Meta nie chce już płacić firmom medialnym za wiadomości

1 miesiąc temu

Meta, spółka matka Facebooka, nie chce już podpisywać nowych umów licencyjnych dotyczących tradycyjnych wiadomości w Australii, Francji i Niemczech – ku niezadowoleniu australijskiego rządu. „Decyzja Meta o zaprzestaniu płacenia za treści informacyjne w wielu krajach stanowi zaniedbanie jej zaangażowania w zrównoważony rozwój australijskich mediów informacyjnych” – stwierdzili we wspólnym oświadczeniu minister komunikacji Michelle Rowland i zastępca dyrektora finansowego Stephena Jonesa .

Decyzja Meta pozbawia największe australijskie firmy medialne, od News Corp po Australian Broadcasting Corp, ważnego źródła dochodów: korzystały one z prawa obowiązującego od 2021 r., które zmusza Meta i należący do Alphabet Google do zawierania umów licencyjnych. Wydawcy wiadomości i rząd argumentowali już wcześniej, iż duże firmy technologiczne, takie jak Facebook i Google, nieuczciwie czerpią korzyści z linków do artykułów informacyjnych pojawiających się na ich platformach.
Meta twierdzi, iż linki do wiadomości stanowią jedynie ułamek kanałów użytkowników i iż wydawcy przez cały czas mogą publikować treści wiadomości na swoich stronach na Facebooku. Ponadto, według własnej opinii, Meta i Google zapewniają jedynie dostęp do stron internetowych firm medialnych, co umożliwia im generowanie przychodów poprzez reklamy.
Po długich negocjacjach osiągnięto kompromis, który doprowadził do powstania Google News Showcase i Meta Facebook News – serwisów informacyjnych, w których wybrane media otrzymują wynagrodzenie za dostarczanie treści – ale nie wszyscy wydawcy są traktowani z równym szacunkiem.
Zgodnie z australijskim prawem rząd tego kraju musi teraz zdecydować, czy wyznaczyć własnego pośrednika, który będzie ustalał opłaty na rzecz Meta w ramach nowej rundy umów. Umowy spółki z australijskimi mediami obowiązywały zwykle trzy lata i miały wygasać w 2024 roku. Umowy licencyjne Google dotyczące multimediów są zwykle zawierane na okres pięciu lat i wygasają w 2026 r. Około 22 miliony z 26 milionów mieszkańców Australii to użytkownicy Facebooka.
Idź do oryginalnego materiału