Specjalistyczna łódź ratownictwa wodno-ekologicznego, cztery zdalnie sterowane działka wodno-pianowe, trzy zapory przeciwrozlewowe, trzy ciężkie wozy bojowe oraz czternastu znakomicie wyszkolonych strażaków będzie chronić Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku.
To siły i środki, przeznaczone do ochrony przeciwpożarowej i przeciwrozlewowej, którymi dysponuje jednostka LOTOS Straż. Dzięki nim terminal będzie najbezpieczniejszym tego rodzaju obiektem, wyposażonym w najnowocześniejsze rozwiązania.
Zabezpieczenia, jakie zastosowano w Morskim Terminalu ORLEN, mają nie tylko chronić infrastrukturę przemysłową, ale przede wszystkim ludzi i środowisko. Obiekt, który stanie się ważnym węzłem przeładunkowym dla biopaliw i produktów rafineryjnych, już teraz uznawany jest za wzorcowy pod względem systemów bezpieczeństwa.
— Tego rodzaju obiekty wymagają najwyższej jakości zabezpieczeń. Dlatego istotną część kosztów inwestycji stanowią rozbudowane systemy, chroniące pracowników i zakład, a także okolicznych mieszkańców i środowisko przed zagrożeniami, jakie mogłyby występować w związku z działalnością morskiego terminala. Ważnym aspektem są zabezpieczenia, zapobiegające chemicznemu skażeniu wód Martwej Wisły. Świetnie wyszkoleni strażacy i pracownicy oraz najnowocześniejszy sprzęt są gwarancją najwyższych standardów bezpieczeństwa Morskiego Terminala ORLEN w Gdańsku – podkreśla Jarosław Mikiciuk, Prezes Zarządu LOTOS Straż.

To właśnie dlatego na terenie terminala zainstalowano zautomatyzowane systemy detekcji pożaru, systemy wykrywania zagrożeń oraz nowoczesną pompownię przeciwpożarową o imponującej wydajności 5000 litrów na minutę. Woda do systemów gaśniczych będzie pobierana bezpośrednio z Martwej Wisły, a uzupełnieniem instalacji są 9 m3 środka pianotwórczego, zapewniającego skuteczną reakcję na pożary paliw. Do szybkiej neutralizacji zagrożeń ekologicznych przygotowano też trzy zapory, w tym jedną – 340-metrową – do wtórnego zabezpieczenia rozlewisk.
Wysokie na 11 metrów maszty z działkami gaśniczymi umożliwią skuteczną interwencję również w przypadku zagrożenia na wodzie, w tym na pokładach statków przycumowanych do nabrzeża. Z kolei wyspecjalizowana łódź ratownictwa wodno-ekologicznego będzie mogła działać zarówno na wodach śródlądowych, jak i przybrzeżnych, a jej wyposażenie pozwala na usuwanie zanieczyszczeń oraz precyzyjne manewrowanie podczas akcji.
Prace na terminalu jeszcze trwają. w tej chwili realizowane są rozruchy technologiczne i testy integracyjne. Całość postępuje zgodnie z harmonogramem.
Już w przyszłym roku terminal przeładunkowy o docelowej przepustowości 2 mln ton rocznie stanie się jednym z najnowocześniejszych i najlepiej zabezpieczonych tego typu obiektów w Europie. Oprócz funkcji logistycznych przejmie też rolę istotnego elementu ochrony lokalnych zasobów przyrodniczych, w tym wód Martwej Wisły.
zdjęcia: Grupa NDI