Ustawa z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (…), która jest implementacją europejskiej dyrektywy 2022/2464 zwanej CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), przewiduje raportowanie ESG według nowych standardów.
Skrót ESG pochodzi od angielskich słów: Environmental (środowiskowy), Social (społeczny), Governance (ład korporacyjny). Odnosi się do prowadzenia działalności gospodarczej w sposób odpowiedzialny w zakresie kwestii środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego. Takie podejście charakteryzuje zrównoważony rozwój, który w dzisiejszym świecie staje się nieodzownym elementem strategii każdej firmy.
Raportowanie ESG w 2025 r. (za rok obrotowy 2024) będzie dotyczyło dużych firm, w tym spółek giełdowych, banków i zakładów ubezpieczeń, a także podmiotów zatrudniających ponad 500 pracowników. Od 2026 r. wymogi te zostaną rozszerzone na spółki zatrudniające ponad 250 pracowników, a od 2027 r. – także na małe i średnie przedsiębiorstwa będące emitentami z rynku regularnego (z wyłączeniem mikroprzedsiębiorstw). Sprawozdania za 2028 r. będą składały niektóre polskie spółki córki podmiotów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Ustawa wprowadza jednolite standardy raportowania. Zamiast dotychczasowej dowolności trzeba będzie stosować Europejskie Standardy Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). Informacje z zakresu ESG będą obowiązkowo prezentowane w odrębnej sekcji sprawozdania z działalności jednostki. Obowiązkowa będzie też elektroniczna forma takich raportów, w formacie umożliwiającym analizę danych.
W ustawie przewidziano też liczne regulacje dotyczące biegłych rewidentów, związane z atestacją sprawozdań ESG. Dotyczą one m.in. sporządzania sprawozdania z atestacji sprawozdawczości ESG, nabywania uprawnień do przeprowadzania tej atestacji, a także zachowania niezależności biegłych rewidentów i firm audytorskich w tym zakresie.
Co do zasady biegli rewidenci wpisani do rejestru nabędą uprawnienia do atestacji sprawozdawczości ESG. Będą jednak zobowiązani do odbycia szkolenia w tym zakresie w ramach obligatoryjnego doskonalenia zawodowego. Powinno to nastąpić najpóźniej do końca 2026 r.
Podstawa prawna: ustawa z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 17 grudnia 2024 r. poz. 1863)