Krakowie. Oczywiście jest też kwestia wieloletniego odkładania remontu płyty. Czy to będzie musiało być tak jak we Wrocławiu i lotnisko zostanie całkowicie wyłączone? Ewentualnie na jaki czas? o ile to jest możliwe, prosiłbym o odpowiedzi w tych tematach.
To tyle na ten moment. Bardzo proszę, panie ministrze, panie prezesie, o ustosunkowanie się do podniesionych kwestii i o udzielenie odpowiedzi na pytania, które padły. Panie ministrze, bardzo proszę.
Sekretarz stanu w MI Maciej Lasek:
Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zacząłbym od Krakowa, bo to jest pytanie, które wielokrotnie się tutaj przewijało. Kraków, jak wszyscy wiemy, to jest drugie lotnisko w Polsce. Ono rozwija się najbardziej dynamicznie i rzeczywiście sięgnęło, czy ma przekroczone możliwości odpraw i ograniczenia ruchowe, tak? o ile więc chodzi o drogę startową, to tutaj mamy duży problem, który ciągnie się już bardzo długo. Po pierwsze, prace nad budową czy nad planami budowy nowej drogi startowej sięgają chyba 2016 r. Nie udało się z różnych przyczyn, ale tak naprawdę z przyczyny nieprzygotowania adekwatnie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Kuriozalne było to, iż choćby jeden ze współudziałowców tego lotniska deklarował oprotestowanie tej decyzji środowiskowej, w związku z tym nowemu zarządowi, wybranemu w zeszłym roku, zostało wskazane, iż przygotowanie dokumentacji do budowy drugiej drogi startowej, czyli uzyskanie decyzji środowiskowej, uzyskanie pozwolenia na budowę i rozpoczęcie prac, to priorytet.Jako właściciel – Polskie Porty Lotnicze mają 76% – jesteśmy bardzo zainteresowani rozwojem tego portu. Nieprzypadkowo nie pobraliśmy dywidendy z tego portu lotniczego. Stało się tak właśnie dlatego, żeby zostawić poduszkę inwestycyjną zarówno na budowę nowej drogi startowej, jak i na rozbudowę terminala, który też tam jest. To też jest niezbędne. Ku mojemu zaskoczeniu wyglądało to natomiast tak, iż w momencie zmiany zarządu w zasadzie nie było żadnego planu B, czyli poprzedni zarząd nie miał planu awaryjnego dotyczącego tego, co się stanie, o ile nagle okaże się, iż droga startowa nie może być dalej eksploatowana i lotnisko zostanie zamknięte. W związku z tym nowy zarząd został zobowiązany do przygotowania się na różne warianty.
Urząd Lotnictwa Cywilnego ma tam w tej chwili stały punkt, który zajmuje się analizą i monitoringiem stanu bezpieczeństwa tej drogi startowej. Tam prowadzone są w tej chwili doraźne naprawy. Wspólnie z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych oraz chyba Instytutem Badawczym Dróg i Mostów jest prowadzony ciągły monitoring istniejącej drogi startowej, żeby mogła być jak najdłużej eksploatowana.
Cóż, budowa nowej drogi startowej, o ile już będzie decyzja środowiskowa i o ile będzie pozwolenie na budowę… Ponieważ jest to lotnisko, które jest lotniskiem współużytkowanym i strona wojskowa zażyczyła sobie, żeby to był pas, droga startowa betonowa, szacowany czas budowania takiej drogi startowej to jest ok. dwóch lat. Na ten czas musimy więc mieć najróżniejsze rozwiązania. Były m.in. rozmowy na temat tego, czy na starej drodze startowej możliwe jest zainstalowanie ILS-a kategorii III, ale to wiązałoby się z wprowadzeniem dodatkowego oświetlenia krawędziowego wzdłuż drogi startowej, czyli z ingerencją w płyty. Eksperci, z których usług korzystamy, nie zalecają tego, bo spowodowałoby to szybszą destrukcję czy szybszą erozję istniejących płyt, które są.
W związku z tym mamy tam naprawdę duży problem, z którym zarówno aktualnemu zarządowi, radzie nadzorczej, jak i właścicielowi – czy dominującemu właścicielowi, można powiedzieć – wszystkim zależy na tym, żeby nie doszło do sytuacji, w której na kilka miesięcy należałoby zamknąć tę drogę startową. Wiadomo jednak, iż również taka sytuacja nie jest wykluczona w przypadku, gdyby nagle okazało się, iż to lotnisko czy droga startowa nie spełnia warunków zapewniających bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych. Mam nadzieję, iż do tego nie dojdzie, iż uda nam się tę drogę startową dociągnąć do momentu, w którym będzie można wybudować nową drogę startową o adekwatnych parametrach, ale nie będę tutaj nikogo oszukiwał i czarował, iż na pewno nie ma żadnych zagrożeń.
Jeżeli chodzi o szczegółowe pytania, które były, dotyczące rozwiązań na Lotnisku Chopina czy na innych lotniskach regionalnych, poprosiłbym pana prezesa Chaberskiego.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję, panie ministrze.Panie prezesie, bardzo proszę.
Prezes zarządu PPL SA Łukasz Chaberski:
Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, pozwolę sobie ustosunkować się w kolejności, w jakiej pytania były zadawane, jeżeli jest taka możliwość. Niektóre wątki się powtarzały, więc mam nadzieję, iż we właściwym momencie odpowiednio je zaadresuję.Jeśli chodzi o pytanie, która zadał pan poseł Truskolaski, była to kwestia, która się powielała, czyli kwestia urządzeń do kontroli bagażu kabinowego, tzw. urządzeń normy C3, pieszczotliwie nazywanych „smoczycami”, które, jak państwo wskazujecie, dają taką możliwość, iż pasażer nie musi wyciągać elektroniki i płynów. W tej normie możliwość przewozu płynów jest aż do 2 l, tak iż to jest rzeczywiście spore udogodnienie dla pasażerów. Rzeczywiście jesteśmy w procesie inwestycyjnym związanym z tym urządzeniem. Zamierzamy zakupić 15 urządzeń tego typu. Przetarg zakończył się, został rozstrzygnięty, firma została wybrana. Oczywiście jest to w reżimie prawa zamówień publicznych, więc nie możemy wykluczyć odwołania do KIO i rozprawy przed tym organem. Biorąc pod uwagę, iż w tej chwili można powiedzieć, iż takimi urządzeniami dysponują dwa podmioty na rynku, konkurencja między nimi jest duża.
Zgodnie z naszymi przewidywaniami – tak mamy w harmonogramie – chcemy włączać te urządzenia sukcesywnie. One są niezbędne również w ramach tych kwestii, które poruszałem wcześniej, czyli rosnącego ruchu, braku dodatkowej przestrzeni. Przypomnę, iż te urządzenia, również dzięki temu, iż są tak wydajne, stanowią ułatwienie dla pasażerów. Szacuje się, iż przepustowość tej linii jest ponad dwukrotnie większa niż linii normalnej. Mimo iż na Lotnisku Chopina na jednej linii kontroli osiągamy przepustowość 160 osób na godzinę na jednej linii, to daje jednak duże oszczędności, biorąc uwagę, iż mamy 20 dostępnych linii, które oczywiście nie są cały czas w pełni otwarte, ale, jak mówiłem, w pikach.
Przewidywaliśmy w naszych planach, iż zamontujemy i włączymy te urządzenia do użytku przed sezonem letnim 2026. Przetarg został rozstrzygnięty i teraz mamy kilka miesięcy na dostarczenie tych sprzętów, posadowienie ich, włączenie do użytku i sukcesywne wymienianie sprzętów normy C2.
Jeśli chodzi o pytanie pana posła Polaczka – tam była kwestia wskaźnika AirHelp – oczywiście patrzymy na wszystkie rankingi, w których się znajdujemy. Patrzymy, dlaczego jesteśmy tak, a nie inaczej oceniani, ale, jak powiedziałem, mamy swoje badania, które prowadzimy. Stosowne badania i rankingi prowadzi również ACI, czyli organizacja zrzeszająca lotniska na całym świecie. Różnie w tych rankingach wypadamy. Nie chciałbym odnosić się do tego, na którym miejscu które lotnisko się znajduje, tylko chciałbym raczej wskazać, że, po pierwsze, punktualność na tych lotniskach, szczególnie na Lotnisku Chopina w tym roku podczas sezonu letniego była naprawdę zadowalająca, ale ciągle widzimy tu przestrzeń do poprawy. Mamy udogodnienia dla pasażerów albo planujemy kolejne udogodnienia dla pasażerów, takie jak na przykład woda dostępna dla wszystkich. Kiedyś była wielka dyskusja o cenach wody na lotniskach, więc te źródełka są dostępne. Cały czas pracujemy nad kwestiami gastronomicznymi, z tym iż na lotnisku, w terminalu przestrzeń mamy skończoną, więc bardziej pracujemy nad jakością tych usług niż powiększaniem, ale tam, gdzie się da, też oczywiście powiększamy.
