Komisja Spraw Zagranicznych /nr 68/ (25-06-2025)

1 tydzień temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Spraw Zagranicznych /nr 68/
Mówcy:
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Władysław Teofil Bartoszewski
  • Poseł Radosław Fogiel /PiS/
  • Poseł Roman Fritz /Konfederacja_KP/
  • Poseł Paweł Jabłoński /PiS/
  • Zastępca dyrektora Biura Finansów Ministerstwa Spraw Zagranicznych Mieczysław Karczmarczyk
  • Poseł Joanna Kluzik-Rostkowska /KO/
  • Przewodniczący poseł Paweł Kowal /KO/
  • Poseł Marcin Przydacz /PiS/
  • Poseł Zbigniew Rau /PiS/
  • Zastępca dyrektora Biura Kapitału Ludzkiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Iwona Rynkowska
  • Poseł Jarosław Sellin /PiS/

Komisja Spraw Zagranicznych, obradująca pod przewodnictwem posła Pawła Kowala (KO), przewodniczącego Komisji, zrealizowała następujący porządek dzienny:

– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:

1) części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne:

a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, c) dotacje podmiotowe i celowe;

2) dotacji podmiotowych,

3) państwowej osoby prawnej – Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych;

– rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

W posiedzeniu udział wzięli: Władysław Teofil Bartoszewski sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych wraz ze współpracownikami, Kazimierz Maciejewski i Małgorzata Zalewska starsi specjaliści do spraw budżetu państwa w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów, Jarosław Ćwiek-Karpowicz dyrektor Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych wraz ze współpracownikami, Agnieszka Bernaś-Coşkun p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli i Urszula Klimska wicedyrektor Delegatury NIK w Warszawie wraz ze współpracownikami oraz Marian Staszewski i Eliza Zeidler stali doradcy Komisji.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Marta Artymińska i Bartosz Bąk – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum. Czynię to na podstawie wyłożonej listy obecności.

Witam panie posłanki i panów posłów. Witam także delegację Ministerstwa Spraw Zagranicznych z panem sekretarzem stanu Władysławem Teofilem Bartoszewskim oraz delegację Najwyższej Izby Kontroli z panią dyrektor Klimską z delegatury w Warszawie i panią Agnieszką Bernaś-Coşkun. Jest też z nami dyrektor Ćwiek-Karpowicz z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych i to choćby z panem wicedyrektorem. Są więc trzy poważne, wielkie delegacje.

W porządku dziennym mamy trzy punkty. Pierwszy punkt obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 2024 r. wraz z analizą NIK. Drugi punkt przewiduje rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na drugą połowę 2025 r.

Poproszę pana ministra o krótkie przedstawienie sprawozdania. Ma pan kilka minut, panie ministrze. Potem panu przerwę. Przede wszystkim proszę o interesujące przedstawienie.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Władysław Teofil Bartoszewski:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest nietypową jednostką budżetową, ponieważ ma stosunkowo małe dochody własne, a duże wydatki, z których jedna trzecia to są wydatki na składki członkowskie w organizacjach międzynarodowych. W związku z tym wewnętrznie – iż tak powiem – nie mamy z tego żadnego pożytku, ale musimy to tak przeksięgować.

W związku z ustawą budżetową nasze dochody na 2024 r. były planowane na poziomie prawie 301 000 tys. zł. Ostatecznie były one zrealizowane w kwocie ponad 249 000 tys. zł, a adekwatnie prawie 250 000 tys. zł. Dochody te były wyższe od dochodów z roku poprzedniego, czyli 2023 r., o ok. 26 000 tys. zł. Dochody samego MSZ pochodzą oczywiście z placówek. Są to opłaty konsularne, wizowe i paszportowe. Ministerstwo Spraw Zagranicznych jako centrala dochodów specjalnie nie generuje.

Natomiast całość naszych wydatków, bo to jest część wydatków publicznych, ujęta jest w części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne. Planowano, iż wydamy 3 324 000 tys. zł. W rzeczywistości wydaliśmy prawie 3 199 000 tys. zł, czyli praktycznie zgodnie z planem.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dziękuję bardzo.

Przepraszam. Muszę wyjaśnić jedną kwestię proceduralną. Widzę, iż posłów jest trochę mało, bo realizowane są posiedzenia innych komisji, więc jeżeli będą wnioski co do głosowań, to przeprowadzę je o godzinie 9.40. Proszę poinformować wszystkie kluby i wszystkich posłów. Proszę?

