W piątek późnym wieczorem zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Poniżej przedstawiamy jego najważniejsze założenia.
Poprzednio wprowadzone zakazy prowadzenia określonych działalności gospodarczych (salony masażu, siłownie i baseny z wyłączeniem dla branży hotelarskiej)pozostawiono bez zmian.
Obecnie dodano nowy zakaz dotyczący prowadzenia szeroko rozumianej branży gastronomicznej – posiłki i napoje mogą być serwowane jedynie na wynos. Wprowadzono wyjątek dla restauracji hotelowych, zgodnie z którym prowadzenie działalności restauracyjnej w miejscu prowadzenia usług hotelarskich, jest dopuszczalne wyłącznie dla gości, których pobyt wynosi co najmniej jedną dobę hotelową, pod warunkiem zapewnienia, aby:
- goście realizowali obowiązek zakrywania ust i nosa, do czasu zajęcia przez nich miejsc, w których będą spożywali posiłki lub napoje;
- goście zajmowali co drugi stolik i odległość między stolikami wynosiła co najmniej 1,5 m, chyba że między stolikami znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika;
- obsługa realizowała obowiązek zakrywania ust i nosa.
Pozostałe restauracje, mogą wyłącznie pododawać żywność na wynos lub dowozić posiłki. Zaznaczamy, iż pomimo zapowiedzi zakazu prowadzenia w hotelach tzw. bufetów (posiłki serwowane tylko do stolików) zakaz ten wprost nie został wprowadzony w treści Rozporządzenia.
Wprowadzono nowe ograniczenia dla działalności dot. zabiegów kosmetycznych (czyli dotychczas dopuszczalny wyłom w działalności np. SPA). Działalność taka jest dopuszczalna pod warunkiem zapewnienia, aby w miejscu, w którym jest prowadzona ta działalność, przebywali wyłącznie obsługa oraz obsługiwani klienci, a w przypadku gdy klient wymaga opieki, także jego opiekun, przy czym:
- w miejscu, w którym jest prowadzona ta działalność, może przebywać nie więcej niż 1 osoba na 1 stanowisko obsługi, z wyjątkiem obsługi;
- stanowiska obsługi muszą znajdować się w odległości co najmniej 1,5 m od siebie, chyba iż między tymi stanowiskami znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stanowiska obsługi albo której górna krawędź kończy się co najmniej 2 m od powierzchni podłogi.
Działalność związaną z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami, takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, można prowadzić wyłącznie dzięki środków porozumiewania się na odległość. Zakazano również prowadzenia wesołych miasteczek i parków rozrywki oraz działalności parków rekreacyjnych.
Zgromadzenia publiczne mogą odbywać się maksymalnie w grupach 5 osób. Zakazano organizowania wszelkich zgromadzeń, w tym imprez, spotkań i zebrań niezależnie od ich rodzaju, z wyłączeniem:
- spotkań lub zebrań służbowych i zawodowych;
- imprez i spotkań do 20 osób, które realizowane są w lokalu lub budynku wskazanym jako adres miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, która organizuje imprezę lub spotkanie.
Naszym zdaniem dopuszczalne jest organizowanie spotkanie/eventów jeżeli są to spotkania lub zebrania służbowe lub zawodowe.