Modernizacja wejścia do portu i przebudowa nabrzeża zarządzanego przez Marynarkę Wojenną, to inwestycja, o którą Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg zabiega od lat. Szacowany koszt to około 500 mln zł. Projekt zwiększy bezpieczeństwo militarne, przyczyni się do rozwoju gospodarczego miasta i regionu, umożliwi obsługę morskich farm wiatrowych, zwiększy potencjał handlowy portu i pozwoli na uruchomienie żeglugi promowej.
Po miesiącach rozmów na temat modernizacji portu w Kołobrzegu, projekt wreszcie nabiera realnego kształtu. Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury, Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej padły jednoznaczne deklaracje wsparcia dla inwestycji. „Czas dyskusji można już zakończyć. Pora na działania” – mówił w Warszawie Artur Lijewski, prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg.
— Znaleźliśmy się w Raporcie Ministerstwa Obrony Narodowej jako jeden ze strategicznych portów na Wybrzeżu Środkowym. Powołanie się na nasz port w tytule posiedzenia komisji odbieramy jako wyróżnienie oraz świadectwo adekwatnego i odpowiedzialnego zarządzania portem i jego infrastrukturą – powiedział prezes Lijewski.
ZPMK doprowadził już do podpisania trójstronnego porozumienia z MON i Urzędem Morskim w Szczecinie, które jest niezbędne do realizacji inwestycji. Spółka na własny koszt przygotowała dokumentację pierwszego etapu – prac podczyszczeniowych w kanale portowym.
Samorząd także inwestuje i apeluje o wsparcie państwa
Prezydent Kołobrzegu Anna Mieczkowska powiedziała, iż samorząd wyda 1,2 mln zł na przygotowanie dokumentacji przebudowy wejścia do portu.
— Zaznaczam, iż budżet naszego miasta to 490 mln zł rocznie. Nie ma więc możliwości, byśmy zaciągnęli zobowiązania większe niż strona dochodowa naszego budżetu. Wierzymy, iż wszystkie prace opisane w Raporcie MON zostaną wykonane z wykorzystaniem środków budżetu państwa – zaznaczyła.
— Proszę docenić ten fakt, iż my w Kołobrzegu na terenach portowych nie mamy żadnego apartamentowca. Port jest portem. Strefa C to świętość – podkreśliła Mieczkowska. Kołobrzeg jest jednym z nielicznych portów, które konsekwentnie bronią swojego przemysłowego charakteru.
Plany modernizacji portu spotkały się z poparciem ze strony przedstawicieli MON oraz parlamentarzystów wszystkich ugrupowań politycznych.
— Czas dyskusji można już zakończyć. Pora na działania – powtórzył na koniec prezes Artur Lijewski.
fot: Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg