- Projekt porządkuje techniczne i proceduralne elementy reformy – od newslettera planistycznego w Rejestrze Urbanistycznym, przez ujednolicenie opiniowania i uzgadniania, m.in. wobec spółki celowej Centralny Port Komunikacyjny (dalej: CPK), po doprecyzowanie Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego (dalej: ZPI) – aby zwiększyć skuteczność i przewidywalność działań gmin i inwestorów.
- Proponowane rozwiązania uelastyczniają relacje między planem miejscowym a planem ogólnym (m.in. rezygnacja z wymogu zgodności w zakresie maksymalnego udziału powierzchni zabudowy oraz wyjątek dla obiektów zabytkowych) i dodają podstawę prawną do wyznaczania obszarów zabudowy śródmiejskiej w MPZP i WZ.
- Projekt koryguje terminy: zawiesza do 31.12.2026 r. kary za opóźnienia w decyzjach WZ, wydłuża do 1.7.2029 r. termin rozszerzenia zakresu danych przestrzennych dla MPZP oraz wydłuża z 60 do 90 dni termin na zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych.
Opis projektowanych zmian
Korekty „newslettera planistycznego” i Rejestru Urbanistycznego
Reforma z 2023 r. przewidziała uruchomienie newslettera planistycznego (powiadomienia o udostępnieniu danych i informacji w Rejestrze Urbanistycznym, który ma ruszyć po 1.7.2026 r.). Praktyka wskazała jednak na nadmierne obciążenia związane z papierowym trybem wniosków oraz braki funkcjonalne. Projekt nowelizacji proponuje:
- Wyłączność formy elektronicznej – rezygnacja z papierowego wniosku; komunikacja ma się odbywać wyłącznie w systemie teleinformatycznym Rejestru Urbanistycznego, co umożliwi automatyczną obsługę powiadomień.
- Czasowe ograniczenie zasięgu wniosku – powiadomienia będą wysyłane przez okres 2 lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono wniosek; ograniczy to ryzyko trwałego „wiszenia” subskrypcji i przeciążania systemu.
- Rozszerzenie zakresu ogłoszeń – ogłoszenia o przystąpieniu do sporządzania aktu planistycznego i rozpoczęciu konsultacji społecznych będą dodatkowo publikowane w Rejestrze Urbanistycznym, co zwiększy skuteczność informowania.
Ujednolicenie opiniowania i uzgadniania
Po usunięciu oczywistej omyłki legislacyjnej w ustawie z 4.4.2025 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r. poz. 527) doszło do zróżnicowania brzmień przepisów dotyczących opiniowania i uzgadniania planu ogólnego, MPZP oraz decyzji WZ przez spółkę celową CPK. Projekt nowelizacji ujednolica odesłania do ustawy z 10.5.2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1747), bez zmiany merytorycznego zakresu opiniowania i uzgadniania – jest to korekta wyłącznie redakcyjna, przywracająca spójność systemową.
Obszary zabudowy śródmiejskiej w MPZP i decyzjach WZ
Dotychczas obszary zabudowy śródmiejskiej były określane wyłącznie w planie ogólnym gminy, którego ustalenia nie wywołują bezpośredniego skutku w postępowaniu o pozwolenie na budowę. Brak było podstawy do przełożenia tych ustaleń na poziom MPZP oraz decyzji o warunkach zabudowy. Projekt dodaje wyraźną podstawę prawną do wskazywania tych obszarów w MPZP i w WZ (poprzez rozszerzenie zakresu i zawartości tych dokumentów). W konsekwencji możliwe stanie się stosowanie warunków technicznych adekwatnych dla zabudowy śródmiejskiej na mocy przepisów techniczno-budowlanych wydawanych na podstawie ustawy z 7.7.1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 418).
Relacja MPZP – plan ogólny: większa elastyczność
Samorządy sygnalizowały nadmierną sztywność wymogu zgodności MPZP z planem ogólnym w odniesieniu do maksymalnego udziału powierzchni zabudowy oraz minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej (w szczególności przy obiektach zabytkowych). Projekt przewiduje:
- Rezygnację z obowiązku zgodności w zakresie maksymalnego udziału powierzchni zabudowy. Pozwoli to kształtować ustalenia MPZP adekwatnie do lokalnych uwarunkowań, przy zachowaniu równoległych wskaźników (m.in. nadziemnej intensywności zabudowy czy minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej).
- Wyjątek od zgodności w zakresie minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej dla obiektów zabytkowych, o ile wynika to z potrzeb ich ochrony. Zdejmuje to praktyczną barierę w sytuacjach, w których ochrona substancji zabytkowej nie pozwala na osiągnięcie wymaganych wskaźników.