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Nie ma kworum?

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Po prostu chcę, żeby wszyscy wiedzieli, dlatego iż toczą się równolegle obrady trzech komisji w tym gmachu.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Nie będziemy zrywać obrad. Spokojnie.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Ale to jest informacja dla wszystkich, także dla posłów opozycji, żeby po prostu sobie zaplanowali. Głosowania przeprowadzę o godzinie 9.40, o ile takie będą. Proszę posłów o to, żeby dali znać pozostałym kolegom.

Otwieram dyskusję. Poseł Jabłoński. Proszę bardzo.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.

Panie ministrze, bardzo dziękuję za to przedstawienie materiału. Natomiast poprosiłbym o odpowiedź, jeżeli chodzi o dwie dość konkretne kwestie, które tu się pojawiają. Mianowicie wykonanie budżetu MSZ po jego zmianach generalnie było wyższe niż to, co było planowane wcześniej, ale jednak było wyraźnie niższe niż budżet po nowelizacji. jeżeli chodzi o budżet po nowelizacji, to wykonanie było na poziomie tylko 88%. Podobnie to wygląda, jeżeli chodzi o wykonanie etatów, jak to jest określone, czyli o stan zatrudnienia. W centrali MSZ mamy 1791 etatów, a przeciętne zatrudnienie wyniosło 1500, a więc znowu 88%. Z czego to wynika? Czy może pan wskazać, które zaplanowane wydatki nie zostały zrealizowane, iż mamy tutaj aż 12% rzeczy niezrealizowanych? No i jaka jest przyczyna tego niedoboru pracowników w centrali?

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Czy są jeszcze inne pytania do pana ministra? Nie ma. Panie ministrze, proszę bardzo. Może pan dyrektor pana wesprze?

Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:

Różnica wynika z tego, iż wydaliśmy mniej na składki do organizacji międzynarodowych. Dotyczy to na przykład Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w związku z brakiem zgody ze strony Węgier na finansowanie pakietu wsparcia dla Ukrainy w 2024 r. Mniejsze były też składki do budżetu Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz składki na emerytury natowskie, a także składki Rzeczypospolitej Polskiej na operacje pokojowe Organizacji Narodów Zjednoczonych i wpłaty do Międzynarodowego Mechanizmu Rezydualnego dla Trybunałów Karnych – to w związku z zawieszeniem przez Polskę traktatu w sprawie konwencjonalnych sił zbrojnych w Europie itd. Głównie to spowodowało zmniejszenie wydatków w stosunku do planowanych, a są to znaczne sumy.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dziękuję bardzo.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Mogę jeszcze o coś dopytać?

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Tak. Proszę bardzo.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Przyjmuję to do wiadomości, ale składki tu właśnie się składają, bo to jest choćby ponad 700 000 tys. zł. Wychodzi z tego 706 000 tys. zł. To jest suma tych składek, które uległy zmniejszeniu?

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Proszę bardzo, panie ministrze.

Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:

Poproszę pana dyrektora o odpowiedź.

Zastępca dyrektora Biura Finansów Ministerstwa Spraw Zagranicznych Mieczysław Karczmarczyk:

Tak jak pan powiedział, nasze wykonanie budżetu wynosi ok. 88%. o ile odejmiemy od tego nasze składki, które nie zostały zapłacone, to wykonanie budżetu będzie wówczas na poziomie ok. 93%. Czyli 5% to są składki do organizacji międzynarodowych. Pan minister powiedział, iż główną niezapłaconą pozycją był instrument EPF. To jest kwota rzędu 100 000 tys. euro. Dlatego to wykonanie relatywnie było takie, jakie było.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

OK. A reszta tej kwoty? Chodzi o 93%, tak? Czyli zostaje jeszcze 7%.

Zastępca dyrektora biura MSZ Mieczysław Karczmarczyk:

Na pewno oszczędności wynikały również z korzystnego kursu walut, bo – jak państwo wiedzą – może nie 70%, ale ok. 60% środków, które wydatkujemy, to są kwoty wydatkowane w walucie.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Mam prośbę, jeżeli można, bo nie znalazłem tego w sprawozdaniu. Gdyby po prostu można było prosić o informację uzupełniającą na piśmie, jak to się dokładnie przekłada… Chciałbym zobaczyć dokładne podsumowanie, z czego wynikało to zmniejszenie. jeżeli mógłbym, to prosiłbym też o informację, z czego wynika ten niedobór kadrowy.

Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:

Pan dyrektor odpowie.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Czekajcie, bo te pytania są dość dociekliwe i teraz tak – albo je przedkładamy jako pytania pisemne, albo dam państwu dwie, trzy minuty przerwy, żebyście przygotowali się do odpowiedzi. Rozumiem, iż te odpowiedzi są wysoce niesatysfakcjonujące, tak?

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Ta pierwsza po prostu…

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Zdaje się, iż nie są trudne, tylko muszą się znaleźć dane…

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Tak. jeżeli chodzi o pierwszą odpowiedź, prosiłbym o uszczegółowienie. Natomiast co do niedoborów kadrowych, to zakładam, iż ona i tak będzie ogólna, bo chodzi generalnie o taką ogólną przyczynę, chyba iż jest jakiś bardzo szczegółowy powód, dla którego mamy prawie 200 etatów mniej.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Czyli co? Czy państwo są przygotowani, żeby odpowiedzieć?

Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:

Tak. Pani dyrektor udzieli odpowiedzi.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dobrze. Proszę bardzo, pani dyrektor.

Zastępca dyrektora Biura Kapitału Ludzkiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Iwona Rynkowska:

Nazywam się Iwona Rynkowska, Biuro Kapitału Ludzkiego.

Przeciętne zatrudnienie w sprawozdaniu o zatrudnieniu i wynagrodzeniach (Rb-70) jest też liczone na podstawie absencji pracowników, więc liczby są pomniejszane o pracowników, którzy przebywają na absencji i na zasiłkach chorobowych. Na koniec roku mieliśmy dużo wyższe zatrudnienie, bo wtedy tak naprawdę nie ma wykazywanych tych ubytków dotyczących absencji pracowników.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dziękuję bardzo.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

A można wiedzieć, jakie było na koniec roku? Bo powiedziała pani, iż na koniec roku było wyższe niż przeciętne.

Zastępca dyrektora biura MSZ Iwona Rynkowska:

Tak. Przeciętne zatrudnienie ze sprawozdania Rb-70 to jest 3270 w 2024 r. Natomiast na koniec roku to jest 3423 w całości, jeżeli chodzi o rozdział 75001 – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej i o rozdział 75057 – Placówki zagraniczne.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

To jeszcze doprecyzuje. Może będzie łatwiej na piśmie. Chodzi mi o informację ze strony 19 sprawozdania. Tam są dwa zdania, z których wynika, iż w 2024 r. w centrali MSZ przeciętne wykonanie etatów wyniosło 1585 etatów w stosunku do planu, który zakładał 1791. Czyli wykonanie to 88,5%. Nie wiem do końca, jak to jest liczone, natomiast wydaje mi się, iż tu raczej chodzi o obsadę etatową, a nie o absencję w momencie…

Zastępca dyrektora biura MSZ Iwona Rynkowska:

Nie. To przeciętne zatrudnienie jest liczone łącznie z… To znaczy odejmuje się tych pracowników, którzy przebywają na absencji, tak naprawdę jakby w konkretnych dniach. Czyli liczy się przeciętne zatrudnienie na pierwszy, piętnasty i ostatni dzień miesiąca. jeżeli więc pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim i jest mu wypłacany zasiłek chorobowy, to nie wlicza się go do tej statystyki.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

To również będę wdzięczny za przedstawienie trochę bardziej szczegółowej informacji na piśmie.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dziękuję bardzo.

Czyli tę część dyskusji zamykamy, pozostając z taką konkluzją, iż państwo odpowiedzą. Można sformułować dokładnie, co ma być na piśmie?

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Bardzo bym prosił o odpowiedź na pytanie o szczegółowe powody niższego – jak usłyszałem – wykonania etatów, czyli o uszczegółowienie informacji podanej w tym sprawozdaniu na stronie 19. Proszę też o uszczegółowienie informacji o mniejszym niż planowane wykonaniu budżetu, czyli to, co jest na stronie 15.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dziękuję bardzo.

Panowie, czy to wszystko jest jasne? Tak. Dobrze. Dziękuję bardzo.