Przechodząc do kwestii komercji – była też mowa o gastronomii – to poprawia się na polskich lotniskach, chociażby na lotnisku w Poznaniu. Na wiosnę tego roku oddana została odnowiona strefa komercyjna, która została przygotowana przez firmę Baltona. Mówię o tym dlatego, iż ta koncepcja, ten sklep został nominowany do międzynarodowej nagrody, którą w Cannes… Co prawda na końcu nie dostaliśmy tej nagrody, ale byliśmy w trójce najlepszych tegorocznych koncepcji, aranżacji na całym świecie. To jest więc spore wyróżnienie. Mówię to w kontekście pytania, czy patrzymy na tendencje, jak to wygląda na świecie. Oczywiście są porty lotnicze, które powstają głównie na Bliskim Wschodzie, gdzie nie mają pewnych barier, bo są nowe, nie ma tam barier kubaturowych, CAPEX jest bardzo wysoki, więc tam nie zawsze muszą patrzeć na kwestie zwrotu z inwestycji, tylko wchodzą tam w grę również inne kwestie. Patrzymy na te tendencje, na to, jak wygląda to na rynku. Próbujemy czerpać z najlepszych wzorców, nigdy nie zapominamy też o pasażerach.
Była tu mowa o kwestiach udogodnień dla osób niepełnosprawnych lub starszych. Na Lotnisku Chopina mamy darmowy fast track dla osób powyżej 70. roku życia. Mam nadzieję, iż w niedalekiej przyszłości, jeszcze przed przyszłym sezonem letnim będziemy mieli 10 stanowisk do self dropu, czyli samodzielnej odprawy bagażu. Odpowiadając trochę na te tendencje i na postulaty pana Adriana Furgalskiego, żeby udział ludzki był jak najniższy, będą self dropy, wdrażamy już automatyczny boarding. Tych rozwiązań, nowinek technologicznych będzie więc coraz więcej, ale będziemy je wdrażać tylko w takich miejscach i w takim czasie, kiedy to będzie z korzyścią dla operacji i dla obsługi pasażerów, a nie tylko po to, żeby taką nowinkę mieć. Każdorazowo stosujemy taką analizę, ale takie są tendencje i w tę stronę idziemy.
Jeśli chodzi o rzecz, której nie powiedziałem, bo pasażer tego nie widzi, to mamy wymienione wszystkie osiem urządzeń EDS. Są to duże urządzenia do kontroli, do prześwietlania bagażu rejestrowanego. Jak już je oddamy… Urządzenia te mamy w najwyższej klasie. Od dawna nie korzystamy z urządzeń, które zostały wyprodukowane przez chińską firmę. To są renomowane firmy, które posiadają odpowiednie certyfikaty. Przepustowość prześwietlania bagaży również w tym zakresie wzrosła około dwukrotnie w stosunku do tego, co było wcześniej.
Nawiązując jeszcze do pytań pana Furgalskiego, było pytanie o bramki ABC. Rzeczywiście jest to domena i infrastruktura, którą zarządza wojewoda, ale w naszym interesie jako zarządzających jest to, żeby ta infrastruktura działała, była sprawna. Wiem, iż był pewien kłopot albo wyzwanie związane z wyłonieniem firmy, która serwisuje te urządzenia, które w tej chwili są i funkcjonują na lotnisku, ale jesteśmy już po tych wyzwaniach. Z tego, co wiem, już teraz bramki działają dość poprawnie, ale trzeba powiedzieć, iż wojewoda jest w trakcie realizacji inwestycji, która polega na całkowitej wymianie tych bramek na nowe bramki. Dużo sobie obiecujemy po tym, jak te bramki zostaną dostarczone i posadowione. Cały czas będziemy wspierać ten proces, chociażby kwestię przyłączeń elektrycznych i innych obsługowych. Jako zarządzający jesteśmy w stanie to zapewnić. Nieprzerwanie deklarujemy wojewodzie i jego służbom, iż będziemy ich wspierać, bo to jest nasz wspólny interes.
Jeśli chodzi o kwestię wejścia do samolotu bez udziału ludzkiego, to wydaje mi się, iż zaadresowałem… Oczywiście idziemy w tę stronę, ale nie chcielibyśmy zupełnie pozbyć się czynnika ludzkiego. Nadzór nad poprawnością działania tych systemów i wsparcie dla podróżnych, którzy chcieliby skorzystać z takich systemów, cały czas jednak będzie.
Jeśli chodzi o pytanie pana posła Polaczka o naszą identyfikację wizualną, powiem szczerze, iż nie mam takich skojarzeń. Rzeczywiście mamy dużo żółtego i czarnego. Z tego, co wiem, Lufthansa chyba nie ma w swoich barwach koloru czarnego. Bardziej było to zrobione przy współudziale profesjonalistów w tym zakresie, którzy wskazali na czytelność i jasność tych komunikatów i oznakowań. Tylko taki mamy cel w tym zakresie, ale oczywiście to jest kwestia ocenna. Czarny, żółty… Żółty to też jeden z kolorów Warszawy, prawda? Może na tym to pozostawię.
Pan poseł Kmita zapytał o kwestię Krakowa. Pan minister powiedział tutaj bardzo dużo, więc nie będę powielał tych informacji. Może tylko dopowiem, iż zarządzający Krakowem ma wieloletni plan inwestycyjny na 3,3 mld zł, który obejmuje zarówno kwestie airside’owe, czyli zagadnienia drogi startowej, jak i rozbudowę terminala, dlatego iż w tym roku Kraków osiągnie już 13 mln pasażerów. Zdarza mi się korzystać z lotniska w Krakowie i widzę, jak bardzo jest obciążone i jaki panuje w nim tłok. Z jednej strony należy się z tego cieszyć. Z drugiej strony trzeba podjąć odpowiednie działania inwestycyjne, które zarząd prowadzi. Jak mówię, jeżeli chodzi o drogę startową, pan minister powiedział bardzo dużo.
Trzeba też powiedzieć, iż jest plan A i plan B, choćby plan 1a i 1b, tak iż nareszcie analiza jest wielowariantowa. Jest również oczywiście plan utrzymaniowy. Tak jak pan minister powiedział, jest pełny i ciągły nadzór i prowadzone są badania tej drogi startowej. Poszczególne płyty są wymieniane doraźnie, w czasie przerw lub w nocy. Wiemy, iż to jest działanie doraźne, dlatego iż ta dość istotna inwestycja będzie musiała zostać zrealizowana. Z tego, co wiem, kwestia tego, czy ostatecznie będzie to odbudowana droga startowa w starym śladzie, czy posadowiona będzie zupełnie nowa droga startowa, nie została do końca przesądzona, bo dużo zależy chociażby od postępowań administracyjnych i kwestii środowiskowych, których wszyscy państwo macie świadomość. Ta kwestia jest jednak zaopiekowana przez nowy zarząd, który wie, iż to jest najistotniejsze zagadnienie, bo ciągłość działania lotniska jest kluczowa.
Przechodząc do pytania pana przewodniczącego, mówił pan o tym, jak to dobrze, iż rośnie nam ruch. Też bardzo się cieszę, iż ruch nam rośnie, ale chciałbym państwa prosić, żebyście zwrócili uwagę na jeszcze jeden parametr, który jest bardzo istotny, czyli na connectivity, łączność lotniczą. Łączność polega na tym, w jak wiele miejsc Polski jesteśmy w stanie dotrzeć drogą powietrzną. Nie chodzi tu tylko o ilość, tylko o jakość połączeń, które dają odpowiednią możliwość stymulowania kwestii gospodarczych i ekonomicznych. Są takie opracowania, które wskazują, iż wzrost connectivity o 10% co do zasady daje dodatkowy wkład do PKB na poziomie 0,5%. W 2024 r. osiągnęliśmy connectivity +10% w porównaniu do 2019 r., czyli ostatniego przed pandemią, do którego często się odnosimy. Widzimy ten pozytywny trend, wzrost. Wzrost connectivity jest realizowany nie tylko przez przewoźników typu point-to-point, ale i przez przewoźników sieciowych. Bardzo duży udział w tym zakresie ma nasz narodowy przewoźnik, który jest taką linią hubową.
