Ministerstwo Finansów prowadzi akcję informacyjną o nazwie "Weź paragon", której celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak dużą rolę może odkrywać dowód zakupu. Poprzez zwracanie uwagi na paragony konsumenci przyczyniają się do eliminacji tak zwanej szarej strefy i wspierają uczciwą konkurencję na rynku. Jak zatem powinien wyglądać prawidłowo wystawiony paragon? Wszelkie nieprawidłowości należy zgłaszać.
REKLAMA
Zobacz wideo Chcemy w restauracjach pokazać na co nas stać
Do czego służy paragon? W ten sposób wspierany jest system podatkowy
Choć prawo dopuszcza inne dowodu zakupu, zwykle to paragon jest podstawą reklamacji czy zwrotu. Zabieranie go ze sobą ułatwia zatem ten proces i zwiększa szanse kupującego na odzyskanie pieniędzy. To jednak nie wszystko. Jest nie tylko dowodem zakupu, ale także wskazuje na to, iż dany sprzedawca uczciwie zarejestrował sprzedaż poprzez kasę fiskalną i w efekcie odprowadził odpowiedni podatek. Zgodnie z art. 111 ust. 3a pakt 1 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług sprzedawca jest zobowiązany do wystawienia paragonu i wydania go klientowi, który jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.
Wydanie paragonu w sklepie, restauracji czy na stacji paliw ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale również dla nas wszystkich. W akcji 'Weź paragon' chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji. Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika. Paragon jest potwierdzeniem, iż kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy
- wyjaśniał przed rokiem minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński, cytowany przez portal podatki.gov.pl. Mimo iż klient nie musi odbierać paragonu, jeżeli taki dowód zakupu nie zostanie wydrukowany, istnieje ryzyko, iż dany przedsiębiorca nie odprowadzi podatku VAT. Ubiegając się o paragon lub zabierając go ze sobą, dana osoba wymusza więc uczciwość na sprzedającym. W ten sposób dba zarówno o swój interes, jak i system podatkowy.
Jak wygląda paragon fiskalny? Jego brak to "strata dla wszystkich obywateli"
Ministerstwo Finansów ostrzega również, iż niezabieranie paragonów fiskalnych może skutkować dalszymi konsekwencjami, w tym tak zwanymi pustymi fakturami. Te wystawiane są na podstawie niewydanych lub pozostawionych w sklepie dowodów zakupu.
Gdy przedsiębiorca nie wystawia paragonów fiskalnych, tracą na tym wszyscy obywatele. Dlatego tak ważne jest branie i wydawanie paragonów fiskalnych - to dowód uczciwego obrotu gospodarczego
- czytamy w komunikacie na stronie gov.pl. Warto również pamiętać, iż wydruk z karty stanowi wyłącznie dowód zapłaty. Ponadto w branży gastronomicznej często stosowane są także niefiskalne paragony kelnerskie. Wówczas podatek VAT również może nie trafić do budżetu państwa, ale do kieszeni samego sprzedawcy. Na prawdziwym paragonie powinny zatem znaleźć się, takie informacje jak:
numer NIP, nazwa i adres punktu sprzedaży,
napis "PARAGON FISKALNY",
logo i numer unikatowy kasy,
data, godzina i minuta sprzedaży,
imię i nazwisko lub nazwa podatnika,
cena sprzedaży brutto,
wysokość podatku.
Sprawdź również: Można stracić aż 5 tysięcy złotych. 3371 Polaków musi stawić się do urzędu
Od września 2023 roku funkcjonują również e-paragony, czyli cyfrowa forma paragonu fiskalnego, która zastępuje dowody zakupu w wersji papierowej. Bezpłatna aplikacja e-Paragony 2.0 pozwala na łatwe zarządzanie wydatkami, kolekcjonowanie dowodów zakupu oraz zgłaszanie nieprawidłowości. Takiego zgłoszenia można dokonać również w urzędzie skarbowym, poprzez kontakt z Krajowym Telefonem Interwencyjnym KAS pod numerem 800 060 000 czy wiadomość na adres mailowy [email protected].
Dziękuje my, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.