
Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (NSA) kluczową sprawę dotyczącą opodatkowania samochodów z układem miękkiej hybrydy (mild hybrid).
Wyrok NSA, podtrzymujący wcześniejsze orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie, potwierdza, iż pojazdy z systemem Mazda M Hybrid kwalifikują się do obniżonej o 50% stawki akcyzy.

Spór dotyczył interpretacji art. 105 ustawy o podatku akcyzowym, który od 2019 roku przewiduje preferencyjną stawkę dla samochodów „o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym”. Od drugiej połowy 2022 roku Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) zaczęła kwestionować stosowanie tej ulgi dla miękkich hybryd, argumentując, iż niższa akcyza należy się tylko autom, w których silnik elektryczny jest w stanie samodzielnie napędzać pojazd. Systemy Mazda M Hybrid (24V i 48V), stosowane m.in. w modelach Mazda3, CX-30, CX-5, CX-60 i CX-80, wspomagają jednostkę spalinową, ale nie umożliwiają jazdy wyłącznie na prądzie.
Mazda zaskarżyła interpretację KIS do WSA w Warszawie, który w sierpniu 2024 roku przyznał rację producentowi. Sąd orzekł, iż definicja ustawowa obejmuje każdy samochód, w którym silnik spalinowy i elektryczny współdziałają, niezależnie od możliwości samodzielnej jazdy na prądzie. Dyrektor KIS złożył od tego wyroku skargę kasacyjną do NSA.

Ostatecznie, Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę KIS, podtrzymując korzystną dla Mazdy i całego rynku interpretację przepisów. Wyrok ten ma istotne znaczenie nie tylko dla importerów nowych samochodów, ale także dla osób prywatnych sprowadzających z zagranicy używane auta z układami mild hybrid różnych marek. Potwierdza on, iż intencją ustawodawcy przy wprowadzaniu ulgi było promowanie wszystkich technologii obniżających emisję spalin, a nie tylko „pełnych” hybryd.
Mazda obniża ceny. Modele 3 i CX-30 tańsze [galeria]
Jeśli artykuł Mazda wygrywa w NSA. Niższa akcyza dla miękkich hybryd zostaje utrzymana nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

7 godzin temu


