Musk przedstawia prototyp robotaxi Tesli

1 miesiąc temu

Szef Tesli, Elon Musk, zaprezentował długo zapowiadaną robotaxi producenta samochodów elektrycznych. Pojazd o nazwie „Cybercab” ma dwoje otwieranych do góry drzwi skrzydłowych i wygląda jak coupe wzorowane na bestsellerze Tesli Model 3. Musk powiedział, iż Tesla ma rozpocząć produkcję pojazdów w 2026 roku. Jednocześnie przyznał, iż ma tendencję do nadmiernego optymizmu, jeżeli chodzi o harmonogramy. „Cybercab” będzie również dostępny w sprzedaży – a jego cena powinna wynosić mniej niż 30 000 dolarów. Przede wszystkim oprogramowanie do jazdy autonomicznej, która nie wymaga interwencji człowieka, powinno trafić na ulice Teksasu i Kalifornii w przyszłym roku w obecnych pojazdach Model 3 i Model Y.

Podczas imprezy na terenie hollywoodzkiego studia Warner Bros. w Los Angeles Musk jechał jedną z „cybertaksówek” pozbawionych kierownicy. Ponieważ jest to własność prywatna, Tesla nie potrzebowała zgody władz drogowych na organizację wydarzenia, którego przygotowania trwały tygodnie.Musk pokazał także futurystycznie wyglądający, autonomiczny minibus o nazwie Robovan, który może pomieścić do 20 osób. Impreza rozpoczęła się z niemal godzinnym opóźnieniem. Musk nawiązał do nagłego przypadku medycznego wśród obecnych. Zaproszono analityków i influencerów Tesli, którzy chwalili w Internecie firmę produkującą samochody elektryczne i jej założyciela.

Na krótko przed planowanym na 10 października uruchomieniem robotaxis Tesli, zastosowane w samochodach oprogramowanie do pełnej autonomicznej jazdy (FSD) rozczarowało w teście . Eksperci dostrzegli potrzebę usprawnień przed w pełni autonomiczną pracą.Od 2016 roku Musk wielokrotnie zapowiadał, iż Tesla niedługo dokona przełomu w autonomicznej jeździe. Wiele lat temu obiecał także, iż wszyscy właściciele Tesli będą mogli wysyłać swoje samochody na platformę robotaxi, aby zarabiać pieniądze. Tesla pozwala także nabywcom samochodów płacić z góry za możliwość autonomicznej jazdy.

W rzeczywistości „Autopilot” Tesli, choćby w zaawansowanej wersji z dodatkiem „Full Self-Driving”, jest w tej chwili jedynie systemem wspomagającym prowadzenie pojazdu, w którym to ludzie za kierownicą zawsze ponoszą odpowiedzialność i muszą być w każdej chwili gotowi do podjęcia kontrola. W przeszłości zdarzały się wypadki, a choćby ofiary śmiertelne w związku z rzekomym oprogramowaniem Muska do jazdy autonomicznej. Tesla zaprzeczyła wówczas, jakoby lekceważyła śmierć i wyjaśniła, iż ​​oprogramowanie do jazdy zwiększa bezpieczeństwo.

Istnieją już rzeczywiste robotaxis, szczególnie od siostrzanej firmy Google , Waymo . Ich samochody odbywają tygodniowo ponad 100 000 podróży, przewożąc pasażerów w czterech miastach USA bez człowieka za kierownicą. Zwłaszcza w San Francisco pojazdy elektryczne Jaguar firmy Waymo, które zostały przekształcone w samochody autonomiczne, są częścią miejskiego krajobrazu. Twórcy Robotaxi, tacy jak firma technologiczna Baidu, również robią szybkie postępy w Chinach.

W przeciwieństwie do Waymo i innych twórców robotxi, Musk upiera się, iż samochody autonomiczne można tworzyć wyłącznie dzięki kamer i bez droższych radarów laserowych. Wielu ekspertów branżowych wątpi, czy takie pojazdy są w stanie zebrać wystarczającą ilość informacji o ruchu drogowym.

Idź do oryginalnego materiału