
Likwidacja platformy ODR – konieczność aktualizacji regulaminów e-sklepów
Unijna platforma ODR (Online Dispute Resolution), stworzona z myślą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów między konsumentami a przedsiębiorcami, okazała się nieefektywna. Z uwagi na brak efektywności platformy podjęto decyzję o jej likwidacji, co rodzi konsekwencje dla sklepów internetowych, które do tej pory były zobligowane do informowania o możliwości korzystania z platformy w swoich regulaminach.
Historia i założenia platformy ODR
Platforma ODR powstała w 2016 r. na mocy rozporządzenia UE 524/2013 i miała umożliwić konsumentom oraz przedsiębiorcom szybkie i skuteczne rozwiązywanie sporów związanych z transakcjami internetowymi. Konsument składał skargę za pośrednictwem formularza online, a sprawa była kierowana do odpowiedniej instytucji mediacyjnej (ADR).
W założeniach narzędzie miało głównie pomagać w przypadku zakupów transgranicznych, ale mogło być wykorzystywane także w obrębie jednego państwa członkowskiego.
Dlaczego platforma ODR okazała się nieskuteczna?
W praktyce platforma ODR nie spełniła pokładanych w niej nadziei. Mimo kilku milionów odwiedzin rocznie, rzeczywista liczba spraw rozstrzyganych za jej pośrednictwem była znikoma – mniej niż 200 rocznie. Konsultacje zorganizowane przez Komisję Europejską
w 2022 r. wykazały, iż jedynie 5% uczestników deklarowało korzystanie z platformy,
a większość uznała jej dalsze funkcjonowanie za niecelowe.
W efekcie, na mocy rozporządzenia 2024/3228, Parlament Europejski i Rada UE zdecydowały o likwidacji platformy ODR. Od 20 marca 2025 r. nie będzie już możliwości składania nowych skarg, a pełna likwidacja systemu nastąpi 20 lipca 2025 r.
Konsekwencje dla e-sklepów
Obowiązujące przepisy nakazywały, aby wszystkie sklepy internetowe zamieszczały
w regulaminach odniesienia do platformy ODR. W związku z jej likwidacją należy wskazać, iż pozostawienie odniesienia do nieistniejącej już platformy może zostać uznane za wprowadzanie konsumenta w błąd. Regulamin powinien precyzyjnie określać prawa konsumenta i przedsiębiorcy, a umieszczanie linku do strony, która już nie funkcjonuje, może być uznane za naruszenie praw konsumentów.
Kiedy i jak zmienić regulaminy?
Przepisy dotyczące informowania o platformie ODR formalnie przestaną obowiązywać 20 lipca 2025 r. Jednak ze względu na fakt, iż skargi nie będą przyjmowane już od 20 marca 2025 r., warto dokonać aktualizacji regulaminów już do tej daty.
Bezpiecznym rozwiązaniem będzie usunięcie lub zmodyfikowanie stosownych zapisów. Można np. dodać informację, iż platforma przestała przyjmować skargi z dniem 20 marca 2025 r., a jej funkcjonowanie zakończy się 20 lipca 2025 r.
Podsumowanie
Likwidacja platformy ODR wymusza na e-sklepach aktualizację regulaminów. Przedsiębiorcy powinni dokonać zmian najpóźniej do 19 marca 2025 r., aby uniknąć zarzutów wprowadzania konsumentów w błąd. Brak aktualizacji może tym samym prowadzić do niepotrzebnych problemów prawnych. Warto więc już teraz przeanalizować swoje dokumenty i przygotować się na nadchodzące zmiany.
Artykuł autorstwa: dr adw. Agnieszka Lewek
W razie pytań, a także pomysłów tematów na kolejne wydania Newsletter’a zapraszamy do kontaktu: