Łatwiejszy kontakt z Urzędem Skarbowym przez livechat i telefon?

2 miesięcy temu

Każdy przedsiębiorca wcześniej czy później może mieć konieczność nawiązania kontaktu z urzędem skarbowym. Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga znajomości wielu przepisów, które nie zawsze są zrozumiałe, stąd pytania i wątpliwości. W dzisiejszej publikacji opiszemy o możliwych formach kontaktu, w tym z wykorzystaniem live chatu i telefonu.

Jak można się kontaktować z urzędem skarbowym?

Od kilku lat ograniczany jest kontakt osobisty z różnego rodzaju instytucjami. Takie zmiany wymuszane są przez różnego rodzaju czynniki zewnętrzne, ale również sprzyja temu dostępność nowych rozwiązań technologicznych. Każdy się spieszy, w ciągu dnia brakuje czasu w wiele czynności. W erze osobistych kontaktów z organami podatkowymi załatwienie sprawy urzędowej wymagało sporo czasu potrzebnego na dojazd, czy oczekiwanie w kolejce do informacji, ta formuła zaczęła się zmieniać. Coraz więcej spraw można załatwić online, jak to się mówi popularnie – bez wychodzenia z domu. Niewątpliwie ma to wiele zalet, dlatego warto znać kanały komunikacji z urzędem skarbowym.

Infolinia podatkowo-celna

Kontakt z Krajową Administracją Skarbową (KAS) jest możliwy przez infolinię podatkowo-celną pod numerami telefonów:

  • 801 055 055 – z telefonów stacjonarnych,
  • 22 330 03 30 – z telefonów komórkowych

Na infolinii udzielane są ogólne informacje na zadawane pytania

Zapytanie do KIS

Na stronie internetowej podatki.gov.pl można również skorzystać z kontaktu kierując zapytanie do Krajowej Informacji Skarbowej w interesującej nas kwestii

E-urząd skarbowy (eUS)

Pewne kategorie spraw można załatwić logując się na e-urząd skarbowy. Jest to możliwe pod warunkiem, iż posiadamy dostęp do:

  • profilu zaufanego,
  • aplikacji mObywatel,
  • e-dowodu,
  • bankowości elektronicznej.

Skorzystanie z e-US pozwala m.in. na złożenie:

  • wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu,
  • pisma ogólne,
  • wniosku o stwierdzenia nadpłaty,
  • czynnego żalu,
  • pełnomocnictwa UPL-1.

W tej aplikacji można m.in. zobaczyć:

  • historię złożonych deklaracji, zeznań podatkowych,
  • zrealizowane lub oczekujące zwroty,
  • saldo rozliczenia w podatku dochodowym i podatku VAT
Kontakt telefoniczny z urzędem skarbowym

Obecnie zaczyna się zmieniać zasada kontaktu telefonicznego z urzędem skarbowym. W niektórych Izbach Administracji Skarbowej zaczyna się pojawiać jeden numer telefonu obowiązujący dla danej Izby. Przykładowo do Izby Administracji Skarbowej w Łodzi jest to: 22 460 59 94, czy dla Wrocławia 22 460 59 93, Poznań 22 460 59 91. Jest to kolejna ogólna infolinia podatkowa, której zadaniem jest wstępna weryfikacja problemu. Osoby, które udzielają odpowiedzi mają dostęp do danych podatkowych przedsiębiorcy i dopiero jeżeli nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi, to przekierowują do adekwatnego urzędu. Jednak jeszcze nie na wszystkich stronach urzędów skarbowych pojawiły się te nowe numery telefonów, pewnie jest to kwestią czasu. W każdym bądź razie po wpisaniu w wyszukiwarkę adekwatnego miejscowo urzędu skarbowego na pewno uzyskamy informację, pod jakim numerem telefonu można się kontaktować. W dalszym ciągu podawane są niektóre wybrane numery, pod którymi bezpośrednio można załatwić sprawę.

Skierowanie pisma do urzędu skarbowego

Ta forma kontaktu obowiązuje od dawna, tylko taka formuła znacznie wydłuża czas załatwiania sprawy i chyba odchodzi do lamusa

Te wymienione formy kontaktu nie zawsze spełniają oczekiwania przedsiębiorców. Z myślą o nich została wprowadzona jeszcze formuła livechat i spersonalizowana rozmowa telefoniczna.

Łatwiejszy kontakt z Urzędem Skarbowym przez livechat i telefon?

Nowa usługa przez livechat i telefon została uruchomiona przez usługę e-urząd skarbowy. w tej chwili wszyscy cenią sobie swój czas i starają się nim adekwatnie gospodarować. Taką potrzebę rozumie również KAS. Kontakt w indywidualnej sprawie wymaga uwierzytelnienia. w tej chwili KAS dysponuje już takimi skutecznymi metodami. Wprowadzona została zmiana Rozporządzenia w sprawie zadań Krajowej Administracji Skarbowej, które mogą być wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych na obszarze całego kraju lub jego części, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania. W konsekwencji pewne informacje mogą być przekazywane przez dowolny urząd skarbowy. W uzasadnieniu do zmiany Rozporządzenia można przeczytać kilka informacji na temat, jak będzie wyglądała i przebiegała cała procedura i jakie informacje będą dostępne, o czym napiszemy poniżej.

Uwierzytelnienie każdorazowo wymaga podania kodu TelePIN i identyfikatora podatkowego Uwierzytelnianie bez względu na ścieżkę obsługi będzie procesem automatycznym, pracownik KAS nie będzie miał dostępu do kodu TelePIN Zmiana Rozporządzenia weszła w życie 4 września 2023 r.
Przedsiębiorcy mogą uzyskać ogólne informacje na temat rozliczeń z urzędem skarbowym, ale również bardziej szczegółowe na temat np.: na jakim etapie znajduje się prowadzona sprawa czy też o planowanym terminie załatwienia sprawy
Proces uwierzytelniania i potwierdzania tożsamości osoby kontaktującej się:
  1. Login gov.pl (tzw. Węzeł Krajowy):
    • profil zaufany,
    • e-dowód,
    • bankowość elektroniczna.
  2. Aplikacja mObywatel

Kontakt z Urzędem Skarbowym – podsumowanie

W dzisiejszej publikacji podjęliśmy temat kontaktu z urzędem skarbowym w formule zdalnej. Wiele informacji jest już dostępnych bez wychodzenia z domu, ale nie zawsze są one wystarczające. Od września 2023 roku przedsiębiorcy mają możliwość uzyskania bardziej szczegółowych danych od urzędu skarbowego bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie skarbowym. Takich informacji mogą udzielać naczelnicy urzędów skarbowych na terenie całego kraju bez względu na adekwatność miejscową przedsiębiorcy. Akurat w tym zakresie doszło do odmiejscowienia organów podatkowych. W ten sposób mogą być przekazywane również dane objęte tajemnica skarbową. Warunkiem uzyskania informacji jest przejście procesu uwierzytelniania przez przedsiębiorcę lub jego pełnomocnika, żeby nie było wątpliwości co do tożsamości osoby kontaktującej się w konkretnej sprawie. KAS wprowadza coraz więcej rozwiązań, które ograniczają lub zastępują konieczność osobistej wizyty w urzędzie skarbowym, co powinno być dobrą wiadomością dla wszystkich zabieganych.

Stan prawny na dzień: 15.07.2024 r.

Idź do oryginalnego materiału