Osoby dotknięte skutkami powodzi i wspomagające usuwanie tych skutków będą mogły skorzystać z wielu ułatwień fiskalnych. Niektóre z nich już istnieją w przepisach, inne dopiero mają zostać wprowadzone.
W środę Ministerstwo Finansów przedstawiło dwa projekty rozporządzeń w tych sprawach. Pierwsze z nich wprowadza zerową stawkę VAT na darowizny materiałów budowlanych. Stawka ta ma być stosowana do 31 marca 2025 r. na materiały darowywane osobom fizycznym i instytucjom kulturalno-oświatowym – posiadaczom nieruchomości, które ucierpiały w czasie tegorocznej powodzi. Będzie to uzupełnienie wydanego już wcześniej rozporządzenia ustanawiającego zerową stawkę VAT na towary i usługi związane z pomocą powodzianom, dostarczane organizacjom dobroczynnym, samorządom, podmiotom leczniczym i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Drugi projekt rozporządzenia dotyczy przedłużenia terminów przewidzianych w prawie podatkowym. Zaliczki na PIT od sierpnia do grudnia br. będzie można zapłacić do 30.4.2025 r., a na CIT – do 31.3.2025 r. To samo dotyczy podatników płacących zaliczki w systemie kwartalnym. Także do 30.4.2025 r. przedłużono termin zapłaty ryczałtu ewidencjonowanego.
Ułatwienia mają dotyczyć też VAT. Zapłata podatku za miesiące od września do grudnia br. będzie mogła nastąpić do 25.1.2025 r., a do 25.11.2024 r. przedłużono terminy składania deklaracji tego podatku za okresy od 1.9.2024 r. do 31.10.2024 r. Odroczenie terminów dotyczy przedsiębiorców, którzy mają siedzibę na terenach objętych stanem klęski żywiołowej oraz są poszkodowanymi w powodzi.
Obok tych nowych ułatwień, zostały uaktywnione ulgi podatkowe przewidziane w ustawie o usuwaniu skutków powodzi i dotyczące osób poszkodowanych (art. 30–32). Obowiązują one na terenach objętych reżimem stanu klęski żywiołowej.
Według tych przepisów z podatku dochodowego są zwolnione m.in. dochody (przychody) poszkodowanego otrzymane na usuwanie skutków powodzi z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Zwolnienie to obejmuje też zasiłki otrzymywane przez powodzian. Wolne od podatku są też wypłaty na pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników w firmach, których majątek został zniszczony w czasie powodzi, ale mimo to nie zwolniły pracowników. Ułatwienia te stosuje się do 31.12.2025 r.
Ustawowe zwolnienie dotyczy też podatku od spadków i darowizn. Warunkiem jest, by do 31.12.2025 r. środki z tych darowizn zostały przeznaczone przez obdarowanego na usunięcie skutków powodzi.
Ministerstwo Finansów poinformowało, iż została uruchomiona specjalna infolinia, na którą mogą zadzwonić podatnicy poszkodowani w wyniku powodzi. Infolinia jest czynna w godzinach 8– 18 pod numerem telefonu 22 460 59 30. MF obiecuje, iż organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu) będą załatwiane „od ręki”.
Ustawa o usuwaniu skutków powodzi odnosi się też do procedury umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminu zapłaty podatku. Przewiduje, iż powodzianie mogą składać wnioski w tej sprawie do 31.12.2025 r.
Jak jednak przypomina radca prawny Michał Roszkowski, sama procedura udzielania tych ułatwień nie została zmieniona. – Choć okoliczność szkody w powodzi przemawia za pozytywnym rozpatrzeniem wniosku, to podatnik powinien przekonująco taki wniosek uzasadnić. Chodzi tu o przedstawienie dowodów poniesienia szkody powodującej utrudnienia w sytuacji finansowej podatnika, skutkującej kłopotami w wykonaniu zobowiązań podatkowych – przestrzega ekspert.