Od nowego roku szykuje się zmiana w sposobie doręczania oficjalnej korespondencji w Polsce. Tradycyjne listy polecone i papierowe awizo mają stopniowo ustępować miejsca nowoczesnemu systemowi e-Doręczeń, który ma umożliwić przesyłanie pism urzędowych drogą elektroniczną. Dzięki temu nie trzeba będzie odbierać przesyłek osobiście w urzędzie ani czekać na wizytę listonosza.
Listonosz nie zostawi już awizo. Nadchodzi rewolucja

- Od 1 stycznia 2026 r. urzędy mają obowiązek korzystać z e-Doręczeń.
- Obywatele i firmy z Adresem do Doręczeń Elektronicznych (ADE) będą otrzymywać pisma online.
- Osoby bez dostępu do internetu nie zostaną wykluczone.
Urzędy i wiele instytucji publicznych mają obowiązek korzystać z adresów doręczeń elektronicznych, co ma przyspieszyć i usprawnić kontakt między administracją a obywatelami. Ta cyfrowa transformacja zwiększy bezpieczeństwo przesyłek i zmniejszy zależność od tradycyjnej poczty.
e-Doręczenia zastępują papierowe awizo
Nowy system e-Doręczeń to odpowiednik tradycyjnego listu poleconego, takiego, który dotychczas musiał zostać doręczony za pokwitowaniem lub odebrany osobiście z poczty. Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, od 1 stycznia 2026 r. urzędy, samorządy czy ZUS, są zobowiązane do wysyłania dokumentów przede wszystkim drogą elektroniczną na specjalne konta doręczeń.
ZOBACZ: Polska zbudowała największą flotę tej artylerii w Europie. Dostawy trwają
Oznacza to, iż informacje o decyzjach, postanowieniach czy wezwaniach do urzędu mogą bezpośrednio trafiać do skrzynki elektronicznej odbiorcy. Elektroniczna korespondencja ma taką samą moc prawną jak tradycyjna, a potwierdzenie odbioru jest równie wiążące.
Co się zmieni dla obywateli i firm?
Wprowadzenie e-Doręczeń oznacza koniec odbierania papierowych listów poleconych z urzędu pocztowego i czekanie na listonosza. Osoby, które założą Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE), mają otrzymywać oficjalną korespondencję niemal natychmiast po jej wysłaniu. System działa w trybie 24/7 i jest dostępny przez internet, co ułatwi szybki dostęp do dokumentów bez wychodzenia z domu.
ZOBACZ: Sportowiec pozwał ZUS. Za zbyt niską emeryturę po 42 latach pracy
Firmy i osoby prowadzące działalność gospodarczą również mają obowiązek dostosować się do nowych zasad - przedsiębiorcy zarejestrowani przed 1 stycznia 2025 r. muszą mieć ADE już od kwietnia 2025 r.
Co z osobami bez dostępu do sieci?
Reforma e-Doręczeń nie wyklucza osób, które nie korzystają z internetu - przez cały czas będą mogły odbierać pisma w tradycyjnej formie papierowej. W takich przypadkach administracja zastosuje tzw. doręczenia hybrydowe, urząd będzie wysyłał dokumenty w formie elektronicznej, a operator pocztowy dostarczy je w formie listu. Dzięki temu brak dostępu do sieci nie pozbawi nikogo prawa do kontaktu z urzędem ani ochrony prawnej.
Widziałeś coś ważnego? Przyślij zdjęcie, film lub napisz, co się stało. Skorzystaj z naszej Wrzutni


2 godzin temu