ZPI – doprecyzowanie i urealnienie wymogów
Doświadczenia samorządów i inwestorów ujawniły kilka problemów z procedurą ZPI. Projekt odpowiada na nie w kilku punktach:
- Uelastycznienie definicji inwestycji uzupełniającej – tak, aby obejmowała także przedsięwzięcia służące zadaniom własnym gminy.
- Doprecyzowanie zasięgu ZPI – poza obszarem inwestycji głównej i uzupełniającej ZPI może obejmować inne tereny, o ile wymaga tego kształtowanie ładu funkcjonalno-przestrzennego otoczenia inwestycji.
- Rezygnacja z obowiązku obejmowania ZPI obszaru inwestycji uzupełniającej, jeśli może ona zostać zrealizowana na podstawie innego obowiązującego MPZP.
- Doprecyzowanie danych przestrzennych wymaganych przy składaniu wniosku o uchwalenie ZPI – katalog danych ma być realistyczny i powiązany z etapami prac, tak aby nie wymagać tworzenia materiałów możliwych do przygotowania dopiero przy uchwale.
- Wydłużenie terminu wstępnej weryfikacji wniosku przez wójta/burmistrza/prezydenta – z 3 do 14 dni – celem rzetelnej oceny przed publikacją w BIP (docelowo w Rejestrze Urbanistycznym) i ewentualnym wezwaniem do korekty.
Strategie rozwoju a MPZP – aktualność dokumentów strategicznych
Projekt rezygnuje z wymogu uwzględniania w MPZP polityki przestrzennej wynikającej ze starych strategii rozwoju gmin (opracowanych przed wejściem w życie reformy). MPZP ma uwzględniać politykę przestrzenną wyłącznie z nowych strategii rozwoju gmin lub strategii ponadlokalnych, których opracowanie wszczęto od 24.9.2023 r. Rozwiązanie to harmonizuje zasady z tymi, które obowiązują przy sporządzaniu planu ogólnego, i eliminuje ryzyko wiązania MPZP nieaktualnymi dokumentami strategicznymi.
Decyzje o warunkach zabudowy – czasowe zawieszenie sankcji
Wobec znacznego wzrostu liczby wniosków o WZ po wejściu w życie reformy (według badania GUS 1.02.04(017): +27% w 2024 r. względem 2023 r.; w ponad 330 gminach wzrost o 50–100%, w prawie 200 – powyżej 100%), projekt przewiduje zawieszenie do 31.12.2026 r. kar za nieterminowe wydawanie decyzji o WZ. Celem jest ochrona gmin przed sankcjami w warunkach skokowego napływu spraw i umożliwienie ustabilizowania nowych procesów organizacyjnych.
Dane przestrzenne dla MPZP – realny horyzont dla cyfryzacji
Trwające prace nad cyfryzacją planowania przestrzennego wymagają korekty horyzontu czasowego. Projekt wydłuża o 3 lata, do 1.7.2029 r., termin:
- rozszerzenia zakresu danych przestrzennych tworzonych dla MPZP, oraz
- udostępnienia w Rejestrze Urbanistycznym zbiorów danych przestrzennych utworzonych wcześniej dla planów miejscowych.
Zmiana ta lepiej dostosowuje wymogi do drugiego etapu reformy (dotyczącego zawartości i formy MPZP) i ma zapobiec asynchroniczności wymagań technicznych wobec treści planów.
Zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych
Na wniosek organów adekwatnych do wydawania zgód (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska) projekt wydłuża termin na wyrażenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów z 60 do 90 dni. Korekta odzwierciedla rzeczywisty zakres czynności podejmowanych w toku rozpatrywania spraw i ma ograniczyć ryzyko opóźnień systemowych wynikających z nadmiernie krótkich terminów.
Ochrona danych – rezygnacja z publikacji numerów KW
Na sygnał Prezesa UODO projekt nowelizuje ustawę z 5.7.2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych i towarzyszących (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 195). Usuwa się obowiązek wskazywania i publikacji numeru księgi wieczystej nieruchomości zarówno we wniosku o ustalenie lokalizacji, jak i w uchwale. Celem jest eliminacja nadmiarowej ingerencji w dane dotyczące nieruchomości i ograniczenie ryzyk związanych z ich publicznym ujawnianiem.
Odbudowa Pałacu Saskiego i Pałacu Brühla
Projekt porządkuje przepisy ustawy z 11.8.2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 578) poprzez usunięcie obowiązku opiniowania inwestycji przez Główną Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną (dalej: GKUA). Wskazano, iż takie opiniowanie nie mieści się w kompetencjach GKUA jako organu doradczego ministra adekwatnego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w sprawach planistycznych.
Etap legislacyjny i wejście w życie
Projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw został opublikowany w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Planowany termin przyjęcia go przez Radę Ministrów to IV kwartał 2025 r.