Nowe stawki kilometrówki i zmiany w rozliczaniu przejazdów prywatnymi pojazdami służbowo – co warto wiedzieć?

2 dni temu

Obecny stan prawny – gdzie tkwi problem?

Aktualne rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. różnicuje stawki kilometrówki wyłącznie według pojemności silnika pojazdów spalinowych. W praktyce oznacza to, iż właściciele samochodów elektrycznych, hybryd czy pojazdów napędzanych wodorem nie mają przypisanych stawek urzędowych. Skutkiem tego zwrot kosztów podróży służbowej takim pojazdem stanowi w całości przychód pracownika, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Taki stan rzeczy od dawna budził kontrowersje, szczególnie w kontekście polityki promowania napędów alternatywnych. Potwierdził to również wiceminister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w lipcu 2025 r., wskazując, iż bez zmiany przepisów brak jest możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego dla tych pojazdów.

Jakie zmiany planuje resort infrastruktury?

Projekt rozporządzenia zakłada:

  • podwyższenie stawek za 1 km przebiegu pojazdu,
  • zróżnicowanie stawek w zależności od rodzaju napędu i mocy silnika,
  • objęcie regulacją pojazdów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych.

Dzięki tym zmianom użytkownicy nowoczesnych pojazdów będą mogli korzystać z takich samych mechanizmów rozliczenia kilometrówki jak właściciele aut spalinowych, a zwrot kosztów do wysokości limitu będzie zwolniony z podatku dochodowego.

Przykładowe nowe stawki

Projekt przewiduje m.in.:

  • Samochody osobowe spalinowe:
    • do 75 kW – 1,04 zł/km,
    • powyżej 75 kW – 1,34 zł/km.
  • Samochody osobowe hybrydowe:
    • do 75 kW – 0,83 zł/km,
    • powyżej 75 kW – 1,10 zł/km.
  • Samochody elektryczne lub wodorowe: 0,60 zł/km.
  • Motocykle:
    • spalinowe – 0,75 zł/km,
    • elektryczne – 0,35 zł/km.
  • Motorowery:
    • spalinowe – 0,45 zł/km,
    • elektryczne – 0,20 zł/km.

Znaczenie dla podatku dochodowego

Mechanizm rozliczenia kosztów przejazdu pozostanie niezmieniony – pracownik zobowiązany będzie do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a pracodawca zwróci koszty według stawek z rozporządzenia.

Kwoty mieszczące się w limicie wynikającym z kilometrówki:

  • są zwolnione z PIT (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT),
  • stanowią koszt podatkowy pracodawcy.

Zwrot powyżej limitu jest traktowany jako dodatkowy przychód pracownika i nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla pracodawcy.

Niższe stawki dla napędów alternatywnych – uzasadnienie

Ministerstwo wskazuje, iż niższe stawki dla aut elektrycznych i wodorowych wynikają z relatywnie niższych kosztów eksploatacji. Pojazdy te posiadają mniej elementów mechanicznych, rzadziej ulegają awariom i mają wyższą sprawność energetyczną, co przekłada się na mniejsze wydatki użytkownika. Według szacunków resortu, koszty eksploatacji elektryka mogą być choćby czterokrotnie niższe niż samochodu spalinowego.

Kiedy zmiany mogą wejść w życie?

Projekt rozporządzenia jest powiązany z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym oraz kilku innych ustaw, której celem jest m.in. poprawa nadzoru nad transportem międzynarodowym i przewozami kabotażowymi. Po zakończeniu prac legislacyjnych nowe stawki kilometrówki będą mogły obowiązywać – prawdopodobnie jeszcze w 2025 roku.

Planowana nowelizacja to krok w stronę równego traktowania wszystkich użytkowników pojazdów, niezależnie od rodzaju napędu. Zmiany pozwolą objąć zwolnieniem podatkowym zwrot kosztów podróży również dla samochodów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych, a jednocześnie wprowadzą wyższe i bardziej zróżnicowane stawki, dostosowane do realiów rynku.

Idź do oryginalnego materiału