Pan przewodniczący adresował kwestię PRM, czyli kwestię obsługi pasażerów z niepełnosprawnościami w ścieżkach oraz kwestie schodów ruchomych. One nigdy nie są wyłączane z eksploatacji przez nas, tylko zwykle ma to miejsce po jakimś zdarzeniu, niefortunnym wypadku. Do czasu zbadania tego zagadnienia przez odpowiednie służby, i to nie lotniskowe, tylko państwowe, mamy obowiązek wyłączyć z eksploatacji. Dzieje się zwykle tak, iż pasażerowie, pomimo dostępności wind i zachęcania, żeby korzystali z wind pomiędzy poszczególnymi poziomami, próbują przemieszczać się z dużymi walizkami również schodami ruchomymi i często dochodzi tam do różnego rodzaju niefortunnych zdarzeń i wypadków. Wynika to tylko i wyłącznie z tego. My też prowadzimy rozmowy z odpowiednimi podmiotami, żeby na przykład badanie ewentualnego wypadku mogło przebiegać bez wyłączenia z eksploatacji tych urządzeń. Na razie jednak nie mamy tu dużych efektów. Chciałbym, żeby wybrzmiało, iż nie jest tak, iż jakakolwiek infrastruktura, która choćby ulegnie awarii na Lotnisku Chopina, jest wyłączona z eksploatacji. Ona jest wyłączona z jakichś powodów. Co do zasady infrastruktura jest sprawna, a jeżeli jest jakakolwiek usterka, na bieżąco ją usuwamy.
Było również pytanie o system BHS, czyli system zarządzania bagażem, o to, czy planujemy jego zmodernizowanie. Często humorystycznie się mówi, iż lotnisko to jest po prostu system BHS obudowany terminalem, i rzeczywiście to jest serce lotniska, bardziej choćby krwioobieg niż serce. W ramach planów modernizacyjnych to jest jeden z głównych elementów, również kosztochłonnych, które zamierzamy poprawić, dlatego iż na ten wolumen bagaży nie jest on przystosowany i nie był projektowany, a bywają doby, kiedy obsługujemy ponad 40 tys. bagaży rejestrowanych. Wtedy wychodzi, iż mniej więcej co drugi pasażer ma bagaż rejestrowany, zwykle jest to duży bagaż, bo są wakacje czy podróże dalekodystansowe.
Oczywiście jako zarządzający jesteśmy zobowiązani do tego, żeby tzw. infrastrukturę scentralizowaną udostępnić agentom obsługi naziemnej. Poszczególne operacje poszczególnych przewoźników obsługują właśnie ci agenci. jeżeli zauważymy coś w działaniu agentów, co mogliby usprawnić, poprawić, to staramy się rozmawiać i zachęcać ich do pewnych działań, ale wiemy, panie przewodniczący i szanowni państwo, iż zdarzają się takie dni lub operacje, kiedy opóźnienia w dostarczeniu bagaży są dość znaczące. Nam to bardzo nie pasuje, bo to odbija się na wizerunku lotniska, a w tym zakresie to nie lotnisko i zarządzający za to odpowiada, tylko poszczególni agenci handlingowi, do których można zgłaszać swoje zastrzeżenia i reklamacje. Wiemy, iż to jest wąskie gardło, jedno z kilku na lotniskach. Chcielibyśmy, żeby w niedalekiej przyszłości te operacje uległy poprawie. W tę stronę będziemy szli również poprzez dostarczenie nowej infrastruktury w tym zakresie.
Było też pytanie o stosunek firm polskich do zagranicznych. To rzeczywiście jest komercyjne wykorzystanie lotniska. To są kwestie przetargów i otwartych konkursów, więc na tę chwilę nie mamy możliwości wyłączenia dostępu do tego rynku jakimś podmiotom, które mają do tego predyspozycje i są chociażby z Unii Europejskiej, ale pragnę uspokoić. Nie mam tych liczb w głowie, ale ten stosunek jest dość zdrowy. Firma Baltona, która jest firmą stuprocentową z grupy kapitałowej PPL, ma spory udział w tym rynku. Jest też potentat na rynku, firma Lagardère. To jest firma francuska. Mamy też firmę Keraniss. To chyba są bardziej izraelskie koneksje, tak mi się wydaje. Mamy też sporo mniejszych podmiotów, które w mniejszych punktach czy w punktach gastronomicznych mogą prowadzić swoją działalność komercyjną. Oferentów wyłaniamy oczywiście w ramach konkurencyjnych postępowań. Tu kierujemy się kwestiami jakości świadczenia usług, przychodami, które będą generowane dla zarządzającego, ale w grę wchodzą tu również kwestie bezpieczeństwa, bo oczywiście wszystkie te usługi mają miejsce w strefie zastrzeżonej lotniska i dostęp do niej jest ograniczony. Tutaj jest kwestia sprawdzania przeszłości pracowników, którzy pracują w tych miejscach, tak iż pragnę zapewnić, iż wszystko jest zgodnie z literą prawa. Tyle. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo serdecznie dziękuję.Szanowni państwo, do zabrania głosu zgłosił się jeszcze pan poseł Kmita. Bardzo proszę, panie pośle.
