Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /nr 72/ (24-06-2025)

1 tydzień temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /nr 72/
Mówcy:
  • Poseł Barbara Bartuś /PiS/
  • Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki
  • Zastępca szefa Kancelarii Sejmu Michał Deskur
  • Poseł Wanda Nowicka /Lewica/
  • Poseł Łukasz Osmalak /Polska2050-TD/
  • Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak /KO/
  • Poseł Elżbieta Witek /PiS/
  • Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli Anna Wojcieszkiewicz

Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych, obradująca pod przewodnictwem posła Jarosława Urbaniaka (KO), przewodniczącego Komisji, zrealizowała następujący porządek dzienny:

– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:

1) części budżetowej 02 – Kancelaria Sejmu: – dochody i wydatki.

W posiedzeniu udział wzięli: Jacek Cichocki szef Kancelarii Sejmu wraz ze współpracownikami, Kazimierz Maciejewski starszy specjalista w Wydziale Administracji Państwowej w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów oraz Anna Wojcieszkiewicz dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikiem.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Natalia Kielak i Wioletta Więciorkowska – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dzień dobry.

Otwieram posiedzenie Komisji.

Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.

Witam panie i panów posłów członków Komisji. Witam gości dzisiejszego posiedzenia: pana ministra Jacka Cichockiego, szefa Kancelarii Sejmu – dzień dobry – pana ministra Michała Deskura, zastępcę szefa KS, panią Grażynę Witan, dyrektor Biura Finansowego KS – dzień dobry – panią Jolantę Pawlicką, dyrektor Biura Prawnego KS, panią Dorotę Piekarską, dyrektor Biura Administracyjnego KS, pana Jana Węgrzyna, dyrektora Biura Inwestycyjno-Technicznego KS, pana Jana Morwińskiego, dyrektora Biura Komunikacji Społecznej KS, pana Zbigniewa Jabłońskiego, dyrektora Ośrodka Informatyki KS i pana Michała Sadonia, komendanta Straży Marszałkowskiej. Najwyższą Izbę Kontroli dzisiaj reprezentuje pani dyrektor Anna Wojcieszkiewicz, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów – dzień dobry, pani dyrektor – oraz pani wicedyrektor tego samego Departamentu Budżetu i Finansów, pani dyrektor Beata Jurczak – dzień dobry. Ministerstwo Finansów reprezentuje pan Kazimierz Maciejewski, starszy specjalista w Wydziale Administracji Państwowej Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej – dzień dobry.

Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie części budżetowej 02 – Kancelaria Sejmu, co jest zawarte w drukach nr 1295 oraz 1364.

Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Proszę o zabranie głosu pana ministra Jacka Cichockiego. Rozumiem, panie ministrze, iż będzie pan udzielał głosu, bo ta szeroka reprezentacja przedstawicieli Kancelarii Sejmu jest po coś. Bardzo proszę.

Jeszcze uwaga techniczna – mamy tu zbieg dwóch próśb – do godziny 12.00 musimy skończyć. Kończy nam się niestety sala, dlatego wbrew zwyczajowi obowiązującemu od zawsze – iż na Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych rozpatrujemy cztery tzw. święte krowy, czyli budżety Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta i Krajowego Biura Wyborczego – ze względu na kłopoty z salami dzisiaj tylko Kancelaria Sejmu. I jeszcze do tego przykra wiadomość – do godziny 12.00.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki:

Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.

Szanowni państwo, posłowie, posłanki, goście, od razu odniosę się do tego, o czym wspomniał pan przewodniczący, bo rzeczywiście dzisiaj i jutro mamy rekordowe dwa dni w pracy Sejmu tej kadencji, mianowicie taki zbieg pracy wszystkich organów Sejmu, łącznie z komisjami. W ciągu tych dwóch dni realizowane są – tutaj pan komendant podsumował – 42 posiedzenia komisji, a jednocześnie prace plenarne, stąd to obłożenie sal. Jednocześnie pracują Sejm i Senat, bo Senat zaczyna o godzinie 15.00. Tak iż to jest – pewnie przed wakacjami – taki największy zbieg, przynajmniej w tej kadencji.

Dziękuję serdecznie. Tak jak pan przewodniczący wspomniał, jesteśmy tutaj silną reprezentacją z panem ministrem i dużym gronem dyrektorów. Państwo dyrektorzy są po to, żeby odpowiadać na pytania czy pogłębiać różnego rodzaju wnioski. Zasadniczy referat, taką informację o wykonaniu budżetu, przedstawi pan minister Deskur. Chciałbym tylko na początku zwrócić państwa uwagę na kilka kwestii. Ten zasadniczy referat będzie dotyczył zarówno liczb z wykonania budżetu, jak i wniosków Najwyższej Izby Kontroli po kontroli, w tym roku wyjątkowo wnikliwej, która była przeprowadzana w KS. Opieram się tutaj na doświadczeniu wieloletnich pracowników Sejmu z minionych lat, dlatego powiedziałem „wyjątkowo wnikliwej”.

Chciałbym zacząć tylko od tego w tym moim wprowadzeniu, iż dla nas to był szczególny rok i to dzisiejsze spotkanie jest wyjątkowo ważne, ponieważ jest to pierwszy taki moment, kiedy możemy przed państwem trochę podsumować pełen rok funkcjonowania Kancelarii Sejmu nie tylko z perspektywy budżetu, ale też połączyć to z funkcjami KS, która pod nowym kierownictwem przeszła pewne dosyć gruntowne zmiany organizacyjne.

Tylko przypomnę, iż najbardziej masywne zmiany dotknęły Biuro Analiz Sejmowych. Ono zostało przebudowane i wzmocnione. adekwatnie został w nim stworzony cały komponent dotyczący przygotowywania oceny skutków regulacji, który pełną parą ruszył po minionych wakacjach, we wrześniu – wtedy, kiedy Sejm i państwo zaufaliście kierunkowi zmian i uchwaliliście nowe zmiany w regulaminie Sejmu, wprowadzając mocniej ten mechanizm i opisując go – oceny skutków regulacji – oraz konsultacje społeczne. Tam też mocno rozbudowaliśmy komponent metodologii przygotowywania oceny skutków regulacji. Biuro zostało wzmocnione: kadrowo, merytorycznie.

Być może warto, o ile państwo uznacie, pan przewodniczący, iż byłoby to interesujące przy jakiś okazji, aby także trochę opowiedzieć o tym, jak to biuro funkcjonuje, bo to jest rzeczywiście ciekawy, można powiedzieć, w wielu aspektach nowy komponent funkcjonowania Kancelarii Sejmu. Teraz tylko powiem, iż szefowa tego biura jest również odpowiedzialna za przygotowanie koncepcji uregulowania stosowania sztucznej inteligencji w pracy KS. Chcielibyśmy, żeby wnioski z tego były też przekazane na poziom funkcjonowania biur poselskich i posłów, żebyście państwo mogli z tej wiedzy skorzystać. To nie jest jakiś wymysł i zachłyśnięcie się nowinkami, tylko to jest wyzwanie, przed którym stoją teraz wszystkie parlamenty europejskie.

W tę niedzielę wieczorem zaczynamy tu spotkanie szefów kancelarii sejmów – czyli dyrektorów generalnych, to się tak nazywa – wszystkich państw Unii Europejskiej. Na nasze zaproszenie będziemy właśnie na ten temat rozmawiali, bo wszyscy stanęliśmy przed tymi wyzwaniami, w całej Europie, i niektórzy już podjęli jakieś działania, a niektórzy już popełnili sporo błędów, tak bym powiedział. Chcielibyśmy się na tych błędach innych nauczyć. Myślę, iż to interesujące zagadnienie. Chciałbym państwu je zasygnalizować.

Druga taka zmiana organizacyjna dotyczyła Wydawnictwa Sejmowego. Ono zostało inaczej zorganizowane. Już nie będę przedłużał, bo wiem, iż o tym rozmawialiśmy, ale chciałbym tylko przypomnieć.

Wzmocniliśmy też bardzo Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej; tam i komponent merytoryczny bezpieczeństwa, i komponent związany z przygotowaniem do prezydencji, która, co prawda, zaczęła się i trwała w pierwszej połowie tego roku, ale adekwatnie musieliśmy przez drugą połowę zeszłego roku podejmować wszelkie działania i planować także budżet, jak i związane z tym różnego rodzaju szkolenia.

I wreszcie wzmocnieniu uległo także Biuro Komunikacji Społecznej, gdzie ulokowany został drugi element z tego priorytetu stanowienia lepszego prawa. Oprócz OSR konsultacje społeczne i tu pan dyrektor ze swoim biurem poniósł ciężar – powiedziałbym – merytoryczny obsługi tych działań, a Ośrodek Informatyki z dyrektorem Jabłońskim na czele stworzył do tego platformę.

Wreszcie restrukturyzacji uległo także Biuro Obsługi Medialnej i wzmocniona została Straż Marszałkowska nie tylko o nowe możliwości zwiększające różnego rodzaju działania zapewniające Sejmowi bezpieczeństwo; nie jest tajemnicą – państwo już też to obserwujecie – jak szeroko w wyzwania związane z bezpieczeństwem na świecie weszły drony. To jest też wyzwanie z dziedziny bezpieczeństwa, przed którym stoi Sejm – żeby to zabezpieczyć. Drony, tylko powiem, to nie są tylko te, co latają, ale też jeżdżą po ziemi, pływają itd. To niestety jest już teraz w powszechnym użyciu i dosyć łatwo dostępne dla wszystkich.

Także w Straży Marszałkowskiej zostały wzmocnione, powiedziałbym, zdolności merytoryczno-analityczne i nie dalej jak wczoraj odbyło się spotkanie dyrektorów biur, na którym poinformowaliśmy – mam nadzieję, iż do państwa posłów to też dotrze – o tym, iż uruchomiliśmy mechanizm, który się nazywa yellow box. To jest nomenklatura natowska, ale przeniesiona już teraz do funkcjonowania także instytucji publicznych, cywilnych. Polega na tym, iż jest w organizacji taki punkt, do którego można zgłaszać różnego rodzaju niepokojące incydenty, wydarzenia czy zjawiska związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem.

Niektórzy państwo posłowie byliście poddani ostatnio takiemu działaniu, czyli to są te wysyłki książek do biur poselskich z Białorusi, ale takich rzeczy się dzieje coraz więcej i chodzi o to, żeby wewnątrz naszej instytucji, wewnątrz Sejmu, było takie miejsce, gdzie posłowie, dyrektorzy biur, pracownicy mogą zgłaszać takie incydenty. Te informacje są zbierane i, niekoniecznie od razu, ewentualnie później kierowane na zewnątrz do instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, takich jak Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy Policja, ale yellow box jest tym pierwszym punktem kontaktowym, takim bardziej przyjaznym i łatwiejszym dostępowo. To było możliwe właśnie dlatego, iż rozbudowaliśmy w Straży Marszałkowskiej pod dowództwem pana komendanta Sadonia te zdolności.

Chciałem przypomnieć państwu te zmiany, bo to był ten pierwszy rok, kiedy zostały one wprowadzone, oczywiście dopasowane do tego organizacyjnie, personalnie i budżetowo. Zapracowały i mogę powiedzieć, iż w naszej ocenie, kierownictwa Kancelarii Sejmu, to był adekwatny kierunek. Te priorytety, które sobie postawiliśmy, czyli zwiększenie bezpieczeństwa, zwiększenie otwartości Sejmu i lepsze prawo, zostały zrealizowane, i są realizowane, a te zmiany to wzmocniły. Mamy też potwierdzenie tego w dobrej ocenie Najwyższej Izby Kontroli, o ile chodzi o wykonanie budżetu.

W tym miejscu oddałbym już głos panu ministrowi Deskurowi. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Bardzo proszę, panie ministrze.

Zastępca szefa Kancelarii Sejmu Michał Deskur:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na dzisiejszym posiedzeniu chciałbym przedstawić sprawozdanie z wykonania budżetu Kancelarii Sejmu za 2024 r. W dniu 10 czerwca 2025 r. na ręce pana przewodniczącego przekazałem Wysokiej Komisji wykonanie budżetu KS za 2024 r. wraz ze szczegółową analizą wszystkich pozycji dochodów i wydatków. Dlatego też przedstawiam wyłącznie najistotniejsze informacje wynikające z tego dokumentu.

Ustawa budżetowa na 2024 r. z dnia 18 stycznia 2024 r. ustaliła wydatki w części 02 – Kancelaria Sejmu w wysokości 765 283 tys. zł oraz prognozę dochodów w wysokości 4343 tys. zł.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w części 02 – Kancelaria Sejmu i pozytywnie zaopiniowała roczne sprawozdanie budżetowe za 2024 r. oraz sprawozdanie z IV kwartału 2024 r. o stanie zobowiązań oraz poręczeń i gwarancji sporządzonych przez dysponenta części 02 – Kancelaria Sejmu. Zgodnie z opinią NIK stosowany w KS system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny prawidłowość sporządzania sprawozdań. Wydatki na realizację zadań statutowych zostały poniesione zgodnie z planem finansowym oraz zadaniami gospodarki finansowej, określonymi w ustawie o finansach publicznych. W opinii NIK szef KS prawidłowo sprawował nadzór i kontrolę nad wykonaniem budżetu według zasad określonych w art. 175 ustawy o finansach publicznych.

Najwyższa Izba Kontroli zwróciła jednak uwagę na konieczność podejmowania decyzji o blokowaniu środków niezwłocznie po powstaniu okoliczności uzasadniających ich podjęcie. Jednocześnie zawnioskowała o zapewnienie sprawniejszej organizacji, przygotowania i realizacji zadań finansowych w ramach wydatków majątkowych oraz rozważenie poprawy procesu ich planowania, a także racjonalnego gospodarowania majątkiem ruchomym. Decyzja o blokowaniu środków finansowych w kwocie 8700 tys. zł została podjęta w dniu 2 października 2024 r. i w moim przekonaniu została podjęta w najkrótszym możliwym terminie, niezwłocznie po dokonaniu wnikliwej analizy wykonania budżetu, zapoznaniu się ze zrealizowanymi zadaniami i określeniu potrzeb Kancelarii Sejmu. Kierownictwo KS każdorazowo szczegółowo i wnikliwie analizuje wnioski, rekomendacje NIK, wynikające z kontroli wykonania budżetu KS. W 2025 r. KS kontynuowała działania rozpoczęte w roku poprzednim, mające na celu wyeliminowanie ewentualnych zagrożeń związanych z wydatkowaniem środków finansowych.

Procedury wdrożone jeszcze w roku poprzednim dotyczą, po pierwsze, sporządzania comiesięcznego zestawienia zrealizowanych wydatków oraz w okresach kwartalnych informacji o stopniu wykonania i zaangażowania środków budżetowych. Po drugie, omawiania i analizowania kwestii finansowych na cotygodniowych spotkaniach dyrektora Biura Finansowego z nadzorującym gospodarkę finansową zastępcą szefa Kancelarii Sejmu. Mając na uwadze zapewnienie sprawnej organizacji, przygotowania i realizacji zadań finansowych w ramach wydatków majątkowych oraz racjonalizacji procesu ich planowania, komórki organizacyjne, odpowiedzialne za ich realizację, wprowadziły w roku ubiegłym oraz kontynuują w roku bieżącym stałą kontrolę i sporządzają kwartalne sprawozdania z realizacji planu postępowania o udzielenie zamówień oraz stanu zaawansowania zadań inwestycyjnych.

Celem wprowadzonych nowych procedur jeszcze w 2024 r. było również zapewnienie optymalnego wykorzystania środków finansowych na wydatki majątkowe poprzez zobowiązanie komórek organizacyjnych do zgłaszania niezwłocznie po zakończeniu każdego miesiąca pozyskanych oszczędności wynikających z realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych. Zgłaszane oszczędności umożliwiają wprowadzenie do planu nowych zadań zasadnych merytorycznie i możliwych organizacyjnie do zrealizowania w danym roku.

Powyższe działania pozwalają również z odpowiednim wyprzedzeniem wskazać przez komórki organizacyjnie nadmiar środków celem podjęcia niezwłocznie decyzji o blokadzie i przekazaniu do dyspozycji ministra finansów. W zakresie racjonalnego gospodarowania majątkiem ruchomym przeprowadzona została analiza stanów magazynowych. Stany magazynowe monitorowane są na bieżąco i są uwzględniane przy zakupach dokonywanych przez Kancelarię Sejmu. Zostały również podjęte działania usprawniające proces przekazywania użytkownikom KS sprzętu komputerowego.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w 2024 r. Kancelaria Sejmu wykonywała regulaminowe i ustawowe obowiązki i realizowała priorytety zdefiniowane przez kierownictwo KS na początku tej kadencji Sejmu, czyli, po pierwsze, budowanie i wzmacnianie zaufania i szacunku do Sejmu tak wśród obywateli, jak i na arenie międzynarodowej. Po drugie, wzmacnianie wizerunku Sejmu jako miejsca merytorycznego i otwartego dialogu dla obywateli, mediów i organizacji pozarządowych. W 2024 r. kierownictwo KS koncentrowało się na działaniach mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa Sejmu oraz jego otwartości na obywateli, media, organizacje pozarządowe oraz zwiększenie jakości stanowionego prawa poprzez wprowadzenie narzędzi wspierających proces konsultacji i stanowienia prawa oraz transparentności procesu ustawodawczego.

Kwestia bezpieczeństwa, tak w wymiarze klasycznym, jak i w cyberprzestrzeni, jest dla kierownictwa Kancelarii Sejmu priorytetem. Przypomnę, iż jeszcze w grudniu 2023 r. szef KS powołał koordynatora, którego podstawowym zadaniem było przeprowadzenie przeglądu bezpieczeństwa oraz sporządzenie raportu z tego przeglądu. W maju 2024 r. szef Kancelarii Sejmu powołał zespół do spraw wdrożenia rekomendacji i wniosków zawartych w sprawozdaniu z przeglądu. Prace zespołu pozwoliły na opis ryzyka oraz sporządzenie listy zadań do wykonania w obszarze legislacyjnym, budowlanym, zakupu urządzeń, szkoleń, sprzętu i usług. Sporządziliśmy wykaz inwestycji do zrealizowania w następnych okresach i oszacowaliśmy stan zaawansowania inwestycji w toku. Sukcesywnie wdrażamy rekomendacje wynikające z przeglądu bezpieczeństwa. Prace zespołu są kontynuowane w 2025 r.

W 2024 r. realizowaliśmy niezbędne inwestycje, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Najistotniejszym projektem budowlanym, a zarazem największym projektem zwiększającym bezpieczeństwo, jest budowa obiektu do kontroli biochemicznej. Celem podstawowym jest wybudowanie budynku, w którym funkcjonariusze Straży Marszałkowskiej prowadziliby kontrolę pirotechniczną i biochemiczną przesyłek dostarczanych do Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu. Kontrola pirotechniczna i biochemiczna jest ustawowym obowiązkiem Straży Marszałkowskiej, która jest dziś, i będzie do czasu oddania budynków, realizowana przy współpracy z SOP. Rozpoczęcie projektu zleciło kierownictwo KS jeszcze poprzedniej kadencji Sejmu. Szacunkowy koszt inwestycji to kwota ponad 12 000 tys. zł brutto. Procedura związana z zawarciem umowy została zakończona pod koniec 2024 r., a prace budowlane rozpoczęliśmy już w 2025 r. Przewidujemy zakończenie prac w roku przyszłym.

Kolejnym projektem w ramach inwestycji dotyczących bezpieczeństwa jest adaptacja pomieszczeń w budynku G na potrzeby Pionu Ochrony i Straży Marszałkowskiej. Celem inwestycji jest przeniesienie Pionu Ochrony z budynku K do miejsca bardziej dostosowanego do specyfiki pracy Pionu Ochrony. Rozpoczęcie projektu zleciło kierownictwo Kancelarii Sejmu jeszcze poprzedniej kadencji Sejmu. Szacunkowy koszt to kwota około 11 000 tys. zł brutto. Procedura przetargowa do dziś nie została zakończona.

Celem zwiększenia bezpieczeństwa osób znajdujących się na terenie Sejmu zmieniono zasady dotyczące wstępu do budynków Sejmu. Zmiany te weszły w życie z dniem 1 września 2024 r. na mocy zarządzenia marszałka Sejmu.

Zwiększenie jakości stanowionego prawa, partycypacji obywateli w procesie legislacyjnym i otwartości Sejmu oraz wspieranie merytorycznej debaty realizujemy między innymi poprzez wprowadzenie od 2024 r. obowiązkowych OSR i obowiązkowych konsultacji społecznych dla poselskiego procesu legislacyjnego. Dziś w wystąpieniu minister Cichocki wspominał o nowych zasadach funkcjonujących dla poselskiego procesu legislacyjnego.

