Nowe ramy prawne certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Co zmienia ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa?

traple.pl 2 dni temu

28 sierpnia 2025 r. weszła w życie ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa („UKSCC”). Określa ona ramy funkcjonowania krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Nowe przepisy wprowadzają jednolite zasady przyznawania certyfikatów cyberbezpieczeństwa, które potwierdzają, iż dane rozwiązanie jest bezpieczne i spełnia określone wymogi w zakresie ochrony danych oraz minimalizacji ryzyka związanego z cyberzagrożeniami.

Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa i Akt o cyberbezpieczeństwie

UKSCC wdraża przepisy unijnego Aktu o cyberbezpieczeństwie[1], który od 2019 r. określa ramy funkcjonowania systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej. Mimo iż Akt o cyberbezpieczeństwie – jako rozporządzenie – nie wymaga bezpośredniej implementacji, to jego przepisy nakładają na państwa członkowskie UE obowiązek wyznaczania krajowego organu ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa.

Jednym z celów Aktu o cyberbezpieczeństwie jest wyznaczenie ram dla tworzenia i funkcjonowania europejskich oraz krajowych programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa. O ile programy europejskie są tworzone i uchwalane przez organy UE (do tej pory został przyjęty tylko jeden taki program), to kompetencja do tworzenia programów krajowych została przekazania państwom członkowskim UE. UKSCC ma umożliwić opracowywanie i realizowanie takich programów w Polsce.

Certyfikacja cyberbezpieczeństwa

Zgodnie z przepisami UKSCC certyfikacja cyberbezpieczeństwa stanowi proces, którego celem jest potwierdzenie, iż określone elementy systemu cyberbezpieczeństwa spełniają wymagania techniczne i organizacyjne zawarte w danym programie certyfikacji. Certyfikacji podlegają następujące elementy:

  • produkt, usługa lub proces ICT,
  • usługa zarządzana w zakresie bezpieczeństwa,
  • system zarządzania cyberbezpieczeństwem lub
  • kompetencje i wiedza osoby fizycznej.

Skutecznie przeprowadzony proces certyfikacji kończy się wydaniem certyfikatu potwierdzającego, iż dane rozwiązanie (lub osoba):

  • zapewnia odpowiedni poziom ochrony oraz dostępność, autentyczność, integralność i poufność danych w odniesieniu do przetwarzanych informacji czy świadczonych usług oraz
  • minimalizuje ryzyka związane z cyberzagrożeniami.

Certyfikacja jest narzędziem, które wspiera podnoszenie wiarygodności oferowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Potwierdza wdrożenie odpowiednich środków w zakresie cyberbezpieczeństwa w organizacji, a w przypadku osoby fizycznej posiadanie kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa. Certyfikat powinien stanowić pewnego rodzaju gwarancję jakości, co ma zwiększyć zaufanie klientów i kontrahentów do firmy oraz oferowanych przez nią rozwiązań.

Czy certyfikacja jest obowiązkowa?

Obecnie (tj. w sierpniu 2025 r.) w Polsce oraz na poziomie Unii Europejskiej system certyfikacji cyberbezpieczeństwa ma charakter dobrowolny. Można się jednak spodziewać, iż sytuacja ta będzie w przyszłości ewoluować. Istotny wpływ na tę zmianę mogą mieć przepisy dyrektywy NIS 2[2] oraz rozporządzenia CRA[3], zgodnie z którymi:

  • państwa członkowskie mogą wymagać, aby, dla wykazania swojej zgodności ze środkami zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie (wymaganymi przez dyrektywę NIS 2), podmioty najważniejsze i ważne stosowały produkty, usługi lub procesy ICT certyfikowane zgodnie z europejskimi programami certyfikacji cyberbezpieczeństwa (art. 24 ust. 1 dyrektywy NIS 2);
  • Komisja Europejska jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, które określą, od których kategorii podmiotów kluczowych i ważnych należy wymagać stosowania certyfikowanych produktów, usług i procesów ICT lub uzyskania certyfikacji dla swoich własnych produktów, usług i procesów ICT na podstawie europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa (art. 24 ust. 1 dyrektywy NIS 2);
  • Komisja Europejska jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu określenia, które produkty z elementami cyfrowymi posiadające podstawową funkcjonalność kategorii produktu określonej w załączniku IV do CRA mają być zobowiązane do uzyskania europejskiego certyfikatu cyberbezpieczeństwa co najmniej na „istotnym” poziomie uzasadnienia zaufania w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa (art. 8 ust. 1 CRA).

Co więcej, aby zachęcać do stosowania certyfikacji cyberbezpieczeństwa, niektóre unijne przepisy wprowadzają ułatwienia dla podmiotów, które zdecydują się na przeprowadzenie procesu certyfikacji. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj art. 27 ust. 8 CRA, który wprowadza domniemanie, zgodnie z którym produkty z elementami cyfrowymi i procedury, w odniesieniu do których wydano certyfikat w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa, są zgodne z zasadniczymi wymaganiami w zakresie cyberbezpieczeństwa określonymi w załączniku I do CRA (w zakresie, w jakim certyfikat obejmuje te wymogi).

Oznacza to, iż producent rozwiązania cyfrowego, który uzyskał odpowiedni certyfikat, nie musi korzystać ze standardowych środków w celu wykazania zgodności z wymaganiami CRA, co istotnie ogranicza jego obciążenie regulacyjne.

Krajowy system certyfikacji cyberbezpieczeństwa

W oparciu o przepisy UKSCC trzon krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa tworzą:

  1. Minister Cyfryzacji – pełni funkcję krajowego organu ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Do jego kompetencji należy w szczególności:
    • ustanawianie krajowych schematów certyfikacji (poprzez wydawane rozporządzenia),
    • prowadzenie kontroli przedmiotu certyfikacji oraz zlecanie badań zgodności,
    • podejmowanie decyzji o zawieszeniu lub cofnięciu certyfikatów europejskich,
    • publikowanie informacji o stwierdzonych niezgodnościach przedmiotu certyfikacji w Biuletynie Informacji Publicznej,
    • rozpatrywanie skarg dotyczących dostawców i jednostek oceniających zgodność.
  2. Polskie Centrum Akredytacji – udziela akredytacji jednostkom oceniającym zgodność w zakresie krajowych schematów i programów europejskich, a także sprawuje nad nimi nadzór. Akredytacje udzielone jeszcze przed wejściem w życie ustawy zachowują ważność i uzyskują status akredytacji w rozumieniu UKSCC.
  3. Jednostki oceniające zgodność – odpowiadają za przeprowadzanie procesów oceny zgodności przedmiotu certyfikacji z wymaganiami danego programu lub schematu. Do ich kompetencji należy w szczególności:
    • wydawanie certyfikatów oraz monitorowanie spełniania wymagań przez ich posiadaczy,
    • weryfikacja działań zaradczych w przypadku stwierdzenia niezgodności,
    • cofanie certyfikatów w razie braku usunięcia uchybień,
    • żądanie dokumentacji potwierdzającej spełnianie wymagań wynikających z krajowych schematów lub programów europejskich.

Krajowy schemat certyfikacji

Mimo iż do tej pory nie został wydany żaden krajowy schemat certyfikacji cyberbezpieczeństwa, to do projektu UKSCC z maja 2025 r. dołączono projekt rozporządzenia określający schemat „Firma Bezpieczna Cyfrowo”[4], który będzie skierowany do małych i średnich przedsiębiorstw.

Choć schemat „Firma Bezpieczna Cyfrowo” nie pozostało powszechnie obowiązującym aktem prawnym i nie ma ostatecznego charakteru, to z jego projektu wynika, iż organizacja będzie mogła uzyskać krajowy certyfikat dla wdrożonego systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem, tj. przyjętych w organizacji procedur i wytycznych, które służą ochronie zasobów informacyjnych przed cyberzagrożeniami. Uzyskanie certyfikatu Firmy Bezpiecznej Cyfrowo będzie oznaczało, iż firma wdrożyła podstawowe praktyki w zakresie cyberbezpieczeństwa, takie jak:

  • prowadzenie rejestru aktywów,
  • stosowanie polityki haseł i kontroli dostępu,
  • zabezpieczenia przed atakami z internetu,
  • regularne tworzenie kopii zapasowych,
  • bezpieczne korzystanie z usług cyfrowych.

Aby przyznać certyfikat Firmy Bezpiecznej Cyfrowo, jednostka oceniająca zgodność zbada realne wdrożenie polityki bezpieczeństwa w organizacji oraz niezbędną dokumentację. Wnioskodawca ponadto będzie musiał przedłożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się przestrzegać obowiązków informacyjnych wobec jednostki oraz zasad promowania uzyskanego certyfikatu.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu rozporządzania, certyfikat Firmy Bezpiecznej Cyfrowo ma stanowić dowód dojrzałości przedsiębiorcy w obszarze cyberbezpieczeństwa oraz jasny sygnał dla kontrahentów, iż ich dane są odpowiednio chronione.

Zakres oceny w ramach przyznawania certyfikatu Firmy Bezpiecznej Cyfrowo obejmuje infrastrukturę informatyczną używaną do prowadzenia biznesu. Są to wszystkie urządzenia, które mają dostęp do danych w przedsiębiorstwach, takich jak: służbowe wiadomości e-mail, dane klientów, strona internetowa, usługi online oraz informacje, do których uzyskuje się dostęp zdalnie w chmurze.

Jak przebiega proces certyfikacji?

Proces certyfikacji cyberbezpieczeństwa w oparciu o przepisy UKSCC jest przeprowadzany na podstawie umowy zawartej między dostawcą (podmiotem żądającym przeprowadzenia procesu certyfikacji) a jednostką oceniającą zgodność. Aby uzyskać certyfikat, przedmiot certyfikacji musi:

  • zapewniać dostępność, autentyczność, integralność i poufność przetwarzanych danych albo udostępnianych funkcji lub usług,
  • gwarantować poziom cyberbezpieczeństwa adekwatny do potencjalnych zagrożeń,
  • minimalizować znane ryzyka w zakresie cyberzagrożeń.

