Model reklamowy „zapłać lub zgódź” na Facebooku i Instagramie narusza ustawę DMA, twierdzi UE

cyberfeed.pl 3 dni temu


UE formalnie oskarżyła Meta o naruszenie ustawy o rynkach cyfrowych (DMA), co stanowi drugi taki zarzut w ciągu tylu tygodni. Komisja Europejska – pisze w orzeczeniu prejudycjalnym iż model reklamy „zapłać lub zgódź się”, który uruchomiona w zeszłym roku dla użytkowników Facebooka i Instagrama narusza artykuł 5(2) ustawy DMA, ponieważ nie daje użytkownikom trzeciej opcji, która wykorzystuje mniej danych do targetowania reklam, ale przez cały czas jest bezpłatna.

Organy regulacyjne ustaliły w swoim dochodzeniu, iż Meta daje użytkownikom „binarny wybór”, który zmusza ich do wyboru miesięcznej opłaty subskrypcyjnej, aby uzyskać wersję Facebooka i Instagrama bez reklam, lub wyrażenia zgody na wersję z reklamami. Meta twierdzi, iż narusza swoje zasady nie pozwalając użytkownikom wybrać bezpłatnej wersji, która „wykorzystuje mniej ich danych osobowych, ale pod innymi względami jest równoznaczna z usługą opartą na reklamach spersonalizowanych” oraz uniemożliwiając im „ćwiczenie prawo do wyrażenia dobrowolnej zgody na połączenie swoich danych osobowych.”

„Naszym wstępnym poglądem jest, iż model reklamowy Meta nie jest zgodny z Digital Markets Act” – napisała Margrethe Vestager, która kieruje regionalną polityką konkurencji. „I chcemy dać obywatelom możliwość przejęcia kontroli nad własnymi danymi i wyboru mniej spersonalizowanych reklam”.

Komisja wyjaśnia część DMA, którą według niej Meta naruszyła:

Zgodnie z artykułem 5(2) ustawy DMA, gatekeeperzy muszą uzyskać zgodę użytkowników na łączenie ich danych osobowych między wyznaczonymi usługami platformy głównej a innymi usługami, a jeżeli użytkownik odmówi takiej zgody, powinien mieć dostęp do mniej spersonalizowanej, ale równoważnej alternatywy. Gatekeeperzy nie mogą uzależniać korzystania z usługi lub niektórych funkcjonalności od zgody użytkowników.

„Abonament braku reklam jest zgodny z wytycznymi Sądu Najwyższego w Europie i jest zgodny z DMA” – powiedział rzecznik Meta Matthew Pollard Krawędź w wiadomości e-mail. „Oczekujemy dalszego konstruktywnego dialogu z Komisją Europejską w celu zakończenia tego dochodzenia”.

Komisja twierdzi, iż poinformowała Meta o swoich zarzutach i ma możliwość ustosunkowania się do swoich ustaleń. o ile ostatecznie w przyszłym roku okaże się, iż Meta dopuściła się naruszenia, UE może nałożyć na nią karę w wysokości aż do 10 procent jej całkowitych światowych przychodów, co w przypadku Meta może wynieść aż 13,4 miliarda dolarów na podstawie wyników za rok 2023Kara może wzrosnąć choćby do 20 procent, jeżeli okaże się, iż firma przez cały czas narusza ustawę DMA.

Meta to druga firma oskarżona od czasu, gdy ustawa DMA weszła w życie w marcu 2024 r. Komisja stwierdziła w zeszłym tygodniu, iż polityka „sterowania” App Store firmy Apple nie pozwalają na wystarczającą konkurencję.



Source link

Idź do oryginalnego materiału