Przypomnę, iż w pierwszej połowie 2024 r. Kancelaria Sejmu opracowała odpowiedni projekt zmian regulaminu Sejmu. Regulamin Sejmu oraz ustawa o działalności lobbingowej zostały odpowiednio zmienione jeszcze w 2024 r., tak aby wprowadzić obowiązkowe OSR i obowiązkowe konsultacje społeczne dla poselskiego procesu legislacyjnego oraz regulacje mające na celu ograniczenie stosowania procedury przyspieszonej. W 2024 r. KS opracowała także koncepcję oraz z sukcesem wdrożyła aplikację dotyczącą konsultacji społecznych dla poselskiego procesu legislacyjnego. Równocześnie opracowano metodologię sporządzania eksperckich OSR na bazie metodologii i wzorów opracowanych przez KPRM.

W ramach Sejmu otwartego i przyjaznego dla obywateli dokonaliśmy istotnych zmian w działalności wydawniczej. Celem podstawowym jest odrodzenie Wydawnictwa Sejmowego, odbudowanie silnej, prestiżowej pozycji wśród wyspecjalizowanych niszowych oficyn wydawniczych. Korzystając z wieloletniej tradycji brandu Wydawnictwa Sejmowego, połączyliśmy w 2024 r. Dział Wydawniczy z Biurem Komunikacji Społecznej, co stanowi element szerszej koncepcji, która ma na celu uzyskanie większej synergii i optymalizacji działania oraz skoncentrowania wszystkich kanałów komunikacji społecznej w ramach jednego biura. Działalność wydawnicza stanowi istotny aspekt popularyzacji wiedzy o Sejmie, systemie prawnym i parlamentaryzmie.

Naszym celem jest także zwiększenie efektywności pracy poprzez wdrożenie nowoczesnych, sprawdzonych w administracji i dostosowanych do specyfiki Kancelarii Sejmu narzędzi i oprogramowania. W 2024 r. prowadziliśmy intensywne prace związane z wdrożeniem od 1 stycznia 2025 r. EZD, czyli elektronicznego zarządzania dokumentacją, wdrożyliśmy program do OCR-owania dokumentów księgowych. Rozpoczęliśmy także przygotowania do wdrożenia nowego programu klasy ERP.

W 2024 r. przygotowaliśmy się także do parlamentarnego wymiaru polskiej prezydencji. W tym celu zrealizowaliśmy gruntowny remont sal komisyjnych znajdujących się w budynku C. Wykonaliśmy analizę stanu terenów zielonych znajdujących się w zarządzie Kancelarii Sejmu pod względem estetycznym i kompozycyjnym oraz sporządziliśmy aktualizację koncepcji. Równolegle prowadziliśmy szkolenia dla pracowników, został precyzyjnie opracowany harmonogram wydarzeń i uczestniczyliśmy w spotkaniach z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego.

Równocześnie Kancelaria Sejmu prowadziła w 2024 r. prace remontowe. Najistotniejszym realizowanym w 2024 r. projektem inwestycyjno-remontowym była modernizacja systemów technicznych służących do obsługi sal posiedzeń sejmowych. Celem prac jest dostosowanie standardów sal komisji sejmowych w budynkach C i D do standardów budynku U, w którym się teraz znajdujemy, i budynku G. Prace remontowe dotyczyły Sali Kolumnowej, sal nr 118 i 101. Sala nr 101 odzyskała funkcję sali medialnej.

Wartość umowy to kwota 47 000 tys. zł. Projekt zyskał akceptację Prezydium Sejmu w kwietniu 2022 r. Umowa z wykonawcą, poprzedzona ustawowymi postępowaniami przetargowymi, została podpisana w czerwcu 2023 r., czyli jeszcze w IX kadencji Sejmu. Na ten cel w 2024 r. KS wydała 15 000 tys. zł w § 6060 i 9000 tys. zł w § 4340. Prace są kontynuowane w 2025 r. i dotyczą sal nr 102 i 106. W drugiej połowie tego roku planujemy rozpoczęcie gruntownego remontu Sali Kolumnowej. W tym okresie będzie ona całkowicie wyłączona z bieżącego użytkowania. Planujemy zakończenie prac remontowych do końca grudnia tego roku.

Drugim kompleksowym projektem remontowym, realizowanym w 2024 r. przez Kancelarię Sejmu, był remont elewacji budynków. Projekt został rozpoczęty decyzją szefa KS, podjętą w marcu 2022 r., czyli jeszcze w IX kadencji Sejmu. Całkowity koszt to kwota 65 000 tys. zł. Procedura przetargowa rozpoczęta została jeszcze w 2022 r. Prace mają na celu poprawę stanu technicznego zabytku oraz remont uszkodzonych elementów elewacji. Stan elewacji wymagał niezwłocznego remontu ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających na terenie Sejmu. Na ten cel w 2024 r. KS wydała 700 tys. zł. Remont jest kontynuowany w 2025 r. W pierwszym okresie remont dotyczy budynku B i budynku A, czyli budynków używanych przez Senat. W następnych latach remont obejmie budynki C i D.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w okresie sprawozdawczym dochody Kancelarii Sejmu wyniosły 8820 tys. zł, co oznacza wykonanie w stosunku do ustawy budżetowej na poziomie 200%. Wyższa niż planowana kwota uzyskanych dochodów wynika głównie, po pierwsze, z usług gastronomicznych w wysokości 4995 tys. zł w stosunku do planowanej kwoty 3500 tys. zł; po drugie, z rozliczeń z lat ubiegłych w wysokości 1239 tys. zł w stosunku do planowanej kwoty 400 tys. zł.

W okresie sprawozdawczym wydatki zostały zrealizowane w 94,8% i wyniosły 725 194 tys. zł w porównaniu do kwoty 619 981 tys. zł w roku poprzednim. § 3020 – Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń wyniosły 1985 tys. zł w porównaniu do kwoty 1798 tys. zł w roku poprzednim. Wydatki te dotyczyły głównie umundurowania dla funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej. § 3030 – Świadczenia na rzecz osób fizycznych wyniosły 148 046 tys. zł w porównaniu do kwoty 134 944 tys. zł w roku poprzednim. Wydatki te zostały poniesione głównie, po pierwsze, na ryczałty dla posłów na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem biur poselskich; po drugie, na diety poselskie; po trzecie, na diety dla członków Rady Ochrony Pracy. § 4010 – Wynagrodzenia osobowe wyniosły 285 994 tys. zł w porównaniu do kwoty 255 049 tys. zł w roku poprzednim. Wynagrodzenia te zawierają głównie wynagrodzenia pracowników Kancelarii Sejmu, uposażenia posłów oraz odprawy emerytalne posłów i pracowników. Na wyższe wykonanie wydatków na wynagrodzenia w porównaniu do roku poprzedniego wpływ miał wzrost wynagrodzeń dla pracowników, wynikający ze wzrostu średniorocznego wskaźnika wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej dla osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń w wysokości 120%.

Zgodnie z raportem Najwyższej Izby Kontroli przeciętne zatrudnienie pracowników Kancelarii Sejmu, posłów pobierających sejmowe uposażenie oraz funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej w 2024 r. wyniosło 1710 osób i było o 21 osób niższe niż w 2023 r. Na koniec 2024 r. w KS było zatrudnionych 1756 osób, czyli o 91 osób więcej niż w roku poprzednim. Wzrost o 91 osób to wzrost o 64 posłów pobierających sejmowe uposażenie, 24 funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej i 3 pracowników KS.

Równocześnie trzeba dodać, iż w 2024 r. KS przygotowywała się do wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów, wdrażała procedury związane z OCR-owaniem faktur zakupu, rozpoczęła obsługę konsultacji społecznych oraz opracowania OSR. Był to również okres przygotowywania się do parlamentarnego wymiaru polskiej prezydencji. Wzrost zatrudnienia tylko o trzech pracowników w okresie tylu nowych dodatkowych obowiązków dowodzi, w moim przekonaniu, o sprawności i gospodarności KS.

Zgodnie z raportem NIK w 2024 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie było wyższe o 15,2% w stosunku do roku poprzedniego. Wzrost ten jest związany głównie z 21% wzrostem wśród pracowników Kancelarii Sejmu, wzrostem o 9,3% wśród funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej, wzrostem o 3,9% wśród posłów oraz wzrostem o 1,8% wśród osób zajmujących kierownicze stanowiska. Wzrost o 1,8% wśród osób zajmujących kierownicze stanowiska jest związany z wypłatą odprawy w 2024 r. dla kierownictwa KS poprzedniej, czyli IX, kadencji Sejmu. § 4040 – Dodatkowe wynagrodzenia roczne w wysokości 12 807 tys. zł w stosunku do 11 377 tys. zł w roku poprzednim. Wypłacona kwota została obliczona zgodnie z Ustawą z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. § 4050 – Uposażenia funkcjonariuszy to wydatki w wysokości 21 528 tys. zł w porównaniu do kwoty 16 747 tys. zł w roku poprzednim. § 4060 – Inne należności funkcjonariuszy w wysokości 7233 tys. zł w porównaniu do kwoty 7099 tys. zł w roku poprzednim. Paragraf ten zawiera głównie wypłacone funkcjonariuszom nagrody i nadgodziny. Wzrost wydatków w 2024 r. w stosunku do roku poprzedniego na uposażenia, inne należności funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej, czyli § 4050 i § 4060 wyniósł 5000 mln zł, czyli ponad 20%. § 4170 – Wynagrodzenia bezosobowe w wysokości 9881 tys. zł. Wynagrodzenia te to głównie wynagrodzenia wypłacone osobom fizycznym za opinie, recenzje, ekspertyzy, konsultacje stenograficzne. Wydatki te są głównie związane ze sporządzeniem zredagowanych, pełnych zapisów z posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych oraz zatrudnieniem asystentów przewodniczących komisji.

Następnie § 4210 – Zakup materiałów wyposażenia w wysokości 21 683 tys. zł w porównaniu do kwoty 19 214 tys. zł w roku poprzednim. Wydatki te zawierają głównie zakupy oprogramowania, zakupy sprzętu komputerowego, skanerów i urządzeń wielofunkcyjnych, zakup prenumeraty czasopism i dzienników. § 4260 – Zakup energii w kwocie 17 716 tys. zł w stosunku do kwoty 16 752 tys. zł w roku poprzednim.

Jeśli chodzi o § 4270 – Zakup usług remontowych, wydatki te były w wysokości 8063 tys. zł w porównaniu do kwoty 5810 tys. zł w roku poprzednim. Paragraf ten zawiera takie pozycje, jak: obsługa i serwis układów wentylacji, klimatyzacji i automatyki, konserwacja dźwigów, konserwacja budynków i budowli. § 4280 – Zakup usług zdrowotnych w wysokości 1012 tys. zł. § 4300 – Zakup usług pozostałych w wysokości 42 372 tys. zł w porównaniu do kwoty 44 800 tys. zł w roku poprzednim. Wydatki te głównie dotyczą, po pierwsze, zakwaterowania posłów na terenie Warszawy, świadczenia usługi informatycznej w biurach poselskich, usług pocztowych świadczonych na rzecz posłów i KS, usług informatycznych, Sejmowego Programu Edukacji Parlamentarnej, usług gospodarczych. § 4340 – Zakup usług remontowo-konserwatorskich w wysokości 11 217 tys. zł, w tym remont pomieszczeń w budynkach C i D 9400 tys. zł, remont attyk i elewacji budynków 700 tys. zł. § 4390 – Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii w wysokości 3251 tys. zł.

Następnie § 4410 – Podróże służbowe krajowe w wysokości 11 168 tys. zł w porównaniu do kwoty 11 094 tys. zł w roku poprzednim. Podróże służbowe krajowe to głównie wydatki na zakup biletów lotniczych, kolejowych i noclegów posłów. § 4420 – Podróże służbowe zagraniczne w kwocie 5181 tys. zł w porównaniu do kwoty 4552 tys. zł. § 4430 – Różne opłaty i składki w wysokości 13 914 tys. zł w porównaniu do kwoty 13 305 tys. zł, w tym ryczałt na działalność biur, klubów, kół poselskich i parlamentarnych w kwocie 12 536 tys. zł.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w roku sprawozdawczym Kancelaria Sejmu zrealizowała inwestycje o wartości ponad 33 000 tys. zł. § 6050 – Wydatki inwestycyjne w wysokości 190 tys. zł. § 6060 – Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych wyniosły 31 385 tys. zł i w ramach tych wydatków zrealizowano głównie zakupy związane z modernizacją systemów technicznych do obsługi sal posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych w związku z remontem pomieszczeń – 15 100 tys. zł, a także zakup systemu i licencji – ponad 8000 tys. zł. § 6580 – Wydatki inwestycyjne dotyczące obiektów zabytkowych będących w użytkowaniu jednostek budżetowych wyniosły 1500 tys. zł.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za uwagę i proszę o pozytywną opinię o przedstawionym dokumencie. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Opinia na końcu, panie ministrze. Co do długości, opinia negatywna. Bardzo prosiliśmy…

Bardzo proszę panią dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli, panią Annę Wojcieszkiewicz, o zabranie głosu.

Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli Anna Wojcieszkiewicz:

Dziękuję ślicznie.

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowne panie i panowie posłowie, szanowni państwo, po, jak już tutaj wspomniał pan minister, wnikliwej kontroli – bardzo dziękuję za taką ocenę, mam nadzieję, iż wszystkie nasze kontrole będą tak oceniane – NIK pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w części 02 – Kancelaria Sejmu mimo zidentyfikowanych nieprawidłowości, które nie miały jednak wpływu na ocenę.

Ocenie podlegały w szczególności: realizacja wydatków budżetu państwa, sporządzanie rocznych sprawozdań budżetowych oraz wybranych sprawozdań za IV kwartał 2024 r. w zakresie operacji finansowych, system kontroli zarządczej w zakresie schematy sporządzania sprawozdań, nadzór i kontrola sprawowana przez dysponenta części budżetu państwa w trybie art. 175 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych.