W takim razie, skoro nie ma już więcej pytań do tego punktu, to w gruncie rzeczy mogę go zamknąć, bo rozumiem, iż sprawa PISM nie jest oddzielna, tylko jest częścią tego punktu, tak? Dobrze. Dziękuję.

To przechodzimy do punktu drugiego, który obejmuje rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r. Otrzymali państwo ten projekt w dokumentach. Proszę na niego rzucić okiem. Mają go państwo przed sobą.

To jest wyłożone jako rodzaj projektu, więc zapytam o wnioski. Dzisiaj rano odbyło się posiedzenie prezydium Komisji w tej sprawie. Projekt jest wynikiem pracy prezydium. Czy do tego są jeszcze jakieś wnioski?

Słuchajcie, ale trwa posiedzenie. Halo, czy potrzebujecie przerwy? Dobrze. Ogłaszam pięć minut przerwy. Proszę przeczytać to na spokojnie. Za pięć minut wznowię obrady, bo nie chcę tego prowadzić… Pięć minut przerwy od teraz. Zaczynamy o godzinie 9.30.

[Po przerwie]

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Wznawiam posiedzenie.

Proszę o wnioski do planu pracy. Poseł Przydacz, proszę bardzo.

Poseł Marcin Przydacz (PiS):

Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.

W dużej części to są interesujące tematy. Natomiast wydaje mi się, iż plan wymaga pewnego uzupełnienia. Właśnie odbywa się szczyt NATO w Hadze. Wydaje się, iż jako Komisja powinniśmy mieć możliwość zapoznania się z ustaleniami i z przebiegiem dyskusji na szczycie NATO. To pod rozwagę pana przewodniczącego, czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych, czy Ministerstwo Obrony Narodowej… Może ujmiemy to w punkcie dotyczącym wschodniej flanki NATO? Być może będzie tutaj jakaś uzupełniająca informacja na temat szczytu NATO.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dobrze.

Poseł Marcin Przydacz (PiS):

To punkt pierwszy.

Punkt drugi. Wszyscy wiemy, bo informacja stała się publiczna, iż część więźniów politycznych na Białorusi została uwolniona na skutek aktywności dyplomacji amerykańskiej, w tym m.in. pan Cichanouski. Niestety przez cały czas w więzieniu przebywa Andrzej Poczobut. Uprzejmie poddaję pod rozwagę, czy Komisja także i w tej sprawie nie mogłaby podyskutować z MSZ. Jestem w stanie dopuścić sytuację, w której ta dyskusja miałaby charakter niejawny – w takim sensie, żeby nie zaszkodzić sprawie. W moim przekonaniu temat jest istotny i potrzebny. Dotyczy postaci symbolicznej, jaką jest Andrzej Poczobut. Możemy jednak oczywiście także i szerzej porozmawiać o więźniach politycznych na Białorusi.

Trzeci punkt. Na listopad pan przewodniczący proponuje informację na temat stosowania procedur ekstradycyjnych. Oczywiście bezpieczeństwo wewnętrzne jest ważne. Natomiast do opinii publicznej dociera sporo informacji na temat kontynuowanego procesu przerzucania migrantów przez polską granicę zachodnią. Rozumiem, iż ochrona polskiej granicy jest zadaniem głównie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, ale zadaniem MSZ jest również szukanie rozwiązań dyplomatycznych, aby tego typu proceder został ukrócony. Wnioskuję więc o to, aby dodać punkt dotyczący wysiłków polskiej dyplomacji w relacji z zachodnimi sąsiadami i zorganizować posiedzenie na temat ochrony polskich granic, tym razem wewnętrznych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dziękuję bardzo. Ponieważ nie czuję, żeby one były jakoś kontrowersyjne, zanotowałem te propozycje. Zaraz jeszcze raz je odczytam, żeby je włączyć do planu.

Proszę bardzo, poseł Sellin.

Poseł Jarosław Sellin (PiS):

Panie przewodniczący, tytułem uzupełnienia. Wydaje mi się, iż w Komisji powinniśmy przedyskutować intencje i treść podpisanego w maju traktatu o wzmocnionej współpracy i przyjaźni polsko-francuskiej, jak i zapowiedzi, iż będzie też przygotowywany podobny traktat z Wielką Brytanią. Być może otrzymamy z MSZ informację o tym, jakie jeszcze kraje są objęte planem zawarcia takich traktatów, które są traktowane jako sojusze. jeżeli chodzi o traktat polsko-francuski, to był on szczegółowo przedyskutowany tylko w ramach Polsko-Francuskiej Grupy Parlamentarnej, której jestem członkiem. Dyskusja była bardzo ciekawa. Wydaje mi się, iż także w Komisji powinniśmy o tym porozmawiać.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Bo on będzie ratyfikowany. Panie pośle, czy panu pasuje, żeby to odłożyć do momentu, kiedy będzie dyskusja nad ratyfikacją, czy chciałby pan oddzielnej dyskusji na ten temat? Pytam, ponieważ ten traktat przechodzi procedurę ratyfikacyjną, co oznacza, iż będziemy mieli okazję o nim dyskutować na posiedzeniu.

Poseł Jarosław Sellin (PiS):

Na spotkaniu tej grupy polsko-francuskiej MSZ poinformowało, iż przygotowany jest traktat o podobnej mocy z Wielką Brytanią, więc moim zdaniem trochę uprzedzająco warto by było o tym porozmawiać.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

OK, dobrze.

Proszę bardzo, pan poseł Fritz.

Poseł Roman Fritz (Konfederacja_KP):

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zastrzeżenia co do punktu trzeciego. Chodzi o posiedzenie zaplanowane na lipiec, którego tematem ma być informacja na temat walki z dezinformacją. Otóż zastrzeżenia polegają na tym, iż temat tzw. walki z dezinformacją przewija się w wielu resortach – i w Ministerstwie Cyfryzacji, i w Ministerstwie Zdrowia. Jestem członkiem m.in. Komisji Zdrowia. Moim zdaniem wszystko to jest pod płaszczykiem wprowadzania cenzury i po prostu zakładania knebla, zwłaszcza jeżeli chodzi o wypowiedzi w mediach społecznościowych. Nie wiem, czy jest sens, żeby Wysoka Komisja zajmowała się akurat tym tematem, bo są znacznie ważniejsze. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dziękuję bardzo.

Proszę, pani poseł Kluzik.

Poseł Joanna Kluzik-Rostkowska (KO):

Dziękuję bardzo.

Pozwolę sobie nie zgodzić się ze swoim przedmówcą. Putin już w 2000 r. uznał, iż informacja i dezinformacja to broń. Absolutnie musimy mieć świadomość tego, iż dezinformacja jest elementem wojny hybrydowej. Myślę, iż jest ona jednym z poważniejszych zagadnień, biorąc pod uwagę, iż tak naprawdę jesteśmy już w fazie wojny hybrydowej. To jest wojna poniżej progu wojny kinetycznej, natomiast – dla jasności – wojna hybrydowa nie wyklucza w przyszłości konfliktu kinetycznego. Uważam, iż im więcej o tym rozmawiamy, tym lepiej. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, poseł Jabłoński.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

To zacznę też od tego samego punktu. Może to pogodzi te stanowiska. Akurat uważam, iż o ile ta polityka pod płaszczykiem walki z dezinformacją rzeczywiście często służy do działań cenzorskich, zwłaszcza iż mamy z nią do czynienia w wielu krajach europejskich, o tyle trzeba o tym dyskutować. Rzeczywiście bowiem jest tak, iż z jednej strony jest problem z dezinformacją rosyjską, a z drugiej strony jest problem z nadużywaniem pewnych narzędzi do tego, żeby niewygodne stanowiska obywateli, którzy się z pewną polityką państw nie zgadzają, też określać jako dezinformację.

Mieliśmy tu choćby niedawno taki przypadek z obszaru działania MSZ. Pani Elwira Niewiera, która w polskiej ambasadzie w Berlinie otrzymała nagrodę z rąk ministra Sikorskiego, następnie wyszła i na tle baneru MSZ, stojąc pod polską flagą, dezinformowała, jakoby tutaj pod wpływem rosyjskim wynik wyborów był taki a nie inny. O takich przypadkach dezinformacji trzeba mówić.

Moim zdaniem koniecznie trzeba też mówić o przypadkach walki z pseudodezinformacją, które mają miejsce w innych państwach europejskich. Te mechanizmy są i w krajach pozaeuropejskich, ale na przykład w Wielkiej Brytanii mamy do czynienia z bardzo ostrymi czasem działaniami pod wpływem różnych aktywności medialnych. Mamy informacje, iż mieszkańcy Wielkiej Brytanii, w tym także obywatele polscy, za zamieszczanie różnych wpisów w internecie padają ofiarą represji kryminalnych. Uważam, iż powinniśmy o tym dyskutować choćby z tego punktu widzenia, jakie działania w tym obszarze podejmuje MSZ.

Jestem więc za tym, żeby ten punkt utrzymać, ale z jedną modyfikacją, żebyśmy właśnie też sami siebie nie dezinformowali. Jest tutaj błędnie zapisana nazwa jednego z podmiotów. Nie mamy dzisiaj Polskiej Agencji Prasowej. Mamy dziś PAP w stanie likwidacji. Skoro do tego stanu doprowadził obecny rząd, to bądźmy konsekwentni i posługujmy się pewną nazwą. Postuluję więc, żebyśmy zmienili nazwę w tym opisie na PAP w stanie likwidacji. To jest pierwsza rzecz.

Rzecz druga. Co do uwag do planu pracy, przyłączam się do wszystkich wcześniejszych uwag pana ministra Przydacza, zwłaszcza jeżeli chodzi o kwestie dotyczące przerzucania migrantów przez naszą granicę zachodnią i braku działań MSZ w tej sprawie. Szczerze mówiąc, uważam wręcz, iż to można byłoby przenieść na wcześniej, bo plan na lipiec jest już dość napięty, ale możliwe, iż właśnie jeden z tych punktów lipcowych warto byłoby zastąpić informacją o procedurach ekstradycyjnych w wersji rozszerzonej przez ministra Przydacza.

Rzecz trzecia. Brakuje mi jednej kwestii, która jest bardzo istotna, a mianowicie informacji MSZ na temat przebiegu polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Dziś formalnie jeszcze należy to – wydawałoby się – do ministra do spraw UE, ale doskonale wiemy, iż najprawdopodobniej dojdzie do pewnej rekonstrukcji rządu. Możliwe, iż w jej wyniku ta funkcja zostanie ponownie włączona do MSZ. Niezależnie jednak od tego MSZ również ma kompetencje choćby w zakresie działalności Rady do Spraw Zagranicznych. Uważam, iż taką informację Komisja również powinna usłyszeć. Sądzę też, iż posiedzenie powinno odbyć się raczej w lipcu niż w grudniu.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, wysłuchałem tych uwag. W gruncie rzeczy wszystkie one sprowadzają się do tego, iż możemy po prostu wzbogacić porządek obrad, więc nie widzę żadnych kwestii spornych. o ile chodzi o sprawę polityki informacyjnej, to pan poseł Fritz po prostu będzie miał okazję o tym podyskutować w trakcie posiedzenia, które będzie temu poświęcone. Włączamy do planu kwestie dotyczące sytuacji więźniów politycznych na Białorusi w kontekście sprawy Andrzeja Poczubuta. Dodajemy informacje na temat rezultatów szczytu NATO, a także prezydencji Polski w Radzie UE ze szczególnym uwzględnieniem prac FAC, informacje na temat traktatu o współpracy z Francją w kontekście innych planowanych traktatów oraz wysiłki polskiej dyplomacji w sprawie ekstradycji wewnątrz strefy Schengen. Proszę posła Przydacza, żeby ten temat w jakiś sposób sformułował, aby to było klarowne, bo trzeba tu chyba będzie zaprosić MSWiA.

Przypominam, iż nasza rozmowa dotyczy planu pracy, więc nie musimy – choćby nie ma to sensu – toczyć dzisiaj dyskusji merytorycznych na temat poszczególnych punktów ani też one nie muszą zawierać tezy. Po prostu to są punkty, o których będziemy dyskutować.

Jeżeli nie ma więcej głosów, to ze swej strony wszystkie propozycje przyjmuję jako autopoprawkę. Myślę, iż mogę zamknąć posiedzenie, jeżeli nie ma już głosów. Nie ma? Przepraszam. Sekundę.

Poseł Radosław Fogiel (PiS):

Nie, bo mamy sprzeciw co do przyjęcia…

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Do czego?

Poseł Radosław Fogiel (PiS):

Sprawozdania z wykonania budżetu.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Proszę państwa, poddam go pod głosowanie, choć ten sprzeciw nie został formalnie zgłoszony. o ile on jest, to w takim razie wrócę do pierwszego punktu.

Poddam pod głosowanie temat z pierwszego punktu, czyli rozpatrzenie i zaopiniowanie sprawozdania dla Komisji Finansów Publicznych. Czyli pytam teraz, kto jest za sprzeciwem. Mogą być dwie możliwości. Albo popieramy wniosek posła, który go składa, czyli posła Fogla, albo inna formuła, tak jak na sali…

Poseł Radosław Fogiel (PiS):

Nie. To jest sprzeciw wobec aklamacji.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

OK, czyli będzie głosowanie. Skupcie się, bo też się możecie pomylić. Będzie głosowanie.

Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania? Czyli kto jest za sprawozdaniem? Otwieram głosowanie.

Poseł Paweł Jabłoński (PiS):

Momencik. Jeszcze chwila.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

No właśnie. Tyle było śmiechu, a tu się jeszcze karty nie wyciągnęło.

Poseł Radosław Fogiel (PiS):

Trzeba ponownie przeliczyć głosy.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Właśnie. Teraz powinienem zamknąć głosowanie. To byłaby kara za te śmichy-chichy. Zaraz by się przedszkole skończyło.

Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.

Proszę o podanie wyniku. Głosowało 21 posłów. Za – 10, przeciw – 11, nikt się nie wstrzymał.

Poseł Roman Fritz (Konfederacja_KP):

Nie liczy się.

Poseł Marcin Przydacz (PiS):

Moim zdaniem, panie przewodniczący, trzeba przerwę zarządzić i dokooptować jeszcze jednego człowieka.

Poseł Roman Fritz (Konfederacja_KP):

Reasumpcja głosowania. Wtedy przegłosujecie. Jakoś miny zrzedły.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Proszę o zgłaszanie kandydatur na posła referenta. Zgłaszam poseł Kluzik-Rostkowską.

Poseł Joanna Kluzik-Rostkowska (KO):

Dlaczego?

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Bo jest bardzo dobra i doświadczona. Nie słyszę sprzeciwu.

Poseł Marcin Przydacz (PiS):

Jest sprzeciw.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Czy jest sprzeciw? Proszę bardzo.

Poseł Marcin Przydacz (PiS):

Tak. Z całą sympatią do pani poseł, ale uważam, iż bardziej kompetentny w tym zakresie będzie pan poseł Paweł Jabłoński.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dobrze. Dziękuję bardzo.

Czyli możemy głosować. Kto jest za…

Proszę?

Poseł Zbigniew Rau (PiS):

To zamykamy listę kandydatów? Przepraszam. Tylko dwóch?

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Jeszcze więcej chciał pan minister zgłosić?

Poseł Zbigniew Rau (PiS):

Nie. Chcę, żeby pan zadecydował.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Może więcej? Nie słyszę.

Poseł Radosław Fogiel (PiS):

Tylko pamiętajcie, iż w kolejności alfabetycznej…

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Proszę państwa, nie słyszę. Nie ma więcej zgłoszeń. Zamykam listę kandydatów.

Poddam teraz kandydatury pod głosowanie. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem kandydatury poseł Kluzik-Rostkowskiej na sprawozdawcę? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.

Głosowało 21 posłów. Za – 10, przeciw – 11, nikt się nie wstrzymał. Niestety ta kandydatura nie uzyskała wymaganej większości.

Poddam teraz pod głosowanie kandydaturę pana posła Jabłońskiego. Kto z pań i panów posłów jest za kandydaturą pana posła Jabłońskiego na naszego sprawozdawcę przed Komisją Finansów Publicznych? Kto jest za? Kto jest przeciw? Pani poseł Kluzik-Rostkowska, proszę głosować.

Poseł Joanna Kluzik-Rostkowska (KO):

Już zagłosowałam.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Dobrze. Dziękuję.

Poseł Radosław Fogiel (PiS):

Ale jak to pięknie brzmi… Referent Jabłoński.

Przewodniczący poseł Paweł Kowal (KO):

Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.

Głosowało 21 posłów. Za – 11, przeciw – 9, 1 poseł się wstrzymał.

Gratulujemy wyboru.

To już teraz mogę zamknąć posiedzenie. Dziękuję bardzo.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału