Nowe przepisy chroniące zbiorowe interesy konsumentów

5 miesięcy temu

Cel wprowadzenia nowych regulacji chroniących zbiorowe interesy konsumentów

Projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylającej dyrektywę 2009/22/WE.

Co wprowadza nowelizacja ustawy?

Nowelizowana ustawa będzie mieć szersze zastosowanie w sprawach o roszczenia, albowiem dotyczyć będzie roszczeń:

  • z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
  • z tytułu czynów niedozwolonych;
  • z tytułu odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania umownego lub z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia;
  • w odniesieniu do ochrony konsumentów także w sprawach o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów lub o roszczenia związane z ich stosowaniem oraz w innych sprawach związanych z ochroną konsumentów.

Co więcej, nowelizowana ustawa będzie mieć zastosowanie do postępowania grupowego w sprawach o:

  • stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów, przez które rozumie się działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy niezgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej, o których mowa w załączniku I dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylającej dyrektywę 2009/22/WE lub przepisami je wdrażającymi lub służącymi ich stosowaniu, które to działanie lub zaniechanie narusza lub może naruszać ogólne interesy konsumentów;
  • roszczenia związane ze stosowaniem praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów.

Możliwość wytoczenia powództwa

Kto może wnieść powództwo?

Powództwo może zostać wytoczone przez następujące podmioty, tj.:

  • reprezentanta grupy – w postępowaniu grupowym;
  • podmiot upoważniony – w sprawach o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów oraz w sprawach o roszczenia związane z ich stosowaniem.
Podmiot upoważniony
  • jest podmiotem wpisanym do rejestru podmiotów upoważnionych oraz podmiot wpisany do wykazu podmiotów upoważnionych prowadzonego przez Komisję Europejską na podstawie art. 5 ust. 1 dyrektywy 2020/1828;
  • uprawniony jest do wytaczania powództw w ramach grupowych postępowań krajowych oraz grupowych postępowań transgranicznych;
  • określa w regulaminie zasady wnoszenia i rozpatrywania wniosku o wytoczenie powództwa w ramach grupowego postępowania krajowego lub grupowego postępowania transgranicznego, w tym zasady finansowania tego postępowania oraz przekazania dokumentów, które powinny być dołączone do tego wniosku;
  • udostępnia do wiadomości publicznej w sposób jasny i zrozumiały, w szczególności na swojej stronie internetowej:
    • dane kontaktowe, obejmujące nazwę, adres siedziby oraz adres miejsca wykonywania działalności, o ile jest inny niż adres siedziby, a także adres poczty elektronicznej tego podmiotu;
    • regulamin zasad wnoszenia i rozpatrywania wniosku o wytoczenie powództwa;
    • numer wpisu do rejestru;
    • informacje o sektorach objętych zakresem działania danego podmiotu upoważnionego, zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej, o których mowa w załączniku I dyrektywy 2020/1828, oraz przepisami je wdrażającymi lub służącymi ich stosowaniu;
    • informacje o językach urzędowych, w których jest możliwe złożenie wniosku o wytoczenie powództwa lub przystąpienia do postępowania grupowego;
    • informacje o prawie wystąpienia z postępowania grupowego i skutkach tego wystąpienia;
    • określenie rodzajów opłat i kosztów związanych z udziałem w postępowaniu grupowym oraz informacje o ich wysokości i zasadach ich naliczania albo informacje o niepobieraniu takich opłat i kosztów;
    • informacje na temat źródeł finansowania postępowania przez inne podmioty oraz informacje o źródłach finansowania tego podmiotu upoważnionego;
    • informacje na temat skutków prawnych danego sposobu zakończenia postępowania grupowego;
    • informacje o przesłankach, na podstawie których podmiot upoważniony może odmówić wytoczenia powództwa;
    • informacje o powództwach, jakie zamierza wytoczyć w ramach grupowych postępowań krajowych i grupowych postępowań transgranicznych, ze wskazaniem pozwanego oraz rodzajów naruszeń;
    • informacje o grupowych postępowaniach krajowych i grupowych postępowaniach transgranicznych, wytoczonych z powództwa tego podmiotu upoważnionego lub prowadzonych z jego udziałem oraz etapie, na jakim postępowania te aktualnie się znajdują, w szczególności o ich zakończeniu;
    • informacje o rodzajach naruszeń będących przedmiotem powództw wytoczonych przez ten podmiot upoważniony lub postępowań prowadzonych z jego udziałem w ramach grupowych postępowań krajowych i grupowych postępowań transgranicznych;
  • posiada opracowane w formie pisemnej zasady należytego reprezentowania konsumentów w grupowym postępowaniu krajowym i grupowym postępowaniu transgranicznym, a także wewnętrzny system kontroli przestrzegania tych zasad, w celu zapobiegania wpływom;
  • informuje konsumentów objętych grupowym postępowaniem krajowym i grupowym postępowaniem transgranicznym o wynikach postępowania, w szczególności o odrzuceniu lub oddaleniu powództwa przez sąd;
  • posiada wewnętrzne regulacje, które są stosowane przez podmiot w ramach prowadzonych grupowych postępowań krajowych oraz grupowych postępowań transgranicznych, w tym dotyczące przesłanek, na podstawie których podmiot może odmówić wytoczenia powództwa.
Rejestr podmiotów upoważnionych

