Na czym polega e-commerce testing i dlaczego warto go przeprowadzić?

6 miesięcy temu

Co mogą więc robić firmy, by przyciągać do siebie zarówno już zdobytych, jak i nowych klientów? Jednym z działań, które może w tym zakresie pomóc, jest tzw. e-commerce testing. Poniżej wyjaśniamy, na czym polega i co obejmuje ten proces, a także wskazujemy, dlaczego warto go przeprowadzać.

Co to jest e-commerce testing?

E-commerce testing to proces weryfikacji poprawności działania aplikacji lub witryny sklepu internetowego, co może odbywać się zarówno w sposób manualny, jak i automatyczny (w zależności od możliwości danego podmiotu). Firmy działające w różnych branżach decydują się na to działanie najczęściej w sytuacji wyraźnego sygnału problematycznej sytuacji (np. spadek sprzedaży, porzucanie koszyków, wyciek danych itp.), ale niekiedy również np. przed typowymi peakami sprzedażowymi (by upewnić się, iż wszystko działa w odpowiedni sposób). Warto jednak, by ten proces był realizowany regularnie z myślą o ciągłym polepszaniu oferowanych użytkownikom doświadczeń. Celem jego przeprowadzenia jest bowiem zapewnienie, iż witryny sklepowe są zgodne z wymaganiami i standardami biznesowymi oraz działają poprawnie a przy tym spełniają oczekiwania użytkowników.

Co obejmuje e-commerce testing?

To, jakie dokładnie elementy sklepu internetowego, zostaną zbadane podczas e-commerce testingu, będzie zależne od tego, jakie są potrzeby (czyli np. do jakich negatywnych sytuacji w ostatnim czasie dochodziło). Sam proces może bowiem obejmować różnego rodzaju testy, wśród których jako najważniejsze należy wymienić:

  • funkcjonalne – sprawdzające, czy wszystkie procesy działają poprawnie (np. dodawanie produktów do koszyka), a integracje (np. z systemem CRM, WMS czy ERP) wspierają je w odpowiedni sposób,
  • wydajnościowe – badające, czy aplikacja lub strona spełnia swoją rolę (jest dostępna, wystarczająco szybka itd.) choćby przy dużym obciążeniu (czyli wzmożonej obecności użytkowników),
  • bezpieczeństwa – określające, czy witryna lub aplikacja są odpowiednio chronione przez atakami hakerów,
  • zgodności – sprawdzające, czy aplikacja lub strona spełnia wszystkie wymagania prawne i regulacyjne (np. w obszarze polityki prywatności, posiadania regulaminu sklepu internetowego itp.),
  • kompatybilności – upewniające, iż platforma działa poprawnie na różnych przeglądarkach internetowych, urządzeniach mobilnych i systemach operacyjnych (co jest istotne ze względu na różnorodność dostępnych sposobów korzystania ze sklepu przez klientów),
  • użyteczności (UX) – oceniające, czy witryna lub aplikacja sklepu internetowego jest łatwa do nawigacji, czytelna, intuicyjna itd. (czyli czy zapewnia użytkownikom odpowiednie doświadczenia w trakcie zakupu).

Korzyści e-commerce testingu

E-commerce testing powinien być niezbędnym elementem procesu wdrażania i rozwoju witryn oraz aplikacji w branży handlu elektronicznego – głównie z uwagi na szereg korzyści, które za sobą niesie. Przede wszystkim może pomóc firmom w osiąganiu swoich celów biznesowych (jak np. zwiększenie sprzedaży, poprawa konwersji, poprawa reputacji, zdobycie nowych klientów itd.) poprzez:

  • zmniejszenie liczby błędów i problemów – e-commerce testing odgrywa rolę w wykryciu i naprawie błędów czy zapobieganiu problemom, które mogą mieć negatywny wpływ na firmę jako całość (np. prowadząc do utraty środków finansowych, zaufania klientów, potencjalnych przychodów),
  • poprawa jakości – wykrycie błędów w obszarze funkcji platformy, jej cech, integracji czy bezpieczeństwa, a następnie podjęcie odpowiednich działań naprawczych sprawia, iż witryna czy aplikacja jest lepiej oceniana zarówno przez samych użytkowników, jak i Google (a wyższa jakość przekłada się na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce),
  • lepsze doświadczenia klientów – dzięki poprawie jakości witryny lub aplikacji polepszają się jednocześnie odczucia klientów danej marki, co przekłada się na większą liczbę konwersji (czyli w konsekwencji sklep sprzedaje więcej),
  • optymalizacja wydajności – lepsza wydajność strony lub aplikacji (szybkość działania, brak błędów, prędkość ładowania nowych stron i obrazków itd.) to kolejny element, który wpływa na to, jak chętnie użytkownicy wchodzą do sklepu danej marki i dokonują zakupu, a e-commerce testing pomaga poprawić te parametry.

E-commerce testing – podsumowanie

Przeprowadzając sporadyczny lub regularny e-commerce testing, możesz pozyskać wytyczne dot. tego, co należy zrobić, by witryna lub aplikacja Twojego sklepu internetowego była nie tylko funkcjonalna, ale również użyteczna, bezpieczna i wydajna. Poprzez reagowanie na wykryte defekty możesz z kolei zwiększyć swoją sprzedaż, zdobyć nowych klientów i zapewnić większe zadowolenie obecnych, jednocześnie zmniejszając ryzyko pojawienia się kosztownych awarii i problemów. Istotne jednak jest to, by ten proces przeprowadzać nie tylko z myślą o poprawie doświadczeń użytkowników czy podnoszeniu poziomu ich bezpieczeństwa, ale również w ramach dbania o dostosowania platformy do zmieniających się potrzeb rynku i technologii. Elastyczność i szybkie reagowanie na zmiany to bowiem klucz do sukcesu w konkurencyjnej branży handlu elektronicznego.

Idź do oryginalnego materiału