Ocena zgodności może obejmować: analizę dokumentacji technicznej, audyt, testy funkcjonalne lub badania adekwatności certyfikowanego rozwiązania. Certyfikat krajowy jest wydawany na okres od 2 do 5 lat, z możliwością przedłużenia.

Szczegółowe wymogi, które musi spełnić przedmiot certyfikacji, jak również szczegółowe zasady oceny zgodności z programem zostaną określone w rozporządzeniu wydanym przez Ministra Cyfryzacji, w ramach tworzenia krajowego schematu certyfikacji.

Obowiązki i sankcje

Posiadacz certyfikatu musi m.in.:

  • informować o wykrytych podatnościach,
  • przekazywać dokumentacji na żądanie organu nadzorczego,
  • utrzymywać zgodność przez cały okres obowiązywania certyfikatu.

W przypadku stwierdzenia niezgodności certyfikat może zostać zawieszony lub cofnięty. Dodatkowo, Minister Cyfryzacji może nałożyć kary pieniężne sięgające choćby dwudziestokrotności przeciętnego wynagrodzenia m.in. w przypadku:

  • utrudniania przeprowadzenia przez Ministra Cyfryzacji kontroli jednostki oceniającej zgodność lub dostawcy poddającego swoje rozwiązanie ICT ocenie zgodności (art. 33 ust. 3 i art. 28 UKSCC),
  • nieprzekazania na wezwanie Ministra Cyfryzacji wymaganych próbek lub informacji dotyczących certyfikowanych produktów przez dostawcę produktu ICT (art. 33 ust. 5 w zw. z art. 30 UKSCC),
  • braku publicznego udostępnienia obowiązkowych informacji o cyberbezpieczeństwie przez dostawcę w zakresie produktów, dla których wydano unijną deklarację zgodności (art. 33 ust. 6 UKSCC w zw. z art. 55 Aktu o cyberbezpieczeństwie),

Kara pieniężna może zostać nałożona na jednostkę oceniającą zgodność, która nie dopełniła określonych obowiązków (art. 33 ust. 1 i 2 UKSCC) lub odpowiednio na dostawcę, który uzyskał certyfikat bądź poddał swoje rozwiązanie ocenie celem uzyskania certyfikatu (art. 33 ust. 3-7 UKSCC).

Program EUCC – europejskie wspólne kryteria

Pierwszym (i dotychczas jedynym) przyjętym programem certyfikacji na poziomie unijnym jest European Union Common Criteria (EUCC)[5], oparty o międzynarodowy standard ISO/IEC 15408. Certyfikaty EUCC obejmują dwa poziomy zaufania: „istotny” i „wysoki”. Uzyskanie certyfikatu daje producentowi prawo do posługiwania się oficjalnym znakiem i etykietą, zwiększając tym samym wiarygodność swojego produktu na rynku.

Certyfikat EUCC może być wydawany dla:

  • produktów ICT,
  • ich dokumentacji,
  • profili zabezpieczeń (procesów ICT określających wymagania dla danej klasy produktów, które mogą być certyfikowane samodzielnie, ale zawsze w perspektywie przyszłej certyfikacji konkretnych wyrobów).

Proces uzyskania certyfikatu EUCC dla produktu ICT przebiega dwuetapowo. Obejmuje: ocenę techniczną dokonywaną przez jednostkę oceniającą bezpieczeństwo oraz weryfikację, którą realizuje organ certyfikujący. Certyfikaty są wydawane na okres do pięciu lat, z możliwością wyjątkowego przedłużenia.

Produkty opatrzone europejskim certyfikatem podlegają regularnym kontrolom prowadzonym przez Ministra Cyfryzacji (co najmniej 4% certyfikatów rocznie), jednostki certyfikujące oraz w ramach samokontroli. Sankcje za niedopełnienie obowiązków obejmują zawieszenie lub cofnięcie certyfikatu, a w razie wykrycia podatności – obowiązek ich publicznego ujawnienia.

Korzyści wynikające z certyfikacji

Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa stanowi istotny krok w budowaniu skutecznego ekosystemu cyberbezpieczeństwa w Polsce. Choć certyfikacja cyberbezpieczeństwa pozostaje na razie dobrowolna, jej przeprowadzenie już teraz może zapewnić przedsiębiorcom istotną przewagę konkurencyjną.

[1] Rozporządzenie 2019/881 w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie)

[2] Dyrektywa 2022/2555 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148

[3] Rozporządzenie 2024/2847 w sprawie horyzontalnych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 168/2013 i (UE) 2019/1020 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt o cyberodporności)

[4] Projekt rozporządzenia znajduje się pod adresem: https://orka.sejm.gov.pl/Druki10ka.nsf/0/F3B55E4BAB961515C1258C85002F9830/%24File/1238.pdf, str. 167-178.

[5] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/482 z dnia 31 stycznia 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 w odniesieniu do przyjęcia europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa opartego na wspólnych kryteriach (EUCC).

Idź do oryginalnego materiału