Rejestr podmiotów upoważnionych:

  • prowadzony jest Prezesa Urzędu UOKIK;
  • jest jawny;
  • zawiera:
    • nazwę podmiotu upoważnionego, jego zadania statutowe, adres siedziby oraz adres miejsca wykonywania działalności, o ile jest inny niż adres siedziby, a także adres strony internetowej;
    • informację o sektorach objętych zakresem działania podmiotu upoważnionego, zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej, o których mowa w załączniku I dyrektywy 2020/1828, oraz przepisami je wdrażającymi lub służącymi ich stosowaniu.

O wpis do rejestru może ubiegać się podmiot, który łącznie spełnia następujące warunki:

  • jest osobą prawną;
  • jego zadaniem statutowym jest działalność na rzecz zapewnienia ochrony interesów konsumentów zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej, o których mowa w załączniku I dyrektywy 2020/1828, oraz przepisami je wdrażającymi lub służącymi ich stosowaniu;
  • prowadzi niezarobkową działalność na rzecz ochrony interesów konsumentów od co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru i daje rękojmię adekwatnego prowadzenia tej działalności;
  • nie jest objęty postępowaniem upadłościowym ani nie został uznany za niewypłacalny w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe;
  • jest niezależny i nie podlega wpływom innych podmiotów, w szczególności przedsiębiorców, które mogłyby odnieść korzyść gospodarczą z wytoczenia grupowego postępowania krajowego lub grupowego postępowania transgranicznego, również w przypadku finansowania przez inne podmioty, i w tym celu posiada ustalone procedury odnoszące się do konfliktów interesów tego podmiotu, podmiotów go finansujących oraz konsumentów;
  • udostępnia publicznie, stosując prosty i zrozumiały język, za pośrednictwem wszelkich stosownych środków, a w szczególności na swojej stronie internetowej, informacje, które wskazują, iż spełnia on warunki do bycia takim podmiotem oraz informacje o źródłach swojego finansowania, o strukturze organizacyjnej, zarządczej i członkostwa, o swoich zadaniach statutowych, a także o swojej działalności.

Wpis do rejestru następuje na wniosek podmiotu i taki wniosek składa się na piśmie w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Wezwanie do zaniechania praktyk

Podmiot upoważniony przed wytoczeniem powództwa w postępowaniu grupowym w sprawie o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów wzywa przedsiębiorcę do zaniechania stosowania tych praktyk, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Jednakże, gdy przedsiębiorca nie zaprzestał w wyznaczonym terminie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów, podmiot upoważniony może wytoczyć powództwo.

Przedmiot powództwa

Wytaczając powództwo w postępowaniu grupowym w sprawie o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów, powód może zażądać:

  • uznania praktyki za naruszającą ogólne interesy konsumentów i nakazania zaniechania jej stosowania, a w przypadku gdy pozwany zaprzestał stosowania tej praktyki po wytoczeniu powództwa, stwierdzenia zaniechania jej stosowania;
  • dodatkowo złożenia jednokrotnego albo wielokrotnego oświadczenia w odpowiedniej formie i o odpowiedniej treści o stosowaniu przez pozwanego praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów;
  • uznania praktyki za naruszającą ogólne interesy konsumentów oraz stwierdzenia zaniechania jej stosowania (w przypadku gdy pozwany zaprzestał stosowania praktyki naruszającej ogólne interesy konsumentów przed wytoczeniem powództwa).

WAŻNE – wytoczenie powództwa grupowego przez upoważnione podmioty (reprezentanta grupy albo podmiot upoważniony) będzie możliwe w przypadku stosowania przez przedsiębiorcę praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów. Co istotne, do wniesienia powództwa w sprawie zastosowania środków naprawczych będzie koniecznie uzyskanie zgody przez 10 konsumentów do bycia reprezentowanymi w danym powództwie przez podmiot upoważniony.

Możliwość zawarcia ugody

Nowe przepisy przewidują również możliwość zawarcia ugód, które zawierane będą przez podmioty upoważnione z pozwanymi przedsiębiorcami.

Podsumowanie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw wpłynął do Sejmu w dniu 6 czerwca 2024 r., a nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Z przebiegiem procesu legislacyjnego zapoznasz się tutaj.

Idź do oryginalnego materiału