Poseł Łukasz Kmita (PiS):
Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Nie do końca satysfakcjonują mnie informacje dotyczące Krakowa. Będę prosił, żeby w przyszłym roku zrobić osobne posiedzenie Komisji dotyczące sytuacji w porcie lotniczym w Krakowie, bo prosiłbym jednak o bardziej szczegółowe informacje.Tak jak mówię, wśród mieszkańców, Małopolan, ale także wśród władz samorządowych jest duże zaniepokojenie tematem przyszłości lotniska. Lotnisko jest także generatorem znacznego ruchu turystycznego. W ostatnich latach zostały otwarte nowe kierunki. Nie tylko mieszkańcy Krakowa i Małopolski mogą latać w wybrane dostępne kraje w Europie i na świecie. Bardzo znaczna część ruchu turystycznego, ważnego z punktu widzenia Podhala, jest generowana także przez turystów zagranicznych, stąd chciałbym, żeby kwestia przyszłości lotniska, jego remontu, pasa, także zabudowy tego systemu i S3 była szerzej omówiona. Już teraz proszę pana ministra, aby temat przyszłości lotniska w Krakowie był przedmiotem stałego zainteresowania i współpracy generalnego dyrektora ochrony środowiska, ministra klimatu i środowiska i Ministerstwa Infrastruktury, bo to wydaje się strategicznie ważne dla rozwoju Małopolski.
Chciałem też zapytać pana prezesa PPL o pewną formułę, która w ostatnim czasie została w mediach nagłośniona i być może jest warta wykorzystania, żeby zwiększyć dochody lotniska. Otóż w ostatnim czasie przestępcy – tak trzeba powiedzieć – sprzedawali usługę fast track na lotnisku w Krakowie. Okazało się potem, iż na lotnisku w Krakowie takiej usługi nie ma dostępnej w sprzedaży. Jest ona dostępna m.in. w Warszawie. Chwilę temu sprawdzałem: koszt tej usługi to jest ok. 40 zł przy wybraniu dnia, 45 zł przy zakupie fast tracka jednorazowym, ale ważnym przez rok.
Być może, szanowni państwo, warto rozważyć sprzedaż fast tracków po jakiejś cenie, nie wiem, 40–50 zł, oczywiście przy ograniczonej liczbie tych fast tracków, żeby nie przeładować tego fast tracka. Jak gwałtownie policzyłem, przy kwocie 50 zł i 200 osobach dziennie – ok. 15 osobach w fast tracku na godzinę – dodatkowe dochody lotniska to byłyby w ciągu roku ponad 3,6 mln zł przy praktycznie żadnych dodatkowych wydatkach. Proszę przemyśleć, czy nie jest to sensowne rozwiązanie. Skoro jacyś przestępcy wpadli na pomysł, żeby sprzedawać taką nieistniejącą usługę – o tym było głośno w lokalnych mediach – to może warto wprowadzić taką usługę i jednocześnie zwiększyć przychody lotniska, które można przeznaczyć na rozbudowę infrastruktury czy poprawę komfortu pasażerów. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję.Tylko zasugeruję, bo są posłowie z Małopolski, iż być może trzeba wybrać się na posiedzenie rady gminy, która ma problem z rozbudową lotniska, mówiąc zupełnie otwartym tekstem, bo coś, co przynosi naprawdę silny impuls gospodarczy i w Małopolsce, i w zachodniej Małopolsce, czyli w moim regionie, to jest coś, co powinniśmy hodować, wspierać i sprawiać, iż będzie jeszcze bardziej komfortowe dla pasażerów. Mam poczucie, iż nie wszyscy to rozumieją, więc zachęcam państwa posłów do osobistego zainteresowania się sytuacją.
Chcę powiedzieć, iż w ramach prac Komisji mamy w planach wizytę zarówno na Lotnisku Chopina, jak i na lotniskach w Krakowie i w Katowicach. Będziemy wizytować, tak iż już państwa posłów zapraszam na te posiedzenia zewnętrzne.
Widzę, tak, panie pośle. Pan poseł Jaśkowiec, bardzo proszę.
Poseł Dominik Jaśkowiec (KO):
Pan przewodniczący mnie wywołał. Szanowni państwo, to nie jest problem protestów gminy, bo protesty występują przy każdej inwestycji. To jest problem tego, iż przez osiem lat rządów PiS nie zrobiono nic, kompletnie nic w sprawie budowy nowej drogi startowej dla Balic i w 2016 r., kiedy przejmowaliście państwo – państwa ludzie – władzę na lotnisku, punkt startowy tej inwestycji był dokładnie taki, jaki jest w 2024 r. Przez osiem lat nie zdarzyło się nic, co realnie przyspieszyłoby budowę tej nowej drogi startowej. Nowa zarząd został powołany w 2024 r. Trudno, żeby w ciągu roku te wszystkie wasze zaniedbanie, całe to dziadostwo, które było związane z tym procesem inwestycyjnym, naprawić. Raport środowiskowy, który został za waszych czasów opracowany, jest po prostu słaby, jest niekompletny. Z tego raportu śmieją się wszyscy. Eksperci, wszyscy, którzy się na tym znają, wytykają palcami kawał fuszerki, która była wykonana przy raporcie.Poseł Łukasz Kmita (PiS):
Myślę, iż nie sposób się z tym zgodzić…Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Panie pośle…Poseł Łukasz Kmita (PiS):
Myślę, iż nie zgadza się z tym choćby prezes PPL. Myślę, iż nie ma co upolityczniać poważnej debaty dotyczącej lotniska w Krakowie do takiego poziomu. Dziwię się, iż pan poseł Jaśkowiec próbuje tutaj…Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Panie pośle, dobra. Szanowni państwo, bardzo dziękuję za… Wyłączyłem mikrofon, ponieważ nie udzielałem panu przewodniczącemu głosu. W związku z tym dziękuję bardzo.Panie pośle – zwracam się do pana posła Dominika Jaśkowca – nikogo nie wywoływałem. Sam jestem zainteresowany tym tematem. To nie był absolutnie żaden personalny apel, bo jest nas tu kilku, którzy… Ja nie jestem z województwa małopolskiego, ale jest nas kilku, dla których Małopolska jest ważna. Dla mnie też jest ważna, bo urodziłem się właśnie w Małopolsce, żyłem w Małopolsce i dalej związki z Małopolską są dla mnie niezwykle ważne, twórcze i inspirujące. Uważam, iż to jest coś, co powinniśmy wszyscy wziąć na warsztat. Wszyscy wiemy, iż były zaniedbania. Pan minister Maciej Lasek mówił o tym, wydaje mi się, bardzo wyraźnie i delikatnie.
Szanowni państwo, przepraszam, jeszcze zanim udzielę głosu panu prezesowi, żeby ewentualnie odniósł się do tych wątpliwości, które przed chwilą pan poseł Kmita był uprzejmy sformułować. Nie wiem, czy państwo zauważyli, iż lotnisko we Wrocławiu będzie zamknięte przez miesiąc. To oznacza konkretny problem dla lotniska, dla tych, którzy tam pracują, dla linii lotniczych, a przede wszystkim dla pasażerów. Oczywiście jest pytanie o powrót na to lotnisko, o to, czy ono będzie szybciej wstawać, czy dłużej. Uważam, iż sytuacja w Krakowie jest bardziej poważna i to wymaga od nas wszystkich gruntownego zainteresowania i nacisku na to, żeby wszystko skończyło się tak, żeby tego lotniska po prostu nie sparaliżować. Biorę udział w dyskusji, która dzisiaj miała miejsce jako wyraz najwyższego zainteresowania i troski o tę sprawę. Za to bardzo serdecznie wszystkim państwu posłom dziękuję, szczególnie posłom z Małopolski.
Panie prezesie, bardzo proszę, udzielam panu głosu.
Poseł Łukasz Kmita (PiS):
Dziękuję panu przewodniczącemu za merytoryczne, a nie polityczne wystąpienie.Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Proszę wyłączyć mikrofon, panie pośle. Dziękuję bardzo.Panie prezesie?
Prezes zarządu PPL SA Łukasz Chaberski:
Dziękuję, panie przewodniczący. Rozumiem, iż pan przewodniczący zadeklarował, iż będzie wyjazdowe posiedzenie Komisji w Krakowie. Myślę, iż to jest bardzo dobry pomysł, szczególnie ze współudziałem zarządu spółki, która jest odpowiedzialna za tę kwestię, za kwestię zarządzania infrastrukturami i w ogóle lotniskiem.Pan poseł Kmita mówił o sprzedawaniu usługi fast track. To, rozumiem, w Krakowie, bo w Warszawie ta usługa jest sprzedawana. Odniosę się krótko. Po posadowieniu i uruchomieniu 10 urządzeń normy C3 w Krakowie nie odnotowano kolejek do kontroli bezpieczeństwa, więc wydaje się, iż taka usługa nie będzie cieszyła się zainteresowaniem, bo w żaden sposób nie ułatwia i nie przyspiesza przejścia tego elementu podróży. Wydaje się, iż właśnie ta usługa na lotnisku w Krakowie jest usługą schyłkową i pewnie nie będzie już rozwijana.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Dziękuję bardzo.Oczywiście, panie ministrze, zawsze na zakończenie, bardzo proszę.
Sekretarz stanu w MI Maciej Lasek:
Bardzo dziękuję za to dzisiejsze spotkanie i tak samo podtrzymuję zaproszenie dla Komisji do portów lotniczych, czy to do portu Chopina, które też czeka proces modernizacji, czy do portu w Krakowie i do każdego innego, do którego Wysoka Komisja chciałaby przyjechać.Poseł Krzysztof Truskolaski (KO):
(wypowiedź poza mikrofonem)Sekretarz stanu w MI Maciej Lasek:
W Białymstoku? Dobrze, to kiedyś w Białymstoku pewnie też.Wracając natomiast, w portach lotniczych mierzymy się z naprawdę dużymi wyzwaniami. To choćby to, co było dzisiaj powiedziane. Mamy bardzo duży przyrost ruchu pasażerskiego, inwestycje, które muszą nadgonić, niedostosowanie, o, tak delikatnie powiem: niedostosowanie inwestycyjne wcześniej czy planu planistycznego do wzrostu tego ruchu. Wierzę w to, iż w Krakowie uda się nam rozwiązać ten problem, natomiast, jak pan przewodniczący widział, staram się być bardzo delikatny, o ile chodzi o Kraków, bo na Krakowie mi w szczególności zależy, bo to, jak by nie patrzeć, drugie lotnisko polskie w sensie wielkości ruchu lotniczego.
Jak powiedziałem, nie ukrywam, iż problem jest poważny. Gdybyśmy nie podjęli dosyć istotnych kroków mających na celu ciągły monitoring stanu drogi startowej, to nie jest wykluczone, iż na początku 2024 r. czy w 2024 r. istniejąca droga startowa mogła już być czasowo zamknięta, w związku z czym działania, które podjęło zarówno ministerstwo, jak i porty lotnicze, właściciel, zarząd oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego, doprowadziły do tego, iż możemy tę drogę startową jeszcze w bezpieczny sposób eksploatować. Nie wiem, jak długo. Cały czas mam nadzieję, iż tak długo, dopóki nie zostanie rozwiązany problem nowej drogi startowej. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Mirosław Suchoń (Polska2050):
Bardzo dziękuję, panie ministrze.Szanowni państwo, już teraz zapowiadam i zachęcam wszystkich państwa posłów. Pana posła Dominika Jaśkowca nie muszę zachęcać, bo byliśmy w Małopolsce w wizytacji i pan poseł Jaśkowiec był z nami. Trzeba to doceniać i zauważać. Pana posła Haburę, który zawsze jest zaangażowany w prace Komisji, też bardzo serdecznie powitamy na gościnnej małopolskiej ziemi.
Bardzo serdecznie państwu dziękuję. Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Panie ministrze, panie prezesie, bardzo panom dziękuję za udział i za bardzo merytoryczną, konkretną dyskusję. Dziękuję państwu, paniom posłankom, panom posłom za udział w posiedzeniu Komisji, również za merytoryczną dyskusję. Dziękuję naszym partnerom społecznym, w szczególności panu prezesowi Furgalskiemu, który też brał udział w dyskusji. Dziękuję również naszemu sekretariatowi, który tę dyskusję nam umożliwił.
Szanowni państwo, zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, iż protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.
« Powrótdo poprzedniej strony

1 miesiąc temu