Szczegółowym badaniem objęto realizację wydatków budżetu państwa, stanowiącą 19,5% wydatków Kancelarii Sejmu. Wydatki objęte badaniem co do zasady były przeznaczone na realizację statutowych zadań KS, dokonane zgodnie z prawem i zasadami gospodarowania środkami publicznymi oraz zgodnie z planem finansowym w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań, z wyjątkiem wydatków na zakup komputerów przenośnych o wartości 1 314 600 zł, który został oceniony jako nieprawidłowy, ponieważ 168 spośród 300 komputerów przenośnych, zakupionych w lutym 2024 r., nie zostało rozdysponowanych do końca 2024 r., co w ocenie NIK było działaniem niegospodarnym.

W toku kontroli sprawdzono prawidłowość udzielenia i realizacji trzech zamówień publicznych w łącznej kwocie 2 145 400 zł. Z tego i na tej podstawie stwierdzono, iż działania kontrolowanej jednostki były zgodne z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych, aktami wykonawczymi do ustawy, ustawą o finansach publicznych oraz regulacjami wewnętrznymi w zakresie planowania, przygotowywania, przeprowadzenia postępowań, udzielenia i realizacji zamówienia. Prawidłowo stosowano zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.

Z ustaleń kontroli wynika, iż limit wydatków majątkowych został wykorzystany w 76% i Najwyższa Izba Kontroli dostrzega znaczną poprawę w tym zakresie, ponieważ w ubiegłych latach było to na poziomie nieco ponad 30%. Wydatki poniesiono między innymi, jak już wspomniał pan minister, na modernizację systemów technicznych obsługi sal posiedzeń komisji i podkomisji, zakup systemu i licencji, zakup urządzeń podnoszących bezpieczeństwo obiektów i terenu Kancelarii Sejmu oraz zakup samochodów.

W wyniku kontroli stwierdzono, iż w planie ujęto jedno zadanie na kwotę 1343 tys. zł na zakup systemu tłumaczeń symultanicznych, które już zostało zrealizowane w pełni w 2023 r. Ponadto stwierdzono nieprawidłowość polegającą na nieuzasadnionym w ocenie Najwyższej Izby Kontroli zwlekaniu w zablokowaniu planowanych wydatków w wysokości 1743 tys. zł. Szef Kancelarii Sejmu nie zablokował niezwłocznie środków na sfinansowanie dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników biur poselskich w wysokości 400 tys. zł, pomimo braku możliwości ich pełnego wykorzystania, oraz środków właśnie na sfinansowanie zakupu systemu tłumaczeń symultanicznych w kwocie 1343 tys. zł, pomimo iż zadanie to w ogóle nie było realizowane w 2024 r., ponieważ zostało już zrealizowane w 2023 r. Szef KS nie wniósł zastrzeżeń do ustaleń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym i przyjął do realizacji wszystkie wnioski pokontrolne, o czym zresztą usłyszeliśmy przed chwilą od pana ministra.

Najwyższa Izba Kontroli zaopiniowała pozytywnie sporządzone przez dysponenta części 02 roczne sprawozdania budżetowe oraz sprawozdanie Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji za IV kwartał 2024 r. Stosowany system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny prawidłowość sporządzania sprawozdań. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo, prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Szef Kancelarii Sejmu prawidłowo sprawował nadzór i kontrolę nad całością gospodarki finansowej w części 02 stosownie do przepisów art. 175 ustawy o finansach publicznych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dziękuję bardzo, pani dyrektor.

Teraz czas na koreferat i to jest moje wystąpienie. Babcia uczyła: „Chcesz wymagać? Wymagaj od siebie”. jeżeli państwo pozwolą, bardzo krótko.

Wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w części 02 – Kancelaria Sejmu oceniam pozytywnie i będę wnioskować o pozytywną ocenę Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych w tym zakresie. Jak już państwo wspomnieli – pani dyrektor i panowie ministrowie – Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła nadzwyczajną kontrolę wykonania budżetu w 2024 r. Mury KS trzeszczały.

Tym bardziej cieszę się, jako przewodniczący Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych, iż tak mało jest uwag, a z drugiej strony chciałbym też w sposób oficjalny, bo pewnie były podziękowania kuluarowe, podziękować za to, iż NIK przychyliła się do zdania, iż dobór asystentów, dobór ekspertów zewnętrznych nie może podlegać takiej rygorystycznej procedurze konkursowej.

Naprawdę trudno owskaźnikować, czy ktoś w jakiejś dziedzinie jest lepszym specjalistą od drugiego, i należy przypuszczać, bo się tak w historii świata zdarzało, iż pan doktor może być lepszym specjalistą w jakiejś wąskiej dziedzinie od pana profesora, a żyjemy w czasach, jak państwo dobrze wiecie, czytając różne media, iż nie zawsze mądrość idzie wspólnie z tytułami. Bywają mądrzy magistrowie i niezbyt mądrzy profesorowie. Tak iż proszę przekazać na ręce pani dyrektor te uwagi.

Koniecznością jest, żeby powiedzieć, iż budżet został wykonany w sposób prawidłowy. Rubryki się zgadzają, jest dużo wyższe wykonanie ze względu na wzrost sprzedaży usług gastronomicznych. Z drugiej strony jest dość oszczędne wykonanie wydatków w Kancelarii Sejmu. I żeby nie przedłużać – bo myślę, iż już wystarczy: było bardzo obszerne to omówienie, a chciałbym zostawić jak najwięcej czasu w omówienie – wrócę do sprawy, która mnie bardzo boli i jest mi po prostu niezwykle smutno.

Wykonanie wydatków to 94% planu – to jest 40 000 tys. zł oszczędności. Kancelaria Sejmu jest jedynym organem państwa, w którym nie zrealizowano w 2024 r. 20-procentowej podwyżki dla pracowników – podkreślam – dla pracowników, nie dla posłów, nie mówimy też w Kancelarii Senatu o senatorach. Kancelaria Sejmu jest. Mamy tutaj dzisiaj jako gości panie z Najwyższej Izby Kontroli, gdzie miano podobną wątpliwość co do podwyżki 20-procentowej dla pracowników w 2024 r. Czyli będę złośliwy: w związku z wygraną pod Kłuszynem w 1610 r. w budżecie 1611 r. już dokonano podwyżki, w związku z tym w 2024 r. nie trzeba już dokonywać, bo jakaś podwyżka była dla pracowników rok wcześniej.

To pokazuje, iż wbrew tej wielomiesięcznej, wielokrotnej dyskusji, którą odbywaliśmy tutaj, na Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych, gdzie były wnioski o wzrost – żeby to umożliwić – i tak tej podwyżki nie było, a wykonanie budżetu jest takie, iż mamy 40 000 tys. zł oszczędności. To nie 20%. Dużo więcej by się zdało, a szkoda, iż tych 20% nie było, ponieważ inflacja w poprzednich latach była bardzo duża, a tych podwyżek w Kancelarii Sejmu, jak i w ogóle w sferze budżetowej, rzeczywiście nie było. To jest – wrócę do tych dwóch określeń – po prostu smutne, bo na tym stracili pracownicy, nie posłowie. My straciliśmy tylko w tym sensie, iż pracownik, który jest niedoceniony, ma mniejszą motywację do tego, żeby pracować, a w KS są zatrudnione osoby, które nam w pracy poselskiej mają pomagać. Na tym chciałbym skończyć.

Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, czy ktoś z pań, panów?

Proszę bardzo, pani marszałek Witek.

Poseł Elżbieta Witek (PiS):

Dziękuję.

Mam pytanie do pana dyrektora w nawiązaniu trochę do tego, co powiedział pan przewodniczący przed chwileczką, bo chciałabym dobrze zrozumieć. Z jednej strony mówi pan, iż co miesiąc – jak zrozumiałam – poszczególne komórki zdają raport z tego, ile zaoszczędziły, i usłyszałam słowo „blokady”. „Ministerstwo Finansów” i „blokady”. Chciałabym dopytać, bo wcześniej jeszcze powiedział pan, iż te zaoszczędzone pieniądze w poszczególnych komórkach, dzięki tym oszczędnościom, można wydać na inne ważne zadania. Chciałabym zapytać: jakie inne ważne zadania były wykonywane z tych zaoszczędzonych pieniędzy?

A po drugie chciałabym zapytać o tę blokadę. Czy państwo w trakcie roku kalendarzowego macie nakładane blokady przez Ministerstwo Finansów i zwracacie te pieniądze do budżetu? Bo podwyżki, których nie ma, to jest jedno, a po drugie – jestem trochę zdumiona – blokady można ewentualnie na koniec roku budżetowego, o ile się okaże, iż jest więcej pieniędzy, a wszystkie zadania są wykonane, ale w trakcie roku kalendarzowego? Czy MF rzeczywiście te blokady nakłada i państwo te pieniądze zwracacie od razu? o ile tak, to nie rozumiem, jakie inne zadania możecie wykonywać z zaoszczędzonych pieniędzy. Proszę to wytłumaczyć, panie dyrektorze, bo czegoś tutaj nie rozumiem albo nie dość dokładnie słuchałam, choć wydaje mi się, iż tak, albo to są jakieś nowe sytuacje, których wcześniej nie było, żeby w trakcie roku kalendarzowego to się odbywało.

Jeszcze jedno pytanie, bo mamy przedstawiciela Ministerstwa Finansów. o ile tak się dzieje, to z czego to wynika, iż państwo zwracacie pieniądze do budżetu? Bo skoro słyszę, iż macie blokadę, to rozumiem, iż pieniądze są zwracane. Dziękuję, panie przewodniczący.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dziękuję bardzo.

Nie widzę w tej chwili więcej zgłoszeń, więc bardzo proszę o…

Tak? To bardzo proszę, pani poseł Bartuś.

Poseł Barbara Bartuś (PiS):

Nie wiem, czy po odpowiedzi, czy w tej chwili? W tej chwili, panie przewodniczący?

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Jeśli pani sobie życzy w tej chwili, to bardzo proszę.

Poseł Barbara Bartuś (PiS):

To znaczy, ja troszeczkę w tym temacie, który pan przewodniczący poruszył, i tu wyjątkowo się z panem przewodniczącym zgodzę – iż podwyżki dla pracowników są konieczne.

Mówimy o tym, czym się Sejm zajmuje, mówimy o Kancelarii Sejmu i tutaj zwracamy uwagę na wydatki, gdzie mamy promować Sejm, ale tak naprawdę najważniejszą rolą Sejmu jest proces ustawodawczy, kontrolny i po to Sejm składa się z 460 posłów, iż my to mamy robić. Tak więc, o ile to mamy robić, to jest KS, są pracownicy, są asystenci, którzy potrzebują wynagrodzenia, ale powinny to być osoby faktycznie o najwyższych kompetencjach i takich wymagamy.

Sama niejednokrotnie interweniuję, bo pewne różne zachowania w różnym zakresie nie są na najwyższym poziomie. Często też słyszałam, i słyszę, i to jest pewnie uzasadnione, iż KS wymaga, ale bardzo słabo płaci. W momencie, kiedy mamy w Polsce rynek pracownika, nie zawsze przychodzą do pracy do Sejmu osoby o najwyższych kwalifikacjach, o najwyższych chęciach. Często też osoby, które choćby przejdą staże pracowników merytorycznych, rezygnują później z pracy, o ile mają pracować prawie za najniższą krajową, a od nich bardzo dużo się wymaga, bo powinno się wymagać. Dlatego też tutaj moje słowa wsparcia dla pana przewodniczącego, które odnoszą się do zarobków pracowników.

Kancelaria Sejmu na pewno już przygotowuje się do momentu, kiedy będzie zapotrzebowanie do budżetu na 2026 r., bo mamy 2025 r., więc taki mój apel. Proszę, kwestia inflacyjna jest jedną sprawą, ale drugą sprawą jest to, żeby zadbać o podwyżki dla pracowników zarówno merytorycznych – to powinni być pracownicy naprawdę o najwyższych kwalifikacjach; legislacja, ale w ogóle wszyscy, obsługa międzynarodowa, bo tym stoi polski Sejm – jak i dla pracowników obsługi, którzy na co dzień strzegą naszego bezpieczeństwa czy nam na co dzień pomagają. Łącznie z pracownikami domu poselskiego, nie pracownikami służb, ale pracownikami cywilnymi. Tak żeby te zarobki po prostu w KS były godne, bo jednak to jest miejsce tworzenia polskiego prawa. Tutaj wszystko się zaczyna, a też kwestia władzy wykonawczej – Sejm również kontroluje – więc uważam, iż tutaj naprawdę powinny być te zarobki na wysokim poziomie, wyższym niż na zwykłym rynku pracy. I o to bardzo proszę.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dziękuję bardzo.

Pani marszałkini Nowicka. Proszę bardzo.

Poseł Wanda Nowicka (Lewica):

Dziękuję, panie przewodniczący.

Też w kwestiach pracowniczych. Mianowicie, dziwiąc się niewydawaniu pieniędzy na przewidziane podwyżki, także nie mogę tego zrozumieć. Tym bardziej – nie wiem – gdyby było jakieś uzasadnienie, które nie byłoby wystarczającym uzasadnieniem, iż na przykład zatrudnia się ludzi, natomiast nie są osoby zatrudniane do komisji. Są sytuacje akurat w komisjach, w których pracuję, iż wiem, iż tam pracownika to się pożycza, to coś. Przydałoby się więcej ludzi do pracy w komisjach, przynajmniej w tych, z którymi mam do czynienia. Jak wygląda w ogóle sytuacja dotycząca zatrudnień? Rozumiem, iż nie dlatego się nie zatrudnia, iż nie ma pieniędzy, bo okazuje się, iż jakieś nadwyżki są, tylko iż jest jakaś polityka, żeby nie zatrudniać. Więc tu bym prosiła o odpowiedź.

Przy okazji chciałabym poruszyć kwestię, która nie wiąże się bezpośrednio z budżetem, ale czy KS ma świadomość, jakim koszmarem jest ustalenie terminu, a zwłaszcza znalezienie sali na posiedzenie komisji? Wiem, iż pracownicy, którzy chcą znaleźć salę, muszą dokonywać jakichś cudów, żeby tę salę mieć, zdobyć. Mówię to tak trochę na marginesie, ale czy jest jakiś plan, żeby rozszerzyć również tę bazę, powiedziałabym, tę infrastrukturę, tak żeby komisja miała prawo i miejsce do tego, żeby móc zwołać posiedzenie? Z tym są problemy. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dziękuję bardzo.

Mamy kłopoty, bo właśnie minęła godzina 12.00. Jak słychać, następna komisja oczekuje. To taka ładna kontynuacja pytania pani marszałkini Nowickiej dotyczącego dostępności sal. Kolejny raz się przyłączam – siedzimy w budynku, który ma bardzo krótką historię. Tu jest siedem czy osiem dużych sal, dodatkowych. Kiedyś mieściliśmy się bez tych ośmiu, jakoś Sejm dawał radę, komisje mogły się spotykać.

Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Wówczas zaproponuję przerwę i będziemy kontynuować jutro, o tej 13.00 na przykład, i wtedy dopiero głosować. Czy nie, a wtedy tylko pięć minut dla pana ministra na odpowiedź i głosujemy. Nie widzę.

To prośba – pięć minut i kończymy, dobrze?

Bardzo proszę, panie ministrze.

Szef KS Jacek Cichocki:

Dobrze.

Dziękuję serdecznie za dobre słowa, za państwa pytania. Może tylko króciutko odniosę się do punktów, proponując pewne działania, które mogłyby doprecyzować. Odpowiedzi może już pan minister Deskur – później.

Chciałbym tylko powiedzieć à propos sal dla komisji. Tutaj mi dyrektor Węgrzyn słusznie przypomniał, iż jeszcze nie tak dawno, dwie kadencje temu, było 12 sal, teraz jest 20. Natomiast sytuacja jest też związana z tym, iż wiele komisji z różnych powodów odbywa się tak jak teraz – mamy kumulację 42 posiedzeń komisji w 2 dni. Gdyby nam się udało to rozciągnąć na 4 dni, byłby dużo większy komfort. Mówię, ilość sal się prawie podwoiła w ciągu dwóch kadencji, a ten problem stale występuje. Więc myślę, iż tu trzeba znaleźć złoty środek.

Chciałbym też powiedzieć, iż nie ma, broń Boże, blokady, o ile chodzi o zatrudnianie. Wręcz przeciwnie, w wielu miejscach zatrudniamy nowych ludzi o wyższych kompetencjach. o ile dyrektor Biura Komisji Sejmowych zgłasza problemy z koniecznością zatrudniania kolejnych osób do wsparcia pracy komisji, tutaj nie ma żadnej blokady, a wręcz jest otwartość. adekwatnie podpisuję angaże dla osób do tego obszaru stosunkowo często, prawie co miesiąc. Jednak oczywiście mogę porozmawiać z dyrektorem, prosząc go, żeby rozważył jeszcze wzmocnienie niektórych przynajmniej komisji – gdzie istnieją braki.

Dziękuję za słowa pani poseł Bartuś, o ile chodzi o kompetencje. W zeszłym roku nie mieliśmy problemu z naborem ludzi z rynku z wyższymi kompetencjami niż wcześniej. Sejm cieszy się dużą atrakcyjnością. Tutaj mamy stabilne wydatki, a to, co się nam udało zrobić w zeszłym roku, to zbudować bardzo stabilny mechanizm dodatków i nagród, które pozwalają także promować pracowników za ich szczególny wysiłek i zaangażowanie w różnych okresach czy przy różnych zadaniach. Tak jak pani poseł wspomniała, czy o ile chodzi o kwestie międzynarodowe – tutaj prezydencja – czy inne. Tak iż trafili naprawdę bardzo kompetentni ludzie z szeroko pojętego rynku administracji i do Ośrodka Informatyki, i do Biura Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej, i do Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji, tak więc ten problem znacznie się obniżył.

Natomiast tak sobie myślę, iż w związku z tym, iż pani marszałek Witek zadała bardzo konkretne pytania dotyczące blokad i to wymagałoby precyzyjnego wyjaśnienia przez pana ministra Deskura i panią dyrektor Witan, być może państwo bylibyście w stanie… Chyba iż teraz możecie krótko odpowiedzieć? Albo na piśmie, o ile pan przewodniczący…

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Jeśli pani marszałek się zgodzi, żeby odpowiedzieć na piśmie, to proszę bardzo.

Problem z salami komisyjnymi jest spory. To tak podpowiem, iż niektóre komisje, które nie mają zwyczaju obradować jak Komisja Finansów Publicznych przez sześć–siedem godzin, rezerwują sale na cały dzień. Myślę, iż nie jest to problem z liczbą sal do obrad komisji, tylko jednak z odpowiednią ich dystrybucją, iż tak powiem, rezerwacją i zdrowym rozsądkiem. Dochodzi naprawdę do nieprzyjemnych sytuacji, kiedy pracownicy sekretariatów poszczególnych komisji wyrywają sobie sale. Tu jakaś drobna rewolucja jest potrzebna.

Panie ministrze, był chyba taki konkurs w sierpniu zeszłego roku. Rzeczywiście kompetentni ludzie się zgłosili, tylko żaden nie przyjął warunków pracy. Tu wracamy do tego, iż jednak mało płacimy w Kancelarii Sejmu w porównaniu z rynkiem, czyli z tym, jak młodzi ludzie mogą zarabiać w Warszawie w innych miejscach, łącznie z przysłowiową Biedronką na ulicy Górnośląskiej, tu w pobliżu, gdzie robimy zakupy.

Szef KS Jacek Cichocki:

Panie przewodniczący, chyba już nie. Chętnie pokażemy.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Panie ministrze, pewnie zostaniemy na swoich pozycjach.

Uważam, iż dobry prawnik, który powinien marzyć o pracy w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu czy Rządowym Centrum Legislacji, powinien mieć taką propozycję na starcie, iż naprawdę… Nie tylko ze względu na to, iż pracuje w ważnej instytucji dla państwa, ale także żeby nie musiał się martwić o dobrobyt swój i swojej rodziny. To powinna być znacząca sytuacja. Póki co mamy sytuację, iż młodzi ludzie wybierają jednak inne.

Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Dziękuję.

Zamykam dyskusję.

Przechodzimy do przyjęcia opinii. Proponuję pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2024 r. w części 02 – Kancelaria Sejmu. jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, a nie spodziewam się po tej dyskusji, uznam, iż Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Sprzeciwu nie słyszę.

Stwierdzam, iż Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 2024 r. w części 02 – Kancelaria Sejmu.

Musimy wyznaczyć posła referenta, który na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych przedstawi naszą opinię. Proszę o zgłaszanie kandydatur.

Bardzo proszę, panie przewodniczący.

Poseł Łukasz Osmalak (Polska2050-TD):

Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.

Zgłaszam pana przewodniczącego.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Dziękuję, przyjmuję. Czy są inne kandydatury? Jestem członkiem Komisji Finansów Publicznych. Będzie sprawniej. Dziękuję, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja przyjmuje tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, iż Komisja wybrała mnie na referenta na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.

Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy porządek dzienny.

Zamykam posiedzenie Komisji.

Przepraszam za tempo, ale takie warunki techniczne.

Szef KS Jacek Cichocki:

Dziękujemy bardzo Wysokiej Komisji.

Przewodniczący poseł Jarosław Urbaniak (KO):

Przypominam o posiedzeniu prezydium Komisji.

« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału